abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_68240240
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:11 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Zo werkt het over het algemeen wel ja. Na de offerte wordt de opdracht uitgevoerd en pas als dat bevalt wordt er betaald.
Blijkbaar werkt het bij sommige politici niet zo...Die betalen grif 110 miljoen voor wat proefritjes en tekenen ook graag een orderbevestiging waarin de leverancier zelf nog later de prijs mag invullen.

En die Amerikanen maar lachen
pi_68241853
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 15:48 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Blijkbaar werkt het bij sommige politici niet zo...Die betalen grif 110 miljoen voor wat proefritjes en tekenen ook graag een orderbevestiging waarin de leverancier zelf nog later de prijs mag invullen.

En die Amerikanen maar lachen
Lol, misschien was ik niet duidelijk genoeg; maar zoals het er nu aan toe gaat is de normale gang van zaken hoor. Of dacht je nu werkelijk dat producenten op eigen kosten aan het ontwikkelen, bevoorraden en produceren slaan als ze dat uit eigen zak moeten betalen? In de bouwsector bijv. volgt er na een offerte minimaal een aanbetaling van 50%, de opmerking dat Nederland die testvluchten wel even gratis zou mogen doen is natuurlijk kortweg niet bepaald snugger.
pi_68243868
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 16:32 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Lol, misschien was ik niet duidelijk genoeg; maar zoals het er nu aan toe gaat is de normale gang van zaken hoor. Of dacht je nu werkelijk dat producenten op eigen kosten aan het ontwikkelen, bevoorraden en produceren slaan als ze dat uit eigen zak moeten betalen? In de bouwsector bijv. volgt er na een offerte minimaal een aanbetaling van 50%, de opmerking dat Nederland die testvluchten wel even gratis zou mogen doen is natuurlijk kortweg niet bepaald snugger.
Je gaat wat te snel. Nederland heeft nog geen offerte getekend, sterker nog, aangezien de prijsstelling ontbreekt, is ook heel die offerte er nog niet.

Je gaat voor een nieuwe auto toch ook niet betalen voor de proefrit en vervolgens ook nog eens een koopovereenkomst tekenen waarin de prijs niet is vermeld?

Eerst uitproberen, dan de offerte, dan aanbetalen. Dat is de volgorde.
  dinsdag 21 april 2009 @ 17:35:35 #64
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68243995
De vergelijking met een proefrit in een auto gaat niet helemaal op. Het gaat hier immers om testvluchten en dan zou je geld toe moeten krijgen.

De Vries benadrukt steeds wel dat ze die toestellen kopen om piloten alvast op te leiden maar de gegevens en geconstateerde problemen gaan weer verstuurd worden naar de fabriek.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 21 april 2009 @ 18:19:48 #65
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_68245297
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 17:35 schreef Klopkoek het volgende:
De vergelijking met een proefrit in een auto gaat niet helemaal op. Het gaat hier immers om testvluchten en dan zou je geld toe moeten krijgen.

De Vries benadrukt steeds wel dat ze die toestellen kopen om piloten alvast op te leiden maar de gegevens en geconstateerde problemen gaan weer verstuurd worden naar de fabriek.
Piloten opleiden voor een toestel waarvan de keuze daarvoor nog niet vastligt...
Jaja.

Overigens, op de frontpage en tweakers staat het artikel over de JSF-hack ook.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  dinsdag 21 april 2009 @ 18:21:00 #66
188877 Stupendous76
pi_68245341
En nog meer nieuwsch:
quote:
Coalitie bijeen over JSF
Uitgegeven: 21 april 2009 17:50
Laatst gewijzigd: 21 april 2009 17:53

DEN HAAG - De top van de regeringscoalitie komt dinsdagavond rond 18.00 uur bijeen in het torentje van premier Jan Peter Balkenende om te overleggen over de laatste ontwikkelingen rond het gevechtsvliegtuig JSF. Dat meldden verschillende bronnen rond de coalitie.

PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer zou in het overleg een toelichting willen geven op het standpunt van haar fractie over de Joint Strike Fighter. Defensie wil dat het Amerikaanse gevechtsvliegtuig op termijn de F-16 vervangt en wil nog deze maand tekenen voor de aanschaf van een eerste testtoestel.

Moeite
De PvdA is daar buitengewoon kritisch over en heeft er grote moeite mee. Als de PvdA definitief nee zegt tegen de aanschaf van testtoestellen, leidt dat tot een kabinetscrisis, zeggen bronnen rond de coalitie. Het CDA en CDA-staatssecretaris Jack de Vries van Defensie hechten erg aan de afspraak uit het regeerakkoord om nog dit jaar over twee testtoestellen te besluiten.
© ANP
Repent, Pray, Forgive
pi_68245359
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 18:19 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Piloten opleiden voor een toestel waarvan de keuze daarvoor nog niet vastligt...
Jaja.

Overigens, op de frontpage en tweakers staat het artikel over de JSF-hack ook.
De piloten worden medio 2012 pas opgeleid als de koop daadwerkelijk rond is.
pi_68245389
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 18:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Wat moeten we dan met de testtoestellen ?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 21 april 2009 @ 18:23:33 #69
249999 TheGeneral1
Ai Ai Captain
pi_68245422
Doe m' dy mah.
  dinsdag 21 april 2009 @ 18:27:02 #70
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68245543
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 18:21 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

2011 beginnen ze met opleiden.

Ook in 2011 moet de definitieve beslissing over de aanschaf van die dingen (85 stuks) vallen.

Formeel heb je dus wel gelijk maar het is een vreemde gang van zaken.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_68245552
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 17:32 schreef Vhiper het volgende:

[..]

Je gaat wat te snel. Nederland heeft nog geen offerte getekend, sterker nog, aangezien de prijsstelling ontbreekt, is ook heel die offerte er nog niet.

[quote]Je gaat voor een nieuwe auto toch ook niet betalen voor de proefrit en vervolgens ook nog eens een koopovereenkomst tekenen waarin de prijs niet is vermeld?
Die vergelijking gaat mank. Je stapt al eerder het proces in; je wilt een auto, stapt op een aantal partijen (producenten) af met je wensen, smaken en voorkeuren en vervolgens kijken zij of dat alles haalbaar is. Frankrijk ligt al snel uit de onderhandeling omdat zij geen auto kunnen produceren die aan je wensen voldoet. Blijven er 2 partijen over. Zij willen je auto produceren, maar daarvoor zul je eerst met geld moeten komen, zij moeten immers het productieproces in werking gaan zetten wat réteveel geld kost. Als je denkt dat dat proces in werking wordt gesteld en jouw auto wordt geproduceerd zonder dat zij ook maar een cent zullen zien voordat je daadwerkelijk tot aankoop over gaat, wordt het misschien eens tijd de proef op de som te nemen.
quote:
Eerst uitproberen, dan de offerte, dan aanbetalen. Dat is de volgorde.
Erm, nee. Probeer jij maar eens je huis te laten verbouwen met de voorwaarde dat alleen als het je aanstaat, je de prijs betaalt.
  dinsdag 21 april 2009 @ 18:27:54 #72
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68245565
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 18:21 schreef Stupendous76 het volgende:
En nog meer nieuwsch:
[..]

Hopelijk bindt de PvdA in. Anders valt het kabinet en krijgen we een horrorcoalitie van CDA, VVD en PVV.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68245618
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 18:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

2011 beginnen ze met opleiden.

Ook in 2011 moet de definitieve beslissing over de aanschaf van die dingen (85 stuks) vallen.

Formeel heb je dus wel gelijk maar het is een vreemde gang van zaken.
2011, whatever.

Ik zal je laatste opmerking zeker niet ontkennen, maar de nuance is zo nu en dan ver te zoeken.
pi_68245752
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 17:35 schreef Klopkoek het volgende:
Als de JSF een bestaand luchtvaartuig zou zijn, is dat misschien een denkbare optie, nu ze in opdracht van de Nederlandse regering geproduceerd worden echter níet.
  dinsdag 21 april 2009 @ 18:38:09 #75
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68245928
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 18:33 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Als de JSF een bestaand luchtvaartuig zou zijn, is dat misschien een denkbare optie, nu ze in opdracht van de Nederlandse regering geproduceerd worden echter níet.
Van dat testen gaat Nederland echt niet veel rijker worden. Nederland moet de volle mep betalen voor twee niet-inzetbare prototypes en vervolgens gaat Lockheed dat gebruiken om het vliegtuig te verbeteren en daardoor alsnog klanten mee te winnen.

Uiteraard profiteert dan Nederland er ook weer aan mee maar het meerendeel van de winst gaat toch echt naar Lockheed.

Iets anders zou het zijn als Nederland een serieus aandeel bezat in de productie.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68246133
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 18:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Van dat testen gaat Nederland echt niet veel rijker worden. Nederland moet de volle mep betalen voor twee niet-inzetbare prototypes en vervolgens gaat Lockheed dat gebruiken om het vliegtuig te verbeteren en daardoor alsnog klanten mee te winnen.

Uiteraard profiteert dan Nederland er ook weer aan mee maar het meerendeel van de winst gaat toch echt naar Lockheed.

Iets anders zou het zijn als Nederland een serieus aandeel bezat in de productie.
Tja, die toestellen hebben geen enkele toegevoegde waarde en met het recente kredietcliché ook niet bepaald een strategische investering.
  dinsdag 21 april 2009 @ 18:45:26 #77
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68246204
Ik heb het even nagezocht:

Enkel de VS, UK en Nederland schaffen de testtoestellen aan. Italië, net als NL een zogeheten level 2 partner, doet niet mee.

We willen weer bij de grote jongens horen
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 21 april 2009 @ 20:11:43 #78
188877 Stupendous76
pi_68249492
quote:
'Geen crisis over JSF'
Uitgegeven: 21 april 2009 17:50
Laatst gewijzigd: 21 april 2009 19:59

DEN HAAG - Het coalitieoverleg over het voornemen van het kabinet om twee testtoestellen van de JSF aan te schaffen is dinsdagavond rond half acht afgelopen. Het Kamerdebat daarover gaat woensdag gewoon door.

Er is geen crisis, zei staatssecretaris Frans Timmermans (Europese Zaken) desgevraagd na afloop. Timmermans verving vicepremier Wouter Bos (PvdA) die net opnieuw vader is geworden. Cruciaal voor dat debat is het standpunt van de PvdA-fractie die zich uiterst kritisch opstelt, maar nog steeds geen hom of kuit heeft gegeven. Timmermans deed dat dinsdagavond ook niet. ''We hebben standpunten uitgewisseld om te kijken waar iedereen staat'', zei hij. Dat is goed bij zo'n ingewikkelde zaak, zei hij. ''Het kabinet heeft een besluit genomen en dat ligt morgen voor in het overleg met de Kamer.''

Volgens CDA-fractievoorzitter Pieter van Geel was het een ''goed en openhartig'' gesprek. Over de uitkomst wilde hij echter ook niets zeggen.
© ANP
Maar de politiek is er al weer uit: niets aan de hand..
Repent, Pray, Forgive
pi_68249669
Een spannende discussie dezer dagen. Mijn stem voor de PvdA kan er wel eens van af gaan hangen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 21 april 2009 @ 20:22:55 #80
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_68249935
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 20:16 schreef SCH het volgende:
Een spannende discussie dezer dagen. Mijn stem voor de PvdA kan er wel eens van af gaan hangen.
Nou.... DAT zal voor Bos van doorslaggevend belang zijn.
pi_68249966
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 20:22 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nou.... DAT zal voor Bos van doorslaggevend belang zijn.
Nee, maar voor mij wel.
  dinsdag 21 april 2009 @ 20:26:04 #82
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68250071
Ik wil geen horrorkabinet. PvdA moet inbinden.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68250109
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 20:26 schreef Klopkoek het volgende:
Ik wil geen horrorkabinet. PvdA moet inbinden.
CDA moet maar eens inbinden.
pi_68250139
Tuurlijk komt dat testtoestel er. De PvdA zal overstag gaan zoals ze altijd doet in cruciale situaties.
Vandaar dat ik allang geen PvdA meer stem.
  dinsdag 21 april 2009 @ 20:29:43 #85
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68250223
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 20:27 schreef Dutchguy het volgende:
Tuurlijk komt dat testtoestel er. De PvdA zal overstag gaan zoals ze altijd doet in cruciale situaties.
Het CDA heeft nou eenmaal een spilpositie in dit land. Zolang de optie van Paars III afgesloten blijft zal de PvdA blijven zitten in de hoek waar de klappen vallen. Het CDA heeft een alternatief, de PvdA, zélfs als ze de grootste partij worden, niet.

Ik snap werkelijk niet waarom de pers altijd de PvdA moet hebben en nooit de stuitende arrogantie van het CDA aan de kaak stelt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68250250
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 20:27 schreef Dutchguy het volgende:
Wat stem je dan wel?
  dinsdag 21 april 2009 @ 20:37:26 #87
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68250506
Zeg SCH, waarom ga jij eigenlijk niet bij de VARA werken PvdA'ers horen toch van oudsher niet thuis bij de NCRV
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68250882
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 20:37 schreef Klopkoek het volgende:
Zeg SCH, waarom ga jij eigenlijk niet bij de VARA werken PvdA'ers horen toch van oudsher niet thuis bij de NCRV
Ik werk graag met leuke collega's samen
pi_68251000
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 20:30 schreef SCH het volgende:

[..]

Wat stem je dan wel?
Denk SP of D'66. Maar eerlijk... weet het nog niet.
  dinsdag 21 april 2009 @ 21:33:28 #90
188877 Stupendous76
pi_68252491
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 20:29 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het CDA heeft nou eenmaal een spilpositie in dit land. Zolang de optie van Paars III afgesloten blijft zal de PvdA blijven zitten in de hoek waar de klappen vallen. Het CDA heeft een alternatief, de PvdA, zélfs als ze de grootste partij worden, niet.

Ik snap werkelijk niet waarom de pers altijd de PvdA moet hebben en nooit de stuitende arrogantie van het CDA aan de kaak stelt.
Omdat de PvdA het ze veels te gemakkelijk maakt i.t.t. het CDA?
Repent, Pray, Forgive
pi_68256369
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 21:33 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Omdat de PvdA het ze veels te gemakkelijk maakt i.t.t. het CDA?
Rechtse partijen hebben het doorgaans het voor het zeggen. Waarom, ik weet het ook niet, maar dat valt mij steeds weer op.
  dinsdag 21 april 2009 @ 23:42:16 #92
188877 Stupendous76
pi_68257552
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 23:06 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Rechtse partijen hebben het doorgaans het voor het zeggen. Waarom, ik weet het ook niet, maar dat valt mij steeds weer op.
Niet echt, de SP bijvoorbeeld. Maar die bijten ook van zich af terwijl de PvdA het maar laat gebeuren. Overigens is de SP overigens ook tegen de JSF.

Ik zie nu trouwens het het JSF handboekje PvdA van Krista van Velzen, interessant document.
Repent, Pray, Forgive
pi_68257584
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 11:06 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik vind die De Vries ook een eerste klas gladjanus die ik nog voor geen cent vertrouw.
mee eens.

anderzijds zijn dit test en trainingstoestellen en die zijn vaak vele malen duurder dan de reguliere toestellen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_68257722
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 12:06 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat zit er dik in. Men voorspelt zelfs dat radarsystemen medio 2015 al 'stealthed' vliegtuigen kunnen ontdekken, maar tot die tijd heeft stealth wel een meerwaarde.

Het Reformatorisch Dagblad heeft overigens wel een interessant dossier aangaande de JSF en de Gripen.

Linkje.
Stealth is niet onzichtbaar

Stealth is verminderd zichtbaar net zoals camouflage
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 22 april 2009 @ 08:41:16 #95
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68260840
Waarom is de naam van dit topic veranderd?

Laat me raden: de topictitel was te aanstootgevend voor de dictatoriale militairen van dit forum?
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 22 april 2009 @ 08:42:03 #96
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68260852
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 23:42 schreef Stupendous76 het volgende:

[..]

Niet echt, de SP bijvoorbeeld. Maar die bijten ook van zich af terwijl de PvdA het maar laat gebeuren. Overigens is de SP overigens ook tegen de JSF.

Ik zie nu trouwens het het JSF handboekje PvdA van Krista van Velzen, interessant document.
Natuurlijk richt de SP zich op de PvdA. Dat is hun concurrent. Met het nauwkeurig volgen van het CDA zullen ze niet veel stemmen winnen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 22 april 2009 @ 08:42:42 #97
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68260866
quote:
Op dinsdag 21 april 2009 23:06 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Inderdaad. Ook in de media. Zo'n Dick Berlijn die bij P&W een propagandapraatje over dat vleigtuig mocht houden
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 22 april 2009 @ 10:28:22 #98
188877 Stupendous76
pi_68263463
quote:
Op woensdag 22 april 2009 08:41 schreef Klopkoek het volgende:
Waarom is de naam van dit topic veranderd?

Laat me raden: de topictitel was te aanstootgevend voor de dictatoriale militairen van dit forum?
Nee, ik vermoed omdat er 3 topics in verschillende subfora hier lopen en hier een continue topic van gemaakt kan worden.
quote:
Op woensdag 22 april 2009 08:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Natuurlijk richt de SP zich op de PvdA. Dat is hun concurrent. Met het nauwkeurig volgen van het CDA zullen ze niet veel stemmen winnen.
Dat bedoelde ik niet: als de SP wordt aangevallen, bijten zij veel meer van zich af, in tegenstelling tot de PvdA. Maar in het algemeen in de SP veel duidelijker, bijvoorbeeld met de JSF: gewoon NEE. Terwijl de PvdA hierin heel onduidelijk is, en straks gewoon akkoord gaat (zoals altijd...)
Repent, Pray, Forgive
  woensdag 22 april 2009 @ 10:30:36 #99
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68263533
Maar de SP zit niet in de coalitie en het verwijt richting SP is altijd (van dezelfde media die erbij kwijlen om de PvdA te besmeuren) dat zij geen regeringsverantwoordelijkheid willen nemen.

Ik vind het echt heel raar dat het CDA er altijd zo goed mee weg komt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68263550
quote:
Op woensdag 22 april 2009 08:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Inderdaad. Ook in de media. Zo'n Dick Berlijn die bij P&W een propagandapraatje over dat vleigtuig mocht houden
Ja, dat vond ik ook erg belachelijk.
  woensdag 22 april 2009 @ 10:38:11 #101
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68263739
quote:
Op woensdag 22 april 2009 10:31 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ja, dat vond ik ook erg belachelijk.
Het wordt tijd dat Nederland eens naar zijn normale toestand terugkeert. Het begint steeds meer op Amerika te lijken: alles wat kritisch, ietwat progressief en intellectueel is wordt meteen verdacht en iedereen die nationalistisch, gezagsgetrouw en vaderlandslievend overkomt kan het bijna niet meer fout doen. Of men durft het niet meer om er tegenin te gaan.
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 22 april 2009 @ 11:04:57 #102
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68264549
http://www.trouw.nl/nieuw(...)er_hoogspanning.html

Ook hier is de PvdA weer de boeman.

Wat ze niet vermelden is het tegengeluid van de PvdA. Ze hebben namelijk het idee dat ze voorgelogen worden door de ministeries.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68264679
quote:
Op woensdag 22 april 2009 10:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het wordt tijd dat Nederland eens naar zijn normale toestand terugkeert. Het begint steeds meer op Amerika te lijken: alles wat kritisch, ietwat progressief en intellectueel is wordt meteen verdacht en iedereen die nationalistisch, gezagsgetrouw en vaderlandslievend overkomt kan het bijna niet meer fout doen. Of men durft het niet meer om er tegenin te gaan.
Inderdaad, niet voor niets worden we spottend door menigeen als de 51e staat van Amerika beschouwd. Ik griezel alleen al van die gedachte. Nederland holt als een teckel blindeligs achter het land aan.
pi_68264746
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:04 schreef Klopkoek het volgende:
Ook hier is de PvdA weer de boeman.

Wat ze niet vermelden is het tegengeluid van de PvdA. Ze hebben namelijk het idee dat ze voorgelogen worden door de ministeries.
Trouw is nogal CDA gezind.....
  woensdag 22 april 2009 @ 11:24:14 #105
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68265187
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:08 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Inderdaad, niet voor niets worden we spottend door menigeen als de 51e staat van Amerika beschouwd. Ik griezel alleen al van die gedachte. Nederland holt als een teckel blindeligs achter het land aan.
Kijk alleen al naar de dominantie van het Engels in dit land. Waar andere landen alle moeite doen om hun eigen taal te bewaren en conserveren verslonzen wij hem en gooien we hem ook te grabbel.

Dat kan niet zonder gevolgen blijven, en inderdaad, de elite denkt steeds meer op de angelsaksische wijze.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68265290
Naar mijn idee is de JSF het beste toestel voor de Nederlandse luchtmacht:
a) moderner dus zal minder snel een upgrade nodig hebben
b) Volgens toch ook de tegenstanders het betere vliegtuig (kwaliteit) en je wil toch onze vliegers niet in een gaar inferieur toestel laten rondvliegen.
c) kernwapen argument is stiekem toch nog wel boeiend voor Nederland (niet dat de russen zullen komen maar toch)
  woensdag 22 april 2009 @ 11:29:49 #107
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_68265378
Naar mijn mening heeft Nederland niks aan gevechtsvliegtuigen. Als Duitsland wilt binnenvallen lukt ze dat toch wel, en verder hebben we niks te zoeken in Bumfuckistan om daar "terroristen" te bestrijden. Laat de grote landen dat maar doen.
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Kijk alleen al naar de dominantie van het Engels in dit land. Waar andere landen alle moeite doen om hun eigen taal te bewaren en conserveren verslonzen wij hem en gooien we hem ook te grabbel.

Dat kan niet zonder gevolgen blijven, en inderdaad, de elite denkt steeds meer op de angelsaksische wijze.
Dat is nou niet zo'n probleem. Het Nederlands is gewoon een oerlelijke taal die met duct tape aan elkaar zit qua regels. We zouden over moeten gaan op het Latijn, wat veel mooier is en een stuk beter in elkaar zit.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  woensdag 22 april 2009 @ 11:40:30 #108
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68265753
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:26 schreef cybermans het volgende:
b) Volgens toch ook de tegenstanders het betere vliegtuig (kwaliteit) en je wil toch onze vliegers niet in een gaar inferieur toestel laten rondvliegen.
c) kernwapen argument is stiekem toch nog wel boeiend voor Nederland (niet dat de russen zullen komen maar toch)
Het cynische is dus dat het helemaal niet vast staat en veel informatie daarover ontbreekt over wellicht vervalst is.

Wat ook mee speelt is dat de PvdA altijd heeft gevonden dat het meedoen in de ontwikkelingsfase niet duurder moet zijn dan dat je het zo van de plank zou kopen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_68266178
quote:

[..]

Maar wel op hoge poten eisen, dat "Nieuwe Nederlanders" Nederlands gaan spreken
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_68266325
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:26 schreef cybermans het volgende:
Als ik het goed begrijp, biedt Saab een product aan wat al klaar is voor ongeveer 60% van de prijs, tegenover een toestel wat nog in de ontwikkelingsfase zit, en waarbij het kantenklare product dus duurder uit kan vallen (goedkoper ook in theorie maar Lockheed is niet gek).

Ik geloof niet dat de Saab nu een inferieur product is, maar als het prijsverschil dermate groot is heb je toch nog wel wat reserve voor een upgrade her en der.

Punt is, dat de luchtmacht en in het verlengde daarvan Defensie, altijd kiest en heeft gekozen voor Amerikaanse vliegtuigen.

Waarom komt trouwens de Jack de Vries zo padvinderachtig over als hij het over de JSF heeft ? Krijgt die vent gratis rondvluchten of zo ?
pi_68266408
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:40 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het cynische is dus dat het helemaal niet vast staat en veel informatie daarover ontbreekt over wellicht vervalst is.

Wat ook mee speelt is dat de PvdA altijd heeft gevonden dat het meedoen in de ontwikkelingsfase niet duurder moet zijn dan dat je het zo van de plank zou kopen.
Als je nu meedoet betaal je ook mee ja... daarom krijg je later korting omdat je het gedeelte van ontwikkelingskosten hoeft te betalen.

Zou je kunnen onderbouwen waarom die data vervalst zou zijn... Alles wat ik tot nu toe heb gelezen is het zo (ook van de tegenstanders) de JSF is naar alle vooruitzichten het beste vliegtuig maar misschien niet de goedkoopste (grippen).
  woensdag 22 april 2009 @ 12:00:38 #112
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68266421
Deuger, Woke & Gutmensch
  woensdag 22 april 2009 @ 12:02:48 #113
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_68266506
Ik zag Herben en de Wijk op Het Gesprek van het weekend Daar werd gesuggereerd dat de JSF bij de PvdA wordt uitgeruild tegen een nieuwe Afghanistanmissie in 2011
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_68266538
quote:
Op woensdag 22 april 2009 11:58 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Als ik het goed begrijp, biedt Saab een product aan wat al klaar is voor ongeveer 60% van de prijs, tegenover een toestel wat nog in de ontwikkelingsfase zit, en waarbij het kantenklare product dus duurder uit kan vallen (goedkoper ook in theorie maar Lockheed is niet gek).

Ik geloof niet dat de Saab nu een inferieur product is, maar als het prijsverschil dermate groot is heb je toch nog wel wat reserve voor een upgrade her en der.

Punt is, dat de luchtmacht en in het verlengde daarvan Defensie, altijd kiest en heeft gekozen voor Amerikaanse vliegtuigen.

Waarom komt trouwens de Jack de Vries zo padvinderachtig over als hij het over de JSF heeft ? Krijgt die vent gratis rondvluchten of zo ?
Het boeit niet dat die nu klaar is... de planning is er toch nog niet om ze morgen in te voeren. De JSF zal klaar zijn om wanneer de F16 uitgefaseerd te gaat worden. Oh ja... sinds wanneer heeft Nederland de M1A2 Abrams MBT? Wat een boel mensen vergeten is dat op gebied van vliegtuigen de Amerikanen gewoonweg heer en meester zijn.
pi_68266592
quote:
Op woensdag 22 april 2009 12:02 schreef Napalm het volgende:
Ik zag Herben en de Wijk op Het Gesprek van het weekend Daar werd gesuggereerd dat de JSF bij de PvdA wordt uitgeruild tegen een nieuwe Afghanistanmissie in 2011
Ik hou er eerlijk niet zo van om iets in te ruilen voor een missie waarbij mensenlevens gemoeid zijn. Een subsidie links of rechts a la, maar dit soort zaken nee.
  woensdag 22 april 2009 @ 12:06:41 #116
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_68266640
quote:
Op woensdag 22 april 2009 12:00 schreef cybermans het volgende:

[..]

Als je nu meedoet betaal je ook mee ja... daarom krijg je later korting omdat je het gedeelte van ontwikkelingskosten hoeft te betalen.

Zou je kunnen onderbouwen waarom die data vervalst zou zijn... Alles wat ik tot nu toe heb gelezen is het zo (ook van de tegenstanders) de JSF is naar alle vooruitzichten het beste vliegtuig maar misschien niet de goedkoopste (grippen).
Wat met name steekt is dat de PvdA in het regeerakkoord had afgedwongen dat in 2008 alles nog eens doorgelicht zou worden (de business case).

De media (met name NRC) viel al snel de belachelijke kwaliteit van die vergelijkingen op.

Daarna bevestige de Rekenkamer dat met twee berichten:
  • De werkgelegenheidsclaims worden niet voldoende onderbouwd en de tegenorders worden te rooskleurig voorgesteld (onderdeel van de business case)
  • Het vergelijkend onderzoek uitgevoerd door EZ en Defensie tussen de Eurofighter, Grippen, Dassault, F16-extra en JSF rammelde. De NRC viel dat al eerder op maar de Rekenkamer bevestigde dat. EZ had nl. voor de JSF de meest rooskleurige claims genomen (volledig doorontwikkelt, zonder complicaties enz.) en dat vergeleken met verouderde versies van de Eurofighter. Onder andere dat gegeven was aanleiding om dat rapport naar de prullenbak te verwijzen.

Het behoeft geen uitleg dat het allemaal slecht is gevallen bij de PvdA. Zij vroegen nog eens een goede doorlichting, met onder andere de vraag of meeontwikkelen inderdaad goedkoper is dan van de plank kopen, en vervolgens blijkt dat brandhout te zijn.

Hetzelfde is trouwens ook het geval met de testtoestellen. De oppositie beklaagd zich over het gebrek aan informatie en een teveel aan verouderde informatie. Zij hadden dan ook gevraagd om uitstel van het debat. De papieren moesten eerst op orde zijn. Dat uitstel kregen ze niet.
  • Deuger, Woke & Gutmensch
      woensdag 22 april 2009 @ 12:08:06 #117
    177053 Klopkoek
    Woke Warrior
    pi_68266690
    quote:
    Op woensdag 22 april 2009 12:02 schreef Napalm het volgende:
    Dat is dan geen slechte deal voor het CDA.

Nederland stapt namelijk niet uit het project maar maakt pas op de plaats.

Bij een centrum-rechts kabinet kan er dan alsnog voor de JSF worden gekozen én je hebt als CDA weer die leuke Afghanistan-missie voortgezet.

Laat het aub niet waar zijn.
    Deuger, Woke & Gutmensch
    pi_68266964
    Nogmaals dat het toestel duurder zal zijn lijkt mij duidelijke zaak. Maar waar het mij meer omgaat is de kwaliteiten van het toestel zelf. Als je onze vliegers een oorlog situatie instuurt wil je dat toch enkel doen met goed materiaal. Het is namelijk nog duurder om een nieuw vliegtuig te moeten kopen omdat er een is neer geschoten (laat staan dat het leven van de piloot niet in knaken is uit te drukken voor zijn omgeving). Wat ik me trouwens ook afvraag is wat de opleidingskosten zijn voor beide toestellen (en vooral of daar een verschil inzit, aangezien dit per piloot al oploopt in miljoenen).
      woensdag 22 april 2009 @ 12:48:58 #119
    188877 Stupendous76
    pi_68267839
    quote:

[..]

Dat is een heel aparte topicreeks waard, de invoering van het inferieure angelsaksische systeem ten koste van het germaanse systeem.
    Repent, Pray, Forgive
      woensdag 22 april 2009 @ 12:51:38 #120
    188877 Stupendous76
    pi_68267912
    quote:
    Op woensdag 22 april 2009 12:16 schreef cybermans het volgende:
    Nogmaals dat het toestel duurder zal zijn lijkt mij duidelijke zaak. Maar waar het mij meer omgaat is de kwaliteiten van het toestel zelf. Als je onze vliegers een oorlog situatie instuurt wil je dat toch enkel doen met goed materiaal. Het is namelijk nog duurder om een nieuw vliegtuig te moeten kopen omdat er een is neer geschoten (laat staan dat het leven van de piloot niet in knaken is uit te drukken voor zijn omgeving). Wat ik me trouwens ook afvraag is wat de opleidingskosten zijn voor beide toestellen (en vooral of daar een verschil inzit, aangezien dit per piloot al oploopt in miljoenen).
    Voor het dubbele budget kan je nog veel betere toestellen krijgen/ontwikkelen, m.a.w.: zo kan je bezig blijven. De JSF zal ongetwijfeld goed worden, maar de kosten zullen daar gigantisch hoog voor zijn. De Tweede Kamer moet zich afvragen of ze weer in zo'n bodemloze put willen stappen of kijken naar alternatieven, waarmee je voor het beoogde budget minstens net zo veel kan bereiken (meer apaches, landmacht uitbreiden qua personeel, meer gripens, eventueel in verschillende versies, etc.)
    Repent, Pray, Forgive
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')