idd belachelijk. Of de Gripen een alternatief is of niet daargelaten, men weet niet eens precies wat de JSF moet gaan kosten, hoe kan je je dan nu al laten vastleggen tot koop van de JSF? Je koopt toch niet iets voordat je weet wat het gaat kosten???quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het ergste is dat ze straks een vliegtuig kopen, waarvan ze niet eens weten wat het ding precies gaat kosten. De Saab Gripen, daarentegen heeft een vaste prijs en is een fractie daarvan.
Maar die is weer niet sexy genoeg. Want daar draait het in werkelijkheid om.
http://extra.volkskrant.n(...)de_vijand%3F_%282%29quote:Waar is de vijand?
Vijftien jaar is verstreken sinds de eerste stappen voor deelname aan de JSF werden gezet. In die tijd is de wereld ingrijpend veranderd. De regering werkt nu scenario’s uit over de wereld in 2020. Toch is de JSF-order de deur al uit. Merkwaardig.
‘Ik ben tegen de JSF. Waar is de vijand?’, zei Frits Bolkestein (VVD) vorige week op deze plaats. Hahaha, lachte Arend Jan Boekestijn (ook VVD), laat naar je kijken, alsof de wereld er zo vreedzaam bijligt. Toch is het niet zo’n gekke vraag. Hoort er bij de koop van zo’n gevechtsapparaat niet een passende tegenstander? Al was het maar omdat er wel 6 miljard euro mee heen gaat.
Generaal
Die tegenstander blijkt er vooralsnog niet te zijn. Generaal Van Uhm zei in De Telegraaf dat de JSF het meest geschikt is om bermbommen te bestrijden in Afghanistan. Dat zal wel, maar daar komt oneerbiedig gezegd een speurhond misschien meer voor in aanmerking.
En voormalig luchtmachtgeneraal Droste vindt dat Nederland het beste materiaal moet hebben. Uiteraard, zou ik ook vinden in zijn positie. Om Bolkesteins vraag iets chiquer te verwoorden: bij welke geopolitieke toestand hoort zo’n JSF eigenlijk?
Die toestand blijkt nog in onderzoek. Sinds in 1995 de eerste stappen zijn gezet om mee te doen aan de JSF, bijna vijftien jaar geleden dus, zijn we de aanschaf van dit toestel ingerommeld.
Veranderd
De wereld is intussen nogal ingrijpend veranderd. Toentertijd waren we net genezen van de new world order van Bush sr. en van het einde van de geschiedenis van Fukuyama. Sindsdien is de wereld een achtbaan geweest, met oorlog in Joegoslavië, Rusland terug op het toneel met Poetin, 11 september, een Irak- & een Afghanistanoorlog, Georgië, Israël en Gaza.
Kortweg: de nieuwe onoverzichtelijkheid.
Geen wonder dat er een Defensiewerkgroep bezig is met wat heet ‘Verkenningen – houvast voor de Krijgsmacht 2020’. Het is een nogal geheim project, onder de paraplu van een handvol ministers. Een groep ambtenaren werkt vier scenario’s uit voor de wereld van morgen.
Assenkruis
Dat gaat volgens een assenkruis. Links op de X-as delen staten ouderwets de lakens uit, naar rechts toe gaat er steeds meer staatsmacht teloor. Op de Y-as is net zo de internationale integratie afgezet. Onderop een zwakke VN en EU, naar boven toe krachtiger internationale instellingen.
Zo krijg je vier kwadranten, van een revival van de natiestaat linksonder, met de klok mee het ‘concert van staten’, vervolgens een mooie internationale wereld met veel VN en Europa, en tot slot zwakke staten én zwakke internationale instellingen – chaos dus.
Bij die scenario’s horen zogeheten profielen – welke defensiepolitiek hoort bij welk toekomstperspectief. Plus bijpassend materieel natuurlijk. Wat het gaat worden, weten we nog niet, maar minister Verhagen van Buitenlandse Zaken onderstreepte vorig najaar in een rede het belang van deze Verkenningen, ‘waarbij we nog eens heel precies kijken wat we nodig hebben en wat het ons gaat kosten’.
Niet klaar
Logische gedachtengang. Niet onbelangrijk in verband met de JSF: die Verkenningen zijn nog niet klaar (ze komen wellicht volgend voorjaar). Maar de order is eigenlijk al de deur uit en iedereen weet dat de koop van testtoestellen betekent dat we eraan vast zitten. Is dat niet merkwaardig: de muziek bestellen, maar nog niet weten of het voor een trouwtje is dan wel
voor een begrafenis?
Hier wreekt zich de Nederlandse traditie van het besluiten zonder te besluiten. Dat scheelt een hoop politiek gedonder. Maar als er geen heldere argumenten zijn, gaan de vanzelfsprekendheden de doorslag geven. Neem nou het artikel van luchtmachtgeneraal b.d. Droste, vorige week in het Financieele Dagblad. Vijf kolommen hosanna over wat de JSF allemaal kan.
Raampje
Van onzichtbaar zijn tot door een wc-raampje schieten. Ik geloof het, maar het is geen antwoord op de vraag wat we met zo’n toestel aanmoeten. Dat komt helemaal aan het eind: de landen die bij de JSF betrokken zijn, hebben allemaal een vooraanstaande luchtmacht en dito luchtvaartindustrie. ‘Nederland hoort daarbij.’ Punt. Waarom eigenlijk, mon général Droste?
Ik kan geen ander argument bedenken dan wat NAVO-chef De Hoop Scheffer laatst in een vraaggesprek te berde bracht. Nederland hoort ‘in het linker rijtje’; wij doen mee met de grote jongens. Dat zie je wel vaker. Van de verkoop van de Nuon tot de privatisering van het openbaar vervoer.
Overhaasting
Nederland is de beste, altijd haantje de voorste. Zelfs bij de opsplitsing van ABN Amro speelde dat sentiment een rol. De praktijk is meestal: overhaasting. Emeritus hoogleraar economie Arie van der Zwan sprak van een competitie met één deelnemer, een soort masochisme. Het hoort bij een klein land dat liefst een middelgroot land wil zijn. Het linker rijtje – dat betekent vooral dat er niet zozeer op de vijand wordt gelet, maar juist op onze vrienden. Vinden ze ons nog wel leuk?
Staten hebben geen vrienden, alleen belangen, placht een andere generaal b.d. te zeggen. Is ons nu op die JSF storten in het Nederlandse belang?
Misschien is het ook wel de enige optie maar toch verdient de manier waarop het gegaan is niet de schoonheidsprijs. Zou me niet verbazen dat door de opstelling van Nederland de kosten extra sterk stijgen omdat de Amerikanen toch wel snappen dat Nederland niet meer terug kan.quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:29 schreef Vhiper het volgende:
[..]
idd belachelijk. Of de Gripen een alternatief is of niet daargelaten, men weet niet eens precies wat de JSF moet gaan kosten, hoe kan je je dan nu al laten vastleggen tot koop van de JSF? Je koopt toch niet iets voordat je weet wat het gaat kosten???
En nu je de prijs van een testtoestel weet, moet je je helemaal gaan afvragen of voor het geld dat je er voor over hebt, nl 5,5 miljard, je ook daadwerkelijk 85 JSF's kunt kopen. Op basis van een prijs van 110 miljoen per stuk, kan je voor die 5,5 miljard net 50 toestellen kopen, geen 85.
Objectief bekeken is je op dit moment vastleggen op een keuze gewoon ongelooflijk dom.
quote:Onderzoek naar ambities krijgsmacht
Gepubliceerd: woensdag 5 maart 2008 16:57
Update: woensdag 5 maart 2008 17:13
Een onderzoek moet uitwijzen of het budget van het leger nog wel bij de ambities van de Nederlandse krijgsmacht past. Volgens minister van Defensie Eimert van Middelkoop (ChristenUnie) is Defensie al vijftien jaar de sluitpost van de rijksbegroting. Dat zei hij woensdag tijdens de aftrap van de zogeheten strategische verkenningen van de krijgsmacht. Uit de verkenningen moet blijken hoe de financiën van het leger er na deze kabinetsperiode uit moeten zien.
Bij de bijeenkomst in de Rijksacademie voor Financiën en Economie in Den Haag was ook minister van Financiën Wouter Bos (PvdA) aanwezig. Bos verzette zich bij het opstellen van de Rijksbegroting bij de start van Balkenende IV tegen een verhoging van het Defensiebudget. Van Middelkoop pleitte daar toen wel uitdrukkelijk voor.
Van Middelkoop haalde dinsdag het steeds lagere budget van Defensie aan. Hij hoopt dat de verkenningen leidden tot 'een historisch omslagpunt in het denken over de uitgaven voor het leger'. "Nederland moet wennen aan het idee dat ook hogere Defensie-uitgaven mogelijk zijn", zei Van Middelkoop.
Vanaf woensdag worden de verkenningen uitgevoerd door ambtenaren van vijf betrokken ministeries samen met externe specialisten. Doel is het opstellen van een 'houvast voor de krijgsmacht in 2020' dat september volgend jaar klaar moet zijn. Een klankbordgroep van zeven deskundigen onder leiding van oud-minister van Financiën Gerrit Zalm (VVD) zal de verkenningen kritisch volgen.
Volgens Bos moet er geprobeerd worden om 'te ontsnappen aan de discussie over geld'. Hij pleitte voor een fundamentele manier om te kijken naar het leger. Dat is volgens Bos nodig omdat de rol van het leger erg is veranderd. Zo is het leger meer gericht op buitenlandse vredesoperaties, zijn de vijanden en de technologie veranderd en is er sprake van een andere arbeidsmarkt. "De verkenningen gaan over wat we gaan doen en wat we verwachten van de krijgsmacht. Dat leidt tot een frustratieloze krijgsmacht", aldus Bos.
Uiteraard stijgen de kosten, men legt zich immers vast iets te kopen waarvan de prijs nog niet vaststaat. Alsof je een offerte ondertekend waar de verkoper zelf de prijs nog mag invullen. Zo wordt door voorstanders om nu de keuze voor de JSF te maken dus omgesprongen met ons belastinggeld.quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Misschien is het ook wel de enige optie maar toch verdient de manier waarop het gegaan is niet de schoonheidsprijs. Zou me niet verbazen dat door de opstelling van Nederland de kosten extra sterk stijgen omdat de Amerikanen toch wel snappen dat Nederland niet meer terug kan.
Van een week geleden.quote:Gevechtsvliegtuig JSF duurder in gebruik dan F-16
ANP
gepubliceerd op 11 april 2008 21:05, bijgewerkt op 21:05
DEN HAAG - Het gevechtsvliegtuig Joint Strike Fighter (JSF) is duurder in onderhoud en gebruik dan de F-16. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Het Pentagon heeft daarom het budget daarvoor verdubbeld. Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) maakt zich er niet druk over. Het is hem niet duidelijk waar de Amerikanen zich op baseren. Bovendien is de Amerikaanse situatie niet te vergelijken met die in Nederland, schrijft hij vrijdag in antwoord op vragen van de SP.
Volgens de staatssecretaris gaan de Amerikanen anders om met infrastructuur, onderhoudsconcepten en de inzet van personeel. Bovendien heeft Nederland afgesproken dat ze niet meer voor onderhoudswerkzaamheden hoeft te betalen. Nederland betaalt de fabrikant straks voor inzetbaarheid van de JSF, als die wordt aangeschaft.
Vooralsnog is de JSF wat De Vries betreft nog steeds de beste koop voor de beste prijs. Het kabinet heeft nog niet definitief besloten om 85 van deze gevechtsvliegtuigen te kopen ter vervanging van de F-16.
Voor dat gebeurt, krijgt de Kamer nog eens een vergelijking van alle alternatieven toegestuurd. Op verzoek van de PvdA zoekt De Vries ook nog uit of het mogelijk is om de huidige F-16's zodanig op te knappen dat ze nog een flink aantal jaren mee kunnen.
"De beste koop voor de beste prijs", hoe kan hij dat nou beweren als hij niet eens de prijs weet...quote:
Zo werkt het over het algemeen wel ja. Na de offerte wordt de opdracht uitgevoerd en pas als dat bevalt wordt er betaald.quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:08 schreef Vhiper het volgende:
Let wel, ik ben niet perse tegen de aanschaf van de JSF, maar laat die Amerikanen dat testtoestel maar gratis sturen om wat proefvluchtjes mee te kunnen maken, maken we daarna de keuze wel, als er ook een duidelijke offerte MET prijsstelling ligt.
Blijkbaar werkt het bij sommige politici niet zo...Die betalen grif 110 miljoen voor wat proefritjes en tekenen ook graag een orderbevestiging waarin de leverancier zelf nog later de prijs mag invullen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:11 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Zo werkt het over het algemeen wel ja. Na de offerte wordt de opdracht uitgevoerd en pas als dat bevalt wordt er betaald.![]()
Lol, misschien was ik niet duidelijk genoeg; maar zoals het er nu aan toe gaat is de normale gang van zaken hoor.quote:Op dinsdag 21 april 2009 15:48 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Blijkbaar werkt het bij sommige politici niet zo...Die betalen grif 110 miljoen voor wat proefritjes en tekenen ook graag een orderbevestiging waarin de leverancier zelf nog later de prijs mag invullen.
En die Amerikanen maar lachen
Je gaat wat te snel. Nederland heeft nog geen offerte getekend, sterker nog, aangezien de prijsstelling ontbreekt, is ook heel die offerte er nog niet.quote:Op dinsdag 21 april 2009 16:32 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Lol, misschien was ik niet duidelijk genoeg; maar zoals het er nu aan toe gaat is de normale gang van zaken hoor.Of dacht je nu werkelijk dat producenten op eigen kosten aan het ontwikkelen, bevoorraden en produceren slaan als ze dat uit eigen zak moeten betalen?
In de bouwsector bijv. volgt er na een offerte minimaal een aanbetaling van 50%, de opmerking dat Nederland die testvluchten wel even gratis zou mogen doen is natuurlijk kortweg niet bepaald snugger.
Piloten opleiden voor een toestel waarvan de keuze daarvoor nog niet vastligt...quote:Op dinsdag 21 april 2009 17:35 schreef Klopkoek het volgende:
De vergelijking met een proefrit in een auto gaat niet helemaal op. Het gaat hier immers om testvluchten en dan zou je geld toe moeten krijgen.
De Vries benadrukt steeds wel dat ze die toestellen kopen om piloten alvast op te leiden maar de gegevens en geconstateerde problemen gaan weer verstuurd worden naar de fabriek.
quote:Coalitie bijeen over JSF
Uitgegeven: 21 april 2009 17:50
Laatst gewijzigd: 21 april 2009 17:53
DEN HAAG - De top van de regeringscoalitie komt dinsdagavond rond 18.00 uur bijeen in het torentje van premier Jan Peter Balkenende om te overleggen over de laatste ontwikkelingen rond het gevechtsvliegtuig JSF. Dat meldden verschillende bronnen rond de coalitie.
PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer zou in het overleg een toelichting willen geven op het standpunt van haar fractie over de Joint Strike Fighter. Defensie wil dat het Amerikaanse gevechtsvliegtuig op termijn de F-16 vervangt en wil nog deze maand tekenen voor de aanschaf van een eerste testtoestel.
Moeite
De PvdA is daar buitengewoon kritisch over en heeft er grote moeite mee. Als de PvdA definitief nee zegt tegen de aanschaf van testtoestellen, leidt dat tot een kabinetscrisis, zeggen bronnen rond de coalitie. Het CDA en CDA-staatssecretaris Jack de Vries van Defensie hechten erg aan de afspraak uit het regeerakkoord om nog dit jaar over twee testtoestellen te besluiten.
© ANP
De piloten worden medio 2012 pas opgeleid als de koop daadwerkelijk rond is.quote:Op dinsdag 21 april 2009 18:19 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Piloten opleiden voor een toestel waarvan de keuze daarvoor nog niet vastligt...
Jaja.
Overigens, op de frontpage en tweakers staat het artikel over de JSF-hack ook.
Wat moeten we dan met de testtoestellenquote:Op dinsdag 21 april 2009 18:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De piloten worden medio 2012 pas opgeleid als de koop daadwerkelijk rond is.
2011 beginnen ze met opleiden.quote:Op dinsdag 21 april 2009 18:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
De piloten worden medio 2012 pas opgeleid als de koop daadwerkelijk rond is.
Die vergelijking gaat mank. Je stapt al eerder het proces in; je wilt een auto, stapt op een aantal partijen (producenten) af met je wensen, smaken en voorkeuren en vervolgens kijken zij of dat alles haalbaar is. Frankrijk ligt al snel uit de onderhandeling omdat zij geen auto kunnen produceren die aan je wensen voldoet. Blijven er 2 partijen over. Zij willen je auto produceren, maar daarvoor zul je eerst met geld moeten komen, zij moeten immers het productieproces in werking gaan zetten wat réteveel geld kost. Als je denkt dat dat proces in werking wordt gesteld en jouw auto wordt geproduceerd zonder dat zij ook maar een cent zullen zien voordat je daadwerkelijk tot aankoop over gaat, wordt het misschien eens tijd de proef op de som te nemen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 17:32 schreef Vhiper het volgende:
[..]
Je gaat wat te snel. Nederland heeft nog geen offerte getekend, sterker nog, aangezien de prijsstelling ontbreekt, is ook heel die offerte er nog niet.
[quote]Je gaat voor een nieuwe auto toch ook niet betalen voor de proefrit en vervolgens ook nog eens een koopovereenkomst tekenen waarin de prijs niet is vermeld?
Erm, nee. Probeer jij maar eens je huis te laten verbouwen met de voorwaarde dat alleen als het je aanstaat, je de prijs betaalt.quote:Eerst uitproberen, dan de offerte, dan aanbetalen. Dat is de volgorde.
Hopelijk bindt de PvdA in. Anders valt het kabinet en krijgen we een horrorcoalitie van CDA, VVD en PVV.quote:
2011, whatever.quote:Op dinsdag 21 april 2009 18:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
2011 beginnen ze met opleiden.
Ook in 2011 moet de definitieve beslissing over de aanschaf van die dingen (85 stuks) vallen.
Formeel heb je dus wel gelijk maar het is een vreemde gang van zaken.
Als de JSF een bestaand luchtvaartuig zou zijn, is dat misschien een denkbare optie, nu ze in opdracht van de Nederlandse regering geproduceerd worden echter níet.quote:Op dinsdag 21 april 2009 17:35 schreef Klopkoek het volgende:
De vergelijking met een proefrit in een auto gaat niet helemaal op. Het gaat hier immers om testvluchten en dan zou je geld toe moeten krijgen.
Van dat testen gaat Nederland echt niet veel rijker worden. Nederland moet de volle mep betalen voor twee niet-inzetbare prototypes en vervolgens gaat Lockheed dat gebruiken om het vliegtuig te verbeteren en daardoor alsnog klanten mee te winnen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 18:33 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als de JSF een bestaand luchtvaartuig zou zijn, is dat misschien een denkbare optie, nu ze in opdracht van de Nederlandse regering geproduceerd worden echter níet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |