Dat is 1. Alleen Klink nog even aftreden.quote:
quote:Vrijspraak voor rookcafé Victoria in hoger beroep
Vrijspraak voor Café Victoria in het hoger beroep. Het hogere hof in Den Bosch heeft zojuist café Victoria vrijgesproken van overtreding van het horeca-rookverbod. Het hof acht de wet niet toereikend om horecaondernemers zonder personeel wettelijk te verplichten hun zaak rookvrij te maken. Het hof heeft het rookverbod voor horeca zonder personeel daarom ongeldig verklaard.
Het hof meent dat er er geen deugelijke wettelijke grondslag is die verplicht tot het instellen, aanduiden en handhaven van een rookverbod in de kleine horeca. De wet biedt onvoldoende houvast voor kleine horeca. Het Hof noemt de wet "niet goed dichtgespijkerd".
Na de uitspraak moesten veel mensen huilen. Er werd luid geklapt en gejuicht.
Stichting Red de Kleine Horeca Ondernemer is in een WOW stemming. Wiel Maessen acht de kans dat het OM naar de hoge raad stapt wel groot. Het OM moet binnen twee weken laten weten of zij dit zal doen.
Advocaten Tempelman en Bloch zijn uitzonderlijk blij met het 'maximale resultaat'. Bloch: "We zijn heel blij, de volgende stap is het hof in Leeuwarden in de zaak van café De Kachel. We hebben er alle vertrouwen in dat het Hof in Leeuwarden hier ook haar handtekening onder zal zetten.
Clean Air Nederland (CAN) voorzitter Willem van den Oetelaar is verbaasd over de uitspraak. "Het gaat nu om 1 asbak in 1 kroeg en het hoger beroep van De Kachel kan heel anders uitpakken. Aangezien de uitspraak van de Groningse rechter heel duidelijk was, verwacht ik niet dat het hogere hof daar anders zal oordelen".
Aaah, het loopt niet helemaal zoals MM had gehoopt. Om zn frustratie te uiten gaat ie rokers uitschelden voor tokkie. Je bent ook zo'n koddig typequote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:21 schreef MikeyMo het volgende:
[ afbeelding ]
wat een tokkies zijn het ook allemaal
Waarom mochten we de anti-rokers ook alweer niet vergelijken met mensen die een nogal fascistisch bewind nastreefden in de vorige eeuwquote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:21 schreef MikeyMo het volgende:
[ afbeelding ]
Ik had jou ook hoger ingeschat dan je beroepen op stemmingmakende foto's van een infantiele website als geenstijl die gesponsord wordt door Stivoro....quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:21 schreef MikeyMo het volgende:
[ afbeelding ]
* Metatron steekt een sigaar op.quote:
Dat is de volgende stap: het roken terugbrengen op de werkvloerquote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:37 schreef Metatron het volgende:
[..]
* Metatron steekt een sigaar op.
Oh kut. Ik zat nog niet in de kroeg.
Ah dus generaliseren mag weer.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:21 schreef MikeyMo het volgende:
[ afbeelding ]
Alle vooroordelen over luie ambtenaren worden weer lekker gevoed. Ik was toen ook lukraak stappen en ik kwam alleen al 6 overtreders tegen, en had ik een zekere straat even aangedaan dan waren dat er tien. Tegen twee kroegen die zich aan het rookverbod hielden, datwel, wel wat halfslachtig overigens.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 15:35 schreef MikeyMo het volgende:
Tijdens Koninginnenacht, Koninginnedag en Bevrijdingsfestival is de Voedsel en Warenautoriteit (VWA) op pad geweest om de nalevering van het rookverbod "lukraak" te controleren. Dit leverde in totaal 11 boetes op.
Verspreid door het hele land zijn er in totaal 53 horecagelegenheden gecontroleerd op naleving van de Tabakswet, waarvan in totaal 11 horecagelegenheden zijn beboet. De rookcontroles zijn “lukraak” uitgevoerd, volgens VWA woordvoerder Herberigs. "We hebben geen gerichte controles uitgevoerd zoals we dat normaal doen, er zijn gewoon horecagelegenheden gecontroleerd die op dat moment in de omgeving waren", aldus Herberigs.
quote:Klink: eerst hoger beroep De Kachel afwachten
DEN HAAG - Minister Ab Klink (Volksgezondheid) wil pas inhoudelijk reageren op de uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch over het rookverbod in de horeca als er ook duidelijkheid is over de zaak tegen het Groningse café De Kachel. Dit café werd veroordeeld omdat de eigenaren het verbod aan de laars lapten; het café Victoria in Breda werd juist vrijgesproken.
Omdat de vonnissen van de rechters tegenstrijdig waren, wacht Klink eerst uitspraak in het hoger beroep tegen De Kachel af. Als er dan een duidelijke uitspraak ligt, kan hij pas kijken hoe het verder moet met het rookverbod. Een eventuele aanpassing van de wet hangt ook af van de uitspraken die in hoger beroep zijn gedaan.
moeten ze eerst bewijzen dat ze uberhaupt omzetverlies lijden door het rookverbod en niet door de crisis.quote:Kleine horeca bereidt schadeclaim rookverbod voor
DEN BOSCH - De kleine horecaondernemers die schade hebben geleden door het rookverbod in hun kroeg, bereiden een grote gezamenlijke schadeclaim tegen de Staat voor. De uitspraak van het gerechtshof in Den Bosch dat het rookverbod voor kleine ondernemers ongeldig is, maakt de weg vrij om compensatie te vragen.
Dat zei bestuurslid Ton Wurtz van stichting Red de Kleine Horeca Ondernemer dinsdag. „Veel cafés hebben omzet misgelopen door het rookverbod, we maken ons nu op om stappen te nemen om dat te laten compenseren.” Bij de stichting zijn op dit moment ongeveer 1200 kleine horeca-ondernemers aangesloten.
Hoe hoog het bij de rechter geclaimde bedrag zal worden, is volgens Wurtz nog niet precies te zeggen. „Maar reken er op dat het kabinet één JSF kan afbestellen. Het gaat om een substantieel bedrag.”
Wurtz toonde zich blij met de uitspraak van het hof. „Het is terecht dat het hof inziet dat deze wet klungelig in elkaar is geflanst. Het gelijk is aan onze zijde.”
Kleine cafés hoeven zich volgens Wurtz vanaf dinsdag weinig zorgen meer te maken om het rookverbod. „Dat is de conclusie na deze uitspraak: de asbakken kunnen gewoon weer op tafel.” De stichting ziet de komende uitspraak van het gerechtshof in Leeuwarden in de zaak tegen het Groningse rookcafé De Kachel met vertrouwen tegemoet.
Is dat bij jou nog niet dan?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat is de volgende stap: het roken terugbrengen op de werkvloer
Dat is niet zo moeilijk. Ik heb zo'n klein cafe als klant (ben belastingadviseur), per 1 juli was de omzet gehalveerd en per medio september toen de eigenaar roken toestond weer op het oude niveau. Daarna zelfs hoger, omdat buurcafe's roken niet toestonden. Niks invloed crisis, wel invloed rookverbod.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 16:33 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
moeten ze eerst bewijzen dat ze uberhaupt omzetverlies lijden door het rookverbod en niet door de crisis.
Waarom? Er is toch ook geen bewijs voor de officiele reden van het verbod: De vermeende schadelijkheid van meeroken? Beetje hypocriet om dan aan de kroegen om bewijs te vragen. Maar dat hypocriet wisten we al.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 16:33 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
moeten ze eerst bewijzen dat ze uberhaupt omzetverlies lijden door het rookverbod en niet door de crisis.
HAHAHAquote:Op dinsdag 12 mei 2009 13:28 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Aaah, het loopt niet helemaal zoals MM had gehoopt. Om zn frustratie te uiten gaat ie rokers uitschelden voor tokkie. Je bent ook zo'n koddig type
Helaas nietquote:Op dinsdag 12 mei 2009 16:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is dat bij jou nog niet dan?
Er is toch vaak genoeg bewijs geleverd dat meeroken schadelijk is voor de gezondheid.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 16:58 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waarom? Er is toch ook geen bewijs voor de officiele reden van het verbod: De vermeende schadelijkheid van meeroken? Beetje hypocriet om dan aan de kroegen om bewijs te vragen. Maar dat hypocriet wisten we al.
Op het moment dat ik in een bedrijf zou werken waar dat gebeurd hou ik er gelijk mee opquote:Op dinsdag 12 mei 2009 16:55 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Is dat bij jou nog niet dan?
Goed zo! Vrije keuze, je leert het nog wel.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:14 schreef Komakie het volgende:
[..]
Op het moment dat ik in een bedrijf zou werken waar dat gebeurd hou ik er gelijk mee op
Nee dat bewijs is er niet. Er is alleen propaganda. Wetenschappelijk bewijs is er niet.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:11 schreef Komakie het volgende:
[..]
Er is toch vaak genoeg bewijs geleverd dat meeroken schadelijk is voor de gezondheid.
Maakt niets uit. De minister denkt geen bewijs nodug te hebben, waarom de kroegen dan wel?quote:Ik denk dat er ook wel genoeg bewijs is geleverd (café's waar niet gerookt mocht worden kregen een lagere omzet, na het weer toestaan van roken een hogere) dat het slecht is voor de verdiensten.
Nee, dan moet je erkennen dat mensen in de kroeg willen roken en dat links of rechtsom voor elkaar zullen krijgen. Daar moet je niet heel eigenwijs tegenin gaan, daar is een overheid niet voor. De overheid moet het uitgaan faciliteren en reguleren, niet voor mensen bepalen hoe ze uit moeten gaan.quote:ik denk alleen dat het op een andere manier opgelost moet worden dan het maar weer toestaan.
Blijkbaar blijven rokers weg. Waar blijven ze dan? ik denk niet dat ze allemaal thuis blijven op hun zaterdagavond. Waar gaan ze dan wel heen? Naar een kroeg waar nog wel gerookt mag worden? Dan moeten die kroegen aangepakt worden en je zou zeggen dat het dan weer wordt recht getrokken of niet?
Alle drugsverboden schrappen.quote:Alleen voor de grenskroegen is het dan een probleem....
Ze zouden het verbod EU breed moeten doorvoeren. Ben je van dat gezeur ook weer af
Bizar hoe jij denkt over vrijheden keuzes.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:26 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Goed zo! Vrije keuze, je leert het nog wel.
Als je hetzelfde doet in de horeca is er helemaal geen probleem.
Niet-rook horeca mislukt omdat de niet rokers als verslaafde slaafjes achter hun rook-vriendjes de rook-horeca in lopen. Als alle niet-rokers gewoon naar rookvrije horeca gingen was er voldoende aanbod en was er helemaal geen probleem.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:37 schreef Komakie het volgende:
[..]
Bizar hoe jij denkt over vrijheden keuzes.
hoe wil je een keuze maken in de horeca. Onderscheidt maken werkt niet omdat het oneerlijke concurrentie wordt. Dat onderscheid zullen kroegen dus nooit willen maken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |