abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 april 2009 @ 11:58:20 #1
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68332588
Soms is het interessant om de onderzoekjes door te kijken die zowat wekelijks gedaan worden.

Deze week zijn er twee onderzoekjes geweest die kijken wat het profiel is van de PVV-kiezer en hoeveel mensen populistische denkbeelden hebben.

Samenvatting van de PVV-kiezer:
quote:
Samenvatting
Naar de maatschappelijke achtergrondkenmerken en politieke opinies van de
PVV-achterban is al vaker onderzoek gedaan. In dit onderzoek hebben we een
analyse gemaakt van de wijze waarop de aanhangers van Geert Wilders in het
leven staan. De analyse is gebaseerd op een representatief jaarlijks
onderzoek naar waarden en leefstijlen van de Nederlandse bevolking.
Uit het onderzoek komt de aanhang van de PVV naar voren als een
eigengereide groep, die ontevreden is over de wereld en even tevreden als
anderen over de eigen leefsituatie. Men heeft minder vertrouwen in de
samenleving en de overheid, trekt zich relatief weinig aan van oordelen van
anderen, neigt ernaar anderen te bekritiseren en focust vooral op de eigen
leefwereld. Hierin is minder ruimte voor empathie, kwetsbaarheid,
milieubewustzijn en spiritualiteit. De buitenwereld lijkt overwegend op afstand
te worden gehouden.
Opvallend in de relatie van de PVV-achterban met de buitenwereld is de vaker
geuite wens uitbundig te leven en in het middelpunt van de belangstelling te
staan. Daarnaast hebben zij een grotere focus op het lichamelijke, het aardse
en het materiële. Deze kenmerken van een hedonistische levensinstelling
blijken typerend voor de PVV-achterban. Men heeft verder een voorkeur voor
technologie, snelheid, actie en spanning. Dit zijn oriëntaties die vaker
voorkomen bij mannen in het algemeen, maar bij de PVV-aanhang in nog
sterkere mate. Onder de PVV-aanhang bevinden zich relatief veel mannen,
maar ook de vrouwen binnen de achterban blijken deze oriëntaties te hebben.
De sterke focus op technologie en thrills kom tot uiting in voorkeuren voor
dvd's, computers, motor- en autosport, paintball en laserquest. Opvallend is
verder, naast de roep om law and order, de wat grotere acceptatie van geweld
binnen de PVV-achterban.
Duidelijk naar voren komt ook de sterke gerichtheid op Nederlandse cultuur,
zoals bijvoorbeeld blijkt uit hun voorkeur voor het levenslied, nederpop,
Hollandse gerechten en (Hollandse) middenstanders zoals de groenteboer,
slager, visboer en het café om de hoek. Opvallend is verder de
aantrekkingskracht van Nederlanders die bekend staan om hun volkse
uitstraling of hun rebelse of op zijn minst kritische houding ten aanzien van
autoriteit.
http://www.netwerk.tv/data/files/Onderzoek_PVVaanhang_0.pdf

• De reportage van Netwerk over dat onderzoek.

Nog veel schokkender is het dat veel Nederlanders ontvankelijk blijken te zijn voor het populisme. Zie bijvoorbeeld deze vraag.

http://www.politiekebarometer.nl/pdf/pb-2009-wk17extra.pdf

En deze schatting:

Het lijkt erop dat de vijver waar de PVV uit kan vissen groter is dan gedacht. Kijk maar eens om je heen: hoeveel mensen ken jij wel niet die er traditionele waarden op nahouden maar uiteindelijk zélf heel erg modern, materialistisch, hedonistisch, egoistisch, egocentrisch en individualistisch zijn? Uit politicologisch onderzoek blijkt dat de populistische partijen (laten we voor het gemak zeggen de SP, PVV en Verdonk) vaak worden gezien als goede tweede keus voor kiezers die op de gevestigde partijen zijn blijven stemmen (ipv dat een andere consensusgerichte partij de tweede keus is).
    De zorg dat de samenleving uit elkaar valt leeft heel sterk onder de mensen, intellectuelen zelfs, en ook bij de PVV-kiezers ("de gemeenschapszin verdwijnt" en dat soort teksten) maar uiteindelijk is het een klassiek Nederlands trekje om hoog van de toren te blazen maar niet kritisch naar jezelf te kijken. Haast niemand lijkt het een optie te vinden om te kijken of zijzelf een exponent zijn van onbeschoftheid (met daarbij het idee van "met mij gaat het goed, maar de samenleving..... dat is toch zo'n zootje").

Hoe groot denken jullie dat de vijver is voor het populisme en/of Wilders? En ben jij er ontvankelijk voor?

Feit is, denk ik, dat de populisten wel de tijd mee hebben. De jongere generatie lijkt mij ontvankelijker voor dergelijke hedonistische en populistische waarden dan de oudere generatie en op Fok zelf zie je er ook wel wat dik aangezette voorbeelden van Je houdt het, met de steeds verder toenemende invloed van de Angelsaksische cultuur in dit land, ook niet tegen maar wat mij wel bevreesd is de sterke roep naar een leider met veel macht. Het consensusdenken lijkt op zijn laatste benen te lopen.
  • Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_68332670
    Mwa, ik vind persoonlijk populisme niet echt een politieke stroming. Mensen zouden zich wel eens wat meer mogen verdiepen in de politiek voordat men zich een oordeel velt over politici en politieke partijen.

Je bent pas een goed politicus/bestuurder als je op een correcte wijze impopulaire maatregelen weet te nemen.
    Honey ! Take me drunk, i am home !
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:04:20 #3
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68332752
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:01 schreef LangeTabbetje het volgende:
    Mwa, ik vind persoonlijk populisme niet echt een politieke stroming. Mensen zouden zich wel eens wat meer mogen verdiepen in de politiek voordat men zich een oordeel velt over politici en politieke partijen.

Je bent pas een goed politicus/bestuurder als je op een correcte wijze impopulaire maatregelen weet te nemen.
    Het is geen politieke stroming, dat zeg ik ook niet, maar het is wel een wijze waarop je politiek bedrijft wat een bepaald soort type mensen aantrekt.

O.a. de sterke en ongemedieerde leider is een hoofdkenmerk van het populisme.

Er is veel (academisch) debat over wat populisme nou precies is, en welke partijen populistisch zijn en waren, maar de roep naar een sterke leider is toch wel een onomstreden hoofdkenmerk daarvan. Vandaar dat een serieus te nemen onderzoeksbureau niet om die enquetevraag heen kan.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    "Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
    pi_68332903
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is geen politieke stroming, dat zeg ik ook niet, maar het is wel een wijze waarop je politiek bedrijft wat een bepaald soort type mensen aantrekt.

O.a. de sterke en ongemedieerde leider is een hoofdkenmerk van het populisme.

Er is veel (academisch debat) over wat populisme nou precies is, en welke partijen populistisch zijn en waren, maar de roep naar een sterke leider is toch wel een onomstreden hoofdkenmerk daarvan.
    Rond verkiezingstijd gaat iedere partij de popie jopie uithangen, dus kun je al die partijen bestempelen als zijnde populistisch ?

Waar het mij een beetje om gaat is de kiezer zelf.....Een zg. populistische partij roept "We willen de files oplossen", (ja duh, welke partij wil dat niet). Voor blijkbaar een hoop mensen is dat al genoeg om hun stem aan deze partij te geven.

Terwijl eigenlijk interessanter is om te zien op welke wijze je de files wil bestrijden, en of het wel mogelijk is alle files te bestrijden. Als mensen zich daar nou eens in zouden verdiepen.

Maar nee, dat doet men niet, en geeft als excuus "dat de kloof tussen burger en politiek zo groot is" .
    Honey ! Take me drunk, i am home !
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:11:07 #5
    136343 BasEnAad
    , die clown en die acrobaat!
    pi_68332977
    Die sterke leider met veel macht spreekt me absoluut niet aan. Wel neig ik af en toe naar de PVV. Ik denk dat zolang er onvrede bestaat over hoe het land nu bestuurd wordt, de vijver waaruit de PVV vist groter wordt.

Ik herken me redelijk in het profiel van de PVV-kiezer. Maar goed, het onderzoek is van Netwerk, dat vertrouw ik dan weer minder.
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:11:17 #6
    71480 zoalshetis
    eerlijk=eerlijk
    pi_68332979
    populisten. tussengroep. antipopulisten

lees hier:
    nazi's. sukkels. helden.

hoofdletters kosten teveel tijd
    don't avoid pain to gain pleasure
    niet iedereen is iedereen
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:16:44 #7
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68333144
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:08 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Rond verkiezingstijd gaat iedere partij de popie jopie uithangen, dus kun je al die partijen bestempelen als zijnde populistisch ?
    Maar niet alle partijen zullen dan pleiten voor een sterkere executieve macht.
    quote:
    Waar het mij een beetje om gaat is de kiezer zelf.....Een zg. populistische partij roept "We willen de files oplossen", (ja duh, welke partij wil dat niet). Voor blijkbaar een hoop mensen is dat al genoeg om hun stem aan deze partij te geven.
    Dat is niet persé populistisch maar je hebt gelijk dat het een kwalijke zaak is.
    quote:
    Terwijl eigenlijk interessanter is om te zien op welke wijze je de files wil bestrijden, en of het wel mogelijk is alle files te bestrijden. Als mensen zich daar nou eens in zouden verdiepen.

Maar nee, dat doet men niet, en geeft als excuus "dat de kloof tussen burger en politiek zo groot is" .
    Dat laatste is wel weer duidelijk populistisch: een vermeende kloof creeeren tussen 'de politieke klasse' en 'het volk'.

Ik denk trouwens dat er een kloof bij gaat komen: die tussen de hoger opgeleiden en lager opgeleiden. Want wat je bijv. ziet is dat sinds 2000 steeds meer mensen debatten op televisie/internet zijn gaan volgen. Die kijkcijfers zijn nog steeds stijgende. Je kunt dus niet per definitie zeggen "de burgers verdiepen zich er niet in".
    Helaas zijn het echter vooral hoger opgeleiden die meer zijn gaan kijken. Net zoals dat hoger opgeleiden tenminste nog een betaalde krant lezen, naar de publieke omroep kijken enzovoorts terwijl de lager opgeleiden steeds minder behofte lijkt te hebben aan informatie (en niet verder wil gaan dan in 5 minuten de rommel van De Spits door te nemen). Die kloof lijkt toe te nemen.

De journalistiek speelt daarop in. Want zoals in een recent rapport van De Tweede Kamer staat (gebaseerd op gesprekken met politiek journalisten):
    quote:
    Er bestaat een groeiende kloof tussen jongere redacteuren op de Haagse redactie zegt een
    van de journalisten. Er loopt een generatiekloof door alle Haagse redacties, ergens rond de
    38 jaar. De jongere Haagse redacteuren vinden websites als GeenStijl.nl, FOK.nl en
    NU.nl erg belangrijk. Zij raadplegen die voor zij aan het werk gaan in plaats van de NRC
    van de avond ervoor. Dit is ook zijn ervaring bij gastcolleges voor jonge ambtenaren voor
    rijksopleidingsinstituten; daar wordt meer gepraat over wat er in de Spits en de Metro
    stond dan over wat de NRC of de Volkskrant dezelfde ochtend schreven. Het debat in de
    Kamer gaat echter nog wel over wat er in de NRC en de Volkskrant stond. Er is geen
    groeiende kloof met de veteranen en oudgedienden, maar met de jongere delen van de
    redacties. De Volkskrantredactie Den Haag is nu anders samengesteld dan er vroeger
    zaten. Die mensen kijken meer vanuit de vraag of een onderwerp leeft in de maatschappij.
    Voorheen werden gesprekken op de wandelgangen belangrijker gevonden.
    http://www.tweedekamer.nl(...)el_tcm118-182527.pdf
    (p. 190)

Langzamerhand zullen ook de journalistieke normen gaan divergeren met de daarbij behorende gevolgen.

[ Bericht 13% gewijzigd door Klopkoek op 24-04-2009 12:24:29 ]
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:17:45 #8
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68333171
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:11 schreef BasEnAad het volgende:
    Die sterke leider met veel macht spreekt me absoluut niet aan. Wel neig ik af en toe naar de PVV. Ik denk dat zolang er onvrede bestaat over hoe het land nu bestuurd wordt, de vijver waaruit de PVV vist groter wordt.

Ik herken me redelijk in het profiel van de PVV-kiezer. Maar goed, het onderzoek is van Netwerk, dat vertrouw ik dan weer minder.
    In opdracht van Netwerk, niet door Netwerk.

En dat vertrouw ik wel aangezien Netwerk een behoorlijk neutraal programma is (met een bias naar christelijke onderwerpen, dat wel).
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_68333259
    Is die spelfout in de topictitel expres gedaan?
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:24:39 #10
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_68333366
    Nee, ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zou vallen voor rancuneuze machopolitiek a la Wilders

Wat betreft het kiezersprofiel pas ik er ook niet in. Hoewel ik enkele overeenkomsten heb. Ik ben ook kritisch tov autoriteit en hang een levensstijl aan die hier en daar wel Hedonistische trekjes heeft. En ben erg tevreden met mijn leven en spiritueel ingesteld ben ik ook niet

Maar sterker zijn mijn kanten die hier niet in passen. Zo ben ik helemaal niet zo ontevreden over Nederland. En ik geef niet enkel anderen de schuld van wat er mis is maar wil ook wel eens hand in eigen boezem steken. Het milieu gaat me juist sterk aan, ik ben maatschappelijk betrokken en ben ook niet materialistisch ingesteld.

Daarnaast vind ik de pleziervoorkeuren van het beschreven profiel oppervlakkigheid troef. Ik maak liever een goede mix van plat vermaak en dingen met meer diepgang. Het is beide leuk en interessant.

En tot slot wijkt mijn smaak volledig af van wat is beschreven. Ik heb helemaal niets met levenslied en volkse types op tv. Bovendien houd ik van vernieuwing. En als het dan toch traditioneel is dan ben ik meer van het studentikoze.
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:25:44 #11
    156288 wallofdolls
    Making love with my ego
    pi_68333404
    Ik moet wel toegeven dat Geert de enige politicus is die al met (een enkele) concrete oplossing(en) strooit vóordat ie dat zou moeten gaan waarmaken, in plaats van dat ie dat daarna doet. Laten dat nou precies oplossingen zijn die tegen de ethiek in gaan.

Maar goed, ja, ik ben altijd een beetje tegen het uitvoeren van de eerste de beste inval van éen enkele persoon, zonder dat hier het beste van alle visies in consensus is gebracht.
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:26:38 #12
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_68333433
    Ah, vandaar dat ik me niet aangetrokken voel tot de PVV: ik hou niet van spanning en dvd's, maar van rustig zitten op een bankje met een boek. En ik maar denken dat het kwam omdat Wilders een idioot is.
    Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
    Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:32:06 #13
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68333582
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:24 schreef Hexagon het volgende:
    Nee, ik kan me niet voorstellen dat ik ooit zou vallen voor rancuneuze machopolitiek a la Wilders

Wat betreft het kiezersprofiel pas ik er ook niet in. Hoewel ik enkele overeenkomsten heb. Ik ben ook kritisch tov autoriteit en hang een levensstijl aan die hier en daar wel Hedonistische trekjes heeft. En ben erg tevreden met mijn leven en spiritueel ingesteld ben ik ook niet

Maar sterker zijn mijn kanten die hier niet in passen. Zo ben ik helemaal niet zo ontevreden over Nederland. En ik geef niet enkel anderen de schuld van wat er mis is maar wil ook wel eens hand in eigen boezem steken. Het milieu gaat me juist sterk aan, ik ben maatschappelijk betrokken en ben ook niet materialistisch ingesteld.

Daarnaast vind ik de pleziervoorkeuren van het beschreven profiel oppervlakkigheid troef. Ik maak liever een goede mix van plat vermaak en dingen met meer diepgang. Het is beide leuk en interessant.

En tot slot wijkt mijn smaak volledig af van wat is beschreven. Ik heb helemaal niets met levenslied en volkse types op tv. Bovendien houd ik van vernieuwing. En als het dan toch traditioneel is dan ben ik meer van het studentikoze.
    Kijk, jij snapt de vraag

Zouden veel mensen wél aan het profiel voldoen denk je?
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:32:44 #14
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68333603
    Enerzijds moeten we aannemen dat de potentiele PVV stemmers allemaal voor een sterke leider zijn, anderzijds is een kenmerk van diezelfde groep "Kritischheid tov Authoriteit".

Ja, helemaal duidelijk

Dat heidonistische, als je het zo wil noemen (wat beslist geen kenmerk van alleen PVV'ers is, geile mobieltjes en mooie kleding wil immers iedereen hebben, import doorgaans nog wat meer dan inheemsen), kun je ook omschrijven als fel-atheistisch. En dat verbaast me niks.

Sinds we het fijne geloof van de vrede geimporteerd hebben, en christelijke fossielen moslims al 'bedankt' hebben voor het 'op de agenda zetten van religie' heb ik het helemaal gehad met geloof.

Geloof is iets wat je lekker thuis moet doen, het zint me totaal niet dat ik het anno nu meer in de maatschappij tegenkom dan toen ik opgroeide.
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:34:33 #15
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_68333660
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:32 schreef ExTec het volgende:
    Enerzijds moeten we aannemen dat de potentiele PVV stemmers allemaal voor een sterke leider zijn, anderzijds is een kenmerk van diezelfde groep "Kritischheid tov Authoriteit".

Ja, helemaal duidelijk
    Niet moeilijk toch: kritiek jegens de mensen met macht die het niet met mensen uit die groep eens zijn. Wilders is het met dat volk eens, dús is hij de gedroomde sterke leider.
    Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:35:26 #16
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68333686
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:32 schreef ExTec het volgende:

Ja, helemaal duidelijk
    Simpel te verklaren: ze willen een sterke leider met veel macht maar hebben wel de hoop dat die naar hun luistert.

Kun je ook uit het rapport halen trouwens (ja, ik heb ze beide helemaal doorgenomen)
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:46:32 #17
    156288 wallofdolls
    Making love with my ego
    pi_68333935
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:25 schreef wallofdolls het volgende:
    Ik moet wel toegeven dat Geert de enige politicus is die al met (een enkele) concrete oplossing(en) strooit vóordat ie dat zou moeten gaan waarmaken, in plaats van dat ie dat daarna doet. Laten dat nou precies oplossingen zijn die tegen de ethiek in gaan.

Maar goed, ja, ik ben altijd een beetje tegen het uitvoeren van de eerste de beste inval van éen enkele persoon, zonder dat hier het beste van alle visies in consensus is gebracht.
    Misschien moet ik er dan even bij vertellen dat ik ook helemaal niet ontevreden ben over hoe Nederland functioneert en dus ook geen verandering nodig heb in de vorm van een PVV. Wel zie ik voldoende 'verbeterpunten'. Daar zie ik de rol van PVV, Groenlinks, SP en vooral PVD: het scherp houden van de traditionele partijen. Niet zozeer het meedingen naar leiderschap.

En dat ik liever café Bolle Jan en De Gieter afwissel met het Bimhuis en Café Alto, dat ik liever nadenk tijdens het lezen, film kijken en muziek luisteren dan dat ik altijd het zelfde gemakkelijke vermaak kies, dat staat daar dan weer haaks op. Op die conservatieve politieke houding dus.
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:47:49 #18
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68333966
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:35 schreef Klopkoek het volgende:

Kun je ook uit het rapport halen trouwens (ja, ik heb ze beide helemaal doorgenomen)
    Nee, dat geloof ik wel.

Maar ik heb dat 'onderzoek' niet erg hoog zitten.

Jantje Smit en fuckin' paintballen, give me a fuckin' brake
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:49:01 #19
    148500 OiFromTheStreets
    De leugen regeert!
    pi_68333994
    Er wordt tegenwoordig wel erg makkelijk gesmeten met de term 'populisme'. Meestal zonder dat degene die het roept beseft wat het inhoudt.

Een democratie zou júíst populistisch moeten zijn om ook daadwerkelijk democratisch te zijn. Wij leven dan ook eerder in een aristocratie dan in een democratie.

Netwerk is trouwens een bron van niets. Zoals op GS al te lezen viel, is men bij de publieke omroep weer eens erg selectief omgegaan met alle vergaarde informatie.
    What a wonderful world!
    What a wonderful world this is!
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:50:18 #20
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68334034
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:34 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Niet moeilijk toch: kritiek jegens de mensen met macht die het niet met mensen uit die groep eens zijn. Wilders is het met dat volk eens, dús is hij de gedroomde sterke leider.
    Ja, zal best. Uitleggen conform je straatje, noem ik dat.

Maar enerzijds kritisch tov authoriteit, en anderzijds een mega-autoriteit optuigen, staan haaks op elkaar.
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:52:49 #21
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68334109
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:49 schreef OiFromTheStreets het volgende:
    Er wordt tegenwoordig wel erg makkelijk gesmeten met de term 'populisme'.
    Het zichzelf weldenkend vindende volk moet ens af van het idee dat dat slecht is.

Want het tegenovergestelde daarvan is per definitie het arrogante "Nee, beste mensen, u vind e.e.a. wel een probleem, maar wij weten het beter! , en wij 'verklaren'' het geen probleem! ".
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:52:52 #22
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68334113
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:49 schreef OiFromTheStreets het volgende:
    Er wordt tegenwoordig wel erg makkelijk gesmeten met de term 'populisme'. Meestal zonder dat degene die het roept beseft wat het inhoudt.

Een democratie zou júíst populistisch moeten zijn om ook daadwerkelijk democratisch te zijn. Wij leven dan ook eerder in een aristocratie dan in een democratie.

Netwerk is trouwens een bron van niets. Zoals op GS al te lezen viel, is men bij de publieke omroep weer eens erg selectief omgegaan met alle vergaarde informatie.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_68334266
    Voro mij klopt het niet dat onderzoek. Hoe niet van hollands eten en muziek. maar stem wel pvv.
      vrijdag 24 april 2009 @ 12:59:14 #24
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68334296
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:52 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En heb je bevestigd voor jezelf/ontkracht wat'ie zegt, of schuif je het op voorhand terzijde, want GS?
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:00:09 #25
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_68334319
    Ik ben geen populist. Ik heb een hekel aan massa's en vind dat de mening van het plebs de reet afgeveegd kan worden. Zij is gewoon niet relevant. Ik ben eerder een meriocraat.
    The End Times are wild
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:00:12 #26
    81187 ethiraseth
    Fuck you, got mine
    pi_68334322
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:58 schreef easyphp het volgende:
    Voro mij klopt het niet dat onderzoek. Hoe niet van hollands eten en muziek. maar stem wel pvv.
    er staan dan ook veel meer punten in dan alleen piratenhits luisteren.
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:02:56 #27
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68334383
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:00 schreef LXIV het volgende:
    Ik ben geen populist. Ik heb een hekel aan massa's en vind dat de mening van het plebs de reet afgeveegd kan worden. Zij is gewoon niet relevant. Ik ben eerder een meriocraat.
    Je bedoeld 'meritocraat'?

Maar ik zien het al, u bent een democraat in hart en nieren.
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:03:19 #28
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_68334392
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:00 schreef LXIV het volgende:
    Aristocraat of Meritocraat?
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:04:00 #29
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68334408
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:00 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

er staan dan ook veel meer punten in dan alleen piratenhits luisteren.
    Ja, PVV stemmers hebben een DVD speler
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:05:54 #30
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68334466
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:04 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ja, PVV stemmers hebben een DVD speler
    Die heb ik overigens niet, ik ben er blijkbaar geen.

Ik rijd ook zeer rustig, niet meer dan 5 boetes per jaar ofzo, dus ik pas blijkbaar helemaal niet in het vakje.
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:07:08 #31
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_68334497
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:02 schreef ExTec het volgende:

[..]

Je bedoeld 'meritocraat'?

Maar ik zien het al, u bent een democraat in hart en nieren.
    Klopt. Maar jij maakt geen tikfouten. En een democraat in hart en nieren ben ik niet, alhoewel dat niks te maken heeft met het je iets aantrekken van de mening van het plebs. Democratie is echter iets anders en meer dan het volgen van de mening van het volk. Anders werden bijvoorbeeld pedofielen hier allang gelynched.
    The End Times are wild
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:07:31 #32
    2964 Armageddon
    Oldbies Automatisering BV.
    pi_68334510
    Netwerk
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:11:03 #33
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68334619
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:07 schreef LXIV het volgende:

[..]

Klopt. Maar jij maakt geen tikfouten. En een democraat in hart en nieren ben ik niet, alhoewel dat niks te maken heeft met het je iets aantrekken van de mening van het plebs. Democratie is echter iets anders en meer dan het volgen van de mening van het volk. Anders werden bijvoorbeeld pedofielen hier allang gelynched.
    Sure, maar het is natuurlijk niet een kwestie van zwart-wit.

Gezien de topic is het natuurlijk niet vreemd dat er zeer veel posters zijn die wel wensen zo de wereld te veredelen, want ik ben immers weldenkend; goed; en de PVV stemmer is dom en achterlijk en nothing in between,

Maar een gezonde democratie zit natuurlijk ergens in het midden.

En jij moet gewoon een ticket noord-korea kopen. Een enkele welteverstaan. Daar heb je namelijk zo'n meritocratie in optima pro forma, die jij wel lijkt te zien zitten.
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:12:31 #34
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68334665
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:59 schreef ExTec het volgende:

[..]

En heb je bevestigd voor jezelf/ontkracht wat'ie zegt, of schuif je het op voorhand terzijde, want GS?
    Beide. GeenStijl is bij uitstek een club dat over van alles en nog wat klaagt maar tegelijkertijd zelf geen kritiek kan hebben (en het dan gooit op 'den linkschen kerk').

Komt precies overeen met de samenvatting in de OP.

En ik heb hun klacht gelezen: zij zijn van mening dat het Netwerk stukje niet de lading van het onderzoek dekt. Dat is nét even wat anders dan wat nu door jullie beweert wordt.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:14:19 #35
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68334715
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:11 schreef ExTec het volgende:

[..]

Sure, maar het is natuurlijk niet een kwestie van zwart-wit.

Gezien de topic is het natuurlijk niet vreemd dat er zeer veel posters zijn die wel wensen zo de wereld te veredelen, want ik ben immers weldenkend; goed; en de PVV stemmer is dom en achterlijk en nothing in between,

Maar een gezonde democratie zit natuurlijk ergens in het midden.

En jij moet gewoon een ticket noord-korea kopen. Een enkele welteverstaan. Daar heb je namelijk zo'n meritocratie in optima pro forma, die jij wel lijkt te zien zitten.
    Jij ridiculiseert dit topic. Trekt het meteen allemaal weer persoonlijk aan.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:14:42 #36
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_68334725
    Ik vraag me trouwens af hoeveel % van de PVV kiezers graag naar de muziek van Marco Borsato luistert
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:16:54 #37
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68334793
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:12 schreef Klopkoek het volgende:

En ik heb hun klacht gelezen: zij zijn van mening dat het Netwerk stukje niet de lading van het onderzoek dekt. Dat is nét even wat anders dan wat nu door jullie beweert wordt.
    Neehoor, in normaal hollands: er klopt geen reet van.

T'is allemaal niet zo moeilijk; daar waar jij je onderzoek 'besteld' geef op voorhand al aan wat de uitkomst is.
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:17:06 #38
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68334799
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 12:52 schreef ExTec het volgende:

[..]

Het zichzelf weldenkend vindende volk moet ens af van het idee dat dat slecht is.

Want het tegenovergestelde daarvan is per definitie het arrogante "Nee, beste mensen, u vind e.e.a. wel een probleem, maar wij weten het beter! , en wij 'verklaren'' het geen probleem! ".
    Populisme is een gevaar omdat het uit gaat van een sterke leider die meent te weten te kunnen spreken voor een uniforme en homogene groep mensen waarvan hun wensen door de sterke leider direct vertaald kunnen worden in resultaat.

Dat is een utopie en daarom gevaarlijk. 'Het volk' is niet homogeen, hun wensen kunnen niet altijd worden bevredigd, kán niet altijd direct worden omgezet in resultaat en het is ook gevaarlijk om te denken dat een sterke leider zal doen wat 'het volk wil'.
    Daarbij komt nog het gevaar van de verstarring (door gebrek aan oppositie) en de mythe dat één leider alwetend zou kunnen zijn. Dat is niet zo; daarom heb je ambtenaren nodig en daarmee introduceer je meteen al het 'probleem' dat wensen van het volk niet direct vertaald kunnen worden door de leider.

Ik stel daarom ook dat juist de consensus en de achterkamertjes een teken zijn van een sterke, pluriforme democratie.

[ Bericht 18% gewijzigd door Klopkoek op 24-04-2009 13:22:16 ]
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:17:56 #39
    75043 Hexagon
    Vreemd Fenomeen
    pi_68334830
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:16 schreef ExTec het volgende:

[..]

T'is allemaal niet zo moeilijk; daar waar jij je onderzoek 'besteld' geef op voorhand al aan wat de uitkomst is.

Kom maar met een alternatief onderzoek dan
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:19:07 #40
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68334881
    quote:

[..]

Je wordt steeds treuriger.

Maak maar eens aannemelijk dat Netwerk een bevooroordeeld clubje is.

Dat Motivaction heeft gedanst naar de pijpen van Netwerk.

En dat de conclusies niet deugen.

PVV-gedrag ten top dit. Snel op teentjes getrapt zijn. Toont aan dat het Motivaction onderzoek deugt
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:20:57 #41
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68334938
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:14 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij ridiculiseert dit topic. Trekt het meteen allemaal weer persoonlijk aan.
    Ik ben nogal alergisch voor groepjes weldenkenden die tezamen gaan zitten navelstaren over hoe 'weldenkend' wij wel weer niet zijn, en de andere kant natuurlijk niet.

Misschien heeft groenlinks een forum, ga daar dan posten, is het iedereen het met je eens, en weet je zeker dat ik (of mensen die aan mijn 'kant' staan) zeker niet langs komen.

Ik iig, ben wel democraat in hart en nieren. Ik heb er maar mee te leren leven dat er mongolen zijn die op de PvdA en GL stemmen. Ik ga niet via omwegen proberen te gaan doen alsof dat eigenlijk 'slecht' is.
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:24:07 #42
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68335048
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:20 schreef ExTec het volgende:

[..]

Ik ben nogal alergisch voor groepjes weldenkenden die tezamen gaan zitten navelstaren over hoe 'weldenkend' wij wel weer niet zijn, en de andere kant natuurlijk niet.

Misschien heeft groenlinks een forum, ga daar dan posten, is het iedereen het met je eens, en weet je zeker dat ik (of mensen die aan mijn 'kant' staan) zeker niet langs komen.

Ik iig, ben wel democraat in hart en nieren. Ik heb er maar mee te leren leven dat er mongolen zijn die op de PvdA en GL stemmen. Ik ga niet via omwegen proberen te gaan doen alsof dat eigenlijk 'slecht' is.
    Man, dat is helemaal niet de bedoeling van dit topic. Als je goed de OP leest dan kun je er zelfs uit halen dat ook bij de VVD (een partij voor hoogopgeleiden) veel populisten zitten.

Wees niet zo snel aangebrand joh. Je bevestigd alleen maar de conclusies van dat onderzoek hiermee.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:24:41 #43
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68335064
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:19 schreef Klopkoek het volgende:

PVV-gedrag ten top dit. Snel op teentjes getrapt zijn. Toont aan dat het Motivaction onderzoek deugt
    Nou

En, werkt het?

Heb je dat lekkere warme gevoel in je onderbuik, dat jij 'het morele gelijk aan je kant hebt', en ik natuurlijk niet?

En de linksheid van hilversum, ga niet over beginnen. Ik ga jou toch geen 'bron' kunnen leveren die voor jou 'the offical seal of truth' erop heeft staan. En dat jij op voorhand al bronnen dismissed heb je al bewezen.
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:26:00 #44
    148500 OiFromTheStreets
    De leugen regeert!
    pi_68335105
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:12 schreef Klopkoek het volgende:
    [..]
    Beide. GeenStijl is bij uitstek een club dat over van alles en nog wat klaagt maar tegelijkertijd zelf geen kritiek kan hebben (en het dan gooit op 'den linkschen kerk').
    Daar ben ik het grotendeels mee eens, maar dat neemt niet weg dat ook zij bepaalde zaken op een juiste manier aan de kaak (kunnen) stellen.
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:17 schreef Klopkoek het volgende:
    [..]
    Populisme is een gevaar omdat het uit gaat van een sterke leider die meent te weten te kunnen spreken voor een uniforme en homogene groep mensen waarvan hun wensen door de sterke leider direct vertaald kunnen worden in resultaat.
    Kul! Populisme heeft niets te maken met 1 sterke leider. Het gaat er om dat het volk regeert en centraal staat, niet 1 of selecte groep leiders.

Zoals ik al zei leven wij nu in een aristocratie: de hoge heren (en dames) verleiden het volk met valse beloften en holle praatjes om vervolgens hun eigen gang te gaan. In een pure, dus populistische, democratie zouden deze politici daadwerkelijk (moeten) luisteren naar het volk.
    Wanneer zelfs het leeuwendeel van het volk een bepaalde mening heeft die niet strookt met die van onze 'leiders' in hun ivoren torens dan wel de welbekende salonsocialisten, spreekt men minachtend van populisme en onderbuikgevoelens.
    What a wonderful world!
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:28:54 #45
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68335196
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:26 schreef OiFromTheStreets het volgende:

[..]

Daar ben ik het grotendeels mee eens, maar dat neemt niet weg dat ook zij bepaalde zaken op een juiste manier aan de kaak (kunnen) stellen.
    [..]

Kul! Populisme heeft niets te maken met 1 sterke leider. Het gaat er om dat het volk regeert en centraal staat, niet 1 of selecte groep leiders.

Zoals ik al zei leven wij nu in een aristocratie: de hoge heren (en dames) verleiden het volk met valse beloften en holle praatjes om vervolgens hun eigen gang te gaan. In een pure, dus populistische, democratie zouden deze politici daadwerkelijk (moeten) luisteren naar het volk.
    Wanneer zelfs het leeuwendeel van het volk een bepaalde mening heeft die niet strookt met die van onze 'leiders' in hun ivoren torens dan wel de welbekende salonsocialisten, spreekt men minachtend van populisme en onderbuikgevoelens.
    Het vetgedrukte geeft het probleem aan. "Het Volk" bestaat niet.
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:29:30 #46
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68335221
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Man, dat is helemaal niet de bedoeling van dit topic.
    Wat is dan de bedoeling?
    quote:
    Wees niet zo snel aangebrand joh. Je bevestigd alleen maar de conclusies van dat onderzoek hiermee.
    Wat jij wil.
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:31:54 #47
    6484 ExTec
    <subtitle here>
    pi_68335299
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het rookbommetje.

Dat die container niet gemakkelijk te defineren is, betekent niet dat'ie niet bestaat.

For all intents en purposes, hebben we het in deze discussie over 'de politiek' en 'het volk', waar in deze het volk gedefineerd is als 'die mensen die niet in de politiek zitten'.

Dus 'het volk' bestaat wel
    &lt;signature here&gt;.
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:32:40 #48
    148500 OiFromTheStreets
    De leugen regeert!
    pi_68335324
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:28 schreef Klopkoek het volgende:
    [..]
    Ik doel in dit geval op alle burgers van Nederland. Binnen onze landsgrenzen zijn er idd verschillende volkeren te onderscheiden.
    What a wonderful world!
      vrijdag 24 april 2009 @ 13:38:05 #49
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68335520
    quote:
    Op vrijdag 24 april 2009 13:32 schreef OiFromTheStreets het volgende:

[..]

Ik doel in dit geval op alle burgers van Nederland. Binnen onze landsgrenzen zijn er idd verschillende volkeren te onderscheiden.
    En hoe denk je dat je al die verschillende 'volkjes' het beste met elkaar kunt laten verzoenen? Zodat ze allemaal een stukje van de taart krijgen? Door één leider aan te wijzen die zou doen wat 'hét volk' wil?
    Deuger, Woke & Gutmensch
      vrijdag 24 april 2009 @ 14:13:25 #50
    156288 wallofdolls
    Making love with my ego
    pi_68336718
    quote:

[..]

GeenStijl zegt dat iets niet klopt, dus klopt het ook niet ?

Al eens bedacht dat daar een groepje veredelde amateurs journalistiek probeert te bedrijven?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')