quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:41 schreef Frollo het volgende:
OK dan, een echte Dummies-vraag maar weer.
Wie maakte het schilderji De compagnie van kapitein Frans Banning Cocq en luitenant Willem van Ruytenburgh maakt zich gereed om uit te marcheren?
quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:20 schreef Iblis het volgende:
Vroeger kregen mensen straf in het pomphuis. Dat was een ruimte die onder water liep, en als je niet het water eruit pompte, dan verzoop je. Dit was om mensen te leren werken.
Ja, dat probeerde hij ook nog eens (en ze was nog minderjarig ook trouwens)! En hij is afgekeurd voor dienst omdat hij niet spoorde.quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:26 schreef Frollo het volgende:
Probeerde hij niet ook de dochter van de hospita te bepotelen?
Correct! Hij is trouwens op latere leeftijd vrijgelaten en toen is het allemaal nog redelijk goed gekomen, alhoewel hij niet heel oud geworden is.quote:
Dat sluit als een bus, en dat klopt als een zwerende vinger.quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:31 schreef Lienekien het volgende:
Een leuk taalvraagje.
'Dat klopt als een bus' is eigenlijk fout. Het is een contaminatie van twee andere uitdrukkingen. Welke?
Correct. Volledig genoemd ‘versio vulgata’, ‘de volkse versie’ omdat ze niet in verheven en gestileerd Latijn was geschreven teneinde de tekst toegankelijk te maken voor velen. In de 5e eeuw was de kennis van het Latijn natuurlijk al enigszins tanende.quote:
Jopopinoloukicoclub !!quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:00 schreef Lienekien het volgende:
Hoe heet de meidenclub uit 'Joop ter Heul'?
Je antwoord is goed, de opsomming van de leden is bijna goed. Ze waren met zijn zevenen, je mist Kit.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:08 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Overigens, voor een bonuspunt, komt de naam van de namen van de leden:
JOop
POp
PIen
NOor
LOUki
COnnie
- club.
Een van mijn meest favoriete boeken ooit, werkelijk hilarisch, vooral het eerste deel.
Oh haha, wat stom, die sloeg ik over.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je antwoord is goed, de opsomming van de leden is bijna goed. Ze waren met zijn zevenen, je mist Kit.
Ik heb Joop ter Heul ook heul vaak gelezen.
Nee.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:12 schreef Bleie het volgende:
Wordt de score eigenlijk ook bijgehouden?
+tquote:Op vrijdag 17 april 2009 12:18 schreef Frollo het volgende:
Het pseudoniem is in elk geval Cissy van Marxveld.
"Hoe de Katjangs op de kostschool van Buikie kwamen."quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:06 schreef Frollo het volgende:
LOL, ik las meer de mannelijke tegenhanger, J.B. Schuil.
quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:19 schreef Frollo het volgende:
Knap van mij hè?!
+t idd, maar dat is goed.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:18 schreef Frollo het volgende:
Het pseudoniem is in elk geval Cissy van Marxveld.
"De uitdrukking slaat oorspronkelijk waarschijnlijk op een zinkend schip. Het is overigens niet uitgesloten dat de uitdrukking (ook) verband houdt met een oud, maar gruwelijk broodje-aapverhaal. De Amsterdamse geschiedschrijver J. Wagenaar maakt melding van een gerucht dat in zijn tijd de ronde deed; namelijk 'dat de Tugtelingen (van het Amsterdamse rasphuis) in eene waterkelder gezet worden, daar (=waar) zy, nagt en dag, pompen moesten, zo zy niet verdrinken willen'."quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:20 schreef Iblis het volgende:
Vroeger kregen mensen straf in het pomphuis. Dat was een ruimte die onder water liep, en als je niet het water eruit pompte, dan verzoop je. Dit was om mensen te leren werken.
Dat is juist de tweede in deze reeks die ik (naast Verdi) weetquote:Op vrijdag 17 april 2009 13:22 schreef Iblis het volgende:
Echo & Narcissus denk ik, ik vind dat voorbij dummieniveau eigenlijk.
Hmm, oké, ik dacht dat vooral het verhaal van Echo niet zo bekend zou zijn.quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:23 schreef Susi het volgende:
Dat is juist de tweede in deze reeks die ik (naast Verdi) weet
Klopt idd, bij Echo ging er wel een belletje rinkelen, maar op het schilderij herkende ik alleen Narcissus.quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:26 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hmm, oké, ik dacht dat vooral het verhaal van Echo niet zo bekend zou zijn.
Goed, die was heel makkelijk, maar Nescio mocht toch gewoon niet vergeten worden.quote:
Nee. Ja.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:16 schreef Z het volgende:
Waren dat niet advertenties? Of was dat in Lijmen en het been.
Dus had ik eigenlijk toch het goede antwoord...quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
"De uitdrukking slaat oorspronkelijk waarschijnlijk op een zinkend schip. Het is overigens niet uitgesloten dat de uitdrukking (ook) verband houdt met een oud, maar gruwelijk broodje-aapverhaal. De Amsterdamse geschiedschrijver J. Wagenaar maakt melding van een gerucht dat in zijn tijd de ronde deed; namelijk 'dat de Tugtelingen (van het Amsterdamse rasphuis) in eene waterkelder gezet worden, daar (=waar) zy, nagt en dag, pompen moesten, zo zy niet verdrinken willen'."
Idioomwoordenboek Van Dale.
Ik ook ! In Rotterdam, die was ook erg leuk! Met die schoolbanken, die steeds dienden als auto en boot enzo !quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dus had ik eigenlijk toch het goede antwoord....
Ik heb Joop ter Heul ook ontelbare keren gelezen. Ben zelfs naar de musical geweest..
Karel ende Elegast.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:26 schreef No-P het volgende:
Middeleeuwse tekst in dichtvorm.
auteur: Willem die Madocke makede.
Welke bekende roman?
ik heb 'n Zomerzotheid als musical gezien.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dus had ik eigenlijk toch het goede antwoord....
Ik heb Joop ter Heul ook ontelbare keren gelezen. Ben zelfs naar de musical geweest..
neequote:
Kloptquote:
Bijvoeglijke bepaling.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:52 schreef Bleie het volgende:
Ben ik weer.
Ontleden:
Welk zinsdeel is kapot in de zin 'Anna las het boek kapot'?
Nee hoor.quote:Op vrijdag 17 april 2009 15:00 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Alleen geloof ik dat Frollo het weet.
Bijwoord ?quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:52 schreef Bleie het volgende:
Ben ik weer.
Ontleden:
Welk zinsdeel is kapot in de zin 'Anna las het boek kapot'?
Eigenlijk geef je zelf al een hint met die dubbele mogelijkheid.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:57 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Of gaat 'kapot' hier over 'las' ? Dan is het een bijwoordelijke bepaling..
Maar ik zou zeggen dat 'kapot' slaat op 'boek', dan is het een bijvoeglijke.
Is ook een woordsoort.quote:Op vrijdag 17 april 2009 15:40 schreef DaMart het volgende:
Een onbepaald voornaamwoord?
En meer dan dat plus wat reeds genoemd is, kan ik me ook niet herinneren van school.
Een bepaling van gesteldheid?quote:Op vrijdag 17 april 2009 15:46 schreef Bleie het volgende:
[..]
Is ook een woordsoort.
Het is een soort bepaling, maar welke?
Wagner ?quote:Op vrijdag 17 april 2009 17:30 schreef NoCigar het volgende:
Met wiens naam associeert men het episch theater vooral?
Hehe, ja ik ken bijna geen theater. Strauss is moderner en heeft ook opera gemaakt, vandaar de gok.quote:
Nope, als hint, het beeld staat in Rotterdam.quote:
Goed! Het is zijn ‘de verwoeste stad’.quote:
Uiteraard correct.quote:
El Greco.quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:25 schreef NoCigar het volgende:
Hoe wordt de schilder Domenikos Theotokopoulos ook wel genoemd?
Ik vermoed El Grecoquote:Op dinsdag 21 april 2009 10:25 schreef NoCigar het volgende:
Hoe wordt de schilder Domenikos Theotokopoulos ook wel genoemd?
Correct. Ga je nog voor de bonuspunten?quote:Op dinsdag 21 april 2009 10:44 schreef Rewimo het volgende:
Havank?
Hans van der Kallen, maar je uitgangspunt klopte.quote:Op dinsdag 21 april 2009 11:14 schreef Frollo het volgende:
Het staat voor 'H. van K.', dat weet ik wel.
Dus Henk van Kesteren of iets dergelijks.
Goedquote:
Die bedoelde ik nietquote:
Die welquote:
Takashi Murakami inderdaad. Wellicht bekend van de motiefjes op de Louis Vuitton tassen.quote:Op dinsdag 21 april 2009 12:29 schreef pyl het volgende:
Die andere Murakami?
quote:Er zit een toepetje in de vlaflip
O, wat heeft die melkboer een bedrukte snuit
Er zit een toepetje in de vlaflip
En hoe krijg je dat er uit
Als het nou in de yoghurt zat
Had ik gezegd, allah
Maar weet je wat het erge is
Het zit ook in de vla
Als het nou nog vals borsthaar was
Had ik gezegd, okee
Het is een toepee
Als het nou nog toepeetje was
Had ik me niet verzet
De uitspraak is toupet
O, wat heeft die kapper een bedrukte snuit
En hoe krijg je dat er uit
Wat er eenmaal in zit
Dat krijg je er niet uit
Whehe, beschouw het als een hint. Het lied komt uit een tijd waarin 'allah' nog een waardevrij begrip was.quote:
Niets moet.quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:23 schreef Bleie het volgende:
moeten we dat kennen?
quote:De ballade van Jan Lul
Jan Lul had in zijn leven
Nog nooit een vlieg gestoord
Nu draaide hij de bak in
Op beschuldiging van moord
Er waren geen motieven
Hij had een alibi dat sloot
Maar de rechter zat te slapen
En vonniste de dood
Ze zetten hem gevangen
Omdat ook de jury zweeg
Hij was koud opgehangen
Toen hij gratie kreeg
De beul die hem bevrijden moest
Ging voor hem op de loop
Want de strop die hij gestrikt had
Kreeg je nooit meer uit de knoop
Zo bleef Jan uren hangen
De zon scheen op zijn bol
Zijn nek werd alsmaar langer
Maar hij hield dapper vol
Toen de zon begon te zakken
Kwam Piet Snot voorbij
Jan riep: "Je krijgt een zakdoek
Als je mij bevrijdt"
"Ik neem niks aan van vreemden"
Zei Piet Snot en hij liep door
De zon was al verdwenen
En de lijkwagen reed voor
Jan trilde van de zenuwen
En baadde in het zweet
Hij deed net of hij dood was
Toen de kraai het touw doorsneed
Jan plofte op de aarde neer
En juichte: "Ik ben vrij"
De kraai die zich een aap schrok
Viel naast hem neer en zei
"Jij mag dan wel vrij zijn
Maar nu hang ik jou op
Ze blijven gratie geven
Jij bent mijn vierde strop
Ik kan het niet helpen
Dat de wet zich heeft vergist
Ik heb toch ook mijn kosten
Wat dacht je van zo'n kist"
Jan vocht voor zijn leven
De kraai legde het af
En sinds die dag rijdt Jan als kraai
De doden naar hun graf
Jan Lul stond voor de rechter
En de rechter voor Jan Lul
quote:
Goed.quote:
quote:Er staat een deur in het landschap. Man 2 komt uit deur en ontmoet Man1.
Man 1: Dag, meneer.
Man 2 neemt zonder iets te zeggen zijn hoed af.
Man 1 die de ander al iets voorbij is, komt terug en vraagt: O, wat deed u, liet u iets zien?
Man 2 fronsend: Hoe bedoelt u?
Man 1: Nou, met uw hoed, u tilde uw hoed op. Liet u iets zien?
Man 2: Nou, nu u het zo vraagt, inderdaad.
Man 2: Wat was dat dan, ik geloof dat het me ontgaan is.
Man 2 doet zijn hoed weer af en buigt voorover: Ik liet mijn haar zien. Mooi hè?
Man 2: Ja, heel mooi.
Man 2: Veel hè?
Man 2: Ja, mijn hartelijke complimenten
Man 2 zet zijn hoed weer op: Dank u.
is van Joost Zwagerman.quote:
Oh ja. Ik haal ze wel vaker door elkaar. Al vind ik Joost iets minder een flapdrol dan Ronald. Wat vond ik Phileine een stomvervelend boek, zeg.quote:Op donderdag 23 april 2009 16:13 schreef No-P het volgende:
[..]
is van Joost Zwagerman.
Van Ronald Giphart nog nooit iets gelezen.
gokje, phileine zegt sorry
quote:
He, net te laat.quote:Op vrijdag 24 april 2009 09:25 schreef Rewimo het volgende:
La Sacrada Familia (spelling?), Gaudi, Barcelona
En ik wil er graag eens heen
300 meter, wereldtentoonstelling. Overigens 'tijdelijk'quote:Op vrijdag 24 april 2009 09:47 schreef Rewimo het volgende:
Hoe hoog is deze bij benadering en waarom werd hij gebouwd?
[ afbeelding ]
Ja, klopt, vorig jaar stond er nog een skelet. Dan heb ik het dus toch goed. Maar het was niet echt een theater, meer een algemeen (cultureel) ontmoetingscentrum.quote:Op vrijdag 24 april 2009 12:05 schreef Z het volgende:
Is dat dat onlangs gesloopte DDR gebouw in Berlijn? Een theater was dat toch?
Dat skelet zou ook de aanbouw van het Stadsschloss kunnen zijn dat ze aan het herbouwen zijn op die plek. Wat je volgende vraag betreft, ik weet de naam niet, maar bedoel je het gebouw van de Stasi?quote:Op vrijdag 24 april 2009 12:07 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Ja, klopt, vorig jaar stond er nog een skelet. Dan heb ik het dus toch goed. Maar het was niet echt een theater, meer een algemeen (cultureel) ontmoetingscentrum.
Zou kunnen, maar het zag er erg vierkant uit. En dat is het Stadtschloss volgens mij niet. Maar wie weet.quote:Op vrijdag 24 april 2009 12:51 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat skelet zou ook de aanbouw van het Stadsschloss kunnen zijn dat ze aan het herbouwen zijn op die plek.
Dat bedoel ik niet. Het is niet zozeer een gebouw, maar meer de inhoud van (een deel van) een gebouw. Pas sinds ongeveer een jaar is het er niet meer.quote:Wat je volgende vraag betreft, ik weet de naam niet, maar bedoel je het gebouw van de Stasi?
Bedoel je dan het archief van de Stasi? Ik ken niet veel echte DDR-ikonen behalve de gebouwen, de Stasi, en de Trabantquote:Op vrijdag 24 april 2009 15:29 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Zou kunnen, maar het zag er erg vierkant uit. En dat is het Stadtschloss volgens mij niet. Maar wie weet.
[..]
Dat bedoel ik niet. Het is niet zozeer een gebouw, maar meer de inhoud van (een deel van) een gebouw. Pas sinds ongeveer een jaar is het er niet meer.
Ah. Interessant weetje. Wat je nieuwe vraag betreft, geen idee, maar bedankt voor dit feitjequote:Op vrijdag 24 april 2009 16:54 schreef p-etr-a het volgende:
Ik denk dat de vraag voor iets te veel interpretaties vatbaar is, sorry daarvoor. Het moest zijn de Karl Marx Buchhandlung. Vorig jaar heeft hier nog een groot verhaal over in veel kranten gestaan omdat de boekhandel gesloten werd, en die speelde ook een rol in de laatste scène van de film Das Leben der Anderen, als het boek van de hoofdpersoon (ben zijn naam even kwijt) daar te koop is.
Ik vind het heel moeilijk om in te schatten wat dummies wel en niet weten, blijkbaar, want ik beschouw mezelf als dummie en dus ga ik er ongeveer vanuit dat wat ik weet (of kan weten), een geschikte dummievraag is.quote:
Ik weet weinig van mode, en ik heb (derhalve) geen idee waar ik ze van zou moeten kennen. Hebben ze een bekende kledinglijn? Bekende prijzen ontvangen? Misschien helpt dat…quote:Op vrijdag 24 april 2009 18:07 schreef p-etr-a het volgende:
Ik vind het heel moeilijk om in te schatten wat dummies wel en niet weten, blijkbaar, want ik beschouw mezelf als dummie en dus ga ik er ongeveer vanuit dat wat ik weet (of kan weten), een geschikte dummievraag is.
Maar de nieuwe vraag is wel echt makkelijk toch?
Dat zijn zussen?quote:
quote:Op vrijdag 24 april 2009 22:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat zijn zussen?Die naam ken ik ook… maar ze kwamen nooit zo vrouwelijk op me over. Naja, deels wel natuurlijk. En ik dacht dat ze niet uit Arnhem kwamen.
Ik wist deze ook niet, maar het mag best een beetje moeilijk zijn hoor. Voor echt simpele dingen is er de AKQquote:Op zaterdag 25 april 2009 20:39 schreef p-etr-a het volgende:
Ingmar Heytze.![]()
Hij heeft over het ontstaan van dit probleem én zijn manier om van zijn reisfobie af te komen een zeer lezenswaardig en wat mij betreft fascinerend boekje geschreven, Scooterdagboek: http://www.bol.com/nl/p/b(...)002598944/index.html
Het was een beetje om het op gang te helpen. Het hoeft hier helemaal niet zo moeilijk te zijn (Hoe heet onze koningin is dan wel weer te makkelijk).quote:Op zaterdag 25 april 2009 21:34 schreef Tokay het volgende:
Maar dát is dan weer een veel te makkelijke vraag, wyccie.
quote:Op zaterdag 25 april 2009 21:40 schreef Susi het volgende:
Jules Deelder natuurlijk
Hopper?quote:Op zondag 26 april 2009 10:50 schreef wyccie het volgende:
Mijn avatar, in engiszins bewerkte vorm, is een schilderij. Van wie?
quote:Op zondag 26 april 2009 10:52 schreef Iblis het volgende:
Hopper?
Ja, dit gebouw is eigenlijk het winterpaleis. Het museum strekt zich echter ook uit in dit winterpaleis.quote:
onomatopee !quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:13 schreef Lienekien het volgende:
Bepaalde woorden of namen zijn gebaseerd op klanknabootsing. Denk aan koekoek, froufrou, kwaken.
Hoe noemen we een klanknabootsing met een duur woord?
Gauguin, Van Gogh.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:15 schreef Rewimo het volgende:
Een simpele dan
Wie schilderde dit?
[ afbeelding ]
En voor de bonus: hij was bevriend met een andere zeer bekende schilder, wie was dat?
Zit op mijn werk, daar is dat allemaal geblokkeerdquote:Op dinsdag 28 april 2009 11:17 schreef Iblis het volgende:
Gauguin, Van Gogh.
Volgende keer moet je de plaatjes even naar tinypic uploaden trouwens.
't Was 2x licht geloof ik ja, in twee talen.quote:Op dinsdag 28 april 2009 11:26 schreef Frollo het volgende:
Lucebert.
En dat betekent 'licht' in het Italiaans + 'licht' in het, euh, Germaans?
Ja, ik heb ook Twee voor Twaalf gekeken donderdag.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |