Dus had ik eigenlijk toch het goede antwoord...quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
"De uitdrukking slaat oorspronkelijk waarschijnlijk op een zinkend schip. Het is overigens niet uitgesloten dat de uitdrukking (ook) verband houdt met een oud, maar gruwelijk broodje-aapverhaal. De Amsterdamse geschiedschrijver J. Wagenaar maakt melding van een gerucht dat in zijn tijd de ronde deed; namelijk 'dat de Tugtelingen (van het Amsterdamse rasphuis) in eene waterkelder gezet worden, daar (=waar) zy, nagt en dag, pompen moesten, zo zy niet verdrinken willen'."
Idioomwoordenboek Van Dale.
Ik ook ! In Rotterdam, die was ook erg leuk! Met die schoolbanken, die steeds dienden als auto en boot enzo !quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dus had ik eigenlijk toch het goede antwoord....
Ik heb Joop ter Heul ook ontelbare keren gelezen. Ben zelfs naar de musical geweest..
Karel ende Elegast.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:26 schreef No-P het volgende:
Middeleeuwse tekst in dichtvorm.
auteur: Willem die Madocke makede.
Welke bekende roman?
ik heb 'n Zomerzotheid als musical gezien.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dus had ik eigenlijk toch het goede antwoord....
Ik heb Joop ter Heul ook ontelbare keren gelezen. Ben zelfs naar de musical geweest..
neequote:
Kloptquote:
Bijvoeglijke bepaling.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:52 schreef Bleie het volgende:
Ben ik weer.
Ontleden:
Welk zinsdeel is kapot in de zin 'Anna las het boek kapot'?
Nee hoor.quote:Op vrijdag 17 april 2009 15:00 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Alleen geloof ik dat Frollo het weet.
Bijwoord ?quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:52 schreef Bleie het volgende:
Ben ik weer.
Ontleden:
Welk zinsdeel is kapot in de zin 'Anna las het boek kapot'?
Eigenlijk geef je zelf al een hint met die dubbele mogelijkheid.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:57 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Of gaat 'kapot' hier over 'las' ? Dan is het een bijwoordelijke bepaling..
Maar ik zou zeggen dat 'kapot' slaat op 'boek', dan is het een bijvoeglijke.
Is ook een woordsoort.quote:Op vrijdag 17 april 2009 15:40 schreef DaMart het volgende:
Een onbepaald voornaamwoord?
En meer dan dat plus wat reeds genoemd is, kan ik me ook niet herinneren van school.
Een bepaling van gesteldheid?quote:Op vrijdag 17 april 2009 15:46 schreef Bleie het volgende:
[..]
Is ook een woordsoort.
Het is een soort bepaling, maar welke?
Wagner ?quote:Op vrijdag 17 april 2009 17:30 schreef NoCigar het volgende:
Met wiens naam associeert men het episch theater vooral?
Hehe, ja ik ken bijna geen theater. Strauss is moderner en heeft ook opera gemaakt, vandaar de gok.quote:
Nope, als hint, het beeld staat in Rotterdam.quote:
Goed! Het is zijn ‘de verwoeste stad’.quote:
Uiteraard correct.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |