quote:za 18 apr 2009, 15:31
VVD'er Weekers kritisch naar JSF-debat
DEN HAAG - Ook binnen de VVD lijkt discussie te ontstaan over de aanschaf van de Joint Strike Fighter (JSF/F-35), het toestel dat de F-16 moet opvolgen. Kamerlid Frans Weekers zei zaterdag dat hij is geschrokken van de conclusies die de Rekenkamer vrijdag naar buiten bracht.
Kern daarvan is dat staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) op grond van de beschikbare vergelijkingen niet had kunnen concluderen dat de JSF het meest aan de Nederlandse eisen tegemoet komt. De Vries is het volstrekt niet eens met de kritiek. Hij wijst erop dat de Rekenkamer op een beperkt deel van de beschikbare informatie is afgegaan.
Desondanks zei Weekers zaterdag in het Trosprogramma Kamerbreed dat hij schrok van die kritiek.„De Rekenkamer wordt bij de VVD zeer hoog aangeslagen. Als de Rekenkamer kritiek heeft op de staatssecretaris, zullen wij die kritiek heel serieus nemen en kunt u ervan overtuigd zijn dat de VVD volgende week het debat kritisch ingaat.
Partijgenoot Arend Jan Boekestijn zegt het toe te juichen dat alle argumenten worden verzameld voordat de fractie zich er dinsdag over buigt. „Maar wij zijn natuurlijk voor de JSF. Het kabinet wil nog deze maand een besluit nemen over de aankoop van het eerste testtoestel. Voor- en tegenstanders zien dat als een definitieve keuze voor de JSF.
Onzin; tenzij je doelt op het geval dat de koude oorlog heet zou worden, maar ik neem aan dat iedereen blij is dat dat niet is gebeurd.quote:Op zaterdag 18 april 2009 19:57 schreef henkway het volgende:
De reden van de twijfel is dat het oude vliegtuig de F16 nog nooit gebruikt is waar hij voor werd aangeschaft.
[..]
Dit is een officieel bericht van de rekenkamerquote:Op zaterdag 18 april 2009 23:24 schreef franske19 het volgende:
De media filtert toch alle informatie van de F-35 en publiceert alleen maar negatieve berichten en dan vaak ook nog zonder enige kennis van zaken.
In de Volkskrant stond gister echter nog een matig positief stuk over de JSF.quote:Op zaterdag 18 april 2009 23:24 schreef franske19 het volgende:
De media filtert toch alle informatie van de F-35 en publiceert alleen maar negatieve berichten en dan vaak ook nog zonder enige kennis van zaken.
Ik denk zeker dat de JSF het beste vliegtuig is, maar de rekenkamer komt tot de conclusie dat Nederland die toestellen niet nodig heeft.quote:Op zondag 19 april 2009 10:38 schreef SolDat het volgende:
[..]
In de Volkskrant stond gister echter nog een matig positief stuk over de JSF.
Wat weet de rekenkamer in hemelsnaam af van militaire zaken? Juist ja geen hol. De landmacht vervangt haar materiaal, de marine laat regelmatig een nieuwe boot bouwen maar de luchtmacht mag haar meest belangrijke onderdeel naar 30+ jaar gebruik niet vervangen? Wat een klinkklare onzin die getuigd van een levensgevaarlijke kortzichtigheid. De gebruikskosten zijn geen miljard per jaar overigens, nog zo'n verzinsel.quote:Op zondag 19 april 2009 12:31 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik denk zeker dat de JSF het beste vliegtuig is, maar de rekenkamer komt tot de conclusie dat Nederland die toestellen niet nodig heeft.
Aangezien de F16 ook nooit echt nodig en nuttig was, behalve bommen vervoeren
Het gaat toch om zes a zeven miljard euro, naast de gebruikskosten van 1 miljard per jaar.
ja dat valt mij ook op ja, het ene na het andere marineschip wordt gekocht de tanks worden constant geupdate maar de f16 moet blijvenquote:Op zondag 19 april 2009 13:21 schreef franske19 het volgende:
[..]
Wat weet de rekenkamer in hemelsnaam af van militaire zaken? Juist ja geen hol. De landmacht vervangt haar materiaal, de marine laat regelmatig een nieuwe boot bouwen maar de luchtmacht mag haar meest belangrijke onderdeel naar 30+ jaar gebruik niet vervangen? Wat een klinkklare onzin die getuigd van een levensgevaarlijke kortzichtigheid. De gebruikskosten zijn geen miljard per jaar overigens, nog zo'n verzinsel.
Ik denk dat ze bedoelen dat de F16 ook weg kanquote:Op zondag 19 april 2009 13:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ja dat valt mij ook op ja, het ene na het andere marineschip wordt gekocht de tanks worden constant geupdate maar de f16 moet blijven![]()
Ik gok dat dat met het grote bedrag te maken heeft wat ineens uitgegeven wordt
En voor alle mensen die zeggen dat geluid niet boeit voor een gevechtsvliegtuig...het boeit dus wel voor Nederland.quote:Omwonenden: “JSF kan amper vliegen in Nederland”
Gepubliceerd door JSFNieuws.nl onder Aanschaf JSF
INGEZONDEN STUK - OPINIE VAN LEZERS
Leeuwarden - Op JSFNieuws.nl stond op donderdag 16 april ‘09 een publicatie over het geluidsrapport van Edwards AFB. Met zeer veel interesse heeft de regio rondom vliegbasis Leeuwarden dit gelezen. Volgens ons blijkt ook uit 3e Amerikaans geluidsmeting dat de JSF teveel geluid blijkt te hebben.
Het nieuwe rapport bevestigt dat de JSF wel degelijk veel meer geluidshinder maakt dan de Staatssecretaris medio maart naar buiten heeft gebracht. Het bevestigt ook de uitslagen van eerdere Amerikaanse onderzoeken. Eerder noemde de Staatssecretaris het geluidsrapport van Eglin AFB onbetrouwbaar. Nu blijkt het tegendeel. De vraag kan zelfs gesteld worden hoe betrouwbaar zijn informatie was.
Wat zijn de feiten?
1). Op 17 oktober ’08 presenteerde de BRAC commissie, ingesteld door het Amerikaanse Congres, een uitgebreide EIS (MER) waarin ook geluidscijfers stonden. Hieruit bleek dat de JSF op 300 meter hoogte 121 decibel produceert met military power (vol gas, zonder naverbrander). Met naverbrander is het op dezelfde hoogte 133 dBa. Deze cijfers waren aanleiding tot hevige onrust in de regio rondom vliegbasis Leeuwarden en later ook rondom vliegbasis Volkel. Provincie Friesland, 4 gemeenten en 28 dorpen en wijken stuurden een “brandbrief” naar de Staatssecretaris en de Vaste Kamercommissie voor Defensie.
2). Op 14 maart ’09 presenteerde de Staatssecretaris de geluidscijfers van de meting rondom Edwards AFB. Hij liet weten dat deze veel lager lagen, namelijk 110 dBa (300 m hoogte miltary power). Dus 11 dBa minder dan het Eglin rapport. De Saab Gripen zou slechts 1 dBa minder geluid maken. Omwonenden rondom de vliegbasis Leeuwarden hechtten direct al weinig geloof aan deze cijfers, omdat het lawaai tijdens de landing en het overvliegen niet meegenomen waren. En juist daarin zijn de verschillen tussen de F-16 en Saab Gripen NG enerzijds en de JSF anderzijds het grootst. Ook is het geluid gemeten van de F 135 motor die zeer waarschijnlijk niet in de Nederlandse JSF komt, mede omdat die na 2000 uren reeds versleten is. De Nederlandse Luchtmacht opteert voor de F 136 motor. Het geluid daarvan is pas volgend (na)jaar goed te meten.
3). Verontruste bewoners in Friesland speurden verder en vonden onlangs een tot dan toe onbekend geluidsrapport opgesteld door de US Air Force. De meting is gehouden rondom de vliegbasis Nellis in maart ’08. Hier werden 10 vliegtuigen met elkaar vergeleken. En wat bleek…… de huidige F-16 MLU (F100-PW 220) heeft de minste lawaai en de JSF steekt met kop en schouders boven de rest uit. Zelfs nog luider dan de F 22. De JSF komt in die meting uit op 123 dBa (mil power; 300 m). Voor de sprekende grafiek zie de bijlage.
4). JSF Nieuws publiceert op 16 april het Edwards geluidsrapport. Hieruit blijkt dat de JSF 121 dBa aan geluid maakt tijdens de start (300 m.; mil power). Voor uitgebreide info zie link in JSF nieuws 16 april. Het is het zelfde onderzoek waarop de staatssecretaris zijn uitlatingen baseerde dat het aantal dBa slechts 110 was.
Feiten samengevat:
De JSF maakt dus wel degelijk veel meer lawaai dan de staatssecretaris op 14 maart liet weten. Drie verschillende metingen door drie verschillende instanties (BRAC commissie, US Air Force en Australië) wijzen dit uit. En de Staatssecretaris blijft maar geloven dat die Amerikaanse onderzoeken onbetrouwbaar zijn. Het verdient nadere uitleg waarom dezelfde meting op Edwards AFB door de Staatssecretaris en blijkbaar ook het NLR andere uitslagen oplevert dan wat er werkelijk in het rapport staat. De enige verklaring die we kunnen bedenken is dat de werkelijkheid hem niet goed past. Wij kunnen er geen andere verklaring voor ontdekken.
Waarom is het geluid zo belangrijk?
In Nederland is wettelijk vastgelegd dat de Luchtmacht een bepaalde hoeveelheid geluid mag produceren met vliegende vliegtuigen. De geluidsmaat wordt uitgedrukt in de zogenaamde Kosteneenheden. Een formule ontwikkeld door professor Kosten in de jaren zestig. Deze formule is gebaseerd op de hoeveelheid geluid in decibels, de hoeveelheid vluchten op jaarbasis, de tijdstippen van de vluchten en de vliegpatronen. De meest bepalende factor is het aantal dBa. De formule bepaalt dat elke decibel vermeerdering gecompenseerd moet worden met een vermindering van 14,2% in het aantal vluchten. (Bron: IR FWJ van Deventer notitie uitwisselbaarheid geluid en aantal vluchten; zie bijlage). Een vermeerdering van 21 decibel (dat is het gemiddelde van het verschil in start en landingslawaai tussen de F-16 en de JSF) betekent een vermindering in het aantal vluchten van maar liefst 96 %. Er blijft dus nog maar 4% van het aantal vluchten over. Dat bepaalt het wettelijk kader van de zogenaamde geluidszonering rondom de vliegbases Leeuwarden en Volkel.
Hoeveel vluchten kan de JSF dan maken?
Op vliegbasis Leeuwarden zijn vorig jaar 4200 starts gemaakt. 4% daarvan is 168 vluchten per jaar. Volgens de Luchtmacht klopt dat niet, want er zou op vliegbasis Leeuwarden een geluidsruimte over zijn van 52%. Hoewel dat feitelijk niet klopt en weerlegbaar is, tellen we die er dan maar bij op. Dan komen we uit op 255 vluchten per jaar! In Volkel is de situatie niet veel anders. Daar is slechts 10% geluidsruimte over.
Maar de JSF kan ook minder lawaai maken?
Natuurlijk kan dat. Maar dat kan de huidige F-16 ook (nog veel beter zelfs) en dat zit allemaal in de formule van de geluidscontour verdisconteerd. Elke vlucht wordt apart ingevoerd. Verder heeft de Staatssecretaris nog de volgende pijlen op de boog om de geluidshinder van de JSF te verminderen.
Staatssecretaris De Vries heeft de volgende opties (cursief weergegeven) genoemd:
1). “Grondlawaai van de JSF is minder dan van de F-16″.
Ook al zou dat zo zijn dan nog maakt dat niets uit, want als een vliegtuig op de grond staat telt het niet mee als vliegtuig, maar valt het onder de geluidshinderwet. En dus niet onder de Luchtvaartwet en de geluidzonering.
2). “De JSF kan sneller hoogte winnen dan de F-16 of Saab vanwege zijn krachtige motor”.
Het omgekeerde is waar. Eén van de meest bepalende factoren voor snel hoogte te kunnen winnen is de verhouding stuwdruk-gewicht. Die ligt voor de JSF relatief ongunstig en voor de F-16 en de Saab Gripen NG gunstig. De F-16 en de Saab kunnen recht omhoog, de JSF (A versie) kan dat niet.
3). “De JSF hoeft minder vaak de naverbrander te gebruiken omdat het de wapens intern kan vervoeren en daardoor minder weerstand heeft”.
Dat is niet waar. Zie hiervoor de argumenten en analyse van ex F-16-vlieger Wim Hageman op 17 maart ’09 in JSFnieuws.nl. Het gewicht is de meest bepalende factor. De JSF is het zwaarste jachtvliegtuig.
4). “De JSF kan langere vluchten maken en in de lucht bijtanken”.
De JSF kan wel langere vluchten maken, maar dit zal niet voor veel winst zorgen. Bv bij 30% meer brandstof kan de JSF maar 8% langer vliegen. Dat wil niet zeggen verder. Want de F-16 en ook de Saab Gripen NG heeft daarentegen weer een hogere snelheid. Bijtanken in de lucht gebeurt nu ook bij de F-16. Het is zelfs nodig, zeker bij Volkel, om binnen de wettelijke geluidsruimte te blijven. Bijtanken in de lucht is bovendien behoorlijk duur (extra toestel nodig).
5). “Meer export van vluchten naar het buitenland.”
Zowel bij de JSF als bij de F-16 wordt uitgegaan van een buitenlandse export van 15%. Meer kan niet, omdat volgens de basisleiding een te groot beslag legt op het personeel. Gelet op het grote aantal vacatures en de uitzenddruk bovendien geen goede optie. Overigens komen er ook weer buitenlandse vliegtuigen op vooral Leeuwarden en ook Volkel vliegen. Meer winst dan de huidige zit er niet in.
6). “Andere tijdstippen van vliegen.”
Helaas zit dat er ook niet in. Er bestaat juist een behoefte om meer in het donker te oefenen. Dat geeft door de zogenaamde nachtstraffactor een nog grotere druk op de contouren. Er mag dan nog minder gevlogen worden.
Onze eindconclusie:
De JSF kan helemaal niet in Nederland vliegen. Door het vele lawaai kunnen er in Nederland maar rond de 500 vluchten gemaakt worden. Eén toestel op Volkel en één op Leeuwarden en de wettelijk beschikbare geluidsruimte wordt helemaal volgevlogen.
En dat vinden wij onverantwoord. Want het Luchtmachtpersoneel verdient niet alleen een prima toestel, maar ook nog eens een toestel waar ze voldoende mee kunnen oefenen.
Wij hopen dan ook dat de Tweede Kamerleden de bovenstaande informatie, die is gebaseerd op feiten, meenemen in hun besluitvorming. De COVM Leeuwarden heeft de zaak goed bekeken en kan alles onderbouwen. Onze mening is: “Laat u niet leiden door bagatelliserende woorden die niet op feiten zijn gebaseerd. Het valt echt niet mee. Wat nodig is, is dat er verder onderzoek komt naar het geluid van de verschillende toestellen. En naar de effecten voor de geluidzonering. Als besloten wordt toch de JSF aan te schaffen en de geluidscontouren later toch vergroot moeten worden, betekent dat afbraak van zeer veel woningen. Zowel bij Volkel als bij Leeuwarden. Bij Leeuwarden zal dat zeer waarschijnlijk het einde betekenen van drie dorpen. Er komen vele duizenden geluidsgehinderden bij. Daarom hopen wij werkelijk dat de Kamer niet overhaast - met nog zoveel onzekerheid -instemt met de aanschaf van een testtoestel. Dan trekt Saab zich terug en is er geen alternatief meer. Zo’n besluit mag u niet nemen zonder dat u weet wat de consequenties zijn. Stel het uit en dring aan op onderzoek. We hopen op ‘fair play’ ”.
Tuurlijk jongenquote:Op zaterdag 18 april 2009 23:24 schreef franske19 het volgende:
De media filtert toch alle informatie van de F-35 en publiceert alleen maar negatieve berichten en dan vaak ook nog zonder enige kennis van zaken.
Haha waar haal je die onzin vandaan? dat wil ik wel eens lezen.quote:Op zondag 19 april 2009 12:31 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik denk zeker dat de JSF het beste vliegtuig is, maar de rekenkamer komt tot de conclusie dat Nederland die toestellen niet nodig heeft.
Aangezien de F16 ook nooit echt nodig en nuttig was, behalve bommen vervoeren
Het gaat toch om zes a zeven miljard euro, naast de gebruikskosten van 1 miljard per jaar.
Net zoals je elk topic voor de JSF ongefundeerd in een ''welles'' topic verandert? Hypocriet hoorquote:Op zondag 19 april 2009 16:15 schreef Pumatje het volgende:
verluste, en eigelijk voor iedereen.
maak dit geen welles nietes topic zoals je in dat andere deed omtrend de JSF.
ik ga hier extra op letten.
hij is de acties boven de balkan vergeten, ook het punt dat we samen werken in navo verband en dan niet zonder f-16's kunnen verder en de preciese rol van ze in afghanistan lijkt hij ook niet te begrijpen dus laat maar gaan.quote:Op zondag 19 april 2009 16:51 schreef mando_diao het volgende:
[..]
Haha waar haal je die onzin vandaan? dat wil ik wel eens lezen.
Wat denk je dat f16's aant doen zijn in afghanistan? en wat ze hebben gedaan in Bosnie?
Het zijn conclusies van de rekenkamer, net als dat de rekenkamer om dezelfde reden tegen de betuwelijn was en terecht.quote:Op zondag 19 april 2009 17:21 schreef Pumatje het volgende:
[..]
hij is de acties boven de balkan vergeten, ook het punt dat we samen werken in navo verband en dan niet zonder f-16's kunnen verder en de preciese rol van ze in afghanistan lijkt hij ook niet te begrijpen dus laat maar gaan.
De rekenkamer zegt dat we geen vliegtuigen zoals de JSF nodig hebbenquote:Op zondag 19 april 2009 17:35 schreef Bill_E het volgende:
Volgens mij missen veel mensen hier het punt van de discussie...
Natuurlijk mogen de f16s vervangen worden.
Maar dan wel door het beste exemplaar dat er bestaat. Moet een goede prijs kwaliteit verhouding.
En ik ben geen expert maar alles wat ik gelezen heb wijst erop dat de jsf dat niet is. En zeker niet gezien wat voor geld we er al ingestoken hebben dat in de zakken van de Amerikaanse multinationals verdwenen is.
Waarom werken we dan samen in NAVO-verband? Een organisatie waarvan de leden sterk twijfelen aan het bestaansrecht. En waarom we boven de Balkan gebombardeerd hebben en in Afganistan bezig zijn is naar mijn mening ook onzinnig als ik de defensie-propaganda niet geloof.quote:Op zondag 19 april 2009 17:21 schreef Pumatje het volgende:
[..]
hij is de acties boven de balkan vergeten, ook het punt dat we samen werken in navo verband en dan niet zonder f-16's kunnen verder en de preciese rol van ze in afghanistan lijkt hij ook niet te begrijpen dus laat maar gaan.
En op 't moment dat er een toestel ons luchtruim in komt zonder radiocontact te maken sturen we die er ook maar op af?quote:Op zondag 19 april 2009 18:28 schreef gelly het volgende:
Als we vliegend materieel als ondersteunende taak voor onze grondtroepen gebruiken, en dat doen we, dan is een vloot extra apaches een meer logische keuze dan de JSF.
Nee, een squadron voor die taak moet wel blijven uiteraard. Maar je hebt geen JSF nodig voor onderscheppingstaken.quote:Op zondag 19 april 2009 18:38 schreef Bolter het volgende:
[..]
En op 't moment dat er een toestel ons luchtruim in komt zonder radiocontact te maken sturen we die er ook maar op af?
Ik ben het helemaal met je eens, laten we specifieke kisten voor specifieke taken kopen! A-10's, F-22's enz enz... Oooh wacht, dat gaat wel duur worden, is dit misschien de reden dat we een multirole kist aanschaffen?quote:Op zondag 19 april 2009 18:42 schreef gelly het volgende:
[..]
Nee, een squadron voor die taak moet wel blijven uiteraard. Maar je hebt geen JSF nodig voor onderscheppingstaken.
quote:Op zondag 19 april 2009 17:25 schreef henkway het volgende:
[..]
Het zijn conclusies van de rekenkamer, net als dat de rekenkamer om dezelfde reden tegen de betuwelijn was en terecht.
De conclusie van de rekenkamer is dat Nederland geen emplooi heeft voor die dingen en dus niet nodig zijn.
dat wil overigens niet zeggen dat het kabinet ze niet zal aanschaffen hoor
het gaat niet om verstand van militaire zaken, de rekenkamer heeft ook geen verstand van treinen, maar ze zei wel dat de betuwelijn onverstandig was, en toch issie helaas doorgegaanquote:Op zondag 19 april 2009 19:04 schreef Pumatje het volgende:
[..]
de rekenkamer.. de rekenkamer
sinds wanneer is de rekenkamer een orgaan dat verstand heeft van militaire zaken.
de rekenkamer is ook geen defensie specialist..
zal me worst wezen wat de rekenkamer zegt of financëel speelt, ik wil het beste en niet minder.
boven de balkan hebben de f-16's toch echt wel dienst bewezen.
Ja joh, wat weten die mensen nou helemaal. Die maken gewoon een kosten en baten plaatje.quote:Op zondag 19 april 2009 19:04 schreef Pumatje het volgende:
[..]
de rekenkamer.. de rekenkamer
sinds wanneer is de rekenkamer een orgaan dat verstand heeft van militaire zaken.
de rekenkamer is ook geen defensie specialist..
Die taak kan prima door andere landen worden overgenomen. Landen die wel belang hebben bij multirole jagers.quote:boven de balkan hebben de f-16's toch echt wel dienst bewezen.
Joh, dan niet. Veel plezier nog.quote:Op zondag 19 april 2009 20:15 schreef Pumatje het volgende:
als je denkt dat wij daar dus geen belang bij hebben snap je dus geen stront van defensie en haar rol op de dag vandaag.
Het is heel gevaarlijk om dat macho-denken te laten prevaleren bij een aanschaf zoals deze. En macho's bepalen al genoeg in de politiek als het om veel zaken gaat. Dat is heel erg onevenwichtig en democratisch zeer onverantwoord.quote:Op zondag 19 april 2009 19:04 schreef Pumatje het volgende:
[..]
de rekenkamer.. de rekenkamer
sinds wanneer is de rekenkamer een orgaan dat verstand heeft van militaire zaken.
de rekenkamer is ook geen defensie specialist..
zal me worst wezen wat de rekenkamer zegt of financëel speelt, ik wil het beste en niet minder.
boven de balkan hebben de f-16's toch echt wel dienst bewezen.
Ik weet zelf niet goed wat waar is van de gegevens die defensie verstrekt over de F16. Ik kan moeilijk al dat werk van de deskundigen (die zeggen dat de F16's nog lang meekunnen) moeilijk als onzin bestempelen alleen maar omdat defensie zegt van: ja, maar....quote:Op zondag 19 april 2009 22:26 schreef Bill_E het volgende:
Verder vind ik het artikel dat verluste aanhaalt vrij interessant. Als alles klopt kunnen we amper trainen met de jsf. En dan is het geld weggooien want zonder piloten blijft dat ding aan de grond ( tenzij we in het buitenland kunnen trainen? )
Ik iemand in mijn naaste omgeving die op volkel heeft gewerkt in de onderhoud van f16 de helft van wat we hebben is niet inzetbaar omdat ze defect zijn of in onderhoud staan. Ook kan ik me voorstellen dat eventuele defecte componenten vrij kostbaar zijn omdat dit maat werk is en niet zomaar even leverbaar.quote:Op zondag 19 april 2009 22:47 schreef Verluste het volgende:
[..]
Ik weet zelf niet goed wat waar is van de gegevens die defensie verstrekt over de F16. Ik kan moeilijk al dat werk van de deskundigen (die zeggen dat de F16's nog lang meekunnen) moeilijk als onzin bestempelen alleen maar omdat defensie zegt van: ja, maar....
Sowieso brengt de aanschaf van de JSF meer kosten met zich mee dan enkel technische aanpassingen en onderhoud, wat denk je van geluids en milieuzones die moeten worden aangepast, dan wel van vergoedingen voor mensen die moeten verhuizen die dichtbij een militair vliegveld wonen? Dan kun je wel zeuren dat die mensen daar dan niet horen te wonen, maar er is een grens (kijk maar naar de dorpen rond Schiphol).
Dit is trouwens ook één van de argumenten waarom de oppositiepartijen tegen zijn (het interessantst de PVV).
Juist dus samenwerken als je zonodig iets wil onderzoeken wat met een snelheid van 4000 km per uur over die 200 km Nederland vliegtquote:Op zondag 19 april 2009 22:26 schreef Bill_E het volgende: Tenzij we duitsland om luchthulp vragen
Dat kan natuurlijk ook een argument zijn voor de JSF..hoe meer er gemaakt + verkocht worden, hoe goedkoper de vervangbare componenten. Daarom had Saab ook het aanbod gedaan van zoveel Gripen's inclusief onderhoud voor x bedrag voor y jaar, want Saab zag de bui natuurlijk wel hangen.quote:Op zondag 19 april 2009 23:12 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Ik iemand in mijn naaste omgeving die op volkel heeft gewerkt in de onderhoud van f16 de helft van wat we hebben is niet inzetbaar omdat ze defect zijn of in onderhoud staan. Ook kan ik me voorstellen dat eventuele defecte componenten vrij kostbaar zijn omdat dit maat werk is en niet zomaar even leverbaar.
Die gaan waarschijnlijk naar landen met een kleine kas en een nog kleiner leger waar de vliegtuigen compleet antiek zijn. De reden dat zei er langer mee door vliegen is omdat hun er het geld niet voor hebben om de F35, de Gripen of een nieuwe Mig aan te schaffen, en ze moeten roeien met de riemen die ze hebben. Meestal gebeuren de ongelukken met deze vliegtuigen ook in dit soort landen omdat ze gewoon te oud zijn.quote:Op zondag 19 april 2009 23:25 schreef Verluste het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook een argument zijn voor de JSF..hoe meer er gemaakt + verkocht worden, hoe goedkoper de vervangbare componenten. Daarom had Saab ook het aanbod gedaan van zoveel Gripen's inclusief onderhoud voor x bedrag voor y jaar, want Saab zag de bui natuurlijk wel hangen.
Vraag me af aan wie en of we de 2e hands F16's gaan verkopen, en hoe lang dat land er dan mee doorvliegt.
Omdat het 60 jaar geleden een goed idee leek om een bondgenootschappelijke verdediging op te zetten. En het is natuurlijk noooit hard te maken, maar in die 60 jaar is Europa (en in ieder geval Nederland) gevrijwaard gebleven van oorlog, dus het lijkt gewerkt te hebben.quote:Op zondag 19 april 2009 18:21 schreef Verluste het volgende:
[..]
Waarom werken we dan samen in NAVO-verband?
Link?quote:
Een organisatie waarvan de leden sterk twijfelen aan het bestaansrecht.
Dus 'naar jouw mening' hadden de VN hun tandeloze troepen in voormalig Joegoslavië rustig moeten laten zitten, om toe te kijken hoe 3 bevolkingsgroepen elkaar aan het uitmoorden waren? Of hadden we er gewoon een hek omheen moeten zetten, tot de overwinnaar zich aan de poort kwam melden? Vertel eens: hoe stel je je dat voor?quote:En waarom we boven de Balkan gebombardeerd hebben en in Afganistan bezig zijn is naar mijn mening ook onzinnig als ik de defensie-propaganda niet geloof.
En welk(e) land(en) had je dan in gedachten? Wat stelt Nederland daar dan als wederdienst tegenover? Of moeten we maar hopen dat 'iemand' als het zo ver komt bereid is om ons uit pure goedheid te verdedigen?quote:Op zondag 19 april 2009 19:48 schreef gelly het volgende:
[..]
Die taak kan prima door andere landen worden overgenomen. Landen die wel belang hebben bij multirole jagers.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
Binnen de NAVO is er geen sprake van buitenlandquote:Op maandag 20 april 2009 14:24 schreef RonaldV het volgende:
[..]Het afstoten van nationale taken naar het buitenland is echt het domste wat ik de afgelopen 30 jaar heb gehoord. Samen met de stelling dat de Nederlandse boeren maar moeten opkrassen, want Nederland is zo klein, dat produceert toch niks op wereldschaal.
De grootste deskundige reken je heel handig niet mee: de gebruiker van de F-16 en zijn opvolger. En dat verbaast MIJ dan weer hogelijk. De gebruiker/deskundige zegt de F-16 kost ons steeds meeer tijd en geld om in de lucht te houden, en dat wordt alleen maar erger. Maar naar die gebruiker/deskundige wordt niet geluisterd, die mening is immers bevooroordeeld. Ja, DUH! Die moeten er mee werken, en net als iedereen willen ze zo gemakkelijk mogelijk werken!quote:Op zondag 19 april 2009 22:47 schreef Verluste het volgende:
[..]
Ik weet zelf niet goed wat waar is van de gegevens die defensie verstrekt over de F16. Ik kan moeilijk al dat werk van de deskundigen (die zeggen dat de F16's nog lang meekunnen) moeilijk als onzin bestempelen alleen maar omdat defensie zegt van: ja, maar....
Die stelling over de PVV heb ik in het vorige JSF topic al onderuit gehaald. De PVV wil de JSF niet omdat het een slecht toestel is, maar uit gemakkelijke electorale overwegingen: geef geen geld uit aan de JSF, maar geef dat geld uit aan een cadeautje van 400 Euro per burger. Dat is niet echt een inhoudelijke afweging.quote:Dit is trouwens ook één van de argumenten waarom de oppositiepartijen tegen zijn (het interessantst de PVV).
Jawel, hoor. De budgetten worden nog steeds op nationaal niveau toegewezen. De strijdkrachten staan (een kleine kern uitgezonderd) nog steeds onder nationaal bevel.quote:Op maandag 20 april 2009 14:28 schreef henkway het volgende:
[..]
Binnen de NAVO is er geen sprake van buitenland
Dat zal je nog vies tegenvallen. Voor zover dat al waar is, verklaart het niet waarom een klein land het met EU subsidies beter doet dan grotere landen als Frankrijk, Engeland, Italië en Duitsland, waar de boeren veel afhankelijker zijn van diezelfde subsidies.quote:En Nederlandse boeren drijven op subsidie
De NF-5s die we aan Griekenland gegeven hebben waren na 10 jaar tactisch gebruik op. Soortgelijke toestellen die naar Turkije zijn gegaan zijn daar helemaal uit elkaar gehaald, en weer in elkaar gezet, om vervolgens al 15 jaar als geavanceerd lesvliegtuig voor jachtvliegers (en demo-vliegtuig) te worden gebruikt. De helft van de ex-Nederlandse kisten is alleen wel gekannibaliseerd om de andere helft in de lucht te houden.quote:Op zondag 19 april 2009 23:25 schreef Verluste het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk ook een argument zijn voor de JSF..hoe meer er gemaakt + verkocht worden, hoe goedkoper de vervangbare componenten. Daarom had Saab ook het aanbod gedaan van zoveel Gripen's inclusief onderhoud voor x bedrag voor y jaar, want Saab zag de bui natuurlijk wel hangen.
Vraag me af aan wie en of we de 2e hands F16's gaan verkopen, en hoe lang dat land er dan mee doorvliegt.
Ik zie de gebruiker van de F16 nog niet als een betrouwbare deskundige. Er zit een lobby van jewelste dat zich uitstrekt binnen Defensie tot de volksvertegenwoordiging. Dat wil je maar niet snappen.quote:Op maandag 20 april 2009 14:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De grootste deskundige reken je heel handig niet mee: de gebruiker van de F-16 en zijn opvolger. En dat verbaast MIJ dan weer hogelijk. De gebruiker/deskundige zegt de F-16 kost ons steeds meeer tijd en geld om in de lucht te houden, en dat wordt alleen maar erger. Maar naar die gebruiker/deskundige wordt niet geluisterd, die mening is immers bevooroordeeld. Ja, DUH! Die moeten er mee werken, en net als iedereen willen ze zo gemakkelijk mogelijk werken!
[..]
Die stelling over de PVV heb ik in het vorige JSF topic al onderuit gehaald. De PVV wil de JSF niet omdat het een slecht toestel is, maar uit gemakkelijke electorale overwegingen: geef geen geld uit aan de JSF, maar geef dat geld uit aan een cadeautje van 400 Euro per burger. Dat is niet echt een inhoudelijke afweging.
Nee, je draait het om.quote:Op maandag 20 april 2009 16:34 schreef Verluste het volgende:
[..]
Ik zie de gebruiker van de F16 nog niet als een betrouwbare deskundige. Er zit een lobby van jewelste dat zich uitstrekt binnen Defensie tot de volksvertegenwoordiging. Dat wil je maar niet snappen.
Ja, leuk. In het vorige topic vroeg ik je om betrouwbare links die dit soort loze kreten onderbouwen. Die heeft niemand in dat topic ooit van je gezien. En ook nu schitteren ze weer in afwezigheid.quote:Dat Defensie onbetrouwbare, niet volledige en dubieuze gegevens heeft verstrekt over de F16 en de JSF is ook niet bevorderlijk voor het vertrouwen in Defensie.
Ow, maar als DAT de motivatie wordt, dan weet ik zeker dat ze gewoon doen wat ze al geroepen hadden: 'voor' stemmen.quote:Ik citeer van een PVV kamerlid: ''De PVV „wil een objectief, goed afgewogen standpunt innemen, waarbij technische aspecten en financiën goed tegen elkaar worden afgewogen.”. Lijkt me duidelijk. Dat is niet alleen maar uit korte termijn electorale overwegingen. .
Volgend jaar gaat er weer 10.000 ha suikerbieten wegquote:Op maandag 20 april 2009 14:33 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Jawel, hoor. De budgetten worden nog steeds op nationaal niveau toegewezen. De strijdkrachten staan (een kleine kern uitgezonderd) nog steeds onder nationaal bevel.
[..]
Dat zal je nog vies tegenvallen. Voor zover dat al waar is, verklaart het niet waarom een klein land het met EU subsidies beter doet dan grotere landen als Frankrijk, Engeland, Italië en Duitsland, waar de boeren veel afhankelijker zijn van diezelfde subsidies.
6 miljard, dat is net zoveel als we in Nederland uitgeven aan sociale voorzieningen in 5,5 week, laten we daar eens het mes in zetten is dan mijn voorstel. 6miljard over 15 jaar (want die periode kijken we naar bij aanschaf nieuw militair materiaal) bij een defensie budget over die periode van 120miljard. Zelfde periode over een rijksbegroting van 3,5triljard. Nee, laten we ons echt even achter de oren krabben voordat we een keer een diepte investering doen om het beste materiaal te kopen.quote:Op zondag 19 april 2009 12:31 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik denk zeker dat de JSF het beste vliegtuig is, maar de rekenkamer komt tot de conclusie dat Nederland die toestellen niet nodig heeft.
Aangezien de F16 ook nooit echt nodig en nuttig was, behalve bommen vervoeren
Het gaat toch om zes a zeven miljard euro, naast de gebruikskosten van 1 miljard per jaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jij weet verder wel waar je het over hebt?quote:Op maandag 20 april 2009 18:34 schreef henkway het volgende:
verder klets je uit je nek want je weet echt nergens van
Beantwoordt nog steeds de vraag niet: waarom doen andere (en grotere) landen het dan minder goed dan Nederland?quote:Op maandag 20 april 2009 18:34 schreef henkway het volgende:
[..]
Volgend jaar gaat er weer 10.000 ha suikerbieten weg
en de melk is voor 30% nog in subsidie, die is in 2012 ook weg
Uiteraard, ik zit hier alleen om jou bezig te houden.quote:verder klets je uit je nek want je weet echt nergens van
Je kletst helemaal uit je nekquote:Op maandag 20 april 2009 21:01 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Beantwoordt nog steeds de vraag niet: waarom doen andere (en grotere) landen het dan minder goed dan Nederland?
[..]
quote:De dertig OESO-lidstaten steunden hun boeren vorig jaar in totaal met 187 miljard euro. Zij voorzagen de boeren daarmee van 23 procent van hun totale inkomen.
De westerse landen hebben de afgelopen jaren weliswaar enige hervormingen in het landbouwbeleid doorgevoerd, maar volgens het OESO-rapport bestaat 60 procent van de steun nog altijd uit handelsbelemmerende subsidies.
OK, dus Nederland zit niet bovenin de wereldlijst van exporteurs. Laat staan die van Europa. In 2006 stond Nederland niet op de 6e plaats van de wereldranglijst van exporteurs met een waarde van 462miljard dollar oftewel 3,8% van de totale wereldhandel (nog voor Engeland). En volgens the CIA factbook exporteren we ook al geen landbouwartikelen.quote:Op maandag 20 april 2009 22:42 schreef henkway het volgende:
[..]
Je kletst helemaal uit je nek
Nederlandse boeren gaan zonder subsidie allemaal failliet
En de belangrijkste oorzaak is de hoge grondprijs in Nederland
[..]
Als je een beetje de media volgt (dus kwaliteitskranten leest) is dat niet nodig nee.quote:Op maandag 20 april 2009 16:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ja, leuk. In het vorige topic vroeg ik je om betrouwbare links die dit soort loze kreten onderbouwen. Die heeft niemand in dat topic ooit van je gezien. En ook nu schitteren ze weer in afwezigheid.
Als het in de kwaliteitskranten stond dan is het on-line te vinden. Jij zegt dat het er staat, dus kom maar op met die links!quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:08 schreef Verluste het volgende:
[..]
Als je een beetje de media volgt (dus kwaliteitskranten leest) is dat niet nodig nee.
Neen, eens houdt het op. Neem eens een abonnement zou ik zeggen. Het heeft zelfs in de Telegraaf en het Reformatisch dagblad gestaan. Niet wat je meteen onder noemer grote kwaliteitskranten kunt scharen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 14:31 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Als het in de kwaliteitskranten stond dan is het on-line te vinden. Jij zegt dat het er staat, dus kom maar op met die links!
quote:
Ik las het vanmmiddag, ja. Wel een behoorlijke blunder. DAT zou ik nou een goed argument vinden om geen JSFs te kopen. Je gaat natuurlijk geen straaljager aanschaffen waarvan je de uit het Chinees vertaalde manuals kunt downloaden op fosi.da.ruquote:Op dinsdag 21 april 2009 11:59 schreef Asgard het volgende:
Haha, moeten we die JSF nog steeds aanschaffen nu de Chinezen alle blauwdrukken hebben?
anderzijds groeit de kasteelt nog steeds.quote:Op maandag 20 april 2009 18:34 schreef henkway het volgende:
[..]
Volgend jaar gaat er weer 10.000 ha suikerbieten weg
en de melk is voor 30% nog in subsidie, die is in 2012 ook weg
verder klets je uit je nek want je weet echt nergens van
dankzij de EU subsidiesquote:Op dinsdag 21 april 2009 22:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
anderzijds groeit de kasteelt nog steeds.
Het is geen kwats NL is na de VS en Frankrijk de grootste exporteur van agrarische producten
niet alleen dankzij die subsidies, bij de EU is het standaard NL en Duitsland die de subsidies drastisch willen verminderen en frankrijk die ze wil uitbreiden.quote:
juiste beslissingquote:PvdA: Geen aanschaf JSF-toestellen Gerelateerde artikelen
Duizend bommen en granaten, dat zal Kuifje de Vries niet leuk vinden.
8 minuuten geleden 50 Plus BlogDEN HAAG - De PvdA kan nu niet instemmen met de aanschaf van twee testtoestellen van de Joint Strike Fighter (JSF). De coalitiepartij is er op basis van de huidige kandidatenvergelijking niet van overtuigd dat dit gevechtsvliegtuig de beste opvolger is van de huidige F-16.
Omdat dat nieuwste al verouderd is als het van de loopband rolt.quote:Op woensdag 22 april 2009 15:18 schreef Red_85 het volgende:
Verklaar je nader.
Ik vind het juist een teringzooi aan het worden. Waarom investeren in een apparaat dat al verouderd is ipv meewerken aan het nieuwste waarbij je nog langer mee verder kunt gaan.
Dat gold ook al voor de computer waarop je deze zin tikte. Toch heb je hem gekocht.quote:Op woensdag 22 april 2009 15:43 schreef Verluste het volgende:
[..]
Omdat dat nieuwste al verouderd is als het van de loopband rolt.
nee gewoon helemaal geen vliegtuigen , ga maar huizen bouwen en glasvezelnetten aanleggen van dat oorllogsgeldquote:Op woensdag 22 april 2009 15:18 schreef Red_85 het volgende:
Verklaar je nader.
Ik vind het juist een teringzooi aan het worden. Waarom investeren in een apparaat dat al verouderd is ipv meewerken aan het nieuwste waarbij je nog langer mee verder kunt gaan.
Om glasvezel aan te leggen hebben we in de jaren 90 al ONZE (want publiek eigendom) kabelnetwerken verkocht aan private partijen als UPC en zo. Die konden dat als commerciele partij veel beter. GEEN cent meer naar die clubs.quote:Op woensdag 22 april 2009 16:33 schreef henkway het volgende:
[..]
nee gewoon helemaal geen vliegtuigen , ga maar huizen bouwen en glasvezel bent aanleggen van dat oorllogsgeld
om zielige Taliban mensen met een koran de grond in te schietenquote:Op woensdag 22 april 2009 18:27 schreef Spatzmann het volgende:
Zeer slechte keuze wat nu gemaakt wordt. Zodra een land zich niet meer kan verdedigen, verliest het ook z'n bestaansrecht. De toekomst wordt alleen maar grilliger met energietekorte e.d. Een sterk defensieapparaat is dan gewoon vereist.
Hoezo kunnen we ons niet meer verdedigen? Je doet net alsof er helemaal geen nieuw vliegtuig wordt aangeschaft. Het enige wat er nu gezegd wordt is dat het nu te vroeg is om te beslissen over 2 testtoestellen, niet meer en niet minder.quote:Op woensdag 22 april 2009 18:27 schreef Spatzmann het volgende:
Zeer slechte keuze wat nu gemaakt wordt. Zodra een land zich niet meer kan verdedigen, verliest het ook z'n bestaansrecht. De toekomst wordt alleen maar grilliger met energietekorte e.d. Een sterk defensieapparaat is dan gewoon vereist.
quote:wo 22 apr 2009, 17:28 |
PVV: De Vries is grootste lobbyist Lockheed Martin
DEN HAAG - Staatssecretaris Jack de Vries van Defensie is de grootste lobbyist van Lockheed Martin. Dat zei PVV-Tweede Kamerlid Hero Brinkman woensdag in het Kamerdebat over de JSF, het Amerikaanse gevechtsvliegtuig van Lockheed Martin.
Nadat verschillende collega's Brinkman hadden aangesproken op die onparlementaire beschuldiging, zei hij: „Nou een onbetaalde lobbyist dan, een hobbyist.”;
Ja dat gaat hem nog eenkeer opbrekeen.quote:Op woensdag 22 april 2009 23:29 schreef Verluste het volgende:
[..]
Eindelijk iemand die zegt wat iedereen denkt
Omdat de Amerikanen het zichzelf bij wet verboden hebben om de F-22 aan het buitenland te verkopen. Dat is de belangrijkste reden. Ook niet onbelangrijk: met de F-22 kun je eigenlijk alleen maar luchtgevechten voeren. Wij willen er ook graag mee verkennen en bommen gooien.quote:Op donderdag 23 april 2009 00:51 schreef Sloggi het volgende:
Zomaar een vraagje tussendoor: waarom kopen we geen F22's? Zijn al ontwikkeld, ook Amerikaans (dus we blijven goede vrienden) én is 5th generation.
Welnee, het was gewoon een domme opmerking. Wat moet De Vries dan? Hij zit daar als vertegenwoordiger van Defensie, en Defensie wil de JSF kopen. Hij moet de kamer overtuigen van zijn gelijk. Natuurlijk is de man dan een pleitbezorger voor de JSF! Hij kan moeilijk zeggen: Defensie wil graag 80 JSFs, maar persoonlijk koop ik voor dat geld liever schoffels en harken!quote:Op donderdag 23 april 2009 00:52 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik vind Brinkman een domme lul, maar dat was écht een rake opmerking.
Okquote:Op donderdag 23 april 2009 08:44 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Omdat de Amerikanen het zichzelf bij wet verboden hebben om de F-22 aan het buitenland te verkopen. Dat is de belangrijkste reden. Ook niet onbelangrijk: met de F-22 kun je eigenlijk alleen maar luchtgevechten voeren. Wij willen er ook graag mee verkennen en bommen gooien.
De JSF is ook niet ideaal voor bommen gooien hoorde ik gisteren, omdat de Stealth-eigenschappen vrijwel verdwijnen als hij meer dan vier bommen mee moet nemen. Iets wat de F16s in Afghanistan nu geregeld moeten doen.quote:Op donderdag 23 april 2009 08:44 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Omdat de Amerikanen het zichzelf bij wet verboden hebben om de F-22 aan het buitenland te verkopen. Dat is de belangrijkste reden. Ook niet onbelangrijk: met de F-22 kun je eigenlijk alleen maar luchtgevechten voeren. Wij willen er ook graag mee verkennen en bommen gooien.
Hij behoort de Kamer juist en volledig te informeren, iets wat hij al meerdere malen heeft nagelaten. Ik vind het niet vreemd dat Brinkman twijfelt aan zijn integriteit.quote:Op donderdag 23 april 2009 08:53 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Welnee, het was gewoon een domme opmerking. Wat moet De Vries dan? Hij zit daar als vertegenwoordiger van Defensie, en Defensie wil de JSF kopen. Hij moet de kamer overtuigen van zijn gelijk. Natuurlijk is de man dan een pleitbezorger voor de JSF! Hij kan moeilijk zeggen: Defensie wil graag 80 JSFs, maar persoonlijk koop ik voor dat geld liever schoffels en harken!
Dat juist en volledig is allemaal leuk en aardig, maar tot nu toe heeft nog niemand in de Kamer een motie ingediend dat hij de Kamer onjuist heeft geïnformeerd. En volledig: ik heb geen inzage in het dossier, maar ik weet wel (omdat direct betrokkenen dat meermalen aan de media, zoals Buitenhof, hebben gemeld) dat alle vragen die gesteld zijn ook beantwoord zijn. Wat zou kunnen (ik sluit net als ieder ander niks uit) is dat er vragen gesteld zijn die of niet beantwoord kunnen worden omdat er informatie nog niet beschikbaar is, of omdat het vertrouwelijke informatie is. Aangezien het gedeeltelijk over geclassificeerde informatie gaat (stealth is nog steeds geen vrijgegeven techniek bijvoorbeeld) kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Maar dat zijn allemaal zaken waar de Kamer van op de hoogte zou moeten zijn. Leden van de defensie-commissie tekenen ook voor geheimhouding, dus het lijkt me sterk dat ze niet weten dat er geheime stukken tussen zitten.quote:Op donderdag 23 april 2009 09:16 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Hij behoort de Kamer juist en volledig te informeren, iets wat hij al meerdere malen heeft nagelaten. Ik vind het niet vreemd dat Brinkman twijfelt aan zijn integriteit.
Sinds wanneer is de JSF een sterke onderscheppingsjager dan? Of zie je ons Duitsland al bombarderen?quote:Op donderdag 23 april 2009 10:23 schreef Shizzah het volgende:
Mensen zoals Henkaway hebben liever dat Nederland geen krachtig leger heeft omdat zei denken dat we altijd wel op andere landen kunnen rekenen tijdens een serieuze dreiging. of een mentaliteit van er gebeurt ons toch niets, of wat hij eerder zei we hoeven niet bang te zijn voor een paar taliban mannetjes met een paar AK-47's.
Het gekke is in 1925 hadden we ook geen idee dat 15 jaar WW2 begon en dat weer 5 jaar later heel europa in puin lag.
en kom nou niet aan met ''we zitten in de EU en de NAVO zo iets zal nooit weer gebeuren''
Want dat zal het ongetwijfeld wel.
Ik heb al een keer eerder gezegt op het defensie forum dat Nederland iedere eeuw van zijn bestaan
1 of meerdere keren in oorlog is geweest dus het zal naar alle waarschijnlijkheid deze eeuw ook weer gebeuren. En met oorlog bedoel ik dat Nederland een land de oorlog verklaart of een land die Nederland de oorlog verklaart.
en ik zeg nu al vast mijn schriftelijk nederlands is vreselijk maar als je het zo graag wil verbeteren, feel free
Vervang JSF door D.21 en ziedaar het vergelijk met 1925.quote:Op donderdag 23 april 2009 11:06 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Sinds wanneer is de JSF een sterke onderscheppingsjager dan? Of zie je ons Duitsland al bombarderen?
Het wordt steeds mooier.
De F-16 is ook nooit als een sterke onderscheppingsjager bedoeld geweest, dat was de F-15. De F-16 ws bedoeld als goedkope lichtgewicht, met een jager functie, maar primair bedoeld als bomb-truck. Desondanks is de F-16 verantwoordelijk voor een kill-ratio van 72:0 (de F-15 heeft een kr van 102:0).quote:Op donderdag 23 april 2009 11:06 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Sinds wanneer is de JSF een sterke onderscheppingsjager dan? Of zie je ons Duitsland al bombarderen?
Het wordt steeds mooier.
Waar haal je dat nou weer van daan??quote:Op donderdag 23 april 2009 11:06 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Sinds wanneer is de JSF een sterke onderscheppingsjager dan? Of zie je ons Duitsland al bombarderen?
Het wordt steeds mooier.
Deze defensielobbyist (gefeliciteerd met jullie eigen DEF-toko) vergeet erbij te vermelden dat die krengen peperduur zijn.quote:Op donderdag 23 april 2009 08:44 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Omdat de Amerikanen het zichzelf bij wet verboden hebben om de F-22 aan het buitenland te verkopen. Dat is de belangrijkste reden. Ook niet onbelangrijk: met de F-22 kun je eigenlijk alleen maar luchtgevechten voeren. Wij willen er ook graag mee verkennen en bommen gooien.
De F16 is nooit bedoeld als ''bomb-truck'', een belangrijk argument van Defensie is, inzake de verslijtingssnelheid van de F16, dat de F16 voor andere dingen wordt gebruikt waarvoor het bestemd is, namelijk als 'bomb-truck'.quote:Op donderdag 23 april 2009 11:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De F-16 is ook nooit als een sterke onderscheppingsjager bedoeld geweest, dat was de F-15. De F-16 ws bedoeld als goedkope lichtgewicht, met een jager functie, maar primair bedoeld als bomb-truck. Desondanks is de F-16 verantwoordelijk voor een kill-ratio van 72:0 (de F-15 heeft een kr van 102:0).
Ik jou ook niet. Als je in de geschiedenis van de F-16 kijkt dan weet je dat het toestel nooit gebouwd is als luchtoverwichtsjager, daarvoor was de F-15. De F-16 was het kleine broertje voor alle overige jachtvlieg taken, zoals het aanvallen van gronddoelen met raketten of (nuclaire)bommen. Dat is de belangrijkste taak van de F-16 binnen de NAVO, en dat is het ook altijd geweest. Het argument is niet dat het toestel voor andere zaken gebruikt wordt, maar op een andere (lees: meer agressieve) manier gebruikt wordt dan destijds voorzien. Een direct gevolg van het 'train like you fight" principe.quote:Op donderdag 23 april 2009 16:01 schreef Verluste het volgende:
[..]
De F16 is nooit bedoeld als ''bomb-truck'', een belangrijk argument van Defensie is, inzake de verslijtingssnelheid van de F16, dat de F16 voor andere dingen wordt gebruikt waarvoor het bestemd is, namelijk als 'bomb-truck'.
Ik snap jou niet.
Ze zijn peperduur omdat er veel minder van gebouwd zijn dan oorspronkelijk begroot. Daardoor loopt de stuksprijs op, want de ontwikkelkosten moeten over minder toestellen uitgesmeerd worden.quote:Op donderdag 23 april 2009 15:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Deze defensielobbyist (gefeliciteerd met jullie eigen DEF-toko) vergeet erbij te vermelden dat die krengen peperduur zijn.
Mijns inziens zou Nederland terug moeten naar het verdedigen van het Europees/Navo grondgebied (en relevanter: ik ben niet de enige gelukkig). Dan volstaat de F22 beter.quote:Op donderdag 23 april 2009 16:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ze zijn peperduur omdat er veel minder van gebouwd zijn dan oorspronkelijk begroot. Daardoor loopt de stuksprijs op, want de ontwikkelkosten moeten over minder toestellen uitgesmeerd worden.
Ik ben trouwens bij lange na geen defensie-lobbyist. Ik kan er niet goed tegen als er met kul-argumenten gestrooid wordt, zoals door verluste en henkway. Maar oprechte vragen krijgen een oprecht antwoord. In geval van de F-22 is het eenvoudigste antwoord: we mogen hem niet hebben, en als dat wel mocht: hij voldoet niet aan de eisen. Daarom staat hij niet op de lijst.
Dat is een verschil van inzicht. De NAVO is ooit opgericht om zich te verdedigen tegen een aanval. Niks mis mee. Maar in de vorige eeuw wierp de NAVO zich ook op als vredesstichter toen er net buiten de NAVO een oorlog losbarstte. Ergens was dat nog wel logisch ook: de NAVO was de enige met de spullen in de buurt om het te laten ophouden. Maar na 2001 besloot men dat de beste verdediging buiten het verdragsgebied werd uitgevoerd, zodat de eigen burgers geen last meer zouden hebben van een aanval. En daar zijn ze (daar heb je helemaal gelijk in) mee overboord geslagen.quote:Op donderdag 23 april 2009 17:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Mijns inziens zou Nederland terug moeten naar het verdedigen van het Europees/Navo grondgebied (en relevanter: ik ben niet de enige gelukkig). Dan volstaat de F22 beter.
Jawel, maar dan zit je met een berg vliegtuigen waar je niet mee kunt vliegen omdat je de brandstof en het onderhoud niet kunt betalen.quote:En als die F22 enkel zo duur is vanwege stuksprijs.... waarom wordt dat programma dan nu opeens de nek omgedraaid?
Logisch zou dan toch zijn om er mee door te gaan als dan de kostprijs per toestel snel zou gaan dalen?
Ik geloof niet dat er een wapensysteem bestaat dat binnen het budget en binnen de geplande looptijd is ontwikkeld. Wat dat betreft zitten zowel de JSF als de F-22 keurig op schemaquote:Overigens weet ik ook nog wel dat de ontwikkelingsfase van de F22 veel duurder bleek te zijn dan ze in de VS hadden gehoopt.
Niet dus. Wat een kulargumentquote:Op donderdag 23 april 2009 17:57 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat er een wapensysteem bestaat dat binnen het budget en binnen de geplande looptijd is ontwikkeld. Wat dat betreft zitten zowel de JSF als de F-22 keurig op schema
Nee, jouw posts lopen over van de argumenten.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |