abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68494667
quote:
Op woensdag 29 april 2009 12:08 schreef Noedie het volgende:

[..]

Scherp opgemerkt.
Omdat men de burger te hulp wilt schieten om uit de schulden te komen. Als je hem vervolgens voor een veel hogere prijs weer terug moet kopen, dan wordt de schuld dus alleen maar hoger en schiet het dus zijn doel voorbij.
Kwestie van een voorwaarde scheppen dat je het huis enkel terug mag kopen als je schuldenvrij bent. Probleem opgelost.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_68494733
quote:
Op woensdag 29 april 2009 12:16 schreef SilverMane het volgende:

[..]

En de banken kunnen fluiten naar hun geld?? Het bedrag dat de woningcorperatie betaald is minimaal de nog uitstaande hyptheek. Anders krijgt de woning eigenaar de rest schuld die op zijn beurt natuurlijk ook weer ooit terugbetaald moet worden... Al met al is het een oplossing van niks nada noppes.
Aperte onzin. Als iemand zijn huis niet kwijt krijgt voor de hypotheekwaarde, maar deze verkoopt aan een particulier blijft ie ook zitten met een restschuld aan de bank. Waarom zou het in deze situatie anders moeten zijn?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 29 april 2009 @ 13:06:05 #163
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_68495194
quote:
Op woensdag 29 april 2009 12:35 schreef SeLang het volgende:

Waarom hebben mensen die zich te diep in de schulden hebben gestoken meer recht om in dat huis te wonen dan verstandige mensen met dezelfde of zelfs hogere koopkracht die in een goedkoper huis of in een huurhuis zitten? Waarom moeten die mensen altijd weer gesubsidieerd worden op kosten van mensen die wel verstandig zijn geweest.
Dat is iets wat ik me ook wel eens afvraag.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  woensdag 29 april 2009 @ 13:28:40 #164
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68496079
We hebben een huis

...en we hebben een meneer met een NEGATIEF vermogen van ¤100.000 die in dat huis woont

...en we hebben een schuldenvrij hongernegertje

Vraag: waarom geven we die meneer met ¤ 100.000 negatief vermogen een subsidie zodat hij in dat veel te dure huis kan blijven wonen? Het zou toch logischer zijn om het hongernegertje in dat huis te laten wonen? Het hongernegertje heeft een vermogen van ¤0 en is daarmee aanzienlijk rijker dan de huidige bewoner.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 29 april 2009 @ 13:32:39 #165
14513 SilverMane
It`s all about the Mammon
pi_68496249
quote:
Op woensdag 29 april 2009 12:52 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Aperte onzin. Als iemand zijn huis niet kwijt krijgt voor de hypotheekwaarde, maar deze verkoopt aan een particulier blijft ie ook zitten met een restschuld aan de bank. Waarom zou het in deze situatie anders moeten zijn?
Dat klopt, ik probeer ook aan te geven dat het een idee van niks is. Mensen krijgen dus gewoon een restschuld en kunnen waarschijnlijk op de langere termijn hun huis toch niet meer terug kopen.
Je bent geen dwaas als je opgeeft wat je niet kunt vasthouden om te krijgen wat je nooit meer afgenomen kan worden.
pi_68496426
quote:
Op woensdag 29 april 2009 09:05 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Ik wel hoor. De coöperaties bieden nl sowieso al de huurhuizen aan de huurders aan.
Ja, maar niet voordat de bouw c.q. aanschafprijs dik terugverdiend is via de huuropbrengsten.
Als je kijkt naar de geliberaliseerde markt, komt de huur gewoonweg neer op wat je zelf zou betalen aan rente + aflossing, en een stukje reservering voor onderhoud. Er van uitgaande dat een woningcooperatie diezelfde constructie wil handhaven (op verlies maken op deze constructies zitten ze echt niet te wachten) maakt het per saldo voor de bewoner geen ruk uit. Sterker, het is denk zelfs wat nadeliger, want een restschuld zit dan niet meer in een qua rente gunstig hypothecaire lening.

En de grote winnaar? De overheid, want die kan 2 keer 6% overdrachtsbelasting incasseren

Ja, goed plan .
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_68496528
quote:
Op woensdag 29 april 2009 13:28 schreef SeLang het volgende:
Vraag: waarom geven we die meneer met ¤ 100.000 negatief vermogen een subsidie zodat hij in dat veel te dure huis kan blijven wonen? Het zou toch logischer zijn om het hongernegertje in dat huis te laten wonen? Het hongernegertje heeft een vermogen van ¤0 en is daarmee aanzienlijk rijker dan de huidige bewoner.
Het zou NOG logischer zijn om mij er in te laten wonen .
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
  woensdag 29 april 2009 @ 13:45:51 #168
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68496761
quote:
Op woensdag 29 april 2009 13:40 schreef Metatron het volgende:

[..]

Het zou NOG logischer zijn om mij er in te laten wonen .
Uiteraard

Ik trek het even in het belachelijke, maar iedereen vind het maar normaal dat mensen die (bijna) bankroet zijn in dure huizen blijven wonen en gesteund worden met belastingeld dat wordt opgebracht door mensen die wel de tering naar de nering hebben gezet.
Mijn reisverslagen
pi_68497081
quote:
Op woensdag 29 april 2009 13:45 schreef SeLang het volgende:
Ik trek het even in het belachelijke, maar iedereen vind het maar normaal dat mensen die (bijna) bankroet zijn in dure huizen blijven wonen en gesteund worden met belastingeld dat wordt opgebracht door mensen die wel de tering naar de nering hebben gezet.
Dat heeft natuurlijk met dat rare dreigement van banken en overheden dat als de bancaire sector niet in de watten gelegd wordt dat er dan enorme economische rampspoed zal volgen.
quote:
Op woensdag 29 april 2009 12:35 schreef SeLang het volgende:
Waarom moeten die mensen altijd weer gesubsidieerd worden op kosten van mensen die wel verstandig zijn geweest.
Omdat die mensen meestal in de minderheid zijn, het instrument dat overheid heet geeft de meerderheid van onverstandigen via democratie een effectief middel in handen om minderheden uit te kunnen buiten. Daarom moet er ook gestreefd worden naar een staat zonder of met zeer kleine overheid, dat is de enige garantie tegen dit soort uitbuiting.

[ Bericht 16% gewijzigd door Bolkesteijn op 29-04-2009 13:59:24 ]
pi_68497348
quote:
Op woensdag 29 april 2009 13:53 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat heeft natuurlijk met dat rare dreigement van banken en overheden dat als de bancaire sector niet in de watten gelegd wordt dat er dan enorme economische rampspoed zal volgen.
Jammer dat het natuurlijk sarcastisch bedoeld is, maar als de mensen hier in het zelfde situatie zitten die SeLang schetst met die bankier. Die zouden ook gewoon in het huis blijven zitten. Waarom zou je als je al rood staat ook nog eens je huis in leveren die al meer dan 20 tot 40% in waarde is gedaald.

En vergelijkingen maken betreft het vermogen van een persoon gaat natuurlijk niet op. Zo kun je net zo goed het beeld schetsen dat het arme negertje binnen no time z'n geld verkwist terwijl de bankier er over het algemeen beter mee om gaat.
Trotse mensen verdwalen liever dan de weg te vragen
Winston Churchill
pi_68497360
quote:
Op woensdag 29 april 2009 13:45 schreef SeLang het volgende:

[..]

Uiteraard

Niet alleen vinden een hoop mensen dat op de één of andere manier normaal, je wordt zowat voor gek verklaard als je spaargeld hebt, en geen consumptieve kredieten.

Vandaag trouwens een gesprekje gehad met een hypotheekadviseur. En eigenlijk was ik verbaasd over het gemak waarmee er van uitgegaan wordt dat je 0,0 eigen geld meebrengt als je een woning koopt, en het automatisme waarmee diverse bijkomende kosten 'meegefinancierd' (kunnen) worden.

Wel een aangename: Als je voor 30% (of meer) aan eigen geld meebrengt, krijg je nog wat korting op de hypotheekrente. Altijd handig om te weten, aangezien ik verwacht voor minstens 1/3 zelf te kunnen inbrengen.
Meh.
pi_68497502
quote:
Op woensdag 29 april 2009 14:01 schreef Metatron het volgende:

[..]

Niet alleen vinden een hoop mensen dat op de één of andere manier normaal, je wordt zowat voor gek verklaard als je spaargeld hebt, en geen consumptieve kredieten.

Vandaag trouwens een gesprekje gehad met een hypotheekadviseur. En eigenlijk was ik verbaasd over het gemak waarmee er van uitgegaan wordt dat je 0,0 eigen geld meebrengt als je een woning koopt, en het automatisme waarmee diverse bijkomende kosten 'meegefinancierd' (kunnen) worden.

Wel een aangename: Als je voor 30% (of meer) aan eigen geld meebrengt, krijg je nog wat korting op de hypotheekrente. Altijd handig om te weten, aangezien ik verwacht voor minstens 1/3 zelf te kunnen inbrengen.
Sowieso, een woning kopen!

En wat betreft het voor gek verklaren van spaargeld. Die situaties heb ik verder nog niet mee gemaakt?
Winston Churchill
  woensdag 29 april 2009 @ 14:07:55 #173
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68497616

San Francisco dus.
De pijn in het lage prijssegment is aanzienlijk groter dan in het hoge segment.
Leuk plaatje.
Mijn reisverslagen
  woensdag 29 april 2009 @ 14:11:12 #174
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68497749
Mijn reisverslagen
pi_68497822
quote:
Op woensdag 29 april 2009 14:05 schreef massachusetts_avenue het volgende:

[..]

Sowieso, een woning kopen!
Ik denk dat het de komende 1 a 2 jaar heel interessant gaat worden op de woningmarkt. En dan is het altijd goed om alvast te weten wat je opties zijn.
quote:
En wat betreft het voor gek verklaren van spaargeld. Die situaties heb ik verder nog niet mee gemaakt?
Ik zie hier op Fok al regelmatig opmerkingen voorbijkomen in die trand. "Je kunt morgen wel overreden worden! Zit je met 10k op de bank!" Alsof 10k zo'n schokkende hoeveelheid geld is. En zorgen dat je een paar tegenslagen (auto stuk, bijvoorbeeld) kan opvangen is echt te zot voor woorden. Dara heb je tenslotte lenen.nl voor .
Meh.
pi_68497940
Misschien tijd om te emigreren .

Maar ja, de kosten voor woon-werkverkeer lopen dan weer zo hoog op .
Meh.
pi_68497998
quote:
Op woensdag 29 april 2009 14:13 schreef Metatron het volgende:

[..]

Ik denk dat het de komende 1 a 2 jaar heel interessant gaat worden op de woningmarkt. En dan is het altijd goed om alvast te weten wat je opties zijn.
[..]

Ik zie hier op Fok al regelmatig opmerkingen voorbijkomen in die trand. "Je kunt morgen wel overreden worden! Zit je met 10k op de bank!" Alsof 10k zo'n schokkende hoeveelheid geld is. En zorgen dat je een paar tegenslagen (auto stuk, bijvoorbeeld) kan opvangen is echt te zot voor woorden. Dara heb je tenslotte lenen.nl voor .
Sparen is goed mits je daarnaast wel gewoon normaal kunt leven. Er zijn ook voorbeelden van mensen die het al vrij goed voor elkaar hebben op financieel gebied die nog steeds afgaan op de kortingsbonnen van de supermarkten en lokale drogisterijen.

En wat betreft die tiered differential pricing plaatje van SeLang. Ik dacht dat dat altijd het concept was van 1 product voor verschillende prijzen aanbieden. Goed voorbeeld daarvan zijn medicijnen die goedkoper zijn voor 3e wereld landen en duurder zijn voor ons. Vraag me dan ook even af waarom juist de goedkopere sectie de klappen krijgt
Winston Churchill
pi_68498827
quote:
wo 29 apr 2009, 12:42 |
Vraagprijs huis per dag 2500 euro omlaag
Lochem - Een huis dat per werkdag 2500 euro minder waard wordt.
Totdat uiteindelijk iemand toehapt.
De eigenares van een woning aan de Kastanjelaan in het Achterhoekse Lochem verlaagt vanaf 1 mei elke werkdag haar prijs. Het gaat om een vrijstaand herenhuis uit 1884.

"Er moet wel wat aan gebeuren, maar het ligt in een prima wijk", zegt Carolien Langemans van Beltman Makelaars. De eigenaresse ging akkoord met het plan omdat ze binnenkort een seniorenwoning krijgt.

Het pand wordt ingezet op 275.000 euro. "Vanaf vrijdag gaat er elke werkdag dus 2500 euro vanaf."
  woensdag 29 april 2009 @ 14:48:46 #179
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68499113
quote:
Op woensdag 29 april 2009 14:40 schreef henkway het volgende:

[..]
Hmmm..... over een maand of 3 eens gaan kijken, misschien is het wat.
Mijn reisverslagen
  woensdag 29 april 2009 @ 19:48:22 #180
246373 Idler
Simplicity!
pi_68508890
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
  woensdag 29 april 2009 @ 19:49:57 #181
246373 Idler
Simplicity!
pi_68508940
Mag wel een ton af als ik het zo zie.....
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
  woensdag 29 april 2009 @ 20:02:48 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68509317
"Het gaat om een vrijstaand herenhuis uit 1884."

Is DAT een herenhuis?
Mijn reisverslagen
  woensdag 29 april 2009 @ 20:10:16 #183
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_68509552
quote:
Op woensdag 29 april 2009 20:02 schreef SeLang het volgende:

Is DAT een herenhuis?
Zeker geen herentuin in ieder geval.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  woensdag 29 april 2009 @ 20:12:10 #184
246373 Idler
Simplicity!
pi_68509619
Wel een mooie Bruynzeelkeuken!
  woensdag 29 april 2009 @ 20:12:30 #185
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_68509631
Opzich een leuke verkoopstrategie trouwens. Zo worden potentiële kopers toch wel zenuwachtig op een gegeven moment.
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
  woensdag 29 april 2009 @ 20:28:28 #186
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68510231
quote:
Op woensdag 29 april 2009 20:12 schreef Zero2Nine het volgende:
Opzich een leuke verkoopstrategie trouwens. Zo worden potentiële kopers toch wel zenuwachtig op een gegeven moment.
Ik denk inderdaad ook dat het een slimme strategie is.
In feite is het een omgekeerde veiling.
Mijn reisverslagen
pi_68511459
quote:

Is DAT een herenhuis?
Met enige fantasie. Maar op zich wel een leuk voorbeeld van erosie van termen. Ik stel me bij een herenhuis toch echt wat anders voor. Maar goed, dat is hetzelfde als de term 'loft-apprtement'. Dat interpreteer ik toch als een één grote ruimte op de top-verdieping van een (bij voorkeur oud) huis. Tegenwoordig plempen ze gewoon een betonnen blokkendoos neer, en in plaats van er binnenmuren in te zetten en te noemen wat het is (een flat/appartement), laten ze die muren weg en wordt alles, tot de begane grond aan toe ( ) als 'loft' weggezet. Uiteraard voor een flink stuk meer dan wanneer het een flat zou zijn, want hey... lofts zijn hip.
Meh.
pi_68511654
quote:

Is DAT een herenhuis?
Inflatie holt niet alleen de waarde van het geld uit kennelijk.

P.S. ik noem dat eerder een kek opgeknapt arbeiderswoninkje.
pi_68512685
quote:
Op woensdag 29 april 2009 20:12 schreef Zero2Nine het volgende:
Waarom zou de koper zenuwachtig worden als er nog tientallen andere 'herenhuizen' te koop staan? Dit soort strategieën zijn vooral gunstig in top tijden.
pi_68512743
quote:
Op woensdag 29 april 2009 21:03 schreef Metatron het volgende:

[..]

Met enige fantasie. Maar op zich wel een leuk voorbeeld van erosie van termen. Ik stel me bij een herenhuis toch echt wat anders voor. Maar goed, dat is hetzelfde als de term 'loft-apprtement'. Dat interpreteer ik toch als een één grote ruimte op de top-verdieping van een (bij voorkeur oud) huis. Tegenwoordig plempen ze gewoon een betonnen blokkendoos neer, en in plaats van er binnenmuren in te zetten en te noemen wat het is (een flat/appartement), laten ze die muren weg en wordt alles, tot de begane grond aan toe ( ) als 'loft' weggezet. Uiteraard voor een flink stuk meer dan wanneer het een flat zou zijn, want hey... lofts zijn hip.
Appartement is een uitgehold begrip, vrijstaand ook, jaren-30-woning ook, villa ook, etc. Vrijwel niets is wat het in de tekst lijkt.
  woensdag 29 april 2009 @ 22:36:02 #192
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68514595
quote:
Op woensdag 29 april 2009 13:28 schreef SeLang het volgende:
We hebben een huis

[ afbeelding ]

...en we hebben een meneer met een NEGATIEF vermogen van ¤100.000 die in dat huis woont

[ afbeelding ]

...en we hebben een schuldenvrij hongernegertje

[ afbeelding ]

Antwoord: Omdat die meneer, samen met 3 miljoen andere huizenbezitters, stemrecht heeft en dus goed is voor tientallen kamerzetels. Dat negertje niet.

Verder is het van den zotte wanneer er werkelijk tegen vraagprijs opgekocht gaat worden. Want tegen de marktprijs is zo'n huis binnen 3 maanden verkocht. Ik hoor nog steeds van huizen die binnen enkele dagen verkocht worden. Gewoon, omdat het huis het gevraagde bedrag waard is (volgens de markt).
Conclusie, die huizen die niet verkocht worden, zijn het gevraagde bedrag gewoon niet waard. Het is gewoon geven van geld aan de eigenaar om het op te kopen.

En met dat terugkopen is helemaal van den zotte. Want de eigenaar heeft wel het recht om terug te kopen (als de markt dus lekker gestegen is), maar kan het ook laten staan als de markt gedaald is. Een gratis put dus, vergelijkbaar met het Amerikaanse systeem van het inleveren van de sleutel, met als verschil dat je nog in het huis mag blijven wonen ook!

Maar gaat dit systeem nu echt ingevoerd worden, of is het enkel een luchtballonnetje?
The End Times are wild
pi_68515860
quote:
Op woensdag 29 april 2009 22:36 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar gaat dit systeem nu echt ingevoerd worden, of is het enkel een luchtballonnetje?
In mijn beleving probeert het huidige kabinet de onder het vorig kabinet verloren gegane zeggenschap over de corporaties woningbouwverenigingen te herstellen, door ze allerlei opdrachten te geven.
Nu dat kunnen ze wel vergeten, die 400 miljard aan vastgoed (2.500.000 x 150.000 euro) zijn ze zeker kwijt, die gaat verdwijnen via diverse samenwerkingen met privé BV's al dan niet met buitenlandse eigenaren.

Die zijn druk bezig de oude huurwoningen uit de jaren zestig, (indertijd met subsidie gebouwd voor 15.000 gulden) te verkopen voor 149.000 euro en het te herinvesteren in duistere resorts in Turkije en Spanje
Geef de maffia een pink en ze nemen de hele buurt

[ Bericht 1% gewijzigd door henkway op 29-04-2009 23:18:36 ]
pi_68516105
quote:
Op woensdag 29 april 2009 23:13 schreef henkway het volgende:

[..]

In mijn beleving probeert het huidige kabinet de onder het vorig kabinet verloren gegane zeggenschap over de corporaties woningbouwverenigingen te herstellen, door ze allerlei opdrachten te geven.
Nu dat kunnen ze wel vergeten, die 400 miljard aan vastgoed zijn ze zeker kwijt, die gaat verdwijnen via diverse samenwerkingen met privé BV's al dan niet met buitenlandse eigenaren.

Alsof de overheid ook maar één steek beter is. Lekker makkelijk, eerst privatiseren, om dan vervolgens de Sinterklaas uit te gaan hangen met andermans geld. Maar ja, de kiezers he. Te dom om te poepen, maar die willen die overwaarde 'waar ze recht op hebben'.

Het zal politici echt een rotzorg zijn dat ze met hun kunstgrepen de woningmarkt verzieken, als het kiesvee maar kan blijven geloven in het sprookje van de eeuwigdurende huizendans.

Zum kotzen is het.
Meh.
pi_68519032
quote:
Op woensdag 29 april 2009 23:13 schreef henkway het volgende:

[..]

Nu dat kunnen ze wel vergeten, die 400 miljard aan vastgoed (2.500.000 x 150.000 euro) zijn ze zeker kwijt, die gaat verdwijnen via diverse samenwerkingen met privé BV's al dan niet met buitenlandse eigenaren.

Die zijn druk bezig de oude huurwoningen uit de jaren zestig, (indertijd met subsidie gebouwd voor 15.000 gulden) te verkopen voor 149.000 euro en het te herinvesteren in duistere resorts in Turkije en Spanje
daar heb je van een bron van? Van die prive BV's, buitenlandse eigenaren, duistere resorts en maffia?
  donderdag 30 april 2009 @ 09:35:35 #196
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_68521664
Als de overheid de huren nu eens vrij geeft b ehalve de sociale huur. Dan trekt de markt ook wel aan. Nu denken alle huurders dat kopen duurder is omdat de hele huurmarkt aan allerlei regeltjes vast zit en het dus als je ergens langer woont niet meer loont te verkassen.

Dus geef de huren vrij zodat die verwende vastgeroeste huurders eens te weten komen wat het allemaal echt kost
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_68521788
quote:
Op woensdag 29 april 2009 23:22 schreef Metatron het volgende:

Zum kotzen is het.
Gelukkig is er nu een crisis die niet met wat kunstgrepen te beteugelen is, eindelijk komt er dus eens verandering in de status quo. Misschien zijn de komende tijden niet de meest leuke voor iedereen, maar interessant word het absoluut.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_68521869
quote:
Op donderdag 30 april 2009 00:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

daar heb je van een bron van? Van die prive BV's, buitenlandse eigenaren, duistere resorts en maffia?
kijk maar eens naar de investeringen die de "woningbouwverenigingen in andere landen gedaan hebben, kijk ze stuk voor stuk maar na op het resultaat, allemaal met verlies verkocht aan buitenlandse BV's.
De resultaten van die commerciële deelnemingen worden verrekend met de huuropbrengsten van de corporatie in Nederland

Zoek maar eens naar de verdwenen woonblokken die zijn overgeschreven naar andere BV's al dan niet tegen betaling van een zachte prijsje.
De aankoop van zeer slechte onrendabele kantoren op naam van de corporatie tegen een zeer hoge prijs van bevriende makelaars
http://www.nu.nl/economie(...)ten-corporaties.html
pi_68521908
quote:
Op donderdag 30 april 2009 09:35 schreef Sjabba het volgende:
Als de overheid de huren nu eens vrij geeft b ehalve de sociale huur. Dan trekt de markt ook wel aan. Nu denken alle huurders dat kopen duurder is omdat de hele huurmarkt aan allerlei regeltjes vast zit en het dus als je ergens langer woont niet meer loont te verkassen.

Dus geef de huren vrij zodat die verwende vastgeroeste huurders eens te weten komen wat het allemaal echt kost
Verwende huurders

Volgens mij hoor ik de laatste tijd vooral 'verwende' kopers klagen over het feit dat ze hun woning niet kunnen verkopen. Plotseling zijn ze groot voorstander van overheidsbemoeienis, maken ze zich groot zorgen over het aantal woningen dat jaarlijks bijgebouwd word, stel je voor dat al die arme huurders zo meteen geen goedkoop huisje meer kunnen kopen, van ons. Nee we doen dit niet voor ons zelf, we doen het voor jullie, echt
I'll sing you a lullaby.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 30 april 2009 @ 10:29:25 #200
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_68522540
quote:
Op donderdag 30 april 2009 09:53 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Verwende huurders
De protesten waren niet van de lucht toen er voorgesteld werd dat de huren vrijer zouden worden en huurverhogingen van markt af mochten gaan hangen. Volgens mij is men er zelfs speciaal de straat voor op gegaan met een demonstratie. Dat heb ik de huizeneigenaren nog niet zien doen.
quote:

Volgens mij hoor ik de laatste tijd vooral 'verwende' kopers klagen over het feit dat ze hun woning niet kunnen verkopen. Plotseling zijn ze groot voorstander van overheidsbemoeienis, maken ze zich groot zorgen over het aantal woningen dat jaarlijks bijgebouwd word, stel je voor dat al die arme huurders zo meteen geen goedkoop huisje meer kunnen kopen, van ons. Nee we doen dit niet voor ons zelf, we doen het voor jullie, echt
Ik heb eerlijk gezegd nog geen huizeneigenaar horen klagen. Wie ik wel heb horen klagen zijn makelaars, hypotheekverstrekkers/bemiddelaards en andere types die moeten leven huizenverkopen. Dat zijn de figuren die met overheidsbemoeieniswensen komen. Voor huizeneigenaren is de verkoop van een huis geen noodzakelijke bron van inkomsten. Die blijven gewoon zitten waar ze zitten - al dan niet met een bordje "te koop" in de voortuin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Doc op 30-04-2009 10:53:34 ]
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_68522788
quote:
Op donderdag 30 april 2009 09:51 schreef henkway het volgende:

[..]

kijk maar eens naar de investeringen die de "woningbouwverenigingen in andere landen gedaan hebben, kijk ze stuk voor stuk maar na op het resultaat, allemaal met verlies verkocht aan buitenlandse BV's.
De resultaten van die commerciële deelnemingen worden verrekend met de huuropbrengsten van de corporatie in Nederland

Zoek maar eens naar de verdwenen woonblokken die zijn overgeschreven naar andere BV's al dan niet tegen betaling van een zachte prijsje.
De aankoop van zeer slechte onrendabele kantoren op naam van de corporatie tegen een zeer hoge prijs van bevriende makelaars
http://www.nu.nl/economie(...)ten-corporaties.html
ik dacht even dat je de woningverenigingen maffia noemde, maar je noemt ze gewoon dom. Dat ben ik met je eens. De besturen blinken niet echt door mensen met zakelijk verstand, maar wel met politieke connecties. Interessant linkje trouwens, zat niet op m'n netvlies.

Maar afijn, hier in de regio zijn weer twee huizen > 1.000.000 verkocht, over een tijdje maar eens kijken tegen welke prijs
Het hogere segment zou toch het hardste geraakt worden?
pi_68522894
quote:

[..]

Verwende huurders

ik geloof niet dat iemand maar ook denkt of verwacht dat er de komende jaren veel bijgebouwd gaat worden. Welke investeerder denk je dat dit risico gaat nemen?

Maar vanwaar die verbitterdheid?
  vrijdag 1 mei 2009 @ 10:23:12 #203
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68551399
Ondertussen een kijkje bij onze geliefde oosterburen:

175K voor een vrijstaande woning met bijna 1000 vierkante meter grond in de middelgrote plaats Ahaus (<20 km van Enschede)

Eveneens 175k voor deze prima onderhouden een en al grundliche woning.

Mini-villa (kan gebruikt worden als tweegezinswoning!) met weliswaar overdadig interieur en exterieur voor 250k in Coesfeld, een plaats die ongeveer tussen Enschede, Münster en het Roergebied ligt.

Voor de locatierukkers! 78 vierkante meter in een woontoren van 18 hoog. Bijna één ton leg je neer voor een appartement op de Alexanderplatz (hartje Berlijn)!

Over vijf jaar hopelijk in Nederland ook zulke prijzen .
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_68551633
quote:
Op donderdag 30 april 2009 10:48 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

ik geloof niet dat iemand maar ook denkt of verwacht dat er de komende jaren veel bijgebouwd gaat worden. Welke investeerder denk je dat dit risico gaat nemen?

Maar vanwaar die verbitterdheid?
wel gemeentes moeten blijven bouwen van de overheid, die verlagen gewoon de grondprijs, maakt hun niets uit.
kwestie van aanpassen aan de omstandigheden.
alleen de lopende projecten zijn een probleem voor de ontwikkelaars geworden
  vrijdag 1 mei 2009 @ 11:14:54 #205
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68552617
Waarom laten ze mensen niet kiezen of ze MET of ZONDER hypotheekrente aftrek willen kopen? Als iemand cash afrekent of afziet van HRA dan krijg je bijvoorbeeld 50% korting op het huis en betaalt de staat die andere 50%. Dat geld betaalt de staat anders immers ook via de HRA dus het is kostenneutraal voor de staat.

Dat zou ook de woningmarkt kunnen stimuleren want veel mensen (zoals ik bijvoorbeeld) kopen nu geen huis, vanwege de hypotheekrenteaftrek.
Mijn reisverslagen
pi_68552736
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 10:23 schreef Falco het volgende:
Ondertussen een kijkje bij onze geliefde oosterburen:

[ link | afbeelding ]
175K voor een vrijstaande woning met bijna 1000 vierkante meter grond in de middelgrote plaats Ahaus (<20 km van Enschede)

[ link | afbeelding ]
Eveneens 175k voor deze prima onderhouden een en al grundliche woning.

[ link | afbeelding ]
Mini-villa (kan gebruikt worden als tweegezinswoning!) met weliswaar overdadig interieur en exterieur voor 250k in Coesfeld, een plaats die ongeveer tussen Enschede, Münster en het Roergebied ligt.

[ link | afbeelding ]
Voor de locatierukkers! 78 vierkante meter in een woontoren van 18 hoog. Bijna één ton leg je neer voor een appartement op de Alexanderplatz (hartje Berlijn)!

Over vijf jaar hopelijk in Nederland ook zulke prijzen .
Tsja, dat soort huizen kost in NL zeker 3x zoveel, maar NLers willen wel meer niet weten.
Zouden destijds de tulpenbollen bij onze Germaansche vrienden ook gewoon voor een dubbeltje verkocht zijn?
Goud kan je niet bijdrukken
pi_68553136
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 11:18 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Tsja, dat soort huizen kost in NL zeker 3x zoveel, maar NLers willen wel meer niet weten.
Zouden destijds de tulpenbollen bij onze Germaansche vrienden ook gewoon voor een dubbeltje verkocht zijn?
waarom vertrekken al die Nederlanders dan niet over de grens?
  vrijdag 1 mei 2009 @ 11:33:52 #208
178314 dramatiek
dramatiek
pi_68553193
hoogervorst op BNR << herhaling dus

[ Bericht 76% gewijzigd door dramatiek op 01-05-2009 11:55:27 ]
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_68553422
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 11:14 schreef SeLang het volgende:
Waarom laten ze mensen niet kiezen of ze MET of ZONDER hypotheekrente aftrek willen kopen? Als iemand cash afrekent of afziet van HRA dan krijg je bijvoorbeeld 50% korting op het huis en betaalt de staat die andere 50%. Dat geld betaalt de staat anders immers ook via de HRA dus het is kostenneutraal voor de staat.

Dat zou ook de woningmarkt kunnen stimuleren want veel mensen (zoals ik bijvoorbeeld) kopen nu geen huis, vanwege de hypotheekrenteaftrek.
Dat klinkt in theorie niet geheel onaardig. Zij het dat de overheid dat natuurlijk nooit zal doen, helemaal niet met in het achterhoofd dat het vrij likely is dat je het zelfde huis over een aantal jaar leuk voor 10 of 20k meer verkoopt. En de overheid wil natuurlijk slimmer overkomen dan dat, laten we hopen
Winston Churchill
pi_68553795
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Omdat er meer is dat mensen aan een plek bindt dan alleen de huizenprijs.
pi_68555500
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 11:51 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Omdat er meer is dat mensen aan een plek bindt dan alleen de huizenprijs.
dan weet je dus waarom er een prijsverschil is tussen Dld en NL.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 13:01:53 #212
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68555809
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 11:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Omdat Nederlanders graag in Nederland blijven wonen, wat volstrekt logisch is, duh. In het grensgebied zie je wel veel mensen in Duitsland wonen en Nederland werken. Maar het maakt ook niets uit of Nederlanders wel of niet naar Duitsland zouden moeten vertrekken. Voor woningen in Oldenzaal (ongeveer even groot als Ahaus), betaal je 119k voor deze bouwval:

175k voor een doodgewoon rijtjeshuis

en durft men 275k te vragen voor dit huis

En dan ligt Oldenzaal echt retever van de Randstad . Voor plaatsen in die regio mag je nog gerust minimaal 50k extra neerleggen. De prijzen slaan echt nergens op.

[ Bericht 0% gewijzigd door Falco op 01-05-2009 13:10:33 ]
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_68555844
quote:

[..]

Verwende huurders

Hmm, een gekocht eigen huis was tot voor kort extra aantrekkelijk door de "verwachting" van een bijna zekere waardestijging. Een huis is er eigenlijk om in te wonen. De laatste 10-20 jaar is een huis vooral ook instrument geweest van vermogensgroei, kredietballonnen blazen en prestige.
Nu vallen deze laatste 3 punten helemaal weg.

Ik denk daarom dat een waardevast huis in de eersteplaats goede woonkwaliteit moet hebben, goede lokatie + veel leuke extra's. Als de basisfunctie van het thuis sterk is en blijft, dan is er wbt huizenprijs niks aan de hand voor de eigenaar.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 13:04:22 #214
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68555875
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 12:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Maar dat is toch zwaar overrated? Is in Duitsland wonen echt zo veel anders dan in Nederland? De welvaart en voorzieningen die men in beide landen heeft, zijn goed vergelijkbaar. Alleen qua werkgelegenheid scoort Duitsland wat slechter, maar dan nog... Zo heel verschillen de twee landen niet van elkaar, waarom doen de huizenprijzen dat dan wel
  vrijdag 1 mei 2009 @ 13:15:30 #215
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_68556176
Werkgelegenheid in Dld is 2 x zo slecht....

En op sommige plaatsen minder en andere erger...

Maargoed, jullie staan allemaal vrij naar Dld te verkassen, maakt hier weer plaats voor starters.

Vanaf hier klaar over het Duitsland is goedkoper roepen. Of je gaat er zelf heen en mag het roepen en je doet het niet!
and made it rain upward
  vrijdag 1 mei 2009 @ 13:38:05 #216
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68556761
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 13:15 schreef Sjabba het volgende:

Maargoed, jullie staan allemaal vrij naar Dld te verkassen, maakt hier weer plaats voor starters.

Vanaf hier klaar over het Duitsland is goedkoper roepen. Of je gaat er zelf heen en mag het roepen en je doet het niet!
Zelf zou ik wonen in Duitsland zeker overwegen, wanneer ik een huis zou gaan kopen . Dr komen echter wel veel meer dingen bij kijken, wanneer je gaat verhuizen naar een ander land. Dus zo laag is de drempel om naar Duitsland toe te gaan ook weer niet.

Wat ik echter wil aangeven dat je voor dat stel muren met een dak erop in Duitsland minimaal 2x zo weinig kwijt bent dan in Nederland. Die extra euro's die je in Nederland moet neertellen, waarvoor is dat eigenlijk? Je gaat mij niet vertellen dat je minimaal 150.000 euro extra wilt neerleggen vanwege het feit dat je dan in Nederland woont, terwijl Duitsland een goed alternatief is om ook in te wonen.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 13:40:14 #217
44885 Metatron
THE VOICE
pi_68556826
quote:

Want jij wilt niet horen dat de prijzen hier op lucht gebaseerd zijn?
Meh.
pi_68557436
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 13:38 schreef Falco het volgende:

[..]Wat ik echter wil aangeven dat je voor dat stel muren met een dak erop in Duitsland minimaal 2x zo weinig kwijt bent dan in Nederland. Die extra euro's die je in Nederland moet neertellen, waarvoor is dat eigenlijk? Je gaat mij niet vertellen dat je minimaal 150.000 euro extra wilt neerleggen vanwege het feit dat je dan in Nederland woont, terwijl Duitsland een goed alternatief is om ook in te wonen.
dat vertel ik dus wel. Anders gaan Nederlanders toch naar Duitsland?
pi_68557454
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 13:40 schreef Metatron het volgende:

[..]

Want jij wilt niet horen dat de prijzen hier op lucht gebaseerd zijn?
Ben benieuwd of er in Duitsland ook "woningnood" heerst.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 14:07:24 #220
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68557603
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 14:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

dat vertel ik dus wel. Anders gaan Nederlanders toch naar Duitsland?
In de grensstreken komt het voor ja. Maar vind je een woning in Nederland ten opzichte van een soortgelijke woning in Duitsland het echt waard om minimaal 150k meer te betalen? Of geef je toe dat de huizenmarkt in Nederland zwaar verstoord is geraakt de afgelopen twintig jaar en je veel te veel betaalt voor een huis? Ik heb het dan puur over de woning en niet over de locatie. De voorbeelden zijn wat betreft locatie ook goed met elkaar te vergelijken op nationaal niveau. De keuze om van Nederland naar Duitsland verhuizen moet je bij die vraag even niet meenemen, want zoals ik eerder heb gezegd, komt daar uiteraard wel meer bij kijken.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 14:24:16 #221
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_68558018
Blijkbaar vind het merendeel in het grensgebied het inderdaad waard om in NL te blijven. Anders zouden ze toch wel verkassen?!?

Dat ik het niet wil horen is omdat het onzin is te roepen dat het daar zoveel beter is om een huis te kopen maar vervolgens niemand dat ook werkelijk doet. Iets met blaffende honden...
Het argument is dus loos omdat slechts een heel klein deel in het grensgebied dat ook daadwerkelijk doet. Dat de prijzne lucht bevatten zal ik zeker niet ontkennen.

De oorzaak dat de prijzen gaan dalen is echt niet omdat we op 1 lijn met dld moeten gaan zitten, dld heeft geen invloed op de prijzen hier.
and made it rain upward
pi_68558210
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 14:07 schreef Falco het volgende:

[..]

In de grensstreken komt het voor ja. Maar vind je een woning in Nederland ten opzichte van een soortgelijke woning in Duitsland het echt waard om minimaal 150k meer te betalen? Of geef je toe dat de huizenmarkt in Nederland zwaar verstoord is geraakt de afgelopen twintig jaar en je veel te veel betaalt voor een huis? Ik heb het dan puur over de woning en niet over de locatie. De voorbeelden zijn wat betreft locatie ook goed met elkaar te vergelijken op nationaal niveau. De keuze om van Nederland naar Duitsland verhuizen moet je bij die vraag even niet meenemen, want zoals ik eerder heb gezegd, komt daar uiteraard wel meer bij kijken.
Juist de locatie (en -relatieve- schaarste) bepaalt de prijs. Niet alleen nu, maar al sinds het begin der tijden. Daarom kost een appartement in New York City of London bijvoorbeeld een veelvoud van een appartement in A'dam, wat weer een veelvoud kosten van een appartement in Winschoten. Ongetwijfeld ongeveerd dezelfde bouwkosten, andere prijs.

Weet je overigens dat ik in 97 een huis bouwde voor 200 gulden per m3? En dat ik daar nu naar schatting 250 tot 300 euro per m3 voor kwijt ben? En dat dat niets maar dan ook helemaal niets met een verstoorde markt te maken heeft, maar alleen al met de stijging van materiaal kosten en uurloon, sterker nog het was destijds een hell om bouwvakkers te vinden, terwijl ze nu zelf bellen voor werk (oh, en dit zijn semi zelf bouw prijzen trouwens, als je het helemaal uitbesteed mag je x2 doen )
  vrijdag 1 mei 2009 @ 14:48:10 #223
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68558662
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 14:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Juist de locatie (en -relatieve- schaarste) bepaalt de prijs. Niet alleen nu, maar al sinds het begin der tijden. Daarom kost een appartement in New York City of London bijvoorbeeld een veelvoud van een appartement in A'dam, wat weer een veelvoud kosten van een appartement in Winschoten. Ongetwijfeld ongeveerd dezelfde bouwkosten, andere prijs.
Misschien verkijk je toch op locatie en is het een zwaar overschat criterium bij de keuze van het kopen van een huis. Ik gaf zelfs een paar posts terug een voorbeeld voor een normaal appartement in het centrum van Berlijn voor nog geen ton. Voor Amsterdam krijg je voor dat bedrag hooguit parkeerruimte en je wil toch niet vertellen dat Amsterdam een betere stad om te wonen is dan Berlijn .
quote:
Weet je overigens dat ik in 97 een huis bouwde voor 200 gulden per m3? En dat ik daar nu naar schatting 250 tot 300 euro per m3 voor kwijt ben? En dat dat niets maar dan ook helemaal niets met een verstoorde markt te maken heeft, maar alleen al met de stijging van materiaal kosten en uurloon, sterker nog het was destijds een hell om bouwvakkers te vinden, terwijl ze nu zelf bellen voor werk (oh, en dit zijn semi zelf bouw prijzen trouwens, als je het helemaal uitbesteed mag je x2 doen )
Uurlonen die meer dan verdubbeld zijn in de afgelopen tien jaar ? Materiaalkosten kan ik me nog iets bij voorstellen, alhoewel veel grondstofprijzen het afgelopen half jaar ook weer flink naar beneden zijn gekelderd. Dr moet toch een andere reden te vinden zijn om die absurde stijgingen te verklaren.
pi_68559177
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 14:48 schreef Falco het volgende:

[..]

Misschien verkijk je toch op locatie en is het een zwaar overschat criterium bij de keuze van het kopen van een huis. Ik gaf zelfs een paar posts terug een voorbeeld voor een normaal appartement in het centrum van Berlijn voor nog geen ton. Voor Amsterdam krijg je voor dat bedrag hooguit parkeerruimte en je wil toch niet vertellen dat Amsterdam een betere stad om te wonen is dan Berlijn .
[..]
veel plezier in Berlijn, niemand belet je
Detroit is ook een leuke plek

Trouwens voor een ton kun je ook in de Bijlmer gaan wonen, woon je ook in A'dam
quote:
Uurlonen die meer dan verdubbeld zijn in de afgelopen tien jaar ? Materiaalkosten kan ik me nog iets bij voorstellen, alhoewel veel grondstofprijzen het afgelopen half jaar ook weer flink naar beneden zijn gekelderd. Dr moet toch een andere reden te vinden zijn om die absurde stijgingen te verklaren.
ik heb in 1997 een huis gebouwd, mijn ouders in 2004. Uurloon voor metselaars x 2,5. Idem timmerlieden.

Dat valt nog in het niet bij de toekomst. De huidige generatie mag huizen te duur vinden en huilen over het oneindige onrecht wat hen is aangedaan door babyboomers, maar dit wordt wel de generatie die ongegeneerd looneisen kan en gaat stellen bij een krimpende beroepsbevolking.

Courante huizen die iedereen wil worden nog veel duurder. Kwestie van vraag en aanbod, waarbij dat laatste op die locaties gefixeerd is -hetzij omdat er niet meer bijgebouwd kan worden, hetzij omdat politiek of marktpartijen dat reguleren-.

Er zal echter ook een klasse huizen komen die niemand wil, en dat wordt bepaald door locatie (en slechts beperkt door bouwkosten). Ik zou ook niet graag op dit moment een huis uit vele dozijnen kopen op een vinexlocatie bijvoorbeeld. Of op een plek als Almere of Lelystad. Dat soort wijken zie ik over dertig jaar leegstaan en gesloopt worden. Gewoon omdat er niemand wil wonen, omdat iedereen die dat kan gaat voor die goede locatie en die goede wijk.
pi_68560432
Als je roept dat er een bubbel zit in de prijzen wil zeggen dat in het gemiddelde prijspeil teveel speculatie inzit wat er zo uit kan vliegen. Dat is wat nu gebeurd. Voor een groot deel zijn de prijzen natuurlijk wel op fundamentele zaken gestoeld, zoals locatie/kwaliteit etc. Sowieso houd je altijd onderling verschillen, dat komt puur door de locatieverschillen.
Een woning in Amsterdam zal altijd veel meer geld kosten dan precies dezelfde woning in Winschoten.

Sterker nog, juist een flinke daling in de prijzen is JUIST een prachtige aangelegenheid om een mooie woning op een prachtlocatie te kopen, want daar zou je anders nooit aan kunnen komen. Dan moet je niet beknibbelen en een krot in een of andere vogelaarbuurt kopen.
pi_68561026
Oh ja over onderlinge verschillen binnen Nederland.

Die zijn, als je wereldwijd bekijkt, juist heel klein.

Mijdt sowieso een stad als Lelystad. De prijzen lijken heel laag daar maar zijn eigenlijk veels te hoog.
Je isoleert jezelf volledig in zo'n plek. Veel reistijd voor alles; werk, entertainment, vrienden etc. Niemand wil bij je op bezoek. Een soort mini-Detroit scenario. Zoiets dergelijks kan ook gebeuren in Limburg. Almere weet ik niet helemaal zeker, maar ik denk dat alleen Almere-centrum nog wel wat heeft en dat de rest van de stad flink in vervalling geraakt.

Ga juist voor de mooie plekken en de goede wijken. Nederland zal Amerika en Frankrijk volgen. Daar zijn New York en Parijs ook vele malen duurder dan de rest van het land. In Nederland is Amsterdam niet veel duurder dan de rest.
pi_68561163
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 12:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nee, dat zou alleen waar zijn als mensen vanuit 0 zich of in NL of in DLD zouden moeten vestigen.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 16:29:40 #228
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68561662
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 15:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

veel plezier in Berlijn, niemand belet je
Detroit is ook een leuke plek

Trouwens voor een ton kun je ook in de Bijlmer gaan wonen, woon je ook in A'dam
Het centrum van Berlijn is niet gelijk aan de Bijlmermeer, laat staan een of andere pauperwijk in Detroit , maar dat wist je zelf ook wel natuurlijk.

Even iets anders, maar ik las tijd geleden dat er in Londen en zeker in New York er veel meer een huurcultuur is dan dat men daar woningen koopt. Selang kan dit vast bevestigen (of ontkennen ). Grote vraag is: waarom zou men liever huren dan kopen? Toch vanwege de prijs?
quote:
ik heb in 1997 een huis gebouwd, mijn ouders in 2004. Uurloon voor metselaars x 2,5. Idem timmerlieden.

Dat valt nog in het niet bij de toekomst. De huidige generatie mag huizen te duur vinden en huilen over het oneindige onrecht wat hen is aangedaan door babyboomers, maar dit wordt wel de generatie die ongegeneerd looneisen kan en gaat stellen bij een krimpende beroepsbevolking.
Helemaal terecht die ongeneerde looneisen als je je de oplopende AOW en ziektekosten bedenkt, die bij de babyboomgeneratie komt kijken natuurlijk.
quote:
Courante huizen die iedereen wil worden nog veel duurder. Kwestie van vraag en aanbod, waarbij dat laatste op die locaties gefixeerd is -hetzij omdat er niet meer bijgebouwd kan worden, hetzij omdat politiek of marktpartijen dat reguleren-.
Maar wat zijn courante huizen? Ik denk dat je de huizenmarkt toch wat dynamischer moet zien. Voorbeeldje is dat er grote bakken met geld tegen een wijk aangegooid worden om daar de boel aantrekkelijker te maken. Met wisselend succes natuurlijk en dan heb ik het hier even niet over kanswijken, maar bijvoorbeeld over eerdere successtory's als Lombok en momenteel Hoograven in Utrecht. Slimme huizenkopers, die een huis niet alleen als woon- maar ook als beleggingsobject willen zien, kopen een huis in een 'mindere' wijk. Over 10, 15 jaar is er een redelijk kans dat de wijk een stuk beter geworden en kan gecasht worden met de verkoop van de woning. Maar nee, de meeste huizenbeleggers volgen de kudde betalen zich blauw aan een jaren '30-woning, die in een wijk staat die toch alleen maar eerder achteruit dan vooruit kan gaan.
quote:
Er zal echter ook een klasse huizen komen die niemand wil, en dat wordt bepaald door locatie (en slechts beperkt door bouwkosten). Ik zou ook niet graag op dit moment een huis uit vele dozijnen kopen op een vinexlocatie bijvoorbeeld. Of op een plek als Almere of Lelystad. Dat soort wijken zie ik over dertig jaar leegstaan en gesloopt worden. Gewoon omdat er niemand wil wonen, omdat iedereen die dat kan gaat voor die goede locatie en die goede wijk.
Ik zou ook voor geen geld in Winschoten, Almere of Lelystad willen wonen, die huizen zullen ook altijd terecht minder waard blijven. Locatie is ook zeker een belangrijk criterium, dat wil ik niet ontkennen. Maar als de huizenmarkt in heel Nederland vergeleken wordt met de huizenmarkt in heel Duitsland, dan valt het wel op dat in de verschillende segmenten de Nederlandse prijzen structureel belachelijk hoog liggen.
pi_68562644
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 16:29 schreef Falco het volgende:

Ik zou ook voor geen geld in Winschoten, Almere of Lelystad willen wonen, die huizen zullen ook altijd terecht minder waard blijven. Locatie is ook zeker een belangrijk criterium, dat wil ik niet ontkennen. Maar als de huizenmarkt in heel Nederland vergeleken wordt met de huizenmarkt in heel Duitsland, dan valt het wel op dat in de verschillende segmenten de Nederlandse prijzen structureel belachelijk hoog liggen.
Meningen verschillen blijkbaar. Ik denk juist het omgekeerde. Amsterdam wordt een soort Parijs binnen Nederland.
Amsterdam binnen de ring wordt dan relatief steeds duurder t.o.v. rest van Nederland.
Rotterdam en Utrecht zijn zwaar in verpaupering. De noordelijke provincies en Limburg zullen door sterk stijgende werkloosheid en bevolkingskrimp (lees relatief meer bejaarden) ook in zwaar weer komen.
De jongeren smeren 'm naar Amsterdam. Sowieso is het vizier van het Rijk alleen maar gericht op Amsterdam.
Ze willen wellicht de olympische Spelen naar Amsterdam halen in 2028 en willen dan een echte metropool van maken.
  vrijdag 1 mei 2009 @ 17:28:20 #230
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68563619
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 14:07 schreef Falco het volgende:

[..]

Het feit dat mensen bereid zijn om 2 tot 3 keer zoveel te betalen geeft al aan dat die woning in Nederland of de Randstad veel meer waard zijn. Dat is de markt. En iedereen kan zich vrij vestigen in Duitsland. Toch worden de prijzen niet genivelleerd, wat zou moeten gebeuren wanneer er mensen vanuit Nl zich in Duitsland vestigen. Klaarblijkelijk vinden mensen het in Nederland wonen een paar ton extra waard!

Nu heb je ook niet zoveel keuze wanneer je in Amsterdam werkt om in Duitsland te gaan wonen. Maar in de grensstreken zie je wel daadwerkelijk dat een heel groot deel van de jeugd ervoor kiest om in Duitsland te gaan wonen. Een heel groot deel.
The End Times are wild
  vrijdag 1 mei 2009 @ 17:29:37 #231
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68563661
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 16:57 schreef MartyMcfly het volgende:

[..]

Meningen verschillen blijkbaar. Ik denk juist het omgekeerde. Amsterdam wordt een soort Parijs binnen Nederland.
Amsterdam binnen de ring wordt dan relatief steeds duurder t.o.v. rest van Nederland.
Rotterdam en Utrecht zijn zwaar in verpaupering. De noordelijke provincies en Limburg zullen door sterk stijgende werkloosheid en bevolkingskrimp (lees relatief meer bejaarden) ook in zwaar weer komen.
De jongeren smeren 'm naar Amsterdam. Sowieso is het vizier van het Rijk alleen maar gericht op Amsterdam.
Ze willen wellicht de olympische Spelen naar Amsterdam halen in 2028 en willen dan een echte metropool van maken.
De rol van Amsterdam binnen Nederland overdrijf je nu schromelijk en is nu totaal niet vergelijkbaar met Parijs in Frankrijk. Zo'n toekomstscenario zie ik ook niet gebeuren, omdat Parijs verreweg de grootste en belangrijkste stad in Frankrijk is, terwijl hier in Nederland de groottes en belangrijkheid van de vier grote steden veel meer bij elkaar liggen.. Een scenario waarbij je 'Amsterdam' vervangt door 'Randstad' lijkt me nog aannemelijker, maar dan nog... Wanneer de huizenprijzen ver genoeg maar van elkaar liggen, is het niet ondenkbaar dat mensen een goedkopere woning in bijvoorbeeld Zwolle verkiezen boven dezelfde soort woning in Amsterdam. Zo enorm groot is Nederland ook weer niet.
pi_68585664
stop de persen!

gemeente veldhoven is om, en verlaagt de grondprijzen voor de komende anderhalf jaar. Met wel 1,8%!

Nu mag je voor kavel 416 reps. 463 (voor een topkavel ) excl. btw aftikken (even uit m;n hoofd).
Alleen nu nog iemand die nog een kavel wil kopen. Echter dat treft: ze hebben namelijk ook niets uit te geven

Maar ik trek mijn woorden in: ze verlagen inderdaad de grondprijs
pi_68585930
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
stop de persen!

gemeente veldhoven is om, en verlaagt de grondprijzen voor de komende anderhalf jaar. Met wel 1,8%!

Nu mag je voor kavel 416 reps. 463 (voor een topkavel ) excl. btw aftikken (even uit m;n hoofd).
Alleen nu nog iemand die nog een kavel wil kopen. Echter dat treft: ze hebben namelijk ook niets uit te geven

Gemeentes hebben net als Saoedische prinsen een constante behoefte aan meer geld en blijven doorpompen.
Dit ongeacht de geldende prijs van dat moment, daarnaast mogen de gemeentes de gewone heffingen niet meer verhogen van Minister Bos

Als men grond uitgeeft aan particulieren zullen die er nog wel in willen stappen, voor projectontwikkelaars is er nog niets te verdienen

[ Bericht 6% gewijzigd door henkway op 02-05-2009 12:39:22 ]
pi_68586501
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 11:14 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

Natuurlijk gaat die prijs omlaag, grond zal stukken goedkoper gaan worden, met het wegvallen van de vraag is de geldhonger van de gemeente niet gestild. Ze zullen echter wel met minder genoegen gaan nemen en het aantal 'proefballonetjes' zal drastisch afnemen. Het lijkt me momenteel ook geen goede tijden voor 'adviesbureau's" die de gemeenten inhuren. Zal me niks verbazen als de komende jaren veel 'oud ambtenaren' weer terug verlangen naar hun oude werkgever

Kortom, binnenkort bouwen de aannemers gewoon weer goedkopere huizen, hoe langer de economie stagneert hoe betaalbaarder ze gaan worden
I'll sing you a lullaby.
pi_68586864
quote:
Op zaterdag 2 mei 2009 11:48 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Natuurlijk gaat die prijs omlaag, grond zal stukken goedkoper gaan worden, met het wegvallen van de vraag is de geldhonger van de gemeente niet gestild. Ze zullen echter wel met minder genoegen gaan nemen en het aantal 'proefballonetjes' zal drastisch afnemen. Het lijkt me momenteel ook geen goede tijden voor 'adviesbureau's" die de gemeenten inhuren. Zal me niks verbazen als de komende jaren veel 'oud ambtenaren' weer terug verlangen naar hun oude werkgever

Kortom, binnenkort bouwen de aannemers gewoon weer goedkopere huizen, hoe langer de economie stagneert hoe betaalbaarder ze gaan worden
lees jij ook wel eens een post?
pi_68588586
Huizenprijzen zijn niet echt een goed onderwerp als je het wilt hebben over 'waarde'. Er zijn hier voorbeelden naar voren gekomen van prijsverschillen tussen grote steden. Ik heb 5 jaar terug in Istanbul een huisje gekocht voor ¤12.000 (formaat eensgezinshuis) op een locatie in het centrum maar in een buurt die toen een erg slechte naam had. Op nog geen 400 meter verder gingen panden van de hand waar je voor hetzelfde geld nog geen inloopkast had kunnen kopen. Inmiddels overigens ook bij ons in de buurt niet meer, omdat er wordt gerenoveerd en op steeds grotere schaal.
pi_68613894
quote:

Wie wil er nu in DLD of Belgie gaan wonen... zit je daar lekker voor je uit te kijken in je villa.
  zondag 3 mei 2009 @ 14:23:58 #238
44885 Metatron
THE VOICE
pi_68618114
quote:
Op zondag 3 mei 2009 11:55 schreef El_Manco het volgende:

[..]

Wie wil er nu in DLD of Belgie gaan wonen... zit je daar lekker voor je uit te kijken in je villa.
Dat willen genoeg mensen, niet iedereen zit te wachten op stadse drukte.
Meh.
pi_68648626
quote:
Op donderdag 30 april 2009 10:29 schreef Doc het volgende:

[..]

De protesten waren niet van de lucht toen er voorgesteld werd dat de huren vrijer zouden worden en huurverhogingen van markt af mochten gaan hangen. Volgens mij is men er zelfs speciaal de straat voor op gegaan met een demonstratie. Dat heb ik de huizeneigenaren nog niet zien doen.
[..]

Ik heb eerlijk gezegd nog geen huizeneigenaar horen klagen. Wie ik wel heb horen klagen zijn makelaars, hypotheekverstrekkers/bemiddelaards en andere types die moeten leven huizenverkopen. Dat zijn de figuren die met overheidsbemoeieniswensen komen. Voor huizeneigenaren is de verkoop van een huis geen noodzakelijke bron van inkomsten. Die blijven gewoon zitten waar ze zitten - al dan niet met een bordje "te koop" in de voortuin.
Persberichten van VEH gemist?
  maandag 4 mei 2009 @ 12:03:00 #240
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_68650606
quote:
Op vrijdag 1 mei 2009 14:01 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Ben benieuwd of er in Duitsland ook "woningnood" heerst.
Waarschijnlijk zijn de mogelijkheden om huizen te bouwen er ook gewoon groter.
In Nederland wordt de woningbouw gestuurd volgens de DDR methode ( 10 jaar op een wachtlijst en dan blij zijn met je Trabantje (lees Vinex vrijstaand huis waar je net met een fiets tussen twee huizen door kunt) ).
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')