Kwestie van een voorwaarde scheppen dat je het huis enkel terug mag kopen als je schuldenvrij bent. Probleem opgelost.quote:Op woensdag 29 april 2009 12:08 schreef Noedie het volgende:
[..]
Scherp opgemerkt.
Omdat men de burger te hulp wilt schieten om uit de schulden te komen. Als je hem vervolgens voor een veel hogere prijs weer terug moet kopen, dan wordt de schuld dus alleen maar hoger en schiet het dus zijn doel voorbij.
Aperte onzin. Als iemand zijn huis niet kwijt krijgt voor de hypotheekwaarde, maar deze verkoopt aan een particulier blijft ie ook zitten met een restschuld aan de bank. Waarom zou het in deze situatie anders moeten zijn?quote:Op woensdag 29 april 2009 12:16 schreef SilverMane het volgende:
[..]
En de banken kunnen fluiten naar hun geld?? Het bedrag dat de woningcorperatie betaald is minimaal de nog uitstaande hyptheek. Anders krijgt de woning eigenaar de rest schuld die op zijn beurt natuurlijk ook weer ooit terugbetaald moet worden... Al met al is het een oplossing van niks nada noppes.
Dat is iets wat ik me ook wel eens afvraag.quote:Op woensdag 29 april 2009 12:35 schreef SeLang het volgende:
Waarom hebben mensen die zich te diep in de schulden hebben gestoken meer recht om in dat huis te wonen dan verstandige mensen met dezelfde of zelfs hogere koopkracht die in een goedkoper huis of in een huurhuis zitten? Waarom moeten die mensen altijd weer gesubsidieerd worden op kosten van mensen die wel verstandig zijn geweest.
Dat klopt, ik probeer ook aan te geven dat het een idee van niks is. Mensen krijgen dus gewoon een restschuld en kunnen waarschijnlijk op de langere termijn hun huis toch niet meer terug kopen.quote:Op woensdag 29 april 2009 12:52 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Aperte onzin. Als iemand zijn huis niet kwijt krijgt voor de hypotheekwaarde, maar deze verkoopt aan een particulier blijft ie ook zitten met een restschuld aan de bank. Waarom zou het in deze situatie anders moeten zijn?
Ja, maar niet voordat de bouw c.q. aanschafprijs dik terugverdiend is via de huuropbrengsten.quote:Op woensdag 29 april 2009 09:05 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Ik wel hoor. De coöperaties bieden nl sowieso al de huurhuizen aan de huurders aan.
Het zou NOG logischer zijn om mij er in te laten wonenquote:Op woensdag 29 april 2009 13:28 schreef SeLang het volgende:
Vraag: waarom geven we die meneer met ¤ 100.000 negatief vermogen een subsidie zodat hij in dat veel te dure huis kan blijven wonen? Het zou toch logischer zijn om het hongernegertje in dat huis te laten wonen? Het hongernegertje heeft een vermogen van ¤0 en is daarmee aanzienlijk rijker dan de huidige bewoner.
Uiteraardquote:Op woensdag 29 april 2009 13:40 schreef Metatron het volgende:
[..]
Het zou NOG logischer zijn om mij er in te laten wonen.
Dat heeft natuurlijk met dat rare dreigement van banken en overheden dat als de bancaire sector niet in de watten gelegd wordt dat er dan enorme economische rampspoed zal volgen.quote:Op woensdag 29 april 2009 13:45 schreef SeLang het volgende:
Ik trek het even in het belachelijke, maar iedereen vind het maar normaal dat mensen die (bijna) bankroet zijn in dure huizen blijven wonen en gesteund worden met belastingeld dat wordt opgebracht door mensen die wel de tering naar de nering hebben gezet.
Omdat die mensen meestal in de minderheid zijn, het instrument dat overheid heet geeft de meerderheid van onverstandigen via democratie een effectief middel in handen om minderheden uit te kunnen buiten. Daarom moet er ook gestreefd worden naar een staat zonder of met zeer kleine overheid, dat is de enige garantie tegen dit soort uitbuiting.quote:Op woensdag 29 april 2009 12:35 schreef SeLang het volgende:
Waarom moeten die mensen altijd weer gesubsidieerd worden op kosten van mensen die wel verstandig zijn geweest.
Jammer dat het natuurlijk sarcastisch bedoeld is, maar als de mensen hier in het zelfde situatie zitten die SeLang schetst met die bankier. Die zouden ook gewoon in het huis blijven zitten. Waarom zou je als je al rood staat ook nog eens je huis in leveren die al meer dan 20 tot 40% in waarde is gedaald.quote:Op woensdag 29 april 2009 13:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat heeft natuurlijk met dat rare dreigement van banken en overheden dat als de bancaire sector niet in de watten gelegd wordt dat er dan enorme economische rampspoed zal volgen.
Niet alleen vinden een hoop mensen dat op de één of andere manier normaal, je wordt zowat voor gek verklaard als je spaargeld hebt, en geen consumptieve kredieten.quote:Op woensdag 29 april 2009 13:45 schreef SeLang het volgende:
[..]
Uiteraard
Ik trek het even in het belachelijke, maar iedereen vind het maar normaal dat mensen die (bijna) bankroet zijn in dure huizen blijven wonen en gesteund worden met belastingeld dat wordt opgebracht door mensen die wel de tering naar de nering hebben gezet.
Sowieso, een woning kopen!quote:Op woensdag 29 april 2009 14:01 schreef Metatron het volgende:
[..]
Niet alleen vinden een hoop mensen dat op de één of andere manier normaal, je wordt zowat voor gek verklaard als je spaargeld hebt, en geen consumptieve kredieten.
Vandaag trouwens een gesprekje gehad met een hypotheekadviseur. En eigenlijk was ik verbaasd over het gemak waarmee er van uitgegaan wordt dat je 0,0 eigen geld meebrengt als je een woning koopt, en het automatisme waarmee diverse bijkomende kosten 'meegefinancierd' (kunnen) worden.
Wel een aangename: Als je voor 30% (of meer) aan eigen geld meebrengt, krijg je nog wat korting op de hypotheekrente. Altijd handig om te weten, aangezien ik verwacht voor minstens 1/3 zelf te kunnen inbrengen.
Ik denk dat het de komende 1 a 2 jaar heel interessant gaat worden op de woningmarkt. En dan is het altijd goed om alvast te weten wat je opties zijn.quote:Op woensdag 29 april 2009 14:05 schreef massachusetts_avenue het volgende:
[..]
Sowieso, een woning kopen!![]()
Ik zie hier op Fok al regelmatig opmerkingen voorbijkomen in die trand. "Je kunt morgen wel overreden worden! Zit je met 10k op de bank!" Alsof 10k zo'n schokkende hoeveelheid geld is. En zorgen dat je een paar tegenslagen (auto stuk, bijvoorbeeld) kan opvangen is echt te zot voor woorden. Dara heb je tenslotte lenen.nl voorquote:En wat betreft het voor gek verklaren van spaargeld. Die situaties heb ik verder nog niet mee gemaakt?
Sparen is goed mits je daarnaast wel gewoon normaal kunt leven. Er zijn ook voorbeelden van mensen die het al vrij goed voor elkaar hebben op financieel gebied die nog steeds afgaan op de kortingsbonnen van de supermarkten en lokale drogisterijen.quote:Op woensdag 29 april 2009 14:13 schreef Metatron het volgende:
[..]
Ik denk dat het de komende 1 a 2 jaar heel interessant gaat worden op de woningmarkt. En dan is het altijd goed om alvast te weten wat je opties zijn.
[..]
Ik zie hier op Fok al regelmatig opmerkingen voorbijkomen in die trand. "Je kunt morgen wel overreden worden! Zit je met 10k op de bank!" Alsof 10k zo'n schokkende hoeveelheid geld is. En zorgen dat je een paar tegenslagen (auto stuk, bijvoorbeeld) kan opvangen is echt te zot voor woorden. Dara heb je tenslotte lenen.nl voor.
quote:wo 29 apr 2009, 12:42 |
Vraagprijs huis per dag 2500 euro omlaag
Lochem - Een huis dat per werkdag 2500 euro minder waard wordt.
Totdat uiteindelijk iemand toehapt.
De eigenares van een woning aan de Kastanjelaan in het Achterhoekse Lochem verlaagt vanaf 1 mei elke werkdag haar prijs. Het gaat om een vrijstaand herenhuis uit 1884.
"Er moet wel wat aan gebeuren, maar het ligt in een prima wijk", zegt Carolien Langemans van Beltman Makelaars. De eigenaresse ging akkoord met het plan omdat ze binnenkort een seniorenwoning krijgt.
Het pand wordt ingezet op 275.000 euro. "Vanaf vrijdag gaat er elke werkdag dus 2500 euro vanaf."
Hmmm..... over een maand of 3 eens gaan kijken, misschien is het wat.quote:
Zeker geen herentuin in ieder geval.quote:Op woensdag 29 april 2009 20:02 schreef SeLang het volgende:
"Het gaat om een vrijstaand herenhuis uit 1884."
Is DAT een herenhuis?
Ik denk inderdaad ook dat het een slimme strategie is.quote:Op woensdag 29 april 2009 20:12 schreef Zero2Nine het volgende:
Opzich een leuke verkoopstrategie trouwens. Zo worden potentiële kopers toch wel zenuwachtig op een gegeven moment.
ik schat hem op 200.000 euro, voor degene die in dat gat wil wonenquote:Op woensdag 29 april 2009 19:48 schreef Idler het volgende:
Voor geïnteresseerden: http://www.funda.nl/koop/lochem/huis-2697217-kastanjelaan-7/
Met enige fantasie. Maar op zich wel een leuk voorbeeld van erosie van termen. Ik stel me bij een herenhuis toch echt wat anders voor. Maar goed, dat is hetzelfde als de term 'loft-apprtement'. Dat interpreteer ik toch als een één grote ruimte op de top-verdieping van een (bij voorkeur oud) huis. Tegenwoordig plempen ze gewoon een betonnen blokkendoos neer, en in plaats van er binnenmuren in te zetten en te noemen wat het is (een flat/appartement), laten ze die muren weg en wordt alles, tot de begane grond aan toe (quote:Op woensdag 29 april 2009 20:02 schreef SeLang het volgende:
Is DAT een herenhuis?
Inflatie holt niet alleen de waarde van het geld uit kennelijk.quote:Op woensdag 29 april 2009 20:02 schreef SeLang het volgende:
Is DAT een herenhuis?
Waarom zou de koper zenuwachtig worden als er nog tientallen andere 'herenhuizen' te koop staan? Dit soort strategieën zijn vooral gunstig in top tijden.quote:Op woensdag 29 april 2009 20:12 schreef Zero2Nine het volgende:
Opzich een leuke verkoopstrategie trouwens. Zo worden potentiële kopers toch wel zenuwachtig op een gegeven moment.
Appartement is een uitgehold begrip, vrijstaand ook, jaren-30-woning ook, villa ook, etc. Vrijwel niets is wat het in de tekst lijkt.quote:Op woensdag 29 april 2009 21:03 schreef Metatron het volgende:
[..]
Met enige fantasie. Maar op zich wel een leuk voorbeeld van erosie van termen. Ik stel me bij een herenhuis toch echt wat anders voor. Maar goed, dat is hetzelfde als de term 'loft-apprtement'. Dat interpreteer ik toch als een één grote ruimte op de top-verdieping van een (bij voorkeur oud) huis. Tegenwoordig plempen ze gewoon een betonnen blokkendoos neer, en in plaats van er binnenmuren in te zetten en te noemen wat het is (een flat/appartement), laten ze die muren weg en wordt alles, tot de begane grond aan toe () als 'loft' weggezet. Uiteraard voor een flink stuk meer dan wanneer het een flat zou zijn, want hey... lofts zijn hip.
Antwoord: Omdat die meneer, samen met 3 miljoen andere huizenbezitters, stemrecht heeft en dus goed is voor tientallen kamerzetels. Dat negertje niet.quote:Op woensdag 29 april 2009 13:28 schreef SeLang het volgende:
We hebben een huis
[ afbeelding ]
...en we hebben een meneer met een NEGATIEF vermogen van ¤100.000 die in dat huis woont
[ afbeelding ]
...en we hebben een schuldenvrij hongernegertje
[ afbeelding ]
Vraag: waarom geven we die meneer met ¤ 100.000 negatief vermogen een subsidie zodat hij in dat veel te dure huis kan blijven wonen? Het zou toch logischer zijn om het hongernegertje in dat huis te laten wonen? Het hongernegertje heeft een vermogen van ¤0 en is daarmee aanzienlijk rijker dan de huidige bewoner.
In mijn beleving probeert het huidige kabinet de onder het vorig kabinet verloren gegane zeggenschap over de corporaties woningbouwverenigingen te herstellen, door ze allerlei opdrachten te geven.quote:Op woensdag 29 april 2009 22:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar gaat dit systeem nu echt ingevoerd worden, of is het enkel een luchtballonnetje?
Alsof de overheid ook maar één steek beter is. Lekker makkelijk, eerst privatiseren, om dan vervolgens de Sinterklaas uit te gaan hangen met andermans geld. Maar ja, de kiezers he. Te dom om te poepen, maar die willen die overwaarde 'waar ze recht op hebben'.quote:Op woensdag 29 april 2009 23:13 schreef henkway het volgende:
[..]
In mijn beleving probeert het huidige kabinet de onder het vorig kabinet verloren gegane zeggenschap over de corporaties woningbouwverenigingen te herstellen, door ze allerlei opdrachten te geven.
Nu dat kunnen ze wel vergeten, die 400 miljard aan vastgoed zijn ze zeker kwijt, die gaat verdwijnen via diverse samenwerkingen met privé BV's al dan niet met buitenlandse eigenaren.
Geef de maffia een pink en ze nemen de hele buurt
daar heb je van een bron van? Van die prive BV's, buitenlandse eigenaren, duistere resorts en maffia?quote:Op woensdag 29 april 2009 23:13 schreef henkway het volgende:
[..]
In mijn beleving probeert het huidige kabinet de onder het vorig kabinet verloren gegane zeggenschap over de corporaties woningbouwverenigingen te herstellen, door ze allerlei opdrachten te geven.
Nu dat kunnen ze wel vergeten, die 400 miljard aan vastgoed (2.500.000 x 150.000 euro) zijn ze zeker kwijt, die gaat verdwijnen via diverse samenwerkingen met privé BV's al dan niet met buitenlandse eigenaren.
Die zijn druk bezig de oude huurwoningen uit de jaren zestig, (indertijd met subsidie gebouwd voor 15.000 gulden) te verkopen voor 149.000 euro en het te herinvesteren in duistere resorts in Turkije en Spanje
Geef de maffia een pink en ze nemen de hele buurt
Gelukkig is er nu een crisis die niet met wat kunstgrepen te beteugelen is, eindelijk komt er dus eens verandering in de status quo. Misschien zijn de komende tijden niet de meest leuke voor iedereen, maar interessant word het absoluut.quote:
kijk maar eens naar de investeringen die de "woningbouwverenigingen in andere landen gedaan hebben, kijk ze stuk voor stuk maar na op het resultaat, allemaal met verlies verkocht aan buitenlandse BV's.quote:Op donderdag 30 april 2009 00:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
daar heb je van een bron van? Van die prive BV's, buitenlandse eigenaren, duistere resorts en maffia?
Verwende huurdersquote:Op donderdag 30 april 2009 09:35 schreef Sjabba het volgende:
Als de overheid de huren nu eens vrij geeft b ehalve de sociale huur. Dan trekt de markt ook wel aan. Nu denken alle huurders dat kopen duurder is omdat de hele huurmarkt aan allerlei regeltjes vast zit en het dus als je ergens langer woont niet meer loont te verkassen.
Dus geef de huren vrij zodat die verwende vastgeroeste huurders eens te weten komen wat het allemaal echt kost
De protesten waren niet van de lucht toen er voorgesteld werd dat de huren vrijer zouden worden en huurverhogingen van markt af mochten gaan hangen. Volgens mij is men er zelfs speciaal de straat voor op gegaan met een demonstratie. Dat heb ik de huizeneigenaren nog niet zien doen.quote:
Ik heb eerlijk gezegd nog geen huizeneigenaar horen klagen. Wie ik wel heb horen klagen zijn makelaars, hypotheekverstrekkers/bemiddelaards en andere types die moeten leven huizenverkopen. Dat zijn de figuren die met overheidsbemoeieniswensen komen. Voor huizeneigenaren is de verkoop van een huis geen noodzakelijke bron van inkomsten. Die blijven gewoon zitten waar ze zitten - al dan niet met een bordje "te koop" in de voortuin.quote:Op donderdag 30 april 2009 09:53 schreef xenobinol het volgende:
Volgens mij hoor ik de laatste tijd vooral 'verwende' kopers klagen over het feit dat ze hun woning niet kunnen verkopen. Plotseling zijn ze groot voorstander van overheidsbemoeienis, maken ze zich groot zorgen over het aantal woningen dat jaarlijks bijgebouwd word, stel je voor dat al die arme huurders zo meteen geen goedkoop huisje meer kunnen kopen, van ons. Nee we doen dit niet voor ons zelf, we doen het voor jullie, echt
ik dacht even dat je de woningverenigingen maffia noemde, maar je noemt ze gewoon dom. Dat ben ik met je eens. De besturen blinken niet echt door mensen met zakelijk verstand, maar wel met politieke connecties. Interessant linkje trouwens, zat niet op m'n netvlies.quote:Op donderdag 30 april 2009 09:51 schreef henkway het volgende:
[..]
kijk maar eens naar de investeringen die de "woningbouwverenigingen in andere landen gedaan hebben, kijk ze stuk voor stuk maar na op het resultaat, allemaal met verlies verkocht aan buitenlandse BV's.
De resultaten van die commerciële deelnemingen worden verrekend met de huuropbrengsten van de corporatie in Nederland
Zoek maar eens naar de verdwenen woonblokken die zijn overgeschreven naar andere BV's al dan niet tegen betaling van een zachte prijsje.
De aankoop van zeer slechte onrendabele kantoren op naam van de corporatie tegen een zeer hoge prijs van bevriende makelaars
http://www.nu.nl/economie(...)ten-corporaties.html
ik geloof niet dat iemand maar ook denkt of verwacht dat er de komende jaren veel bijgebouwd gaat worden. Welke investeerder denk je dat dit risico gaat nemen?quote:Op donderdag 30 april 2009 09:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Verwende huurders![]()
Volgens mij hoor ik de laatste tijd vooral 'verwende' kopers klagen over het feit dat ze hun woning niet kunnen verkopen. Plotseling zijn ze groot voorstander van overheidsbemoeienis, maken ze zich groot zorgen over het aantal woningen dat jaarlijks bijgebouwd word, stel je voor dat al die arme huurders zo meteen geen goedkoop huisje meer kunnen kopen, van ons. Nee we doen dit niet voor ons zelf, we doen het voor jullie, echt
wel gemeentes moeten blijven bouwen van de overheid, die verlagen gewoon de grondprijs, maakt hun niets uit.quote:Op donderdag 30 april 2009 10:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik geloof niet dat iemand maar ook denkt of verwacht dat er de komende jaren veel bijgebouwd gaat worden. Welke investeerder denk je dat dit risico gaat nemen?
Maar vanwaar die verbitterdheid?
Tsja, dat soort huizen kost in NL zeker 3x zoveel, maar NLers willen wel meer niet weten.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 10:23 schreef Falco het volgende:
Ondertussen een kijkje bij onze geliefde oosterburen:
[ link | afbeelding ]
175K voor een vrijstaande woning met bijna 1000 vierkante meter grond in de middelgrote plaats Ahaus (<20 km van Enschede)
[ link | afbeelding ]
Eveneens 175k voor deze prima onderhouden een en al grundliche woning.
[ link | afbeelding ]
Mini-villa (kan gebruikt worden als tweegezinswoning!) met weliswaar overdadig interieur en exterieur voor 250k in Coesfeld, een plaats die ongeveer tussen Enschede, Münster en het Roergebied ligt.
[ link | afbeelding ]
Voor de locatierukkers! 78 vierkante meter in een woontoren van 18 hoog. Bijna één ton leg je neer voor een appartement op de Alexanderplatz (hartje Berlijn)!
Over vijf jaar hopelijk in Nederland ook zulke prijzen.
waarom vertrekken al die Nederlanders dan niet over de grens?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:18 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Tsja, dat soort huizen kost in NL zeker 3x zoveel, maar NLers willen wel meer niet weten.
Zouden destijds de tulpenbollen bij onze Germaansche vrienden ook gewoon voor een dubbeltje verkocht zijn?
Dat klinkt in theorie niet geheel onaardig. Zij het dat de overheid dat natuurlijk nooit zal doen, helemaal niet met in het achterhoofd dat het vrij likely is dat je het zelfde huis over een aantal jaar leuk voor 10 of 20k meer verkoopt. En de overheid wil natuurlijk slimmer overkomen dan dat, laten we hopenquote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:14 schreef SeLang het volgende:
Waarom laten ze mensen niet kiezen of ze MET of ZONDER hypotheekrente aftrek willen kopen? Als iemand cash afrekent of afziet van HRA dan krijg je bijvoorbeeld 50% korting op het huis en betaalt de staat die andere 50%. Dat geld betaalt de staat anders immers ook via de HRA dus het is kostenneutraal voor de staat.
Dat zou ook de woningmarkt kunnen stimuleren want veel mensen (zoals ik bijvoorbeeld) kopen nu geen huis, vanwege de hypotheekrenteaftrek.
Omdat er meer is dat mensen aan een plek bindt dan alleen de huizenprijs.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom vertrekken al die Nederlanders dan niet over de grens?
dan weet je dus waarom er een prijsverschil is tussen Dld en NL.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:51 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Omdat er meer is dat mensen aan een plek bindt dan alleen de huizenprijs.
Omdat Nederlanders graag in Nederland blijven wonen, wat volstrekt logisch is, duh. In het grensgebied zie je wel veel mensen in Duitsland wonen en Nederland werken. Maar het maakt ook niets uit of Nederlanders wel of niet naar Duitsland zouden moeten vertrekken. Voor woningen in Oldenzaal (ongeveer even groot als Ahaus), betaal je 119k voor deze bouwval:quote:Op vrijdag 1 mei 2009 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom vertrekken al die Nederlanders dan niet over de grens?
Hmm, een gekocht eigen huis was tot voor kort extra aantrekkelijk door de "verwachting" van een bijna zekere waardestijging. Een huis is er eigenlijk om in te wonen. De laatste 10-20 jaar is een huis vooral ook instrument geweest van vermogensgroei, kredietballonnen blazen en prestige.quote:Op donderdag 30 april 2009 09:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Verwende huurders![]()
Maar dat is toch zwaar overrated? Is in Duitsland wonen echt zo veel anders dan in Nederland? De welvaart en voorzieningen die men in beide landen heeft, zijn goed vergelijkbaar. Alleen qua werkgelegenheid scoort Duitsland wat slechter, maar dan nog... Zo heel verschillen de twee landen niet van elkaar, waarom doen de huizenprijzen dat dan welquote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dan weet je dus waarom er een prijsverschil is tussen Dld en NL.
Zelf zou ik wonen in Duitsland zeker overwegen, wanneer ik een huis zou gaan kopenquote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:15 schreef Sjabba het volgende:
Werkgelegenheid in Dld is 2 x zo slecht....
En op sommige plaatsen minder en andere erger...
Maargoed, jullie staan allemaal vrij naar Dld te verkassen, maakt hier weer plaats voor starters.
Vanaf hier klaar over het Duitsland is goedkoper roepen. Of je gaat er zelf heen en mag het roepen en je doet het niet!
Want jij wilt niet horen dat de prijzen hier op lucht gebaseerd zijn?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:15 schreef Sjabba het volgende:
Maargoed, jullie staan allemaal vrij naar Dld te verkassen, maakt hier weer plaats voor starters.
Vanaf hier klaar over het Duitsland is goedkoper roepen. Of je gaat er zelf heen en mag het roepen en je doet het niet!
dat vertel ik dus wel. Anders gaan Nederlanders toch naar Duitsland?quote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:38 schreef Falco het volgende:
[..]Wat ik echter wil aangeven dat je voor dat stel muren met een dak erop in Duitsland minimaal 2x zo weinig kwijt bent dan in Nederland. Die extra euro's die je in Nederland moet neertellen, waarvoor is dat eigenlijk? Je gaat mij niet vertellen dat je minimaal 150.000 euro extra wilt neerleggen vanwege het feit dat je dan in Nederland woont, terwijl Duitsland een goed alternatief is om ook in te wonen.
Ben benieuwd of er in Duitsland ook "woningnood" heerst.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:40 schreef Metatron het volgende:
[..]
Want jij wilt niet horen dat de prijzen hier op lucht gebaseerd zijn?
In de grensstreken komt het voor ja. Maar vind je een woning in Nederland ten opzichte van een soortgelijke woning in Duitsland het echt waard om minimaal 150k meer te betalen? Of geef je toe dat de huizenmarkt in Nederland zwaar verstoord is geraakt de afgelopen twintig jaar en je veel te veel betaalt voor een huis? Ik heb het dan puur over de woning en niet over de locatie. De voorbeelden zijn wat betreft locatie ook goed met elkaar te vergelijken op nationaal niveau. De keuze om van Nederland naar Duitsland verhuizen moet je bij die vraag even niet meenemen, want zoals ik eerder heb gezegd, komt daar uiteraard wel meer bij kijken.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat vertel ik dus wel. Anders gaan Nederlanders toch naar Duitsland?
Juist de locatie (en -relatieve- schaarste) bepaalt de prijs. Niet alleen nu, maar al sinds het begin der tijden. Daarom kost een appartement in New York City of London bijvoorbeeld een veelvoud van een appartement in A'dam, wat weer een veelvoud kosten van een appartement in Winschoten. Ongetwijfeld ongeveerd dezelfde bouwkosten, andere prijs.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:07 schreef Falco het volgende:
[..]
In de grensstreken komt het voor ja. Maar vind je een woning in Nederland ten opzichte van een soortgelijke woning in Duitsland het echt waard om minimaal 150k meer te betalen? Of geef je toe dat de huizenmarkt in Nederland zwaar verstoord is geraakt de afgelopen twintig jaar en je veel te veel betaalt voor een huis? Ik heb het dan puur over de woning en niet over de locatie. De voorbeelden zijn wat betreft locatie ook goed met elkaar te vergelijken op nationaal niveau. De keuze om van Nederland naar Duitsland verhuizen moet je bij die vraag even niet meenemen, want zoals ik eerder heb gezegd, komt daar uiteraard wel meer bij kijken.
Misschien verkijk je toch op locatie en is het een zwaar overschat criterium bij de keuze van het kopen van een huis. Ik gaf zelfs een paar posts terug een voorbeeld voor een normaal appartement in het centrum van Berlijn voor nog geen ton. Voor Amsterdam krijg je voor dat bedrag hooguit parkeerruimte en je wil toch niet vertellen dat Amsterdam een betere stad om te wonen is dan Berlijnquote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Juist de locatie (en -relatieve- schaarste) bepaalt de prijs. Niet alleen nu, maar al sinds het begin der tijden. Daarom kost een appartement in New York City of London bijvoorbeeld een veelvoud van een appartement in A'dam, wat weer een veelvoud kosten van een appartement in Winschoten. Ongetwijfeld ongeveerd dezelfde bouwkosten, andere prijs.
Uurlonen die meer dan verdubbeld zijn in de afgelopen tien jaarquote:Weet je overigens dat ik in 97 een huis bouwde voor 200 gulden per m3? En dat ik daar nu naar schatting 250 tot 300 euro per m3 voor kwijt ben? En dat dat niets maar dan ook helemaal niets met een verstoorde markt te maken heeft, maar alleen al met de stijging van materiaal kosten en uurloon, sterker nog het was destijds een hell om bouwvakkers te vinden, terwijl ze nu zelf bellen voor werk (oh, en dit zijn semi zelf bouw prijzen trouwens, als je het helemaal uitbesteed mag je x2 doen)
veel plezier in Berlijn, niemand belet jequote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:48 schreef Falco het volgende:
[..]
Misschien verkijk je toch op locatie en is het een zwaar overschat criterium bij de keuze van het kopen van een huis. Ik gaf zelfs een paar posts terug een voorbeeld voor een normaal appartement in het centrum van Berlijn voor nog geen ton. Voor Amsterdam krijg je voor dat bedrag hooguit parkeerruimte en je wil toch niet vertellen dat Amsterdam een betere stad om te wonen is dan Berlijn.
[..]
ik heb in 1997 een huis gebouwd, mijn ouders in 2004. Uurloon voor metselaars x 2,5. Idem timmerlieden.quote:Uurlonen die meer dan verdubbeld zijn in de afgelopen tien jaar? Materiaalkosten kan ik me nog iets bij voorstellen, alhoewel veel grondstofprijzen het afgelopen half jaar ook weer flink naar beneden zijn gekelderd. Dr moet toch een andere reden te vinden zijn om die absurde stijgingen te verklaren.
Nee, dat zou alleen waar zijn als mensen vanuit 0 zich of in NL of in DLD zouden moeten vestigen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 12:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dan weet je dus waarom er een prijsverschil is tussen Dld en NL.
Het centrum van Berlijn is niet gelijk aan de Bijlmermeer, laat staan een of andere pauperwijk in Detroitquote:Op vrijdag 1 mei 2009 15:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
veel plezier in Berlijn, niemand belet je
Detroit is ook een leuke plek
Trouwens voor een ton kun je ook in de Bijlmer gaan wonen, woon je ook in A'dam
Helemaal terecht die ongeneerde looneisen als je je de oplopende AOW en ziektekosten bedenkt, die bij de babyboomgeneratie komt kijken natuurlijk.quote:ik heb in 1997 een huis gebouwd, mijn ouders in 2004. Uurloon voor metselaars x 2,5. Idem timmerlieden.
Dat valt nog in het niet bij de toekomst. De huidige generatie mag huizen te duur vinden en huilen over het oneindige onrecht wat hen is aangedaan door babyboomers, maar dit wordt wel de generatie die ongegeneerd looneisen kan en gaat stellen bij een krimpende beroepsbevolking.
Maar wat zijn courante huizen? Ik denk dat je de huizenmarkt toch wat dynamischer moet zien. Voorbeeldje is dat er grote bakken met geld tegen een wijk aangegooid worden om daar de boel aantrekkelijker te maken. Met wisselend succes natuurlijk en dan heb ik het hier even niet over kanswijken, maar bijvoorbeeld over eerdere successtory's als Lombok en momenteel Hoograven in Utrecht. Slimme huizenkopers, die een huis niet alleen als woon- maar ook als beleggingsobject willen zien, kopen een huis in een 'mindere' wijk. Over 10, 15 jaar is er een redelijk kans dat de wijk een stuk beter geworden en kan gecasht worden met de verkoop van de woning. Maar nee, de meeste huizenbeleggers volgen de kudde betalen zich blauw aan een jaren '30-woning, die in een wijk staat die toch alleen maar eerder achteruit dan vooruit kan gaan.quote:Courante huizen die iedereen wil worden nog veel duurder. Kwestie van vraag en aanbod, waarbij dat laatste op die locaties gefixeerd is -hetzij omdat er niet meer bijgebouwd kan worden, hetzij omdat politiek of marktpartijen dat reguleren-.
Ik zou ook voor geen geld in Winschoten, Almere of Lelystad willen wonen, die huizen zullen ook altijd terecht minder waard blijven. Locatie is ook zeker een belangrijk criterium, dat wil ik niet ontkennen. Maar als de huizenmarkt in heel Nederland vergeleken wordt met de huizenmarkt in heel Duitsland, dan valt het wel op dat in de verschillende segmenten de Nederlandse prijzen structureel belachelijk hoog liggen.quote:Er zal echter ook een klasse huizen komen die niemand wil, en dat wordt bepaald door locatie (en slechts beperkt door bouwkosten). Ik zou ook niet graag op dit moment een huis uit vele dozijnen kopen op een vinexlocatie bijvoorbeeld. Of op een plek als Almere of Lelystad. Dat soort wijken zie ik over dertig jaar leegstaan en gesloopt worden. Gewoon omdat er niemand wil wonen, omdat iedereen die dat kan gaat voor die goede locatie en die goede wijk.
Meningen verschillen blijkbaar. Ik denk juist het omgekeerde. Amsterdam wordt een soort Parijs binnen Nederland.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 16:29 schreef Falco het volgende:
Ik zou ook voor geen geld in Winschoten, Almere of Lelystad willen wonen, die huizen zullen ook altijd terecht minder waard blijven. Locatie is ook zeker een belangrijk criterium, dat wil ik niet ontkennen. Maar als de huizenmarkt in heel Nederland vergeleken wordt met de huizenmarkt in heel Duitsland, dan valt het wel op dat in de verschillende segmenten de Nederlandse prijzen structureel belachelijk hoog liggen.
Het feit dat mensen bereid zijn om 2 tot 3 keer zoveel te betalen geeft al aan dat die woning in Nederland of de Randstad veel meer waard zijn. Dat is de markt. En iedereen kan zich vrij vestigen in Duitsland. Toch worden de prijzen niet genivelleerd, wat zou moeten gebeuren wanneer er mensen vanuit Nl zich in Duitsland vestigen. Klaarblijkelijk vinden mensen het in Nederland wonen een paar ton extra waard!quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:07 schreef Falco het volgende:
[..]
In de grensstreken komt het voor ja. Maar vind je een woning in Nederland ten opzichte van een soortgelijke woning in Duitsland het echt waard om minimaal 150k meer te betalen? Of geef je toe dat de huizenmarkt in Nederland zwaar verstoord is geraakt de afgelopen twintig jaar en je veel te veel betaalt voor een huis? Ik heb het dan puur over de woning en niet over de locatie. De voorbeelden zijn wat betreft locatie ook goed met elkaar te vergelijken op nationaal niveau. De keuze om van Nederland naar Duitsland verhuizen moet je bij die vraag even niet meenemen, want zoals ik eerder heb gezegd, komt daar uiteraard wel meer bij kijken.
De rol van Amsterdam binnen Nederland overdrijf je nu schromelijk en is nu totaal niet vergelijkbaar met Parijs in Frankrijk. Zo'n toekomstscenario zie ik ook niet gebeuren, omdat Parijs verreweg de grootste en belangrijkste stad in Frankrijk is, terwijl hier in Nederland de groottes en belangrijkheid van de vier grote steden veel meer bij elkaar liggen.. Een scenario waarbij je 'Amsterdam' vervangt door 'Randstad' lijkt me nog aannemelijker, maar dan nog... Wanneer de huizenprijzen ver genoeg maar van elkaar liggen, is het niet ondenkbaar dat mensen een goedkopere woning in bijvoorbeeld Zwolle verkiezen boven dezelfde soort woning in Amsterdam. Zo enorm groot is Nederland ook weer niet.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 16:57 schreef MartyMcfly het volgende:
[..]
Meningen verschillen blijkbaar. Ik denk juist het omgekeerde. Amsterdam wordt een soort Parijs binnen Nederland.
Amsterdam binnen de ring wordt dan relatief steeds duurder t.o.v. rest van Nederland.
Rotterdam en Utrecht zijn zwaar in verpaupering. De noordelijke provincies en Limburg zullen door sterk stijgende werkloosheid en bevolkingskrimp (lees relatief meer bejaarden) ook in zwaar weer komen.
De jongeren smeren 'm naar Amsterdam. Sowieso is het vizier van het Rijk alleen maar gericht op Amsterdam.
Ze willen wellicht de olympische Spelen naar Amsterdam halen in 2028 en willen dan een echte metropool van maken.
Gemeentes hebben net als Saoedische prinsen een constante behoefte aan meer geld en blijven doorpompen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
stop de persen!
gemeente veldhoven is om, en verlaagt de grondprijzen voor de komende anderhalf jaar. Met wel 1,8%!
Nu mag je voor kavel 416 reps. 463 (voor een topkavel) excl. btw aftikken (even uit m;n hoofd).
Alleen nu nog iemand die nog een kavel wil kopen. Echter dat treft: ze hebben namelijk ook niets uit te geven
Maar ik trek mijn woorden in: ze verlagen inderdaad de grondprijs
Natuurlijk gaat die prijs omlaag, grond zal stukken goedkoper gaan worden, met het wegvallen van de vraag is de geldhonger van de gemeente niet gestild. Ze zullen echter wel met minder genoegen gaan nemen en het aantal 'proefballonetjes' zal drastisch afnemen. Het lijkt me momenteel ook geen goede tijden voor 'adviesbureau's" die de gemeenten inhuren. Zal me niks verbazen als de komende jaren veel 'oud ambtenaren' weer terug verlangen naar hun oude werkgeverquote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Maar ik trek mijn woorden in: ze verlagen inderdaad de grondprijs
lees jij ook wel eens een post?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Natuurlijk gaat die prijs omlaag, grond zal stukken goedkoper gaan worden, met het wegvallen van de vraag is de geldhonger van de gemeente niet gestild. Ze zullen echter wel met minder genoegen gaan nemen en het aantal 'proefballonetjes' zal drastisch afnemen. Het lijkt me momenteel ook geen goede tijden voor 'adviesbureau's" die de gemeenten inhuren. Zal me niks verbazen als de komende jaren veel 'oud ambtenaren' weer terug verlangen naar hun oude werkgever![]()
Kortom, binnenkort bouwen de aannemers gewoon weer goedkopere huizen, hoe langer de economie stagneert hoe betaalbaarder ze gaan worden![]()
![]()
Wie wil er nu in DLD of Belgie gaan wonen... zit je daar lekker voor je uit te kijken in je villa.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 13:15 schreef Sjabba het volgende:
Dat willen genoeg mensen, niet iedereen zit te wachten op stadse drukte.quote:Op zondag 3 mei 2009 11:55 schreef El_Manco het volgende:
[..]
Wie wil er nu in DLD of Belgie gaan wonen... zit je daar lekker voor je uit te kijken in je villa.
Persberichten van VEH gemist?quote:Op donderdag 30 april 2009 10:29 schreef Doc het volgende:
[..]
De protesten waren niet van de lucht toen er voorgesteld werd dat de huren vrijer zouden worden en huurverhogingen van markt af mochten gaan hangen. Volgens mij is men er zelfs speciaal de straat voor op gegaan met een demonstratie. Dat heb ik de huizeneigenaren nog niet zien doen.
[..]
Ik heb eerlijk gezegd nog geen huizeneigenaar horen klagen. Wie ik wel heb horen klagen zijn makelaars, hypotheekverstrekkers/bemiddelaards en andere types die moeten leven huizenverkopen. Dat zijn de figuren die met overheidsbemoeieniswensen komen. Voor huizeneigenaren is de verkoop van een huis geen noodzakelijke bron van inkomsten. Die blijven gewoon zitten waar ze zitten - al dan niet met een bordje "te koop" in de voortuin.
Waarschijnlijk zijn de mogelijkheden om huizen te bouwen er ook gewoon groter.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 14:01 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Ben benieuwd of er in Duitsland ook "woningnood" heerst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |