Omdat de Britten en de Fransen chauvinisten zijn en alleen in eigen geproduceerde vliegtuigen vliegen. Wij hebben geen eigen vliegtuigindustrie meer en moeten dus gaan winkelen in het buitenland. Aangezien de Amerikanen nu eenmaal de meeste vliegtuigen hebben en ook aan de meeste missies deelnemen en wij vaak alleen maar meedoen als de Amerikanen meedoen dan is de aankoop niet zo heel erg gek gedacht. En je kan veel van de Amerikaanse producten zeggen maar oorlogstuig daar zijn ze gewoon goed in.quote:Op donderdag 23 april 2009 22:22 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zeg, waarom schaffen dan niet meteen alle Navo landen meteen dat vliegtuig aan wat de landsheer (de VS) voorschrijft? Waarom willen die niet zo graag als simpel bijwagentje dienen?
En het ging jou toch om het eigen grondgebied te beschermen?
Dat zei ik ja.quote:Op donderdag 23 april 2009 22:02 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Als je tegen bent, dan weet je niet waar je het over hebt? Goede argumentatie, joh.
Nederland heeft enkel een paar duizend militairen nodig. Die kunnen inspringen bij nationale problemen, als watersnoodrampen e.d.
Met een V van vliegtuig welquote:Op donderdag 23 april 2009 22:31 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Is dat een nieuw woord voor piloot?
Dat idee begin ik ook te krijgen. Bos lijkt het belangrijker te vinden vrienden te blijven met de mensen binnen het kabinet, dan met zijn eigen partij.quote:Op donderdag 23 april 2009 22:00 schreef Klopkoek het volgende:
Ik heb ook het idee dat Wouter Bos heeft ingegrepen. Bos was er de afgelopen week niet.... tot gisteren.... en opeens geeft de PvdA alles weg.
[img]url[/img]quote:Op donderdag 23 april 2009 22:31 schreef geenjsfinnl het volgende:
[..]
hoe krijg ik de fotos van photobucket naar hier?
http://www.myds.com.au/GuideDetail.aspx?id=38quote:Op donderdag 23 april 2009 22:31 schreef geenjsfinnl het volgende:
[..]
hoe krijg ik de fotos van photobucket naar hier?
Bos heeft geleerd langer te kijken dan zijn neus lang is.quote:Op donderdag 23 april 2009 22:34 schreef Clyde_Frog het volgende:
[..]
Dat idee begin ik ook te krijgen. Bos lijkt het belangrijker te vinden vrienden te blijven met de mensen binnen het kabinet, dan met zijn eigen partij.
http://www.elsevier.nl/we(...)-in-JSF-conflict.htm
dat systeem ken ik, ik had gehoop dat ik met een knop van elke plaatje de img code kreeg en dan mooi onder elkaar, dat ik alleen nog copy en past hoef te doen.quote:Op donderdag 23 april 2009 22:35 schreef cherrycoke het volgende:
[..]
http://www.myds.com.au/GuideDetail.aspx?id=38
hoe doe ik dat?quote:Op donderdag 23 april 2009 22:45 schreef Clyde_Frog het volgende:
Kun je er niet een fotocollage maken?Het topic is nu niet fijn door te lezen.
Newsflash: wij zijn geen grootmacht meerquote:Op donderdag 23 april 2009 22:29 schreef marky het volgende:
[..]
Omdat de Britten en de Fransen chauvinisten zijn en alleen in eigen geproduceerde vliegtuigen vliegen. Wij hebben geen eigen vliegtuigindustrie meer en moeten dus gaan winkelen in het buitenland. Aangezien de Amerikanen nu eenmaal de meeste vliegtuigen hebben en ook aan de meeste missies deelnemen en wij vaak alleen maar meedoen als de Amerikanen meedoen dan is de aankoop niet zo heel erg gek gedacht. En je kan veel van de Amerikaanse producten zeggen maar oorlogstuig daar zijn ze gewoon goed in.
Jij bent hier degene die dom is.quote:Op donderdag 23 april 2009 22:29 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Dat zei ik ja.
Simpele rekensom: er worden straks 3500 JSF toestellen wereldwijd verkocht.
De aanschaf van testtoestellen zorgt ervoor dat Lockheed Martin ons een waardige partner vind.
Straks kunnen onze ingenieurs bij Stork een paar miljoen per toestel verdienen aan onderdelen en bovendien heeft onze luchtmacht dan de productie van haar belangrijkste toestel voor een deel in eigen land zitten.
Dus we verdienen er miljarden op en we vliegen beter.
Als je dat niet kunt volgen ben je:
1.Dom
2.Een communist of SP'er.
3.Een pacifist
Met al dat geld kun je ook het onderwijs verbeteren waardoor kids beter op hun toekomst voorbereid zijn en beter kwalitatief onderwijs krijgen. Dat brengt veel meer op economisch dan wat ordertjes voor Storck.quote:Op donderdag 23 april 2009 22:29 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Dat zei ik ja.
De aanschaf van testtoestellen zorgt ervoor dat Lockheed Martin ons een waardige partner vind.
Straks kunnen onze ingenieurs bij Stork een paar miljoen per toestel verdienen aan onderdelen en bovendien heeft onze luchtmacht dan de productie van haar belangrijkste toestel voor een deel in eigen land zitten.
Als je dat niet kunt volgen ben je:
1.Dom
3.Een pacifist
Ik dacht dat dat de man was die alles over first shooters wist.quote:Op donderdag 23 april 2009 22:45 schreef Atlanticus het volgende:
[ afbeelding ]
Ko Colijn
Hallo, ik ben expert op het gebied van wapens en internationale betrekkingen, helaas ben ik politicoloog.
Ik heb altijd een ochtendhumeur en ik kom graag op tv.
gewoon doorvliegen met f16quote:Op donderdag 23 april 2009 23:05 schreef Atlanticus het volgende:
Dus jullie vinden dat de Luchtmacht weg moet om het onderwijs te financieren?
Dus jij vind dat alles moet wijken voor de luchtmacht?quote:Op donderdag 23 april 2009 23:05 schreef Atlanticus het volgende:
Zeker niet. Onderwijs is zeer belangrijk. Ik vind het ook goed dat de PvdA tegenstribbelt omdat zij een verkiezingsbelofte heeft waar te maken. Namelijk het uitstellen van de keuze voor een opvolger van de F-16 tot bekend is of de JSF aan de eisen voldoet. Het CDA wil bij voorbaat al kiezen voor de JSF en dat lijkt me onverstandig. Maar puur naar de cijfers kijkende vind ik de JSF - nu al - beter dan de Saab Gripen. Of dat nou 33 miljoen per jaar meer of minder kost maakt me niet uit.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:06 schreef alors het volgende:
[..]
Dus jij vind dat alles moet wijken voor de luchtmacht?
Je kan de Grippen niet vergelijken met een vliegtuig dat niet bestaatquote:Op donderdag 23 april 2009 23:13 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Zeker niet. Onderwijs is zeer belangrijk. Ik vind het ook goed dat de PvdA tegenstribbelt omdat zij een verkiezingsbelofte heeft waar te maken. Namelijk het uitstellen van de keuze voor een opvolger van de F-16 tot bekend is of de JSF aan de eisen voldoet. Het CDA wil bij voorbaat al kiezen voor de JSF en dat lijkt me onverstandig. Maar puur naar de cijfers kijkende vind ik de JSF - nu al - beter dan de Saab Gripen. Of dat nou 33 miljoen per jaar meer of minder kost maakt me niet uit.
Het was meer omdat jij het ook zo zwart-wit stelde.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:13 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Zeker niet. Onderwijs is zeer belangrijk. Ik vind het ook goed dat de PvdA tegenstribbelt omdat zij een verkiezingsbelofte heeft waar te maken. Namelijk het uitstellen van de keuze voor een opvolger van de F-16 tot bekend is of de JSF aan de eisen voldoet. Het CDA wil bij voorbaat al kiezen voor de JSF en dat lijkt me onverstandig. Maar puur naar de cijfers kijkende vind ik de JSF - nu al - beter dan de Saab Gripen. Of dat nou 33 miljoen per jaar meer of minder kost maakt me niet uit.
Ik polariseer graag een beetje, maar ik ben eigenlijk best genuanceerd.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:25 schreef alors het volgende:
[..]
Het was meer omdat jij het ook zo zwart-wit stelde.
Het staat mij allemaal zo tegen omdat mij het gevoel bekruipt dat de aankoop van de JSF al jaren in kannen en kruiken is, om maar mee te doen met grote idool Amerika. Dat de JSF lobby overal tot de ellebogen inzit en bepaalde bewindspersonen uit hun hand eten. En dat dergelijke debatten gewoon showvertoningen zijn om democratie en transparantie te pretenderen. Dat staat mij enorm tegen, buiten de praktische bezwaren van een nog niet volledig getest vliegtuig uiteraard.
Hoe zeker is dat getal van 3500? Hoe zeker is die miljardenopbrengst? Etc.quote:Op donderdag 23 april 2009 22:27 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Dat zei ik ja.
quote:Als je dat niet kunt volgen ben je:
1.Dom
3.Een pacifist
De Amerikanen alleen al gaan 3000 JSF toestellen bestellen om hun oude F-16, F-14 en soms F-15 te vervangen. Tevens is de F-22 relatief duurder geworden zodat de F-35 ook voor de US Air Force een beter alternatief is.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:46 schreef Stupendous76 het volgende:
Dan plak ik je post hier even neer:
[..]
Hoe zeker is dat getal van 3500? Hoe zeker is die miljardenopbrengst? Etc.
[..]
![]()
Ik vind het ondergeschikt daaraan ja.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:05 schreef Atlanticus het volgende:
Maar het is wel zo dat de JSF een exportproduct wordt voor de producerende landen, je kunt dus verdienen aan dit toestel juist omdat het een goed en redelijk duur product is...quote:Op donderdag 23 april 2009 23:54 schreef Dutchguy het volgende:
[..]
Ik vind het ondergeschikt daaraan ja.
Zeker nu de nadruk meer op terrorisme ligt in plaats van internationale geschillen, het voortbestaan van internationale missies geen vanzelfsprekendheid meer is en de onzekerheid dus groot is. Het is helemaal niet duidelijk hoe defensie zich daar aan aan gaat passen. Om dan over een paar jaar al toestellen te gaan kopen waar we niet eens zeker van zijn wat die in de praktijk moeten doen, terwijl het onderwijs maar ook de gezondheidzorg zo onder druk staan ... nee ik zou wachten met die toestellen.
quote:Op donderdag 23 april 2009 23:51 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
De Amerikanen alleen al gaan 3000 JSF toestellen bestellen om hun oude F-16, F-14 en soms F-15 te vervangen. Tevens is de F-22 relatief duurder geworden zodat de F-35 ook voor de US Air Force een beter alternatief is.
van wiki, de kosten zouden in het gunstigste geval dus rond de 7 miljard zijn........ echter wordt er direct aangenomen dat de omzet nooit de 8 miljard zal halen. Er is nog niet eens bekend welke onderdelen nederland precies zal gaan maken..... waarschijnlijk wat schroefjesquote:De kostprijs van de F-35A-variant is echter gestegen van de initieel geschatte $45 miljoen naar meer dan $60 miljoen. De huidige raming van het bedrag dat benodigd is voor aanschaf van de toestellen is bijgesteld naar ¤5,5 miljard.[17] Samen met de op ¤9,1 miljard geraamde exploitatiekosten voor 30 jaar brengt dit het totaal aan levensduurkosten op ¤14,6 miljard voor 85 toestellen. De Algemene Rekenkamer zei in oktober 2006 niet te kunnen inschatten of deze bedragen nog verder zullen stijgen, en in mei 2008 gaf de rekenkamer aan dat de omzet van $8 miljard voor de Nederlandse wapenindustrie (die in 2002 werd geraamd) bij lange na niet gehaald kon worden.[18][19]
amerika verkoopt de jsf gewoon hoor niet nederlandquote:Op donderdag 23 april 2009 23:59 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Maar het is wel zo dat de JSF een exportproduct wordt voor de producerende landen, je kunt dus verdienen aan dit toestel juist omdat het een goed en redelijk duur product is...
Maar goed, ik ben het met je eens als je zegt dat het onderwijs en gezondheidszorg in Nederland meer aandacht vereisen dan de luchtmacht op dit moment.
Schroefjes? Dat is dus een onwaarheid.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:59 schreef ASroma het volgende:
[..]
[..]
van wiki, de kosten zouden in het gunstigste geval dus rond de 7 miljard zijn........ echter wordt er direct aangenomen dat de omzet nooit de 8 miljard zal halen. Er is nog niet eens bekend welke onderdelen nederland precies zal gaan maken..... waarschijnlijk wat schroefjes
http://www.defenseindustr(...)ract-to-stork-02258/quote:Op vrijdag 24 april 2009 00:01 schreef ASroma het volgende:
[..]
amerika verkoopt de jsf gewoon hoor niet nederland
Denk jij dat we ook onderdelen voor de JSF zouden leveren wanneer Nederland geen testpartner was? Zoja, waarom zijn we dan testpartner? En als het niet zo zou zijn zitter er straks dus minderwaardige onderdelen in de JSFquote:Op vrijdag 24 april 2009 00:08 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
http://www.defenseindustr(...)ract-to-stork-02258/
We maken gewoon onderdelen voor de F-16 en de JSF.
Dus dat is omzet en banen.
Nee, juist omdat andere landen die onderdelen ook kunnen maken moeten we zorgen dat we de productie hier heen halen.quote:Op vrijdag 24 april 2009 00:14 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Denk jij dat we ook onderdelen voor de JSF zouden leveren wanneer Nederland geen testpartner was? Zoja, waarom zijn we dan testpartner? En als het niet zo zou zijn zitter er straks dus minderwaardige onderdelen in de JSF
En daar zit ’m natuurlijk wel een beetje de kneep: idealiter verdienen we het terug doordat de Nederlandse industrie genoeg orders krijgt. En die toezeggingen zijn er informeel, die verwachtingen zijn er ook, maar er is ook een kans dat we minder krijgen omdat in de VS b.v. vanwege de crisis de roep om protectionisme en binnenlandse aanbestedingen groter wordt. Die discussie is eindeloos echter, maar het is natuurlijk altijd een gok die hier genomen wordt.quote:Op vrijdag 24 april 2009 00:20 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
Nee, juist omdat andere landen die onderdelen ook kunnen maken moeten we zorgen dat we de productie hier heen halen.
Dat is helemaal niet zo eindeloos, die hele discussie is al vrij waardeloos: wij gaan voor ¤ xx een aantal toestellen kopen en ons wordt voorgespiegeld dat wij dat bedrag (of zelfs nog meer) terug gaan krijgen d.m.v. tegenorders. Met andere woorden: we krijgen ze voor nop. Geloof jij het?quote:Op vrijdag 24 april 2009 00:25 schreef Iblis het volgende:
[..]
En daar zit ’m natuurlijk wel een beetje de kneep: idealiter verdienen we het terug doordat de Nederlandse industrie genoeg orders krijgt. En die toezeggingen zijn er informeel, die verwachtingen zijn er ook, maar er is ook een kans dat we minder krijgen omdat in de VS b.v. vanwege de crisis de roep om protectionisme en binnenlandse aanbestedingen groter wordt. Die discussie is eindeloos echter, maar het is natuurlijk altijd een gok die hier genomen wordt.
Tot ze straks echt uit de lucht vallen en we ze niet eens meer kunnen verpatsen aan een of ander derde wereldland?quote:Op donderdag 23 april 2009 23:06 schreef ASroma het volgende:
gewoon doorvliegen met f16
Gewoon een goede afweging maken, maar dat is niet mogelijk voor dit Amerikaanse marionettenkabinet.quote:Op vrijdag 24 april 2009 08:38 schreef nietzman het volgende:
[..]
Tot ze straks echt uit de lucht vallen en we ze niet eens meer kunnen verpatsen aan een of ander derde wereldland?
Zoals aangehaald zijn ze beide duurder geworden, en het is nog maar de vraag of Obama niet gaat bezuinigen op die 3000 toestellen. Die order is in ieder geval nog niet definitief.quote:Op donderdag 23 april 2009 23:51 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
De Amerikanen alleen al gaan 3000 JSF toestellen bestellen om hun oude F-16, F-14 en soms F-15 te vervangen. Tevens is de F-22 relatief duurder geworden zodat de F-35 ook voor de US Air Force een beter alternatief is.
We varen Nederlands, (Marine.) we rijden Duits. (Landmacht.) Gut, wat dansen wíj naar de pijpen van de Yankees zeg.quote:Op vrijdag 24 april 2009 08:49 schreef Dvm86 het volgende:
Gewoon een goede afweging maken, maar dat is niet mogelijk voor dit Amerikaanse marionettenkabinet.
De JSF vliegt al hoor, en kunst: ti's een oud toestel met wat nieuwe shit er ingelepeld. Dan kunnen we net zo goed een stel Russische toestellen door de Israëli's laten pimpen.quote:De JSF is gebaseerd op computermodellen, terwijl de Gripen dat niet is en tevens goedkoper.
De Oosterscheldekering gaat ook zelden dicht, maar het schijnt een vrij fijn gevoel te geven dat 'ie er ligt.quote:Om nog maar te zwijgen over de vraag of we de JSF wel echt nodig hebben. Welke vijand vereist de JSF? De Taliban? Niet echt... En ook al zouden we ooit nog een oorlog tegen Rusland mogen voeren, dan hebben we niet veel aan de over hyped JSF die het erg zwaar zal krijgen tegen bijvoorbeeld de nieuwe generatie SU-35 straaljagers.
In dat opzicht misschien niet, maar over het algemeen danst Jan Peter gewoon naar de pijpen van Uncle Sam. De steun aan de Irakoorlog is daar een voorbeeld van. Ik herinner met dat een oud minister-president ooit in een documentaire vertelde dat ze de Amerikanen al beloofd hadden om een Amerikaanse jager aan te schaffen (ik meen de F-104) en dat ze zogenaamde afweging tussen andere jagers voor de show was.quote:Op vrijdag 24 april 2009 08:54 schreef nietzman het volgende:
[..]
We varen Nederlands, (Marine.) we rijden Duits. (Landmacht.) Gut, wat dansen wíj naar de pijpen van de Yankees zeg..
[..]
De JSF vliegt alquote:De JSF vliegt al hoor, en kunst: ti's een oud toestel met wat nieuwe shit er ingelepeld. Dan kunnen we net zo goed een stel Russische toestellen door de Israëli's laten pimpen.
Oh echt? En waarom zou de Gripen deze taak niet op zich kunnen nemen?quote:De Oosterscheldekering gaat ook zelden dicht, maar het schijnt een vrij fijn gevoel te geven dat 'ie er ligt.
Geen probleem mee. Alhoewel ik denk dat wij als Nederland beter kunnen pimpen dan wie dan ook.quote:Op vrijdag 24 april 2009 08:54 schreef nietzman het volgende:
[..]
We varen Nederlands, (Marine.) we rijden Duits. (Landmacht.) Gut, wat dansen wíj naar de pijpen van de Yankees zeg..
[..]
De JSF vliegt al hoor, en kunst: ti's een oud toestel met wat nieuwe shit er ingelepeld. Dan kunnen we net zo goed een stel Russische toestellen door de Israëli's laten pimpen.
Je vergelijking is verkeerd: het gaat er niet om of die kering veel open of dicht is, maar dat die kering er is. Evenzo de opvolger van de F16: het gaat er niet om of we die veel gebruiken of niet, maar dat ie er is. Welke opvolger, dat komt nog.quote:[..]
De Oosterscheldekering gaat ook zelden dicht, maar het schijnt een vrij fijn gevoel te geven dat 'ie er ligt.
Kun je terughalen wie dat was en waar hij dat zei?quote:Op vrijdag 24 april 2009 10:21 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
In dat opzicht misschien niet, maar over het algemeen danst Jan Peter gewoon naar de pijpen van Uncle Sam. De steun aan de Irakoorlog is daar een voorbeeld van. Ik herinner met dat een oud minister-president ooit in een documentaire vertelde dat ze de Amerikanen al beloofd hadden om een Amerikaanse jager aan te schaffen (ik meen de F-104) en dat ze zogenaamde afweging tussen andere jagers voor de show was.
[..]
De JSF vliegt alHet overgrote deel van de prestaties is gebaseerd op computermodellen. Daarnaast is ook nog geen vaste prijs (projectje Betuwelijn). We hebben geen Russische toestellen nodig, we hadden de Gripen moeten overwegen, welke prima zou voldoen.
[..]
Oh echt? En waarom zou de Gripen deze taak niet op zich kunnen nemen?
Heb ik al eens geprobeerd, maar ik weet niet meer wie het gezegd heeft, dus het is erg moeilijk zoeken. Ik zal m'n best doen.quote:Op vrijdag 24 april 2009 10:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kun je terughalen wie dat was en waar hij dat zei?
quote:Op donderdag 23 april 2009 23:22 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Je kan de Grippen niet vergelijken met een vliegtuig dat niet bestaat
je kan er makkelijk nog 5 jaar mee doorvliegen. Ach en het heeft allemaal ook geen zin deze discussie, er is al 800 miljoen ingestoken, nou wordt er een weer een bedrag van tegen de 115 miljoen ingestoken. Je gaat mij niet vertellen dat ze die 85 toestellen niet gaan bestellen. Dat staat allemaal allang vast, zeg maar dag tegen 6 miljard. Nou heeft het leger weer een leuk speeltje waar ze mensen mee kunnen gaan doden, heerlijk, leuk echt top!quote:Op vrijdag 24 april 2009 08:38 schreef nietzman het volgende:
[..]
Tot ze straks echt uit de lucht vallen en we ze niet eens meer kunnen verpatsen aan een of ander derde wereldland?
ik denk dat NL die capaciteiten gewoon niet meer heeft sinds fokker weg is.quote:Op donderdag 23 april 2009 18:10 schreef voyeur het volgende:
[..]
Buiten de VS alleen GB en NL. Interessant genoeg heeft Italie afgezien van deelname aan dat testprogramma (en dus niet de verplichte twee toestellen aangeschaft. Ondanks dat blijven ze volledig deelnemen aan het ontwikkelingprogramma. Het kan dus wel.
Verder heeft Italie een complete assemblagefabriek voor de F35 afgedwongen voor hun deelname. Nederland kan dus gewoon niet onderhandelen.
Wat, denk je dat er morgen tig scheepscontainers met nieuwe JSFjes Rotterdam binnen komen varen als we nu besluiten een testtoestelletje aan te schaffen?quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:26 schreef ASroma het volgende:
je kan er makkelijk nog 5 jaar mee doorvliegen.
Ik denk dat iedereen dat al wel 100 jaar door heeft in NLquote:Op donderdag 23 april 2009 22:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Newsflash: wij zijn geen grootmacht meer
Het besluit is dat we 100miljoen in het testvliegen steken, zodat we niet voor 113miljoen een toestel hoeven te kopen.quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Overigens wat is het besluit nu?
Wordt er geld gereserveerd maar niet gekocht of zo
dit is een grap hoop ikquote:Op vrijdag 24 april 2009 12:46 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Het besluit is dat we 100miljoen in het testvliegen steken, zodat we niet voor 113miljoen een toestel hoeven te kopen.
Nee, we gaan verplichtingen ter waarde van 100 miljoen aan met betrekking tot de deelname aan de productie van de eerste tranche van vliegtuigen. Om mee te doen aan de testfase hebben we echter twee vliegtuigen nodig. Voor 100 miljoen hebben we echter hooguit één vliegtuig. Of we nog doorgaan met dat tweede vliegtuig is nu uitgesteld. Mochten we dan besluiten toch niet door te gaan, dan kunnen we het vliegtuig waarvoor we hebben meegedaan aan de productie (let wel: niet gekocht) op magische wijze toch verkopen, wat ons dan netto slechts 20 miljoen kost. Gaan we wel door, dan hebben we al een testvliegtuig en hoeven we er nog maar één bij te kopen!quote:
Plus dat dat ene vliegtuig hier sowieso nooit zou komen. We hebben en hadden dus nul vliegtuigen. Het heet nu alleen anders.quote:Op vrijdag 24 april 2009 13:36 schreef Iblis het volgende:
[..]
Nee, we gaan verplichtingen ter waarde van 100 miljoen aan met betrekking tot de deelname aan de productie van de eerste tranche van vliegtuigen. Om mee te doen aan de testfase hebben we echter twee vliegtuigen nodig. Voor 100 miljoen hebben we echter hooguit één vliegtuig.
waarschijnlijk omdat duitse leveranciers iets kunnen leveren wat zelfs amerikaanse leveranciers niet luktquote:Op vrijdag 24 april 2009 13:32 schreef Verluste het volgende:
Men is bang dat NL werkgelegenheid misloopt als we de boot missen met het JSF project. Wat niet zo is, want Duitsland participeert nu ook mee in de productie van het JSF project, terwijl Duitsland geen cent in het project heeft gestoken, noch politiek meedoet.
Dat testvliegen gebeurd idd in de VS maar dan zijn we er nog wel eigenaar van.quote:Op vrijdag 24 april 2009 13:39 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Plus dat dat ene vliegtuig hier sowieso nooit zou komen. We hebben en hadden dus nul vliegtuigen. Het heet nu alleen anders.
Wat er in feite gebeurd is dat we gewoon het al bestaande contract volgen, maar we hebben kennelijk de belofte dat we onze bestelling mogen annuleren voor 20 miljoen.quote:Op vrijdag 24 april 2009 13:49 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat testvliegen gebeurd idd in de VS maar dan zijn we er nog wel eigenaar van.
Maar als ik het goed begrijp gaan we, met andere woorden dan, toch een verplichting tot aankoop van testtoestellen aan
De Gripen is echt niet vergelijkbaar met de JSF hoor.quote:Op vrijdag 24 april 2009 17:42 schreef voyeur het volgende:
[..]
Wat er in feite gebeurd is dat we gewoon het al bestaande contract volgen, maar we hebben kennelijk de belofte dat we onze bestelling mogen annuleren voor 20 miljoen.
Verder is in bovenstaande discussie het niet de Gripen, maar de ook nog niet bestaande Gripen NG waarmee de F-35 vergeleken moet worden. Vliegt verder, harder, landt op een mini strookje asfalt (handig in het soort missies die NL uitvoert) en kost veel minder, maar ja, niet Amerikaans. Onze luchtmacht wil topgun spelen met de Amerikanen en dat kan dan niet.
En jij bent een insider? Niet dat ik weerleg wat je zegt, maar de prestaties van de F-35 zijn verre van onderbouwd (ja, op computermodellenquote:Op vrijdag 24 april 2009 18:51 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
De Gripen is echt niet vergelijkbaar met de JSF hoor.
1. Ik geloof wat Mat Herben, de Luchmacht zelf en de experts zeggen over de vliegeigenschappen van de JSF.quote:Op vrijdag 24 april 2009 19:06 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
En jij ben een insider? Niet dat ik weerleg wat je zegt, maar de prestaties van de F-35 zijn verre van onderbouwd (ja, op computermodellen) en dat ding gaat belachelijk veel kosten. Kun je wel net gaan doen alsof alles waar 'made in the US' opstaat, superieur is aan niet-Amerikaanse producten, maar dat is natuurlijk BS.
Voorlopig heb ik nog geen goede argumenten gezien waarom wij een F-35 zouden moeten verkiezen boven de Gripen, ook rekening houdend met het takenpakket van onze luchtmacht. Daarnaast zijn er meer dan genoeg bronnen te vinden die een ''lichtelijk'' genuanceerder beeld geven van de prestaties van de F-35 dan het beeld dat voorgespiegeld wordt door Lockheed Martin.
Raar dat de JSF dik wordt ingemaakt in militaire simulaties tegen huidige 2.5 toestellenquote:Op vrijdag 24 april 2009 19:16 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
1. Ik geloof wat Mat Herben, de Luchmacht zelf en de experts zeggen over de vliegeigenschappen van de JSF.
2. Ik heb zelf gezien dat de JSF meer wapens mee kan nemen dan de Gripen.
3. De JSF heeft een moderne en betere motor dan de Gripen.
4. De JSF heeft stealth-eigenschappen die de Gripen niet heeft, hoewel de nieuwste radarsystemen dat wel redelijk ongedaan maken (al hebben schurkenstaten die radars toch niet, dus dat is wel een pluspunt).
5. De JSF is favoriet bij onze F-16 piloten.
Als de JSF dan meer kost dan de Gripen boeit dat mij niet zo, aangezien de luchtmacht van mij best wel wat mag kosten.
Raar dat je dat beweert.quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:31 schreef Verluste het volgende:
[..]
Raar dat de JSF dik wordt ingemaakt in militaire simulaties tegen huidige 2.5 toestellen
A) 2.5 euh, dat was de starfighter denk ik..quote:Op vrijdag 24 april 2009 20:31 schreef Verluste het volgende:
[..]
Raar dat de JSF dik wordt ingemaakt in militaire simulaties tegen huidige 2.5 toestellen
quote:
Je kan alles vergelijken; het gaat er maar om wat je doelstellingen zijn.quote:Op vrijdag 24 april 2009 18:51 schreef Atlanticus het volgende:
[..]
De Gripen is echt niet vergelijkbaar met de JSF hoor.
http://reporter.kro.nl/downloads/rand_pacific_view.pdfquote:
Dit gaat over de F-22 niet de JSF.quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:56 schreef Verluste het volgende:
http://reporter.kro.nl/downloads/rand_pacific_view.pdf
Nee, het gaat sowieso niet over een specifiek toestel. Lees die Rand studie nou gewoon.quote:
T gaat ook over de F35, pagina 79 en 80.quote:
Oh, dat beroemde stuk dat in Australië nogal wat commotie veroorzaakte, tot Rand uitlegde waar de studie nou eigenlijk echt over ging?quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:56 schreef Verluste het volgende:
[..]
http://reporter.kro.nl/downloads/rand_pacific_view.pdf
Beetje gekleurd verhaaltje. Defensie geeft aan de feiten te hebben gechecked om De Vries niet voor de tweede keer voor lul te laten staan. Ze gebruiken (om welke reden dan ook) verkeerde informatie, en de Azijnbode maakt daar direct 'liegen' van. Een beetje journalist had niet alleen de woorden van De Vries gecontroleerd, maar ook die van Saab.quote:En alle recht om defensie te wantrouwen: http://www.volkskrant.nl/(...)_over_JSF-concurrent
Lees nou maar eens t rapport zelf. Begint je pro-Amerikanisme niet de overhand te krijgen?quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:55 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Oh, dat beroemde stuk dat in Australië nogal wat commotie veroorzaakte, tot Rand uitlegde waar de studie nou eigenlijk echt over ging?Hebben we die studie niet in een eerder topic al afgeserveerd?
[..]
Beetje gekleurd verhaaltje. Defensie geeft aan de feiten te hebben gechecked om De Vries niet voor de tweede keer voor lul te laten staan. Ze gebruiken (om welke reden dan ook) verkeerde informatie, en de Azijnbode maakt daar direct 'liegen' van. Een beetje journalist had niet alleen de woorden van De Vries gecontroleerd, maar ook die van Saab.
Wie loopt er hier nou eigenlijk met oogkleppen op, Verluste? Begint je anti-amerikanisme niet een beetje de overhand te krijgen?
hey, krijg nou wat! Je leest mijn stukjes!quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:56 schreef Verluste het volgende:
[..]
Lees nou maar eens t rapport zelf. Begint je pro-Amerikanisme niet de overhand te krijgen?
•
F-35A is “Double Inferior” relative to modern Russian/Chinese fighter designs in visual range combat
–
Inferior acceleration, inferior climb, inferior sustained turn capability
–
Also has lower top speed
–
Can’t turn, can’t climb, can’t run
Wie zijn 'we' en waar is die studie afgeserveerd?quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:55 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Oh, dat beroemde stuk dat in Australië nogal wat commotie veroorzaakte, tot Rand uitlegde waar de studie nou eigenlijk echt over ging?Hebben we die studie niet in een eerder topic al afgeserveerd?
[..]
dat staat echt maar dan ook echt nergens in jouw linkquote:Op vrijdag 24 april 2009 23:56 schreef Verluste het volgende:
[..]
Lees nou maar eens t rapport zelf. Begint je pro-Amerikanisme niet de overhand te krijgen?
•
F-35A is “Double Inferior” relative to modern Russian/Chinese fighter designs in visual range combat
–
Inferior acceleration, inferior climb, inferior sustained turn capability
–
Also has lower top speed
–
Can’t turn, can’t climb, can’t run
in het def topic loopt dit al veel langerquote:Op zaterdag 25 april 2009 01:24 schreef voyeur het volgende:
[..]
Wie zijn 'we' en waar is die studie afgeserveerd?
Daar heb ik me ook wel eens vertoond, maar ik ken die afservering niet.quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
in het def topic loopt dit al veel langer
conclusies werden nogal uit hun verband gerukt en sensationeler neergezet dan de eigenlijke onderzoeker het bedoeldequote:Op zaterdag 25 april 2009 15:50 schreef voyeur het volgende:
[..]
Daar heb ik me ook wel eens vertoond, maar ik ken die afservering niet.
Pas maar op, straks wordt je gebashed door de JSF-fanboys die een bord voor hun kop hebben en alle kritiek wegwuiven alsof het niks isquote:Op zondag 26 april 2009 12:19 schreef Klopkoek het volgende:
http://www.groene.nl/2009/17/In_volle_vaart_de_fuik_in
lezenswaardig artikel
Dat is ook niet zo vreemd omdat dat standpunt nogal onhoudbaar is. Als men nou gewoon toegeeft dat men koopt .....quote:Op zaterdag 25 april 2009 16:09 schreef EuropaJa het volgende:
Van Geel komt wel lastig uit zijn woorden over het wel/niet kopen van een testtoestel...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |