"De uitdrukking slaat oorspronkelijk waarschijnlijk op een zinkend schip. Het is overigens niet uitgesloten dat de uitdrukking (ook) verband houdt met een oud, maar gruwelijk broodje-aapverhaal. De Amsterdamse geschiedschrijver J. Wagenaar maakt melding van een gerucht dat in zijn tijd de ronde deed; namelijk 'dat de Tugtelingen (van het Amsterdamse rasphuis) in eene waterkelder gezet worden, daar (=waar) zy, nagt en dag, pompen moesten, zo zy niet verdrinken willen'."quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:20 schreef Iblis het volgende:
Vroeger kregen mensen straf in het pomphuis. Dat was een ruimte die onder water liep, en als je niet het water eruit pompte, dan verzoop je. Dit was om mensen te leren werken.
Dat is juist de tweede in deze reeks die ik (naast Verdi) weetquote:Op vrijdag 17 april 2009 13:22 schreef Iblis het volgende:
Echo & Narcissus denk ik, ik vind dat voorbij dummieniveau eigenlijk.
Hmm, oké, ik dacht dat vooral het verhaal van Echo niet zo bekend zou zijn.quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:23 schreef Susi het volgende:
Dat is juist de tweede in deze reeks die ik (naast Verdi) weet
Klopt idd, bij Echo ging er wel een belletje rinkelen, maar op het schilderij herkende ik alleen Narcissus.quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:26 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hmm, oké, ik dacht dat vooral het verhaal van Echo niet zo bekend zou zijn.
Goed, die was heel makkelijk, maar Nescio mocht toch gewoon niet vergeten worden.quote:
Nee. Ja.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:16 schreef Z het volgende:
Waren dat niet advertenties? Of was dat in Lijmen en het been.
Dus had ik eigenlijk toch het goede antwoord...quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
"De uitdrukking slaat oorspronkelijk waarschijnlijk op een zinkend schip. Het is overigens niet uitgesloten dat de uitdrukking (ook) verband houdt met een oud, maar gruwelijk broodje-aapverhaal. De Amsterdamse geschiedschrijver J. Wagenaar maakt melding van een gerucht dat in zijn tijd de ronde deed; namelijk 'dat de Tugtelingen (van het Amsterdamse rasphuis) in eene waterkelder gezet worden, daar (=waar) zy, nagt en dag, pompen moesten, zo zy niet verdrinken willen'."
Idioomwoordenboek Van Dale.
Ik ook ! In Rotterdam, die was ook erg leuk! Met die schoolbanken, die steeds dienden als auto en boot enzo !quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dus had ik eigenlijk toch het goede antwoord....
Ik heb Joop ter Heul ook ontelbare keren gelezen. Ben zelfs naar de musical geweest..
Karel ende Elegast.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:26 schreef No-P het volgende:
Middeleeuwse tekst in dichtvorm.
auteur: Willem die Madocke makede.
Welke bekende roman?
ik heb 'n Zomerzotheid als musical gezien.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dus had ik eigenlijk toch het goede antwoord....
Ik heb Joop ter Heul ook ontelbare keren gelezen. Ben zelfs naar de musical geweest..
neequote:
Kloptquote:
Bijvoeglijke bepaling.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:52 schreef Bleie het volgende:
Ben ik weer.
Ontleden:
Welk zinsdeel is kapot in de zin 'Anna las het boek kapot'?
Nee hoor.quote:Op vrijdag 17 april 2009 15:00 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Alleen geloof ik dat Frollo het weet.
Bijwoord ?quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:52 schreef Bleie het volgende:
Ben ik weer.
Ontleden:
Welk zinsdeel is kapot in de zin 'Anna las het boek kapot'?
Eigenlijk geef je zelf al een hint met die dubbele mogelijkheid.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:57 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Of gaat 'kapot' hier over 'las' ? Dan is het een bijwoordelijke bepaling..
Maar ik zou zeggen dat 'kapot' slaat op 'boek', dan is het een bijvoeglijke.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |