abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68276889
quote:
Op woensdag 22 april 2009 16:19 schreef ARR-I het volgende:
Kom maar door met die kabinetscrisis...
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  woensdag 22 april 2009 @ 17:35:41 #152
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_68277008
quote:
Op woensdag 22 april 2009 17:28 schreef Napalm het volgende:
Grappig ook dat de PvdA hier 100% tegenover haar natuurlijk bondgenoot staat: de Vakbond.

Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen; de PvdA breekt het regeerakkoord en dan; nieuwe verkiezingen zorgen voor verlies. Anderzijds momenteel heeft Bos de crisisbonus en wellicht pakken ze hiermee ook wat stemmen.

Ik kijk nu naar het debat en helaas lopen de zaken weer door de war; noodzaak vervanging F-16/ hebben luchtmacht, deelname in de ontwikkeling en slechts heel beperkt het aanschaffen van testtoestellen.

Voorlopige inschatting: 1 testtoestel over een paar jaar
Het probleem is dan ook dat <meedoen met de ontwikkeling van de JSF> is gekoppeld aan <aanschaf van de JSF>, als dat niet was gebeurd was de discussie vrij gemakkelijk te voeren. Maar juist door die koppeling (waardoor je impliciet aangeeft dat je het toestel ook gaat kopen) zijn er nu die problemen. In dat licht bezien is het besluit van de PvdA nog wel redelijk geslaagd te noemen.
Is in het debat trouwens aangegeven wat we nu met die testtoestellen moeten?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  woensdag 22 april 2009 @ 17:51:56 #153
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_68277480
quote:
Op woensdag 22 april 2009 17:35 schreef Stupendous76 het volgende:.
Ik hoor zojuist van Knoops dat het is om de invoering van de JSF later te versoepelen. Het zou goedkoper zijn.

Ik dacht zelf juist dat het voor technische spielerei zou zijn.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  woensdag 22 april 2009 @ 17:54:48 #154
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_68277542
CDA is vrij stellig dat testtoestellen nu moeten worden aangeschaaft.
PvdA is vrij stellig dat de beslissing moet worden uitgesteld.

Win-Win. Of het kabinet valt of een van de twee moet terugkrabbelen en verliest zetels.
"Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
  woensdag 22 april 2009 @ 18:02:59 #155
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_68277717
quote:
Op woensdag 22 april 2009 17:35 schreef Stupendous76 het volgende:
Het probleem is dan ook dat <meedoen met de ontwikkeling van de JSF> is gekoppeld aan <aanschaf van de JSF>, als dat niet was gebeurd was de discussie vrij gemakkelijk te voeren. Maar juist door die koppeling (waardoor je impliciet aangeeft dat je het toestel ook gaat kopen) zijn er nu die problemen. In dat licht bezien is het besluit van de PvdA nog wel redelijk geslaagd te noemen.
Dat is het probleem; D66 ligt dwars want ze willen Eurofighter; pvda+ willen geen vliegtuigen. PVV heb ik nog niet helemaal helder.

Eerst had men moeten besluiten willen we een luchtmacht (meerderheid JA). Dan moet de F-16 tzt vervangen worden (ook JA) en vervolgens waardoor. dan zou men logischerwijs op de JSF uitkomen.

De keuze voor deelname aan de ontwikkeling is dan een heel stuk simpeler. Nu heb je iedereen met een deelbezwaar tegen je. Dat werkt niet.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  woensdag 22 april 2009 @ 18:04:04 #156
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_68277743
quote:
Op woensdag 22 april 2009 17:54 schreef Strolie75 het volgende:
CDA is vrij stellig dat testtoestellen nu moeten worden aangeschaaft.
PvdA is vrij stellig dat de beslissing moet worden uitgesteld.

Win-Win. Of het kabinet valt of een van de twee moet terugkrabbelen en verliest zetels.
Dat daardoor een boel ? geld/ strijdkracht verloren gaat is geen probleem?
  woensdag 22 april 2009 @ 18:04:37 #157
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_68277759
quote:
Op woensdag 22 april 2009 18:02 schreef Napalm het volgende:
PVV heb ik nog niet helemaal helder.
Maakt Messerschmitt nog vliegtuigen?
  woensdag 22 april 2009 @ 18:05:34 #158
6789 Strolie75
De reisGijs
pi_68277778
quote:
Op woensdag 22 april 2009 18:04 schreef Napalm het volgende:
Dat daardoor een boel ? geld/ strijdkracht verloren gaat is geen probleem?
Nee, want ik vind de JSF de verkeerde keuze gezien het huidige type conflicten waar we in verzeilt raken.
  woensdag 22 april 2009 @ 18:07:35 #159
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68277814
Beter schaffen ze een nieuwe supercomputer aan om het concept van cyber-warfare naar een hoger niveau te tillen. Dat is hoe dan ook stukken goedkoper èn in deze tijd stukken effectiever.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  woensdag 22 april 2009 @ 18:09:02 #160
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68277850
quote:
Op woensdag 22 april 2009 18:07 schreef Lemmeb het volgende:
Beter schaffen ze een nieuwe supercomputer aan om het concept van cyber-warfare naar een hoger niveau te tillen.
Ook supercomputer halveren in waarde zodra je ermee de winkel uit loopt.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 22 april 2009 @ 18:14:58 #161
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_68277995
quote:
Op woensdag 22 april 2009 18:05 schreef Strolie75 het volgende:
Nee, want ik vind de JSF de verkeerde keuze gezien het huidige type conflicten waar we in verzeilt raken.
Defensie zelf niet en ook de F-16s maken een hoop vlieguren in Afghanistan. maar wat stel jij voor dan?
  woensdag 22 april 2009 @ 18:20:08 #162
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_68278138
quote:
Op woensdag 22 april 2009 18:04 schreef Strolie75 het volgende:
Maakt Messerschmitt nog vliegtuigen?
Brinkman noemt de goedkope aanschaf van de advanced F-16. Waarschijnlijk valt dat ook wel een stuk goedkoper uit dan de bedragen waar defensie mee schermt. Het lijkt me een mooie tussenoplossing; versleten F-16s eruit en iets moderner uitgeruste F-16s terug. Dan kunnen we met beperkte kosten er weer een tjdje tegenaan. Alleen geen sexy plan ivgm een nieuw toestel.
  woensdag 22 april 2009 @ 18:25:25 #163
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68278257
quote:
Grappig ook dat de PvdA hier 100% tegenover haar natuurlijk bondgenoot staat: de Vakbond.
Wat een nonsens.

De vakbonden zijn nooit een warm pleibezorger geweest van de JSF. Ten eerste omdat het bakken met geld kost en ten tweede al snel duidelijk werd dat er geen tienduizenden banen op het spel staan maar hoogstens een stuk of 800.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 22 april 2009 @ 18:27:41 #164
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68278319
quote:
Op woensdag 22 april 2009 18:09 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ook supercomputer halveren in waarde zodra je ermee de winkel uit loopt.
Ja, maar voor dit geld kun je elke maand wel een nieuwe kopen.
  woensdag 22 april 2009 @ 18:54:35 #165
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_68279153
quote:
Op woensdag 22 april 2009 18:25 schreef Klopkoek het volgende:
Wat een nonsens.

De vakbonden zijn nooit een warm pleibezorger geweest van de JSF.
Volg je het nieuws wel?
pi_68279172
quote:
Op woensdag 22 april 2009 08:41 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom is de naam van dit topic veranderd?

Laat me raden: de topictitel was te aanstootgevend voor de dictatoriale militairen van dit forum?
nee meer om een oerwoud aan JSF topics te voorkomen net zoals de vorige keer toen er over elk detail van de jsf 1 topic was
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_68279320
quote:

Ik ben benieuwd hoe het gaat aflopen; de PvdA breekt het regeerakkoord en dan; nieuwe verkiezingen zorgen voor verlies. Anderzijds momenteel heeft Bos de crisisbonus en wellicht pakken ze hiermee ook wat stemmen.

Ik kijk nu naar het debat en helaas lopen de zaken weer door de war; noodzaak vervanging F-16/ hebben luchtmacht, deelname in de ontwikkeling en slechts heel beperkt het aanschaffen van testtoestellen.

Voorlopige inschatting: 1 testtoestel over een paar jaar
ik gok aankoop 2 testtoestellen na de zomer omdat jack de vries eindelijk de kamer eens gaat inlichten.
en in het ergste geval kopen we ze samen met bv noorwegen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:02:21 #168
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68279387
quote:
Op woensdag 22 april 2009 18:54 schreef Napalm het volgende:

[..]

Volg je het nieuws wel?
Inderdaad
quote:
Vakbond FNV Bondgenoten drong per brief bij staatssecretaris De Vries aan op harde afspraken met de JSF-bouwer, het Amerikaanse Lockheed Martin, over werkgelegenheid in Nederland, voordat testvliegtuigen worden aangeschaft. Nederlandse bedrijven is veel omzet beloofd in het JSF-project, maar het „absolute aantal banen”, zo schrijft de FNV, „valt tot nu toe tegen.”
http://www.nrc.nl/binnenl(...)jf_coalitie_verdelen

Is altijd al hun standpunt geweest. Geen miljarden uitgeven voor een paar honderd banen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_68279404
quote:
Op woensdag 22 april 2009 17:51 schreef Napalm het volgende:

[..]

Ik hoor zojuist van Knoops dat het is om de invoering van de JSF later te versoepelen. Het zou goedkoper zijn.

dat plus je zou alvast piloten kunnen gaan opleiden net als onderhoudspersoneel
  woensdag 22 april 2009 @ 19:03:59 #170
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68279446
quote:
Op woensdag 22 april 2009 17:35 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Hoe kom je aan die koppeling?

Er zijn een hoop landen die niet of slechts gedeeltelijk meedoen (dus fases overslaan, waaronder de testvluchten) in het ontwikkelingsproces en toch de optie open houden om de vliegtuigen te kopen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 22 april 2009 @ 19:06:30 #171
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68279544
quote:
Op woensdag 22 april 2009 16:23 schreef Napalm het volgende:

[..]

echter, van die "tien" hebben er maar enkelen een ideaal om een industriële rol te spelen in de ontwikkeling van de JSF met economische, technologische & industriële baten..
Italië doet niet mee met de testvluchten maar krijgt wel veel orders.

Duitsland doet helemaal niet mee met de JSF maar krijgt wel orders.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68279601
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Daar heb ik nog niets van gehoord
heb je een bron.

Zover ik weet wil het kabinet vooral meedoen aan het ontwikkelingstraject om de eigen luchtvaart sector een boost te geven
  woensdag 22 april 2009 @ 19:09:36 #173
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68279639
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Daar heb ik nog niets van gehoord
heb je een bron.

Zover ik weet wil het kabinet vooral meedoen aan het ontwikkelingstraject om de eigen luchtvaart sector een boost te geven
Dat van Duitsland heb ik gelezen en werd ook genoemd in het debat.

Bovendien vind ik het sowieso een veeg teken dat kennelijk het aantal ingestoken centjes gaat bepalen wie welke onderdelen mag maken in plaats van dat gewoon een adequate (en de beste) leverancier wordt gevonden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68279703
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Bovendien vind ik het sowieso een veeg teken dat kennelijk het aantal ingestoken centjes gaat bepalen wie welke onderdelen mag maken in plaats van dat gewoon een adequate (en de beste) leverancier wordt gevonden.
zo werkt dat al 30 jaar bij defensie, het is orders en tegenorders.
Maar dat ben ik met je eens men zou moeten kijken wat het beste is voor de luchtmacht en niet naar welk toestel de meeste banen oplevert want dan kunnen we net zo goed fokker weer oprichten die van de grond af aan aan het werk gaat
  woensdag 22 april 2009 @ 19:11:58 #175
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_68279710
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Beide zijn enkele keren genoemd en door niemand echt betwist. Het enige wat betwist wordt is of Nederland eenzelfde positie kan innemen.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 22 april 2009 @ 19:18:49 #176
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68279897
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:11 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

zo werkt dat al 30 jaar bij defensie, het is orders en tegenorders.
Maar dat ben ik met je eens men zou moeten kijken wat het beste is voor de luchtmacht en niet naar welk toestel de meeste banen oplevert want dan kunnen we net zo goed fokker weer oprichten die van de grond af aan aan het werk gaat
Zo bedoel ik het niet alleen:

Het zou zo moeten zijn dat men het beste vliegtuig voor ogen staat, en dus de beste onderdelen voor de beste prijs worden gezocht ipv dat de ingestoken centjes de doorslag geeft.

Met een beetje pech wordt het net zo'n door de politiek verziekt project als Airbus (waar een hoop inferieure Franse onderdelen in zitten enkel en alleen omdat de Franse overheid er net zoveel geld in stopt als de Duitsers welke een stuk betere onderdelen leveren voor een betere prijs, waardoor de Airbus vliegtuigen dus duurder en slechter zijn dan strikt nodig is).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68279979
quote:
Op woensdag 22 april 2009 18:20 schreef Napalm het volgende:
Brinkman noemt de goedkope aanschaf van de advanced F-16. Waarschijnlijk valt dat ook wel een stuk goedkoper uit dan de bedragen waar defensie mee schermt.
Defensie denkt natuurlijk 'binnen is maar binnen', bij kleinere orders over meerdere jaren moeten ze nog maar zien of ze in de toekomst nog weer een paar miljard kunnen lospeuteren. Hun belang is daarin duidelijk.

Defensie denkt tevens zich hiermee vast te leggen op de militaire band met de VS. Hoe sterker hoe beter. Defensie is nou eenmaal een stuk transatlantischer dan Nederland. Zo behoorde defensie ook tot de coalition of the willing toen Nederland dat niet deed.

Dat geeft op zich niet. Maar defensie is niet de baas over de politiek, de politiek is de baas over defensie en moet die voorkeuren negeren.
quote:
Het lijkt me een mooie tussenoplossing; versleten F-16s eruit en iets moderner uitgeruste F-16s terug. Dan kunnen we met beperkte kosten er weer een tjdje tegenaan. Alleen geen sexy plan ivgm een nieuw toestel.
In ieder geval van de plank kopen. Als we toch niet weten waarvoor we vliegtuigen nodig hebben en wat voor vliegtuigen en wat ze dan nog waard zijn, dan moet je dus flexibel blijven.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:23:23 #178
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_68280056
quote:
Op woensdag 22 april 2009 17:30 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Die zie ik eerlijk gezegd nog wel 180 graden draaien op dit vlak. Het is volgens mij niet echt een speerpunt van de PVV.
Mwa de overgrote meerderheid van de bevolking wil hem niet en dit dossier is niet bepaald iets dat niemand meekrijgt. Het zou gemakkelijk scoren zijn.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:25:40 #179
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68280139
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:23 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Mwa de overgrote meerderheid van de bevolking wil hem niet en dit dossier is niet bepaald iets dat niemand meekrijgt. Het zou gemakkelijk scoren zijn.
Als de PVV ooit moet kiezen tussen 100 Marokkaanse "straatterroristen" het land uit, of geen JSF, dan weet ik wel wat zij kiest.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:25:57 #180
188877 Stupendous76
pi_68280152
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hoe kom je aan die koppeling?

Er zijn een hoop landen die niet of slechts gedeeltelijk meedoen (dus fases overslaan, waaronder de testvluchten) in het ontwikkelingsproces en toch de optie open houden om de vliegtuigen te kopen.
Die koppeling die hier nergens op papier staat maar wel zo door iedereen wordt ervaren (en ook zo is bedoelt)

Deze argumentatie:
quote:
Op woensdag 22 april 2009 17:51 schreef Napalm het volgende:

[..]

Snap ik dan ook niet als andere landen zonder problemen geen testtoestellen hoeven/moeten kopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Stupendous76 op 22-04-2009 19:31:19 ]
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 22 april 2009 @ 19:27:45 #181
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_68280243
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:25 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Als de PVV ooit moet kiezen tussen 100 Marokkaanse "straatterroristen" het land uit, of geen JSF, dan weet ik wel wat zij kiest.
Dat gaan dan prijzige uitzettingen worden.
  woensdag 22 april 2009 @ 19:30:56 #182
188877 Stupendous76
pi_68280392
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:06 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat klopt, dat heeft Eijsink van de PvdA gezegd:
quote:
Steun en kritiek voor PvdA in JSF-debat
wo 22 apr 2009, 16:59
DEN HAAG - De Partij van de Arbeid kreeg woensdag lof en kritiek nu de partij kabinetsplannen om twee testtoestellen JSF te kopen niet wil steunen. Complimenten waren er vooral van verklaarde JSF-tegenstanders bij de SP, bij de PVV en bij GroenLinks. Kritiek kwam vooral van de VVD, het CDA, de ChristenUnie en de SGP.

PvdA-Kamerlid Angelien Eijsink legde in het Kamerdebat nog eens uit dat er volgens haar fractie te weinig basis is om nu te kiezen voor de JSF. De PvdA vindt dat de koop van twee testvliegtuigen automatisch leidt tot de keuze voor de JSF als de opvolger van de F-16 van de luchtmacht. Zij sluit niet uit dat de partij alsnog in 2010 definitief voor de JSF kiest.

Eijsink wil wel dat Nederland betrokken blijft bij de ontwikkeling van het vliegtuig en dat Defensie bij de Amerikanen vraagt of piloten vlieguren kunnen inhuren om zo toch al ervaring op te doen met de JSF. Ook onderhoudspersoneel zou betrokken moeten worden bij de JSF in de VS. Ze riep Defensie op te zoeken naar een creatieve oplossing. De Amerikanen moeten zich maar eens realiseren dat ze te maken hebben met kritische partners, zei Eijsink in de richting van staatssecretaris Jack de Vries.

De VVD vindt het idee van vlieguren inhuren belachelijk. „U wilt wel de lusten maar niet de lasten. U wilt eigenlijk een zwemdiploma halen zonder nat te worden”, zei VVD-Kamerlid Arend-Jan Boekestijn.

Eijsink verwees naar Italië, dat geen testtoestellen heeft gekocht. „Daar is de wereld niet vergaan. Ze blijven in de ontwikkelingsfase, geen man of vrouw overboord.” Ook andere landen als Turkije, Noorwegen, Denemarken, Australië en Canada doen nog gewoon mee. En Duitsland, geen JSF-partnerland, heeft al honderden miljoenen euro's aan orders binnengehaald. „Denkt u nu werkelijk dat Lockheed Martin een liefdadigheidsinstelling is? Het is een miljardenbusiness”, zei Eijsink tegen haar criticasters.

Zij riep De Vries op alsnog met beter vergelijkingsmateriaal te komen omdat wat er nu op tafel ligt, onvoldoende is voor een definitieve keuze. „We zijn wel bereid risico's te dragen, maar geven geen blanco cheque.” Concluderen dat de JSF het beste toestel is voor de beste prijs, is op basis van de bekende vergelijkingen „niet gerechtvaard” zei Eijsink. Overigens oordeelde het tweede paarse kabinet in 2002 onder toenmalig PvdA-premier Wim Kok ook dat de JSF het beste toestel voor de beste prijs was.
Ik vind dit een hele goede argumentatie, los van het feit dat je niet veel moeite hoeft te doen omdat de argumentatie van defensie/de staatssecretaris belachelijk is. Iets dat PVV er Hero wel treffend wist te verwoorden:
quote:
PVV: De Vries is grootste lobbyist Lockheed Martin
wo 22 apr 2009, 17:28
DEN HAAG - Staatssecretaris Jack de Vries van Defensie is de grootste lobbyist van Lockheed Martin. Dat zei PVV-Tweede Kamerlid Hero Brinkman woensdag in het Kamerdebat over de JSF, het Amerikaanse gevechtsvliegtuig van Lockheed Martin.

Nadat verschillende collega's Brinkman hadden aangesproken op die onparlementaire beschuldiging, zei hij: „Nou een onbetaalde lobbyist dan, een hobbyist.”

De PVV is een van de felste tegenstanders van de kabinetsplannen om twee testtoestellen JSF te kopen. Volgens de PVV kan de huidige F-16 van de luchtmacht nog zeker vijftien jaar mee. En Nederland hoeft ook niet zo voorop te lopen, niet de 'gekke henkie' van de NAVO te zijn. „We zouden veel burgers een plezier doen met lagere belastingen.”
Ik ga er even van uit dat Eijsink gelijk heeft, en dat betekent dat de argumentatie van defensie behoorlijk slecht is. Nu kan je ze wel tijd geven om die argumentatie alsnog te geven, maar die tijd hebben ze allang gehad. Blijkbaar spelen er heel andere belangen dan de opvolger van de F16.

[ Bericht 1% gewijzigd door Stupendous76 op 22-04-2009 19:36:16 ]
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 22 april 2009 @ 19:36:32 #183
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68280639
Je moet de Telegraaf website eens bekijken.

De PvdA wordt daar voor en alles en nog wat uitgemaakt en Brinkman is daar een held

Ik krijg soms het idee dat De Telegraaf zelf die reacties typt of ze er selectief uit vist

Wel slim: het is toch een instrument om mensen te besmeuren zonder dat jij het zelf als krant zegt
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 22 april 2009 @ 19:42:49 #184
188877 Stupendous76
pi_68280842
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:36 schreef Klopkoek het volgende:
Je moet de Telegraaf website eens bekijken.

De PvdA wordt daar voor en alles en nog wat uitgemaakt en Brinkman is daar een held

Ik krijg soms het idee dat De Telegraaf zelf die reacties typt of ze er selectief uit vist

Wel slim: het is toch een instrument om mensen te besmeuren zonder dat jij het zelf als krant zegt
Toch apart, want het CDA had vanmiddag deze houding:
quote:
CDA: afspraken JSF nakomen
(Novum) - Wat het CDA betreft worden de afspraken uit het regeerakkoord nagekomen en wordt besloten tot de aanschaf van twee JSF-testtoestellen. Dat zei Raymond Knops (CDA) woensdag tijdens het debat over de beoogd opvolger van de F-16.

De PvdA maakte tijdens het debat bekend niet te zullen instemmen met de aankoop van de testtoestellen. Angelien Eijsink (PvdA) toonde zich nog niet overtuigd dat de JSF het beste toestel is voor de beste prijs. Hiermee valt een meerderheid in de Tweede Kamer voor de aanschaf van de JSF-testtoestellen weg.

Ook dreigt een kabinetscrisis. Het CDA blijft namelijk vasthouden aan de aanschaf van de testtoestellen. De uitkomst van de vergelijking tussen de JSF en de enig overgebleven concurrent de Saab Gripen is volgens Knops 'zonneklaar', zo stelde hij in het debat. "De uitkomst hiervan kan er alleen maar toe leiden dat de aanschaf van testtoestellen aan de orde is". Knops riep op om deze afspraken die volgen uit het regeerakkoord na te komen en de testtoestellen te kopen.

Tijdens het debat toonde de VVD zich ook nog steeds een voorstander van de JSF. "Wij kiezen om militaire redenen voor de JSF", zei Arend-Jan Boekestijn. De PVV -tegenstander van de JSF- maakte staatssecretaris van Defensie Jack de Vries (CDA) uit voor 'de grootste lobbyist' van Lockheed Martin, de fabrikant van de JSF. Hero Brinkman (PVV) pleit ervoor om nog een tijdje door te vliegen met de F-16 en voorlopig niets aan te schaffen.
Dus de logische vraag zou zijn: meneer Knops, wilt u uw gegevens even delen? Dat kan Knops niet (want die gegevens zijn er niet want geheim zegt defensie), ergo: Knops is fout bezig. (Los van het feit dat iets als een regeerakkoord wat hem betreft belangrijker is dan de belangen van het Nederlandse volk en het Nederlandse leger...)
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 22 april 2009 @ 19:49:43 #185
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68281083
Waar je veel meer van leert is om oude berichten terug te halen.

Dan zie je o.a. Frank de Grave (defensieminister onder Paars) toentertijd zeggen dat meedoen met de JSF "tienduizenden banen" op gaat leveren en "duizend hoogwaardige banen"

Ook, en dat wist ik nog niet, zie je dan dat Kok toen vond dat het meedoen met ontwikkelen niet duurder mocht zijn dan van de plank kopen terwijl de VVD dat geen relevante vraag vond

Maar, zo zei de PvdA toen, het alternatief is wel een ander Amerikaans vliegtuig

Is de politiek nou echt zo debiel of mis ik wat.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 22 april 2009 @ 19:53:16 #186
188877 Stupendous76
pi_68281188
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:49 schreef Klopkoek het volgende:
Waar je veel meer van leert is om oude berichten terug te halen.

Dan zie je o.a. Frank de Grave (defensieminister onder Paars) toentertijd zeggen dat meedoen met de JSF "tienduizenden banen" op gaat leveren en "duizend hoogwaardige banen"

Ook, en dat wist ik nog niet, zie je dan dat Kok toen vond dat het meedoen met ontwikkelen niet duurder mocht zijn dan van de plank kopen terwijl de VVD dat geen relevante vraag vond

Maar, zo zei de PvdA toen, het alternatief is wel een ander Amerikaans vliegtuig

Is de politiek nou echt zo debiel of mis ik wat.
Je mist inderdaad wat: de politiek is niet debiel, maar uitzonderlijk debiel
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 22 april 2009 @ 19:56:24 #187
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68281278
Stiekem denk ik dat de PvdA nog steeds een ander Amerikaans vliegtuig voor ogen staat. Eijsink noemde zelf al de super-Hornet.

Van anti-amerikaanse sentimenten kun je de PvdA zeker niet beschuldigen.

Achja, ook de PvdA kan niet om de geopolitieke werkelijkheid heen (en durft niet de VS te schofferen uiteraard).
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 22 april 2009 @ 20:08:43 #188
188877 Stupendous76
pi_68281646
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:56 schreef Klopkoek het volgende:
Stiekem denk ik dat de PvdA nog steeds een ander Amerikaans vliegtuig voor ogen staat. Eijsink noemde zelf al de super-Hornet.

Van anti-amerikaanse sentimenten kun je de PvdA zeker niet beschuldigen.

Achja, ook de PvdA kan niet om de geopolitieke werkelijkheid heen (en durft niet de VS te schofferen uiteraard).
Het is ook jammer dat defensie meent dat de JSF het beste is omdat dat zo is. Daar moet je bewijzen voor hebben (en alweer: het is een toestel dat nog steeds in ontwikkeling is) Als je nu zou moeten kiezen, doet de JSF niet eens mee!

Staat nu trouwens een lang artikel op nu.nl:
quote:
PvdA kiest voor confrontatie om JSF
Uitgegeven: 22 april 2009 14:17
Laatst gewijzigd: 22 april 2009 19:40

AMSTERDAM - De weigering van coalitiepartij PvdA om in te stemmen met de aanschaf van twee testtoestellen van gevechtsvliegtuig de Joint Strike Fighter (JSF) doet de spanning in de regeringscoalitie flink stijgen.

Onduidelijk is nog hoe de patstelling doorbroken kan worden. Woensdag besloot de PvdA nu niet akkoord te gaan met de aankoop van de twee JSF-testtoestellen omdat ze er nog niet van overtuigd is dat dit gevechtsvliegtuig de beste opvolger is van de huidige F-16.

Coalitie
Het kabinet wil nog deze maand een handtekening zetten voor het eerste toestel en wordt daarbij gesteund door coalitiepartijen CDA en ChristenUnie. De Tweede Kamer praat nog tot woensdagavond laat over de JSF. De afwijzing door de PvdA leverde meteen ontevreden reacties op binnen de coalitie. Volgens staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) is de aanschaf van de testtoestellen van belang voor Nederland en de werkgelegenheid. Hij betitelde de houding van coalitiepartner PvdA als onverstandig. De Vries waarschuwde dat Nederland zich een onbetrouwbare partner van het JSF-programma toont als het besluit geen testtoestellen te kopen. ''Als je je halverwege het project terugtrekt, komen die orders echt niet'', zei hij over de opdrachten die Nederlandse bedrijven kunnen binnenhalen voor de JSF. Minister Maria Van der Hoeven (Economische Zaken) waarschuwde dat een afwijzing heel slecht zou zijn voor Nederland.

PvdA
PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer wil juist voorkomen dat Nederland door de aankoop nu van twee testtoestellen ''in een miljardenproject wordt gezogen waarvan later blijkt dat het niet verantwoord was''.
Volgens haar is er op basis van de huidige vergelijking van kandidaten voor de opvolging van de F-16 geen goede keuze te maken.

De PvdA wil wel dat Nederland betrokken blijft bij het ontwikkelingsproject van de JSF, wat orders voor het bedrijfsleven en werkgelegenheid oplevert. Volgens Hamer is het nu aan De Vries om uit te zoeken wat daartoe de mogelijkheden zijn, zonder nu tot aanschaf van de testtoestellen te besluiten.
In het regeerakkoord is opgenomen dat het kabinet in 2010 een definitieve keuze maakt voor de opvolging van de F-16. Dit jaar zou een besluit vallen over de aanschaf van de testtoestellen.
Volgens Hamer is in het regeerakkoord alleen afgesproken dat er een besluit moest vallen, niet welk besluit. Ook was er volgens haar in de kabinetsbrief van januari meer dan daarvoor een koppeling gelegd tussen de testtoestellen en de definitieve keuze voor de opvolger van de F-16.

Crisis
Hamer zei niet uit te zijn op een crisis in de coalitie. Duidelijk is wel dat het PvdA-standpunt tot grote onvrede bij de coalitiegenoten leidt. Coalitiegenoot CDA steunt De Vries en de ChristenUnie wil in elk geval nu een testtoestel kopen. Volgens CDA-Tweede Kamerlid Raymond Knops koerst ons land af op een nieuw Fokkerdrama als nu de stekker uit het JSF-project getrokken wordt, net nu alle investeringen hun vruchten beginnen af te werpen.

SP
De SP is blij met de beslissing van de PvdA. ''Nu nog even doorpakken'', moedigde ze de sociaaldemocraten aan. ''Trek de stekker uit de JSF.'' Ook PVV en GroenLinks gaven complimenten aan de PvdA voor hun keuze.

D66
D66 acht het best mogelijk dat de partij ''uiteindelijk'' de Joint Strike Fighter (JSF/F-35) een goede opvolger voor de huidige F-16 vindt als Nederland er ook in de toekomst voor kiest in het ''hoogste geweldspectrum'' te blijven opereren. Maar de discussie daarover is pas volgend jaar, zei D66-leider Alexander Pechtold woensdag.

VVD
De VVD blijft voor de aanschaf van twee testtoestellen van het gevechtsvliegtuig. De liberalen baseren zich daarbij vooral op militaire overwegingen, zei Kamerlid Arend Jan Boekestijn. De werkgelegenheid die de deelname aan het JSF-project oplevert, vindt hij ''ook niet spectaculair''. Maar, zo stelde de liberaal, de JSF levert meer en meer hoogwaardige banen op dan concurrent Saab Gripen NG. Dat heeft ook de FNV in een hoorzitting tegen de Kamer gezegd. Boekestein vindt meer geluidsonderzoeken en informatie over geluid niet nodig. Omdat De Vries heeft gezegd dat de geluidsnormen niet overschreden zullen worden, maakt het volgens de VVD'er niet uit hoeveel lawaai de JSF maakt.

Hoogwaardige banen
Maar, zo stelde liberaal, de JSF levert meer en meer hoogwaardige banen op dan concurrent Saab Gripen NG. Dat heeft ook de FNV in een hoorzitting tegen de Kamer gezegd.

Lobbyist
In de ogen van de PVV is De Vries de grootste lobbyist van Lockheed Martin, ontwikkelaar van de JSF. Dat zei Kamerlid Hero Brinkman tijdens het debat. Nadat verschillende collega's Brinkman hadden aangesproken op die onparlementaire beschuldiging, zei hij: ''Nou een onbetaalde lobbyist dan, een hobbyist.''

Nifarp
Ook de Nifarp, de organisatie van Nederlandse bedrijven die orders willen krijgen voor de opvolger van de F-16, vindt dat een afwijzing dramatisch zou zijn voor de Nederlandse luchtvaartsector. Dat zei voorzitter Erick Vink van de Nifarp woensdag. "Er werken nu ongeveer 15.000 mensen in deze sector. Over vijftien jaar zal daar dan nog 20 procent van over zijn'', aldus Vink. Verder loopt de sector volgens Vink op lange termijn in totaal 30 miljard dollar mis.
© ANP
Wat opvalt is de argumentatie van de regering:
quote:
Volgens staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) is de aanschaf van de testtoestellen van belang voor Nederland en de werkgelegenheid.
quote:
Minister Maria Van der Hoeven (Economische Zaken) waarschuwde dat een afwijzing heel slecht zou zijn voor Nederland.

Deze is ook wel aardig:
quote:
Verder loopt de sector volgens Vink op lange termijn in totaal 30 miljard dollar mis.

En, afgezien van het CDA, zijn alle politieke partijen vrij duidelijk en eensgezind: geef duidelijkheid en wees eerlijk. Gelukkig pakt de regering dat goed op
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 22 april 2009 @ 20:21:29 #189
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68282031
Het CDA heeft zich er gewoon ingewrongen en kan niet meer terug, mij lijkt me de VVD principieeler en dogmatischer in deze zaak. Boekestijn was wel erg vurig
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 22 april 2009 @ 20:25:32 #190
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68282163
quote:
Op woensdag 22 april 2009 19:56 schreef Klopkoek het volgende:
Ik snap dat dus niet. Waar zijn ze eigenlijk bang voor? De VS is een wereldrijk op z'n laatste benen. Wij hebben nu meer aan de EU. Koop dan ook vliegtuigen binnen die EU.
  woensdag 22 april 2009 @ 20:34:16 #191
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68282472
quote:
Op woensdag 22 april 2009 20:25 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Ik snap dat dus niet. Waar zijn ze eigenlijk bang voor? De VS is een wereldrijk op z'n laatste benen. Wij hebben nu meer aan de EU. Koop dan ook vliegtuigen binnen die EU.
Om dan vast te zitten aan de Fransen...

Daar zit geen van alle politieke partijen in NL op te wachten. Ook de PvdA niet (dat bijv. altijd zeer slechte contacten heeft gehad met haar franse zusterpartij)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68283200
In de goede oude tijd zou hierom nog een kabinet vallen, maar nu durven ze niet
  woensdag 22 april 2009 @ 21:00:42 #193
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68283303
Nog een leuk bericht uit februari:
quote:
Jack de Vries: 'Kok koos al voor JSF'
10-02-2009

Wim Kok koos tijdens zijn tweede kabinet feitelijk al voor de JSF. Dat zegt Jack de Vries, staatssecretaris van Defensie, deze week in Vrij Nederland.

Officieel zal het kabinet pas in 2010 een beslissing nemen over de aankoop van het Amerikaanse gevechtsvliegtuig. De vergelijking tussen de kandidaten is in volle gang. Deze week vertrekt een Kamerdelegatie naar Zweden om zich te informeren over het concurrerende toestel, de Saab Gripen NG.

Maar de uitspraak van de staatssecretaris versterkt het beeld dat de vergelijking tussen de kandidaten in feite een schijnvertoning is.

Beklonken zaak
Op de vraag van Vrij Nederland of de keuze voor de JSF eigenlijk een beklonken zaak is, antwoordt De Vries: ‘Ik zit in een lastige situatie. Het kabinet Kok-II heeft besloten mee te doen in de ontwikkeling van de JSF. Kok heeft toen verklaard dat meedoen aan de ontwikkeling feitelijk een keuze voor de JSF was. Toen kwamen er nieuwe verkiezingen en nieuwe kabinetten, waarin de werkelijkheid zoals-ie toen door Kok werd gepresenteerd, niet meer de werkelijkheid kon zijn.’

Op aandringen van de PvdA werd in het laatste coalitieakkoord vastgelegd dat er een nieuwe afweging en een nieuwe vergelijking tussen de kandidaten zouden komen. ‘Daar wil ik recht aan doen. Maar ik kan het verleden natuurlijk niet uitpoetsen.’

‘Geen level playing field.’
Intussen houdt de PvdA vol dat er wel degelijk serieuze concurrentie mogelijk moet zijn tussen de verschillende kandidaten. Maar daarover zegt De Vries:
‘Als je mij vraagt of er een volstrekt level playing field is, zegt ik: nee. Want aan het ene vliegtuig doen we al jaren mee en aan het andere niet. Is dat dus een vergelijkbare situatie? Nee.’

Kritiek Rekenkamer
Onlangs uitte de Rekenkamer forse kritiek op het optreden van Jack de Vries, die als staatssecretaris verantwoordelijk is voor het materieel van Defensie. Volgens de Rekenkamer zou Defensie te eenzijdig de voordelen van de JSF benadrukken, en zou de staatssecretaris de Tweede Kamer onvoldoende informeren.

In antwoord op die kritiek wijst Jack de Vries in Vrij Nederland op de hoge werkdruk bij Defensie: ’Ik zie het als mijn taak om als staatssecretaris niet klakkeloos op elk verzoek van de Kamer in te gaan.’
Let maar op: die kaart gaat het CDA uitspelen als het moet. Het is (weer) de schuld van Paars!
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 22 april 2009 @ 21:02:11 #194
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68283349
quote:
Op woensdag 22 april 2009 20:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Is dat het enige alternatief, de Fransen? Lijkt me toch niet.
  woensdag 22 april 2009 @ 21:04:25 #195
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68283427
quote:
Op woensdag 22 april 2009 21:02 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Is dat het enige alternatief, de Fransen? Lijkt me toch niet.
In Europa kun je bijna niks zonder ze doen. Overal zitten ze in en zijn ook het meest pro-Europees gericht en het meest voor een eigen Europees leger.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 22 april 2009 @ 21:07:56 #196
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68283516
quote:
Op woensdag 22 april 2009 21:04 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

In Europa kun je bijna niks zonder ze doen. Overal zitten ze in en zijn ook het meest pro-Europees gericht en het meest voor een eigen Europees leger.
Waarom zitten CDA en PvdA dan altijd zo te hameren op die EU-onzin, als ze eigenlijk helemaal niet naar méér EU willen?
  woensdag 22 april 2009 @ 21:13:33 #197
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68283717
quote:
Op woensdag 22 april 2009 21:07 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Waarom zitten CDA en PvdA dan altijd zo te hameren op die EU-onzin, als ze eigenlijk helemaal niet naar méér EU willen?
Omdat jij de feiten niet op een rijtje hebt.

CDA ministers (in mindere mate PvdA) zijn altijd fel tegen een Europees buitenlands beleid en leger. Het EP gaat daar formeel niet over maar mag wel adviezen uitgeven en ook daar is de stemverhouding dezelfde.

Onlangs was er nog een plan om voortaan meer europees aan te gaan besteden. Dat werd door Britse en Nederlandse druk sterk afgezwakt (terwijl de Duitsers, Fransen en zuidelijke landen voor waren).
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 22 april 2009 @ 21:14:17 #198
188877 Stupendous76
pi_68283744
quote:
Op woensdag 22 april 2009 21:00 schreef Klopkoek het volgende:
Nog een leuk bericht uit februari:
[..]

Let maar op: die kaart gaat het CDA uitspelen als het moet. Het is (weer) de schuld van Paars!
Dit is wel een hele kromme en domme redenatie:
quote:
‘Geen level playing field.’
Intussen houdt de PvdA vol dat er wel degelijk serieuze concurrentie mogelijk moet zijn tussen de verschillende kandidaten. Maar daarover zegt De Vries:
‘Als je mij vraagt of er een volstrekt level playing field is, zegt ik: nee. Want aan het ene vliegtuig doen we al jaren mee en aan het andere niet. Is dat dus een vergelijkbare situatie? Nee.’
Het gaat er niet om of we al zo veel jaar meedoen aan het ontwikkelen, het gaat er om of het vliegtuig goed is. Voor hetzelfde geld wordt de JSF een roestbak die niemand wil, en dan moeten we meedoen omdat we er al xx jaar aan mee ontwikkelen?
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 22 april 2009 @ 21:16:10 #199
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_68283818
quote:
Op woensdag 22 april 2009 21:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Omdat jij de feiten niet op een rijtje hebt.

CDA ministers (in mindere mate PvdA) zijn altijd fel tegen een Europees buitenlands beleid en leger. Het EP gaat daar formeel niet over maar mag wel adviezen uitgeven en ook daar is de stemverhouding dezelfde.
Zo simpel is het niet. Je kunt niet tegelijk extreem vóór het ene zijn (Europese Grondwet en andere eurononsens) en extreem tegen het ander. Tenminste, dat kan wel, maar dan boet je nogal in aan geloofwaardigheid. Zoals ook het geval is.
  woensdag 22 april 2009 @ 21:22:18 #200
66825 Reya
Fier Wallon
pi_68284044
quote:
Op woensdag 22 april 2009 20:34 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nou ja, er is dan ook nog altijd het veelbesproken alternatief van SAAB.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')