abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68561026
Oh ja over onderlinge verschillen binnen Nederland.

Die zijn, als je wereldwijd bekijkt, juist heel klein.

Mijdt sowieso een stad als Lelystad. De prijzen lijken heel laag daar maar zijn eigenlijk veels te hoog.
Je isoleert jezelf volledig in zo'n plek. Veel reistijd voor alles; werk, entertainment, vrienden etc. Niemand wil bij je op bezoek. Een soort mini-Detroit scenario. Zoiets dergelijks kan ook gebeuren in Limburg. Almere weet ik niet helemaal zeker, maar ik denk dat alleen Almere-centrum nog wel wat heeft en dat de rest van de stad flink in vervalling geraakt.

Ga juist voor de mooie plekken en de goede wijken. Nederland zal Amerika en Frankrijk volgen. Daar zijn New York en Parijs ook vele malen duurder dan de rest van het land. In Nederland is Amsterdam niet veel duurder dan de rest.
pi_68561163
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 12:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dan weet je dus waarom er een prijsverschil is tussen Dld en NL.
Nee, dat zou alleen waar zijn als mensen vanuit 0 zich of in NL of in DLD zouden moeten vestigen.
Goud kan je niet bijdrukken
  vrijdag 1 mei 2009 @ 16:29:40 #228
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68561662
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 15:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

veel plezier in Berlijn, niemand belet je
Detroit is ook een leuke plek

Trouwens voor een ton kun je ook in de Bijlmer gaan wonen, woon je ook in A'dam
Het centrum van Berlijn is niet gelijk aan de Bijlmermeer, laat staan een of andere pauperwijk in Detroit , maar dat wist je zelf ook wel natuurlijk.

Even iets anders, maar ik las tijd geleden dat er in Londen en zeker in New York er veel meer een huurcultuur is dan dat men daar woningen koopt. Selang kan dit vast bevestigen (of ontkennen ). Grote vraag is: waarom zou men liever huren dan kopen? Toch vanwege de prijs?
quote:
ik heb in 1997 een huis gebouwd, mijn ouders in 2004. Uurloon voor metselaars x 2,5. Idem timmerlieden.

Dat valt nog in het niet bij de toekomst. De huidige generatie mag huizen te duur vinden en huilen over het oneindige onrecht wat hen is aangedaan door babyboomers, maar dit wordt wel de generatie die ongegeneerd looneisen kan en gaat stellen bij een krimpende beroepsbevolking.
Helemaal terecht die ongeneerde looneisen als je je de oplopende AOW en ziektekosten bedenkt, die bij de babyboomgeneratie komt kijken natuurlijk.
quote:
Courante huizen die iedereen wil worden nog veel duurder. Kwestie van vraag en aanbod, waarbij dat laatste op die locaties gefixeerd is -hetzij omdat er niet meer bijgebouwd kan worden, hetzij omdat politiek of marktpartijen dat reguleren-.
Maar wat zijn courante huizen? Ik denk dat je de huizenmarkt toch wat dynamischer moet zien. Voorbeeldje is dat er grote bakken met geld tegen een wijk aangegooid worden om daar de boel aantrekkelijker te maken. Met wisselend succes natuurlijk en dan heb ik het hier even niet over kanswijken, maar bijvoorbeeld over eerdere successtory's als Lombok en momenteel Hoograven in Utrecht. Slimme huizenkopers, die een huis niet alleen als woon- maar ook als beleggingsobject willen zien, kopen een huis in een 'mindere' wijk. Over 10, 15 jaar is er een redelijk kans dat de wijk een stuk beter geworden en kan gecasht worden met de verkoop van de woning. Maar nee, de meeste huizenbeleggers volgen de kudde betalen zich blauw aan een jaren '30-woning, die in een wijk staat die toch alleen maar eerder achteruit dan vooruit kan gaan.
quote:
Er zal echter ook een klasse huizen komen die niemand wil, en dat wordt bepaald door locatie (en slechts beperkt door bouwkosten). Ik zou ook niet graag op dit moment een huis uit vele dozijnen kopen op een vinexlocatie bijvoorbeeld. Of op een plek als Almere of Lelystad. Dat soort wijken zie ik over dertig jaar leegstaan en gesloopt worden. Gewoon omdat er niemand wil wonen, omdat iedereen die dat kan gaat voor die goede locatie en die goede wijk.
Ik zou ook voor geen geld in Winschoten, Almere of Lelystad willen wonen, die huizen zullen ook altijd terecht minder waard blijven. Locatie is ook zeker een belangrijk criterium, dat wil ik niet ontkennen. Maar als de huizenmarkt in heel Nederland vergeleken wordt met de huizenmarkt in heel Duitsland, dan valt het wel op dat in de verschillende segmenten de Nederlandse prijzen structureel belachelijk hoog liggen.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_68562644
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 16:29 schreef Falco het volgende:

Ik zou ook voor geen geld in Winschoten, Almere of Lelystad willen wonen, die huizen zullen ook altijd terecht minder waard blijven. Locatie is ook zeker een belangrijk criterium, dat wil ik niet ontkennen. Maar als de huizenmarkt in heel Nederland vergeleken wordt met de huizenmarkt in heel Duitsland, dan valt het wel op dat in de verschillende segmenten de Nederlandse prijzen structureel belachelijk hoog liggen.
Meningen verschillen blijkbaar. Ik denk juist het omgekeerde. Amsterdam wordt een soort Parijs binnen Nederland.
Amsterdam binnen de ring wordt dan relatief steeds duurder t.o.v. rest van Nederland.
Rotterdam en Utrecht zijn zwaar in verpaupering. De noordelijke provincies en Limburg zullen door sterk stijgende werkloosheid en bevolkingskrimp (lees relatief meer bejaarden) ook in zwaar weer komen.
De jongeren smeren 'm naar Amsterdam. Sowieso is het vizier van het Rijk alleen maar gericht op Amsterdam.
Ze willen wellicht de olympische Spelen naar Amsterdam halen in 2028 en willen dan een echte metropool van maken.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 17:28:20 #230
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68563619
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 14:07 schreef Falco het volgende:

[..]

In de grensstreken komt het voor ja. Maar vind je een woning in Nederland ten opzichte van een soortgelijke woning in Duitsland het echt waard om minimaal 150k meer te betalen? Of geef je toe dat de huizenmarkt in Nederland zwaar verstoord is geraakt de afgelopen twintig jaar en je veel te veel betaalt voor een huis? Ik heb het dan puur over de woning en niet over de locatie. De voorbeelden zijn wat betreft locatie ook goed met elkaar te vergelijken op nationaal niveau. De keuze om van Nederland naar Duitsland verhuizen moet je bij die vraag even niet meenemen, want zoals ik eerder heb gezegd, komt daar uiteraard wel meer bij kijken.
Het feit dat mensen bereid zijn om 2 tot 3 keer zoveel te betalen geeft al aan dat die woning in Nederland of de Randstad veel meer waard zijn. Dat is de markt. En iedereen kan zich vrij vestigen in Duitsland. Toch worden de prijzen niet genivelleerd, wat zou moeten gebeuren wanneer er mensen vanuit Nl zich in Duitsland vestigen. Klaarblijkelijk vinden mensen het in Nederland wonen een paar ton extra waard!

Nu heb je ook niet zoveel keuze wanneer je in Amsterdam werkt om in Duitsland te gaan wonen. Maar in de grensstreken zie je wel daadwerkelijk dat een heel groot deel van de jeugd ervoor kiest om in Duitsland te gaan wonen. Een heel groot deel.
The End Times are wild
  vrijdag 1 mei 2009 @ 17:29:37 #231
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68563661
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 16:57 schreef MartyMcfly het volgende:

[..]

Meningen verschillen blijkbaar. Ik denk juist het omgekeerde. Amsterdam wordt een soort Parijs binnen Nederland.
Amsterdam binnen de ring wordt dan relatief steeds duurder t.o.v. rest van Nederland.
Rotterdam en Utrecht zijn zwaar in verpaupering. De noordelijke provincies en Limburg zullen door sterk stijgende werkloosheid en bevolkingskrimp (lees relatief meer bejaarden) ook in zwaar weer komen.
De jongeren smeren 'm naar Amsterdam. Sowieso is het vizier van het Rijk alleen maar gericht op Amsterdam.
Ze willen wellicht de olympische Spelen naar Amsterdam halen in 2028 en willen dan een echte metropool van maken.
De rol van Amsterdam binnen Nederland overdrijf je nu schromelijk en is nu totaal niet vergelijkbaar met Parijs in Frankrijk. Zo'n toekomstscenario zie ik ook niet gebeuren, omdat Parijs verreweg de grootste en belangrijkste stad in Frankrijk is, terwijl hier in Nederland de groottes en belangrijkheid van de vier grote steden veel meer bij elkaar liggen.. Een scenario waarbij je 'Amsterdam' vervangt door 'Randstad' lijkt me nog aannemelijker, maar dan nog... Wanneer de huizenprijzen ver genoeg maar van elkaar liggen, is het niet ondenkbaar dat mensen een goedkopere woning in bijvoorbeeld Zwolle verkiezen boven dezelfde soort woning in Amsterdam. Zo enorm groot is Nederland ook weer niet.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_68585664
stop de persen!

gemeente veldhoven is om, en verlaagt de grondprijzen voor de komende anderhalf jaar. Met wel 1,8%!

Nu mag je voor kavel 416 reps. 463 (voor een topkavel ) excl. btw aftikken (even uit m;n hoofd).
Alleen nu nog iemand die nog een kavel wil kopen. Echter dat treft: ze hebben namelijk ook niets uit te geven

Maar ik trek mijn woorden in: ze verlagen inderdaad de grondprijs
pi_68585930
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
stop de persen!

gemeente veldhoven is om, en verlaagt de grondprijzen voor de komende anderhalf jaar. Met wel 1,8%!

Nu mag je voor kavel 416 reps. 463 (voor een topkavel ) excl. btw aftikken (even uit m;n hoofd).
Alleen nu nog iemand die nog een kavel wil kopen. Echter dat treft: ze hebben namelijk ook niets uit te geven

Gemeentes hebben net als Saoedische prinsen een constante behoefte aan meer geld en blijven doorpompen.
Dit ongeacht de geldende prijs van dat moment, daarnaast mogen de gemeentes de gewone heffingen niet meer verhogen van Minister Bos

Als men grond uitgeeft aan particulieren zullen die er nog wel in willen stappen, voor projectontwikkelaars is er nog niets te verdienen

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 02-05-2009 12:39:22 ]
pi_68586501
quote:

Natuurlijk gaat die prijs omlaag, grond zal stukken goedkoper gaan worden, met het wegvallen van de vraag is de geldhonger van de gemeente niet gestild. Ze zullen echter wel met minder genoegen gaan nemen en het aantal 'proefballonetjes' zal drastisch afnemen. Het lijkt me momenteel ook geen goede tijden voor 'adviesbureau's" die de gemeenten inhuren. Zal me niks verbazen als de komende jaren veel 'oud ambtenaren' weer terug verlangen naar hun oude werkgever

Kortom, binnenkort bouwen de aannemers gewoon weer goedkopere huizen, hoe langer de economie stagneert hoe betaalbaarder ze gaan worden
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_68586864
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 11:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Natuurlijk gaat die prijs omlaag, grond zal stukken goedkoper gaan worden, met het wegvallen van de vraag is de geldhonger van de gemeente niet gestild. Ze zullen echter wel met minder genoegen gaan nemen en het aantal 'proefballonetjes' zal drastisch afnemen. Het lijkt me momenteel ook geen goede tijden voor 'adviesbureau's" die de gemeenten inhuren. Zal me niks verbazen als de komende jaren veel 'oud ambtenaren' weer terug verlangen naar hun oude werkgever

Kortom, binnenkort bouwen de aannemers gewoon weer goedkopere huizen, hoe langer de economie stagneert hoe betaalbaarder ze gaan worden
lees jij ook wel eens een post?
pi_68588586
Huizenprijzen zijn niet echt een goed onderwerp als je het wilt hebben over 'waarde'. Er zijn hier voorbeelden naar voren gekomen van prijsverschillen tussen grote steden. Ik heb 5 jaar terug in Istanbul een huisje gekocht voor ¤12.000 (formaat eensgezinshuis) op een locatie in het centrum maar in een buurt die toen een erg slechte naam had. Op nog geen 400 meter verder gingen panden van de hand waar je voor hetzelfde geld nog geen inloopkast had kunnen kopen. Inmiddels overigens ook bij ons in de buurt niet meer, omdat er wordt gerenoveerd en op steeds grotere schaal.
pi_68613894
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 13:15 schreef Sjabba het volgende:
Werkgelegenheid in Dld is 2 x zo slecht....

En op sommige plaatsen minder en andere erger...

Maargoed, jullie staan allemaal vrij naar Dld te verkassen, maakt hier weer plaats voor starters.

Vanaf hier klaar over het Duitsland is goedkoper roepen. Of je gaat er zelf heen en mag het roepen en je doet het niet!
Wie wil er nu in DLD of Belgie gaan wonen... zit je daar lekker voor je uit te kijken in je villa.
  zondag 3 mei 2009 @ 14:23:58 #238
44885 Metatron
THE VOICE
pi_68618114
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:55 schreef El_Manco het volgende:

[..]

Wie wil er nu in DLD of Belgie gaan wonen... zit je daar lekker voor je uit te kijken in je villa.
Dat willen genoeg mensen, niet iedereen zit te wachten op stadse drukte.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_68648626
quote:
Op donderdag 30 april 2009 10:29 schreef Doc het volgende:

[..]

De protesten waren niet van de lucht toen er voorgesteld werd dat de huren vrijer zouden worden en huurverhogingen van markt af mochten gaan hangen. Volgens mij is men er zelfs speciaal de straat voor op gegaan met een demonstratie. Dat heb ik de huizeneigenaren nog niet zien doen.
[..]

Ik heb eerlijk gezegd nog geen huizeneigenaar horen klagen. Wie ik wel heb horen klagen zijn makelaars, hypotheekverstrekkers/bemiddelaards en andere types die moeten leven huizenverkopen. Dat zijn de figuren die met overheidsbemoeieniswensen komen. Voor huizeneigenaren is de verkoop van een huis geen noodzakelijke bron van inkomsten. Die blijven gewoon zitten waar ze zitten - al dan niet met een bordje "te koop" in de voortuin.
Persberichten van VEH gemist?
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  maandag 4 mei 2009 @ 12:03:00 #240
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_68650606
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 14:01 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Ben benieuwd of er in Duitsland ook "woningnood" heerst.
Waarschijnlijk zijn de mogelijkheden om huizen te bouwen er ook gewoon groter.
In Nederland wordt de woningbouw gestuurd volgens de DDR methode ( 10 jaar op een wachtlijst en dan blij zijn met je Trabantje (lees Vinex vrijstaand huis waar je net met een fiets tussen twee huizen door kunt) ).
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  maandag 4 mei 2009 @ 12:16:00 #241
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_68651053
quote:
stop de persen!

463 euro per vierkante meter
Landbouwgrond is 3-7 euro per vierkante meter in die regio
Stempel erop : "Dit is bouwgrond" en hoppa 6600 % winst
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_68651432
quote:
Op maandag 4 mei 2009 12:16 schreef DiRadical het volgende:

[..]

ideaal speculatie kansje...
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  maandag 4 mei 2009 @ 13:18:59 #243
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_68653183
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:55 schreef El_Manco het volgende:

[..]

Sommige mensen hebben ook nog sociale contacten en hebben niet veel trek om 150km te rijden om bij iemand op de koffie te gaan of om even te gaan stappen met wat vrienden.

Voor mij DE reden om uiteindelijk niet naar Duitsland te gaan. Ik heb het serieus overwogen maar uiteindelijk toch voor een nieuwbouw woning in Amersfoort gekozen. Ik ben niet gelukkiger als ik in een groter huis woon. Ik ben gelukkig als ik familie en vrienden dicht in de buurt heb.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 mei 2009 @ 21:31:10 #244
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_68670254
quote:
Op maandag 4 mei 2009 11:09 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Persberichten van VEH gemist?
Nee hoor. Hier staan ze op een rijtje. Ik vind het niet echt klaag verhalen. De enige die on der dat kopje zou kunnen vallen is die van 3 december, waarin ze twee voorstellen doen die half zo absurd niet zijn als andere proefballonetjes die je wel hoort:
- een tijdelijke halvering van de overdrachtsbelasting en een verhoging van de grens voor de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_68676090
quote:
stop de persen!

In Zwolle ook: http://www.destentor.nl/r(...)-de-grondprijzen.ece
pi_68676781
quote:
Op maandag 4 mei 2009 23:32 schreef watchers het volgende:

[..]

In Zwolle ook: http://www.destentor.nl/r(...)-de-grondprijzen.ece
Bij ons in de gemeente ook, maar met 5 % lagere grondprijzen zullen ze niet meer verkopen, zeker niet nadat ze de prijzen jaarlijks met 25% hebben verhoogd
Als men weer grond aan particulieren verkoopt zal het wel lukken, de projectontwikkelaar is klaar, die kan even niet de financiering en verkoop rond krijgen

[ Bericht 5% gewijzigd door henkway op 04-05-2009 23:56:14 ]
pi_68681562
quote:
Op maandag 4 mei 2009 12:16 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Dat lijkt zo, echter het bouwrijp maken, voorzieningen aanleggen (riool, wegen enz enz enz...) kost ook geld!
pi_68682152
quote:
Op dinsdag 5 mei 2009 08:40 schreef FoRAiN het volgende:

[..]

Dat lijkt zo, echter het bouwrijp maken, voorzieningen aanleggen (riool, wegen enz enz enz...) kost ook geld!
Maar niet zoveel geld....
pi_68796709
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 17:29 schreef Falco het volgende:
De rol van Amsterdam binnen Nederland overdrijf je nu schromelijk en is nu totaal niet vergelijkbaar met Parijs in Frankrijk. Zo'n toekomstscenario zie ik ook niet gebeuren, omdat Parijs verreweg de grootste en belangrijkste stad in Frankrijk is, terwijl hier in Nederland de groottes en belangrijkheid van de vier grote steden veel meer bij elkaar liggen.. Een scenario waarbij je 'Amsterdam' vervangt door 'Randstad' lijkt me nog aannemelijker, maar dan nog... Wanneer de huizenprijzen ver genoeg maar van elkaar liggen, is het niet ondenkbaar dat mensen een goedkopere woning in bijvoorbeeld Zwolle verkiezen boven dezelfde soort woning in Amsterdam. Zo enorm groot is Nederland ook weer niet.
Los van de rol die Amsterdam speelt binnen Nederland, heb je in Amsterdam wel de duurste vierkante meterprijzen (4000 tot 5000 euro per m2, aan de grachten bijvoorbeeld) en dat heeft alles te maken met de mooie, historische en tevens centrale locatie. Die huizenprijzen zijn gigantisch, en dat zullen ze ook blijven. Ook in minder centrale delen van de stad (Watergraafsmeer, Zuid) zijn de prijzen enorm hoog, omdat je daar relatief veel groen en rust vindt, maar je woont er wel vlakbij het centrum.
Ik denk niet dat je 'Amsterdam' kunt vervangen door 'Randstad', omdat veel mensen er bewust voor kiezen (en er dus ook voor willen betalen) om in de hoofdstad te wonen. Laat staan dat die mensen zouden overwegen om naar Zwolle te verkassen. Het gaat dan niet alleen om een verhuizing, het gaat om een complete cultuurshock. Een huis is belangrijk, maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om het soort leven dat je wilt leiden, niet alleen IN dat huis, maar ook eromheen. In Zwolle kun je naar de koeien zwaaien. In Amsterdam doe je weer andere dingen
  vrijdag 8 mei 2009 @ 03:06:59 #250
154534 Bolkesteijn
TINSTAAFL!
pi_68796742
quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 03:00 schreef Nadine26 het volgende:
Die huizenprijzen zijn gigantisch, en dat zullen ze ook blijven.
Dat vind ik een vreemde aanname, de huizenprijzen in Amsterdam en juist die aan de grachten zijn de hoogste in bijna 300 jaar, gezien de historie is een stevige daling juist zeer waarschijnlijk, zeker als we het over een langere periode bekijken.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')