Ja, wel weer jammer dat als je niet enorm snel bent, dat je dan meer eigen geld moet gaan inbrengen, lekker voor starters.quote:Op woensdag 22 april 2009 10:30 schreef genakt het volgende:
wel mooi eigenlijk voor starters zoals mijzelf
mischien ben ik al in een vergevorderd stadiumquote:Op woensdag 22 april 2009 10:32 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Ja, wel weer jammer dat als je niet enorm snel bent, dat je dan meer eigen geld moet gaan inbrengen, lekker voor starters.
Idd stelletje prutsers in Den Haagquote:Op woensdag 22 april 2009 10:32 schreef Damzkieee het volgende:
[..]
Ja, wel weer jammer dat als je niet enorm snel bent, dat je dan meer eigen geld moet gaan inbrengen, lekker voor starters.
Die hebben nu allemaal gezellig 2 huizen. Ergo meer woningtekort.quote:Op woensdag 22 april 2009 10:51 schreef Lemmeb het volgende:
Ik vraag me wel af waar al die 200.000 gezinnen gebleven zijn die nu hun huis te koop hebben staan. Zouden die nu op straat slapen? Er was toch zo'n gigantisch woningtekort?
Dat zou zich dan ook moeten vertalen in meer zwervers op straat, uitpuilende vestigingen van het leger des heils en andere wantoestanden. Maar ik zie het nog niet gebeuren. Jij wel?quote:Op woensdag 22 april 2009 11:06 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Die hebben nu allemaal gezellig 2 huizen. Ergo meer woningtekort.
Van wat voor soort logica bedien je jezelf?quote:Op woensdag 22 april 2009 11:19 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat zou zich dan ook moeten vertalen in meer zwervers op straat, uitpuilende vestigingen van het leger des heils en andere wantoestanden.
...
Mijn woning staat ook te koop, maar ik blijf er gewoon inzitten tot ik het verkocht heb. Daarna kijk ik wel naar iets nieuws. En volgens mij redeneren meer mensen zo, vandaar de oplopende aantallen.quote:Op woensdag 22 april 2009 10:51 schreef Lemmeb het volgende:
Ik vraag me wel af waar al die 200.000 gezinnen gebleven zijn die nu hun huis te koop hebben staan. Zouden die nu op straat slapen? Er was toch zo'n gigantisch woningtekort?
Op zich zit je in een hele gunstige positie (als je niet hoeft te verkopen). Want of je verkoopt niet en dan is er niks aan de hand, of je verkoopt wel en bent dan spekkoper. Want dan hoef je enkel af te wachten tot een huis dat jou goed bevalt de juiste prijs heeft gekregen. Het is nog steeds een verkopersmarkt. (Met uitzondering voor diegenen die nog steeds 2 huizen hebben)quote:Op woensdag 22 april 2009 11:25 schreef Strolie75 het volgende:
[..]
Mijn woning staat ook te koop, maar ik blijf er gewoon inzitten tot ik het verkocht heb. Daarna kijk ik wel naar iets nieuws. En volgens mij redeneren meer mensen zo, vandaar de oplopende aantallen.
Lemmeb en logicaquote:Op woensdag 22 april 2009 11:24 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Van wat voor soort logica bedien je jezelf?
niet als de AFM zijn zin krijgtquote:Op woensdag 22 april 2009 10:30 schreef genakt het volgende:
wel mooi eigenlijk voor starters zoals mijzelf
Dat geldt natuurlijk ook maar gedeeltelijk want de kopende partij zal ook niet jaren willen wachten voordat de verkoper uit dat huis gaat.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Op zich zit je in een hele gunstige positie (als je niet hoeft te verkopen). Want of je verkoopt niet en dan is er niks aan de hand, of je verkoopt wel en bent dan spekkoper. Want dan hoef je enkel af te wachten tot een huis dat jou goed bevalt de juiste prijs heeft gekregen. Het is nog steeds een verkopersmarkt. (Met uitzondering voor diegenen die nog steeds 2 huizen hebben)
Exact.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:26 schreef LXIV het volgende:
Wat Lemmeb wil zeggen is dat er klaarblijkelijk 200.000 woningen te koop kunnen staan zonder dat er mensen op straat slapen, ergo de schaarste dus niet zo groot is als vaak wordt voorgesteld.
Nee, maar een groot aantal natuurlijk wel, door mensen die al een ander huis gekocht hebben of die samen zijn gaan wonen.quote:Overigens staan al die 200.000 woningen niet leeg, dat zou mooi zijn.
Behalve als ze geld hebben.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:31 schreef Gunner het volgende:
[..]
niet als de AFM zijn zin krijgt
Dan staan de azijnpissers die je in elk doem-topic weer ziet reageren hier alsnog met lege handen.
Ja we kunnen natuurlijk ook zoals in de jaren 30 met de gehele familie in een klein huisje gaan wonen, dan hebben we de komende tijd echt geen woningtekort.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:36 schreef Lemmeb het volgende:
Nee, maar een groot aantal natuurlijk wel, door mensen die al een ander huis gekocht hebben of die samen zijn gaan wonen.
Wat denk jij eigenlijk dat het woord "woningtekort" precies betekent?quote:Op woensdag 22 april 2009 11:24 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Van wat voor soort logica bedien je jezelf?
Nou, het is dus wel zo dat het mogelijk is dat er 700.000 woningen vrijkomen wanneer mensen besluiten langer thuis te blijven wonen, te gaan samenwonen (eventueel met bijv. een familielid of vriend), een kleiner huis aanvaarden, noem maar op.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:38 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja we kunnen natuurlijk ook zoals in de jaren 30 met de gehele familie in een klein huisje gaan wonen, dan hebben we de komende tijd echt geen woningtekort.
191.476quote:
6 verkochte huizen per 2 uur.quote:Op woensdag 22 april 2009 12:14 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
191.476
Het topic heeft al z'n uitwerking.
ff een nieuwe server erbij zetten.quote:Op woensdag 22 april 2009 13:21 schreef henkway het volgende:
Zoek in 191.476 koopwoningen
Hebben ze pauze of zo??
hehehehquote:
En waarom bij 250.000? Dan zijn de huizen voor de helft van de prijs?quote:Op woensdag 22 april 2009 15:43 schreef Falco het volgende:
Leuk topic. Bij de 250.000, ga ik mezelf ook maar es wagen op de woningmarkt
. Voorlopig is huren bijzonder chill tegenwoordig.
Eerder nothing saidquote:Op woensdag 22 april 2009 16:05 schreef bleiblei het volgende:
Hebben Bemmel en LXIV al een huis gekocht op deze geweldige buyersmarkt in deze vreselijke crisis waar alle huizen zo gigantisch gekelderd zijn?
Vast niet.
Nuff said wmb.
Aah, dus hij staat inmiddels eigenlijk al op 200.000.quote:Wat je overigens ook niet moet vergeten is dat een huis vaak x maanden langer op Funda staat dan nodig is om er zeker van te zijn dat de kopers alle zaakjes op orde hebben. Kortom, er zit ook nog een flinke vertraging in die DB. Oh noes.
Of op 150.000, de beurzen trekken weer best netjes bijquote:Op woensdag 22 april 2009 16:14 schreef watchers het volgende:
[..]
Eerder nothing saidEen huizenmarkt zakt niet in met 10% per maand. Alleen lieden die een neergang op die manier willen bagataliseren, proberen te doen alsof dat geroepen is.
Als er geen crisis is? Waarom dan toch die roep vanuit allerlei belanghebbende partijen aan de overheid om vooral toch in te grijpen in de huizenmarkt?
[..]
Aah, dus hij staat inmiddels eigenlijk al op 200.000.
Ik zou de manisch-depressieve beursen van dit jaar maar niet al teveel als graadmeter nemenquote:Op woensdag 22 april 2009 16:21 schreef bleiblei het volgende:
Of op 150.000, de beurzen trekken weer best netjes bij.
En je woont nu in een tent op de camping? Of was je dat geld meteen weer kwijt aan de ook 30% in prijs gestegen woning waar je daarna introk? Alleen in het eerste geval was het namelijk cashenquote:Enne, als het met 10% per maand zou gaan, ging er tegenwoordig bijna geld bij. De meesten hier zie ik al een jaar of 3 roepen dat de tent in stort. Maar in de tussentijd ben ik wel een huis verder en heb ik 30% gecasht met een laf flatje.
1% daling per maand is geen wishful thinking meer natuurlijk. Simpelweg een te verwachten en reële daling. Voordeel voor jou: je gaat straks minder belasting betalen -als de overheid een beetje meewerkt tenminste- en als je weer uit je huisje wilt over 20 jaar, zijn die andere huizen ook weer goedkoper.quote:Al met al wens ik iedereen veel succes met z'n wishfull thinking. Ik geniet wel van mijn eigen huisje waar ik de komende 20 jaar uitstekend zit.
Er is gewon behoefte om te verkopen,quote:Op woensdag 22 april 2009 10:51 schreef Lemmeb het volgende:
191.755quote:
bron? want ik zie ze nietquote:Op woensdag 22 april 2009 11:36 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Exact.
[..]
Nee, maar een groot aantal natuurlijk wel, door mensen die al een ander huis gekocht hebben of die samen zijn gaan wonen.
Jij meent dat funda er op dit moment belang bij heeft om zoveel mogelijk huizen op hun site aan te bieden?quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Overigens spidert funda zich dol bij andere sites. Wat er na het weekend bij komt, is vooral van andere sites, soms huizen die al jaren te koop staan, en vaak zelfs huizen die al verkocht zijn. Hun eigen aanbod lijkt ook onregelmatig erbij te komen, sommige dagen niks, en dan weer een paar duizend huizen.
ik meen niks, ik analyseer alleen wat erbij komt. Niet zo achterdochtigquote:Op vrijdag 24 april 2009 11:56 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jij meent dat funda er op dit moment belang bij heeft om zoveel mogelijk huizen op hun site aan te bieden?
Wat wilde je dan met je post zeggen?quote:Op vrijdag 24 april 2009 12:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ik meen niks, ik analyseer alleen wat erbij komt. Niet zo achterdochtig
precies wat er staat:quote:
aanmelden en afmelden gebeurt s'nachts.quote:Op vrijdag 24 april 2009 12:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
dat funda vrij lomp en onnauwkeurig spidert bij andere sites, en dat ook het aanmelden van nvm-huizen bij funda kennelijk met horten en stoten gaat.
Dat klopt wel, maar dat maakt niks uit. Want dat deed Funda daarvoor ook al. Het absolute aanbod zegt misschien niet alles, maar de delta wel. Als Funda straks op 200.000 huizen staat betekent dit dat er meer huizen te koop staan in Nederland dan toen de teller op 120.000 stond.quote:Op vrijdag 24 april 2009 11:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Overigens spidert funda zich dol bij andere sites. Wat er na het weekend bij komt, is vooral van andere sites, soms huizen die al jaren te koop staan, en vaak zelfs huizen die al verkocht zijn. Hun eigen aanbod lijkt ook onregelmatig erbij te komen, sommige dagen niks, en dan weer een paar duizend huizen.
Er zullen vast meer huizen te koop staan, maar geen 80.000 meer in jouw voorbeeld.quote:Op vrijdag 24 april 2009 12:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat klopt wel, maar dat maakt niks uit. Want dat deed Funda daarvoor ook al. Het absolute aanbod zegt misschien niet alles, maar de delta wel. Als Funda straks op 200.000 huizen staat betekent dit dat er meer huizen te koop staan in Nederland dan toen de teller op 120.000 stond.
waarom komt er dan, uitgezonderd het weekend, soms dagen geen nieuw aanbod bij, en dan opeens 3000 woningen in een dag?quote:Op vrijdag 24 april 2009 12:37 schreef henkway het volgende:
[..]
aanmelden en afmelden gebeurt s'nachts.
of misschien loopt die teller niet exact synchroon met de werkelijke mutaties die op de site plaatsvinden.quote:Op vrijdag 24 april 2009 13:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom komt er dan, uitgezonderd het weekend, soms dagen geen nieuw aanbod bij, en dan opeens 3000 woningen in een dag?
Het aantal bordjes "te koop" zegt weinig over het woning tekort. Als iedereen morgen een bordje te koop in de tuin neerzet gaat daar ook niemand van op straat slapen.quote:Op woensdag 22 april 2009 10:51 schreef Lemmeb het volgende:
Mijn ervaring is dat na iedere werkdag er mutaties zijn (te zien op dinsdag t/m zaterdag dus).quote:Op vrijdag 24 april 2009 13:00 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waarom komt er dan, uitgezonderd het weekend, soms dagen geen nieuw aanbod bij, en dan opeens 3000 woningen in een dag?
Dit beleid van de regeringen zowel VVD, CDA als ook PVDA is funestquote:Op vrijdag 24 april 2009 23:14 schreef Doc het volgende:
[..]. Dat was vroeger anders: dan was dat nog wel eens na een koop pas het eigen huis er op. Ik verwacht dat de stijging nog wel doorzet dit jaar en in 2010 stabel zal zijn/worden.
Waarom moet de overheid daar voor zorgen? Vraag en aanbod lijkt me. Als je op jezelf wilt wonen kost dat pegels. Misschien een roommate zoeken of tevreden zijn met iets kleiners in niet de meest hippe buurt want je kan best nog kopen als je niet te hoge eisen stelt qua oppervlak of zo.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:28 schreef henkway het volgende:
[..]
Dit beleid van de regeringen zowel VVD, CDA als ook PVDA is funest
Ik heb drie dochters, die zijn afgestudeerd en kunnen niet kopen en ook niet huren
Ik heb vijf jonge collega's die kunnen niet kopen en ook niet huren
dus of een verdubbeling van de salarissen of een halvering van de woonprijzen en verdubbeling van het huuraanbod is nodig
nou ik heb de indruk dat geen enkele nog zoekt en allen thuis blijven wonenquote:Op vrijdag 24 april 2009 23:34 schreef Doc het volgende:
[..]
Waarom moet de overheid daar voor zorgen? Vraag en aanbod lijkt me. Als je op jezelf wilt wonen kost dat pegels. Misschien een roommate zoeken of tevreden zijn met iets kleiners in niet de meest hippe buurt want je kan best nog kopen als je niet te hoge eisen stelt qua oppervlak of zo.
Ook een oplossing.quote:Op vrijdag 24 april 2009 23:42 schreef henkway het volgende:
[..]
nou ik heb de indruk dat geen enkele nog zoekt en allen thuis blijven wonen
zeker fors goeiekoper hequote:
Yep. Maar klagen dat je niet meer kan huren en dat de huizenprijzen gehalveerd moeten worden dat is niet echt zinvol. Iedereen wil wel een villa voor een ton, maar dat lukt niet echt in Nederland denk je wel?quote:Op zaterdag 25 april 2009 00:00 schreef henkway het volgende:
[..]
zeker fors goeiekoper he
een enkeling heeft een gezamelijke zolderkamer met keukentje bij pa en ma
Mmmm.... het schijnt dat de overheid een compleet ministerie heeft dat zich met volkshuisvesting bezig zou moeten houden, kennelijk vind de overheid het wel een overheidstaak maar voeren ze volkomen verkeerd beleid. In NL word scheef gebouwd, veels te veel dure huizen die de 'doorstromers' willen laten financieren door de 'starters' een oprotpremie te laten betalen, de starters willen/kunnen niet meer dus stagneert de markt voor die veel te dure woningen. Daar hebben de graaiende vastgoedontwikkelaars door en die schreeuwen nu moord en brand, het einde van de wereld is in zichtquote:Op vrijdag 24 april 2009 23:34 schreef Doc het volgende:
Waarom moet de overheid daar voor zorgen? Vraag en aanbod lijkt me. Als je op jezelf wilt wonen kost dat pegels. Misschien een roommate zoeken of tevreden zijn met iets kleiners in niet de meest hippe buurt want je kan best nog kopen als je niet te hoge eisen stelt qua oppervlak of zo.
Het klopt dat daar een ministerie voor is, maar ik ben dus (ook) niet zo onder de indruk van hun beleid. Veel aan de prijzen van huizen kunnen ze niet doen, behalve af en toe een subsidie uitdelen, maar daar is ook niet oneindig veel geld voor.quote:Op zaterdag 25 april 2009 10:27 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mmmm.... het schijnt dat de overheid een compleet ministerie heeft dat zich met volkshuisvesting bezig zou moeten houden, kennelijk vind de overheid het wel een overheidstaak maar voeren ze volkomen verkeerd beleid. In NL word scheef gebouwd, veels te veel dure huizen die de 'doorstromers' willen laten financieren door de 'starters' een oprotpremie te laten betalen, de starters willen/kunnen niet meer dus stagneert de markt voor die veel te dure woningen. Daar hebben de graaiende vastgoedontwikkelaars door en die schreeuwen nu moord en brand, het einde van de wereld is in zicht![]()
![]()
2010 zal het jaar zijn dat er gewoon weer gebouwd gaat worden aan betaalbare woningen, voornamelijk voor starters, het piramide spel is gewoon kapoet![]()
Vraag en aanbod komen vanzelf weer bij elkaar, kwestie van tijd en gezond verstand.
Ach, ik wil helemaal niet in het centrum wonen, ik heb nu een singel voor de deur met mijn boot erin en kan zo het IJsselmeer op varen.quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:11 schreef Doc het volgende:
[..]Wat betreft van betaalbare woningen bouwen voor starters: dan zit je met locaties.
Als zouden ze veel meer grond vrij geven dan zijn er in (het centrum van) steden nog steeds geen nieuwe goedkope woningen en bouw je alleen maar meer suburbia.
Dat denk ik ook jaquote:Op zaterdag 25 april 2009 12:16 schreef LXIV het volgende:
Het is zeker dat zonder enig ministerie van Volkshuisvesting er veel meer en betere woonruimte beschikbaar zou zijn. En veel betaalbaarder.
Natuurlijk: het stikt natuurlijk van de mensen die niet in het centrum hoeven te wonen - vandaar dat suburbia ook best snel verkocht en zo. Maar bij de groep starters zitten relatief veel mensen die wel nog in een centrum willen wonen en zich nog te jong voelen voor een buitenwijk tussen de gezinnen - of bij wie dat nooit zal liggen.quote:Op zaterdag 25 april 2009 12:10 schreef henkway het volgende:
[..]
Ach, ik wil helemaal niet in het centrum wonen, ik heb nu een singel voor de deur met mijn boot erin en kan zo het IJsselmeer op varen.
En de lucht is hier schoon en het is lekker rustig, net vakantie ieder weekend
Suburdia zijn zo gek nog niet![]()
Ik vermoed dat de huren dan wel wat hoger zouden liggen.quote:Op zaterdag 25 april 2009 12:16 schreef LXIV het volgende:
Het is zeker dat zonder enig ministerie van Volkshuisvesting er veel meer en betere woonruimte beschikbaar zou zijn. En veel betaalbaarder.
of veel meer koopwoningen, tegen een prijs die marktconform isquote:Op zaterdag 25 april 2009 14:11 schreef Doc het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de huren dan wel wat hoger zouden liggen.
prijizen zijn toch altijd marktconform?quote:Op zaterdag 25 april 2009 14:27 schreef henkway het volgende:
[..]
of veel meer koopwoningen, tegen een prijs die marktconform is
Funda indicatorquote:Op zaterdag 25 april 2009 14:50 schreef pberends het volgende:
Binnen 2 jaar zijn het er 400.000.
Op hoeveel stond de teller 1 jaar geleden?
whehe...quote:
vastgestelde prijzen niet, die zijn niet door een markt tot stand gekomenquote:Op zaterdag 25 april 2009 14:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
prijizen zijn toch altijd marktconform?
wanneer heeft voor het laatst iemand in Nederland een huis gekocht met een pistool tegen zijn hoofd (even afgezien van Willem Endstra)?quote:Op zaterdag 25 april 2009 16:36 schreef henkway het volgende:
[..]
vastgestelde prijzen niet, die zijn niet door een markt tot stand gekomen
Als ik de grafiek bekijk is 350.000 haalbaar in 2011.quote:Op zaterdag 25 april 2009 17:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Echter, als binnen de 2 jaar de funda-teller op meer dan 400.000 staat, kom ik persoonlijk een doos champagne bij pberends langsbrengen.
/edit/en die gaan we dan opdrinken met alle posters in dit topic
En die Elco Brinkman en z'n maten maar door willen bouwen. Want er is zo'n groot woningtekort.quote:
ah, jij denkt vast dat potentiele verkopers onder een brug gaan plaatsnemen. Dan moeten Brinkman c.s. extra bruggen bouwen.quote:Op zaterdag 25 april 2009 17:39 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
En die Elco Brinkman en z'n maten maar door willen bouwen. Want er is zo'n groot woningtekort.
quote:Op zaterdag 25 april 2009 18:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
ah, jij denkt vast dat potentiele verkopers onder een brug gaan plaatsnemen.
als je Myanmar of Loas of Uganda zou wonen, zou ik met je meegaan met je absolute interpretatie van 'schaarste'.quote:Op zaterdag 25 april 2009 18:18 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik denk dat als er echt zo'n groot "woningtekort" zou zijn, de potentiële kopers in de rij zouden staan voor die 200.000 huizen. Bijvoorbeeld omdat die mensen op dit moment al onder een brug zouden slapen.
Volgens deze redenatie is er hier in Nederland ook een vrijstaande villatekort, en een Ferraritekort. Er zijn in dit land namelijk veel minder Ferrari's dan mensen die er graag één willen hebben.quote:Op zaterdag 25 april 2009 18:46 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
als je Myanmar of Loas of Uganda zou wonen, zou ik met je meegaan met je absolute interpretatie van 'schaarste'.
In Nederland, of in de Westerse samenleving, is 'schaarste' echter een ande rbegrip dan een droge slaapplaats waar je niet overvallen wordt.
Yep, crisis is in Nederland een relatief begrip. Minder meer, weet je ( c)Ruding )
ach.... whatever suits youquote:Op zaterdag 25 april 2009 19:32 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Volgens deze redenatie is er hier in Nederland ook een vrijstaande villatekort, en een Ferraritekort. Er zijn in dit land namelijk veel minder Ferrari's dan mensen die er graag één willen hebben.
quote:
een welvaartsniveau dat erg volgens jou in Nederland niet bestaat. Ik zeg oogkleppen en ontkenning. We zijn het ongetwijfeld eens als we in een breder (wereld en idealistisch)perspectief trekken, ik zeg alleen dat het volstrekt onrealistisch is , in het hier en nu ::)quote:Op zaterdag 25 april 2009 20:38 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Punt is dat er slechts een woningtekort is op basis van een welvaartsniveau dat simpelweg niet in Nederland bestaat.
doe mij een plezier, en vergelijk de relatieve woonlasten van NL eens met bijvoorbeeld USA.quote:Op zaterdag 25 april 2009 21:08 schreef LXIV het volgende:
Nou, we kunnen toch vrij objectief de relatieve woonlasten afzetten tegen andere lasten. En daarbij valt het dan op dat deze een steeds groter deel zijn gaan innemen op het budget. Andere kosten, zoals voeding of kleding, zijn juist een steeds kleiner deel gaan uitmaken van het totaal.
Als je die statistieken sec zou beschouwen zul je inderdaad zien dat hier weinig aan wonen wordt uitgegeven. Maar dat komt ook door de miljoenen die in een gesubsidieerde sociale huurwoning wonen en de vele babyboomers die hun jaren 70 premie-A woning zo onderhand wel afbetaald hebben.quote:Op zaterdag 25 april 2009 21:11 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
doe mij een plezier, en vergelijk de relatieve woonlasten van NL eens met bijvoorbeeld USA.
Of Spanje, of de UK.
Of eind jaren '70.
Of eind jaren '50 wat dat betreft.
Ik denk dat je verrasd wordt.
Wat is trouwens 'vrij objectief'?
vergelijk een woning in Amsterdam vooral eens met een woning in London of Madrid of New York. Tuurlijk, als je het vergelijkt met een woning in South Dakota is het duur. Maar dat is Zuid oost Ukraine vergelijken met Lage Vuursche.quote:Op zaterdag 25 april 2009 21:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je die statistieken sec zou beschouwen zul je inderdaad zien dat hier weinig aan wonen wordt uitgegeven. Maar dat komt ook door de miljoenen die in een gesubsidieerde sociale huurwoning wonen en de vele babyboomers die hun jaren 70 premie-A woning zo onderhand wel afbetaald hebben.
De kosten voor een gewone starter daarentegen zijn bizar hoog. Vergelijk de huizenprijzen hier eens met die in Spanje, de VS of Duitsland (voor een soortgelijke woning). De situatie was enkel vergelijkbaar met die in de UK, maar daar is ondertussen ook het een en ander veranderd.
en waarom de " " ?quote:Op zaterdag 25 april 2009 21:34 schreef Lemmeb het volgende:
Feit blijft gewoon dat er hier niet zoiets is als een "woningtekort". Er is alleen een "tekort" aan goedkope woningen in het hoge segment. Woningen die iedereen wil hebben voor een prikkie zegmaar.
Het is slechts een spreekwoordelijk tekort. Het woord "tekort" suggereert dat het om iets tijdelijks gaat. Een tijdelijke situatie die op te lossen is door de tekorten aan te vullen.quote:Op zaterdag 25 april 2009 21:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
en waarom de " " ?
Tekort = tekort.
quote:In Rondom 10: Barst de crisis op de huizenmarkt nu echt los? Huizenprijzen dalen. Woningen staan meer dan een jaar te koop. Steeds meer mensen kampen met dubbele lasten. En duizenden Nederlanders kunnen hun hypotheeklast niet meer betalen.
Wat een joke. 20.000 woningen te koop op funda, maar met een universitaire studie op zak mag je in een doos wonen.quote:Op zaterdag 25 april 2009 21:48 schreef henkway het volgende:
Nu op rondom10 de problemen van afgestudeerde starters om een (huur) woning te vinden, inschrijving en wachttijden van acht tot twaalf jaar
hier moet ik toch op reageren.. de overheid kan heel veel doen . de grondprijs bv. word door de overheid extreem hoog gehouden, de helfd van de prijs van een huis bestaat uit de grondprijs.quote:Op zaterdag 25 april 2009 11:11 schreef Doc het volgende:
[..]
Het klopt dat daar een ministerie voor is, maar ik ben dus (ook) niet zo onder de indruk van hun beleid. Veel aan de prijzen van huizen kunnen ze niet doen, behalve af en toe een subsidie uitdelen, maar daar is ook niet oneindig veel geld voor.
Wat betreft van betaalbare woningen bouwen voor starters: dan zit je met locaties. Als zouden ze veel meer grond vrij geven dan zijn er in (het centrum van) steden nog steeds geen nieuwe goedkope woningen en bouw je alleen maar meer suburbia. Daar kunnen de prijzen nu overigens ook al best meevallen hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |