Niet iedereen is zo afgestompt als jij.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:29 schreef z3bra het volgende:
Op Koninginnedag boorde Karst Tates zich in het momnument De Naald te Apeldoorn na een dollemansrit waarbij hij verschillende omstanders raakte. Heel naar, zeker voor de betrokkenen.
Vanochtend prijkten in verschillende kranten foto's van een jongetje die een knuffelbeer neerlegt en mensen die quasi-emotioneel bloemen neerleggen op een kruispunt in Apeldoorn.
Waarom leggen mensen toch overal waar iets voorvalt maar bloemen neer? Tuurlijk, het is best erg wat er gebeurd is maar alsjeblieft zeg.. OVERAL die zeeën van bloemen tegenwoordig. Er kan niet iemand door een niet-natuurlijke oorzaak overlijden of er moeten allerlei condoleance-registers geopend worden en er worden en masse bloemen gelegd door mensen die er NIKS mee te maken hebben..
Dat dus en een soort van "ik hoor er bij" gevoel.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:31 schreef BasEnAad het volgende:
Het geeft mensen een goed gevoel. Puur egoïsme.
quote:Op maandag 4 mei 2009 14:33 schreef de_boswachter het volgende:
Gratis bossie bloemen voor moeders met moederdag.
Ik vertaal even ongeveer de gedachte van de tokkie die vorig jaar tijdens pinksteren het boeket van mijn oma's graf jatte.quote:
Dat is dan wel weer een flinke faal. Tenzij je net gehoord hebt dat een familielid geraakt is door die mafkees en op sterven ligt midden op straat.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:35 schreef Smart_ass het volgende:
Opzich wel eens. Vooral toen ik beelden zag van huilende mensen met Koninginnedag in Amsterdam. Echt wtf?
Vanavond ook weer, moet je daar ook geen topic over openen?quote:Op maandag 4 mei 2009 14:29 schreef z3bra het volgende:
Op Koninginnedag boorde Karst Tates zich in het momnument De Naald te Apeldoorn na een dollemansrit waarbij hij verschillende omstanders raakte. Heel naar, zeker voor de betrokkenen.
Vanochtend prijkten in verschillende kranten foto's van een jongetje die een knuffelbeer neerlegt en mensen die quasi-emotioneel bloemen neerleggen op een kruispunt in Apeldoorn.
Waarom leggen mensen toch overal waar iets voorvalt maar bloemen neer? Tuurlijk, het is best erg wat er gebeurd is maar alsjeblieft zeg.. OVERAL die zeeën van bloemen tegenwoordig. Er kan niet iemand door een niet-natuurlijke oorzaak overlijden of er moeten allerlei condoleance-registers geopend worden en er worden en masse bloemen gelegd door mensen die er NIKS mee te maken hebben..
Nee. I.m.o. is dat helemaal niet gek.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:35 schreef fathank het volgende:
Als ik in de buurt gewoon zou hebben zou ik ook ff een bosje bloemen gelegd. Ik ga vanavond ook hier naar de lokale dodenherdenking. Is dat zo gek?
En waaruit blijkt dat ik afgestompt ben? Omdat ik niet quasi-begaan zit mee te grienen met wilvreemden?quote:Op maandag 4 mei 2009 14:32 schreef fathank het volgende:
[..]
Niet iedereen is zo afgestompt als jij.
Nee, als je een slachtoffer kent of je was erbij dan is het volkomen logisch dat je dat doet. Maar als je er niet bij was en je kent helemaal niemand in en om Apeldoorn dan is het wel een beetje gek/raar/stom om de ramptoerist uit te hangen met je bossie blommen.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:35 schreef fathank het volgende:
Als ik in de buurt gewoon zou hebben zou ik ook ff een bosje bloemen gelegd. Ik ga vanavond ook hier naar de lokale dodenherdenking. Is dat zo gek?
Dat dus.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:36 schreef L0t.. het volgende:
Heel terechte klacht, net als mensen die dan speciaal naar die plek gaan om "de impact te voelen", waarom zou je dat willen als je de slachtoffers niet eens kentZe gaan toch ook niet nar Afrika om live mee te krijgen hoe hongerig die kindjes daar wel niet zijn
Preciesquote:Op maandag 4 mei 2009 14:36 schreef fathank het volgende:
[..]
Dat is dan wel weer een flinke faal. Tenzij je net gehoord hebt dat een familielid geraakt is door die mafkees en op sterven ligt midden op straat.
Nee, vanavond vind ik gepast. Wij herdenken al decennia lang op 4 mei de gevallenen van de Tweede Wereldoorlog en ik ben niet tegen herdenken. Wel tegen overdreven uitingen van zogenaamd begaan zijn.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:37 schreef minkuukel het volgende:
[..]
Vanavond ook weer, moet je daar ook geen topic over openen?
Je kan je blijkbaar niet erg goed verplaatsen in de emoties van een ander. Je hoeft ook niet mee te grienen, maar een beetje respect is op z'n plaats. De manier waarop je erover praat komt op mij behoorlijk lomp en asociaal over. Maar nee, we leven in Nederland waar het normaal is om niet op of om te kijken als er iets gebeurd. Lekker doen alsof je neus bloedt.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:37 schreef z3bra het volgende:
[..]
En waaruit blijkt dat ik afgestompt ben? Omdat ik niet quasi-begaan zit mee te grienen met wilvreemden?
Euhm juist ja. Even een kleine opfrisser :quote:Op maandag 4 mei 2009 14:41 schreef fathank het volgende:
[..]
Je kan je blijkbaar niet erg goed verplaatsen in de emoties van een ander. Je hoeft ook niet mee te grienen, maar een beetje respect is op z'n plaats. De manier waarop je erover praat komt op mij behoorlijk lomp en asociaal over. Maar nee, we leven in Nederland waar het normaal is om niet op of om te kijken als er iets gebeurd. Lekker doen alsof je neus bloedt.
Dus ik vind dat oprecht naar voor hen en hoop dat het mij of mijn naasten niet zal overkomen, hetgeen ik trouwens voor iedereen hoop, daar niet van.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:29 schreef z3bra het volgende:
Er gebeurt altijd wel iets waarbij je dan ' mee zou moeten leven' Verkeersdoden, kanker, hartaanvallen en zelfmoord. Elke dag wordt er wel iemands leven compleet op zijn kop gezet.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:41 schreef fathank het volgende:
[..]
Je kan je blijkbaar niet erg goed verplaatsen in de emoties van een ander. Je hoeft ook niet mee te grienen, maar een beetje respect is op z'n plaats. De manier waarop je erover praat komt op mij behoorlijk lomp en asociaal over. Maar nee, we leven in Nederland waar het normaal is om niet op of om te kijken als er iets gebeurd. Lekker doen alsof je neus bloedt.
Nee, ik begrijp heel goed dat dit betrokkenen en daarnaast mensen uit Apeldoorn en omgeving behoorlijk raakt omdat het zo dichtbij is voor hen. Maar mensen die er NIKS mee te maken hebben en dan een beetje geëmotioneerd gaan lopen doen. Dat vind ik bezwaarlijk.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:45 schreef miodzio het volgende:
Toch ben ik blij dat die mensen er zijn (mensen die oprecht meeleven). Niet blij wordt ik van de meeste reacties in dit topic. Gelukkig dat er in Nederland wordt meegeleefd en aandacht aan wordt besteedt.
Ik ben het ermee eens dat mensen die erheen gaan voor zichzelf om de emotie te voelen verkeerd bezig zijn. Wat betreft die Afrika/Afghanistan vergelijkingen... daar vallen veel meer doden maar dit is erg op een andere manier. Een dergelijke aanslag komt vrijwel nooit voor in Nederland en Koninginnedag zal nooit meer hetzelfde zijn. Ja er wordt veel aandacht aan besteedt maar stop alsjeblieft met stupide vergelijkingen en het relativeren. Het is schokkend en uitzonderlijk wat er gebeurd is maar mensen willen erover praten. Laat ze.
Vergelijken met Afrika/Afghanistan heeft nog weinig betekenis als dit gebeurt door minderjarige nerds achter hun computer die in beide gebieden niet geweest zijn. Als het aan sommigen ligt wordt er 10 minuten aandacht aan besteedt, geen condoleanceregisters geopend en geen bloemen neergelegd. In dezelfde tijd zijn immers 100 Afrikanen overleden, en daar gaat toch ook niemand huilen?
Juist ja. Maar als die mensen zich daar prettig bij voelen moeten ze dat toch lekker zelf weten. Laat ze lekker in hun waarde. Je kent de hele achtergrond van die mensen niet eens en jij hebt je oordeel al weer klaar.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:47 schreef z3bra het volgende:
[..]
Euhm juist ja. Even een kleine opfrisser :
[..]
Dus ik vind dat oprecht naar voor hen en hoop dat het mij of mijn naasten niet zal overkomen, hetgeen ik trouwens voor iedereen hoop, daar niet van.
Maar het lopen kwijleballen voor mensen die je nog ooit hebt ontmoet (of verder enige voeling mee gehad hebt) vind ik onzin.
Iedere hartaanval wordt ook live op televisie uitgezonden met het koningshuis in de hoofdrol.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:48 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Er gebeurt altijd wel iets waarbij je dan ' mee zou moeten leven' Verkeersdoden, kanker, hartaanvallen en zelfmoord. Elke dag wordt er wel iemands leven compleet op zijn kop gezet.
Drie keer "besteedt", really?quote:Op maandag 4 mei 2009 14:45 schreef miodzio het volgende:
Toch ben ik blij dat die mensen er zijn (mensen die oprecht meeleven). Niet blij wordt ik van de meeste reacties in dit topic. Gelukkig dat er in Nederland wordt meegeleefd en aandacht aan wordt besteedt.
Ik ben het ermee eens dat mensen die erheen gaan voor zichzelf om de emotie te voelen verkeerd bezig zijn. Wat betreft die Afrika/Afghanistan vergelijkingen... daar vallen veel meer doden maar dit is erg op een andere manier. Een dergelijke aanslag komt vrijwel nooit voor in Nederland en Koninginnedag zal nooit meer hetzelfde zijn. Ja er wordt veel aandacht aan besteedt maar stop alsjeblieft met stupide vergelijkingen en het relativeren. Het is schokkend en uitzonderlijk wat er gebeurd is maar mensen willen erover praten. Laat ze.
Vergelijken met Afrika/Afghanistan heeft nog weinig betekenis als dit gebeurt door minderjarige nerds achter hun computer die in beide gebieden niet geweest zijn. Als het aan sommigen ligt wordt er 10 minuten aandacht aan besteedt, geen condoleanceregisters geopend en geen bloemen neergelegd. In dezelfde tijd zijn immers 100 Afrikanen overleden, en daar gaat toch ook niemand huilen?
Eens, maar enig medeleven mogen ze toch wel betuigen? Ook ken je hun achtergrond niet, misschien grijpt het ze wel erg aan.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:49 schreef z3bra het volgende:
[..]
Nee, ik begrijp heel goed dat dit betrokkenen en daarnaast mensen uit Apeldoorn en omgeving behoorlijk raakt omdat het zo dichtbij is voor hen. Maar mensen die er NIKS mee te maken hebben en dan een beetje geëmotioneerd gaan lopen doen. Dat vind ik bezwaarlijk.
Foutje.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:52 schreef IQM het volgende:
[..]
Drie keer "besteedt", really?
RIP, Nederlandse taal.
Ja. Ik veroordeel het omdat ik het ongemanierd vind. Zelfs ronduit onbeschoft ten overstaan van mensen die daar wél een dierbare hebben verloren. Op het Museumplein (in Amsterdam) werd door de organisator van het 'feest, Radio538, opgeroepen tot een moment van stilte, waaraan iedereen gehoor gaf. Erg indrukwekkend, zeker.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:51 schreef fathank het volgende:
[..]
Juist ja. Maar als die mensen zich daar prettig bij voelen moeten ze dat toch lekker zelf weten. Laat ze lekker in hun waarde. Je kent de hele achtergrond van die mensen niet eens en jij hebt je oordeel al weer klaar.
quote:Op maandag 4 mei 2009 14:52 schreef IQM het volgende:
[..]
Drie keer "besteedt", really?
RIP, Nederlandse taal.
Hear, Hear!quote:Op maandag 4 mei 2009 14:54 schreef z3bra het volgende:
[..]
Ja. Ik veroordeel het omdat ik het ongemanierd vind. Zelfs ronduit onbeschoft ten overstaan van mensen die daar wél een dierbare hebben verloren. Op het Museumplein (in Amsterdam) werd door de organisator van het 'feest, Radio538, opgeroepen tot een moment van stilte, waaraan iedereen gehoor gaf. Erg indrukwekkend, zeker.
Dat dus.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:38 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Nee, als je een slachtoffer kent of je was erbij dan is het volkomen logisch dat je dat doet. Maar als je er niet bij was en je kent helemaal niemand in en om Apeldoorn dan is het wel een beetje gek/raar/stom om de ramptoerist uit te hangen met je bossie blommen.
Er zijn op zo'n moment maar enkele mensen die het recht hebben om zich daar prettig te voelen. Dat zijn de nabestaande en de familieleden van de mensen die nog in het ziekenhuis liggen. De rest van NL heeft daar op zo'n moment niets te zoeken. Als ze zich beter willen voelen doen ze dat maar ergens anders.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:51 schreef fathank het volgende:
[..]
Juist ja. Maar als die mensen zich daar prettig bij voelen moeten ze dat toch lekker zelf weten. Laat ze lekker in hun waarde. Je kent de hele achtergrond van die mensen niet eens en jij hebt je oordeel al weer klaar.
[..]
Iedere hartaanval wordt ook live op televisie uitgezonden met het koningshuis in de hoofdrol.
En een dag later, of 2 dagen later een bloemetje leggen mag ook niet van jou omdat ik daar niks te zoeken heb? En als ik daar dan ben zou het zo maar kunnen zijn dat ik even een traantje laat.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:01 schreef botterfly het volgende:
[..]
Er zijn op zo'n moment maar enkele mensen die het recht hebben om zich daar prettig te voelen. Dat zijn de nabestaande en de familieleden van de mensen die nog in het ziekenhuis liggen. De rest van NL heeft daar op zo'n moment niets te zoeken. Als ze zich beter willen voelen doen ze dat maar ergens anders.
Ze dienen respect te tonen voor de mensen die het wel aangaat.
En hopen natuurlijk dat je op TV komt.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:03 schreef fathank het volgende:
[..]
En een dag later, of 2 dagen later een bloemetje leggen mag ook niet van jou omdat ik daar niks te zoeken heb? En als ik daar dan ben zou het zo maar kunnen zijn dat ik even een traantje laat.
Wat hij zegt.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:32 schreef jitzzzze het volgende:
Eens met TS.
Vond het ook zo raar dat half tv-kijkend Nederland ineens slachtofferhulp ging bellen.
Tuurlijk is het erg, maar hoeveel impact kan een filmpje op je hebben? Dan ben je toch al verknipt?
De dodenherdenking gaat dan toch ook echt over een paar miljoen doden.. en niet over 4 doden en 15 gewonden ofzoiets.. wezenlijk verschil dusquote:Op maandag 4 mei 2009 14:35 schreef fathank het volgende:
Ik hoef helemaal niet met mn kop op tv. Als ik zou gaan dan zou ik 's avonds in het donker gaan. Niet iedereen hoeft mee te genieten.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:05 schreef botterfly het volgende:
[..]
En hopen natuurlijk dat je op TV komt.
Ik ben van mening dat je op die wijze geen respect toont aan de familie en nabestaande.
En getuige dit topic ben ik niet de enige!
Om even de lijn dan door te trekken. Hoeveel van de mensen hier kennen slachtoffers uit welke oorlog dan ook? Aangezien we op 4 mei niet alleen de slachtoffers van WO2 herdenken, maar alle oorlogsslachtoffers.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:07 schreef Silaz het volgende:
[..]
De dodenherdenking gaat dan toch ook echt over een paar miljoen doden.. en niet over 4 doden en 15 gewonden ofzoiets.. wezenlijk verschil dus
Ik heb die dag lekker op de vrijmarkt gestruind. Ben ik nu een lul?quote:Op maandag 4 mei 2009 14:41 schreef fathank het volgende:
[..]
En dat is waar het wmb ook om gaat!quote:Op maandag 4 mei 2009 15:08 schreef fathank het volgende:
[..]
Ik hoef helemaal niet met mn kop op tv. Als ik zou gaan dan zou ik 's avonds in het donker gaan. Niet iedereen hoeft mee te genieten.
Over mening doordrammen gesproken....quote:Op maandag 4 mei 2009 15:12 schreef fathank het volgende:
Nee, maar mensen hier gaan even lekker bepalen hoe andere mensen zich zouden moeten voelen. Dat kunnen die mensen prima zelf. Maar dat is Fok!, lekker je eigen mening ergens doordrammen en vooral je oogkleppen ophouden.
Andersom gebeurt het net zo hard hoor. Ik heb de afgelopen dagen toch meerdere keren te horen gekregen dat ik een gevoelloze eikel ben, wanneer mensen horen dat ik niet meer binding met dat ongeluk dan wanneer iemand doodgereden wordt door een alcoholist.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:12 schreef fathank het volgende:
Nee, maar mensen hier gaan even lekker bepalen hoe andere mensen zich zouden moeten voelen. Dat kunnen die mensen prima zelf. Maar dat is Fok!, lekker je eigen mening ergens doordrammen en vooral je oogkleppen ophouden.
Dat is inderdaad je goed recht. En het siert je dat je dan nog de moeite neemt om andere niet te storen wanneer zij wel willen gedenken.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:15 schreef Trannellius het volgende:
Mjah, toen ik afgelopen weekend een soortgelijke meniing verkondigde op de sport-pagina, werd ik ook vrij vlot verketterd. Daar vonden ze dat elke sportwedstrijd dit weekend daar stil bij moest staan (in navolging van AGOVV, VVV (dacht ik) en Ajax). Ik zei dat iedereen er aan moest denken op een manier die hij.zij passend vind, maar dat je die dingen niet aan elkaar moet op dringen.
Zelfde geldt voor vanavond 8 uur. Ik ga dan niet mijn cd'tje van harder zetten, maar 2 minuten stilte is voor mij persoonlijk vrij grote onzin.
Klinkt bekend inderdaad. Dat heb ik ook te horen gekregen.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:18 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Andersom gebeurt het net zo hard hoor. Ik heb de afgelopen dagen toch meerdere keren te horen gekregen dat ik een gevoelloze eikel ben, wanneer mensen horen dat ik niet meer binding met dat ongeluk dan wanneer iemand doodgereden wordt door een alcoholist.
En jij vind niet dat de familie en nabestaande gestoord worden door die mensen waar het in de OP over gaat?quote:Op maandag 4 mei 2009 15:18 schreef z3bra het volgende:
[..]
Dat is inderdaad je goed recht. En het siert je dat je dan nog de moeite neemt om andere niet te storen wanneer zij wel willen gedenken.
Dat zullen ze zeker niet zeggen, maar ik kan me voorstellen dat ook zij een poephekel hebben aan alle dagjesmensen/ramptoeristen.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:21 schreef La_Vita het volgende:
Natuurlijk is het enorm stoer om hier te roepen dat het je allemaal geen fuck doet en dat alle mensen die daar een bloemetje neerleggen debielen zijn.
De familie van de slachtoffers hebben al laten weten dat ze er troost uit halen. Denk niet dat ze dat zullen zeggen van deze reacties
Mwoah ten dele. Dat mensen rijen dik voor het gemeentehuis staan zal weinig uitmaken voor de nabestaanden. Verder heb ik geen idee hoe druk het bij de plek zelf is, daar heb ik geen beelden van gezien.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:20 schreef botterfly het volgende:
[..]
En jij vind niet dat de familie en nabestaande gestoord worden door die mensen waar het in de OP over gaat?
Daarentegen is het ook tof om mensen andere woorden toe te schrijven die ze niet hebben gezegd.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:21 schreef La_Vita het volgende:
Natuurlijk is het enorm stoer om hier te roepen dat het je allemaal geen fuck doet en dat alle mensen die daar een bloemetje neerleggen debielen zijn.
De familie van de slachtoffers hebben al laten weten dat ze er troost uit halen. Denk niet dat ze dat zullen zeggen van deze reacties
Jawel, dat vind ik wel storend. Te koop lopen met je emotie over iemand die je niet kent...:rquote:Op maandag 4 mei 2009 15:20 schreef botterfly het volgende:
[..]
En jij vind niet dat de familie en nabestaande gestoord worden door die mensen waar het in de OP over gaat?
Gisteren was het nog extreem druk bij ''De Naald''.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:22 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Mwoah ten dele. Dat mensen rijen dik voor het gemeentehuis staan zal weinig uitmaken voor de nabestaanden. Verder heb ik geen idee hoe druk het bij de plek zelf is, daar heb ik geen beelden van gezien.
Bron ADquote:Groeiende bloemenzee in Apeldoorn
APELDOORN - Belangstellenden die hun bloemen zondag neerleggen bij het Canadese bevrijdingsmonument in Apeldoorn, zien hun bijdrage al snel opgaan in de groeiende bloemenzee. Voorbijgangers die alle achtergelaten boodschappen willen lezen, zijn daar flinke tijd zoet mee. Ook zondag trekt de onheilsplek in Apeldoorn nog veel belangstelling.
Sorry, dat was meer bedoeld voor fathankquote:Op maandag 4 mei 2009 15:28 schreef z3bra het volgende:
[..]
Jawel, dat vind ik wel storend. Te koop lopen met je emotie over iemand die je niet kent...:r
Dat kan ik niet uit de reacties halen? Te beginnen met de OP.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:28 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Verder vinden wij het ook prima als mensen het op deze wijze willen verwerken, maar laat mensen die er geen binding mee voelen met rust en verwacht niet dat wij op dezelfde manier mee gaan treuren.
Je bent mijns inziens pas afgestompt als je zonder goede reden achter de meute aan hobbelt richting De Naald.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:36 schreef ElectricEye het volgende:
Nederlanders, maar veel andere wereldbewoners ook, voelen zich beter door stil te staan bij andermans leed. Dat is deels, zoals opgemerkt, eigenbelang, maar deels gelukkig ook een collectief sociale uiting van mensen die weigeren af te stompen op de hoeveelheid ellende die we elke dag over ons uitgestort krijgen door de massamedia.
bron (eerste die ik via google tegenkwam)quote:Publieke rouw uiting van egocentrisme
Londen (ANP) 23 februari 2004 - Mensen die publiekelijk rouwen om overleden beroemdheden die zij nooit hebben ontmoet of met veel vertoon hun steun betuigen aan goede doelen, willen daar zelf een goed gevoel aan overhouden en zijn uit op amusement. Dat is de conclusie van een studie van het onafhankelijk Brits onderzoeksinstituut Civitas.
Groot egocentrisme
Massale uitingen van rouw, zoals bijvoorbeeld bij de dood van prinses Diana of in Nederland na de moord op Pim Fortuyn, zijn volgens het onderzoek geen teken van groot mededogen in de maatschappij, maar juist van groot egocentrisme. "Al die bloemen en demonstraties helpen de armen of doden niet, maar zijn eerder bedoeld om aan anderen te laten zien welk een meelevend persoon je zelf bent", aldus een van de auteurs in een toelichting op de maandag gepubliceerde studie.
Recreatieve smart
Volgens Civitas heeft de "recreatieve smart" de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen en is het in de plaats gekomen van oude waarden en kaders zoals familie en kerk. "Ziekelijke rouw is een religie geworden voor de eenzame menigte. De bloemen en teddyberen zijn de rites, de minuten stilte de liturgie en de mis. Wij leven in een post-emotionele tijd van krokodillentranen en geconstrueerde emotie."
Beter iets echt goeds doen
In plaats van het "opstapelen van natte knuffels en rottende bloemen", zouden mensen iets echt goeds moeten doen, minder zichtbaar voor het publiek, aldus een van de opstellers van het onderzoek.
Uiteindelijk houden wij ze niet tegen hoor. Voor zover ik weet is Jitzzze nog niet met een auto langs gereden om de bloemen daar weg te halen.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:35 schreef La_Vita het volgende:
[..]
Dat kan ik niet uit de reacties halen? Te beginnen met de OP.
Alsjeblieft niet, ik heb wel iets beters te doen.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:43 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Uiteindelijk houden wij ze niet tegen hoor. Voor zover ik weet is Jitzzze nog niet met een auto langs gereden om de bloemen daar weg te halen.
De vraag waarom mensen opeens zoveel met dit ongeluk hebben en wanneer iemand om komt door een brand in zijn huis en het lezen in de krant en vervolgens hun schouders ophalen blijft staan. Is dat nu puur omdat het de koninklijke familie betreft?
Dat is een goede vraag.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:43 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Uiteindelijk houden wij ze niet tegen hoor. Voor zover ik weet is Jitzzze nog niet met een auto langs gereden om de bloemen daar weg te halen.
De vraag waarom mensen opeens zoveel met dit ongeluk hebben en wanneer iemand om komt door een brand in zijn huis en het lezen in de krant en vervolgens hun schouders ophalen blijft staan. Is dat nu puur omdat het de koninklijke familie betreft?
Dus, het is egocentrisch en ook nog eens slecht. Aanstellers, allemaal!quote:RECREATIEVE ROUW
Een onlangs verschenen rapport van een Britse denktank maakt korte metten met de krokodillentranen van mensen die meelopen met stille tochten, hun condoleances achterlaten op een internetsite of rondlopen met een roze strikje, maar nog nooit geld hebben gedoneerd aan een aidsfonds.
We hebben een maatschappij nodig die minder meeleeft. Oppervlakkig vertoon van compassie doet meer kwaad dan goed. Echt medeleven vereist hard werken. Het zijn uitspraken die zijn terug te vinden in het rapport Conspicuous Compassion (verdacht medeleven) van The Institute for the Study of Civil Society, een Engels onderzoeksinstituut
Roze strikjes dragen, een theelichtje neerzetten bij een herdenkingsplek, op internet condoleance-registers tekenen en meelopen in een demonstratie tegen zinloos geweld, het is allemaal onderdeel van een openbaar en praalziek medeleven, dat meer gaat over je ‘goed voelen’ en minder over ‘goed doen’. Het rapport spreekt over de 3 c’s van het moderne leven: compassion, caring and crying in public, ofwel publiekelijk medeleven, (be)zorg(dheid) en huilen in het openbaar. ‘Die drie tonen niet hoe altruïstisch we zijn geworden, maar hoe egoïstisch.’
Die oppervlakkige uitdrukkingen van publiekelijk medeleven zijn in de plaats gekomen van verdwenen of minder belangrijk geworden instituties zoals kerk, familie, het land en de buurt, die voorheen zin en betekenis aan het leven van mensen gaven, betoogt het rapport. In de afwezigheid van echte emoties, fabriceren mensen surrogaat-emoties. ‘Wij leven in een post-emotioneel tijdperk, dat gekarakteriseerd wordt door krokodillentranen en gekunstelde emotie.’ De overdreven publieke rouw voor mensen die men zelfs nooit heeft ontmoet, wordt door het rapport omschreven als ‘recreatieve rouw’, die men als een plezierige onderneming ondergaat, vergelijkbaar met naar een voetbalwedstrijd gaan of een ‘night at the proms’. Het is ook een substituut voor naar de kerk gaan: ‘De ziekte van het rouwen is een religie voor de eenzame massa die niet meer naar de kerk gaat. De bloemen en teddyberen zijn hun riten, de collectieve minuten van stilte hun liturgie en mis. Maar deze nieuwe verbintenissen zijn nep, vluchtig en cynisch.’
Het rapport oordeelt hard. Betekenisloos vertoon van verdriet dat niet echt wordt gevoeld leidt tot een inflatie van medeleven. De traditionele 2 minuten stilte, werden er 3 voor de slachtoffers van 11 september, 5 voor de slachtoffers die bij de Ladbroke Grove-treinramp omkwamen (het is een Engels rapport) en 10 voor het kankeronderzoek.
Doe goed zonder dit opzichtig te tonen, aldus het rapport. Gooi geen ‘klamme teddyberen en rottende bloemen bovenop een grote publieke hoop om te laten zien hoe aardig je bent.’ ‘Als je echt om de daklozen geeft, praat dan eens met ze. Als je een oorlog wilt stoppen, laat je ego thuis... leer je buren kennen, praat meer met je familie en vrienden.’
Waarom oppervlakkig vertoon van compassie meer kwaad doet dan goed, legt het rapport ook uit. Veel ‘goedbedoelde’ acties zijn gebaseerd op onwetendheid en goedgelovigheid. Roepen dat de schuld van de derde wereld moet worden kwijtgescholden, zorgt ervoor dat dictatoren meer geld tot hun beschikking hebben om wapens te kopen. Internetpetities zijn vaak gebaseerd op onjuiste of gebrekkige informatie. En mensen denken soms al genoeg gedaan te hebben door met een strikje rond te lopen waarmee ze hun sympathie tonen met een bepaalde groep terwijl ze ‘vergeten’ daadwerkelijk geld te geven aan fondsen die onderzoek doen naar genezende behandelingen voor levensbedreigende ziekten.
Nee, omdat de gebeurtenis live in honderdduizenden huiskamers te zien is geweest. En omdat het voorval van een dag van feest in één klap een dag van dood en verdriet maakte.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:43 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Mwoah, dit stukje zegt alleen dat het egocentrisch is, helemaal niet hoe of waarom.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:49 schreef WalterSobchak het volgende:
hier een iets beter artikel (bron)
[..]
Dus, het is egocentrisch en ook nog eens slecht. Aanstellers, allemaal!
linkje naar de publicatie
Nee, omdat het toch echt anders is dan 'gewone' ongevallen. Dit was een doelbewuste aanslag en er zijn zinloos mensen overleden. In mijn ogen is dit niet vergelijkbaar met een brand/verkeersongeluk waar dagelijks evenzoveel of meer (?) mensen in Nederland aan overlijden.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:43 schreef Trannellius het volgende:
[..]
80% van de familie van een van mijn grootouders is in een kamp omgekomen, maar ik doe eigenlijk niks aan dodenherdenking. Dat wil niet zeggen dat ik schijt aan de slachtoffers heb, maar ik ga stop mijn energie liever in iets anders. Zo heb ik toen mijn opa nog leefde samen met hem een boel familiecorrespondentie (documenten, oude foto's enzo) ingescand zodat alles digitaal bewaard blijft. Persoonlijk vind ik dat veel belangrijker dan die lullige twee minuten stilte per jaar. En ik heb daarnaast een boel geleerd over het "geweldige" Nederlandse Verzet, maar dat terzijde.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:09 schreef fathank het volgende:
[..]
Om even de lijn dan door te trekken. Hoeveel van de mensen hier kennen slachtoffers uit welke oorlog dan ook? Aangezien we op 4 mei niet alleen de slachtoffers van WO2 herdenken, maar alle oorlogsslachtoffers.
Als je dan consequent bent moet je daar ook met z'n allen scheit aan hebben.
quote:Op maandag 4 mei 2009 14:39 schreef Maikuuul het volgende:
[..]
Precies
Mensen diie huilen voor iemand die ze nooit gekend hebben
Royal
Is dat echt gebeurd dan? Lol.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:32 schreef jitzzzze het volgende:
Vond het ook zo raar dat half tv-kijkend Nederland ineens slachtofferhulp ging bellen.
Ja, de directeur van Slachtofferhulp Nederland zat te vertellen dat de telefoon roodgloeiend stond omdat heel veel mensen de beelden gezien hadden en daar niet mee om konden gaan. En dat ging dus om mensen die voor de TV zaten, die er dus niet bij waren.quote:
Nou je het zegt, dat is waar ook. Daar heb ik me ook kostelijk aan geërgerd.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:59 schreef Florian_ het volgende:
Er was een tjd geleden ook een nieuwsbericht over een hond die was doodgeschoten door soldaten in Kamp Holland (ongeveer, ik kan wat details verkeerd hebben). In ieder geval, voor dat beest werd ook een heel condoleanceregister geopend, wtf? Die mensen kennen die hele hond niet, en er sterven dagelijks honderden honden in de hele wereld door dierenmishandeling. Dat boeit niemand. Maar die ene hond, die verdient een condoleanceregister!
Sowieso een condoleanceregister voor een hond, en die tokkies die daarop gaan janken dat de dader zelf ook doodgeschoten moet worden --> Sad.
Kek , wat een mongolen zegquote:Op maandag 4 mei 2009 15:59 schreef Florian_ het volgende:
Er was een tjd geleden ook een nieuwsbericht over een hond die was doodgeschoten door soldaten in Kamp Holland (ongeveer, ik kan wat details verkeerd hebben). In ieder geval, voor dat beest werd ook een heel condoleanceregister geopend, wtf? Die mensen kennen die hele hond niet, en er sterven dagelijks honderden honden in de hele wereld door dierenmishandeling. Dat boeit niemand. Maar die ene hond, die verdient een condoleanceregister!
Sowieso een condoleanceregister voor een hond, en die tokkies die daarop gaan janken dat de dader zelf ook doodgeschoten moet worden --> Sad.
Ik kan mij beelden herinneren van een jaartje geleden waarop een NOS verslaggever in een straat in een door burgeroorlog geteisterd Afrikaans land staat. Op de achtergrond zie je een man rennen, met op 2 seconden achterstand een vijftal anderen met machetes achter hem aan. Zodra die man wordt neergeslagen door de eerste, draait de camera net weg en staat de verslaggever daar een beetje stom verbaasd te zijn.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:52 schreef miodzio het volgende:
[..]
Nee, omdat het toch echt anders is dan 'gewone' ongevallen. Dit was een doelbewuste aanslag en er zijn zinloos mensen overleden. In mijn ogen is dit niet vergelijkbaar met een brand/verkeersongeluk waar dagelijks evenzoveel of meer (?) mensen in Nederland aan overlijden.
Dus aan de ene kant vind ik het anders dan andere ongelukken maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die alle aandacht niet begrijpen wanneer er evenzoveel mensen dagelijks een andere onnatuurlijke dood sterven.
Edit: en eens met wat ElectricEye hierboven zegt! Niet te vergelijken dus.
ZET DIT IN JE MSN NAAM ALS JE HET ERG VINDT WAT ER IN APELDOORN IS GEBEURD of WORD LID VAN DEZE HYVES ALS JE HET ERG VINDT WAT ER IN APELDOORN IS GEBEURD zijn daar wel mooie voorbeelden van. Kijk mij eens betrokken zijn, zonder bij te dragen aan verbetering van de situatie.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:49 schreef WalterSobchak het volgende:
hier een iets beter artikel (bron)
[..]
Dus, het is egocentrisch en ook nog eens slecht. Aanstellers, allemaal!
linkje naar de publicatie
Nouja, het komt er op neer dat mensen, in plaats van zich ergens nog echt druk om te maken en er wat aan te doen, alleen maar aan hun medemens willen laten zien 'dat ze het toch wel echt heel erg erg vinden'.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:52 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Mwoah, dit stukje zegt alleen dat het egocentrisch is, helemaal niet hoe of waarom.
(Zal vanavond thuis eens dat artikel een stuk lezen, vind het best boeiend).
Beetje wrang inderdaad, maar als het niet in Nederland gebeurt trekken mensen zich er niet zoveel van aan. Ik weet van mezelf dat ik oogkleppen heb ontwikkeld en maar goed ook, want als je alles aantrekt wat er in de wereld gebeurd heb je geen leven meer. Bij een dergelijke aanslag in Duitsland of België zou er natuurlijk wel wat aandacht aan gegeven worden, maar totaal niet vergelijkbaar zoals nu.quote:Op maandag 4 mei 2009 16:05 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Ik kan mij beelden herinneren van een jaartje geleden waarop een NOS verslaggever in een straat in een door burgeroorlog geteisterd Afrikaans land staat. Op de achtergrond zie je een man rennen, met op 2 seconden achterstand een vijftal anderen met machetes achter hem aan. Zodra die man wordt neergeslagen door de eerste, draait de camera net weg en staat de verslaggever daar een beetje stom verbaasd te zijn.
In de jaren '90 zijn er genoeg beelden te zien geweest vanuit Joegoslavie waar veel ergere moord partijen zijn geweest.
Beide gebeurtenissen waren gewoon op het acht uur journaal te zien, wat ongeveer evenveel kijkers had als die intocht.
Er gebeuren maandelijks dergelijke ongelukken waarbij dood door schuld geldt. En meestal is het net zoals hier niet dat de dader moedwillig deze slachtoffers wilde treffen. Hoe idioot het ook klinkt, ze waren simpelweg op het verkeerde moment op de verkeerde plek.
quote:Op maandag 4 mei 2009 14:36 schreef L0t.. het volgende:
Heel terechte klacht, net als mensen die dan speciaal naar die plek gaan om "de impact te voelen".
Eens met klachtquote:Op maandag 4 mei 2009 14:35 schreef Smart_ass het volgende:
Opzich wel eens. Vooral toen ik beelden zag van huilende mensen met Koninginnedag in Amsterdam. Echt wtf?
Dat staat er inderdaad in dat stukje, maar het wordt niet onderbouwd. Zo kan ik ook een vermoeden als feit verkondigen. (Misschien dat het in het artikel wel onderbouwd wordt hoor, dat heb ik nog niet gelezen).quote:Op maandag 4 mei 2009 16:08 schreef WalterSobchak het volgende:
[..]
Nouja, het komt er op neer dat mensen, in plaats van zich ergens nog echt druk om te maken en er wat aan te doen, alleen maar aan hun medemens willen laten zien 'dat ze het toch wel echt heel erg erg vinden'.
DITquote:Op maandag 4 mei 2009 14:39 schreef Maikuuul het volgende:
[..]
Precies
Mensen diie huilen voor iemand die ze nooit gekend hebben
Royal
Nou, de giften aan goede doelen zijn niet parallel gestegen met deze uitingen van rouw en medeleven.quote:Op maandag 4 mei 2009 16:10 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Dat staat er inderdaad in dat stukje, maar het wordt niet onderbouwd. Zo kan ik ook een vermoeden als feit verkondigen. (Misschien dat het in het artikel wel onderbouwd wordt hoor, dat heb ik nog niet gelezen).
Dat is niet een direct argument om aan te nemen dat die uitingen van rouw puur zelfbescherming is. Immers kan het ook zijn dat:quote:Op maandag 4 mei 2009 16:20 schreef DrDentz het volgende:
[..]
Nou, de giften aan goede doelen zijn niet parallel gestegen met deze uitingen van rouw en medeleven.
Het artikel waar ik naar link is ook weer een samenvatting van het boek dat erover geschreven is. Er staan dus niet echt getallen in waar het op gebaseerd is. Voor meer onderbouwing zal je het boek moeten lezen (amazon)quote:Op maandag 4 mei 2009 16:10 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Dat staat er inderdaad in dat stukje, maar het wordt niet onderbouwd. Zo kan ik ook een vermoeden als feit verkondigen. (Misschien dat het in het artikel wel onderbouwd wordt hoor, dat heb ik nog niet gelezen).
Ik kan je de Dam in Amsterdam aanraden! Die steentjes daar zorgen ook voor een soort off-road effectquote:Op maandag 4 mei 2009 16:48 schreef miodzio het volgende:
[..]
Suzuki Swift straatrace door Apeldoorn houden?
belachelijk, is dit tegenwoordig al een onderzoek?quote:Op maandag 4 mei 2009 15:38 schreef WalterSobchak het volgende:
Terechte klacht:
[..]
bron (eerste die ik via google tegenkwam)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |