De oplossing had ik helaas niet klaar voor het topic vol ging, maar ik ben ermee bezig.quote:Op maandag 11 mei 2009 01:06 schreef joepie91 het volgende:
De vraag is nu:
"Vermenigvuldig het getal van 4 cijfers ABCD met 4. Er komt DCBA uit. Wat is dat getal?"
nvmquote:Op maandag 11 mei 2009 01:06 schreef joepie91 het volgende:
Was toch wel een leuk topic, we gaan gewoon nog even door
De vraag is nu:
"Vermenigvuldig het getal van 4 cijfers ABCD met 4. Er komt DCBA uit. Wat is dat getal?"
Die was allang opgelost johquote:Op maandag 11 mei 2009 01:09 schreef Nizno het volgende:
[..]
we waren toch bezig met de pythagoras vragen uit het boekje van gday?
quote:
ja ja ja ja en ik had vraag 2 ook al...quote:Op maandag 11 mei 2009 01:10 schreef joepie91 het volgende:
[..]
Die was allang opgelost joh![]()
http://pastebin.com/f41c5c485
weet nog wel 1 die discusseerbaarder is hoorquote:Op maandag 11 mei 2009 01:13 schreef nein het volgende:
Vraag 2 was tamelijk snel opgelostDus had nog maar snel vraag 3 uit het boekje geplukt.
Jammer genoeg is deze vraag niet zo leuk discussieer-baar als die van de schoenenverkoper!
Jij wist toch ook nog een leuke discussieerbare (dat is vanaf nu een woordquote:Op maandag 11 mei 2009 01:18 schreef Nizno het volgende:
even wachten of nein er nog een leuke uit tovert
met ruimte voor discussie
dat woord had ik eerst ook neergezet alleen heb het maar verandert omdat het er zo enorm raar stondquote:Op maandag 11 mei 2009 01:20 schreef Omniej het volgende:
[..]
Jij wist toch ook nog een leuke discussieerbare (dat is vanaf nu een woord) zei je net?
Laat maar, nieuwe hierboven nog niet gezien.
Huh?quote:
240 appels / 5 = 48 per kraam. 48 * 2 kramen= 96. Toch?quote:Op maandag 11 mei 2009 01:19 schreef nein het volgende:
ehhmm
Deze kwam ik zelf zo snel niet uit...
"Op de Albert Cuypmarkt zijn er twee marktkooplui die allebei 120 appels verkopen. De een verkoopt ze voor 50 cent en de ander verkoopt er drie voor een gulden. Samen hebben ze een opbrengst van 60 + 40 = 100 gulden. Gemiddeld verkopen ze (2+3)/2 = 2,5 appel voor 1 gulden. Ze besluiten samen te werken. Halve appels verkopen ze niet. Ze besluiten 5 appels te verkopen voor 2 gulden.
Aan het eind van de dag zijn alle appels verkocht. Ze tellen de opbrengst die 96 gulden blijkt te zijn. Ze gaan op zoek naar de ontbrekende 4 gulden en beschuldigen elkaar ervan het ingepikt te hebben. Je begrijpt dat ze de volgende dag weer ieder apart hun appels verkopen. Wat hebben ze over het hoofd gezien?"
edit:
bron is overigens again Pythagoras...
ik ga ondertussen es kijken of ergens anders nog leuke raadsels te vinden zijn..
ze hebben 240 appels.quote:Op maandag 11 mei 2009 01:19 schreef nein het volgende:
ehhmm
"Op de Albert Cuypmarkt zijn er twee marktkooplui die allebei 120 appels verkopen. De een verkoopt ze voor 50 cent en de ander verkoopt er drie voor een gulden. Samen hebben ze een opbrengst van 60 + 40 = 100 gulden. Gemiddeld verkopen ze (2+3)/2 = 2,5 appel voor 1 gulden. Ze besluiten samen te werken. Halve appels verkopen ze niet. Ze besluiten 5 appels te verkopen voor 2 gulden.
Aan het eind van de dag zijn alle appels verkocht. Ze tellen de opbrengst die 96 gulden blijkt te zijn. Ze gaan op zoek naar de ontbrekende 4 gulden en beschuldigen elkaar ervan het ingepikt te hebben. Je begrijpt dat ze de volgende dag weer ieder apart hun appels verkopen. Wat hebben ze over het hoofd gezien?"
edit:
ik ga ondertussen es kijken of ergens anders nog leuke raadsels te vinden zijn..
Het gaat al fout als je bedenkt van wie de 5 appels precies zijn voordat je ze koopt. Zouden er 2 van de ene (die van 50ct/stuk) en 3 van de andere zijn, dan was er niets aan de hand. Maar omdat ze er allebei 120 verkopen, moet die van 50ct/stuk op een gegeven moment alle appels leveren omdat die ander er geen meer heeft. En dan levert hij goedkoper.quote:Op maandag 11 mei 2009 01:19 schreef nein het volgende:
ehhmm
ja maar ze gaan sowieso meer verdienen omdat ze de huur van 1 marktkraam niet hoeven te betalen.quote:Op maandag 11 mei 2009 01:25 schreef nein het volgende:
Ja maar ze verwachtten volgens mij elk 50 gulden te verdienen met (2+3)/2 = 2,5 appel voor 1 gulden..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.(:
Precies.quote:Op maandag 11 mei 2009 01:26 schreef Nizno het volgende:
Wat zij over het hoofd zien weet ik niet want ik kan niet in hun kop kijken waarom ze niet kunnen rekenen
ja dat komt omdat ze niet evenredige prijzen gebruiken bij het samenvoegen.quote:Op maandag 11 mei 2009 01:27 schreef Omniej het volgende:
[..]
Precies.
Maar nu ik hem nog eens nalees denk ik dat het hem erin zit dat ze voorheen, toen ze nog beiden hun eigen appels verkochten, samen 100 gulden verdienden, en dat ineens 96 gulden wordt wanneer ze samengaan.
Je moet dus die 4 gulden verschil verklaren, denk ik.
quote:Op maandag 11 mei 2009 01:27 schreef nein het volgende:
Ja..die 96 euro kan ik ook wel uitrekenen, maar hoe kwamen ze dan bij 100 euro uit gemiddeld...:D
Dit is wat pythagoras zei:Oftewel: het aandeel in de voorraad/winst is niet van beiden even groot.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ChinaCheep: Goedkoop shoppen in China
Ook ik gebruik Bitcoin :3
Adres: 15kvR6gZTkRQCF9FU4vopbxTqQeDfeW47K
Je moet de drie euro die ze terug hebben gekregen bij de 27 optellen (het ging immers om wat ze betaald hebben) en niet de 2 euro die de bediende achter heeft gehouden.quote:Op maandag 11 mei 2009 01:30 schreef Nizno het volgende:
oke dan kom ik met een ongeveer gelijke
Hoewel al jaaaaaren bekend natuurlijk:
Drie zakenmannen stappen een hotel binnen om een kamer te huren. De manager van het hotel vertelt hen dat er nog slechts één kamer vrij is, maar dat ze die gezamenlijk kunnen gebruiken voor slechts 30 euro per nacht. De drie zakenmannen geven hem elk 10 euro en gaan naar hun kamer. Later besluit de manager echter dat hij de zakenmannen te veel heeft laten betalen, dus hij roept de bediende, geeft hem 5 losse euro's, en zegt: 'Geef deze vijf euro aan de zakenmannen en vertel ze dat ik hen teveel heb laten betalen voor de kamer'.
Op weg naar boven bedenkt de bediende dat hij de vijf losse euro's nooit eerlijk kan verdelen onder de zakenmannen, dus stopt hij twee euro's in zijn zak en geeft elke zakenman een euro terug.
Dit betekent dat elke zakenman dus 9 euro heeft betaald voor de kamer.
Tevens hield de bediende twee euro.
Drie keer negen is 27 plus die twee euro is 29...... geen 30 !?......
De Vraag: Wat is er met die laatste euro gebeurd?
Wat ik dus zeiquote:Op maandag 11 mei 2009 01:33 schreef GlowMouse het volgende:
Ze hebben ieder 9 euro betaalt, en minus de twee euro in de zak van de bediende heeft de hoteleigenaar 25 euro.
Wil je aan 30 euro komen, dan moet je drie keer negen doen, plus drie keer die teruggegeven euro.
Niets.quote:Op maandag 11 mei 2009 01:34 schreef Nizno het volgende:
klopt
De armen hebben het,
de rijken hebben het nodig,
maar als je het eet, dan ga je dood.
Wat is het?
Nietsquote:Op maandag 11 mei 2009 01:34 schreef Nizno het volgende:
klopt
De armen hebben het,
de rijken hebben het nodig,
maar als je het eet, dan ga je dood.
Wat is het?
een raadselquote:Op maandag 11 mei 2009 01:37 schreef joepie91 het volgende:
Nogmaals...
Als je niet weet wat ik ben, ben ik er altijd voor je. Zodra je weet wat ik ben, ben ik het niet meer. Wat ben ik?
Ja, maar daar is het te laat voorquote:
Eh... kan niet?quote:Op maandag 11 mei 2009 01:39 schreef Nizno het volgende:
[..]
een raadsel
oke rekenen
Gebruik makend van de cijfers 1 tot en met 9, kunnen drie getallen (van drie cijfers elk) gemaakt worden, zodanig dat het tweede getal het dubbele is van het eerste getal, en het derde getal het driedubbele is van het eerste getal.
De Vraag: Wat zijn deze drie getallen?
- oh, even weggeëdit, de vraag dringt nu pas tot me doorquote:Op maandag 11 mei 2009 01:39 schreef Nizno het volgende:
[..]
een raadsel
oke rekenen
Gebruik makend van de cijfers 1 tot en met 9, kunnen drie getallen (van drie cijfers elk) gemaakt worden, zodanig dat het tweede getal het dubbele is van het eerste getal, en het derde getal het driedubbele is van het eerste getal.
De Vraag: Wat zijn deze drie getallen?
hij kan echtquote:Op maandag 11 mei 2009 01:41 schreef joepie91 het volgende:
[..]
Eh... kan niet?
Ik neem aan dat je niet twee keer hetzelfde getal mag gebruiken?
ja, dan kan je 111 en 222 en 123 ook als eerst getallen nemen hequote:Op maandag 11 mei 2009 01:42 schreef Omniej het volgende:
[..]
333 666 en 999?
Edit: Tenzij het unieke cijfers moeten zijn natuurlijk.
inderdaad wel uniekquote:Op maandag 11 mei 2009 01:42 schreef Omniej het volgende:
[..]
333 666 en 999?
Edit: Tenzij het unieke cijfers moeten zijn natuurlijk.
Heb al geëdit, rustig maarquote:Op maandag 11 mei 2009 01:43 schreef joepie91 het volgende:
[..]
ja, dan kan je 111 en 222 en 123 ook als eerst getallen nemen he
weet je de andere 3 oplossingen ook?quote:
Hé! Motivatiekiller...quote:
hahahahahahhaa je had gewoon meerdere kansen om het goed te hebbenquote:
Je doet maar, ik ga pitten.quote:Op maandag 11 mei 2009 01:46 schreef Nizno het volgende:
[..]
hahahahahahhaa je had gewoon meerdere kansen om het goed te hebben
PS.
Ik heb er zo nog 1 met twee oplossingen.
Rekenen... En dan ga ik slapen
Oke mijn laatste rekenpuzzel voor de heren.quote:Op maandag 11 mei 2009 01:49 schreef joepie91 het volgende:
[..]
Je doet maar, ik ga pitten.![]()
Oh ja, als het deeltje vol is, vergeten jullie dan niet een nieuw deeltje te maken?
klopt...quote:
Het idee is goed, antwoord is fout.quote:Op maandag 11 mei 2009 01:55 schreef Omniej het volgende:
Het aantal keer dat het cijfer 0 in deze puzzel voorkomt is 1.
Het aantal keer dat het cijfer 1 in deze puzzel voorkomt is 9.
Het aantal keer dat het cijfer 2 in deze puzzel voorkomt is 2.
Het aantal keer dat het cijfer 3 in deze puzzel voorkomt is 1.
Het aantal keer dat het cijfer 4 in deze puzzel voorkomt is 1.
Het aantal keer dat het cijfer 5 in deze puzzel voorkomt is 1.
Het aantal keer dat het cijfer 6 in deze puzzel voorkomt is 1.
Het aantal keer dat het cijfer 7 in deze puzzel voorkomt is 1.
Het aantal keer dat het cijfer 8 in deze puzzel voorkomt is 1.
Het aantal keer dat het cijfer 9 in deze puzzel voorkomt is 1.
Zoiets?
11 is inderdaad een volledig getalquote:Op maandag 11 mei 2009 02:03 schreef Omniej het volgende:
Mja, ik dacht er makkelijk vanaf te kunnen komen, maar je ziet toch gauw dingen over 't hoofd. Uiteindelijk kom ik op deze oplossing uit:
Het aantal keer dat het cijfer 1 in deze puzzel voorkomt is 11. ()
Het aantal keer dat het cijfer 2 in deze puzzel voorkomt is 2.
Het aantal keer dat het cijfer 3 in deze puzzel voorkomt is 1.
Het aantal keer dat het cijfer 7 in deze puzzel voorkomt is 1.
Een beetje gesjoemeld met de 11, maar het zijn twee enen toch?
helemaal correctquote:Op maandag 11 mei 2009 02:07 schreef Omniej het volgende:
Daar was ik al bang voor.
Zonder creatief te zijn met enen is hij iets lastiger.
Edit: En achteraf vraag je je altijd af waarom je 'het' niet eerder hebt bedacht... Dit zou de tweede (of misschien wel echte) oplossing moet zijn:
Het aantal keer dat het cijfer 1 in deze puzzel voorkomt is 7.
Het aantal keer dat het cijfer 2 in deze puzzel voorkomt is 3.
Het aantal keer dat het cijfer 3 in deze puzzel voorkomt is 2.
Het aantal keer dat het cijfer 7 in deze puzzel voorkomt is 2.
"Gemiddeld verkopen ze (2+3)/2 = 2,5 appel voor 1 gulden."quote:Op maandag 11 mei 2009 01:19 schreef nein het volgende:
ehhmm
edit:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.edit: laat maar, met mijn slaperige hoofd niet gezien dat het topic al veeeeel verder was, de drang om te laten zien hoe slim ik ben was te sterk
[ Bericht 3% gewijzigd door Feestkabouter op 11-05-2009 03:34:51 ]
ik zal hem niet verklappen.quote:Op maandag 11 mei 2009 02:36 schreef Nizno het volgende:
Omdat ik het niet kon laten nog 1 voor de ochtendploeg:
Aan de rand van een vijver, met in het midden een eilandje, stappen zeven eendjes een voor een in het water en zwemmen met zijn allen naar het eilandje. Aan het eilandje aangekomen stappen de zeven eendjes een na een uit het water.
Hoelang hebben de zeven eendjes erover gezommen?
2 resp. 30 dagen?quote:Op maandag 11 mei 2009 03:42 schreef Feestkabouter het volgende:
als 1 schilder in 6 dagen het hele huis schildert, dan doen 3 schilders dat in ........ dagen?
als 1 schip in 30 dagen van Miami naar Rotterdam vaart, dan doen 5 schepen dat in ....... dagen?
Volgens mij was het inderdaad bedtijd voor jouquote:Op maandag 11 mei 2009 02:14 schreef Nizno het volgende:
[..]
helemaal correct
en welke van de 2 de echte is?
Ze zijn beiden goed
Nu ga ik slapen, dus iemand anders is de nieuwe moeten bedenken.
ja ik zie het nu ookquote:Op maandag 11 mei 2009 07:26 schreef joepie91 het volgende:
[..]
Volgens mij was het inderdaad bedtijd voor jou
som kan 4 tm 13 zijn waardoor het product 4 tm 42 kan zijn.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:34 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
Deze is al eens in een topic opgedoken dacht ik:
Gezocht: twee gehele getallen groter dan één. Persoon A kent enkel het produkt van beide, persoon B enkel de som.
A zegt: ik ken de som niet.
B: dat wist ik al. De som is kleiner dan 14.
A: Dat wist ik. Maar nu heb ik de oplossing.
B: ik ook dan.
herinner me dat het nogal wat rekenwerk vereiste...
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | 2 6 12 8 2 8 16 10 2 9 18 11 2 11 22 13 3 6 18 9 3 8 24 11 3 10 30 13 4 4 16 8 4 5 20 9 4 6 24 10 4 9 36 13 5 6 30 11 |
Dat denk ik ook maar dan op basis van de zin:quote:Op maandag 11 mei 2009 14:36 schreef Nizno het volgende:
Denk namelijk dat er iets mist in de vraag.
quote:A: Dat wist ik. Maar nu heb ik de oplossing.
Dat zou namelijk betekenen dat B een som heeft die 1 keer dubbel op papier staat en dat het product er dan ook dubbel op staat.quote:Op maandag 11 mei 2009 16:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat denk ik ook maar dan op basis van de zin:
[..]
ik snap effe geen barst van wat je schrijft.quote:Op maandag 11 mei 2009 16:34 schreef Nizno het volgende:
Ben even met mogelijke opties bezig geweest.
Maar als B de som weet en A het product dan vallen alle losse sommen en producten af die vallen in de cijfers 2 tm 11
houd ik over
[ code verwijderd ]
klopt de som en product stonden verkeerd om. excuusquote:Op maandag 11 mei 2009 16:45 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik snap effe geen barst van wat je schrijft.
en je hebt de kolommen produkt en som verwisseld.
en waarom zit bijv. 6+7=13 en 6*7=42 niet in je lijstje?
Hoezo staat 42 niet dubbel op de lijst? Welke lijst? Als je de lijst maar lang genoeg maakt staat ie er wel dubbel op (lijkt mij).quote:Op maandag 11 mei 2009 16:47 schreef Nizno het volgende:
[..]
klopt de som en product stonden verkeerd om. excuus
omdat 42 niet dubbel op de lijst staat heb ik 6 en 7 weg gelaten.
Net als een aantal anderen waarvan het product niet dubbel aanwezig is.
de som is 13 of lagerquote:Op maandag 11 mei 2009 16:59 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
Hoezo staat 42 niet dubbel op de lijst? Welke lijst? Als je de lijst maar lang genoeg maakt staat ie er wel dubbel op (lijkt mij).
En trouwens
Bedoelde je soms in je eerdere post: ........... vallen af die NIET in de cijfers 2 tm 11 vallen?
Het ligt er een beetje aan waar je vanuit gaat.quote:Op maandag 11 mei 2009 17:04 schreef Nizno het volgende:
[..]
de som is 13 of lager
Namelijk kleiner dan 14
Dus dan is 11 en 2 de breedste combinatie waar je op uit komt komen.
Vandaar dus ook dan 42 niet dubbel staat als product. Omdat 42 niet in een andere combinatie dan 6 en 7 voor komt bij 2 tm 11 waarbij de som ook nog eens niet hoger mag komen dan 13
2 3
2 4
2 5
....
etc
Nee, alle losse sommen vallen af aangezien degene dan sowieso al zou weten wat de ander als product heeft en andersom.quote:Op maandag 11 mei 2009 17:27 schreef Feestkabouter het volgende:
En nogmaals: in je post van 16.34 bedoelde je dus waarschijnlijk:
"Maar als B de som weet en A het product dan vallen alle losse sommen en producten af die NIET vallen in de cijfers 2 tm 11"
Ok, snap nu wat je bedoelde. Maar het deel 2 tm 11 had eigenlijk niet in die zin gemoeten.quote:Op maandag 11 mei 2009 17:31 schreef Nizno het volgende:
[..]
Nee, alle losse sommen vallen af aangezien degene dan sowieso al zou weten wat de ander als product heeft en andersom.
Dus alleen sommen en producten die 2 keer voor komen kunnen worden meegenomen.
ja maar dit is voor mij wel de verklaring waarom het raadsel niet klopt....quote:Op maandag 11 mei 2009 18:09 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
Ok, snap nu wat je bedoelde. Maar het deel 2 tm 11 had eigenlijk niet in die zin gemoeten.
Het feit dat de breedste combi die overblijft 2+11 is staat los van het feit dat de losse sommen eruit moesten.
ja ok maar daar waren we het allemaal al wel heel snel over eens.quote:Op maandag 11 mei 2009 18:18 schreef Nizno het volgende:
[..]
ja maar dit is voor mij wel de verklaring waarom het raadsel niet klopt....
Misschien kan iemand me zeggen waar ik in de fout gegaan ben bij de vertaling?quote:Op maandag 11 mei 2009 17:27 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
We zijn het er allemaal over eens dat de opgave zoals ie nu geformuleerd is niet klopt of niet compleet is.
en 24 (8*3 of 6*4) en 30 (6*5 of 3*10) en 36 (6*6 of 9*4)quote:Op maandag 11 mei 2009 18:44 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
Ik vind slechts één oplossing:
S (som) < 14 en P (produkt) op minstens twee manieren te ontbinden: geeft volgende mogelijke produkten: 12 (2*6 of 3*4) 16 (2*8 of 4*4) 18 (2*9 of 3*6) en 20 (2*10 of 4*5).
B: dat wist ik al. De som is kleiner dan 14.quote:Op maandag 11 mei 2009 16:39 schreef r_one het volgende:
[..]
Dat denk ik ook maar dan op basis van de zin:
[..]
A weet dat de som < 14 is. Dat zou hij niet kunnen afleiden uit P= 24, 30 of 36, aangezien respectievelijk 12*2, 15*2 en 18*2 dan mogelijk zijn.quote:Op maandag 11 mei 2009 19:02 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
en 24 (8*3 of 6*4) en 30 (6*5 of 3*10) en 36 (6*6 of 9*4)
ehm...................................quote:Op maandag 11 mei 2009 18:51 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
Misschien kan iemand me zeggen waar ik in de fout gegaan ben bij de vertaling?![]()
A teacher says: I'm thinking of two natural numbers greater than 1. Try to guess what they are.
The first student knows their product and the other one knows their sum.
First: I do not know the sum.
Second: I knew that. The sum is less than 14.
First: I knew that. However, now I know the numbers.
Second: And so do I.
What were the numbers?
Volgens mij zit er een opmerking in die conversatie waar we collectief overheen lezen, of als onbelangrijke rand-informatie beschouwen, maar eigenlijk superbelangrijk is.quote:Op maandag 11 mei 2009 19:15 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ehm...................................
misschien heb jij het wel goed vertaald........... maar een aantal mensen hier zijn er toch echt van overtuigd dat er iets niet klopt in de opgave!! Lees maar na! (ook al zitten we er dan waarschijnlijk naast)
![]()
I'm working on it, mijn hoofd wil niet echt, lukt niet om te focussen......... moet misschien even mijn video stopzetten.
ik begin het te krijgen geloof ik!quote:
Effe uitschrijven dan hoe ik het verhaaltje lees, met de vraag aan Gavin of mijn interpretatie klopt (zonder dat je het antwoord geeft).quote:Op maandag 11 mei 2009 18:51 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
.....
A teacher says: I'm thinking of two natural numbers greater than 1. Try to guess what they are.
The first student knows their product and the other one knows their sum.
First: I do not know the sum.
Second: I knew that. The sum is less than 14.
First: I knew that. However, now I know the numbers.
Second: And so do I.
What were the numbers?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Feestkabouter op 11-05-2009 19:49:16 (foutje, omgedraaid) ]
Ah, daar zit de feestkabouter tegenwoordig! Had je niet meer gezien sinds Cijferreeks, daar zuigik in... .quote:Op maandag 11 mei 2009 19:36 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik begin het te krijgen geloof ik!
stomme spelletjes op Fok ook altijd!!
Van raad de straat in Utrecht word ik ook gestoord, steeds van die plaatjes die er zo bekend uitzien maar dan niet kunnen vinden waar het is!
Ik lees het iets anders:quote:Op maandag 11 mei 2009 19:46 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
Effe uitschrijven dan hoe ik het verhaaltje lees, met de vraag aan Gavin of mijn interpretatie klopt (zonder dat je het antwoord geeft).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'll be back
mmmmmmmmmmmmmja dat kan eigenlijk ook.quote:Op maandag 11 mei 2009 19:58 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
Ik lees het iets anders:
spoiler
quote:Op maandag 11 mei 2009 19:51 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
Ah, daar zit de feestkabouter tegenwoordig! Had je niet meer gezien sinds Cijferreeks, daar zuigik in... .
(toen ik nog doderok heette)
Toch nog eens aan Arcee vragen wat nou het antwoord was....quote:Op maandag 31 oktober 2005 22:08 schreef Arcee het volgende:
1, 1, 1, 2, 1...
Wat volgt in deze reeks en waarom?
Nu ben ik er ook uit ja.quote:Op maandag 11 mei 2009 19:58 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
Ik lees het iets anders:
spoiler
Er is geen maximum, wel een minimum van 519?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 21:12 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
In het stadje Baldyville geldt:
1. geen twee inwoners hebben hetzelfde aantal haren op hun hoofd..
2. Er is geen inwoner die exact 518 haren op z'n hoofd heeft..
3. Het aantal inwoners is hoger dan het aantal haren van elke inwoner afzonderlijk.
Hoeveel inwoners kunnen er maximaal zijn?
waar is het eerste deel van deze topicreeks?
3.quote:Op maandag 11 mei 2009 20:28 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
Toch nog eens aan Arcee vragen wat nou het antwoord was....
4 had net zo goed gekunt (verdubbelen)quote:
Kan inderdaad ook.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 23:30 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
4 had net zo goed gekunt (verdubbelen)
1 1 1 2 1 4 1 8 etc.
als het 2 reeksen door elkaar zijn moet je van elk minimaal 3 stappen in de opgave laten zien anders kun je nooit op 1 enkele oplossing uitkomen.
voor diegenen die zich afvragen waar we het over hebben:
een aantal posts geleden werd in dit topic verwezen naar een ander (oud) topic, en daar stond deze opgave van Arcee, nog zonder oplossing:
vul de reeks aan: 1 1 1 2 1 ?
Dit klopt niet als er 519 inwoners zijn dan heeft iemand 519 haren, het maximum is 518 inwoners, omdat de 518e inwoner 517 haren heeft, maar de 519e inwoner heeft 519 haren.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:58 schreef joepie91 het volgende:
[..]
Er is geen maximum, wel een minimum van 519?
Oh ja, ik was even puntje 2 vergetenquote:Op woensdag 13 mei 2009 16:10 schreef robbert007 het volgende:
[..]
Dit klopt niet als er 519 inwoners zijn dan heeft iemand 519 haren, het maximum is 518 inwoners, omdat de 518e inwoner 517 haren heeft, maar de 519e inwoner heeft 519 haren.
quote:You are one of 20 prisoners on death row with the execution date set for tomorrow. Your king is a ruthless man who likes to toy with his people's miseries. He comes to your cell today and tells you:
“I’m gonna give you prisoners a chance to go free tomorrow. You will all stand in a row (queue) before the executioner and we will put a hat on your head, either a red or a black one. Of course you will not be able to see the color of your own hat; you will only be able to see the prisoners in front of you with their hats on; you will not be allowed to look back or communicate together in any way (talking, touching.....).
The prisoner in the back will be able to see the 19 prisoners in front of him. The one in front of him will be able to see 18…
Starting with the last person in the row, the one who can see everybody in front of him, he will be asked a simple question: WHAT IS THE COLOR OF YOUR HAT?
He will be only allowed to answer “BLACK” or “RED”. If he says anything else you will ALL be executed immediately.
If he guesses the right color of the hat on his head he is set free, otherwise he is put to death. And we move on to the one in front of him and ask him the same question and so on…
Well, good luck tomorrow, HA HA HA HA HA HA!”
Now since you all can communicate freely during the night, can you find a way to guarantee the freedom of some prisoners tomorrow? How many?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
quote:he will be asked a simple question: WHAT IS THE COLOR OF YOUR HAT?
quote:Op donderdag 14 mei 2009 16:58 schreef Feestkabouter het volgende:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 01:27 schreef r_one het volgende:je hebt gelijk ja, ik heb helemaal verkeerd zitten denken...........SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
we zitten ernaast, lees de spoiler van r_onequote:Op donderdag 14 mei 2009 15:38 schreef Burakius het volgende:
Eens met feestkabouter. De eerste is de lul XD.
http://yvar02.mybrute.com - Beat me.... if you can!
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:50 schreef Yvar het volgende:
Dus...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 13:50 schreef Yvar het volgende:
Dus...Och ja, zo was ie!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nou ja, ik had dus per ongeluk wel het goeie antwoord in eerste instantie
Maar toen ik het begon uit te leggen kwam mijn fout aan het licht.
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:12 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
? 25 64 81 32 1
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.http://yvar02.mybrute.com - Beat me.... if you can!
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:26 schreef Burakius het volgende:7 verschil?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja kijk maarquote:
Hahahha 81-64=7quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:36 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ja kijk maar
25 64 81 32 1
81-64 = 7
32-25 = 7
Dus:
1-7 = -6
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 15:26 schreef Yvar het volgende:Dat moet hem inderdaad wel zijnSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ChinaCheep: Goedkoop shoppen in China
Ook ik gebruik Bitcoin :3
Adres: 15kvR6gZTkRQCF9FU4vopbxTqQeDfeW47K
arghh , blame it on the moeheid.quote:
Moeten ze allebei tegelijk opgelost worden?quote:Op vrijdag 15 mei 2009 20:34 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
123456789
* Maak 100 door drie bewerkingen ( + - * of /) tussen de cijfers te plaatsen.
* Gebruik vier bewerkingen om 0 als resultaat te krijgen. (bewerkingen worden in normale volgorde uitgevoerd: eerst * en / dan + en -)
als je de bewerkingen gewoon van links naar rechts mocht uitvoeren (dus meneer van dalen effe negeren), zouden er veel oplossingen zijn:quote:Op vrijdag 15 mei 2009 20:34 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
123456789
* Gebruik vier bewerkingen om 0 als resultaat te krijgen. (bewerkingen worden in normale volgorde uitgevoerd: eerst * en / dan + en -)
Die moesten we nog oplossen......... en hier issie dan:quote:Op vrijdag 15 mei 2009 20:34 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
123456789
......
...........
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ja ik weet het, het is midden in de nacht.......... ideaal voor dit soort puzzels![]()
Ze hebben een oplossing, heb alle 3.6 miljoen combinaties nagegaan (met de pc natuurlijk).quote:Op woensdag 10 juni 2009 03:33 schreef Feestkabouter het volgende:
hebben die 2 opgaven ook werkelijk een oplossing?
of heb je het alleen leuk bedacht zonder dat je weet of het ergens toe leidt?
Tja, ik hoopte opgaves te vinden die maar één oplossing hadden en op te lossen waren met pen en papier. Maar simpele 'elegante' opgaves leveren steeds hopen oplossingen, of géén enkele.quote:Op woensdag 10 juni 2009 13:52 schreef Feestkabouter het volgende:
ik vind het op zich leuke opgaven........ maar wel programmeeropgaven.
heeft niet echt meer iets met puzzelen te maken.
tenzij je het zo efficient mogelijk programmeren als een puzzel ziet natuurlijk
Beetje laat voor een tvp, tenzij iemand dit topic met een goed raadsel kan reanimeren.quote:
Het lijkt voor de hand te liggen maar toch lukt het niet..quote:Op vrijdag 12 juni 2009 22:49 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Het spreekt voor zich.
Ontdek de logica en geef de oplossing.
De logica mag je best bespreken, maar gooi dat ff in een spoiler
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'll be back
dan is het natuurlijk 2quote:Op zaterdag 13 juni 2009 18:33 schreef -J-D- het volgende:
Je zit er helemaal naast.
Tip: probeer zo min mogelijk kennis en verstand te gebruiken.
quote:Op zaterdag 13 juni 2009 19:30 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
dan is het natuurlijk 2SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
Je moet wel de eenvoudigste oplossing vinden. Er bestaat altijd een N-de graadsveelterm die een reeks van N waarden genereert, maar dat is niet de bedoeling.quote:Op maandag 15 juni 2009 11:52 schreef McGilles het volgende:
Al die reeksen zijn maar dom, aangezien er op elke reeks meerdere antwoorden goed zijn
Dan nog, reeksen zijn meer een soort domme sommetjes i.p.v. raadsels.quote:Op maandag 15 juni 2009 15:18 schreef Gavin_de_Becker het volgende:
[..]
Je moet wel de eenvoudigste oplossing vinden. Er bestaat altijd een N-de graadsveelterm die een reeks van N waarden genereert, maar dat is niet de bedoeling.
dan zijn rekenraadsels dus gewoon niet jouw ding.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 10:03 schreef McGilles het volgende:
[..]
Dan nog, reeksen zijn meer een soort domme sommetjes i.p.v. raadsels.
Ik heb nog geen enkel leuk rekenraadsel in dit topic kunnen vinden.
Niet mijn ding?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 10:35 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
dan zijn rekenraadsels dus gewoon niet jouw ding.
kan, geen probleem, ieder zijn smaak en voorkeuren.
maar het is niet zo dat ze allemaal meer dan 1 oplossing hebben, dan snap je de essentie van de reeksen als puzzel/opgave niet. een goeie opgave heeft 1 duidelijke oplossing.
quote:Op maandag 15 juni 2009 11:52 schreef McGilles het volgende:
Al die reeksen zijn maar dom, aangezien er op elke reeks meerdere antwoorden goed zijn
je begrijpt hopelijk dat het in mijn ogen een beetje strijdig is dat je eerst laat blijken de essentie van reeksen (als puzzelopgaven) niet te snappen en daarna vertelt dat je een grote fan van de moeilijkere rekenraadsels bent?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 12:53 schreef McGilles het volgende:
Niet mijn ding?
Ik doe een pure wiskunde opleiding en hou van leuke rekenraadsels, maar ik kom ze hier gewoon niet tegen.
Ik kan hier ook wel een paar leuke raadsels plaatsen, voor de echte doorzetter en niet van die sommetjes die je zo hebt opgelost.
Hoezo zou ik de essentie van reeksen niet snappen? Als jij de essentie zou weten zou je ook weten dat er bij elke willekeurige reeks altijd meerdere antwoorden mogelijk zijn.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 15:14 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
[..]
je begrijpt hopelijk dat het in mijn ogen een beetje strijdig is dat je eerst laat blijken de essentie van reeksen (als puzzelopgaven) niet te snappen en daarna vertelt dat je een grote fan van de moeilijkere rekenraadsels bent?
blijkbaar ben je dus wel een fan die alleen de essentie van reeks-opgaven niet snapt.
als je het hebt over een reeks als puzzelopgave dan impliceert dat dat er duidelijk 1 antwoord het beste is. en dat is dan ook direct het enige juiste antwoord op de puzzel.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 16:56 schreef McGilles het volgende:
[..]
Hoezo zou ik de essentie van reeksen niet snappen? Als jij de essentie zou weten zou je ook weten dat er bij elke willekeurige reeks altijd meerdere antwoorden mogelijk zijn.
Nu is het waar dat het ene antwoord mooier is dan het andere.
Voor de rest ben ik inderdaad fan van logische puzzels en de moeilijkere rekenraadsels, hoe moeilijker, hoe beter.
Koop het puzzelboek "Breinbrekers ****(*)"quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:37 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
als je het hebt over een reeks als puzzelopgave dan impliceert dat dat er duidelijk 1 antwoord het beste is. en dat is dan ook direct het enige juiste antwoord op de puzzel.
dat is de essentie van zo'n puzzel........ toch? (en dat kan ik niet rijmen met wat jij er eerder over schreef)
andersom: hoe zou jij een reeks (in de zin van puzzelopgave dan, want daar hebben we het hier over) dan definieren?
wat overigens vaak voorkomt (en zo heb ik er in dit topic of het vorige deel wel 1 zien langskomen) is dat de bedenker van de puzzel weliswaar iets in gedachten heeft, maar dat zijn/haar antwoord niet duidelijk het meest voor de hand liggende antwoord is, er zijn dan andere antwoorden mogelijk die ong. even voor de hand liggend zijn. dan klopt een opgave simpelweg niet.
bij moeilijkere opgaven (alle soorten logische puzzels en rekenpuzzels, ik maak alleen de allermoeilijkste) kom je helaas vaak tegen dat ze niet kloppen, dat ze meer dan 1 antwoord hebben. zojuist nog 1, ik zal hem even scannen en dan posten.
breinbrekers koop ik regelmatig, maar in mijn ogen moet ik de eerste foutloze uitgave nog tegenkomen!quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:45 schreef McGilles het volgende:
[..]
Koop het puzzelboek "Breinbrekers ****(*)"
Jammer genoeg niet overal verkrijgbaar en het komt 2x per jaar uit, daar staan toch wel leuke puzzels in die tot nu toe altijd kloppen.
Zeker de Thermometer puzzel daar is zeer lastig.
altijd een leuk discussie-onderwerp, maar het heeft zelfs zijn eigen topics op Fok en ik neem aan dat de puzzelaars hier die topics ook wel hebben gezien.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:57 schreef Agiath het volgende:
Deze al langsgekomen? Ik vind hem altijd erg gaaf
Je doet mee aan een quiz en de quizmaster laat je drie gesloten deuren zien. Hij vertelt dat er achter precies één van deze deuren een prijs verborgen zit, en dat er achter de andere deuren niets zit. Je kiest één van de deuren uit, maar voordat je hem open maakt wijst de quizmaster bewust één van de resterende twee deuren aan, en vertelt dat er niets achter de betreffende deur zit (en hij laat dit ook zien). Vervolgens biedt de quizmaster je de mogelijkheid aan om je keuze van deur te veranderen naar de andere overgebleven dichte deur.
De Vraag: Kun je het beste bij je oorspronkelijke keuze blijven, of kun je beter van deur verwisselen?
Ik heb ook een keer een vriend van me 15 minuten dit moeten uitleggen, voordat hij mij een klein beetje geloofdequote:Op dinsdag 16 juni 2009 18:00 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
altijd een leuk discussie-onderwerp, maar het heeft zelfs zijn eigen topics op Fok en ik neem aan dat de puzzelaars hier die topics ook wel hebben gezien.
zo niet: Drie deuren probleem.
Echt 99% van de opgaven zijn foutloos en ook uniek zonder meerdere oplossingen hoor. Aangezien ik altijd puur logisch redeneer en nooit ergens maar vanuit ga.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:55 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
breinbrekers koop ik regelmatig, maar in mijn ogen moet ik de eerste foutloze uitgave nog tegenkomen!
de thermometers zijn erg vreselijk ja! (en tegelijk vreselijk leuk dus)
ik ook niet.quote:Op dinsdag 16 juni 2009 18:02 schreef McGilles het volgende:
[..]
Echt 99% van de opgaven zijn foutloos en ook uniek zonder meerdere oplossingen hoor. Aangezien ik altijd puur logisch redeneer en nooit ergens maar vanuit ga.
Letterraam, altijd leukquote:Op dinsdag 16 juni 2009 17:52 schreef Feestkabouter het volgende:
[ afbeelding ]
de opgave was bedoeld met 1 oplossing, maar er zijn er 2. toch blijft ie leuk om te maken!
(typisch voorbeeld van puzzelmakers die wel goed controleren of ie te doen is en of ie lekker moeilijk is en of hun antwoord ook echt goed is, maar vergeten te checken of er niet nog een ander antwoord mogelijk is)
let op: het feit dat ik erbij meld dat er 2 oplossingen zijn maakt het oplossen van de puzzel in feite iets makkelijker, mits je dat gegeven op de juiste manier weet te verwerken.
op elke rij en in elke kolom staan de letters A, B, C, D en E en per rij en kolom blijven 2 vakjes leeg.
de letters buiten het figuur geven aan welke letter er in die rij/kolom aan die kant het eerst komt (maar er kunnen dus eerst 1 of 2 lege vakjes tussen zitten.
succes!
Die van jouw is inderdaad niet op 1 manier op te lossen. Met de 'd' en de 'e' op het eind is vakje e3, e7, g3, g7quote:Op dinsdag 16 juni 2009 18:40 schreef McGilles het volgende:
[..]
Letterraam, altijd leuk
Zit nu op werk en het is rustig, dus ik begin er vrolijk aan, tot zo
ik weet even niet wat je daarmee bedoelt..... maar ik weet wel zeker dat de cellen die je bedoelt NIET de cellen zijn waar de dubbele oplossing in zit (dat 4-tal cellen zit namelijk geen 2 of 4 rijen/kolommen van elkaar)quote:Op dinsdag 16 juni 2009 19:08 schreef McGilles het volgende:
[..]
Met de 'd' en de 'e' op het eind is vakje e3, e7, g3, g7
Nou, hij is gewoon mooi op te lossen hoorquote:Op woensdag 17 juni 2009 00:58 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ik weet even niet wat je daarmee bedoelt..... maar ik weet wel zeker dat de cellen die je bedoelt NIET de cellen zijn waar de dubbele oplossing in zit (dat 4-tal cellen zit namelijk geen 2 of 4 rijen/kolommen van elkaar)
hij kan nog iets verder. de D en E op de 3e rij kun je invullen, en dus ook in de laatste kolom, en dan blijft er rechtsonder 1 setje van 2bij2 O's over waar 2 dingen mogelijk zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2009 08:47 schreef McGilles het volgende:
D B leeg A leeg E C
leeg leeg E D C B A
B A C leeg O leeg O
C E D leeg B A leeg
leeg D B E A C leeg
E leeg A C O O B
A C leeg B O O O
Overal waar O staat zie ik nu dat er niet met zekerheid te zeggen is of er of een blanco vakje is, of een 'd' of een 'e'.
Even snel gemaakt maar volgens mij klopt hij
En zo wordt het toch nog een leuke puzzelquote:Op woensdag 17 juni 2009 10:31 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
hij kan nog iets verder. de D en E op de 3e rij kun je invullen, en dus ook in de laatste kolom, en dan blijft er rechtsonder 1 setje van 2bij2 O's over waar 2 dingen mogelijk zijn.
edit:
nog eens gekeken, maar ik geloof dat je gelijk hebt.
dat betekent dat er zelfs 3 oplossingen zijn.
ik probeer nu na te gaan waarom ik hier op papier die 3e rij en laatste kolom wel had ingevuld.....
hij komt toch echt uit een BreinBrekers.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:36 schreef McGilles het volgende:
Voor de rest is dit het eerste letterraam ooit wat ik maak wat niet compleet op te lossen is, en ik heb er zeker een aantal honderd van gemaakt.
Stel, 15 lucifers kan hij kopen, 1 pak van 9 en 1 van 6quote:Op woensdag 17 juni 2009 14:30 schreef Feestkabouter het volgende:
ik snap de vraag niet helemaal (of ik mis een kloe).
sowieso elk gigagetal dat niet op 00, 20, 40, 60 of 80 eindigt en waarvan de som der cijfers niet deelbaar is door 3.
ok, wacht, ik nu snap wat ik eerder effe niet doorhad.quote:Op woensdag 17 juni 2009 14:47 schreef McGilles het volgende:
[..]
Stel, 15 lucifers kan hij kopen, 1 pak van 9 en 1 van 6
Stel, 18 lucifers kan hij kopen, 3 pakken van 6 (of 2 van 9)
Maar er is ergens een maximum wat hij niet kan kopen, bijvoorbeeld 7 lucifers kan hij niet kopen, maar dit is niet het maximale aantal.
Zonder redenering zal je nooit weten of je echt de grootst mogelijke waarde hebt gevonden.quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:17 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
ok, wacht, ik nu snap wat ik eerder effe niet doorhad.
ik ga puzzelen.
ik ga niet zomaar wat proberen, ik wil het beredeneren..........
quote:Op woensdag 17 juni 2009 16:54 schreef Feestkabouter het volgende:
redenering gevonden!
en daarnaast goed opgelet!Wat is je bewijs voor dit gedeelte:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 17 juni 2009 19:01 schreef McGilles het volgende:
Wat is je bewijs voor dit gedeelte:pffff........ hoe formuleer ik dit..........SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
in het algemeen: bij een priemgetal X en een getal Y waarbij Y > X en Y is geen veelvoud van X, geldt het volgende:
.......... en toen kwam ik er effe niet meer uit. wat ik wilde gaan doen is meer het algemeen beschrijven van het patroon, maar dat levert nog geen bewijs. ik ben ook geen wiskundige, cijfers en rekenen zijn voor mij slechts hobby
ik ben ook sowieso altijd heel slecht geweest in het wiskundig bewijzen van dingen. als ik weet dat iets zo is, dan is het gewoon zo, en dan heb ik nooit een flauw idee waar ik met het 'bewijs' moet beginnen.
en zeker in dit topic vind ik het eigenlijk wel overbodig, denk dat ik het voor de andere lezers voldoende heb uitgelegd, in deze opgave was het simpel zat.
quote:Op donderdag 18 juni 2009 04:20 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
pffff........ hoe formuleer ik dit..........
in het algemeen: bij een priemgetal X en een getal Y waarbij Y > X en Y is geen veelvoud van X, geldt het volgende:
.......... en toen kwam ik er effe niet meer uit. wat ik wilde gaan doen is meer het algemeen beschrijven van het patroon, maar dat levert nog geen bewijs. ik ben ook geen wiskundige, cijfers en rekenen zijn voor mij slechts hobby
ik ben ook sowieso altijd heel slecht geweest in het wiskundig bewijzen van dingen. als ik weet dat iets zo is, dan is het gewoon zo, en dan heb ik nooit een flauw idee waar ik met het 'bewijs' moet beginnen.
en zeker in dit topic vind ik het eigenlijk wel overbodig, denk dat ik het voor de andere lezers voldoende heb uitgelegd, in deze opgave was het simpel zat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En een simpel bewijs voor dat een getal groter dan 40 zelf deelbaar is door 3 of wanneer je er 20 of 40 vanaf haalt:
Deelbaar door 3, dus de afzondelijke getallen opgeteld zijn deelbaar door 3 (vb: 81, 8+1 = 9, dus deelbaar door 3)
Stel de afzondelijke getallen zijn opgeteld geen 3, dan heb je 2 opties, of dat getal is 1 (of 4) groter dan een veelvoud van 3, of het getal is 2 (of 5) groter dan een veelvoud van 3. Dus als je 20 of 40 van een getal afhaalt groter dan 40, dat zelf niet deelbaar is door 3, kom je altijd uit op een getal deelbaar door 3.
[ Bericht 4% gewijzigd door McGilles op 18-06-2009 09:07:23 ]
dat schijn ik heel mijn leven al te hebben, komt waarsch door mijn Asperger.quote:Op donderdag 18 juni 2009 08:58 schreef McGilles het volgende:
[..]
Mij maakt het ook niet uit, je had een leuke uitwerking gegeven voor de opgave. Heel anders dan ik het zou oplossen iig, dus leuk om te zien.
getal ABCD = 1000A+100B+10C+D = 999A+99B+9C+(A+B+C+D)quote:Op donderdag 18 juni 2009 11:21 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
dat schijn ik heel mijn leven al te hebben, komt waarsch door mijn Asperger.
we deden bij een bepaalde docent met een groepje een aantal programmeervakken (in de studie economie, richting informatiekunde), vooraf was altijd duidelijk dat heel het groepje de opdrachten foutloos zou maken (we waren allemaal van die hobbyisten), maar de docent vertelde me op een gegeven moment dat ie nog eens had teruggekeken en dat ik bij ALLE van de op dat moment 8 a 10 opdrachten een andere insteek had genomen dan de andere 10 studenten, maar uiteindelijk wel gewoon bij exact hetzelfde resultaat uitkwam.niks op aan te merken dus, maar wel opmerkelijk.
de 2 verklaringen snap ik.............. maarre.............. kun je dan ook even uitleggen waarom een getal waarvan de som der cijfers deelbaar is door 3, zelf ook deelbaar is door 3?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |