Het wordt tijd dat Nederland eens naar zijn normale toestand terugkeert. Het begint steeds meer op Amerika te lijken: alles wat kritisch, ietwat progressief en intellectueel is wordt meteen verdacht en iedereen die nationalistisch, gezagsgetrouw en vaderlandslievend overkomt kan het bijna niet meer fout doen. Of men durft het niet meer om er tegenin te gaan.quote:Op woensdag 22 april 2009 10:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, dat vond ik ook erg belachelijk.
Inderdaad, niet voor niets worden we spottend door menigeen als de 51e staat van Amerika beschouwd. Ik griezel alleen al van die gedachte. Nederland holt als een teckel blindeligs achter het land aan.quote:Op woensdag 22 april 2009 10:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het wordt tijd dat Nederland eens naar zijn normale toestand terugkeert. Het begint steeds meer op Amerika te lijken: alles wat kritisch, ietwat progressief en intellectueel is wordt meteen verdacht en iedereen die nationalistisch, gezagsgetrouw en vaderlandslievend overkomt kan het bijna niet meer fout doen. Of men durft het niet meer om er tegenin te gaan.
Trouw is nogal CDA gezind.....quote:Op woensdag 22 april 2009 11:04 schreef Klopkoek het volgende:
Ook hier is de PvdA weer de boeman.
Wat ze niet vermelden is het tegengeluid van de PvdA. Ze hebben namelijk het idee dat ze voorgelogen worden door de ministeries.
Kijk alleen al naar de dominantie van het Engels in dit land. Waar andere landen alle moeite doen om hun eigen taal te bewaren en conserveren verslonzen wij hem en gooien we hem ook te grabbel.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Inderdaad, niet voor niets worden we spottend door menigeen als de 51e staat van Amerika beschouwd. Ik griezel alleen al van die gedachte. Nederland holt als een teckel blindeligs achter het land aan.
Dat is nou niet zo'n probleem. Het Nederlands is gewoon een oerlelijke taal die met duct tape aan elkaar zit qua regels. We zouden over moeten gaan op het Latijn, wat veel mooier is en een stuk beter in elkaar zit.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kijk alleen al naar de dominantie van het Engels in dit land. Waar andere landen alle moeite doen om hun eigen taal te bewaren en conserveren verslonzen wij hem en gooien we hem ook te grabbel.
Dat kan niet zonder gevolgen blijven, en inderdaad, de elite denkt steeds meer op de angelsaksische wijze.
Het cynische is dus dat het helemaal niet vast staat en veel informatie daarover ontbreekt over wellicht vervalst is.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:26 schreef cybermans het volgende:
Naar mijn idee is de JSF het beste toestel voor de Nederlandse luchtmacht:
a) moderner dus zal minder snel een upgrade nodig hebben
b) Volgens toch ook de tegenstanders het betere vliegtuig (kwaliteit) en je wil toch onze vliegers niet in een gaar inferieur toestel laten rondvliegen.
c) kernwapen argument is stiekem toch nog wel boeiend voor Nederland (niet dat de russen zullen komen maar toch)
Maar wel op hoge poten eisen, dat "Nieuwe Nederlanders" Nederlands gaan sprekenquote:Op woensdag 22 april 2009 11:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kijk alleen al naar de dominantie van het Engels in dit land. Waar andere landen alle moeite doen om hun eigen taal te bewaren en conserveren verslonzen wij hem en gooien we hem ook te grabbel.
Als ik het goed begrijp, biedt Saab een product aan wat al klaar is voor ongeveer 60% van de prijs, tegenover een toestel wat nog in de ontwikkelingsfase zit, en waarbij het kantenklare product dus duurder uit kan vallen (goedkoper ook in theorie maar Lockheed is niet gek).quote:Op woensdag 22 april 2009 11:26 schreef cybermans het volgende:
Naar mijn idee is de JSF het beste toestel voor de Nederlandse luchtmacht:
a) moderner dus zal minder snel een upgrade nodig hebben
b) Volgens toch ook de tegenstanders het betere vliegtuig (kwaliteit) en je wil toch onze vliegers niet in een gaar inferieur toestel laten rondvliegen.
c) kernwapen argument is stiekem toch nog wel boeiend voor Nederland (niet dat de russen zullen komen maar toch)
Als je nu meedoet betaal je ook mee ja... daarom krijg je later korting omdat je het gedeelte van ontwikkelingskosten hoeft te betalen.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het cynische is dus dat het helemaal niet vast staat en veel informatie daarover ontbreekt over wellicht vervalst is.
Wat ook mee speelt is dat de PvdA altijd heeft gevonden dat het meedoen in de ontwikkelingsfase niet duurder moet zijn dan dat je het zo van de plank zou kopen.
Het boeit niet dat die nu klaar is... de planning is er toch nog niet om ze morgen in te voeren. De JSF zal klaar zijn om wanneer de F16 uitgefaseerd te gaat worden. Oh ja... sinds wanneer heeft Nederland de M1A2 Abrams MBT? Wat een boel mensen vergeten is dat op gebied van vliegtuigen de Amerikanen gewoonweg heer en meester zijn.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:58 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp, biedt Saab een product aan wat al klaar is voor ongeveer 60% van de prijs, tegenover een toestel wat nog in de ontwikkelingsfase zit, en waarbij het kantenklare product dus duurder uit kan vallen (goedkoper ook in theorie maar Lockheed is niet gek).
Ik geloof niet dat de Saab nu een inferieur product is, maar als het prijsverschil dermate groot is heb je toch nog wel wat reserve voor een upgrade her en der.
Punt is, dat de luchtmacht en in het verlengde daarvan Defensie, altijd kiest en heeft gekozen voor Amerikaanse vliegtuigen.
Waarom komt trouwens de Jack de Vries zo padvinderachtig over als hij het over de JSF heeft ? Krijgt die vent gratis rondvluchten of zo ?
Ik hou er eerlijk niet zo van om iets in te ruilen voor een missie waarbij mensenlevens gemoeid zijn. Een subsidie links of rechts a la, maar dit soort zaken nee.quote:Op woensdag 22 april 2009 12:02 schreef Napalm het volgende:
Ik zag Herben en de Wijk op Het Gesprek van het weekend Daar werd gesuggereerd dat de JSF bij de PvdA wordt uitgeruild tegen een nieuwe Afghanistanmissie in 2011
Wat met name steekt is dat de PvdA in het regeerakkoord had afgedwongen dat in 2008 alles nog eens doorgelicht zou worden (de business case).quote:Op woensdag 22 april 2009 12:00 schreef cybermans het volgende:
[..]
Als je nu meedoet betaal je ook mee ja... daarom krijg je later korting omdat je het gedeelte van ontwikkelingskosten hoeft te betalen.
Zou je kunnen onderbouwen waarom die data vervalst zou zijn... Alles wat ik tot nu toe heb gelezen is het zo (ook van de tegenstanders) de JSF is naar alle vooruitzichten het beste vliegtuig maar misschien niet de goedkoopste (grippen).
Dat is dan geen slechte deal voor het CDA.quote:Op woensdag 22 april 2009 12:02 schreef Napalm het volgende:
Ik zag Herben en de Wijk op Het Gesprek van het weekend Daar werd gesuggereerd dat de JSF bij de PvdA wordt uitgeruild tegen een nieuwe Afghanistanmissie in 2011
Dat is een heel aparte topicreeks waard, de invoering van het inferieure angelsaksische systeem ten koste van het germaanse systeem.quote:Op woensdag 22 april 2009 11:24 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat kan niet zonder gevolgen blijven, en inderdaad, de elite denkt steeds meer op de angelsaksische wijze.
Voor het dubbele budget kan je nog veel betere toestellen krijgen/ontwikkelen, m.a.w.: zo kan je bezig blijven. De JSF zal ongetwijfeld goed worden, maar de kosten zullen daar gigantisch hoog voor zijn. De Tweede Kamer moet zich afvragen of ze weer in zo'n bodemloze put willen stappen of kijken naar alternatieven, waarmee je voor het beoogde budget minstens net zo veel kan bereiken (meer apaches, landmacht uitbreiden qua personeel, meer gripens, eventueel in verschillende versies, etc.)quote:Op woensdag 22 april 2009 12:16 schreef cybermans het volgende:
Nogmaals dat het toestel duurder zal zijn lijkt mij duidelijke zaak. Maar waar het mij meer omgaat is de kwaliteiten van het toestel zelf. Als je onze vliegers een oorlog situatie instuurt wil je dat toch enkel doen met goed materiaal. Het is namelijk nog duurder om een nieuw vliegtuig te moeten kopen omdat er een is neer geschoten (laat staan dat het leven van de piloot niet in knaken is uit te drukken voor zijn omgeving). Wat ik me trouwens ook afvraag is wat de opleidingskosten zijn voor beide toestellen (en vooral of daar een verschil inzit, aangezien dit per piloot al oploopt in miljoenen).
Angels en Saksen zijn Germanen, uit deze regio nog wel.quote:Op woensdag 22 april 2009 12:48 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Dat is een heel aparte topicreeks waard, de invoering van het inferieure angelsaksische systeem ten koste van het germaanse systeem.
Bodemloze put is weer een niet onderbouwd argument... kom eens met bewijs daarvoor. Tot nu toe lijkt het budget gewoon gehaald te gaan worden (vergeet inflatie niet mee te nemen)quote:Op woensdag 22 april 2009 12:51 schreef Stupendous76 het volgende:
[..]
Voor het dubbele budget kan je nog veel betere toestellen krijgen/ontwikkelen, m.a.w.: zo kan je bezig blijven. De JSF zal ongetwijfeld goed worden, maar de kosten zullen daar gigantisch hoog voor zijn. De Tweede Kamer moet zich afvragen of ze weer in zo'n bodemloze put willen stappen of kijken naar alternatieven, waarmee je voor het beoogde budget minstens net zo veel kan bereiken (meer apaches, landmacht uitbreiden qua personeel, meer gripens, eventueel in verschillende versies, etc.)
Maar er zit een heel groot verschil tussen het angelsaksische en germaanse model.quote:Op woensdag 22 april 2009 13:00 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Angels en Saksen zijn Germanen, uit deze regio nog wel.
Rekenen op inflatievoordeel? Dan had je vorig jaar moeten kopen toen de dollar heel laag stond (maar dat ging niet omdat de prijzen niet vast staan)quote:Op woensdag 22 april 2009 13:05 schreef cybermans het volgende:
[..]
Bodemloze put is weer een niet onderbouwd argument... kom eens met bewijs daarvoor. Tot nu toe lijkt het budget gewoon gehaald te gaan worden (vergeet inflatie niet mee te nemen)
quote:PvdA wil nu geen JSF-toestellen
Uitgegeven: 22 april 2009 14:17
Laatst gewijzigd: 22 april 2009 14:29
AMSTERDAM - De PvdA kan nu niet instemmen met de aanschaf van twee testtoestellen van de Joint Strike Fighter (JSF). De coalitiepartij is er op basis van de huidige kandidatenvergelijking niet van overtuigd dat dit gevechtsvliegtuig de beste opvolger is van de huidige F-16.
PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer heeft dat woensdag gezegd. Later op de dag is het debat met staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) over de JSF. ''Wij willen voorkomen dat we in een miljardenproject worden gezogen waarvan later blijkt dat het niet verantwoord was.''
Ontwikkelingsproject
De PvdA wil wel dat Nederland betrokken blijft bij het ontwikkelingsproject van de JSF, wat orders voor het bedrijfsleven en werkgelegenheid oplevert. Volgens Hamer is het nu aan De Vries om uit te zoeken wat daartoe de mogelijkheden zijn zonder nu tot de aanschaf van de testtoestellen te besluiten.
De Vries wilde nog deze maand zijn handtekening zetten onder het contract voor het eerste testtoestel en volgend jaar voor het tweede. De staatssecretaris wil echter nu wel al een besluit over beide testtoestellen.
© ANP
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |