Dat lijkt me niet aan haar om te bepalen, maar aan de oma van TS.quote:Op maandag 20 april 2009 02:25 schreef Susi het volgende:
Waarom wil ze het niet terugstorten ? Vindt ze je niet oud genoeg ?
Naïviteit.quote:Op maandag 20 april 2009 02:33 schreef zquing het volgende:
waarom heb je 't in de eerste plaats naar je moeder gestort?
And we quote: "Het is nu niet het geschikte moment om het geld van oma over te boeken"quote:Op maandag 20 april 2009 02:34 schreef AlmightyArjen het volgende:
Waarom wil je moeder het nu niet geven?
Ja & Nee. In die volgorde.quote:Op maandag 20 april 2009 02:30 schreef morpheus_at_work het volgende:
Leeft die grootmoeder eventueel nog en zijn er zaken op papier vastgelegd ?
Wanneer wel dan? Het is toch jouw geld? Alleen aan haar gegeven om te bewaren?quote:Op maandag 20 april 2009 02:38 schreef Nairua het volgende:
[..]
And we quote: "Het is nu niet het geschikte moment om het geld van oma over te boeken"
20k+quote:Op maandag 20 april 2009 02:43 schreef zquing het volgende:
en om hoeveel geld spreken we hier?
Waarschijnlijk heeft ze het gedeeltelijk verpatstquote:Op maandag 20 april 2009 02:38 schreef Nairua het volgende:
[..]
And we quote: "Het is nu niet het geschikte moment om het geld van oma over te boeken"
Bij een trouwerij? Zou het niet weten. Moeders vond het verstandiger dat het geld op 1 rekening stond. (leuk, die rente)quote:Op maandag 20 april 2009 02:43 schreef zquing het volgende:
Wanneer wel dan? Het is toch jouw geld? Alleen aan haar gegeven om te bewaren?
Haar kamer in het ouderlijk huis is er iig mee betaald.quote:Op maandag 20 april 2009 02:49 schreef Dribbel_ het volgende:
Waarschijnlijk heeft ze het gedeeltelijk verpatst
Online poker... tja...quote:Op maandag 20 april 2009 02:49 schreef Dribbel_ het volgende:
Waarschijnlijk heeft ze het gedeeltelijk verpatst
Ja en wat ga je dan zeggenquote:Op maandag 20 april 2009 02:51 schreef automatic_ het volgende:
Hè bah... Ik denk dat je er inderdaad samen uit moet komen... Je hebt het "zelf" gestort naar haar (aangezien je vanaf je 18e zelf de baas bent over je rekeningen). Denk je dat ze het op gemaakt heeft?
& de rechter kan altijd natuurlijk.
Erg sterk zal je niet staan nee, maar tegenwoordig kan je voor elke scheet daarheenquote:Op maandag 20 april 2009 02:52 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja en wat ga je dan zeggenJa ik heb geld naar iemand overgemaakt, maar ik wil het graag terug meneer de rechter
Het is 23000 euro. De reden dat het toen op een rekening is gezet, is omdat in het verleden mijn oma ooit een bedrag aan mijn moeder wilde geven en ze dit niet heeft willen aanpakken. Nu deze kans zich weer voordoet, heeft ze dat wss ergens willen goedmaken voor zichzelf. Ze heeft nu terug controle over iets wat vroeger is misgegaan. Indertijd zijn mijn broer (heeft zelfde bedrag gekregen) en ik akkoord gegaan omdat het voor ons toen niet nodig was om zoveel geld op onze rekening te hebben en omdat je er niet verder bij nadenkt als je er niets vanaf weet en je niet in de toekomst kan kijken.quote:Op maandag 20 april 2009 02:43 schreef zquing het volgende:
en om hoeveel geld spreken we hier?
Sorry, rond mijn achttiende, ergens in 2007.quote:Op maandag 20 april 2009 02:50 schreef tho_Omas het volgende:
Enkele jaren na je 18e? Was je toen al 21? Ik neem aan dat je ergens toestemming hebt gegeven, dat je moeder er toezicht op houdt. Wat overigens bijzonder vreemd is voor iemand ouder dan 18.
Mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst, verder houdt de bank overschrijvingen over en kan er waarschijnlijk wel tot op zekere hoogte bewezen worden dat het geld nooit teruggegeven is.quote:Op maandag 20 april 2009 02:52 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ja en wat ga je dan zeggenJa ik heb geld naar iemand overgemaakt, maar ik wil het graag terug meneer de rechter
Als duidelijk wordt dat het een schenking is van mijn oma aan de kleinkinderen dan is het uiteraard logisch dat dit ook voor de kleinkinderen is, ookal heeft dit bedrag tijdelijk op een andere rekening gestaan.quote:Op maandag 20 april 2009 02:52 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Ga je naar de rechter, en vorder je het geld + de eventuele gemiste rente van je moeder en verbreek je daarna de familiebanden. Oja en klaag haar ook maar aan voor gederfde levensvreugd.quote:Op maandag 20 april 2009 02:56 schreef LPS het volgende:
[..]
Het is 23000 euro. De reden dat het toen op een rekening is gezet, is omdat in het verleden mijn oma ooit een bedrag aan mijn moeder wilde geven en ze dit niet heeft willen aanpakken. Nu deze kans zich weer voordoet, heeft ze dat wss ergens willen goedmaken voor zichzelf. Ze heeft nu terug controle over iets wat vroeger is misgegaan. Indertijd zijn mijn broer (heeft zelfde bedrag gekregen) en ik akkoord gegaan omdat het voor ons toen niet nodig was om zoveel geld op onze rekening te hebben en omdat je er niet verder bij nadenkt als je er niets vanaf weet en je niet in de toekomst kan kijken.
Ja er staan zaken op papier, en het bewijs dat dat bedrag automatisch op mijn rekening is gestort, ligt bij mijn moeder thuis, waar ik niet meer welkom ben.
Waarom ze het geld nu niet wil geven is omdat ze vindt dat dit niet het juiste moment is omdat ze nu een dochter heeft die eindelijk eens voor zichzelf opkomt en is gaan samenwonen. Dit zint haar niet, want nu heeft ze geen controle meer over me en op deze manier probeert ze die toch nog te behouden.
Neen die weet dat niet. Volgende stap is dan wss ook haar op de hoogte hiervan brengen als extra bewijs dat het geld voor de kleinkinderen en niet voor haar dochter was. Het is enkel een emotionele stap omdat mijn moeder en oma elkaar 20 jaar niet gesproken hebben en dit sinds kort terug in gang is geschoten. En om hun tegen elkaar op te zetten, daar heb ik ook niet graag aandeel in. Hoewel velen nu wel zouden denken: nou, voor 23000 euro zou ik dat wel doen...quote:Op maandag 20 april 2009 02:57 schreef Susi het volgende:
Weet je oma dat het niet meer bij jou is ?
Enig idee van de gang van zaken wat betreft justitie? Nou ik wel, en het gaat niet zomaar om even naar de rechter te stappen. Er is al een procedure lopende ivm 'onterving na overlijden van vader', en heb weinig energie over voor 'terugvordering schenking' ook nog te dragen.quote:Op maandag 20 april 2009 03:00 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Ga je naar de rechter, en vorder je het geld + de eventuele gemiste rente van je moeder en verbreek je daarna de familiebanden. Oja en klaag haar ook maar aan voor gederfde levensvreugd.
En mama zegt dat kinderen het weer aan haar hebben geschonken, en hup, je hebt geen poot meer om op te staan. Nee, bij een rechter wordt dit verhaal erg lastig. Een mondelinge overeenkomst is wel een overeenkomst, maar die zal wel bewezen moeten worden. Het maakt het verhaal wel sterker dat jouw broer in het zelfde schuitje zit. Hoe staat hij hierin? Kiest hij jouw kan, of die van jouw moeder?quote:Op maandag 20 april 2009 02:59 schreef LPS het volgende:
[..]
Als duidelijk wordt dat het een schenking is van mijn oma aan de kleinkinderen dan is het uiteraard logisch dat dit ook voor de kleinkinderen is, ookal heeft dit bedrag tijdelijk op een andere rekening gestaan.
Dan lijkt het alsof de drempel voor je moeder ook een stuk lager is geweest om dat geld in te nemen, omdat ze toch niets van je oma moest hebbenquote:Op maandag 20 april 2009 03:01 schreef LPS het volgende:
[..]
Neen die weet dat niet. Volgende stap is dan wss ook haar op de hoogte hiervan brengen als extra bewijs dat het geld voor de kleinkinderen en niet voor haar dochter was. Het is enkel een emotionele stap omdat mijn moeder en oma elkaar 20 jaar niet gesproken hebben en dit sinds kort terug in gang is geschoten. En om hun tegen elkaar op te zetten, daar heb ik ook niet graag aandeel in. Hoewel velen nu wel zouden denken: nou, voor 23000 euro zou ik dat wel doen...
- moeder is van plan om het me te geven, enkel zogezegd niet nu, omdat ze het wss nu ook heel moeilijk heeft met het feit dat ik niet meer thuis woon.quote:Op maandag 20 april 2009 03:08 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
En mama zegt dat kinderen het weer aan haar hebben geschonken, en hup, je hebt geen poot meer om op te staan.
Een mondelinge overeenkomst is wel een overeenkomst, maar die zal wel bewezen moeten worden. Het maakt het verhaal wel sterker dat jouw broer in het zelfde schuitje zit. Hoe staat hij hierin? Kiest hij jouw kan, of die van jouw moeder?
Wat een vage reden, riekt naar chantagequote:Op maandag 20 april 2009 03:16 schreef LPS het volgende:
[..]
- moeder is van plan om het me te geven, enkel zogezegd niet nu, omdat ze het wss nu ook heel moeilijk heeft met het feit dat ik niet meer thuis woon.
- overeenkomst kan makkelijk bewezen worden middels oma aangezien zij dit aan haar kleinkinderen heeft geschonken en ze deze kleinkinderen absoluut zal verdedigen tegen haar eigen dochter.
- mijn broer woont thuis en kan geen kant op en kiest voor mijn moeders kant. Hij is eerlijk en het met me eens dat het een schenking is van oma aan ons, maar zal me er niet actief bij helpen om dit terug te kunnen krijgen.
En ja contact is verbroken met moeder. Ik heb het maanden een kans gegeven, maar nadat er de laatste weken verschillende dingen achter mijn rug zijn gebeurd zoals: aangetekende post op mijn naam afhalen en openen, bankuittreksels opvragen,.. dan beseft deze dochter dat ze grenzen heeft. Laatste praktische zaken wil ik afgehandeld hebben, alsook dit geld.
Heb geen zin om een hoop successierechten te betalen, moest er onverwacht iets gebeuren met mijn moeder, omdat het op haar naam staat.
Nairua, jij snapt het plaatje helemaalquote:Op maandag 20 april 2009 03:20 schreef Nairua het volgende:
Door dat geld niet terug te geven dwingt ze contact af = controle. Als ze het geld geeft heeft LPS verder geen redenen om nog contact te zoeken.
Of kloon (ook gezien TS' laatste post)quote:Op maandag 20 april 2009 03:47 schreef Sylver_ het volgende:
Oh errmm .. Nairua is partner van TS?
Leuk mens, je moeder!quote:Op maandag 20 april 2009 03:16 schreef LPS het volgende:
[..]
- moeder is van plan om het me te geven, enkel zogezegd niet nu, omdat ze het wss nu ook heel moeilijk heeft met het feit dat ik niet meer thuis woon.
- overeenkomst kan makkelijk bewezen worden middels oma aangezien zij dit aan haar kleinkinderen heeft geschonken en ze deze kleinkinderen absoluut zal verdedigen tegen haar eigen dochter.
- mijn broer woont thuis en kan geen kant op en kiest voor mijn moeders kant. Hij is eerlijk en het met me eens dat het een schenking is van oma aan ons, maar zal me er niet actief bij helpen om dit terug te kunnen krijgen.
En ja contact is verbroken met moeder. Ik heb het maanden een kans gegeven, maar nadat er de laatste weken verschillende dingen achter mijn rug zijn gebeurd zoals: aangetekende post op mijn naam afhalen en openen, bankuittreksels opvragen,.. dan beseft deze dochter dat ze grenzen heeft. Laatste praktische zaken wil ik afgehandeld hebben, alsook dit geld.
Heb geen zin om een hoop successierechten te betalen, moest er onverwacht iets gebeuren met mijn moeder, omdat het op haar naam staat.
Ja, laatste post van TS maakt het erg verwarrendquote:Op maandag 20 april 2009 03:49 schreef r_one het volgende:
[..]
Of kloon (ook gezien TS' laatste post)
Nachtdier3 hoopt dan een gespleten persoonlijkheidquote:Op maandag 20 april 2009 03:55 schreef Sylver_ het volgende:
[..]
Ja, laatste post van TS maakt het erg verwarrend![]()
* Sylver_ denkt gespleten persoonlijkheid
* r_one gaat even Het schoonmoedersyndroom doorlezenquote:Op maandag 20 april 2009 03:55 schreef Sylver_ het volgende:
[..]
Ja, laatste post van TS maakt het erg verwarrend![]()
* Sylver_ denkt gespleten persoonlijkheid
Datte.quote:Op maandag 20 april 2009 03:47 schreef Sylver_ het volgende:
Oh errmm .. Nairua is partner van TS?
En als partners moet je online gecomplimenteerd worden omdat "jij het plaatje zo goed snapt"quote:Op maandag 20 april 2009 04:13 schreef Nairua het volgende:
Datte.
Hmmm ... 'k zie wel een verband ...quote:Op maandag 20 april 2009 03:59 schreef r_one het volgende:
* r_one gaat even Het schoonmoedersyndroom doorlezen
Ja, natuurlijk kan je die schenking wel bewijzen, maar je kan niet bewijzen dat jij het niet aan jouw moeder hebt geschonken. Immers je hebt het op haar rekening gestort, en niets op papier staan over dat geld. Daarom vroeg ik over je broer, omdat je dan met z'n 2en wat sterker staat.quote:Op maandag 20 april 2009 03:16 schreef LPS het volgende:
[..]
"Sorry mevrouw, maar dit is een civiele zaak. Hier kunnen wij niets mee. U zult uw heil moeten zoeken bij de civiele rechter.'' Zozal het antwoord van de politie ongeveer zijn.quote:Op maandag 20 april 2009 05:41 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Des noods doe je bij de politie aangifte van diefstal (je hebt haar iets in bewaring gegeven en ze wil het nu niet teruggeven). Kijken hoe de politie daarop reageerd (dat kost namelijk niets).
quote:Op maandag 20 april 2009 04:27 schreef r_one het volgende:
[..]
En als partners moet je online gecomplimenteerd worden omdat "jij het plaatje zo goed snapt"
.... right
Er is hier sprake van diefstal en/of oplichting, dus ik zie niet in waarom deze zaak enkel civiel zou zijn. De politie heeft zeker mogelijkheid om iets te doen, of ze ook iets willen doen is natuurlijk een ander verhaal.quote:Op maandag 20 april 2009 06:16 schreef nachtdier3 het volgende:
[..]
"Sorry mevrouw, maar dit is een civiele zaak. Hier kunnen wij niets mee. U zult uw heil moeten zoeken bij de civiele rechter.'' Zozal het antwoord van de politie ongeveer zijn.
Denk je dat zelf of heb je daadwerkelijk naar de reden gevraagd?quote:Op maandag 20 april 2009 03:16 schreef LPS het volgende:
[..]
Als mijn schoonzoon foto's zou maken van kleine meisjes in het bos zou ik me ook zorgen maken als moeder.quote:Op maandag 20 april 2009 03:20 schreef Nairua het volgende:
Door dat geld niet terug te geven dwingt ze contact af = controle. Als ze het geld geeft heeft LPS verder geen redenen om nog contact te zoeken..
Hoe is de belastingdienst eigenlijk omgegaan met dit verhaal?quote:Op maandag 20 april 2009 02:59 schreef LPS het volgende:
[..]
Als duidelijk wordt dat het een schenking is van mijn oma aan de kleinkinderen dan is het uiteraard logisch dat dit ook voor de kleinkinderen is, ookal heeft dit bedrag tijdelijk op een andere rekening gestaan.
Kan het misschien zo zijn dat jou moeder twijfelt over de door jou gekozen levenspartner? Waarom wil je dat geld zo graag hebben, of wil je partner het ook graag hebben?quote:Op maandag 20 april 2009 03:16 schreef LPS het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Jij hebt het geld aan je moeder overgemaakt.quote:Op maandag 20 april 2009 02:59 schreef LPS het volgende:
[..]
Zoals het er nu uitziet hebben de kleinkinderen geld van oma gehad en dat, zelf vrijwillig, op een rekening van mama geboekt. Als mama zegt 'dat was een schenking van mijn kinderen aan mij' dan wordt dat best lastig. Minder lastig als beide kinderen zeggen dat het niet zo is. Echter, zolang broertje lief nog thuis woont, onwaarschijnlijk.quote:Op maandag 20 april 2009 10:02 schreef jeroen25 het volgende:
In hoeverre heeft TS bewijslat nodig?
Zij kan het een onverschuldigde betaling noemen en van moeders vorderen dat zij het geld terugboekt.
Dan zal de moeder moeten aantonen dat er een reden is voor die overboeking.
Hmmm... Moet mamsie dan geen belasting over het ontvangen bedrag betalen? Meteen terug eisen, en anders aangifte doen bij de fiscus, zou ik zeggen.quote:Op maandag 20 april 2009 05:41 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ja, natuurlijk kan je die schenking wel bewijzen, maar je kan niet bewijzen dat jij het niet aan jouw moeder hebt geschonken. Immers je hebt het op haar rekening gestort, en niets op papier staan over dat geld. Daarom vroeg ik over je broer, omdat je dan met z'n 2en wat sterker staat.
Ik zou het zo snel mogelijk terug eisen, hoe langer dit blijft liggen, hoe lastiger het wordt denk ik. Des noods doe je bij de politie aangifte van diefstal (je hebt haar iets in bewaring gegeven en ze wil het nu niet teruggeven). Kijken hoe de politie daarop reageerd (dat kost namelijk niets).
Nee, zowel een het 'schenkings' verhaal, als in het echte verhaal is er geen sprake van onverschuldigde betaling. Dus dat slaat gewoon nergens op. Met je schoonbroertje erbij staan jullie wel sterk, maar met honkbalknuppel gaat het wat sneller. Ik zou voor de laatste optie gaan. Hoeft natuurlijk niet perse met een honkbalknuppel, maar een beetje dreigen met politie of rechter kan nooit kwaadquote:Op maandag 20 april 2009 16:24 schreef Nairua het volgende:
"Wanneer iemand die iets ontvangen heeft dat hem of haar niet verschuldigd is of toebehoort, dient deze dit terug te geven aan degene van wie het ontvangen werd.
De terugvordering van het onverschuldigde is onderworpen aan twee voorwaarden:
1. een betaling
2. het onverschuldigd karakter van deze betaling.
Het onverschuldigd karakter van de betaling wordt bewezen van zodra de betaling zonder oorzaak blijkt (Cass. 12 december 1985, R.W. 1986-87, 276; Cass. 8 januari 1990, R.W. 1989-90, 1360; Dekkers-Verbeke, Handboek Burgerlijk Recht III, Antwerpen, Intersentia, 2007, p. 198, nr. 338)."
Zou dit van toepassing kunnen zijn?
Lijkt mij dat het in deze situatie zonder enige papieren gewoon als een schenking oogt. Dus ook in deze 'bewaringsvorm' had ze belasting moeten betalen. Ik snap sowieso niet waarom het op één rekening voordeelig zou zijn. Of je nou op 1 of 2 rekeningen rente trekt, heeft het zelfde resultaat.quote:Op maandag 20 april 2009 16:27 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hmmm... Moet mamsie dan geen belasting over het ontvangen bedrag betalen? Meteen terug eisen, en anders aangifte doen bij de fiscus, zou ik zeggen.
Ik zou in deze situatie ook niet echt op een schoonheidsprijs zitten te wachten.quote:Op maandag 20 april 2009 16:31 schreef Nairua het volgende:
Het vervelende is dat dat schoonbroertje de kant van z'n moeder kiest, dus daar hebben we helaas niet veel aan. Tja, snelste is om idd met een knuppel langs te gaan en ter plekke een overschrijving te laten invullen maar dat verdient ook niet echt de schoonheidsprijs.
Inmiddels is het 18.000 geworden, aldus mams.: " Jequote:Op maandag 20 april 2009 17:53 schreef mgerben het volgende:
Moeder heeft dus 23K achterover gedrukt en wil dat nu niet teruggeven omdat 'nu niet het goede moment is'.
Goh, ma, schuif eens aan voor een lekker kopje thee. En vertel eens wanneer het een goed moment is om iemand 23000 euro te geven, hm?
Twee dingen:
Een: Moeder maakt hier een machtsspelletje van. TS zal zich vrij radeloos voelen omdat ze bang is dat met één verkeerd woord die 23000 euro nooit meer terugkomt.
Twee: Wat doet moeder met die 23000 euro? Heeft ze het nog wel? En zo ja, hoe lang nog? De verleiding is groot om te denken 'ik leen er even wat van en ik vul het later wel weer aan'. Je weet wel, later. Als het het goede moment is.
Ik heb dit topic en jouw andere topic zitten lezen, en eerlijk gezegd begrijp ik wel dat die moeder het geld niet wil overmaken. Want uit jouw toon spreekt zo'n dédain naar de moeder van je vriendin, dat ik me kan voorstellen dat ze er niet om zit te springen samenwonen met jou even te gaan financieren.quote:Op maandag 20 april 2009 18:33 schreef Nairua het volgende:
[..]
Inmiddels is het 18.000 geworden, aldus mams.: " Je
kan beschikken over de som van ruim 18000 ¤." Origineel was het 23.000, maar tegen laten we zeggen 3% rente over 3 jaar zou het toch eerder iets van 25.000 moeten zijn. Maar bon, 23.000 dus. Dan zou er een kleine 5.000 zijn verdwenen? Of haar kamer moet destijds dat gekost hebben, maar dat is zover ik weet ook niet in overleg gegaan.
Ik maak van dichtbij mee wat ze aanricht, en buiten dat mag ik voor mezelf bepalen hoe ik over iemand denk. Kun je me moeilijk kwalijk nemen.quote:Op maandag 20 april 2009 19:20 schreef Shitney het volgende:
Want uit jouw toon spreekt zo'n dédain naar de moeder van je vriendin
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat ze geld, wat van haar is, in eigen beheer wil hebben. Van financieren van wat dan ook is geen sprake omdat we nu al een paar maanden gesetteld zijn.quote:Op maandag 20 april 2009 19:20 schreef Shitney het volgende:dat ik me kan voorstellen dat ze er niet om zit te springen samenwonen met jou even te gaan financieren.
Ja, en als ze dat zou doen, dan zou ze het overmaken. Door het bij zich te houden probeert ze enkel contact met haar dochter te houden. Ze realiseert zich niet dat ze door dit soort praktijken haar dochter -emotioneel gezien- steeds verder van zich afstoot.quote:Op maandag 20 april 2009 19:20 schreef Shitney het volgende:
Dan kan je zeggen dat het nu eenmaal je vriendin's geld is, maar als moeder heb je ook een verantwoordelijkheid om de belangen van je kind in het oog te houden.
Je kunt er niet verder vanaf zitten.quote:Op maandag 20 april 2009 19:20 schreef Shitney het volgende:
Je vriendin komt over als een zeer onvolwassen, opstandige puber. Die hebben nogal eens de neiging om te vinden dat hun moeders niet deugen. Over het algemeen komen ze daar wel weer op terug. Bijvoorbeeld als ze weer huilend bij mammie aanschuiven nadat het uit is gegaan met de eerste liefde.
Lees ook even waarom. Vrij kortzichtig, m'n beste.quote:Op maandag 20 april 2009 19:20 schreef Shitney het volgende:
Want een vriendje dat zich niet eens voorstelt maar wel binnen no time mijn dochter 1800 euro weet te ontfutselen zou ik voor geen meter vertrouwen.
Ik heb alles gelezen net. Had bij mijn eerste reactie je update in het andere topic niet gelezen.quote:Op maandag 20 april 2009 19:43 schreef Nairua het volgende:
[..]
Ik maak van dichtbij mee wat ze aanricht, en buiten dat mag ik voor mezelf bepalen hoe ik over iemand denk. Kun je me moeilijk kwalijk nemen.
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat ze geld, wat van haar is, in eigen beheer wil hebben. Van financieren van wat dan ook is geen sprake omdat we nu al een paar maanden gesetteld zijn.
[..]
Ja, en als ze dat zou doen, dan zou ze het overmaken. Door het bij zich te houden probeert ze enkel contact met haar dochter te houden. Ze realiseert zich niet dat ze door dit soort praktijken haar dochter -emotioneel gezien- steeds verder van zich afstoot.
[..]
Je kunt er niet verder vanaf zitten.
[..]
Lees ook even waarom. Vrij kortzichtig, m'n beste.
Ik hou me er zoveel mogelijk buiten en adviseer enkel als me dat gevraagd wordt. Tijdje terug ging ze nog elk weekend naar huis. Ze ging er vrolijk heen en kwam ongelukkig terug. Elk weekend weer. Gewoonweg omdat haar moeder nooit iets positiefs over haar dochter te zeggen heeft. Altijd kritiek, altijd negatief. Ze doet nooit wat goed. Dat gegeven wil je mij vertellen dat ik meer kwaad dan goed doe, terwijl ze nu gelukkiger is dan daar voor?quote:Op maandag 20 april 2009 19:50 schreef Shitney het volgende:
En ik denk dat jij meer kwaad dan goed doet voor de relatie tussen je vriendin en haar moeder. Ik ben van mening dat jullie beiden de zaak nodeloos op de spits drijven.
Ik zou serieus aangife doen, en dr voor de rechter slepenquote:Op maandag 20 april 2009 02:56 schreef LPS het volgende:
[..]
Het is 23000 euro. De reden dat het toen op een rekening is gezet, is omdat in het verleden mijn oma ooit een bedrag aan mijn moeder wilde geven en ze dit niet heeft willen aanpakken. Nu deze kans zich weer voordoet, heeft ze dat wss ergens willen goedmaken voor zichzelf. Ze heeft nu terug controle over iets wat vroeger is misgegaan. Indertijd zijn mijn broer (heeft zelfde bedrag gekregen) en ik akkoord gegaan omdat het voor ons toen niet nodig was om zoveel geld op onze rekening te hebben en omdat je er niet verder bij nadenkt als je er niets vanaf weet en je niet in de toekomst kan kijken.
Ja er staan zaken op papier, en het bewijs dat dat bedrag automatisch op mijn rekening is gestort, ligt bij mijn moeder thuis, waar ik niet meer welkom ben.
Waarom ze het geld nu niet wil geven is omdat ze vindt dat dit niet het juiste moment is omdat ze nu een dochter heeft die eindelijk eens voor zichzelf opkomt en is gaan samenwonen. Dit zint haar niet, want nu heeft ze geen controle meer over me en op deze manier probeert ze die toch nog te behouden.
Ik zou echt gaan voor die knuppelquote:Op maandag 20 april 2009 18:33 schreef Nairua het volgende:
[..]
Inmiddels is het 18.000 geworden, aldus mams.: " Je
kan beschikken over de som van ruim 18000 ¤." Origineel was het 23.000, maar tegen laten we zeggen 3% rente over 3 jaar zou het toch eerder iets van 25.000 moeten zijn. Maar bon, 23.000 dus. Dan zou er een kleine 5.000 zijn verdwenen? Of haar kamer moet destijds dat gekost hebben, maar dat is zover ik weet ook niet in overleg gegaan.
Jullie zijn toen dus akkoord gegaan met de overdracht van het geld? Of was het de bedoeling dat je moeder het alleen zou beheren voor jullie?quote:Op maandag 20 april 2009 02:56 schreef LPS het volgende:
[..]
Ik geloof van wel.quote:
Dit topic heeft anders wel een bijzonder hoog R&P-gehalte, niet in de laatste plaats door de postings van TS zelfquote:Op woensdag 6 mei 2009 16:24 schreef admiraal_anaal het volgende:
Ben benieuwd
En shit(ny)face, please hou op, dit is R&P niet
Niet toegeven iddquote:Op woensdag 6 mei 2009 17:09 schreef LPS het volgende:
Het is verlopen zoals ik verwacht had. Ze wil het niet overmaken. De volgende stap is het ofwel hier bij laten ofwel een gerechtelijke procedure starten met advocaat. Het vergt allemaal veel energie maar wil niet over me heen laten lopen.
ik zou dr voor de rechter slepen.quote:Op woensdag 6 mei 2009 17:09 schreef LPS het volgende:
Het is verlopen zoals ik verwacht had. Ze wil het niet overmaken. De volgende stap is het ofwel hier bij laten ofwel een gerechtelijke procedure starten met advocaat. Het vergt allemaal veel energie maar wil niet over me heen laten lopen.
Ik ook. Ik kan best veel dingen vergevenl... maar me voor 26k laten belazeren? Echt niet.quote:Op woensdag 6 mei 2009 18:51 schreef Popples het volgende:
[..]
ik ook hoor. ik zou zo klaar zijn met moeders.
lees het andere topic ook maar eens dan had ik allang dus gezegd dikke vinger.quote:Op woensdag 6 mei 2009 19:00 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik ook. Ik kan best veel dingen vergevenl... maar me voor 26k laten belazeren? Echt niet.
Dan maar geld aan advocaatskosten kwijt, maar mooi dat zij niet met mijn centen ging strijken. Dan ben ik echt een kutwijf.
lees ook even haar andere topic overhaar moeder.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 16:32 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Ik denk niet dat je heel veel kans maakt om dit te winnen eigenlijk. Dus voordat je de relatie met je moeder voor jaren ontwricht zou ik je aanraden om goed juridisch advies in te winnen.
Praat bij voorkeur met iemand die je echt kan helpen met de zaak zoals een rechtsbijstandverzekeraar o.i.d. de rechtswinkel geeft vaak wel advies, maar helpt je niet, en omdat het hier om een erg nabij familielid gaat, is het niet ondenkbaar dat de emoties op een gegeven moment de boventoon gaan voeren. Dat zal je zaak zeker schaden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 15 juni 2011 01:02 schreef Bluezz het volgende:
Xeb heeft altijd gelijk, Staal
quote:Op zaterdag 9 mei 2009 12:53 schreef Xebber het volgende:
Tvp, erg interessant.topic openster andere topicSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.mama van 3 kids!
Waarschijnlijk kent oma haar dochter goed, vandaar dat het op jouw rekening werd gestort toen je 18 werd!quote:Op maandag 20 april 2009 02:49 schreef Nairua het volgende:
[..]
Bij een trouwerij? Zou het niet weten. Moeders vond het verstandiger dat het geld op 1 rekening stond. (leuk, die rente)
Van wat ik weet heeft mamsie graag de controle. Op wat voor manier dan ook.
Dank jequote:
lees haar andere topic ook even. maar ik zou het ook doen hoor.quote:Op woensdag 20 mei 2009 12:59 schreef Maanvis het volgende:
Een rechtzaak aanspannen tegen je eigen moeder. Je moet het maar durven!
Geld jatten van je eigen kinderen. Je moet het maar durven!quote:Op woensdag 20 mei 2009 12:59 schreef Maanvis het volgende:
Een rechtzaak aanspannen tegen je eigen moeder. Je moet het maar durven!
Geld van je moeder, voor je kinderen jatten. Immers, TS had het gekregen van oma -> dus de moeder van TS naait dr halve familiequote:Op woensdag 20 mei 2009 13:07 schreef DolleMina het volgende:
[..]
Geld jatten van je eigen kinderen. Je moet het maar durven!
Ja, ik ga nu eens een keertje wel doorzetten. Heb in de rest van mijn leven elke keer alles maar laten vallen om de vrede te bewaren. Ik won er toch nooit iets bij om voor mezelf op te komen, mss een beetje trots ja. Maar om zoveel energie op te offeren voor trots, dat is het je niet waard als je kind bent. Maar iedereen bereikt ooit eens zijn grenzen. En ja, uiteindelijk, los gezien van alles blijft het mijn moeder en is dit ook het laatste wat ik wil. Maar het is nu net een situatie waarin je het niet los kan zien van alles, dus ga ik nu wel op mijn strepen staan.quote:Op woensdag 20 mei 2009 03:03 schreef Andromache het volgende:
En hoe sta je tegenover dat laatste? Ga je het ook doorzetten?
Ja, ik als ouder van een dochter waar binnen 1,5 jaar na nu ook een soortgelijk bedrag tot "haar" beschikking komt, zie ook een andere kant aan dit verhaal. Die borg voor de woning bv, waar TS nog helemaal niet woont, vind ik een heel bizar verhaal. Oke, TS wil dit niet terug; zet het dan op een aparte rekening, zodat als de relatie mis loopt, zij dit direkt terug heeft. Ik peins er niet over om mijn dochter zomaar die 20k te geven terwijl vriendje in kwestie zich nog niet eens zou hebben voorgesteld aan mij (wel als het dochters woning zou zijn en ik zie dat ze het voor zichzelf gebruikt). En TS geeft aan dat moeder haar altijd heeft "klein gehouden", maar TS heeft daar ook de ruimte voor gelaten, dus heeft moeder gedacht het juiste te doen. En dan komt er een vriendje, die ze niet eens kent (alleen van zien) en moet ineens die 20k op tafel komen. Vind je het gek dat zij haar bedenkingen heeft, het komt gewoon vreemd over als TS nooit iets over dat geld heeft gezegd, maar wel ineens nu er een vriendje is (waar moeder geen contact mee heeft) waarmee ze wil gaan samen wonen in een woning die volgens zeggen al compleet ingericht is. En TS verdient toch goed (wat ik in een eerdere post las), dus de gewone kosten kunnen betaald worden. Ik zou me dan als moeder toch wel afvragen waarom dat geld nu ineens per se vrij moet komen. Het is veel geld; een starterskapitaal voor veel jongeren.quote:Op maandag 20 april 2009 19:50 schreef Shitney het volgende:
[..]
Ik heb alles gelezen net. Had bij mijn eerste reactie je update in het andere topic niet gelezen.
Ik denk dat de versie van de moeder van je vriendin heel anders luidt dan die van jullie. En ik denk dat jij meer kwaad dan goed doet voor de relatie tussen je vriendin en haar moeder. Ik ben van mening dat jullie beiden de zaak nodeloos op de spits drijven.
Waar het voor jou helder is dat de moeder de kwade genius in het verhaal is, komt de hele situatie op mij heel anders over. Dat zal ongetwijfeld liggen aan het feit dat ik ook al een fossiel ben.
A: TS woont er wel. Sinds 02-09.quote:Op donderdag 21 mei 2009 00:01 schreef childintime het volgende:
A Die borg voor de woning bv, waar TS nog helemaal niet woont,
B Oke, TS wil dit niet terug; zet het dan op een aparte rekening
C terwijl vriendje in kwestie zich nog niet eens zou hebben voorgesteld aan mij
D ik zie dat ze het voor zichzelf gebruikt).
E TS heeft daar ook de ruimte voor gelaten, dus heeft moeder gedacht het juiste te doen.
F En dan komt er een vriendje, die ze niet eens kent (alleen van zien)
G nu er een vriendje is (waar moeder geen contact mee heeft)
H waarmee ze wil gaan samen wonen in een woning die volgens zeggen al compleet ingericht is.
I En TS verdient toch goed (wat ik in een eerdere post las), dus de gewone kosten kunnen betaald worden.
J Ik zou me dan als moeder toch wel afvragen waarom dat geld nu ineens per se vrij moet komen.
K Het is veel geld; een starterskapitaal voor veel jongeren.
Uiteraard is de andere kant van het verhaal ook te begrijpen maar toch even een aantal rechtzettingen.quote:Op donderdag 21 mei 2009 00:01 schreef childintime het volgende:
[..]
...Die borg ...
... terwijl vriendje in kwestie zich nog niet eens zou hebben voorgesteld aan mij...
...En TS geeft aan dat moeder haar altijd heeft "klein gehouden", maar TS heeft daar ook de ruimte voor gelaten, dus heeft moeder gedacht het juiste te doen...
...het komt gewoon vreemd over als TS nooit iets over dat geld heeft gezegd...
...woning die volgens zeggen al compleet ingericht is....
...En TS verdient toch goed...
Je schrijft nu heel mooi een verhaaltje. Maar waarom is dat geld nu ineens zo dringend nodig. Alsquote:Op donderdag 21 mei 2009 02:07 schreef Nairua het volgende:
[..]
A: TS woont er wel. Sinds 02-09.
B: Staat het ook.
C: Lezen, is al wel gebeurd.
D: Doet TS ook.
E: Noemen ze indoctrinatie. Wat logisch is op die leeftijd.
F: Moeder van TS heeft vriendje al vaak genoeg gezien, incl ouders.
G: Heeft MvTS wel. Hoewel het niet gewenst genoemd kan worden.
H: Klopt.
I: Bron? Link? URL?
J: TS staat tegenwoordig op haar strepen aangezien TS niet meer kortgehouden wordt. TS heeft nu een plaats waar ze kan groeien. Specifiek geld: Rente, reserve voor nood. Reden maakt feitelijk niets uit. Geld is immers van de TS, sinds 2006.
K: Point being?
Ten eerste is het "haar" geld niet (heeft ze er zelf voor gewerkt?) ten tweede is het wel zeker je taak als ouder om niet allleen je kind op te voeden, maar ook een bepaalde beschermende factor te zijn. Als dit geld er doorgejast wordt en dochter na een jaar ofzo huilend op de stoep staat, moet moeder maar weer zien hoe dit op te lossen.......quote:Op donderdag 21 mei 2009 02:32 schreef Kaar68 het volgende:
Hier gaat het toch allemaal niet om, wat moeder ervan vindt? Het gaat er om dat dochter meerderjarig is en gewoon haar geld terug wil. Haar beweegredenen gaan moeder helemaal niets aan, ze kan vinden wat ze wil maar het is haar geld niet.
Net zoiets als een werkgever die ineens het loon niet meer uitbetaalt, omdat je het toch maar in de kroeg gaat verzuipen in het weekend?!
Ik begrijp je punt, maar het is toch totaal irrelevant waar het geld voor nodig is, wat ermee gaat gebeuren, etc.? Feit is gewoon dat het geld niet van mams, maar van haar allang meerderjarige dochter is, wat er dus op neerkomt dat de moeder in kwestie er eigenlijk helemaal niets over te zeggen zou moeten hebben.quote:Op donderdag 21 mei 2009 02:26 schreef childintime het volgende:
Je schrijft nu heel mooi een verhaaltje. Maar waarom is dat geld nu ineens zo dringend nodig. Als
jullie je prima kunnen redden zou ik als moeder me ook wel af gaan vragen waarom dat geld nu direkt op tafel moet komen. Waarom moet TS ineens die 20k hebben op haar rekening, waar is dat voor nodig? <knip>
Dat kun jij makkelijk zeggen, maar heb je kinderen van die leeftijd? As ik 20 jaar lang heb gespaard voor mijn kind en vervolgens dat geld op een rekening zet en zeg van "zie maar wat je doet' en een vriendje dat eraf haalt en ik vervolgens een kind op kan vangen en wederom kan gaan ondersteunen zou ik zwaar de pest in hebben. Toen ik dit topic las vond ik het ook bealchelijk. Maar toen ik het hiemee samenhangende topic las, had ik ook wel mijn vraagtekens. Kun je van iemand verwachten dat zij misschien wel 20k op- het spel zet omdat ze op dat moment even niet voor rede vatbaar is?quote:Op donderdag 21 mei 2009 02:54 schreef Omniej het volgende:
Zojuist, met enige verbazing, het hele topic doorgelezen... Laat ik nu bij wijze van TVP maar eens even inspringen.
[..]
Ik begrijp je punt, maar het is toch totaal irrelevant waar het geld voor nodig is, wat ermee gaat gebeuren, etc.? Feit is gewoon dat het geld niet van mams, maar van haar allang meerderjarige dochter is, wat er dus op neerkomt dat de moeder in kwestie er eigenlijk helemaal niets over te zeggen zou moeten hebben.
Als ik me niet vergis ben je als ouder financieel verantwoordelijk voor je kind tot hij/zij 21 is; zou TS <21 zijn geweest, had ik me goed voor kunnen stellen dat haar moeder liever nog even controle zou houden... Maar we hebben het hier over een TS van 22+ ??
Kom op, het is een redelijk bekend fenomeen dat moeders nog wel eens moeite willen hebben hun kind(eren) los te laten zodra ze het huis uit gaan e.d., maar er zijn natuurlijk grenzen en als ik de posts van TS (en het andere topic van de vriend) zo lees zijn die allang overschreden.
Het is "haar" geld wel, ze heeft het namelijk gekregen van haar oma. Eigendom kan ook op andere manieren verworven worden namelijk, niet alleen door er zelf voor te werken.quote:Op donderdag 21 mei 2009 02:49 schreef childintime het volgende:
[..]
Ten eerste is het "haar" geld niet (heeft ze er zelf voor gewerkt?) ten tweede is het wel zeker je taak als ouder om niet allleen je kind op te voeden, maar ook een bepaalde beschermende factor te zijn. Als dit geld er doorgejast wordt en dochter na een jaar ofzo huilend op de stoep staat, moet moeder maar weer zien hoe dit op te lossen.......
Nee, ik ben zelf een kind van die leeftijd.quote:Op donderdag 21 mei 2009 03:05 schreef childintime het volgende:
Dat kun jij makkelijk zeggen, maar heb je kinderen van die leeftijd?
En vanaf hier verschillen onze meningen blijkbaar al. Dit is als je het mij vraagt gewoon feitelijk onjuist. Haar moeder heeft niet twintig jaar lang voor haar gespaard; dat heeft haar grootmoeder gedaan. Volgens de OP is het geld "enkele jaren" na haar achttiende vrijgekomen, dus laten we zeggen toen TS 20 was. (gokje)quote:Op donderdag 21 mei 2009 03:05 schreef childintime het volgende:
As ik 20 jaar lang heb gespaard voor mijn kind
Nou ja, goed, ik ken TS noch haar vriend, dus daar zou ik niet over willen oordelen. Voor zover ik het begrepen heb, is het uiteindelijk gewoon de bedoeling dat die 23.000 euro weer op een rekening van TS zelf komt te staan, en niet op een rekening waar de vriend rechtstreeks bij kan. Hij heeft er in principe geen zak mee te maken natuurlijk. Maar nog los van dat vind ik het hoe dan ook de zaak van TS wat er met het geld gebeurt, en niet van haar moeder.quote:Op donderdag 21 mei 2009 03:05 schreef childintime het volgende:
en vervolgens dat geld op een rekening zet en zeg van "zie maar wat je doet' en een vriendje dat eraf haalt en ik vervolgens een kind op kan vangen en wederom kan gaan ondersteunen zou ik zwaar de pest in hebben.
Ik dacht dat ik dit al wel ergens vermeld had, weet het niet zeker.quote:Op donderdag 21 mei 2009 05:34 schreef THEFXR het volgende:
Haar moeder is gewoon jaloers, omdat zij nooit geld van haar moeder heeft gekregen.
Het is haar geld, want haar oma heeft het aan haar gegeven. En volgens jouw redenatie is het ook niet van haar moeder, want zij heeft er ook niet zelf voor gewerkt.quote:Op donderdag 21 mei 2009 02:49 schreef childintime het volgende:
[..]
Ten eerste is het "haar" geld niet (heeft ze er zelf voor gewerkt?) ten tweede is het wel zeker je taak als ouder om niet allleen je kind op te voeden, maar ook een bepaalde beschermende factor te zijn. Als dit geld er doorgejast wordt en dochter na een jaar ofzo huilend op de stoep staat, moet moeder maar weer zien hoe dit op te lossen.......
waarom zou je dat willen weten? daar gaat het toch niet om.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 17:23 schreef klusfoobje het volgende:
ff tussendoor..
Heeft kleindochter de schenking aan de BD gemeld? Is die aanslag betaald? Of heeft moederloeder dit gedaan en betaald?
leg uit waar je op doelt?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 19:28 schreef klusfoobje het volgende:
het heeft misschien niet direct invloed op het uitgangspunt, maar het kan best een leuk staartje opleveren.
Feitelijk gezien heeft ze al een dikek tijd terug 26k oid gekregen. Misschien dat je in een ander land dat 100% mag ontvangen en houden, hier moet je een leuk nedrag afdragen.quote:
ja dat had ik ook al bedacht maar dat gaat niemand wat aan.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 21:48 schreef klusfoobje het volgende:
[..]
Feitelijk gezien heeft ze al een dikek tijd terug 26k oid gekregen. Misschien dat je in een ander land dat 100% mag ontvangen en houden, hier moet je een leuk nedrag afdragen.
Of de moeder, of TS heeft het niet gemeld aan de BD enneuh... dat vinden ze meestal niet leuk bij de blauwe enveloppen brigade...
och, de mijne leest alles wat ik hier post trouw mee. mijn moeder weet ook uitstekend hoe het voelt dat je kind weigert om binnen een straal van 100 km van haar moeder te wonen. ts, hou de eer aan jezelf. besef dat je moeder weliswaar erg naar doet, en dat je dat echt niet hoeft te pikken. maar besef ook dat je er maar eentje hebt. het is een erg nare en lastige situatie zo, probeer het te houden op enkel practische zaken.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 21:51 schreef Popples het volgende:
[..]
ja dat had ik ook al bedacht maar dat gaat niemand wat aan.
daarbij woonde ts in belgie, andere regels.
simmu ik zou mijn moeder een schop onder haar hol geven.
ts ik zou helemaal niks laten zien als ik jou was want dan laat je weer zien dat je je wel wil verantwoorden tegenover haar. niet doen. ga je eigen leven leiden
Dus volgens jou beredenering mag de moeder bepalen wanneer en of het geld vrij komt voor dochter? Ten eerste heeft moeder zelf helemaal niks 'gespaard' voor het kind, dus dat verhaaltje gaat niet op, ze kreeg het bedrag van oma.quote:Op donderdag 21 mei 2009 03:05 schreef childintime het volgende:
[..]
Dat kun jij makkelijk zeggen, maar heb je kinderen van die leeftijd? As ik 20 jaar lang heb gespaard voor mijn kind en vervolgens dat geld op een rekening zet en zeg van "zie maar wat je doet' en een vriendje dat eraf haalt en ik vervolgens een kind op kan vangen en wederom kan gaan ondersteunen zou ik zwaar de pest in hebben. Toen ik dit topic las vond ik het ook bealchelijk. Maar toen ik het hiemee samenhangende topic las, had ik ook wel mijn vraagtekens. Kun je van iemand verwachten dat zij misschien wel 20k op- het spel zet omdat ze op dat moment even niet voor rede vatbaar is?
het geld gewoon vastzetten haalt dat argument onderuit niemand kan er dan zomaar aan en het staat op naam van ts. klaar.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:04 schreef Diepvriez het volgende:
[..]
Dus volgens jou beredenering mag de moeder bepalen wanneer en of het geld vrij komt voor dochter? Ten eerste heeft moeder zelf helemaal niks 'gespaard' voor het kind, dus dat verhaaltje gaat niet op, ze kreeg het bedrag van oma.
Als je je eigen kind niet wilt opvangen na een blunder in zijn/haar leven dan ben je in mijn ogen geen goede ouder. Daarom belanden ook steeds meer ouders alleen en verlaten in bejaarde tehuizen.
20k op het spel zetten, je verliest het, so what? het is niet de moeders geld, ze heeft er totaal geen recht op
ja en dan? heeft moeder nog haar zin controle en dat zal ze altijd zo met alles blijven uitoefenen.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:05 schreef simmu het volgende:
[..]
het geld gewoon vastzetten haalt dat argument onderuit niemand kan er dan zomaar aan en het staat op naam van ts. klaar.
tsja. als het enkel om die controle gaat kan je het geld net zo goed in een zak stoppen en over de gracht uitgooien. dan maak je je punt. of je er blij mee bent dan is een tweede. ts moet zelf beslissen of die gewoon een fikse familieruzie wil of dat ts bereid is tot een soort compromis.quote:Op vrijdag 22 mei 2009 22:28 schreef Popples het volgende:
[..]
ja en dan? heeft moeder nog haar zin controle en dat zal ze altijd zo met alles blijven uitoefenen.
ik heb een schoonmoeder die zich over al mee bemoeit. die heeft echt de dikke vinger gekregen van mij.
Indien, na rechtzaak, het geld op mijn rekening zal belanden, geef ik ook geen bewijzen meer van het feit dat het er nog opstaat. Dit was een optie om het alsnog minnelijk op te lossen en is dus niet meer geldig aangezien ze er op die manier op wilde gaan. Geld vastzetten voor x-aantal jaar lijkt me niet zo verstandig omdat je nooit weet wat op je pad komt. Het lijkt me beter om het te verspreiden over verschillende zeer goed opbrengende rekeningen.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 13:23 schreef simmu het volgende:
[..]
tsja. als het enkel om die controle gaat kan je het geld net zo goed in een zak stoppen en over de gracht uitgooien. dan maak je je punt. of je er blij mee bent dan is een tweede. ts moet zelf beslissen of die gewoon een fikse familieruzie wil of dat ts bereid is tot een soort compromis.
overigens neemt de "geld vastzetten" optie juist de controle over het geld bij moeders weg. het levert ook meer rente op. je kan er zelfs in bepaalde gevallen (en uiteraard met strafboete) wel bij. en het staat gewoon op ts' der eigen naam. en mag ze er ook zelf belasting over betalen. ts, hoe zit dat? heeft je ma dan wel netjes belasting betaald erover?
Waarschijnlijk zal ze ook wel wakker geschud worden door een rechtzaak. Maar ik ben volgens de buitenwereld dan wel weer de slechte zogezegd want ik doe dwars door een procedure te starten, terwijl eigenlijk mijn moeder dwars doet door gewoon zich niet te houden aan de 'wet'.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 15:37 schreef Popples het volgende:
vooral nu met de crisis zou ik niks vastzetten.
soms moet het even op de harde manier om mensen wakker te schudden.
lps is oud en wijs genoeg om haar beslissingen te maken waar moeder niks mee te maken heeft.
Offtopic: is hier wel schenkingsheffing over betaald? En toen jij het naar je moeder overmaakte, als ze het niet teruggeeft en er van uitgaat dat het een schenking is, kan ze nogmaals schenkingsheffing betalen...quote:
Moet ik checken..quote:Op zaterdag 23 mei 2009 16:47 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Offtopic: is hier wel schenkingsheffing over betaald? En toen jij het naar je moeder overmaakte, als ze het niet teruggeeft en er van uitgaat dat het een schenking is, kan ze nogmaals schenkingsheffing betalen...
je niks van aan trekken van andere mensen. denk maar zo: wat zouden hun doen in deze situatie? hetzelfde echt waar.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 16:43 schreef LPS het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zal ze ook wel wakker geschud worden door een rechtzaak. Maar ik ben volgens de buitenwereld dan wel weer de slechte zogezegd want ik doe dwars door een procedure te starten, terwijl eigenlijk mijn moeder dwars doet door gewoon zich niet te houden aan de 'wet'.
Niet dat het me zoveel kan schelen wat iedereen er van denkt, maar het is toch niet altijd even leuk om tegen een initieel negatieve instelling op te moeten boksen omdat mensen steeds maar één kant van het verhaal horen.
Precies, daar zat ik ook al aan te denken... Volgens de rekenhulp gaat het bij een schenking kind->ouder dan om meer dan 6.000 euro. Plus rente, plus 50% extra als boete, dat is bijna 10.000 euro.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 16:47 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Offtopic: is hier wel schenkingsheffing over betaald? En toen jij het naar je moeder overmaakte, als ze het niet teruggeeft en er van uitgaat dat het een schenking is, kan ze nogmaals schenkingsheffing betalen...
quote:Op zaterdag 23 mei 2009 16:59 schreef Popples het volgende:
wat heeft iedereen toch met hun belasting gedoe, het gaat hier toch niet over de belasting maar om haar geld terug te krijgen ipv of ze er belasting over betaald heeft of niet.
Wat Igen zegt.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 17:37 schreef Igen het volgende:
Da's natuurlijk een leuke stok achter de deur, om te dreigen de belastingdienst in te lichten als ze het geld niet geeft.
Vanaf 21 sta je pas financieel op eigen benen. Lijkt me op zich logisch dat je ma dit geld eraf heeft gehaald. Ik zou het zelf pas geven als je 21 was en je volledig op je eigen benen staat. Dit moet ze wel doen natuurlijk als het geld voor jou bedoeld was!quote:Op maandag 20 april 2009 02:33 schreef nachtdier3 het volgende:
Het is op jouw spaarrekening gekomen nadat je 18 was. Kon je moeder dat geld dan zomaar van jouw rekening halen? Hadden jullie een rekening op beide namen?
Hoe het juridisch zit weet ik zo niet, maar ik denk dat als je aan kon tonen dat het voor jou bedoeld is en moeders de centen niet terug kan/wil betalen je naar de rechter zult moeten stappen. De vraag is of je dat wel wilt en waarom je moeder dat geld van de rekening heeft gehaald en waar het nu is?
Oeh, je hebt net op tijd ge-editquote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Vanaf 21 sta je pas financieel op eigen benen. Lijkt me op zich logisch dat je ma dit geld eraf heeft gehaald. Ik zou het zelf pas geven als je 21 was en je volledig op je eigen benen staat. Dit moet ze wel doen natuurlijk als het geld voor jou bedoeld was!
Haha, inderdaad.quote:
Ik had bij het posten van mn eerste reactie het verhaal niet goed gelezen. Ik dacht aanvankelijk aan weer zo'n jongere die geld wilde zonder er iets voor te doen en dat die ouders het gewoon uit bescherming voor het kind tijdelijk opzij hadden gezet (gezien het gat in de hand van de meeste jongeren niet onverstandig!) :-)quote:
Je kan het ook zien als een soort borg voor als het kind voor het 21e in de financiele problemen komt. Ik vind wel dat je het kind op zn 21e verjaardag het geld moet teruggeven.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 17:09 schreef Omniej het volgende:
[..]
Haha, inderdaad.
Maar ook over de reactie zoals die er nu staat, heb ik zo m'n bedenkingen. Het klopt dat je officieel pas vanaf je 21e financieel op eigen benen staat, maar dat betekent natuurlijk niet dat ouders zomaar even de spaarrekening van hun < 21-jarige kind leeg kunnen halen "om op het geld te passen" ofzo... Ook niet als het de bedoeling is dit op zijn/haar 21e gewoon weer terug te geven.
Is dat in België ook het geval?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Vanaf 21 sta je pas financieel op eigen benen. Lijkt me op zich logisch dat je ma dit geld eraf heeft gehaald. Ik zou het zelf pas geven als je 21 was en je volledig op je eigen benen staat. Dit moet ze wel doen natuurlijk als het geld voor jou bedoeld was!
Van het moment dat je een schenking krijgt, op welke leeftijd dan ook is dat geld van jou. Als een rekening op naam van de ouders staat en het is bedoeld voor het kind, is het van de ouders. Als een bankrekening op mijn naam staan en ookal ben ik 8 jaar, heeft geen enkele ouder het recht om hier geld van af te halen.quote:
ja, goeie vraag iddquote:Op maandag 13 juli 2009 14:40 schreef Lienekien het volgende:
Waarom blijven je ouders twee uur met haar aan de telefoon?!
Een cijfercode op je deurbel!? Vertel daar eens wat meer overquote:Op maandag 13 juli 2009 13:13 schreef Nairua het volgende:
Aanleiding was de 'cijfercode' op onze deurbel. Dat ik dat louter eens heb gedaan om pakketjes, besteld via eBay te laten aankomen, doet niet terzake, het was voor drugs!
Iemand uitnodigen die je al maanden aan een stuk in de put loopt te boren? Is een beetje zoals een dief juwelen om de nek gaan hangen. Een beetje bevestigen en bekrachtigen dat ze goed bezig is.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:39 schreef ouwegokbaas het volgende:
Waarom heb je jou moeder en die broer niet binnen gelaten voor een kopje koffie dan. Had je alles rustig kunnen uitleggen.
Mijn moeder kan geen grenzen trekken, die zou iedereen netjes te woord blijven staan. Terwijl m'n vader inmiddels al aangeeft "geen zin meer in dat mens te hebben".quote:Op maandag 13 juli 2009 14:40 schreef Lienekien het volgende:
Waarom blijven je ouders twee uur met haar aan de telefoon?!
Zo spannend is het niet. Kwam vanuit mijn gedachtesprong dat ipv namen op deurbellen cijfers handiger zouden zijn. Ivm leesbaarheid door de vele verschillen in schrijfstijl qua letters. Bij cijfers is dat duidelijker, het is wat globaler. Dus als ik iets bestel doe ik dat meestal met 031202 ipv 'voornaam/achternaam'. Wel met de rest van het adres erbij natuurlijk.quote:Op maandag 13 juli 2009 15:33 schreef UncleSam het volgende:
Een cijfercode op je deurbel!? Vertel daar eens wat meer over.
Ik kan me wel voorstellen dat ze niet happig is het geld te storten. Jij, haar vriend, staat vooraan te schreeuwen dat jullie het moeten hebben. Je komt ontzettend bemoeizuchtig over hier, en als je ook zo doet tegen je schoonmoeder kan ik me voorstellen dat ze bang is dat het geld er straks mede door jou in korte tijd doorheen gejaagd wordt.quote:LPS haar moeder is inderdaad een vrij moeilijke en bemoeizuchtige vrouw. Jij bent echter ook wel een behoorlijke zak hooi.
Verzachtende omstandigheden LPS's moeder:
1) Het duurde ontzettend lang voordat jij je uberhaupt aan haar voorstelde en toen je je uiteindelijk voorstelde was het per mail . De eerste echte ontmoeting liet je ook nog eens bufferen door een huis vol familieleden
2) Ze kwam erachter dat jullie samen wilden gaan wonen doordat jouw vriendin 1400 borg overmaakte voor een huis waarin jullie eventueel samen zouden gaan wonen. Allemaal voordat ze jou ook maar had ontmoet.
3) Moeder heeft altijd de studie van dochterlief bekostigd, zowel kamerhuur als collegegeld (en doet dit nog steeds )
4) Dit wordt door jullie als volstrekt normaal gezien. Dat dochterlief vervolgens zonder schaamte 1400 overboekt voor jouw borg (ja, jouw borg, zelf hield ze immers gewoon haar kamer aan aangezien mams die toch wel dokte) is geen enkel probleem en moet mams maar begrijpen.
5) Doordat mams altijd het handje van haar dochter heeft vastgehouden en alles heeft betaald heeft dochter kunnen sparen. 13.000 euro had ze al op de bank en moeders was blij dat dochter iets had om een leven op te bouwen na haar studie.
6) Nadat dochterlief met jou een relatie aanging begon dit spaargeld rap te verdampen. Ze betaalt de borg, betaalt reparaties en/of gadgets voor jouw auto en koopt huisraad.
Conclusie van bovenstaande:
- Moeders mag jou niet.
Vervolgens:
- Vraagt dochterlief de 23 k die ze van oma heeft gekregen terug (had ze nooit bij haar moeder onder moeten brengen maar affijn)
Moeders heeft nog goed in haar achterhoofd hoe jij schaamteloos je vriendin de borg voor jouw huisje laat ophoesten en hoe er binnen 3 maanden 5000 euro van haar spaargeld verdampte en denkt "bekijk het maar, ik hou het voor je vast en later ben je me dankbaar". "Laat eerst maar eens zien dat je het een jaar met die lamzak kan uithouden en dan kan je het geld van oma krijgen"
Ik zal niet ontkennen dat haar moeder een bemoeizichtig en moeilijk mens is maar ze handeld niet uit slechte motieven. Zij houdt van haar dochter en doet wat zij denkt dat het beste voor haar is. Dat ze hier niet helemaal alleen in staat en niet volledig irrationeel is blijkt wel uit het feit dat de broer van je vriendin niet eens de kant van je vriendin kiest.
Als jouw vriendin mijn dochter was geweest dan zou ik je ook niet mogen. Als ik dan ook nog dit topic op FOK! zou vinden en in de openingspost "het meisje waarmee ik het nu een aantal maanden doe" zou lezen zou ik je nog een schop voor je hol verkopen bovendien.
Dat is zo. Als ik moeders was zou ik het geld gewoon geven, maar verder ook niks betalen (wat betreft die huur en borg enz) en als dochter een paar maanden later met hangende pootjes zou terugkeren niet de geldkraan wéér opendraaien.quote:Op donderdag 16 juli 2009 12:23 schreef Unabombertje het volgende:
Ben ik nou gek en is eigenlijk de hele discussie zinloos die de mensen voeren die zeggen dat de moeder ergens wel gelijk heeft of ergens een recht heeft?
DIe meid is onderhand volwassen en dat geld behoort haar gewoon toe. PUNT.
Dat heeft verder weinig meer te maken met dat de moeder altijd het beste voor haar kind moet doen en dat ze daarom ergens het recht heeft het geld vast te houden. Sowieso vanaf je 21e ben je volgens de wet gewoon 100% volwassen en heb je behalve emotionele banden weinig meer met je ouders te doen qua wetgeving.
Die moeder is gewoon hypocriet en hoort haar op het allereerste verzoek van TS om geld terug te krijgen hier gehoor aan te geven. Dit is en blijft op dit moment gewoon diefstal.
Omdat het zijn vriendin is en de situatie hem ook ter harte gaat? En er zijn echt al genoeg suggesties gedaan (deposito op naam vriendin, samenlevingscontract etc. etc.) om duidelijk te maken aan moeders dat het geld niet voor vriend bestemd is.quote:Op donderdag 16 juli 2009 13:55 schreef nummer_zoveel het volgende:
Even een quote uit het andere topic geopend door Nairua, ook over de schoonmoeder:
[..]
Ik kan me wel voorstellen dat ze niet happig is het geld te storten. Jij, haar vriend, staat vooraan te schreeuwen dat jullie het moeten hebben. Je komt ontzettend bemoeizuchtig over hier, en als je ook zo doet tegen je schoonmoeder kan ik me voorstellen dat ze bang is dat het geld er straks mede door jou in korte tijd doorheen gejaagd wordt.
Heeft ze dit ook niet uitgesproken tegen jullie?
Oh ja, en jullie gaan samenwonen, of doen dit al, maar kennen elkaar pas een paar maanden. Maar dan sta jij wel al op je achterste benen om dat geld te krijgen. Dus.... Waar bemoei jij je mee?
Er is ook al een topic in R&P over die schoonmoeder geopend, en het gaat ook echt meer de R&P kant op.quote:Op donderdag 16 juli 2009 17:22 schreef Andromache het volgende:
[..]
Omdat het zijn vriendin is en de situatie hem ook ter harte gaat? En er zijn echt al genoeg suggesties gedaan (deposito op naam vriendin, samenlevingscontract etc. etc.) om duidelijk te maken aan moeders dat het geld niet voor vriend bestemd is.
Je hele post is zó mosterd na de maaltijd. En ook nog eens irrelevant; het enige waar het om gaat, is dat dat geld TS toebehoort, en dat haar moeder het illegaal in bezit houdt. Klaar uit.
Dan moet je het topic toch echt eens (grondiger) gaan lezen, want die gesprekken zijn er al geweest en zijn op niks uitgelopen.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:12 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Er is ook al een topic in R&P over die schoonmoeder geopend, en het gaat ook echt meer de R&P kant op.
Tuurlijk is het zo dat die vrouw dat geld niet mag achterhouden, maar iets zegt me dat ze het niet zelf al heeft opgemaakt. Dan zou ze ook geen huur enz betalen voor haar dochter.
Beter gaan ze met z'n allen om de tafel zitten voor een goed gesprek, als dochter een juridische strijd gaat voeren om het geld zal ze, áls ze de zaak al wint het grootste deel kwijt zijn aan advocaten en dergeljike. En dan is ze sowieso jaaaaren verder. En wat heb je dan gewonnen? Het hoopje geld dat over is en vette ruzie in de familie.
Ik heb dat al gelezen. En veel is alsnog niet duidelijk.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:17 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dan moet je het topic toch echt eens (grondiger) gaan lezen, want die gesprekken zijn er al geweest en zijn op niks uitgelopen.
Dat kan ik me ook voorstellen, maar daar gaat het hier niet om. Het is de zaak van de dochter of ze het geld er al dan niet doorheen jaagt, moeders heeft daar niets over te zeggen. Het geld is van de dochter, punt.quote:Op donderdag 16 juli 2009 13:55 schreef nummer_zoveel het volgende:
Even een quote uit het andere topic geopend door Nairua, ook over de schoonmoeder:
[..]
Ik kan me wel voorstellen dat ze niet happig is het geld te storten. Jij, haar vriend, staat vooraan te schreeuwen dat jullie het moeten hebben. Je komt ontzettend bemoeizuchtig over hier, en als je ook zo doet tegen je schoonmoeder kan ik me voorstellen dat ze bang is dat het geld er straks mede door jou in korte tijd doorheen gejaagd wordt.
Heeft ze dit ook niet uitgesproken tegen jullie?
Oh ja, en jullie gaan samenwonen, of doen dit al, maar kennen elkaar pas een paar maanden. Maar dan sta jij wel al op je achterste benen om dat geld te krijgen. Dus.... Waar bemoei jij je mee?
Zoveel geld is het niet? Voor iemand van haar (en toevallig ook mijn) leeftijd is 23.000 een hoop geld hoor! In ieder geval teveel om zomaar te laten zitten, zoals je schijnt te suggereren..quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
Verder kan ik nergens de motivaties van de moeder terugvinden waarom ze het geld niet wilt teruggeven. Daar gaat TS niet op in. Zeker als er een zaak komt, moeten er van haar kant motivaties komen.
En nogmaals, zoveel geld is het niet. Benieuwd wat er nog overblijft uiteindelijk.![]()
-knip-
1. De motivatie van mijn moeder om het niet te geven is dat ze bang is dat het geld snel op zal geraken. Door te gaan samenwonen moet je wel wat geld uitgeven aan meubels om ergens deftig te wonen. Ze heeft in de beginperiode rekeninguittreksels gekregen hiervan en was het niet eens met bepaalde aankopen. Nu denkt ze dat dat geld volledig zal uitgegeven worden. Moeder heeft enorm veel angst. Om aan te tonen dat deze niet altijd relevant is: voor ze een kaart in een envelop steekt kijkt ze hem 6 keer na, voor ze broeken in de was steekt kijkt ze alle zakken drie keer na,..quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
Verder kan ik nergens de motivaties van de moeder terugvinden waarom ze het geld niet wilt teruggeven.
Ik snap het hele gemiep ook niet dat ze vinden dat je vriend zich er mee bemoeit. Hallo, letten we even op? Het is dr partner.quote:Op zondag 19 juli 2009 14:45 schreef LPS het volgende:
[..]
1. De motivatie van mijn moeder om het niet te geven is dat ze bang is dat het geld snel op zal geraken. Door te gaan samenwonen moet je wel wat geld uitgeven aan meubels om ergens deftig te wonen. Ze heeft in de beginperiode rekeninguittreksels gekregen hiervan en was het niet eens met bepaalde aankopen. Nu denkt ze dat dat geld volledig zal uitgegeven worden. Moeder heeft enorm veel angst. Om aan te tonen dat deze niet altijd relevant is: voor ze een kaart in een envelop steekt kijkt ze hem 6 keer na, voor ze broeken in de was steekt kijkt ze alle zakken drie keer na,..
2. Wanneer de hele gerechtelijke procedure afgerond is, blijft 100% van het bedrag voor mij, aangezien ik een prodeoadvocaat heb omdat ik nog niet over een inkomen beschik als student. Moeder is over deze kosten ingelicht bij de laatste minnelijke poging.
3. Nairua moeit zich niet in deze zaak. Hij schetst een second opinion in deze zaak op dit forum. Mijn beeld is vaak doorspekt met emoties omdat het mijn moeder is. Hij staat op een afstand. Hij heeft op al die maanden aan aantal keren contact met haar gehad tijdens verjaardagen of iets dergelijks. Geen ene keer is het over dat geld gegaan in zijn aanwezigheid. Dit is een kwestie tussen moeder en dochter en heeft hij niets mee te maken. Ik meen ook nergens gezegd te hebben dat hij één keer gevraagd heeft om het geld aan mij of aan mijn moeder. Alle officiële documenten/zittingen gebeurden netjes tussen moeder en mij en heeft hij zich er altijd even netjes buiten gehouden. Het is uiteraard wel logisch dat als je een koppel bent, je elkaar steunt en met elkaar inzit. Dit geldt alleszins voor ons toch.
1. Het is eenvoudig toepassen van de wet en dus geen lange zaak. Er is hier geen betwisting van wie het geld is, dus moet het enkel uitbetaald worden. Indien dit niet meteen gebeurt, duurt het wat langer, maar zijn er geen geldige tegenargument. Het gerecht werkt bij mijn weten nog steeds niet op basis van emoties.quote:Op donderdag 16 juli 2009 18:38 schreef nummer_zoveel het volgende:
M'n zus is afgestudeerd in rechten en bezig voor advocate, en heeft zelf al gezegd dat het lange en moeilijke zaken zijn en het maar de vraag is wat je nog overhoudt. M'n vader heeft beloofd dat hij zal zorgen dat binnen vijf jaar het geld er weer is. We kunnen nu heisa gaan schoppen, een zaak beginnen en eisen het meteen terug te willen, maar een goede afloop is niet zeker.
Moeders ging moeilijk doen toen dochter wilde samenwonen met haar partner, die ze twee maanden kon en die zich nog niet had voorgesteld, maar wel over geld begon ja.quote:Op zondag 19 juli 2009 14:49 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik snap het hele gemiep ook niet dat ze vinden dat je vriend zich er mee bemoeit. Hallo, letten we even op? Het is dr partner.Duh, tuulk bemoeit die zich er mee. Ik zou het vager vinden als het niet gedaan zou worden.
M'n pa heeft dat geld geinvesteerd in een huis. Willen we dat geld terug, moeten we hem uit z'n huis zien te krijgen. Da's zeker emotioneel. En gezien deze tijd, is het maar de vraag wat je nog voor dat huis terugkrijgt en wat wij dus van dat geld terugzien.quote:Op zondag 19 juli 2009 14:52 schreef LPS het volgende:
[..]
1. Het is eenvoudig toepassen van de wet en dus geen lange zaak. Er is hier geen betwisting van wie het geld is, dus moet het enkel uitbetaald worden. Indien dit niet meteen gebeurt, duurt het wat langer, maar zijn er geen geldige tegenargument. Het gerecht werkt bij mijn weten nog steeds niet op basis van emoties.
gewoon geld verduisterd dus....quote:Op zondag 19 juli 2009 15:26 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
M'n pa heeft dat geld geinvesteerd in een huis. Willen we dat geld terug, moeten we hem uit z'n huis zien te krijgen. Da's zeker emotioneel. En gezien deze tijd, is het maar de vraag wat je nog voor dat huis terugkrijgt en wat wij dus van dat geld terugzien.
Het staat wel bij een notaris op papier.
Ja, toch al wel een paar hele maanden. Volkomen logisch dat je je dan in familieruzies mengt. Betaal jij ook de borg voor iemand die je net een paar maanden kent? Die moeder ziet het gewoon al helemaal fout gaan en probeert haar dochter tegen zichzelf te beschermen.quote:Op zondag 19 juli 2009 14:49 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik snap het hele gemiep ook niet dat ze vinden dat je vriend zich er mee bemoeit. Hallo, letten we even op? Het is dr partner.Duh, tuulk bemoeit die zich er mee. Ik zou het vager vinden als het niet gedaan zou worden.
Jij hebt geen ervaring met de wet he...quote:Op zondag 19 juli 2009 14:52 schreef LPS het volgende:
1. Het is eenvoudig toepassen van de wet en dus geen lange zaak. Er is hier geen betwisting van wie het geld is, dus moet het enkel uitbetaald worden. Indien dit niet meteen gebeurt, duurt het wat langer, maar zijn er geen geldige tegenargument. Het gerecht werkt bij mijn weten nog steeds niet op basis van emoties.
2. Staat die belofte op papier of aanvaard je een mondeling akkoord?
3. Goede afloop is nooit zeker. Beter handelen dan stilstaan en bang afwachten. In mijn geval toch.
Verder hebben we, na haar onverwachte bezoek, nog niets gehoord van haar, dus afwachten tot 31 juli wat ze zal doen.
Ik snap het sentiment van de moeder maar al te goed. Zij ziet TS het zuur verdiende en gespaarde geld van oma even over de balk gooien in korte tijd. Dat haar vriend van een paar maanden daarbij ook loopt te pushen (of dat nu terecht is of niet) werkt daarin natuurlijk ook niet echt mee.quote:Op maandag 20 juli 2009 16:50 schreef Northside het volgende:
[..]
Ja, toch al wel een paar hele maanden. Volkomen logisch dat je je dan in familieruzies mengt. Betaal jij ook de borg voor iemand die je net een paar maanden kent? Die moeder ziet het gewoon al helemaal fout gaan en probeert haar dochter tegen zichzelf te beschermen.
Als de moeder van TS gewoon de waarheid zou vertellen (dat verwacht TS in ieder geval wel meen ik net gelezen te hebben), dan is het een bekeken zaak... Ik heb geen kennis van de Belgische rechtsgang, maar het lijkt me heel sterk als die op dit punt erg verschilt van de Nederlandse.quote:Op maandag 20 juli 2009 16:51 schreef Northside het volgende:
[..]
Jij hebt geen ervaring met de wet he...
Argument 1: www.korfina.be. Hier zie je dus dat mijn vriend op geen enkel moment dat geld zal bezitten.quote:Op maandag 20 juli 2009 16:50 schreef Northside het volgende:
[..]
Betaal jij ook de borg voor iemand die je net een paar maanden kent?
Hierbij refereer ik naar het eerder vernoemde verhaal van de procedure die reeds 5 jaar lopende is in verband met erfrecht. Ik ben geen expert maar ervaring heb ik wel met de wet...quote:Op maandag 20 juli 2009 16:51 schreef Northside het volgende:
[..]
Jij hebt geen ervaring met de wet he...
Het is vooral aangenaam om te weten dat iemand me steunt in het sterk blijven en doorzetten = emotionele steun. Als hij het voor het geld zou doen, had hij zich al lang een meisje kunnen zoeken met een dikke rekening en een mooie erfenis op komst. Hij weet dat hij daar bij mij al niet meer op moet rekenen:)quote:Op maandag 20 juli 2009 17:39 schreef Bartaz het volgende:
[..]
Dat haar vriend van een paar maanden daarbij ook loopt te pushen (of dat nu terecht is of niet) werkt daarin natuurlijk ook niet echt mee.
23k van oma en 13k zelf gespaard is toch een mooie opwarmer denk ik zo.quote:Op maandag 20 juli 2009 20:46 schreef LPS het volgende:
Het is vooral aangenaam om te weten dat iemand me steunt in het sterk blijven en doorzetten = emotionele steun. Als hij het voor het geld zou doen, had hij zich al lang een meisje kunnen zoeken met een dikke rekening en een mooie erfenis op komst. Hij weet dat hij daar bij mij al niet meer op moet rekenen:)
Vind ik ook een mooie opwarmer, alleen heb ik ze niet dus kan ik niet zeggen dat ik er wat aan heb.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 12:59 schreef Northside het volgende:
[..]
23k van oma en 13k zelf gespaard is toch een mooie opwarmer denk ik zo.
Ik snap alleen ook je moeder goed, die jou probeert te beschermen tegen wat zij ziet als onverantwoord ondoordacht gedrag van jouw kant.
Is er ook rekening gehouden met een boete of daadwerkelijke dagvaarding als de maandelijkse betaling niet wordt voldaan? Ze kan wel twee termijnen overmaken, en er vervolgens mee ophouden, waarna het hele gezeik van voren af aan begint.quote:Op zondag 2 augustus 2009 22:47 schreef LPS het volgende:
Aja, het geld is niet gestort, zoals de brief van de advocaat voorschreef. De advocaat heeft gevraagd om een laatste minnelijke bijeenkomst op zijn kantoor. Hij stelde voor om dan een afbetaling per maand overeen te komen. Om zelf niet nog jaren met de psychische last te zitten en mijn moeder niet met de procedurekosten, leek het me een goed idee. Enkel op voorwaarde dat zowel mijn vriend (voor mij) als mijn broer (voor haar) er niet bij zouden zijn, en er een bepaald bedrag per maand terugbetaald wordt waar ik het mee eens ben. Anders ga ik evengoed door met de eigenlijke procedure. Tot zover het praktische nieuws.
Zeg, laat ze maar zeiken wat ze willen hier in het topic... ik vind het iig normaal dat je doorzet. Als mijn moeder zo'n geintje zou flikken had ik 1000% zeker weten hetzelfde gedaan.quote:Op zondag 2 augustus 2009 22:47 schreef LPS het volgende:
Aja, het geld is niet gestort, zoals de brief van de advocaat voorschreef. De advocaat heeft gevraagd om een laatste minnelijke bijeenkomst op zijn kantoor. Hij stelde voor om dan een afbetaling per maand overeen te komen. Om zelf niet nog jaren met de psychische last te zitten en mijn moeder niet met de procedurekosten, leek het me een goed idee. Enkel op voorwaarde dat zowel mijn vriend (voor mij) als mijn broer (voor haar) er niet bij zouden zijn, en er een bepaald bedrag per maand terugbetaald wordt waar ik het mee eens ben. Anders ga ik evengoed door met de eigenlijke procedure. Tot zover het praktische nieuws.
Dat dus. Ik heb al té vaak gezien dat minnelijke regelingen een tijdje goed gaan, maar uiteindelijk gaat het vaak weer fout en kan je opnieuw beginnen.quote:Op maandag 3 augustus 2009 08:27 schreef Popples het volgende:
ik zou geen betalingsregeling treffenklinkt hard maar ik zou er geen vertrouwen in hebben.
In je profiel staat:quote:Op maandag 20 april 2009 02:16 schreef LPS het volgende:
Een tijd geleden kwamen we erachter dat mijn grootmoeder een bedrag had gespaard voor mij, haar kleindochter
Oh jee, totale verwarring. Wat denk je dat klopt?!!quote:Op maandag 3 augustus 2009 15:43 schreef _Michiel_ het volgende:
[..]
In je profiel staat:
geslacht: Man
Hier is nader onderzoek nodig.quote:Op maandag 3 augustus 2009 15:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh jee, totale verwarring. Wat denk je dat klopt?!!
dit kan zo nog weleens jaren gaan duren, ik had er al de nek omgedraaid, maar ja, je bent de rust zelve.quote:Op zondag 2 augustus 2009 22:47 schreef LPS het volgende:
Ik kan er ook niet over oordelen, maar ik zou wel een regeling proberen te treffen. Overigens zou ik er ook geen vertrouwen in hebben, maar het blijft je moeder.quote:Op maandag 3 augustus 2009 08:27 schreef Popples het volgende:
qwea ik ook hoor. ik denk dat je echt pas kan oordelen als je in zo een situatie zit.
ik zou geen betalingsregeling treffenklinkt hard maar ik zou er geen vertrouwen in hebben.
nou als ik zo een moeder zou hebben was ik al lang klaar geweest met haar.quote:Op maandag 3 augustus 2009 20:37 schreef Tasha het volgende:
[..]
Ik kan er ook niet over oordelen, maar ik zou wel een regeling proberen te treffen. Overigens zou ik er ook geen vertrouwen in hebben, maar het blijft je moeder.
Als ze niet over de brug komt bij zo'n regeling, kun je altijd nog kijken wat je gaat doen, maar sta je iig nóg een stuk sterker in je schoenen.
die pro-deo's moet je ook even goed uitzoeken; maar weinig goede advocaten doen dit omdat het altijd gezeik is met de betaling.quote:Op woensdag 20 mei 2009 02:13 schreef LPS het volgende:
Nieuwe stand van zaken. Deze middag langsgeweest in het gerechtshof voor juridisch advies (bij een advocaat). Deze wist me heel eenvoudig te vertellen dat dat geld in elk geval mij toebehoort en mijn kansen dus erg groot zijn. Er kan mij een pro-deoadvocaat toegewezen worden omdat ik student ben. Het feit dat ik indertijd het geld naar mijn moeders rekening heb gestort kan niet bestempeld worden als schenking. Nu is het kwestie van procedure starten..
ga nou niet als psychiatrisch verpleegkundige (in opleiding?) proberen een diagnose te stellen op basis van forumberichten en 0 ervaring, laat dat aan de specialisten overquote:Op dinsdag 4 augustus 2009 20:41 schreef gohan16 het volgende:
Behoorlijk heftig verhaal. Komen er psychiatrische ziekten in je familie voor? Ik heb het vooral over persoonlijkheidsstoornissen. Dit lijkt heel erg op een cluster B persoonlijkheidsstoornis.
Narcist.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 21:38 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
ga nou niet als psychiatrisch verpleegkundige (in opleiding?) proberen een diagnose te stellen op basis van forumberichten en 0 ervaring, laat dat aan de specialisten over
joh, ga ergens anders je boekenkennis proberen toe te passen. Mijn analyse van jou is dat je een gevaarlijk persoontje bent dat hunkert naar macht om andere je gedachten op te kunnen leggen.quote:Op dinsdag 4 augustus 2009 21:53 schreef gohan16 het volgende:
[..]
Narcist.
Mensen die gaan dreigen en volkomen de plank misslaan. Mogelijk achterdochtig. Daar komt de crisisdienst bij langs hoor. Het enige wat nog mist is dreiging tot TS.
Beetje tegenstrijdig of niet die eerste 2 zinnen?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 03:28 schreef THEFXR het volgende:
Dat was een hele verassing, wat je moeder in petto had. ik denk dat het wel voorspelbaar was. Je hebt er igg alles aan gedaan om het eerst direct met haar op te lossen. zo zie je maar, wat geld met mensen/familie kan doen.
In deze situatie is niet geld de oorzaak van verandering van gedrag. Had net zo goed om het dagboek van oma kunnen gaan, die aan kleindochter was beloofd. Het gaat om eerlijkheid en rechtvaardigheid.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 03:28 schreef THEFXR het volgende:
Dat was een hele verassing, wat je moeder in petto had. ik denk dat het wel voorspelbaar was. Je hebt er igg alles aan gedaan om het eerst direct met haar op te lossen. zo zie je maar, wat geld met mensen/familie kan doen.
dit dus... succes!quote:Op donderdag 6 augustus 2009 02:37 schreef Poeke het volgende:
Ben al een hele tijd aan het meelezen en kan maar 1 ding zeggen:
Je bent goed bezig; hou vol en succes!
Dat zal betekenen dat jij ook het recht hebt om het er af te halenquote:Op donderdag 6 augustus 2009 01:31 schreef LPS het volgende:Tegen alle grote verwachtingen in schrijft ze dat zowel mijn broer als ik toegestemd hebben dat het geld op een gezamenlijke rekening op haar naam zou komen.
Ik ook eigenlijk wel.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 07:34 schreef aroha-nui het volgende:
[..]
Ben eigenlijk bere nieuwsgierig naar de versie van moeder en broer, maar dat geluk zullen we wel niet hebben
Jullie zijn benieuwd, dus voor diegenen die het willen.. Het is eerlijk om alle kanten van het verhaal te kennen, als er vraag naar is. Bij deze.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:27 schreef Lienekien het volgende:
Wat een bullshit.
Wees maar niet zo zeker van je winst, welke harde bewijzen heb je, dat het geld van jou is?quote:Op donderdag 6 augustus 2009 01:31 schreef LPS het volgende:
De procedure zou anderhalf tot twee jaar duren. Indien ik de rechtzaak is het maximumverlies net 1000 euro. Indien ik win, 23000.
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 21:43 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Wees maar niet zo zeker van je winst, welke harde bewijzen heb je, dat het geld van jou is?
Als het jouw bankrekening is, dan ben je gemachtigd om daarvan een kopie op te vragen.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:49 schreef LPS het volgende:
[..]
Een hard bewijs dat de 23000 euro van mij is dat er op mijn achttiende verjaardag 23000 euro op mijn bankrekening is gestort met de mededeling 'schenking aan ...'. Het is niet voor niets dat mijn moeder angstvallig de rekeninguittreksels voor zichzelf wil houden. Het is dus een kwestie van wachten tot een rechter deze opvraagt aan mijn moeder of aan de toenmalige bank.
Ik heb nooit gezegd dat ik 100% zeker ben van winst. Het enige waar ik zeker van ben is dat ik OF 1000 euro verlies OF 23000 euro verlies. Ik spreek dus in termen van verlies.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hebben jullie me een beetje gemist?
Euh, wat? Het zijn toch jouw rekeningafschriften?quote:Het is niet voor niets dat mijn moeder angstvallig de rekeninguittreksels voor zichzelf wil houden.
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:26 schreef nachtdier3 het volgende:dat heb ik ook al ge-opperd, dat ze het geld niet meer heeft.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
de bankgegevens komen toch bij haar ouderlijk huis waar moeder ze open maakt en niet aan haar geeft.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:26 schreef Omniej het volgende:
[..]
Euh, wat? Het zijn toch jouw rekeningafschriften?
Ik bedoel, die dingen worden niet naar je moeder gestuurd ofzo. Hoe heeft ze die dus überhaupt in handen gekregen dan?
probeer dan zo spoedig mogelijk de afschriften via de bank te bemachtigen als die op jouw naam stond op dat moment moet dit geen probleem zijn, zeker in verband met de verjaringstermijn van 5 jaarquote:Op donderdag 6 augustus 2009 22:49 schreef LPS het volgende:
[..]
Een hard bewijs dat de 23000 euro van mij is dat er op mijn achttiende verjaardag 23000 euro op mijn bankrekening is gestort met de mededeling 'schenking aan ...'. Het is niet voor niets dat mijn moeder angstvallig de rekeninguittreksels voor zichzelf wil houden. Het is dus een kwestie van wachten tot een rechter deze opvraagt aan mijn moeder of aan de toenmalige bank.
Ik heb nooit gezegd dat ik 100% zeker ben van winst. Het enige waar ik zeker van ben is dat ik OF 1000 euro verlies OF 23000 euro verlies. Ik spreek dus in termen van verlies.
quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:26 schreef nachtdier3 het volgende:De rente kun je ook claimen. Moet de advocaat het niet vergetenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
Ja, je kunt op dat agressieve toontje wel "lezen!!!" gaan roepen, maar dat TS' moeder haar post openmaakt is ruim 2 weken voor het laatst gezegd, en op de vorige pagina van het topic. Ik ga niet voor elke reactie die ik post het hele topic nog 'ns een keer nalezen, en ik ben ook weer niet zó veel met deze zaak bezig dat ik elk detail dat ooit gepost is ga onthouden.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:34 schreef Popples het volgende:
[..]
de bankgegevens komen toch bij haar ouderlijk huis waar moeder ze open maakt en niet aan haar geeft.
lezen!!!
Als je niet meer thuis woont is dat het eerste wat je toch verandert, je adres bij de bank.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:34 schreef Popples het volgende:
[..]
de bankgegevens komen toch bij haar ouderlijk huis waar moeder ze open maakt en niet aan haar geeft.
lezen!!!
het was niet agressief bedoelt hoor.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:51 schreef Omniej het volgende:
[..]
Ja, je kunt op dat agressieve toontje wel "lezen!!!" gaan roepen, maar dat TS' moeder haar post openmaakt is ruim 2 weken voor het laatst gezegd, en op de vorige pagina van het topic. Ik ga niet voor elke reactie die ik post het hele topic nog 'ns een keer nalezen, en ik ben ook weer niet zó veel met deze zaak bezig dat ik elk detail dat ooit gepost is ga onthouden.
Relax, dus.
Voor de rest zou ik overigens wel willen benadrukken dat TS in mijn ogen het enige juiste doet. (ja, afgezien van het plaatsen van privégegevens dan, gezien de gewijzigde reacties hierboven, maar hard tegen hard is blijkbaar de enige weg)
Ja, ik ben daarvoor gemachtigd. Als ik exact weet welke maand en jaar, kost me dat één keer 19 euro. Maar aangezien ik niet het exacte jaar, laat staan de maand weet, vond de advocaat het verstandiger dit pas later in de procedure op te vragen, als mijn moeder ze niet vrijwillig aanbrengt. En dan zijn de kosten voor haar.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:25 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Als het jouw bankrekening is, dan ben je gemachtigd om daarvan een kopie op te vragen.
Had mijn advocaat ook in de brief vermeld, dat dit niet vergeten mag worden. De rente gaat blijkbaar wel pas in vanaf het moment dat ik het terugwilde, dus dat is pas een aantal maanden, en niet al de afgelopen jaren. Het exacte artikel van deze wet weet ik niet. Anyway, het gaat me niet om de rente ofzo, het moet gewoon rechtvaardig zijn.quote:Op donderdag 6 augustus 2009 23:49 schreef eleusis het volgende:
[..]
De rente kun je ook claimen. Moet de advocaat het niet vergeten
Ja, inderdaad, en de duizend andere instanties die je moet verwittigen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 01:34 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Als je niet meer thuis woont is dat het eerste wat je toch verandert, je adres bij de bank.
Ze heeft zowel aan mij als aan de advocaat gezegd dat het geld er zeker nog is. Indien ze in de rechtbank verklaart dat het er niet meer is, en het blijkt van wel, is er sprake van meineed, met de nodige straffen/boetes/gevolgen vandien. Als het er effectief niet meer is, en de rechter beslist dat het mij toekomt, moet ze het alsnog terugbetalen.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 15:11 schreef Sloper het volgende:
Heeft je moeder niet gewoon die 23.000 euro lekker opgesnoept de afgelopen jaren en wil (kan) ze het daarom niet teruggeven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |