quote:Op maandag 4 mei 2009 12:22 schreef S1nn3rz het volgende:
of nog erger, kinderen die hun ouders gewoon bij de voornaam noemen.
he durk, geef me een euro voor die zak snoep.
In dit geval kan ik het nog begrijpen, ik zou ook niet graag durk genoemd willen worden.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:22 schreef S1nn3rz het volgende:
Mama en papa wordt eng als getrouwde mannen en vrouwen dat voor elkaar gebruiken.quote:
Dat is inderdaad erg. Gewoon "je" en "jij" is normaal maar om de een of andere reden klinkt het heel onnatuurlijk om je ouders met hun voornaam aan te spreken.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:22 schreef S1nn3rz het volgende:
quote:Op maandag 4 mei 2009 12:32 schreef Irritatie100 het volgende:
Ach, ik lag eens ergens in Spanje in een zwembad en daar was een Belg zijn kindje van 4 jaar zwemles aan het geven. En jawel, hij sprak zijn kind aan met "u"...
Dat vind ik nog vele malen erger eigenlijk.
Gij.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:32 schreef Irritatie100 het volgende:
Ach, ik lag eens ergens in Spanje in een zwembad en daar was een Belg zijn kindje van 4 jaar zwemles aan het geven. En jawel, hij sprak zijn kind aan met "u"...
Jij komt niet vaak in aanraking met onze zuiderburen of wel? Daar is "u" een heel normale uitspraak, te vergelijken met "je" in Nederland.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:32 schreef Irritatie100 het volgende:
"ouwe" en "grijze" doen het altijd goed.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:33 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad erg. Gewoon "je" en "jij" is normaal maar om de een of andere reden klinkt het heel onnatuurlijk om je ouders met hun voornaam aan te spreken.
Dat klinkt al helemaal erg, alsof het baby's zijnquote:Op maandag 4 mei 2009 12:37 schreef Viking84 het volgende:
Hoe moet je je ouders dan aanspreken? Ik voel me niet helemaal prettig bij jij-en en jou-en, maar ik ga ook echt niet 'u' zeggen, hoor.
Ik zeg meestal 'mama' of 'papa': "Wil mama dit even voor mij doen?", maar dat voelt ook een beetje alsof ik over hen praat alsof ze er niet bij zijn.
Ik weet het, maar het klinkt toch best raarquote:Op maandag 4 mei 2009 12:36 schreef retuow82 het volgende:
[..]
Jij komt niet vaak in aanraking met onze zuiderburen of wel? Daar is "u" een heel normale uitspraak, te vergelijken met "je" in Nederland.
In het nu uitgezonden Beauty & the Nerd hoor je ook vaak informeel ‘u’ gebruikt worden door de Vlaamse deelnemers. Maar let wel, niet als onderwerp. ‘Gaat u mee?’ is niet informeel. ‘Ik zag u gisteren’ wel. Als onderwerp wordt ‘gij’ gebruikt.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:42 schreef Irritatie100 het volgende:
[..]
Ik weet het, maar het klinkt toch best raar
En ik spreek regelmatig Belgen en die zeggen altijd "je"
Pappa en mamma zou toch gewoon moeten kunnen... je of jij zeggen moet verder kunnen... maar kinders die paps en mams bij voornaam noemen, waar dat paupergedrag ontstaan is...quote:Op maandag 4 mei 2009 12:22 schreef Fascination het volgende:
"U" tegen je ouders zeggen?Het moet toch niet gekker worden.
waarom vind je het belachelijk als je jij/je tegen je ouders zegtquote:Op maandag 4 mei 2009 12:47 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Pappa en mamma zou toch gewoon moeten kunnen... maar je of jij, ik vind het ook belachelijk... en helemaal kinders die paps en mams bij voornaam noemen, waar dat paupergedrag ontstaan is...
Ja, ik weet het, ik ben een faalhaas... ik typte een reactie, maar dacht ff niet helemaal goed na...quote:Op maandag 4 mei 2009 12:50 schreef Somesomg het volgende:
[..]
waarom vind je het belachelijk als je jij/je tegen je ouders zegt
argumenten plz
U met een hooofdletter is goddelijk en zo hoog schat ik geen mens in.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:27 schreef RaymondK het volgende:
Tegen vreemden of bijv ouders van vriendjes/vriendinnetjes uiteraard wel netjes U.
Dat is ook de gewoonste zaak van de wereld. Het moet niet gekker worden. Je en jij mogen mijn kinderen zeggen en ik snap echt de link niet met Wilders stemmen.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:20 schreef S1nn3rz het volgende:
zo onfatsoenlijk he, kinderen die te pas en te onpas maar je en jij zeggen tegen hun ouders alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.![]()
Dit dus.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:22 schreef Fascination het volgende:
Ja dat heeft zin. Die spreekt geeneens Frans!quote:Op maandag 4 mei 2009 12:53 schreef Quyxz_ het volgende:
Je moet je pa alleen vousvoyeren als je pa de president van de VS is.
quote:Op maandag 4 mei 2009 12:22 schreef S1nn3rz het volgende:
quote:...
Een zoon die noemt z'n vader Piet
Een fiets staat nergens veilig
...
ok danquote:Op maandag 4 mei 2009 12:50 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ja, ik weet het, ik ben een faalhaas... ik typte een reactie, maar dacht ff niet helemaal goed na...
Ik heb mijn reactie aangepast trouwens.
Dit dus.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:22 schreef Fascination het volgende:
Brabo'squote:
Bij mij is het ook de gewoonste zaak van de wereld, mijn ouders hebben ervoor gekozen om ons aan te leren dat we hen bij de voornaam noemden en met "jij" aanspraken. Dat betekent niet dat mijn vader geen gezag kon uitoefen of ik geen respect voor hem had, trouwens. Ik gok dat dat je werkelijke klacht is.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:20 schreef S1nn3rz het volgende:
zo onfatsoenlijk he, kinderen die te pas en te onpas maar je en jij zeggen tegen hun ouders alsof het de gewoonste zaak van de wereld is.![]()
dat was dus een regel die ik toen ik nog thuis woonde dus echt niet hoefde te proberen. maar tegenwoordig lijken de ouders er wel in te berusten.
kiezen voor de makkelijkste weg.![]()
geen wonder dat wilders al die stemmen haalt, mensen zijn het zat. c'est ca.
Wees blij dat je nog een papa hebt. (hihi, ik zei weesquote:Op maandag 4 mei 2009 14:01 schreef solyaris het volgende:
Ik moet mijn papa altijd aanspreken met weledelgeleerde heer.![]()
Dit is wel erg triest hoorquote:Op maandag 4 mei 2009 12:37 schreef Viking84 het volgende:
Hoe moet je je ouders dan aanspreken? Ik voel me niet helemaal prettig bij jij-en en jou-en, maar ik ga ook echt niet 'u' zeggen, hoor.
Ik zeg meestal 'mama' of 'papa': "Wil mama dit even voor mij doen?", maar dat voelt ook een beetje alsof ik over hen praat alsof ze er niet bij zijn.
En hoe heet je moeder dan en ben jij de enige die haar zo noemt?quote:Op maandag 4 mei 2009 13:58 schreef -moppie- het volgende:
Ik noem mijn moeder al een jaar of 15 "Billy"/
Geen idee hoe ik er ooit bij gekomen ben of hoe het begonnen is.
Ik ben de enige die haar zo noemt ja.. en vraag me ook niet waaromquote:Op maandag 4 mei 2009 14:18 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
En hoe heet je moeder dan en ben jij de enige die haar zo noemt?
Klinkt gezellig.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:21 schreef Smart_ass het volgende:
Ik spreek m'n ouders over het algemeen toch meestal aan met bolle.
Wtf, wat maakt dat nou uit, het zijn verdomme je ouders (Of in dit geval ben jij de ouder als ik het zo lees)quote:Op maandag 4 mei 2009 13:22 schreef 49R het volgende:
Ik verwacht wel gepast respect. "Hé, jij daar, geef ff de boter aan" kan dus niet.
Ouder/leraren denken dat ze heel wat zijn.quote:Op maandag 4 mei 2009 12:39 schreef HostiMeister het volgende:
Wat the hell is er mis met je en jij? Seriously
Nee hoor, dat maken sommige kindjes ervan door ze 'u' te noemen.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:34 schreef Droomert het volgende:
[..]
Ouder/leraren denken dat ze heel wat zijn.
Doe ik altijdquote:Op maandag 4 mei 2009 12:33 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Dat is inderdaad erg. Gewoon "je" en "jij" is normaal maar om de een of andere reden klinkt het heel onnatuurlijk om je ouders met hun voornaam aan te spreken.
Een beetje fatsoen is tegenwoordig alweer teveel gevraagdquote:Op maandag 4 mei 2009 14:33 schreef Mr.Cooper het volgende:
[..]
Wtf, wat maakt dat nou uit, het zijn verdomme je ouders (Of in dit geval ben jij de ouder als ik het zo lees)
Klacht: Vieze kaklui.![]()
Fatsoen is heel wat anders als overdreven netjes doen.quote:Op maandag 4 mei 2009 14:46 schreef fathank het volgende:
[..]
Een beetje fatsoen is tegenwoordig alweer teveel gevraagd.
Ik weet wel van welk niveau mensen vaak zijn die hun kinderen dit verplichten. Snobby of zwaar gelovigquote:Op maandag 4 mei 2009 14:54 schreef S1nn3rz het volgende:
ik weet niet van welk niveau een ieder hier is die het volstrekt normaal vindt om je en jij te zeggen maar bijster veel kan het niet zien. helemaal de gasten hier die hun ouders gewoon bij de voornaam noemen!
Overdreven netjes? Of spreek jij je ouders aan met "Hee jij daar".quote:Op maandag 4 mei 2009 14:56 schreef Mr.Cooper het volgende:
[..]
Fatsoen is heel wat anders als overdreven netjes doen.
Dat hoor je me toch ook niet zeggen, maar toen ik bijvoorbeeld nog aan tafel zat bij me ouders onder het eten en ik had bijvoorbeeld iets nodig zei ik gewoon: Pass me de boter eens even' of: 'Ma, mag ik ff de boter'. En niet: 'Lieve moeder zou ik alstublieft de boter van u mogen.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:01 schreef fathank het volgende:
[..]
Overdreven netjes? Of spreek jij je ouders aan met "Hee jij daar".
Zoja wil ik niet weten uit wat voor 'n milieu jij komt.
Dat probeert hij ook helemaal niet te zeggen. U wil hij ook niet horen van z'n kinderen. Maar gewoon normaal "papa, kun je even de boter geven" is toch niks mis mee.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:04 schreef Mr.Cooper het volgende:
[..]
Dat hoor je me toch ook niet zeggen, maar toen ik bijvoorbeeld nog aan tafel zat bij me ouders onder het eten en ik had bijvoorbeeld iets nodig zei ik gewoon: Pass me de boter eens even' of: 'Ma, mag ik ff de boter'. En niet: 'Lieve moeder zou ik alstublieft de boter van u mogen.
Dat klopt, daar is ook niets mis mee, maar geen problemen mee als iemand zeg: 'Hé mag ik ff de boter'.quote:Op maandag 4 mei 2009 15:06 schreef fathank het volgende:
[..]
Dat probeert hij ook helemaal niet te zeggen. U wil hij ook niet horen van z'n kinderen. Maar gewoon normaal "papa, kun je even de boter geven" is toch niks mis mee.
Het is ook vast niveau gerelateerdquote:Op maandag 4 mei 2009 14:54 schreef S1nn3rz het volgende:
ik weet niet van welk niveau een ieder hier is die het volstrekt normaal vindt om je en jij te zeggen maar bijster veel kan het niet zien. helemaal de gasten hier die hun ouders gewoon bij de voornaam noemen!
Ik ken niemand die z'n ouders met 'u' aanspreekt. En dan heb ik het o.a. over professoren en chirurgen (als ouders).quote:Op maandag 4 mei 2009 14:54 schreef S1nn3rz het volgende:
Sorry, maar als je als ouder zijnde van een klein kind accepteert dat hij naar je gaat roepen "he, mag ik ff de boter". Mensen spreek je niet aan met "he".quote:Op maandag 4 mei 2009 15:18 schreef Mr.Cooper het volgende:
[..]
Dat klopt, daar is ook niets mis mee, maar geen problemen mee als iemand zeg: 'Hé mag ik ff de boter'.
Er was niet eens sprake over een klein kind.quote:Op maandag 4 mei 2009 16:10 schreef fathank het volgende:
[..]
Sorry, maar als je als ouder zijnde van een klein kind accepteert dat hij naar je gaat roepen "he, mag ik ff de boter". Mensen spreek je niet aan met "he"..
Van een kind van een jaar of 15 vind ik dat ook niet gepast.quote:Op maandag 4 mei 2009 16:14 schreef Mr.Cooper het volgende:
[..]
Er was niet eens sprake over een klein kind.
Handleidingen wel graag met je/jij, en dan vanwege de leesbaarheid van de tekst. Je/jij leest een stuk beter weg.quote:Op maandag 4 mei 2009 16:22 schreef Altijd_Lastig het volgende:
U zeggen tegen ouders is een afstand scheppen die niet nodig is..
Maar een KPN (of andere firma) die mij in handleidingen en mailings met je aanspreekt is iets wat ook niet goed voelt (eigenlijk vind ik dat belachelijk).
U is alleen van toepassingen als zinsopeningquote:Op maandag 4 mei 2009 16:50 schreef 1-of-6Billion het volgende:
Welke n00b heeft die steen opgetild waaronder TS al 60 jaar gevangen zat?
"U" is trouwens alleen voor Onze Lieve Heer (voor de liefhebbers). "u" is voor de rest
Ik vind het anders niet bepaald professionaliteit uitstralen als een bedrijf op zijn website / op emails reageert met 'je' en 'jij'. Eerder een gefaalde poging tot hip zijn.quote:Op maandag 4 mei 2009 16:27 schreef fathank het volgende:
[..]
Handleidingen wel graag met je/jij, en dan vanwege de leesbaarheid van de tekst. Je/jij leest een stuk beter weg.
Ik denk dat het geen kwestie meer is van de gemakkelijkste weg kiezen. Eerder dat deze manier van aanspreken bij het wereldbeeld in Nederland is van tegenwoordig. Daar is niets mis mee. Je ouders met 'je' aanspreken geeft niet per definitie aan dat kinderen geen respect hebben voor hun ouders.quote:
quote:Op maandag 4 mei 2009 17:22 schreef Penisbaard het volgende:
Kinderen die tegen hun ouders beginnen te praten, je wacht netjes tot je ouders je aanspreken voordat je je smoel opscheurt.
Ik spreek mijn oma altijd aan met u, maar niet iedereen uit mijn familie doet dat. 'Je' zeggen tegen mijn oma vind ik raar klinken net zoals dat ik 'u' tegen mijn ouders ook raar vindquote:Op maandag 4 mei 2009 19:19 schreef Fha het volgende:
Mama![]()
Ik heb een keer mijn oma u genoemd en toen kreeg ik een mep voor mn kop omdat ik niet zo raar moest doen
Tegen tantes u zeggenquote:Op maandag 4 mei 2009 19:37 schreef Kriegel het volgende:
U zeg je tegen onbekende volwassenen, je werkgever/leraar of oudere familieleden die niet direct gerelateerd aan jou zijn (tantes ofzo), toch niet tegen je ouders man, dwaas.
Hetzelfde hier.quote:Op maandag 4 mei 2009 22:57 schreef koffiegast het volgende:
ik heb me ouders altijd bij voornaam genoemd, maar in gewoon directe gesprekke uiteraard je/jij,
zeker belgen die u roepen naar ouders ofzo?
Ik moet zeggen ,dat ik een liefdevolle relatie heb met mijn dochters.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:10 schreef MacorgaZ het volgende:
Serieus? Je moest serieus 'u' zeggen tegen je ouders?
Wat een liefdevolle relatie had je dan met je ouders.
quote:Op maandag 4 mei 2009 12:20 schreef S1nn3rz het volgende:
Tegenwoordig? Als ik 30 jaar geleden mijn ouders met u had aangesproken hadden ze me heel verbaasd aangekeken.quote:dat was dus een regel die ik toen ik nog thuis woonde dus echt niet hoefde te proberen. maar tegenwoordig lijken de ouders er wel in te berusten.
kiezen voor de makkelijkste weg.![]()
Het moet sowieso u zijn, U is voor die ene bedachte gast die zogenaamd de wereld heeft gemaakt.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 00:29 schreef vronie het volgende:
[..]
Ik moet zeggen ,dat ik een liefdevolle relatie heb met mijn dochters.
Ik heb ze aangeleerd U tegen mijn te zeggen,meer uit respect na anderen toe.
Hoe zij mij nu benaderen maakt mij niet uit.
Maar is er in het Perzisch wel onderscheid tussen je en u?quote:Op dinsdag 5 mei 2009 02:34 schreef AryaMehr het volgende:
Gewoon mama. Mensen die hun ouders vousvoyeren zijn naar mijn mening veel erger. Ik praat overigens half Perzisch en half Nederlands met mijn moeder.
wat een onbehouwen boer ben je dan, dan heb je dus echt geen greintje waarden en normen mee gekregen. ook niet gek dat je ouders dat dan maar volstrekt normaal vinden.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:26 schreef Pschyx het volgende:
En dan denk je dat je alles gezien hebt.
Komt er een gast die het in 2009 raar vindt om je en jij tegen je ouders te zeggen.
Desnoods spreek ik ze aan, als ik ze roep, met ''hey''
zeker.quote:
Nee dat weet jij nietquote:Op dinsdag 5 mei 2009 11:58 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
zeker.![]()
jij hebt vroeger geen waarden en normen meegekregen van je ouders? dat heeft namelijk een bepaald niveau.
goede manieren en welbespraaktheid zijn 2 voorwaarden voor succes in het leven, dus dan weten we ook weer wat jij hebt bereikt._!
Noem al mijn hele leven m'n ouders gewoon 'je/jij/mamma/pappa', sinds paar maanden wil ik mijnn vader ook nog vaak bij zn voornaam noemen (Fred, of Freddy/Ferd/McFreddy/McDaddy of varianten daaropquote:Op maandag 4 mei 2009 14:54 schreef S1nn3rz het volgende:
lieve rekkie (quote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:12 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Nee dat weet jij niet![]()
Jij weet niet eens hoe ik mijn ouders aanspreek. Maar ga gerust door met het spelen van de alwetende hoor![]()
Ja lieve S1nn3rz, ik heb manieren en ik spreek mijn ouders met 'je' en 'jij' aanquote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:22 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
lieve rekkie () vertel me dan maar dat jij wel manieren hebt!
jij moet wel pvda stemmen, die draaien de wereld ook altijd om!quote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:23 schreef Agiath het volgende:
Je ouders met U aanspreken vind ik juist onbeschoft. Alsof het vreemden voor je zijn.
quote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:24 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Ja lieve S1nn3rz, ik heb manieren en ik spreek mijn ouders met 'je' en 'jij' aan
Zeker wel, let wel we leven in 2009 en Hitler is al dood.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:26 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
dat ken toch niet in 1 zin rekkie. manieren en je en jij zeggen.
tokkie mama dus. je zoon is gedoemd te mislukken in het leven omdat hij geen manieren van je meekrijgt.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:32 schreef nummer_zoveel het volgende:
Ik wil niet dat m'n zoon me straks met 'u' aanspreekt. Dat was 100 jaar geleden normaal, maar nu niet meer. Het schept een afstand, en komt kil over.
Gewoon 'je' en 'jij' en 'mam', 'mama' of 'ma'.
Leer jij nu eerst maar eens dat een zin met een hoofdletter begint, slimmerik.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:33 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
tokkie mama dus. je zoon is gedoemd te mislukken in het leven omdat hij geen manieren van je meekrijgt.
fijne dag verder!
leer jij je zoon eerst maar eens manieren.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:34 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Leer jij nu eerst maar eens dat een zin met een hoofdletter begint, slimmerik.
dus eigenlijk zegt the almighty rekkie nu dat hitler manieren had!quote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:27 schreef Rekkie het volgende:
[..]
Zeker wel, let wel we leven in 2009 en Hitler is al dood.
Nee Rekkie zegt dat Rekkie manieren heeftquote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:52 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
dus eigenlijk zegt the almighty rekkie nu dat hitler manieren had!
Ik doe niet anders? Ik heb voor me idee geen slechte band met ze.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 13:34 schreef endr0me het volgende:
Ikzelf gewoon altijd je/jij pap/mam.. had wel een vriend die zijn vader altijd bij de voornaam noemde, dat vond ik wel erg onpersoonlijk.. alsof je geen band met je vader hebt
Haha, ik zeg ook altijd mam, alleen noem ik mn vader ook altijd bij zn voornaamquote:Op dinsdag 5 mei 2009 13:34 schreef endr0me het volgende:
Ikzelf gewoon altijd je/jij pap/mam.. had wel een vriend die zijn vader altijd bij de voornaam noemde, dat vond ik wel erg onpersoonlijk.. alsof je geen band met je vader hebt
??quote:Op maandag 4 mei 2009 12:22 schreef S1nn3rz het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |