abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68928524
quote:
ChristenUnie wil scheppingsverhaal ook in openbaar onderwijs
Uitgegeven: 12 mei 2009 07:13
Laatst gewijzigd: 12 mei 2009 07:13

AMSTERDAM – Fractieleider Arie Slob van regeringspartij ChristenUnie wil dat op openbare scholen naast de evolutietheorie van Darwin ook het scheppingsverhaal wordt onderwezen. Dat zegt hij in een vraaggesprek met NU.nl.

“Alsof er geen andere theorieën en ideeën bestaan. Er zijn meer opvattingen over het begin van deze aarde dan alleen maar die ene die nu toevallig zwart op wit in de lesboeken wordt afgedrukt", aldus Slob.

De oud-docent vindt dat er breder geïnformeerd moet worden. “Dat is een boodschap aan zowel het christelijke als aan het openbare onderwijs.”

Problemen

Arie Slob doceerde Geschiedenis en Maatschappijleer aan een christelijke school. “Als docent heb ik problemen gehad met nogal wat onderwijsmethodes die net deden of er maar één overtuiging op dit punt was, aan de rest werd geen aandacht besteed.”

Slob pleit ervoor een breder perspectief te bieden aan kinderen door meerdere theorieën zoals het scheppingsverhaal te onderwijzen. “Ik vind het belangrijk dat kinderen breed weten wat er aan opvattingen leeft”, aldus het Kamerlid.
Sterf, gristenhonden. Ga liever aandacht besteden aan belangrijke zaken als taal of wiskunde. Als ik nog op de middelbare school zou zitten en ik kreeg dit als vak zou ik weigeren, uit principe.
-
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:14:05 #2
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_68928563
Wat is dit nou weer voor trieste wanhoopspoging om grote groepen tere zieltjes tegelijk te indoktrineren met allelei sterke verhalen, die het kwa geloofwaardigheid zelfs niet kunnen winnen van de verhalen van de gebroeders Grimm
pi_68928586
Ik kan me er wel wat bij voorstellen. Er bestaan nou eenmaal meerdere opvattingen binnen Nederland, en één ervan wordt nu als waarheid onderwezen (ik ben zelf geen christen). Maar dan moet Slob wel consequent zijn en ook het Islamitische scheppingsverhaal (whatever dat inhoudt?) aanbieden.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:18:32 #4
54164 Sm0keZ
Spatienazi
pi_68928625
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:15 schreef DaFan het volgende:
Maar dan moet Slob wel consequent zijn en ook het Islamitische scheppingsverhaal (whatever dat inhoudt?) aanbieden.
Ook niet. Wat is dat nou voor belachelijks om mensen die nog volop aan het ontdekken zijn hoe alles precies in elkaar steekt, wijs te maken hoe het juist níet werkt. Laat ze zelf lekker op zoek gaan naar hun God, Allah of andere denkbeeldige slavendrijver als ze dat zo graag willen.
pi_68928645
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:18 schreef Sm0keZ het volgende:

[..]

Ook niet. Wat is dat nou voor belachelijks om mensen die nog volop aan het ontdekken zijn hoe alles precies in elkaar steekt, wijs te maken hoe het juist níet werkt. Laat ze zelf lekker op zoek gaan naar hun God, Allah of andere denkbeeldige slavendrijver.
Het gaat er niet om wat jij gelooft. Het gaat erom dat er inzicht wordt gegeven in andere denkbeelden dan wat iemand van huis uit meekrijgt.

Dat jij en ik die Christenonzin niet geloven doet niks af. Er wordt één theorie als waarheid verkondigd en dat is toch wel dubieus.
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 12 mei 2009 @ 08:22:27 #6
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_68928668
Zorg maar eerst dat het taal en rekenen sterk verbeterd wordt voordat ze hierover wat gaan zeggen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:27:54 #7
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_68928735
quote:
Alsof er geen andere theorieën en ideeën bestaan
Ja, precies, onderwijs alle theorieën en laat kinderen zelf kiezen!
Bij Wodan!

Dat geldt overigens dan ook voor het bijzonder onderwijs, dank u.
[KNE]-Mod
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:29:20 #8
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_68928754
Een theorie aanbieden die wetenschappelijk niet te staven is
Daardoor leer je kinderen niet kritisch denken en verwar je hun analytisch denken....

Doe die onzin maar lekker tijdens maatschappijleer of levensbeschouwing of hoe die vakken nu ook mogen heten.

Vliegende spagetti monster kan er anders ook wel bij.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:30:03 #9
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_68928765
Hij lijkt de evolutieleer met de scheppingsleer gelijk te willen trekken.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:31:01 #10
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_68928776
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:20 schreef DaFan het volgende:
Er wordt één theorie als waarheid verkondigd en dat is toch wel dubieus.
Evolutie hoeft niet "waar" te zijn maar het is in ieder geval een Wetenschappelijke theorie.
Het idee zoals dat in de bijbel wordt gepresenteerd niet, dat is een theorie zoals we dat in het dagelijks spraakgebruik definiëren; een idee.
[KNE]-Mod
pi_68928796
quote:

[..]

Het gaat er niet om wat jij gelooft. Het gaat erom dat er inzicht wordt gegeven in andere denkbeelden dan wat iemand van huis uit meekrijgt.

Dat jij en ik die Christenonzin niet geloven doet niks af. Er wordt één theorie als waarheid verkondigd en dat is toch wel dubieus.
Theorie?
Iets is een theorie totdat ie bewezen is, daarna is het een feit.
Evolutie bv is allang geen theorie meer, zo wordt het nog wel vaak genoemd maar als je ff kijkt naar het bewijs dan is het nogal belachelijk om het nog steeds een theorie te noemen.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:33:12 #12
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_68928797
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:30 schreef Bowlingbal het volgende:
Hij lijkt de evolutieleer met de scheppingsleer gelijk te willen trekken.
Ja, dat gebeurd ook maar al te vaak trouwens. Dat als het als alternatief/tegenpool voor de Scheppingsleer wordt gezien. De evolutieleer zegt alleen iets over de evolutie (!) van de dieren, niet over het ontstaan van hemel en aarde en eigenlijk zelfs niet over het ontstaan van die eerste dieren.

Ik heb zelfs bijna letterlijk eens de evolutieleer verworpen zien worden met "ze biedt geen antwoord op de vraag waar de aarde vandaan komt". Nee precies, inderdaad, dat pretendeert ze dan ook niet, dat is weer een andere theorie.
[KNE]-Mod
pi_68928803
Idioten, iedereen weet dat het Vliegend Spaghettimonster de wereld heeft geschapen.
Op maandag 14 september 2009 10:46 schreef Buschetta het volgende:
Oplosing is simpel.
Koop een paar kuikentjes. Als je er meer als 3 kapot kan stampen voor een groepje kleuters dan ben je een bikkel.
pi_68928845
Waarom alleen het scheppingsverhaal? Ik heb ook wel een paar eigen theorieën over het onstaan van de wereld.
Noodles
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:41:34 #15
250728 banaantjeEE
We zien wel !
pi_68928918
Wat zou het nu daarvan nu zijn?
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
  dinsdag 12 mei 2009 @ 08:51:50 #16
146003 RodenCity
Professioneel Proefdier
pi_68929059
Dus het scheppings verhaal op openbare scholen.....
Gaan we dan ook de Evolutie op christelijke scholen in het lespakket opnemen?
Want daar hoor je hem niet over.
The Admirals......1995-2007
pi_68929098
Dit slaat natuurlijk nergens op.

Scheppingsleer moet ik in godsdienstles geleerd worden, niet bij biologie o.i.d.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_68929257
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:54 schreef koningdavid het volgende:
Dit slaat natuurlijk nergens op.

Scheppingsleer moet ik in godsdienstles geleerd worden, niet bij biologie o.i.d.
Dat is het hele punt van die gast, op openbare scholen wordt er geen godsdienstles gegeven.
pi_68929270
Tuurlijk wil de CU dit, lekker kinderzieltjes beinvloeden voordat ze een eigen mening krijgen, want ja dat achterhaalde geloof sterft ook langzaam uit.
Zodra dit voorstel serieus wordt genomen moet er in Nederland ook meteen een initiatief worden gestart om het vliegende spaghetti monster in het lesprogramma te krijgen. Wat een onzin is dit zeg, er zijn wel betere manieren om de lesuren te besteden op scholen.
There's a frood who really knows where his towel is.
pi_68929304
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 09:03 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Dat is het hele punt van die gast, op openbare scholen wordt er geen godsdienstles gegeven.
Dat is sowieso al dom. Als dat het punt is van Slob, ben ik het met hem eens.

Ik ben het alleen niet eens met christenen die creationisme in natuurkunde/biologie lessen willen verkondigen, omdat het vrij weinig met wetenschap te maken heeft. De scheppingsleer uit de bijbel is godsdienst, niet biologie.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_68929321
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 09:04 schreef Vrieskist het volgende:
Tuurlijk wil de CU dit, lekker kinderzieltjes beinvloeden voordat ze een eigen mening krijgen, want ja dat achterhaalde geloof sterft ook langzaam uit.
!

De wereld is groter dan alleen Nederland. Het christendom groeit nog steeds gigantisch wereldwijd.
  † In Memoriam † dinsdag 12 mei 2009 @ 09:10:22 #22
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_68929399
Denk je je kind vrij te houden van dit soort bagger, komt er zo'n klojo (van een regeringspartij nb!) even pleiten om hun verhaaltje tussen de wetenschappelijk verantwoorde evolutieleer te persen.

De enige plek die ik zie voor scheppingsleer op openbare scholen is evt. bij maatschappijleer, in het hoofdstukje 'Religieuze drogredeneringen ontkrachten'.
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_68929401
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:51 schreef RodenCity het volgende:
Dat zegt hij wel, lees de OP nog maar eens.

En ik ben het met hem eens. Heb zelf op een Christelijke middelbare school gezeten, en aan mij zijn zowel de Christelijke, Joodse als Islamitische theorieen onderwezen bij godsdienst, en bij biologie kreeg ik evolutietheorie, creationisme, degerenationisme enzovoorts.

Men zou op iedere school de meest voorkomende ideeen moeten onderwijzen. Wederzijds begrip.
pi_68929465
Die kids zouden les moeten krijgen in wetenschapsfilosofie. Dan kunnen ze zelf de verstandige keuze maken tussen scheppingsverhaal en evolutietheorie.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2009 09:15:54 ]
  dinsdag 12 mei 2009 @ 09:14:29 #25
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_68929497
quote:

[..]

Ís dat wel zo... ?
[KNE]-Mod
pi_68929596
Hmm, op mijn openbare basis/middelbare school werd anders WEL het scheppingsverhaal onderwezen. Niet tijdend biologie maar tijdens maatschappijleer/lb/geschiedenis. Daar waar het hoord. Biologie is een vak gebaseerd op wetenschap en daar hoort nu eenmaal een wetenschappelijk bewezen theorie bij. Wat de CU wil is dus dat het scheppingsverhaal belangrijker wordt dan wetenschap. Dat is dus belachelijk.

Verhaaltjes horen nu eenmaal niet in een instituut voor wetenschap. Ik ga toch ook niet op zondagochtend in de kerk een preek over evolutie houden omdat mensen nu eenaal een breder referentiekader nodig hebben?

Ik dacht dat ik het nooit zou zeggen maar: terrechte klackt
It's not who stands before you, it's who stands beside you
Well the last plane outta Sydney 's almost gone, whooooh, yeah
  dinsdag 12 mei 2009 @ 09:21:21 #27
136444 RedBloodsucker
sol omnibus lucet
pi_68929635
Is het niet van belang om op de hoogte te zijn van maatschappelijke ontwikkelingen? Helemaal eentje van 2000 jaar oud die nog steeds een grote rol speelt in de (wereld)maatschappij??

Ik zat op een Christelijke school en heb daar veel geleerd over Boeddhisme, Hindoeisme, Islam, Atheisme etc en heel uitgebreid de evolutietheorie.

Wat mij betreft houden de openbare scholen het bij het standaardpakket, dan kan ik met reden blijven doorkotsen op onnozele telegraaflezers - uitzonderingen daar gelaten -
pi_68929857
Goh, zou die CU kerel dan ook willen dat onze kinderen leren dat feesten als pasen en kerstmis eigenlijk gewoon gejat zijn van heidense feesten zodat de heren gristenen makkelijker de heidenen konden kerstenen en dat ze daardoor voor de vorm die jezus er maar bij hebben geplakt?

Weet die kerel trouwens dat de evolutietheorie en schepping helemaal niets met elkaar te maken hebben?

CU:
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 12 mei 2009 @ 09:30:33 #29
33189 RM-rf
1/998001
pi_68929901
quote:

[..]

maar wel maatschappijleer en lessen over bv verschillende godsdiensten en hun achtergronden, horen hieronder thuis.

Overigens is het al complete onzin als de politiek meent zich inhoudelijk met het gegeven onderwijs op specifieke scholen te moeten bemoeien....
Dat is nu juist per definitie niet zo, wat zowel geld voor bijzonder onderwijs alswel openbaar onderwijs...
de inhoudelijke grondslag is zaak van het schoolbestuur, eventueel samen met bv een ouderraad.

Ouders kiezen bij keuze voor een specifieke school ook bewust voor het onderschrijven van de doelstellingd die door het schoolbestuur zijn vastgelegd...
behalve qua financiering is het verschil tussen bijzonder en openbaar onderwijs ook dat een openbare school niet zomaar en leerling mag weigeren op basis van de grondslag.

De Vrijheid van Onderwijs is grondwettelijk vastgelegd en hierop bestaat enkel de uitzondering dat de Overheid hierover een 'toezichtshoudende rol' vervult waarbij enkel de 'bekwaamheid' en 'zedelijkheid' een uitgangspunt mag zijn inhoudelijk in te grijpen.

verder stelt de overheid natuurlijk wel bv examenvoorwaarden vast er heeft hierbij een uiteindelijke sterke invloed op de invuling, maar dit blijft een vrije keuze per school, waarbij het openbaar onderwijs de gelijke vrijheden dient te hebben als het bijzonder onderwijs (helaas is het in nederland echter wel een stevige traditie het bijzonder onderwijs sterk 'voor te trekken' en bv de grondwet die gelijkheid tussen openbaar en bijzonder onderwijs zou moeten garanderen uit te leggen als een extra 'begunstiging' van het bijzonder onderwijs, zowel qua leermiddelen als vrijheden)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 12 mei 2009 @ 09:35:59 #30
255118 Aaaaargh
Be afraid, be very afraid.
pi_68930055
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:51 schreef RodenCity het volgende:
Ik zit zelf op een christelijke school en geloof me, we worden doodgegooid met de evolutie theorie
  dinsdag 12 mei 2009 @ 09:37:30 #31
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_68930101
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 09:10 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

[..]

Dat zegt hij wel, lees de OP nog maar eens.

En ik ben het met hem eens. Heb zelf op een Christelijke middelbare school gezeten, en aan mij zijn zowel de Christelijke, Joodse als Islamitische theorieen onderwezen bij godsdienst, en bij biologie kreeg ik evolutietheorie, creationisme, degerenationisme enzovoorts.

Men zou op iedere school de meest voorkomende ideeen moeten onderwijzen. Wederzijds begrip.
Creationisme en dergelijke meuk horen ook in de godsdienstles thuis.
pi_68930257
Weet je wat, Arie Slob?
Als je graag een andere versie onderwezen wilt hebben, doen dan ook even het harde werk en toon op overtuigende wijze aan dat het zo gegaan is.
De evolutietheorie is niet een meninkje van iemand die het geluk had dat hij in de buurt was toen de onderwijsboekjes gedrukt werden. Er zijn tienduizenden manjaren werk in gestoken. Als het niet klopt, toon dat dan even aan, joh. Ben je gelijk een held. In plaats van de evolutietheorie af te doen als 'een van de meninkjes'.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 09:52:23 #33
33189 RM-rf
1/998001
pi_68930486
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 09:43 schreef mgerben het volgende:
Weet je wat, Arie Slob?
Als je graag een andere versie onderwezen wilt hebben, doen dan ook even het harde werk en toon op overtuigende wijze aan dat het zo gegaan is.
De evolutietheorie is niet een meninkje van iemand die het geluk had dat hij in de buurt was toen de onderwijsboekjes gedrukt werden. Er zijn tienduizenden manjaren werk in gestoken. Als het niet klopt, toon dat dan even aan, joh. Ben je gelijk een held. In plaats van de evolutietheorie af te doen als 'een van de meninkjes'.
dat is een beetje domme argumentatie....
de Evoltietheorie is een duidelijke verklaring voor de ontwikkeling der diersoorten (en in die zin geen 'verklaring' voor het ontstaan der aarde, maar wel een veel betere verklaring voor de diversiteit der diersoorten) ...

Mààr... de geldigheid volgt niet uit 'hoeveel manuren' erin gestoken zouden zijn (Darwin is wel een zeer gerespeceerd wetenschapper geweest die heel veel wrk gedaan heeft in de otnwikkeling van theorieen hierover, alhoewel ook die in een bredere traditie stond van wetenschappers die dit werk deden... waarbij het overigens goed is op te merken dat de beginselen van de evolutietheorie juist door religieuze wetenschap gelegd werd en religieuze vragen over 'de schepping'... Darwin zelf had oorspronkelijk ook theologie gestudeerd, is hierin afgestudeerd en niet specifiek in biologie).

Voor scholieren heden ten dage gaat het er niet om dat hen een 'dogmatische waarheid opgelegd zou worden (wat je nog wel eens bij bepaalde religieus ziet, die hun 'religieuze waarheden' als dogma's stellen welke niet betwijfeld mogen worden)....
Het gaat erom dat jeugdigen scholieren zelf kritisch te denken en zélf onderzoek te plegen en zichzelf ook vragen te stellen... hierbij past inderdaad een breed onderwijs dat verschillende theorieen behandelt, en kinderen leert individueel en non-conformistisch te denken.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 12 mei 2009 @ 10:09:13 #34
255512 Zero17
Gewoon lekker mezelf.
pi_68930909
quote:

[..]

En terecht, want de evolutietheorie wordt ondersteund door wetenschappelijke argumenten, terwijl die andere theorieën zich baseren op slechts één boek en aangezien je op school zit waar je zou moeten leren om dingen van de wetenschappelijke kant te bekijken en te beargumenteren zou het uitdragen van het scheppingsverhaal lijnrecht tegen de bedoeling van onderwijs ingaan.
Op dinsdag 21 augustus 2012 12:28 schreef Oswald_Montecristo het volgende:
Rust in vrede, hamster van sinepedraap. Je zal niet vergeten worden.
pi_68931134
ja hey, schepping wordt net zo goed ondersteund door wetenschappelijke argumenten. Daarnaast ligt het vaak net aan het verschil in interpretatie. Als je creationisme afdoet als een sprookje, zou het voor jezelf ook wel eens goed zijn om onderwijs erover te krijgen.
pi_68931818
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 09:29 schreef xpompompomx het volgende:
Weet die kerel trouwens dat de evolutietheorie en schepping helemaal niets met elkaar te maken hebben?
Tuurlijk heeft dat wel met elkaar te maken.

Je weet toch wel wat christenen bedoelen met 'schepping'?
  dinsdag 12 mei 2009 @ 11:03:13 #37
227143 Kopbal
Bal met de kop.
pi_68932491
Ik had vroeger ook levensbeschouwing op de middelbare school. Het enige wat het vak mij heeft bijgebracht is een nog grotere afkeer tegen elke vorm van geloof. Wat dat betreft is het wel nuttig geweest.

Het scheppingsverhaal kan toch ook prima in die lessen? Heeft niks met biologie te maken oid.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 11:11:57 #38
147291 SiemPie666
Sapperdeflap
pi_68932743
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 09:21 schreef RedBloodsucker het volgende:
Is het niet van belang om op de hoogte te zijn van maatschappelijke ontwikkelingen? Helemaal eentje van 2000 jaar oud die nog steeds een grote rol speelt in de (wereld)maatschappij??

Ik zat op een Christelijke school en heb daar veel geleerd over Boeddhisme, Hindoeisme, Islam, Atheisme etc en heel uitgebreid de evolutietheorie.

Wat mij betreft houden de openbare scholen het bij het standaardpakket, dan kan ik met reden blijven doorkotsen op onnozele telegraaflezers - uitzonderingen daar gelaten -
Dan zat je op een betere school dan mij, ik leerde alleen dat de Evolutietheorie niet klopt en andere religies werden belachelijk gemaakt.
“Ignorance more frequently begets confidence than does knowledge: it is those who know little, and not those who know much, who so positively assert that this or that problem will never be solved by science.”
  dinsdag 12 mei 2009 @ 11:16:50 #39
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_68932907
Van mij mag het, maar maak er dan een algemene godsdienstles van, dus ook Islam, Hindoeisme etc.
Ik heb in het verleden ook een jaar dergelijk onderwijs gehad op de basisschool en het is in mijn ogen goed om op die leeftijd te leren dat er ook andere wegen zijn dan de evolutie.
Daar staat wel tegenover dat er dan ook evolutieonderwijs en islam/christelijk onderwijs gegeven mag/moet worden op christelijke scholen of islamitische scholen.

Kan helemaal geen kwaad. Wat mij betreft gooien ze al het onderwijs samen in een pakket. Enige wat je moet voorkomen is dat leraren bevooroordeeld het onderwijs in godsdienst/evolutieleer gaan geven.
pi_68933154
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 08:29 schreef Buschetta het volgende:
Een theorie aanbieden die wetenschappelijk niet te staven is
Daardoor leer je kinderen niet kritisch denken en verwar je hun analytisch denken....

Doe die onzin maar lekker tijdens maatschappijleer of levensbeschouwing of hoe die vakken nu ook mogen heten.

Vliegende spagetti monster kan er anders ook wel bij.
Goed gezegd, scholieren moeten zelf leren denken en redeneren.
pi_68933428
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 11:23 schreef NeverEatYellowSnow het volgende:

[..]

Goed gezegd, scholieren moeten zelf leren denken en redeneren.
je weet dat dit een argument vóór het idee van de cu is?

Edit;
Voor
pi_68933618
Schepping was bij ons gewoon onderdeel van het vak Nederlands, tweede klas. Hoofdstuk 3: Fictie.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 11:47:20 #43
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_68933948
Wij kregen gewoon levensbeschouwelijke vorming hoor. Werden we onderwezen in Christendom, Jodendom, Islam, Hindoeïsme, Boeddhisme. Alles. En ik kan nou niet zeggen dat ik er slechter van geworden ben.

Ik zou het pas dom vinden als je geloofsovertuigingen bij voorbaat al de kop indrukt omdat je bang bent dat kinderen daarin gaan geloven. Dat is pas zwakte. Het is hetzelfde als dat je bij CKV niet alleen over moderne popmuziek leert maar ook over klassieke muziek, dans, theater, hiphop, popart, Bauhaus, CoBrA, weet ik wat voor termen me nog meer zo te binnen kunnen schieten.

Punt twee is dat ik nu weliswaar respect heb voor de verschillende overtuigingen, maar nog niet voor de argumentatie en de misplaatste overtuiging van bepaalde stromingen
  dinsdag 12 mei 2009 @ 11:55:00 #44
156288 wallofdolls
Making love with my ego
pi_68934169
Het gaat er dus om dat je op school leert wat er allemaal te koop is.

Je kan toch een boek maken en daar in zetten: "de evolutietheorie is wetenschappelijk algemeen geaccepteerd als bewijs van toevallig ontstaan van het leven. Andere theorieën omvatten onder andere dat een opperwezen de mogelijkheid tot evolueren heeft meegegeven aan levende wezens."

Dat Christenen gewoon falen in hun argumentatie zegt niet dat er gerespecteerd moet worden dat je je eigen overtuiging mag hebben en hier ook uit mag kiezen
pi_68934254
Daarom: geef leerlingen de bagage waarmee ze zelf de evolutietheorie en het scheppingsverhaal op de juiste waarde kunnen beoordelen. Wat mij betreft wordt (zoals eerder al gezegd) wetenschapsfilosofie daarom verplicht gesteld.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 12:16:36 #46
33189 RM-rf
1/998001
pi_68934862
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 11:55 schreef wallofdolls het volgende:

Je kan toch een boek maken en daar in zetten: "de evolutietheorie is wetenschappelijk algemeen geaccepteerd als bewijs van toevallig ontstaan van het leven. (...)."
Ik mag hopen dat zulk een boek niet in het onderwijs gebruikt wordt, dat is namelijk gigantische kul....
evolutietheorie stelt niks over hoe het leven ontstaan is...
eigenlijk is heet niet eens een echte 'theorie' maar gewoon een beschrijving van het overdragen van genetische eigenschappen, en vervolgens hieruit volgend de relatie tussen genetische eigenschappen en biologische diversiteit binnen populaties.

de evolutietheorie is wel een belangrijke basis voor later ontwikkelde biologische kennis, zoals die over DNA, Mendeliaanse genetische overervingswetten:
(waarbij ik eventjes als mooie illustratie een plaatje van die andere grootheid van genetisch onderzoek post, de Hongaarse wetenschapper Gregor Mendel: )

van eventuele religieuze mythe's over het 'ontstaan' van de schepping heeft de evolutietheoriee weinig van doen, tenzij deze bv gaan stellen dat er geen dynamische ontwikkeling in biologische diversiteit zou kunenn bestaan, maar dat is ook onder religieuzen bv een erg kleine marginale groeep fundamentalisten die zulke dingen beweert.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 12:27:58 #47
248844 Bowlingbal
pi_68935201
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 10:41 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Tuurlijk heeft dat wel met elkaar te maken.

Je weet toch wel wat christenen bedoelen met 'schepping'?
Ja, binnen 6 dagen iets met licht en boem pats daar was de aarde en al zijn leven, maar de evolutietheorie gaat helemaal niet over 'de schepping' van het leven.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_68935825
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 12:27 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Ja, binnen 6 dagen iets met licht en boem pats daar was de aarde en al zijn leven, maar de evolutietheorie gaat helemaal niet over 'de schepping' van het leven.
Dat is niet helemaal waar. De evolutietheorie verklaart het ontstaan van het leven niet, maar sluit wel het scheppingsverhaal uit. De evolutietheorie en het scheppingsverhaal zijn daarom onverenigbaar.

Het creationisme Intelligent Design is een armoedige poging om het scheppingsverhaal en de evolutietheorie zodanig te verbuigen dat ze wel op elkaar passen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-05-2009 13:37:49 ]
  dinsdag 12 mei 2009 @ 12:47:10 #49
248844 Bowlingbal
pi_68935864
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 12:45 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. De evolutietheorie verklaart het ontstaan van het leven niet, maar sluit wel het scheppingsverhaal uit.
Het sluit inderdaad uit dat de mens ontstaan is uit een paar handgebaren en wat toverpoeder van God.
- Donald Love
pi_68937036
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 12:45 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar. De evolutietheorie verklaart het ontstaan van het leven niet, maar sluit wel het scheppingsverhaal uit. De evolutietheorie en het scheppingsverhaal zijn daarom onverenigbaar.

Het creationisme is een armoedige poging om het scheppingsverhaal en de evolutietheorie zodanig te verbuigen dat ze wel op elkaar passen.
creationisme = schepping?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')