ik dacht even dat je de woningverenigingen maffia noemde, maar je noemt ze gewoon dom. Dat ben ik met je eens. De besturen blinken niet echt door mensen met zakelijk verstand, maar wel met politieke connecties. Interessant linkje trouwens, zat niet op m'n netvlies.quote:Op donderdag 30 april 2009 09:51 schreef henkway het volgende:
[..]
kijk maar eens naar de investeringen die de "woningbouwverenigingen in andere landen gedaan hebben, kijk ze stuk voor stuk maar na op het resultaat, allemaal met verlies verkocht aan buitenlandse BV's.
De resultaten van die commerciële deelnemingen worden verrekend met de huuropbrengsten van de corporatie in Nederland
Zoek maar eens naar de verdwenen woonblokken die zijn overgeschreven naar andere BV's al dan niet tegen betaling van een zachte prijsje.
De aankoop van zeer slechte onrendabele kantoren op naam van de corporatie tegen een zeer hoge prijs van bevriende makelaars
http://www.nu.nl/economie(...)ten-corporaties.html
ik geloof niet dat iemand maar ook denkt of verwacht dat er de komende jaren veel bijgebouwd gaat worden. Welke investeerder denk je dat dit risico gaat nemen?quote:Op donderdag 30 april 2009 09:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Verwende huurders![]()
Volgens mij hoor ik de laatste tijd vooral 'verwende' kopers klagen over het feit dat ze hun woning niet kunnen verkopen. Plotseling zijn ze groot voorstander van overheidsbemoeienis, maken ze zich groot zorgen over het aantal woningen dat jaarlijks bijgebouwd word, stel je voor dat al die arme huurders zo meteen geen goedkoop huisje meer kunnen kopen, van ons. Nee we doen dit niet voor ons zelf, we doen het voor jullie, echt
wel gemeentes moeten blijven bouwen van de overheid, die verlagen gewoon de grondprijs, maakt hun niets uit.quote:Op donderdag 30 april 2009 10:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik geloof niet dat iemand maar ook denkt of verwacht dat er de komende jaren veel bijgebouwd gaat worden. Welke investeerder denk je dat dit risico gaat nemen?
Maar vanwaar die verbitterdheid?
Tsja, dat soort huizen kost in NL zeker 3x zoveel, maar NLers willen wel meer niet weten.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 10:23 schreef Falco het volgende:
Ondertussen een kijkje bij onze geliefde oosterburen:
[ link | afbeelding ]
175K voor een vrijstaande woning met bijna 1000 vierkante meter grond in de middelgrote plaats Ahaus (<20 km van Enschede)
[ link | afbeelding ]
Eveneens 175k voor deze prima onderhouden een en al grundliche woning.
[ link | afbeelding ]
Mini-villa (kan gebruikt worden als tweegezinswoning!) met weliswaar overdadig interieur en exterieur voor 250k in Coesfeld, een plaats die ongeveer tussen Enschede, Münster en het Roergebied ligt.
[ link | afbeelding ]
Voor de locatierukkers! 78 vierkante meter in een woontoren van 18 hoog. Bijna één ton leg je neer voor een appartement op de Alexanderplatz (hartje Berlijn)!
Over vijf jaar hopelijk in Nederland ook zulke prijzen.
waarom vertrekken al die Nederlanders dan niet over de grens?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:18 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Tsja, dat soort huizen kost in NL zeker 3x zoveel, maar NLers willen wel meer niet weten.
Zouden destijds de tulpenbollen bij onze Germaansche vrienden ook gewoon voor een dubbeltje verkocht zijn?
Dat klinkt in theorie niet geheel onaardig. Zij het dat de overheid dat natuurlijk nooit zal doen, helemaal niet met in het achterhoofd dat het vrij likely is dat je het zelfde huis over een aantal jaar leuk voor 10 of 20k meer verkoopt. En de overheid wil natuurlijk slimmer overkomen dan dat, laten we hopenquote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:14 schreef SeLang het volgende:
Waarom laten ze mensen niet kiezen of ze MET of ZONDER hypotheekrente aftrek willen kopen? Als iemand cash afrekent of afziet van HRA dan krijg je bijvoorbeeld 50% korting op het huis en betaalt de staat die andere 50%. Dat geld betaalt de staat anders immers ook via de HRA dus het is kostenneutraal voor de staat.
Dat zou ook de woningmarkt kunnen stimuleren want veel mensen (zoals ik bijvoorbeeld) kopen nu geen huis, vanwege de hypotheekrenteaftrek.
Omdat er meer is dat mensen aan een plek bindt dan alleen de huizenprijs.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom vertrekken al die Nederlanders dan niet over de grens?
dan weet je dus waarom er een prijsverschil is tussen Dld en NL.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:51 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Omdat er meer is dat mensen aan een plek bindt dan alleen de huizenprijs.
Omdat Nederlanders graag in Nederland blijven wonen, wat volstrekt logisch is, duh. In het grensgebied zie je wel veel mensen in Duitsland wonen en Nederland werken. Maar het maakt ook niets uit of Nederlanders wel of niet naar Duitsland zouden moeten vertrekken. Voor woningen in Oldenzaal (ongeveer even groot als Ahaus), betaal je 119k voor deze bouwval:quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom vertrekken al die Nederlanders dan niet over de grens?
Hmm, een gekocht eigen huis was tot voor kort extra aantrekkelijk door de "verwachting" van een bijna zekere waardestijging. Een huis is er eigenlijk om in te wonen. De laatste 10-20 jaar is een huis vooral ook instrument geweest van vermogensgroei, kredietballonnen blazen en prestige.quote:Op donderdag 30 april 2009 09:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Verwende huurders![]()
Volgens mij hoor ik de laatste tijd vooral 'verwende' kopers klagen over het feit dat ze hun woning niet kunnen verkopen. Plotseling zijn ze groot voorstander van overheidsbemoeienis, maken ze zich groot zorgen over het aantal woningen dat jaarlijks bijgebouwd word, stel je voor dat al die arme huurders zo meteen geen goedkoop huisje meer kunnen kopen, van ons. Nee we doen dit niet voor ons zelf, we doen het voor jullie, echt
Maar dat is toch zwaar overrated? Is in Duitsland wonen echt zo veel anders dan in Nederland? De welvaart en voorzieningen die men in beide landen heeft, zijn goed vergelijkbaar. Alleen qua werkgelegenheid scoort Duitsland wat slechter, maar dan nog... Zo heel verschillen de twee landen niet van elkaar, waarom doen de huizenprijzen dat dan welquote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dan weet je dus waarom er een prijsverschil is tussen Dld en NL.
Zelf zou ik wonen in Duitsland zeker overwegen, wanneer ik een huis zou gaan kopenquote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:15 schreef Sjabba het volgende:
Werkgelegenheid in Dld is 2 x zo slecht....
En op sommige plaatsen minder en andere erger...
Maargoed, jullie staan allemaal vrij naar Dld te verkassen, maakt hier weer plaats voor starters.
Vanaf hier klaar over het Duitsland is goedkoper roepen. Of je gaat er zelf heen en mag het roepen en je doet het niet!
Want jij wilt niet horen dat de prijzen hier op lucht gebaseerd zijn?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:15 schreef Sjabba het volgende:
Maargoed, jullie staan allemaal vrij naar Dld te verkassen, maakt hier weer plaats voor starters.
Vanaf hier klaar over het Duitsland is goedkoper roepen. Of je gaat er zelf heen en mag het roepen en je doet het niet!
dat vertel ik dus wel. Anders gaan Nederlanders toch naar Duitsland?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:38 schreef Falco het volgende:
[..]Wat ik echter wil aangeven dat je voor dat stel muren met een dak erop in Duitsland minimaal 2x zo weinig kwijt bent dan in Nederland. Die extra euro's die je in Nederland moet neertellen, waarvoor is dat eigenlijk? Je gaat mij niet vertellen dat je minimaal 150.000 euro extra wilt neerleggen vanwege het feit dat je dan in Nederland woont, terwijl Duitsland een goed alternatief is om ook in te wonen.
Ben benieuwd of er in Duitsland ook "woningnood" heerst.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:40 schreef Metatron het volgende:
[..]
Want jij wilt niet horen dat de prijzen hier op lucht gebaseerd zijn?
In de grensstreken komt het voor ja. Maar vind je een woning in Nederland ten opzichte van een soortgelijke woning in Duitsland het echt waard om minimaal 150k meer te betalen? Of geef je toe dat de huizenmarkt in Nederland zwaar verstoord is geraakt de afgelopen twintig jaar en je veel te veel betaalt voor een huis? Ik heb het dan puur over de woning en niet over de locatie. De voorbeelden zijn wat betreft locatie ook goed met elkaar te vergelijken op nationaal niveau. De keuze om van Nederland naar Duitsland verhuizen moet je bij die vraag even niet meenemen, want zoals ik eerder heb gezegd, komt daar uiteraard wel meer bij kijken.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat vertel ik dus wel. Anders gaan Nederlanders toch naar Duitsland?
Juist de locatie (en -relatieve- schaarste) bepaalt de prijs. Niet alleen nu, maar al sinds het begin der tijden. Daarom kost een appartement in New York City of London bijvoorbeeld een veelvoud van een appartement in A'dam, wat weer een veelvoud kosten van een appartement in Winschoten. Ongetwijfeld ongeveerd dezelfde bouwkosten, andere prijs.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:07 schreef Falco het volgende:
[..]
In de grensstreken komt het voor ja. Maar vind je een woning in Nederland ten opzichte van een soortgelijke woning in Duitsland het echt waard om minimaal 150k meer te betalen? Of geef je toe dat de huizenmarkt in Nederland zwaar verstoord is geraakt de afgelopen twintig jaar en je veel te veel betaalt voor een huis? Ik heb het dan puur over de woning en niet over de locatie. De voorbeelden zijn wat betreft locatie ook goed met elkaar te vergelijken op nationaal niveau. De keuze om van Nederland naar Duitsland verhuizen moet je bij die vraag even niet meenemen, want zoals ik eerder heb gezegd, komt daar uiteraard wel meer bij kijken.
Misschien verkijk je toch op locatie en is het een zwaar overschat criterium bij de keuze van het kopen van een huis. Ik gaf zelfs een paar posts terug een voorbeeld voor een normaal appartement in het centrum van Berlijn voor nog geen ton. Voor Amsterdam krijg je voor dat bedrag hooguit parkeerruimte en je wil toch niet vertellen dat Amsterdam een betere stad om te wonen is dan Berlijnquote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Juist de locatie (en -relatieve- schaarste) bepaalt de prijs. Niet alleen nu, maar al sinds het begin der tijden. Daarom kost een appartement in New York City of London bijvoorbeeld een veelvoud van een appartement in A'dam, wat weer een veelvoud kosten van een appartement in Winschoten. Ongetwijfeld ongeveerd dezelfde bouwkosten, andere prijs.
Uurlonen die meer dan verdubbeld zijn in de afgelopen tien jaarquote:Weet je overigens dat ik in 97 een huis bouwde voor 200 gulden per m3? En dat ik daar nu naar schatting 250 tot 300 euro per m3 voor kwijt ben? En dat dat niets maar dan ook helemaal niets met een verstoorde markt te maken heeft, maar alleen al met de stijging van materiaal kosten en uurloon, sterker nog het was destijds een hell om bouwvakkers te vinden, terwijl ze nu zelf bellen voor werk (oh, en dit zijn semi zelf bouw prijzen trouwens, als je het helemaal uitbesteed mag je x2 doen)
veel plezier in Berlijn, niemand belet jequote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:48 schreef Falco het volgende:
[..]
Misschien verkijk je toch op locatie en is het een zwaar overschat criterium bij de keuze van het kopen van een huis. Ik gaf zelfs een paar posts terug een voorbeeld voor een normaal appartement in het centrum van Berlijn voor nog geen ton. Voor Amsterdam krijg je voor dat bedrag hooguit parkeerruimte en je wil toch niet vertellen dat Amsterdam een betere stad om te wonen is dan Berlijn.
[..]
ik heb in 1997 een huis gebouwd, mijn ouders in 2004. Uurloon voor metselaars x 2,5. Idem timmerlieden.quote:Uurlonen die meer dan verdubbeld zijn in de afgelopen tien jaar? Materiaalkosten kan ik me nog iets bij voorstellen, alhoewel veel grondstofprijzen het afgelopen half jaar ook weer flink naar beneden zijn gekelderd. Dr moet toch een andere reden te vinden zijn om die absurde stijgingen te verklaren.
Nee, dat zou alleen waar zijn als mensen vanuit 0 zich of in NL of in DLD zouden moeten vestigen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dan weet je dus waarom er een prijsverschil is tussen Dld en NL.
Het centrum van Berlijn is niet gelijk aan de Bijlmermeer, laat staan een of andere pauperwijk in Detroitquote:Op vrijdag 1 mei 2009 15:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
veel plezier in Berlijn, niemand belet je
Detroit is ook een leuke plek
Trouwens voor een ton kun je ook in de Bijlmer gaan wonen, woon je ook in A'dam
Helemaal terecht die ongeneerde looneisen als je je de oplopende AOW en ziektekosten bedenkt, die bij de babyboomgeneratie komt kijken natuurlijk.quote:ik heb in 1997 een huis gebouwd, mijn ouders in 2004. Uurloon voor metselaars x 2,5. Idem timmerlieden.
Dat valt nog in het niet bij de toekomst. De huidige generatie mag huizen te duur vinden en huilen over het oneindige onrecht wat hen is aangedaan door babyboomers, maar dit wordt wel de generatie die ongegeneerd looneisen kan en gaat stellen bij een krimpende beroepsbevolking.
Maar wat zijn courante huizen? Ik denk dat je de huizenmarkt toch wat dynamischer moet zien. Voorbeeldje is dat er grote bakken met geld tegen een wijk aangegooid worden om daar de boel aantrekkelijker te maken. Met wisselend succes natuurlijk en dan heb ik het hier even niet over kanswijken, maar bijvoorbeeld over eerdere successtory's als Lombok en momenteel Hoograven in Utrecht. Slimme huizenkopers, die een huis niet alleen als woon- maar ook als beleggingsobject willen zien, kopen een huis in een 'mindere' wijk. Over 10, 15 jaar is er een redelijk kans dat de wijk een stuk beter geworden en kan gecasht worden met de verkoop van de woning. Maar nee, de meeste huizenbeleggers volgen de kudde betalen zich blauw aan een jaren '30-woning, die in een wijk staat die toch alleen maar eerder achteruit dan vooruit kan gaan.quote:Courante huizen die iedereen wil worden nog veel duurder. Kwestie van vraag en aanbod, waarbij dat laatste op die locaties gefixeerd is -hetzij omdat er niet meer bijgebouwd kan worden, hetzij omdat politiek of marktpartijen dat reguleren-.
Ik zou ook voor geen geld in Winschoten, Almere of Lelystad willen wonen, die huizen zullen ook altijd terecht minder waard blijven. Locatie is ook zeker een belangrijk criterium, dat wil ik niet ontkennen. Maar als de huizenmarkt in heel Nederland vergeleken wordt met de huizenmarkt in heel Duitsland, dan valt het wel op dat in de verschillende segmenten de Nederlandse prijzen structureel belachelijk hoog liggen.quote:Er zal echter ook een klasse huizen komen die niemand wil, en dat wordt bepaald door locatie (en slechts beperkt door bouwkosten). Ik zou ook niet graag op dit moment een huis uit vele dozijnen kopen op een vinexlocatie bijvoorbeeld. Of op een plek als Almere of Lelystad. Dat soort wijken zie ik over dertig jaar leegstaan en gesloopt worden. Gewoon omdat er niemand wil wonen, omdat iedereen die dat kan gaat voor die goede locatie en die goede wijk.
Meningen verschillen blijkbaar. Ik denk juist het omgekeerde. Amsterdam wordt een soort Parijs binnen Nederland.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 16:29 schreef Falco het volgende:
Ik zou ook voor geen geld in Winschoten, Almere of Lelystad willen wonen, die huizen zullen ook altijd terecht minder waard blijven. Locatie is ook zeker een belangrijk criterium, dat wil ik niet ontkennen. Maar als de huizenmarkt in heel Nederland vergeleken wordt met de huizenmarkt in heel Duitsland, dan valt het wel op dat in de verschillende segmenten de Nederlandse prijzen structureel belachelijk hoog liggen.
Het feit dat mensen bereid zijn om 2 tot 3 keer zoveel te betalen geeft al aan dat die woning in Nederland of de Randstad veel meer waard zijn. Dat is de markt. En iedereen kan zich vrij vestigen in Duitsland. Toch worden de prijzen niet genivelleerd, wat zou moeten gebeuren wanneer er mensen vanuit Nl zich in Duitsland vestigen. Klaarblijkelijk vinden mensen het in Nederland wonen een paar ton extra waard!quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:07 schreef Falco het volgende:
[..]
In de grensstreken komt het voor ja. Maar vind je een woning in Nederland ten opzichte van een soortgelijke woning in Duitsland het echt waard om minimaal 150k meer te betalen? Of geef je toe dat de huizenmarkt in Nederland zwaar verstoord is geraakt de afgelopen twintig jaar en je veel te veel betaalt voor een huis? Ik heb het dan puur over de woning en niet over de locatie. De voorbeelden zijn wat betreft locatie ook goed met elkaar te vergelijken op nationaal niveau. De keuze om van Nederland naar Duitsland verhuizen moet je bij die vraag even niet meenemen, want zoals ik eerder heb gezegd, komt daar uiteraard wel meer bij kijken.
De rol van Amsterdam binnen Nederland overdrijf je nu schromelijk en is nu totaal niet vergelijkbaar met Parijs in Frankrijk. Zo'n toekomstscenario zie ik ook niet gebeuren, omdat Parijs verreweg de grootste en belangrijkste stad in Frankrijk is, terwijl hier in Nederland de groottes en belangrijkheid van de vier grote steden veel meer bij elkaar liggen.. Een scenario waarbij je 'Amsterdam' vervangt door 'Randstad' lijkt me nog aannemelijker, maar dan nog... Wanneer de huizenprijzen ver genoeg maar van elkaar liggen, is het niet ondenkbaar dat mensen een goedkopere woning in bijvoorbeeld Zwolle verkiezen boven dezelfde soort woning in Amsterdam. Zo enorm groot is Nederland ook weer niet.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 16:57 schreef MartyMcfly het volgende:
[..]
Meningen verschillen blijkbaar. Ik denk juist het omgekeerde. Amsterdam wordt een soort Parijs binnen Nederland.
Amsterdam binnen de ring wordt dan relatief steeds duurder t.o.v. rest van Nederland.
Rotterdam en Utrecht zijn zwaar in verpaupering. De noordelijke provincies en Limburg zullen door sterk stijgende werkloosheid en bevolkingskrimp (lees relatief meer bejaarden) ook in zwaar weer komen.
De jongeren smeren 'm naar Amsterdam. Sowieso is het vizier van het Rijk alleen maar gericht op Amsterdam.
Ze willen wellicht de olympische Spelen naar Amsterdam halen in 2028 en willen dan een echte metropool van maken.
Gemeentes hebben net als Saoedische prinsen een constante behoefte aan meer geld en blijven doorpompen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
stop de persen!
gemeente veldhoven is om, en verlaagt de grondprijzen voor de komende anderhalf jaar. Met wel 1,8%!
Nu mag je voor kavel 416 reps. 463 (voor een topkavel) excl. btw aftikken (even uit m;n hoofd).
Alleen nu nog iemand die nog een kavel wil kopen. Echter dat treft: ze hebben namelijk ook niets uit te geven
Maar ik trek mijn woorden in: ze verlagen inderdaad de grondprijs
Natuurlijk gaat die prijs omlaag, grond zal stukken goedkoper gaan worden, met het wegvallen van de vraag is de geldhonger van de gemeente niet gestild. Ze zullen echter wel met minder genoegen gaan nemen en het aantal 'proefballonetjes' zal drastisch afnemen. Het lijkt me momenteel ook geen goede tijden voor 'adviesbureau's" die de gemeenten inhuren. Zal me niks verbazen als de komende jaren veel 'oud ambtenaren' weer terug verlangen naar hun oude werkgeverquote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
lees jij ook wel eens een post?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat die prijs omlaag, grond zal stukken goedkoper gaan worden, met het wegvallen van de vraag is de geldhonger van de gemeente niet gestild. Ze zullen echter wel met minder genoegen gaan nemen en het aantal 'proefballonetjes' zal drastisch afnemen. Het lijkt me momenteel ook geen goede tijden voor 'adviesbureau's" die de gemeenten inhuren. Zal me niks verbazen als de komende jaren veel 'oud ambtenaren' weer terug verlangen naar hun oude werkgever![]()
Kortom, binnenkort bouwen de aannemers gewoon weer goedkopere huizen, hoe langer de economie stagneert hoe betaalbaarder ze gaan worden![]()
![]()
Wie wil er nu in DLD of Belgie gaan wonen... zit je daar lekker voor je uit te kijken in je villa.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:15 schreef Sjabba het volgende:
Dat willen genoeg mensen, niet iedereen zit te wachten op stadse drukte.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:55 schreef El_Manco het volgende:
[..]
Wie wil er nu in DLD of Belgie gaan wonen... zit je daar lekker voor je uit te kijken in je villa.
Persberichten van VEH gemist?quote:Op donderdag 30 april 2009 10:29 schreef Doc het volgende:
[..]
De protesten waren niet van de lucht toen er voorgesteld werd dat de huren vrijer zouden worden en huurverhogingen van markt af mochten gaan hangen. Volgens mij is men er zelfs speciaal de straat voor op gegaan met een demonstratie. Dat heb ik de huizeneigenaren nog niet zien doen.
[..]
Ik heb eerlijk gezegd nog geen huizeneigenaar horen klagen. Wie ik wel heb horen klagen zijn makelaars, hypotheekverstrekkers/bemiddelaards en andere types die moeten leven huizenverkopen. Dat zijn de figuren die met overheidsbemoeieniswensen komen. Voor huizeneigenaren is de verkoop van een huis geen noodzakelijke bron van inkomsten. Die blijven gewoon zitten waar ze zitten - al dan niet met een bordje "te koop" in de voortuin.
Waarschijnlijk zijn de mogelijkheden om huizen te bouwen er ook gewoon groter.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:01 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Ben benieuwd of er in Duitsland ook "woningnood" heerst.
463 euro per vierkante meterquote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
stop de persen!
gemeente veldhoven is om, en verlaagt de grondprijzen voor de komende anderhalf jaar. Met wel 1,8%!
Nu mag je voor kavel 416 reps. 463 (voor een topkavel) excl. btw aftikken (even uit m;n hoofd).
Alleen nu nog iemand die nog een kavel wil kopen. Echter dat treft: ze hebben namelijk ook niets uit te geven
ideaal speculatie kansje...quote:Op maandag 4 mei 2009 12:16 schreef DiRadical het volgende:
[..]
463 euro per vierkante meter![]()
Landbouwgrond is 3-7 euro per vierkante meter in die regio
Stempel erop : "Dit is bouwgrond" en hoppa 6600 % winst
Sommige mensen hebben ook nog sociale contacten en hebben niet veel trek om 150km te rijden om bij iemand op de koffie te gaan of om even te gaan stappen met wat vrienden.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:55 schreef El_Manco het volgende:
[..]
Wie wil er nu in DLD of Belgie gaan wonen... zit je daar lekker voor je uit te kijken in je villa.
Nee hoor. Hier staan ze op een rijtje. Ik vind het niet echt klaag verhalen. De enige die on der dat kopje zou kunnen vallen is die van 3 december, waarin ze twee voorstellen doen die half zo absurd niet zijn als andere proefballonetjes die je wel hoort:quote:
In Zwolle ook: http://www.destentor.nl/r(...)-de-grondprijzen.ecequote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
stop de persen!
Bij ons in de gemeente ook, maar met 5 % lagere grondprijzen zullen ze niet meer verkopen, zeker niet nadat ze de prijzen jaarlijks met 25% hebben verhoogdquote:Op maandag 4 mei 2009 23:32 schreef watchers het volgende:
[..]
In Zwolle ook: http://www.destentor.nl/r(...)-de-grondprijzen.ece
Dat lijkt zo, echter het bouwrijp maken, voorzieningen aanleggen (riool, wegen enz enz enz...) kost ook geld!quote:Op maandag 4 mei 2009 12:16 schreef DiRadical het volgende:
[..]
463 euro per vierkante meter![]()
Landbouwgrond is 3-7 euro per vierkante meter in die regio
Stempel erop : "Dit is bouwgrond" en hoppa 6600 % winst
Maar niet zoveel geld....quote:Op dinsdag 5 mei 2009 08:40 schreef FoRAiN het volgende:
[..]
Dat lijkt zo, echter het bouwrijp maken, voorzieningen aanleggen (riool, wegen enz enz enz...) kost ook geld!
Los van de rol die Amsterdam speelt binnen Nederland, heb je in Amsterdam wel de duurste vierkante meterprijzen (4000 tot 5000 euro per m2, aan de grachten bijvoorbeeld) en dat heeft alles te maken met de mooie, historische en tevens centrale locatie. Die huizenprijzen zijn gigantisch, en dat zullen ze ook blijven. Ook in minder centrale delen van de stad (Watergraafsmeer, Zuid) zijn de prijzen enorm hoog, omdat je daar relatief veel groen en rust vindt, maar je woont er wel vlakbij het centrum.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 17:29 schreef Falco het volgende:
De rol van Amsterdam binnen Nederland overdrijf je nu schromelijk en is nu totaal niet vergelijkbaar met Parijs in Frankrijk. Zo'n toekomstscenario zie ik ook niet gebeuren, omdat Parijs verreweg de grootste en belangrijkste stad in Frankrijk is, terwijl hier in Nederland de groottes en belangrijkheid van de vier grote steden veel meer bij elkaar liggen.. Een scenario waarbij je 'Amsterdam' vervangt door 'Randstad' lijkt me nog aannemelijker, maar dan nog... Wanneer de huizenprijzen ver genoeg maar van elkaar liggen, is het niet ondenkbaar dat mensen een goedkopere woning in bijvoorbeeld Zwolle verkiezen boven dezelfde soort woning in Amsterdam. Zo enorm groot is Nederland ook weer niet.
Dat vind ik een vreemde aanname, de huizenprijzen in Amsterdam en juist die aan de grachten zijn de hoogste in bijna 300 jaar, gezien de historie is een stevige daling juist zeer waarschijnlijk, zeker als we het over een langere periode bekijken.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 03:00 schreef Nadine26 het volgende:
Die huizenprijzen zijn gigantisch, en dat zullen ze ook blijven.
dat is als je ervan uitgaat dat huizen rechtevenredig gekoppeld zijn aan inflatie. Zeker bij grachtenpanden is dat per definitie niet geval. Schaarste. De happy few wil daar graag wonen, het is duidelijk wat de gek ervoor geeft. Nauwelijks representatief voor de gehele markt, lijkt me.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 03:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat vind ik een vreemde aanname, de huizenprijzen in Amsterdam en juist die aan de grachten zijn de hoogste in bijna 300 jaar, gezien de historie is een stevige daling juist zeer waarschijnlijk, zeker als we het over een langere periode bekijken.
[ afbeelding ]
de hoge prijzen in Watergraafsmeer en Zuid is imho vooral omdat het nette 'blanke' wijken zijn, met mensen 'van hetzelfde level', imhoquote:Op vrijdag 8 mei 2009 03:00 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Los van de rol die Amsterdam speelt binnen Nederland, heb je in Amsterdam wel de duurste vierkante meterprijzen (4000 tot 5000 euro per m2, aan de grachten bijvoorbeeld) en dat heeft alles te maken met de mooie, historische en tevens centrale locatie. Die huizenprijzen zijn gigantisch, en dat zullen ze ook blijven. Ook in minder centrale delen van de stad (Watergraafsmeer, Zuid) zijn de prijzen enorm hoog, omdat je daar relatief veel groen en rust vindt, maar je woont er wel vlakbij het centrum.
Ik denk niet dat je 'Amsterdam' kunt vervangen door 'Randstad', omdat veel mensen er bewust voor kiezen (en er dus ook voor willen betalen) om in de hoofdstad te wonen. Laat staan dat die mensen zouden overwegen om naar Zwolle te verkassen. Het gaat dan niet alleen om een verhuizing, het gaat om een complete cultuurshock. Een huis is belangrijk, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om het soort leven dat je wilt leiden, niet alleen IN dat huis, maar ook eromheen. In Zwolle kun je naar de koeien zwaaien. In Amsterdam doe je weer andere dingen
Omgwtfbbq, hier spreekt een wereldvreemde Amsterdamse, die haar paspoort meeneemt wanneer ze de gemeentegrenzen van Amsterdam passeertquote:Op vrijdag 8 mei 2009 03:00 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Los van de rol die Amsterdam speelt binnen Nederland, heb je in Amsterdam wel de duurste vierkante meterprijzen (4000 tot 5000 euro per m2, aan de grachten bijvoorbeeld) en dat heeft alles te maken met de mooie, historische en tevens centrale locatie. Die huizenprijzen zijn gigantisch, en dat zullen ze ook blijven. Ook in minder centrale delen van de stad (Watergraafsmeer, Zuid) zijn de prijzen enorm hoog, omdat je daar relatief veel groen en rust vindt, maar je woont er wel vlakbij het centrum.
Wat Dinosaur_sr hier zegt, klopt natuurlijk als een bus. En waar kun je beter aan je image werken dan in Amsterdam? Genoeg sneue personen die dat doen en daardoor indirect de huizenprijzen laten opdrijvenquote:Mensen ontlenen meer dan vroeger hun identiteit aan waar ze wonen (al dan niet triest). Laten we eerlijk zijn: hordes jonge mensen die het makkelijk kunnen betalen ontlenen er status aan dat ze kunnen zeggen dat ze op de Valeriusstraat wonen (om over echte exclusieve locaties maar te zwijgen). Onbelangrijk, oppervlakkig, uiterlijk vertoon? Ja, in mijn opinie. Maar wel prijsopdrijvend.
Zoals hierboven uitgelegd, is de huizenmarkt van Utrecht goed te vergelijken met die van Amsterdam en is de rol van Amsterdam echt niet zo groot als je denkt. Rotterdam functioneert als internationale transporthub, Utrecht als nationale transporthub en Den Haag als overheidsboer en zijn in grootte niet vele malen kleiner dan Amsterdam, dit in tegenstelling tot Parijs vs. Lyon/Marseille. Het is ook interessanter om de huizenmarkt van de Randstad te vergelijken met die van buiten de Randstad, dan alleen Amsterdam te vergelijken met de rest. Uiteraard blijven de prijzen in de Randstad altijd hoger dan daarbuiten, maar ik ben ook benieuwd naar de procentuele dalingenquote:Ik denk niet dat je 'Amsterdam' kunt vervangen door 'Randstad', omdat veel mensen er bewust voor kiezen (en er dus ook voor willen betalen) om in de hoofdstad te wonen. Laat staan dat die mensen zouden overwegen om naar Zwolle te verkassen. Het gaat dan niet alleen om een verhuizing, het gaat om een complete cultuurshock. Een huis is belangrijk, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om het soort leven dat je wilt leiden, niet alleen IN dat huis, maar ook eromheen. In Zwolle kun je naar de koeien zwaaien. In Amsterdam doe je weer andere dingen
Ooit voorbij Amersfoort geweest? Stel je eens voor; een gebied waar niet alleen maar huizen staan. Waar je ook nog eens kilometers groen tegenkomt. Waar de mensen niet bang zijn om 's nachts over straat te lopen. Waar je niet total-loss geslagen wordt als je om een vuurtje vraagt.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 03:00 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
In Zwolle kun je naar de koeien zwaaien. In Amsterdam doe je weer andere dingen
Volgens mij is de agressie in Amsterdam niet erger dan daarbuiten hoor. En ik vind wonen in Amsterdam prettig omdat ik er geboren en getogen ben: het is de plek waar ik me thuis voel en gelukkig. Daar heb ik verder geen tuin bij nodig. En ja - ik weet ook hoe het buiten Amsterdam is - daar is het ook best leuk en daar zou ik ook best kunnen wonen, maar het is niet mijn "thuis". Dat heeft overigens verder geen ene moer met status te maken.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:54 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Ooit voorbij Amersfoort geweest? Stel je eens voor; een gebied waar niet alleen maar huizen staan. Waar je ook nog eens kilometers groen tegenkomt. Waar de mensen niet bang zijn om 's nachts over straat te lopen. Waar je niet total-loss geslagen wordt als je om een vuurtje vraagt.
Kortom, waar de beschaving grotendeels nog wèl aanwezig is. Allemaal voorbij Amersfoort (richting het oosten dan).
Maar goed, da's dan mijn meningen een beetje off-topic.
Die zin moet je mij eens uitleggen, waarom zouden huizen(prijzen?) niet gekoppeld zijn aan inflatie als zij met geld betaald worden? Dat er meerdere factoren zijn die invloed hebben op prijzen veranderd daar niks aan.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 09:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
dat is als je ervan uitgaat dat huizen rechtevenredig gekoppeld zijn aan inflatie.
In de reactie waar ik op reageerde werden juist, onder andere, de grachtenpanden aangehaald als zijnde het toonbeeld van gewilde woningen, en dat is nou juist waar de grafiek betrekken op heeft. Voor de markt van grachtenpanden lijkt mij de grafiek zeker representatief. Verder vind ik een situatie waarin de prijzen bepaald worden door wat de 'gek er geeft' juist bij uitstek een situatie waarin prijzen ook ineens fors kunnen gaan dalen, bijvoorbeeld als de rente op gaat lopen.quote:Zeker bij grachtenpanden is dat per definitie niet geval. Schaarste. De happy few wil daar graag wonen, het is duidelijk wat de gek ervoor geeft. Nauwelijks representatief voor de gehele markt, lijkt me. En de grafiek is gebaseerd op 1 (zegge: een) woning?
Je geeft al aan dat als er meerdere factoren zijn die invloed hebben op prijzen, dat prijzen dan niet exclusief rechtevenredig samenhangen met inflatie. Bijvoorbeedl als een groter deel van het budget aan wonen wordt uigegeven omdat dat belangrijker wordt gevonden dan voorheen. Of omdat salarissen harder stijgen dan de inflatie.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 23:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Die zin moet je mij eens uitleggen, waarom zouden huizen(prijzen?) niet gekoppeld zijn aan inflatie als zij met geld betaald worden? Dat er meerdere factoren zijn die invloed hebben op prijzen veranderd daar niks aan.
[..]
heeft de grafiek dan niet betrekking op EEN specifieke woning? Welke algemeenheid kun je uit EEN zeer specifieke woning afleiden? Of begrijp ik het niet?quote:In de reactie waar ik op reageerde werden juist, onder andere, de grachtenpanden aangehaald als zijnde het toonbeeld van gewilde woningen, en dat is nou juist waar de grafiek betrekken op heeft. Voor de markt van grachtenpanden lijkt mij de grafiek zeker representatief. Verder vind ik een situatie waarin de prijzen bepaald worden door wat de 'gek er geeft' juist bij uitstek een situatie waarin prijzen ook ineens fors kunnen gaan dalen, bijvoorbeeld als de rente op gaat lopen.
Het is trouwens jammer dat de Tulpenmanie niet in de grafiek zit.
Maar juist wat dat betreft is het maximum al aardig bereikt (voor de starter). Die geeft percentueel meer aan wonen uit dan ooit tevoren. Terwijl andere primaire levensbehoeften juist een steeds kleiner deel van het budget zijn gaan worden.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 23:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je geeft al aan dat als er meerdere factoren zijn die invloed hebben op prijzen, dat prijzen dan niet exclusief rechtevenredig samenhangen met inflatie. Bijvoorbeedl als een groter deel van het budget aan wonen wordt uigegeven omdat dat belangrijker wordt gevonden dan voorheen. Of omdat salarissen harder stijgen dan de inflatie.
[..]
Voor bijna 3 ton kan je best een aardig gerenoveerd appartement aan een gracht in Amsterdam krijgen hoorquote:Op vrijdag 8 mei 2009 23:43 schreef LXIV het volgende:
Want bijna drie ton voor een slecht onderhouden 2-kamer appartementje in een matige buurt in Amsterdam, wie gelooft nu werkelijk dat zoiets dat waard is? Niemand eigenlijk. Maar iedereen hoopt het voor meer te kunnen verkopen.
Ik maak op mijn werk nu hele tragedies mee met collega's die in de shit zitten met twee huizen, en vast geloven dat een tussenwoning 300.000 euro waard isquote:Op vrijdag 8 mei 2009 23:43 schreef LXIV het volgende:
Want bijna drie ton voor een slecht onderhouden 2-kamer appartementje in een matige buurt in Amsterdam, wie gelooft nu werkelijk dat zoiets dat waard is? Niemand eigenlijk. Maar iedereen hoopt het voor meer te kunnen verkopen.
Als het goed is en ik neem aan van wel, is dat soort informatie juist verwerkt in de grafiek! Anders had Bolkesteijn wel een mooi grafiekje van de inflatie over de afgelopen vier eeuwen gepost.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 23:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Je geeft al aan dat als er meerdere factoren zijn die invloed hebben op prijzen, dat prijzen dan niet exclusief rechtevenredig samenhangen met inflatie. Bijvoorbeedl als een groter deel van het budget aan wonen wordt uigegeven omdat dat belangrijker wordt gevonden dan voorheen. Of omdat salarissen harder stijgen dan de inflatie.
Maakt dat uit? Welke andere woningen die nu nog overeind staan zijn, ongeveer dezelfde bouwkundige staat hebben zijn er van voor 1650? Vergeet niet dat dit grafiekje ter indicatie is en dat het natuurlijk moeilijk en nattevingerwerk is om prijzen van voor 1900 te bepalen. Ik zou wel benieuwd zijn wanneer je het tijdsframe verkleint en dan de gem. huizenprijs analyseren van alle woningen (of segmenten daarvan) die in 1900 gebouwd zijn en nu nog overeind staan. Ik denk dat het beeld niet zo veel afwijkt van bovenstaand grafiekje. Zoiets zou een algemeenheid dat huizenprijzen niet alleen maar kunnen stijgen verder kunnen bevestigen.quote:[..]
heeft de grafiek dan niet betrekking op EEN specifieke woning? Welke algemeenheid kun je uit EEN zeer specifieke woning afleiden? Of begrijp ik het niet?
schromelijk overdrevenquote:Op vrijdag 8 mei 2009 23:43 schreef LXIV het volgende:
Dit zijn dan 3 kamers, maar wel met schuine dakmuren, dus aan die ene kamer heb je al geen fluit. En dan moet je ook nog erfpacht betalen!quote:Op vrijdag 8 mei 2009 23:46 schreef Doc het volgende:
[..]
Voor bijna 3 ton kan je best een aardig gerenoveerd appartement aan een gracht in Amsterdam krijgen hoor
(mijn eerste hit die ik vond tussen de 275-300K in Amsterdam)
Natuurlijk wordt er in Nederland in totaal niet zoveel aan huisvesting uitgegeven. Want heel veel mensen wonen ver onder de kostprijs in sociale huurwoningen. En iemand die in 80 gekocht heeft en nog een hypotheek heeft van 100.000 euro is ook heel voordelig uit.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 23:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
schromelijk overdreven
In internationale verhoudigen valt het trouwens behoorlijk mee wat in Nederland aan huisvesting wordt uitgegeven als % van besteedbaar inkomen. In de USA lag dat voor de crisis rond de 50% of zelfs hoger, nu rond de 25%. In Nederland ligt het ook rond die verhouding 25% tot 30%, zijn wel wat oudere cijfers.
Wil niet zeggen dat er geen grens is, maar doom and gloom is het nog niet.
ja, dat maakt uit. Uit EEN woning kun je geen trend afleiden. En dan nog een heel bijzonder pand op een bijzondere plaats pakken.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 23:49 schreef Falco het volgende:
Maakt dat uit? Welke andere woningen die nu nog overeind staan zijn, ongeveer dezelfde bouwkundige staat hebben en zijn voor 1650? Vergeet niet dat dit grafiekje ter indicatie is en dat het natuurlijk moeilijk en nattevingerwerk is om prijzen van voor 1900 te bepalen. Ik zou wel benieuwd zijn wanneer je het tijdsframe verkleint en dan de gem. huizenprijs analyseren van alle woningen (of segmenten daarvan) die in 1900 gebouwd zijn en nu nog overeind staan. Ik denk dat het beeld niet zo veel afwijkt van bovenstaand grafiekje. Zoiets zou een algemeenheid dat huizenprijzen niet alleen maar kunnen stijgen verder kunnen bevestigen.
680 per jaar erfpacht - valt nog mee. Onder de hanebalken de lagere meubers (lage kasten, bankje/sofal, bureau). Het ding in de keuken lijkt me qua kopstootgevaar iets groterquote:Op vrijdag 8 mei 2009 23:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit zijn dan 3 kamers, maar wel met schuine dakmuren, dus aan die ene kamer heb je al geen fluit. En dan moet je ook nog erfpacht betalen!
[ afbeelding ]
Wat moet je hier nu mee? Je zit als een kip onder de hanenbalken! Je kunt niet eens een kast neerzetten en stoot voortdurend je hoofd!
Feitelijk is het een fucking zolderkamertje. Iets dat vroeger inclusief met de pot mee-eten aan een arme student verhuurd werd voor een blauw tientje en 8 scharreleieren.
In de tijd dat het brood nog een duppie - toen kon dat inderdaadquote:Op vrijdag 8 mei 2009 23:52 schreef LXIV het volgende:
Feitelijk is het een fucking zolderkamertje. Iets dat vroeger inclusief met de pot mee-eten aan een arme student verhuurd werd voor een blauw tientje en 8 scharreleieren.
Maar het is nooit helemaal van jou. En je kunt het allemaal wel grappig en authentiek vinden, na een jaartje baal je er denk ik toch flink van. Het appartement geeft geen vrije, open indruk van licht en ruimte.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:02 schreef Doc het volgende:
[..]
680 per jaar erfpacht - valt nog mee. Onder de hanebalken de lagere meubers (lage kasten, bankje/sofal, bureau). Het ding in de keuken lijkt me qua kopstootgevaar iets groter
[ afbeelding ]
Maar waar het dus om gaat is dat je voor onder de 3 ton best iets accpetables in een grappigs op een redelijke plek kan krijgen.
[..]
In de tijd dat het brood nog een duppie - toen kon dat inderdaad
Ben ik het niet mee eens. Met genoeg kapitaal kun je de meeste winst (zowel procentueel als absoluut) halen uit dit soort luxe-objecten. Vanaf 1985 is de prijs (gecorrigeerd naar inflatie) van ongeveer 1 miljoen euro naar 2,5 miljoen euro gestegen. Als ik een inflatierate van 3% gemiddeld aanhoudt, dan houdt dat een stijging van 491k in 1985 tot meer dan 2500k in 2009. Das een vervijfvoudiging dus in 24 jaar! Op je spaarrekening met laten we zeggen 5% rente was je kapitaal van 491k in 24 jaar uitgegroeid tot nog geen 1,6 miljoen. Wanneer we het idee loslaten dat een huis geen beleggingsobject en in de regel qua waarde met de inflatie mee moet bewegen, dan spreken we hier over een bubbel van om en nabij een miljoen euro in dit grachtenpand. Als makelaar zou ik na verkoop wel even in mijn handenwrijven met dit soort resultatenquote:Op vrijdag 8 mei 2009 23:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ja, dat maakt uit. Uit EEN woning kun je geen trend afleiden. En dan nog een heel bijzonder pand op een bijzondere plaats pakken.
Overigens heb je geen grafiek nodig om te beargenteren dat huizenprijzen niet alleen kunnen stijgen. Dat bestrijdt toch niemand? Tuurlijk kunnen ze dalen.
Maar wie handenwrijvend zit te wachten op het zwarte gat zodat een dergelijk exclusief pand voor een dubbeltje in zijn handen valt, hoop ik een heeeeel lang leven toe
misschien was 85 wel extreem goedkoop. misschien zat er toen een drugshol om de hoek. misschien was de fundering verrot. misschien misschien misschienquote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:12 schreef Falco het volgende:
[..]
Ben ik het niet mee eens. Met genoeg kapitaal kun je de meeste winst (zowel procentueel als absoluut) halen uit dit soort luxe-objecten. Vanaf 1985 is de prijs (gecorrigeerd naar inflatie) van ongeveer 1 miljoen euro naar 2,5 miljoen euro gestegen. Als ik een inflatierate van 3% gemiddeld aanhoudt, dan houdt dat een stijging van 491k in 1985 tot meer dan 2500k in 2009. Das een vervijfdubbeling dus! Op je spaarrekening met laten we zeggen 5% was je kapitaal van 491k in 24 jaar uitgegroeid tot nog geen 1,6 miljoen. Wanneer we het idee loslaten dat een huis geen beleggingsobject en in de regel qua waarde met de inflatie mee moet bewegen, dan spreken we hier over een bubbel van om en nabij een miljoen euro in dit grachtenpand. Als makelaar zou ik na verkoop wel even in mijn handenwrijven met dit soort resultaten
In de jaren '50 was de prijs zelfs onder de 500.000, maar dat soort prijzen lijken mij zelfs niet reëel. Een daling richting 1 miljoen euro voor luxe-objecten is goed mogelijk in het volgende decennium.
Daar ging eerst 80% vanaf!quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ow, aandelen ING in een twee maanden tijd eveneens +250%. Ook bubble? Of sentiment?
Hoezo is dat 'illusie' ? Het is precies waar ik mee bezig ben, en alleen maar even mee ben gestopt omdat het nu wel een beetje erg gek is met een rente op mijn spaarrekening van 3,75% en een rente op mijn hypotheek van 2,25%. Ik ga er nog steeds vanuit dat ergens in 2011-2012 mijn appartement (hartje Amsterdam, ca 105m²) volledig is afbetaald.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
overigens ben ik het LXIV eens dat we wel heel makkelijk praten over 'dat het maar 300.000' is, dat is wel 660.000 ouderwetse florijnen, als je uitgaat van het dogma dat iemand dat volledig financieert en wil aflossen, is dat heel veel geld voor de meesten. Het feitelijk een illusie dat iemand die hypotheek gaat aflossen, weer een mentaliteitsverandering van de afgelopen dertig jaar met dito invloed op de hoogte van prijzen
Maar dat maakt de concurrentie niet minder, al helemaal niet op dergelijke locaties.
eens, maar waar ze naartoe gaan weet niemandquote:
als je op een inkomen van zeg 60.000 bruto 300.000 leent en dat in laten we eens wild doen 30 jaar wil aflossen, dan meen ik dat dat voor veel mensen een hele opgaaf is. Zeker als je in hartje A'dam gaat wonen, want dat doe je niet om braaf niet van de stad te genieten.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Hoezo is dat 'illusie' ? Het is precies waar ik mee bezig ben, en alleen maar even mee ben gestopt omdat het nu wel een beetje erg gek is met een rente op mijn spaarrekening van 3,75% en een rente op mijn hypotheek van 2,25%. Ik ga er nog steeds vanuit dat ergens in 2011-2012 mijn appartement (hartje Amsterdam, ca 105m²) volledig is afbetaald.
wie nu verkoopt is nog steeds een spekkoperquote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Maar ach, ik weet het oprecht ook niet.
ben ik heel wat minder zeker van dan jijquote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:43 schreef henkway het volgende:
[..]
wie nu verkoopt is nog steeds een spekkoper
Voor zichzelf natuurlijk; als ik over 2-3 jaar die hypotheek heb afgelast gaat ongeveer 10% van ons inkomen naar vaste lasten (inclusief voorzieningen, telefoon en internet) en de rest wordt vrij besteedbaar. Als ik dan nog een beetje oplet met geld (wat er wel inzit) dan kan ik ruim voor ik 65 ben stoppen met werken en toch nog een comfortabel leventje hebben.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bovendien waarom zouden mensen die discipline opbrengen? Voor de erfgenamen?
waarom nu niet wat minder werken ipv straks, waarom nu opletten met geld voor later wat wellicht nooit meer komt?quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:47 schreef HiZ het volgende:
[..]
Voor zichzelf natuurlijk; als ik over 2-3 jaar die hypotheek heb afgelast gaat ongeveer 10% van ons inkomen naar vaste lasten (inclusief voorzieningen, telefoon en internet) en de rest wordt vrij besteedbaar. Als ik dan nog een beetje oplet met geld (wat er wel inzit) dan kan ik ruim voor ik 65 ben stoppen met werken en toch nog een comfortabel leventje hebben.
Ik werk me nu ook al niet echt over de rooiequote:Op zaterdag 9 mei 2009 01:24 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom nu niet wat minder werken ipv straks, waarom nu opletten met geld voor later wat wellicht nooit meer komt?
begrijp me goed, ik zit hetzelfde in elkaar als jij, liever voorzichtig
maar er is ook heel wat te zeggen voor het andere standpunt. ik heb het laatste jaar teveel mensen gezien die op relatief jonge leeftijd plotseling terminaal ziek blijken te zijn.....
so what dat je niet op het dieptepunt koopt. so what dat je daarvoor (deels) geld leent? Als het bijdraagt aan je rust en geluk, en je kunt en wilt het betalen?
Welnee, zo wereldvreemd ben ik niet - onder mijn beste vrienden tel ik zeker twee mensen die buiten Amsterdam wonenquote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:44 schreef Falco het volgende:
Omgwtfbbq, hier spreekt een wereldvreemde Amsterdamse, die haar paspoort meeneemt wanneer ze de gemeentegrenzen van Amsterdam passeert? Ik geef heus toe, Amsterdam heeft unieke woningen en een (in mijn ogen te verwerpen) sfeer die bijvoorbeeld Utrecht niet heeft, maar voor de rest zijn beide steden goed vergelijkbaar qua woningmarkt. Ook in Utrecht heb je prachtige grachtenpanden (met werfkelders!) die Amsterdam weer niet heeft. En ook daar zijn er groene blanke jaren '30-wijken met absurde huizenprijzen, jaren '60-flats en nieuwbouw.
Zoiets eigenaardigs heb ik nog nooit gehoord. Imago? Wat heeft imago te maken met de stad waar je woont? En dat deze imago-geilers de huizenprijzen zouden opdrijven, lijkt me helemaal uit de lucht gegrepen. Huizenprijzen worden door veel dingen opgedreven, maar de mens & zijn imago spelen daarin een minimale rol.quote:Wat Dinosaur_sr hier zegt, klopt natuurlijk als een bus. En waar kun je beter aan je image werken dan in Amsterdam? Genoeg sneue personen die dat doen en daardoor indirect de huizenprijzen laten opdrijven. Echter lijkt me het vrij logisch dat statusvorming tijdens slechtere economische periodes een minder belangrijke rol speelt en dat men zeker prijsbewuster wordt.
De bergetappe-grafiek van Bolkesteijn bevestigt het beeld dat de huizenprijs van een grachtenpand flink op en neer heeft geschommeld, gecorreleerd aan de economische groei. Het ziet er allerminst uit dat er plateauvorming in de grafiek plaatsvindt vanaf de eerste maanden 2009.
Ik zou er heel veel voor geven als de huizenprijzen in Amsterdam flink daalden; ik geloof dat je het idee hebt dat ik het wel een plezierige bijkomstigheid vindquote:Zoals hierboven uitgelegd, is de huizenmarkt van Utrecht goed te vergelijken met die van Amsterdam en is de rol van Amsterdam echt niet zo groot als je denkt. Rotterdam functioneert als internationale transporthub, Utrecht als nationale transporthub en Den Haag als overheidsboer en zijn in grootte niet vele malen kleiner dan Amsterdam, dit in tegenstelling tot Parijs vs. Lyon/Marseille. Het is ook interessanter om de huizenmarkt van de Randstad te vergelijken met die van buiten de Randstad, dan alleen Amsterdam te vergelijken met de rest. Uiteraard blijven de prijzen in de Randstad altijd hoger dan daarbuiten, maar ik ben ook benieuwd naar de procentuele dalingen. En ohja, hoe het in Zwolle is, weet ik niet, maar het lijkt me op het eerste gezicht niet de meest vreselijke plek om te wonen en dat van koeien zwaaien bevestigt maar weer eens hoe stupide Amsterdammers zijn.
De woningbouw ligt stil omdat niemand meer een nieuwbouwwoning koopt. Als het aan de bouwers ligt dan wordt natuurlijk gewoon doorgebouwd. Maar die willen eerst 70% van een project verkocht hebben.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 01:09 schreef henkway het volgende:
Maar de waanzin van de huidige Bubble is dat men de woningbouw stopt om de bubble te kunnen laten voortduren, terwijl woningbouw een enorme gratis aanjager van de economie is.
Waardoor een bubble mogelijk weer recht van voortbestaan zou kunnen krijgen
Als je het allemaal relatief bekijkt, heb je in de regel wel gelijk, maar nog steeds vind ik (zoals ook hierboven uitgelegd) dat de rol van Amsterdam overdreven wordt. Kom ik later op terug.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 03:19 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Welnee, zo wereldvreemd ben ik niet - onder mijn beste vrienden tel ik zeker twee mensen die buiten Amsterdam wonenMaar serieus: ik kijk niet neer op mensen die lekker in een groene wei wonen, dat lijkt mij ook mooi. Maar dat is het punt niet. Het gaat erom, en dat blijf ik ook zeggen, dat bepaalde huizen in bepaalde delen van Amsterdam behoorlijk waardevast zijn, simpelweg omdat het unieke panden zijn op een unieke locatie in de enige hoofdstad die we hebben. Ik durf zelfs te stellen dat er in Nederland maar weinig panden zo waardevast zijn - natuurijk kunnen die huizen door de crisis best een paar procent in waarde dalen, maar dat zijn dalingen die je niet kunt vergelijken met de woonhuizen in de rest van Nederland, die veel gevoeliger zijn voor een crisis. Een rijtjeshuis in een groene, kindvriendelijke buurt met verkeersdrempels en carports kun je bij wijze van spreken op iedere hoek in elk dorp vinden, daar loop je nog tegenaan met je ogen dicht. Nou zijn er toevallig heel veel mensen die dromen van een rijtjeshuis met een carport, dus dat zit wel goed, maar de problemen beginnen op het moment dat ze hun huis-met-carport moeten verkopen. Dan zitten ze met een doorsnee huis in een doorsnee buurt toch een beetje met de gebakken peren. En dat probleem doet zich op andere locaties, zoals de Amsterdamse grachten, niet voor. Kwestie van vraag/aanbod. Er zijn maar weinig grachtenpanden. Dat is gewoon een simpele rekensom, dat heeft niets te maken met Amsterdamse arrogantie of wereldvreemdheid. Hetzelfde geldt ongetwijfeld voor die prachtige grachtenpanden in Utrecht die jij beschrijft, al denk ik wel dat Utrecht het aflegt tegen Amsterdam. Niet uit arrogantie, opnieuw, maar gewoon omdat Utrecht kleiner en dus beperkter is.
Ik neem aan dat je dat toch wel kent. Mannen die op verjaardagsfeestjes elkaars penissen auto vergelijken. Dure producten worden vaak een statussymbool en verlengstuk van je imago gezien, zeker een luxe-product wordt maar al te gauw geshowed met als doel indruk te maken op de buitenwereld. Wat mannen doen met hun auto, doen vrouwen ook. Op de zaterdagmiddag nodigen zij al hun vriendinnen om hun nieuwe huis (inclusief prachtige supermoderne keuken!) te laten zien en joepiedepoepie, ze hebben weer laten zien aan hun omgeving dat ook zij meetellen met hun prachtige nieuwe aanwinst. Oke, ik chargeer natuurlijk met bovenstaand voorbeeld, maar mensen betalen maar al te graag en veel voor hun status. Ik loop ook niet in lompen rond, maar koop ook graag goede en duurdere kleding. Het veel betalen voor je status vind ik echter zelf maar onzinnig, al kan ik wel begrijpen dat sommige mensen het superhip vinden om een prachtige woning op eveneens prachtige locatie te hebben.quote:[..]
Zoiets eigenaardigs heb ik nog nooit gehoord. Imago? Wat heeft imago te maken met de stad waar je woont? En dat deze imago-geilers de huizenprijzen zouden opdrijven, lijkt me helemaal uit de lucht gegrepen. Huizenprijzen worden door veel dingen opgedreven, maar de mens & zijn imago spelen daarin een minimale rol.
Nuance nuance! Ik heb nooit beweerd dat Utrecht het nieuwe Amsterdam is en dat zal het ook nooit worden, maar de stad is in kleiner opzicht prima te vergelijken met Amsterdam op huizenmarktgebied. , zeker wanneer je huizenprijzen van de Randstad tegen niet-Randstad gaat afzetten. Iemand die zulke cijfers heeftquote:Ik zou er heel veel voor geven als de huizenprijzen in Amsterdam flink daalden; ik geloof dat je het idee hebt dat ik het wel een plezierige bijkomstigheid vindMaar ik begrijp het wel, dat is het verschil. Als ik echt geloofde dat Utrecht zich in cultureel/zakelijk etc. opzicht kon meten met Amsterdam, zou ik meer moeite hebben met die hoge prijzen. Maar zo werkt het niet. Als jij beweert dat Utrecht eigenlijk het nieuwe Amsterdam is, dan wordt die theorie geloochenstraft door de huizenprijzen. Want die zijn ergens op gebaseerd. Niet op imago's of borrelpraatjes, maar op harde feiten.
Boeren en beschavingquote:Op vrijdag 8 mei 2009 13:54 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Ooit voorbij Amersfoort geweest? Stel je eens voor; een gebied waar niet alleen maar huizen staan. Waar je ook nog eens kilometers groen tegenkomt. Waar de mensen niet bang zijn om 's nachts over straat te lopen. Waar je niet total-loss geslagen wordt als je om een vuurtje vraagt.
Kortom, waar de beschaving grotendeels nog wèl aanwezig is. Allemaal voorbij Amersfoort (richting het oosten dan).
Maar goed, da's dan mijn meningen een beetje off-topic.
Net als Falco zie ik een huis niet als een beleggingsobject, maar als een gebruiksvoorwerpquote:Op zaterdag 9 mei 2009 06:09 schreef dvr het volgende:
Amsterdamse grachtenpanden zullen altijd erg duur blijven, maar dat is een relatief begrip; ten opzichte van andere huizen blijven ze duur, maar er is geen enkele reden waarom een pand dat vijf jaar geleden nog 2 miljoen waard was, over vijf jaar niet voor 8 ton van de hand kan gaan. Het is maar net hoeveel mensen nog het kapitaal, de durf, de fiscale faciliteitjes en de leencapaciteit hebben om de top van de markt overeind te houden. Dat zullen er over vijf jaar heel veel minder zijn dan vijf jaar geleden.
Sorry!
Waar je je hoop nog wel op kunt vestigen, is hyperinflatie. Als die toeslaat, maak je kans biljardair te worden!
De klappen vallen overal omdat babyboomers willen incasseren en verkopen, waar ze dan heen gaan maakt ze op dit moment niet uit , die zetten gewoon hun huis te koop tegen een veel te hoge prijs in de hoop dat er iemand bijt, en dan gaan ze opleveren over een half jaar.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:00 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
maar als je kijkt naar wat er nu gebeurt op de huizenmarkt, zie je bijvoorbeeld dat er in het Gooi krankzinnig veel huizen te koop staan - ook geen slechte locatie, maar daar vallen de klappen eerder en harder dan in (centrum) Amsterdam.
Je hebt het echt mis hoor. Grachtenpanden zullen altijd duurder zijn dan de rest, maar kunnen ook echt dalen hoor. Kijk maar eens naar het volgende plaatje en geef mij één reden waarom de prijzen niet omlaag zouden kunnen.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:00 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Net als Falco zie ik een huis niet als een beleggingsobject, maar als een gebruiksvoorwerpIk hoef geen biljardair te worden, zolang ik maar een dak boven mijn hoofd heb. Wel graag een leuk dak, natuurlijk
Verder heb je een punt, maar als je kijkt naar wat er nu gebeurt op de huizenmarkt, zie je bijvoorbeeld dat er in het Gooi krankzinnig veel huizen te koop staan - ook geen slechte locatie, maar daar vallen de klappen eerder en harder dan in (centrum) Amsterdam. Ook daar zullen de huizenprijzen ongetwijfeld dalen, maar ik denk dat de locatie - geen Parijs, maar wel het historische centrum van een hoofdstad - een belangrijke factor is die wel enige zekerheid biedt.
Welke overwaarde? Voor de meeste zit dit in de tweede, derde en vierde hypotheek die gewoon afgelost moet worden. Er is een hele grote groep babyboomers die alsnog in de problemen gaat komen, zeker als ze niet een goede prijs krijgen voor hun huis.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:07 schreef henkway het volgende:
[..]
De klappen vallen overal omdat babyboomers willen incasseren en verkopen, waar ze dan heen gaan maakt ze op dit moment niet uit , die zetten gewoon hun huis te koop tegen een veel te hoge prijs in de hoop dat er iemand bijt, en dan gaan ze opleveren over een half jaar.
dan nog een paar jaar in een huurflat en daarna weg met 10.000 levensloop opname per jaar en de rest leven van de overwaarde tot het pensioen
De idioten die in 2000 volop zijn gaan lenen om het te bij dezelfde bank te "beleggen" in een fonds wel.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 11:17 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Welke overwaarde? Voor de meeste zit dit in de tweede, derde en vierde hypotheek die gewoon afgelost moet worden. Er is een hele grote groep babyboomers die alsnog in de problemen gaat komen, zeker als ze niet een goede prijs krijgen voor hun huis.
Dus iedereen die voorbij Amersfoort woont is een boerquote:
Het punt is dat de groep die wel moet verkopen als eerste de prijs zal moeten verlagen. De personen voor wie het enig verschil is dat er nu een bord te koop in de tuin staat hebben het geduld wel. De upgraders wachten gewoon tot de moetjes de prijzen zakken. Want wie hier de tijd aan de zijde staat is wel duidelijk.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:35 schreef henkway het volgende:
maar de ellende is dat velen hun huis aanbieden, en er geen belang bij hebben of het uberhaupt verkocht wordt en mogelijk het na twee maanden weer terugtrekken, zij bepalen niet de marktprijs, maar de mensen die MOETEN verkopen, zij houden zich vast aan die vraagprijzen, terwijl de marktprijs veel en veel lager ligt
moet je we zo flexibel zijn om een tijd in een huurhuis te kunnen zitten - als er al een aardig huurhuis beschikbaar zou zijn voor een redelijke prijs ...quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:43 schreef henkway het volgende:
[..]
wie nu verkoopt is nog steeds een spekkoper
quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
als je op een inkomen van zeg 60.000 bruto 300.000 leent en dat in laten we eens wild doen 30 jaar wil aflossen, dan meen ik dat dat voor veel mensen een hele opgaaf is. Zeker als je in hartje A'dam gaat wonen, want dat doe je niet om braaf niet van de stad te genieten.
Ja. Maar wellicht dat het minder verstandig is om om 60K bruto en hypotheek te nemen van 300K.quote:Op zaterdag 9 mei 2009 00:42 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Bovendien waarom zouden mensen die discipline opbrengen? Voor de erfgenamen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |