quote:
Omwonenden: “JSF kan amper vliegen in Nederland”
Gepubliceerd door JSFNieuws.nl onder Aanschaf JSF
INGEZONDEN STUK - OPINIE VAN LEZERS
Leeuwarden - Op JSFNieuws.nl stond op donderdag 16 april ‘09 een publicatie over het geluidsrapport van Edwards AFB. Met zeer veel interesse heeft de regio rondom vliegbasis Leeuwarden dit gelezen. Volgens ons blijkt ook uit 3e Amerikaans geluidsmeting dat de JSF teveel geluid blijkt te hebben.
Het nieuwe rapport bevestigt dat de JSF wel degelijk veel meer geluidshinder maakt dan de Staatssecretaris medio maart naar buiten heeft gebracht. Het bevestigt ook de uitslagen van eerdere Amerikaanse onderzoeken. Eerder noemde de Staatssecretaris het geluidsrapport van Eglin AFB onbetrouwbaar. Nu blijkt het tegendeel. De vraag kan zelfs gesteld worden hoe betrouwbaar zijn informatie was.
Wat zijn de feiten?
1). Op 17 oktober ’08 presenteerde de BRAC commissie, ingesteld door het Amerikaanse Congres, een uitgebreide EIS (MER) waarin ook geluidscijfers stonden. Hieruit bleek dat de JSF op 300 meter hoogte 121 decibel produceert met military power (vol gas, zonder naverbrander). Met naverbrander is het op dezelfde hoogte 133 dBa. Deze cijfers waren aanleiding tot hevige onrust in de regio rondom vliegbasis Leeuwarden en later ook rondom vliegbasis Volkel. Provincie Friesland, 4 gemeenten en 28 dorpen en wijken stuurden een “brandbrief” naar de Staatssecretaris en de Vaste Kamercommissie voor Defensie.
2). Op 14 maart ’09 presenteerde de Staatssecretaris de geluidscijfers van de meting rondom Edwards AFB. Hij liet weten dat deze veel lager lagen, namelijk 110 dBa (300 m hoogte miltary power). Dus 11 dBa minder dan het Eglin rapport. De Saab Gripen zou slechts 1 dBa minder geluid maken. Omwonenden rondom de vliegbasis Leeuwarden hechtten direct al weinig geloof aan deze cijfers, omdat het lawaai tijdens de landing en het overvliegen niet meegenomen waren. En juist daarin zijn de verschillen tussen de F-16 en Saab Gripen NG enerzijds en de JSF anderzijds het grootst. Ook is het geluid gemeten van de F 135 motor die zeer waarschijnlijk niet in de Nederlandse JSF komt, mede omdat die na 2000 uren reeds versleten is. De Nederlandse Luchtmacht opteert voor de F 136 motor. Het geluid daarvan is pas volgend (na)jaar goed te meten.
3). Verontruste bewoners in Friesland speurden verder en vonden onlangs een tot dan toe onbekend geluidsrapport opgesteld door de US Air Force. De meting is gehouden rondom de vliegbasis Nellis in maart ’08. Hier werden 10 vliegtuigen met elkaar vergeleken. En wat bleek…… de huidige F-16 MLU (F100-PW 220) heeft de minste lawaai en de JSF steekt met kop en schouders boven de rest uit. Zelfs nog luider dan de F 22. De JSF komt in die meting uit op 123 dBa (mil power; 300 m). Voor de sprekende grafiek zie de bijlage.
4). JSF Nieuws publiceert op 16 april het Edwards geluidsrapport. Hieruit blijkt dat de JSF 121 dBa aan geluid maakt tijdens de start (300 m.; mil power). Voor uitgebreide info zie link in JSF nieuws 16 april. Het is het zelfde onderzoek waarop de staatssecretaris zijn uitlatingen baseerde dat het aantal dBa slechts 110 was.
Feiten samengevat:
De JSF maakt dus wel degelijk veel meer lawaai dan de staatssecretaris op 14 maart liet weten. Drie verschillende metingen door drie verschillende instanties (BRAC commissie, US Air Force en Australië) wijzen dit uit. En de Staatssecretaris blijft maar geloven dat die Amerikaanse onderzoeken onbetrouwbaar zijn. Het verdient nadere uitleg waarom dezelfde meting op Edwards AFB door de Staatssecretaris en blijkbaar ook het NLR andere uitslagen oplevert dan wat er werkelijk in het rapport staat. De enige verklaring die we kunnen bedenken is dat de werkelijkheid hem niet goed past. Wij kunnen er geen andere verklaring voor ontdekken.
Waarom is het geluid zo belangrijk?
In Nederland is wettelijk vastgelegd dat de Luchtmacht een bepaalde hoeveelheid geluid mag produceren met vliegende vliegtuigen. De geluidsmaat wordt uitgedrukt in de zogenaamde Kosteneenheden. Een formule ontwikkeld door professor Kosten in de jaren zestig. Deze formule is gebaseerd op de hoeveelheid geluid in decibels, de hoeveelheid vluchten op jaarbasis, de tijdstippen van de vluchten en de vliegpatronen. De meest bepalende factor is het aantal dBa. De formule bepaalt dat elke decibel vermeerdering gecompenseerd moet worden met een vermindering van 14,2% in het aantal vluchten. (Bron: IR FWJ van Deventer notitie uitwisselbaarheid geluid en aantal vluchten; zie bijlage). Een vermeerdering van 21 decibel (dat is het gemiddelde van het verschil in start en landingslawaai tussen de F-16 en de JSF) betekent een vermindering in het aantal vluchten van maar liefst 96 %. Er blijft dus nog maar 4% van het aantal vluchten over. Dat bepaalt het wettelijk kader van de zogenaamde geluidszonering rondom de vliegbases Leeuwarden en Volkel.
Hoeveel vluchten kan de JSF dan maken?
Op vliegbasis Leeuwarden zijn vorig jaar 4200 starts gemaakt. 4% daarvan is 168 vluchten per jaar. Volgens de Luchtmacht klopt dat niet, want er zou op vliegbasis Leeuwarden een geluidsruimte over zijn van 52%. Hoewel dat feitelijk niet klopt en weerlegbaar is, tellen we die er dan maar bij op. Dan komen we uit op 255 vluchten per jaar! In Volkel is de situatie niet veel anders. Daar is slechts 10% geluidsruimte over.
Maar de JSF kan ook minder lawaai maken?
Natuurlijk kan dat. Maar dat kan de huidige F-16 ook (nog veel beter zelfs) en dat zit allemaal in de formule van de geluidscontour verdisconteerd. Elke vlucht wordt apart ingevoerd. Verder heeft de Staatssecretaris nog de volgende pijlen op de boog om de geluidshinder van de JSF te verminderen.
Staatssecretaris De Vries heeft de volgende opties (cursief weergegeven) genoemd:
1). “Grondlawaai van de JSF is minder dan van de F-16″.
Ook al zou dat zo zijn dan nog maakt dat niets uit, want als een vliegtuig op de grond staat telt het niet mee als vliegtuig, maar valt het onder de geluidshinderwet. En dus niet onder de Luchtvaartwet en de geluidzonering.
2). “De JSF kan sneller hoogte winnen dan de F-16 of Saab vanwege zijn krachtige motor”.
Het omgekeerde is waar. Eén van de meest bepalende factoren voor snel hoogte te kunnen winnen is de verhouding stuwdruk-gewicht. Die ligt voor de JSF relatief ongunstig en voor de F-16 en de Saab Gripen NG gunstig. De F-16 en de Saab kunnen recht omhoog, de JSF (A versie) kan dat niet.
3). “De JSF hoeft minder vaak de naverbrander te gebruiken omdat het de wapens intern kan vervoeren en daardoor minder weerstand heeft”.
Dat is niet waar. Zie hiervoor de argumenten en analyse van ex F-16-vlieger Wim Hageman op 17 maart ’09 in JSFnieuws.nl. Het gewicht is de meest bepalende factor. De JSF is het zwaarste jachtvliegtuig.
4). “De JSF kan langere vluchten maken en in de lucht bijtanken”.
De JSF kan wel langere vluchten maken, maar dit zal niet voor veel winst zorgen. Bv bij 30% meer brandstof kan de JSF maar 8% langer vliegen. Dat wil niet zeggen verder. Want de F-16 en ook de Saab Gripen NG heeft daarentegen weer een hogere snelheid. Bijtanken in de lucht gebeurt nu ook bij de F-16. Het is zelfs nodig, zeker bij Volkel, om binnen de wettelijke geluidsruimte te blijven. Bijtanken in de lucht is bovendien behoorlijk duur (extra toestel nodig).
5). “Meer export van vluchten naar het buitenland.”
Zowel bij de JSF als bij de F-16 wordt uitgegaan van een buitenlandse export van 15%. Meer kan niet, omdat volgens de basisleiding een te groot beslag legt op het personeel. Gelet op het grote aantal vacatures en de uitzenddruk bovendien geen goede optie. Overigens komen er ook weer buitenlandse vliegtuigen op vooral Leeuwarden en ook Volkel vliegen. Meer winst dan de huidige zit er niet in.
6). “Andere tijdstippen van vliegen.”
Helaas zit dat er ook niet in. Er bestaat juist een behoefte om meer in het donker te oefenen. Dat geeft door de zogenaamde nachtstraffactor een nog grotere druk op de contouren. Er mag dan nog minder gevlogen worden.
Onze eindconclusie:
De JSF kan helemaal niet in Nederland vliegen. Door het vele lawaai kunnen er in Nederland maar rond de 500 vluchten gemaakt worden. Eén toestel op Volkel en één op Leeuwarden en de wettelijk beschikbare geluidsruimte wordt helemaal volgevlogen.
En dat vinden wij onverantwoord. Want het Luchtmachtpersoneel verdient niet alleen een prima toestel, maar ook nog eens een toestel waar ze voldoende mee kunnen oefenen.
Wij hopen dan ook dat de Tweede Kamerleden de bovenstaande informatie, die is gebaseerd op feiten, meenemen in hun besluitvorming. De COVM Leeuwarden heeft de zaak goed bekeken en kan alles onderbouwen. Onze mening is: “Laat u niet leiden door bagatelliserende woorden die niet op feiten zijn gebaseerd. Het valt echt niet mee. Wat nodig is, is dat er verder onderzoek komt naar het geluid van de verschillende toestellen. En naar de effecten voor de geluidzonering. Als besloten wordt toch de JSF aan te schaffen en de geluidscontouren later toch vergroot moeten worden, betekent dat afbraak van zeer veel woningen. Zowel bij Volkel als bij Leeuwarden. Bij Leeuwarden zal dat zeer waarschijnlijk het einde betekenen van drie dorpen. Er komen vele duizenden geluidsgehinderden bij. Daarom hopen wij werkelijk dat de Kamer niet overhaast - met nog zoveel onzekerheid -instemt met de aanschaf van een testtoestel. Dan trekt Saab zich terug en is er geen alternatief meer. Zo’n besluit mag u niet nemen zonder dat u weet wat de consequenties zijn. Stel het uit en dring aan op onderzoek. We hopen op ‘fair play’ ”.
En voor alle mensen die zeggen dat geluid niet boeit voor een gevechtsvliegtuig...het boeit dus wel voor Nederland.
Terecht dat er twijfel bestaat over dit toestel.