abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68410391
De 1 zijn dood is de ander zijn brood. Zo werkt 't.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2009 00:06:43 ]
pi_68410624
quote:
Op maandag 27 april 2009 00:05 schreef sig000 het volgende:

[..]

Daar wordt je al genept, boeie wat er nieuw is, het zijn juiste de panden die niet verkocht worden en eigenaar in de shit zit, die interessant zijn maar het is nog wat vroeg daarvoor.
Ja, maar dat is geen functie binnen Funda. Overigens heb ikzo al wel een paar panden gehad die ik volgde, van Funda verdwenen en vervolgens een dag later er weer op stonden. Makelaar-switch waarschijnlijk.

Ook zie ik af en toe een aanpassing van de vraagprijs, OMHOOG. Ik vermoed om gewoon een ander segment aan te boren. Lukt het in 3 maanden niet in het segment tot 250k, dan proberen we het daarna net op de onderkant in het hogere segment.

Daarom is het jammer dat je max 50 woningen kan volgen, want dit soort dingen zijn sowieso interessant om te zien, en het geeft je flink wat onderhandelingskracht mocht je uiteindelijk iets zien waar je echt interesse voor hebt.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
  maandag 27 april 2009 @ 00:19:08 #273
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68410678
Ik denk dat de stijging voornamelijk voortkomt uit de dalende verkopen, dus niet dat meer mensen hun woning te koop zetten dan voorheen. Er komen "gewoon" woningen bij, er gaan er echter veel minder van af.

Mensen zijn in de -verkeerde- veronderstelling dat ze nu beter niet kunnen verkopen omdat de markt slecht is. Terwijl in werkelijkheid dit -in een dalende markt- een uitgelezen verkoopmoment is. Later zal blijken dat deze dagen nog steeds tot de piek behoren. Die paar procent minder dan de absolute top is niet relevant. Je kunt nog steeds een absolute topprijs krijgen voor je woning.

De profi's weten dit natuurlijk wel. Die liquideren hun OR-porto nu voor marktconforme prijzen. En kopen over drie jaar weer terug. De duivel schijt altijd op de grote hoop, zullen we maar zeggen.
The End Times are wild
pi_68410746
quote:
Op maandag 27 april 2009 00:17 schreef Metatron het volgende:

[..]

Ja, maar dat is geen functie binnen Funda. Overigens heb ikzo al wel een paar panden gehad die ik volgde, van Funda verdwenen en vervolgens een dag later er weer op stonden. Makelaar-switch waarschijnlijk.

Ook zie ik af en toe een aanpassing van de vraagprijs, OMHOOG. Ik vermoed om gewoon een ander segment aan te boren. Lukt het in 3 maanden niet in het segment tot 250k, dan proberen we het daarna net op de onderkant in het hogere segment.

Daarom is het jammer dat je max 50 woningen kan volgen, want dit soort dingen zijn sowieso interessant om te zien, en het geeft je flink wat onderhandelingskracht mocht je uiteindelijk iets zien waar je echt interesse voor hebt.
Gewoon elke dag rustig kijken wat er in bepaalde straal te vinden is.
Geen voorkeuren invoeren dat is precies wat heren makelaars willlen.
Nee gewoon ff aanbod bekijken in de stad en wat net daarbuiten ligt.
Kost wat meer tijd maar daardoor krijg je wel beter overzicht.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2009 00:23:10 ]
pi_68410798
quote:
Op maandag 27 april 2009 00:19 schreef LXIV het volgende:

De profi's weten dit natuurlijk wel. Die liquideren hun OR-porto nu voor marktconforme prijzen. En kopen over drie jaar weer terug. De duivel schijt altijd op de grote hoop, zullen we maar zeggen.
ssst.
pi_68410833
De slimme verkoper met wat marge die weg wil zet nu zijn huis net wat lager dan de rest in de markt.
pi_68410880
Heb je duur gekocht dan is 't komende 5 jaar blijven zittten en dan maar weer zien.
Vroeger woonde er ook 12 kinderen in een eensgezinswoning.
pi_68410909
Eigenlijk is 't best wel simpel.
pi_68411332
quote:
Op maandag 27 april 2009 00:22 schreef sig000 het volgende:

[..]

Gewoon elke dag rustig kijken wat er in bepaalde straal te vinden is.
Geen voorkeuren invoeren dat is precies wat heren makelaars willlen.
Nee gewoon ff aanbod bekijken in de stad en wat net daarbuiten ligt.
Kost wat meer tijd maar daardoor krijg je wel beter overzicht.
Da's leuk voor een kleine gemeente, maar in R'dam zie je dan echt door de huizen de stad niet meer .

Overigens kijk ik zelf 'met de hand' elke dag op een paar manieren. Sowieso met mijn 'plafondprijs'. Dan nog eens heel specifiek op bepaalde postcodes van wijken die me wel wat lijken, met een straal van 0 of 1 Km. Dan ook nog eens over de hele stad, met plafondprijs, minimaal woonoppervlak en woningtypes.

Op dit moment zie ik dan in bepaalde gwilde gebieden (Kop van Zuid) een hele grote fluctuatie, die, als je afgaat op wat je op Funda kan zien, bijna nergens op slaat. Sommige woningen zijn binnen een week weg, terwijl een vergelijkbare woning, in dezelfde buurt, met een overeenkomstige prijs (gecorrigeerd voor onderhoud, wel/geen terras etc.) soms al 6+ maanden in de verkoop staat.

Daar kun je,zonder nadere info, niet zo heel veel uit concluderen. Misschien staat die ene woning wel 'for the heck of it' te koop, en wil men de vraagprijs, en gaat de ander voor dik onder de vraagprijs op het eerste bod weg. Of misschien is er met die 6+ maanden te koop staande woning nog wel iets anders mis.

Maar goed, ik houd de lokale markt hier al een flink aantal maanden in de gaten, en op basis daarvan kan ik wel een paar voorzichtige conclusies trekken:
› Wat nu nog snel verkocht wordt, zijn (ook intern) zeer goed onderhouden huizen, met bij voorkeur splinternieuwe keukens en/of badkamers. Waar je bij wijze van spreken zo in kan trekken, met hooguit een lik verf over de muren heen
› Wat heel lang te koop staat is in die tijd ook niet gezakt met de prijs. Staat dus waarschijnlijk 'for the heck of it' te koop, en geen noodzaak
› Door de bank genomen zakken de prijzen. Ik zie steeds meer woningen binnen mijn creterium van max 250k vallen, die 6-12 maanden geleden daar flink boven zaten.
› De huizen die bouwtechnisch wel in orde zijn, maar flink gemoderniseerd dienen te worden, staan wel lang te koop (tegen de 6 maanden) maar gaan er uiteindelijk wel uit, na een prijsverlaging.

Kortom:De kant-en-klare droomhuisjes lopen nog wel, maar de rest wordt steeds moeilijker verkocht.

Maa goed, dit is slechts mijn interpretatie van wat ik zie binnen het gebied en segment waarin ik zoek.
You tell someone you're a Metatron, they stare at you blankly. You mention something out of a Charlton Heston movie and suddenly everyone is a theology scholar!
Meh.
pi_68411416
quote:
Op maandag 27 april 2009 00:29 schreef sig000 het volgende:
Heb je duur gekocht dan is 't komende 5 jaar blijven zittten en dan maar weer zien.
Tsja, alsof dat zo'n ramp is. Mijn ouders hebben toen ze trouwden een huis gekocht (in '69) en zijn nooit verhuisd.

Al blijft er nog een kwart over van de prijs van dat huis in begin 2008, dan nog is het cashen.
Meh.
pi_68411511
quote:
Op maandag 27 april 2009 00:53 schreef Metatron het volgende:

Maa goed, dit is slechts mijn interpretatie van wat ik zie binnen het gebied en segment waarin ik zoek.
Je ben al aardig goed bezig op die manier en na een tijdje kun je redelijk inschatten wat echt nieuw in de verkoop is en wat al veel langer te koop staat.
Wil je in gespreid bedje dan betaal je de hoofdprijs.
Ben je handig en heb je geduld dan zou ik zeker nog wachten als ik u was.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2009 01:04:56 ]
pi_68411749
quote:
Op maandag 27 april 2009 01:04 schreef sig000 het volgende:

[..]

Je ben al aardig goed bezig op die manier en na een tijdje kun je redelijk inschatten wat echt nieuw in de verkoop is en wat al veel langer te koop staat.
Wil je in gespreid bedje dan betaal je de hoofdprijs.
Ben je handig en heb je geduld dan zou ik zeker nog wachten als ik u was.
Oh, ik wacht al een tijdje hoor. Iedereen verklaarde me voor gek. Ik kon zo'n hypotheek voor een leuk huis toch best opbrengen? Ja, dat klopt. En ik vind het ook niet erg om 200k+ af te tikken voor een huis. Maar dan moet dat huis het ook wel waard zijn. En ik vond 5 jaar geleden al dat de prijzen voor een (te) groot deel uit lucht bestonden, dus ik zit lekker in een huurhuis, want ik had al het idee dat de koopprijzen binnen afzienbare tijd (weer) eens flink gecorrigeerd zouden gaan worden.

En nu lijkt het er op dat ik gelijk ga krijgen. Nu is het een kwestie van de zaak goed volgen, en proberen in te schatten wat een huis nou echt (als in herbouwwaarde) waard is. Naderen de prijzen dat niveau, dan wordt het tijd om een leuk huis wat je aanstaat te gaan kopen.

Plus dat ik dan nog eens het voordeel heb dat als de prijscorrectie fors genoeg is, ik een huis van het type wat ik wil gewoon kan aftikken, en helemaal geen hypotheek nodig heb.
Meh.
pi_68411835
quote:
Op maandag 27 april 2009 01:21 schreef Metatron het volgende:

[..]

Oh, ik wacht al een tijdje hoor. Iedereen verklaarde me voor gek. Ik kon zo'n hypotheek voor een leuk huis toch best opbrengen? Ja, dat klopt. En ik vind het ook niet erg om 200k+ af te tikken voor een huis. Maar dan moet dat huis het ook wel waard zijn. En ik vond 5 jaar geleden al dat de prijzen voor een (te) groot deel uit lucht bestonden, dus ik zit lekker in een huurhuis, want ik had al het idee dat de koopprijzen binnen afzienbare tijd (weer) eens flink gecorrigeerd zouden gaan worden.

En nu lijkt het er op dat ik gelijk ga krijgen. Nu is het een kwestie van de zaak goed volgen, en proberen in te schatten wat een huis nou echt (als in herbouwwaarde) waard is. Naderen de prijzen dat niveau, dan wordt het tijd om een leuk huis wat je aanstaat te gaan kopen.

Plus dat ik dan nog eens het voordeel heb dat als de prijscorrectie fors genoeg is, ik een huis van het type wat ik wil gewoon kan aftikken, en helemaal geen hypotheek nodig heb.
Je klinkt als een erg verstandig persoon waar makelaars en omringende uitzuigers niet vrolijk van worden.
Waarschijnlijk ken je de woningmarkt daar al beter al zullen ze dat nooit toegeven.

Mijn advies is als je beetje fatsoenlijke flat hebt, is rustig wachten en je kans pakkken

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2009 01:28:34 ]
pi_68412144
quote:
Op maandag 27 april 2009 01:27 schreef sig000 het volgende:

[..]

Je klinkt als een erg verstandig persoon waar makelaars en omringende uitzuigers niet vrolijk van worden.
Dat eerste weet ik niet, ik denk het wel, maar de tijd zal het leren. Dat de standaard club in de huizenmarkt me niet zo mag weet ik al . Ik ben een jaar of 4 terug eens wat hypotheekverstrekkers langsgegaan, gewoon om eens een idee te krijgen wat m'n mogelijkheden waren. Goed, het merendeel klopt de cijfertjes in, komt met een max. koopsom op de proppen en wenst je veel plezier met je huizenjacht. Degenen die echt een gesprek met je aangaan zitten je vol ongeloof aan te kijken. 'Maar meneer, waar maakt u zich druk over? hahaha, zo'n pandje gaat alleen maar meer waard worden. Die hypotheekschuld maakt toch niet uit? Ga er langer dan 3 jaar wonen, en je pakt zo dikke winst!'

Mijn huurhuis werd me begin 2008 te koop aangeboden, voor een 'vriendenprijsje', omdat ik het al huurde. Mijn interpretatie van hun vriendenprijs was omgekeerd. Volgens mij was ik hun een vriendendienst aan het bewijzen als ik het daarvoor kocht. Maar onderhandelen over die prijs kon echt niet. Nou best, dan niet. 2 deuren verder staat nu eenzelfde woning inmiddels een jaar te koop. (vriendenprijs + 10%) Blij dat ik het niet gedaan heb.
quote:
Waarschijnlijk ken je de woningmarkt daar al beter al zullen ze dat nooit toegeven.

Mijn advies is als je beetje fatsoenlijke flat hebt, is rustig wachten en je kans pakkken
Ik zit qua woning prima. 90 vierkante meter, met een tuin van 5 1/2 bij 16. Alleen zit ik in een buitenwijk, en mijn voorkeur is toch om dichter bij het centrum te wonen. Die tuin interesseert me geen bal. (is ook te zien )

Mijn 'probleem' is dat ik geen klusser ben, en dus bij voorkeur iets wil waar ik zo in kan trekken. Of een casco (renovatie) woning die ik af kan tikken en er dan een aannemer in kan zetten om het in een maand of 2 a 3 kan laten transformeren tot mijn (bijna) ideale woning.

Gezien de huidige markt is dat inderdaad een kwestie van rustig afwachten. Ik zit in essentie prima hier, en ik heb de cash om de instap te maken wanneer ik de prijzen reeel vind.
Meh.
  maandag 27 april 2009 @ 10:00:57 #285
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68415058
Al die huizenbezitters die nu niet willen verkopen omdat ze niet op 'de bodem' willen verkopen !
Maar de prijs die ze nu nog voor hun woning kunnen vangen gaan ze gecorrigeerd voor inflatie waarschijnlijk de rest van hun leven niet meer zien.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 27 april 2009 @ 10:12:44 #286
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_68415308
hebben hier net van de week het huis van oma verkocht.

Aankoopprijs 55 jaar geleden 18.000 gulden.
Verkoopprijs 175.000 euro.

Mogen we niet klagen dachten we

En de prijs had hoger gekund alleen is er sinds '93 nogal veel onderhoud blijven liggen, dus ja prijs wat zakken en binnen 1,5 week was het huis verkocht.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_68415521
quote:
Op maandag 27 april 2009 10:00 schreef SeLang het volgende:
Al die huizenbezitters die nu niet willen verkopen omdat ze niet op 'de bodem' willen verkopen !
Maar de prijs die ze nu nog voor hun woning kunnen vangen gaan ze gecorrigeerd voor inflatie waarschijnlijk de rest van hun leven niet meer zien.
Dit is idd te grappig voor woorden. Veel huizenbezitters hebben hun verkoopprijzen nog niet verlaagd, omdat men denkt dat de huizenmarkt even in een dipje zit.

Ik zou als huizenverkoper zo snel mogelijk van het huis afwillen. Wacht eerst op een bod dat voor 95% overeenkomt met de huidige vraagprijs en verkoop het direct zou ik zeggen. Over 2 jaar zijn huizenprijzen minimaal 15% minder waard in NL. Sell sell sell, maar daar willen de huizenbezitters nog niet aan.
  maandag 27 april 2009 @ 10:24:36 #288
78918 SeLang
Black swans matter
pi_68415586
quote:
Op maandag 27 april 2009 10:12 schreef Nizno het volgende:
hebben hier net van de week het huis van oma verkocht.

Aankoopprijs 55 jaar geleden 18.000 gulden.
Verkoopprijs 175.000 euro.

Mogen we niet klagen dachten we

En de prijs had hoger gekund alleen is er sinds '93 nogal veel onderhoud blijven liggen, dus ja prijs wat zakken en binnen 1,5 week was het huis verkocht.
Dat is een gemiddelde stijging van 5,7% per jaar, dus fors hoger dan inflatie. Een prachtig rendement!
(btw: gemiddelde inflatie was 3,7% over die periode)

Dit is dan ook een prachtig voorbeeld van een buy low sell high strategie: in 1953 was de huizenmarkt historisch gezien erg goedkoop (de markt was in de eeuwen ervoor zelden goedkoper) terwijl er is verkocht op de top van de grootste huizenbubble allertijden. Een dergelijk rendement gaat tijdens ons leven nooit meer worden gehaald.

[ Bericht 2% gewijzigd door SeLang op 27-04-2009 10:38:28 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  maandag 27 april 2009 @ 10:27:57 #289
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_68415692
quote:
Op maandag 27 april 2009 01:21 schreef Metatron het volgende:

[..]

Dan zou ik je centen maar snel in iets stoppen met de hyperinflatie op komst!!!
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
  maandag 27 april 2009 @ 10:33:28 #290
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_68415854
quote:
Op maandag 27 april 2009 10:21 schreef pberends het volgende:

[..]

Dit is idd te grappig voor woorden. Veel huizenbezitters hebben hun verkoopprijzen nog niet verlaagd, omdat men denkt dat de huizenmarkt even in een dipje zit.

Ik zou als huizenverkoper zo snel mogelijk van het huis afwillen. Wacht eerst op een bod dat voor 95% overeenkomt met de huidige vraagprijs en verkoop het direct zou ik zeggen. Over 2 jaar zijn huizenprijzen minimaal 15% minder waard in NL. Sell sell sell, maar daar willen de huizenbezitters nog niet aan.
Sell sell sell?

Dat doe je met aandelen, die koop en verkoop je puur op verwacht rendement. Een huis blijft gewoone en functie behouden hoor. Ook zou het veel minder waard worden, het woongenot blijft hetzelfde. Het is dus zeer verstandig om niet overhaast met een BHFH in zee te gaan die 50% biedt...
and made it rain upward
  maandag 27 april 2009 @ 10:35:38 #291
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_68415916
quote:
Op maandag 27 april 2009 10:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is een gemiddelde stijging van 5,7% per jaar, dus fors hoger dan inflatie. Een prachtig rendement!

Dit is dan ook een prachtig voorbeeld van een buy low sell high strategie: in 1955 was de huizenmarkt historisch gezien erg goedkoop (de markt was in de eeuwen ervoor zelden goedkoper) terwijl er is verkocht op de top van de grootste huizenbubble allertijden. Een dergelijk rendement gaat tijdens ons leven nooit meer worden gehaald.
Beetje overdreven. Rendement van 5,7% per jaar kan je zelf nu nog gaan behalen op de juiste panden/grond op de juiste locatie.

Mijn garagebox doet het al beter....

Gemakshalve vergeet je even te noemen dat er ook al die jaren in gewoond is!
and made it rain upward
pi_68415931
quote:
Op maandag 27 april 2009 10:27 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Dan zou ik je centen maar snel in iets stoppen met de hyperinflatie op komst!!!
En niet in staatsleningen vanwege de hoge rentes op komst
  maandag 27 april 2009 @ 10:41:05 #293
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_68416079
quote:
Op maandag 27 april 2009 10:36 schreef henkway het volgende:

[..]

En niet in staatsleningen vanwege de hoge rentes op komst
De woningprijs zal in getal niet veel dalen, door de inflatie zal het goedkoper worden, duurt nog even omdat de werkgevers vooralsnog niet meteen mee zullen gaan met de lonen.
and made it rain upward
pi_68417111
quote:
Op maandag 27 april 2009 10:41 schreef Sjabba het volgende:

[..]

De woningprijs zal in getal niet veel dalen, door de inflatie zal het goedkoper worden, duurt nog even omdat de werkgevers vooralsnog niet meteen mee zullen gaan met de lonen.
Prijsstijgingen (als gevolg van inflatie) maken goederen juist duurder.
  maandag 27 april 2009 @ 12:56:36 #295
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_68419807
quote:
Op maandag 27 april 2009 10:35 schreef Sjabba het volgende:

[..]

Beetje overdreven. Rendement van 5,7% per jaar kan je zelf nu nog gaan behalen op de juiste panden/grond op de juiste locatie.
In het hogere segment zijn waarschijnlijk nog hogere rendementen te behalen, maar (met alle respect) voor een simpele woning 5,7% per jaar vangen is een prima resultaat.
quote:
Gemakshalve vergeet je even te noemen dat er ook al die jaren in gewoond is!
Laat dat nou net de functie zijn van een huis: wonen! Nog steeds dringt het niet tot mensen door dat huizen niet per definitie een beleggingsobject zijn.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_68420237
Zoek in 192.673 koopwoningen

Nog maar een 7500 huizen en we zijn er
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
  maandag 27 april 2009 @ 23:08:59 #298
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_68442806
100 woningen per dag niet hard meer? Dat zijn er 36000 per jaar! Ik vind het nogal.
The End Times are wild
  dinsdag 28 april 2009 @ 06:18:47 #299
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68448191
Mensen, hebt toch gewoon eens geduld!
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_68450351
quote:
Op maandag 27 april 2009 10:35 schreef Sjabba het volgende:

Mijn garagebox doet het al beter....
Haal jij dat ook 55 jaar lang? 5,7% rendement op iets dat helemaal niet bedoeld is als beleggingsobject is belachelijk hoog. Een ook precies de reden waarom jij dat met je garagebox dus ook never nooit niet gaat halen, zelfs niets als die garagebox langs de A10 staat.

Alleen al het feit dat zoveel mensen een ordinair huis in Tiel als beleggingsobject zien laat al zien hoe de markt is verziekt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')