quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:41 schreef Frollo het volgende:
OK dan, een echte Dummies-vraag maar weer.
Wie maakte het schilderji De compagnie van kapitein Frans Banning Cocq en luitenant Willem van Ruytenburgh maakt zich gereed om uit te marcheren?
quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:20 schreef Iblis het volgende:
Vroeger kregen mensen straf in het pomphuis. Dat was een ruimte die onder water liep, en als je niet het water eruit pompte, dan verzoop je. Dit was om mensen te leren werken.
Ja, dat probeerde hij ook nog eens (en ze was nog minderjarig ook trouwens)! En hij is afgekeurd voor dienst omdat hij niet spoorde.quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:26 schreef Frollo het volgende:
Probeerde hij niet ook de dochter van de hospita te bepotelen?
Correct! Hij is trouwens op latere leeftijd vrijgelaten en toen is het allemaal nog redelijk goed gekomen, alhoewel hij niet heel oud geworden is.quote:
Dat sluit als een bus, en dat klopt als een zwerende vinger.quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:31 schreef Lienekien het volgende:
Een leuk taalvraagje.
'Dat klopt als een bus' is eigenlijk fout. Het is een contaminatie van twee andere uitdrukkingen. Welke?
Correct. Volledig genoemd ‘versio vulgata’, ‘de volkse versie’ omdat ze niet in verheven en gestileerd Latijn was geschreven teneinde de tekst toegankelijk te maken voor velen. In de 5e eeuw was de kennis van het Latijn natuurlijk al enigszins tanende.quote:
Jopopinoloukicoclub !!quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:00 schreef Lienekien het volgende:
Hoe heet de meidenclub uit 'Joop ter Heul'?
Je antwoord is goed, de opsomming van de leden is bijna goed. Ze waren met zijn zevenen, je mist Kit.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:08 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Overigens, voor een bonuspunt, komt de naam van de namen van de leden:
JOop
POp
PIen
NOor
LOUki
COnnie
- club.
Een van mijn meest favoriete boeken ooit, werkelijk hilarisch, vooral het eerste deel.
Oh haha, wat stom, die sloeg ik over.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Je antwoord is goed, de opsomming van de leden is bijna goed. Ze waren met zijn zevenen, je mist Kit.
Ik heb Joop ter Heul ook heul vaak gelezen.
Nee.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:12 schreef Bleie het volgende:
Wordt de score eigenlijk ook bijgehouden?
+tquote:Op vrijdag 17 april 2009 12:18 schreef Frollo het volgende:
Het pseudoniem is in elk geval Cissy van Marxveld.
"Hoe de Katjangs op de kostschool van Buikie kwamen."quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:06 schreef Frollo het volgende:
LOL, ik las meer de mannelijke tegenhanger, J.B. Schuil.
quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:19 schreef Frollo het volgende:
Knap van mij hè?!
+t idd, maar dat is goed.quote:Op vrijdag 17 april 2009 12:18 schreef Frollo het volgende:
Het pseudoniem is in elk geval Cissy van Marxveld.
"De uitdrukking slaat oorspronkelijk waarschijnlijk op een zinkend schip. Het is overigens niet uitgesloten dat de uitdrukking (ook) verband houdt met een oud, maar gruwelijk broodje-aapverhaal. De Amsterdamse geschiedschrijver J. Wagenaar maakt melding van een gerucht dat in zijn tijd de ronde deed; namelijk 'dat de Tugtelingen (van het Amsterdamse rasphuis) in eene waterkelder gezet worden, daar (=waar) zy, nagt en dag, pompen moesten, zo zy niet verdrinken willen'."quote:Op vrijdag 17 april 2009 11:20 schreef Iblis het volgende:
Vroeger kregen mensen straf in het pomphuis. Dat was een ruimte die onder water liep, en als je niet het water eruit pompte, dan verzoop je. Dit was om mensen te leren werken.
Dat is juist de tweede in deze reeks die ik (naast Verdi) weetquote:Op vrijdag 17 april 2009 13:22 schreef Iblis het volgende:
Echo & Narcissus denk ik, ik vind dat voorbij dummieniveau eigenlijk.
Hmm, oké, ik dacht dat vooral het verhaal van Echo niet zo bekend zou zijn.quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:23 schreef Susi het volgende:
Dat is juist de tweede in deze reeks die ik (naast Verdi) weet
Klopt idd, bij Echo ging er wel een belletje rinkelen, maar op het schilderij herkende ik alleen Narcissus.quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:26 schreef Iblis het volgende:
[..]
Hmm, oké, ik dacht dat vooral het verhaal van Echo niet zo bekend zou zijn.
Goed, die was heel makkelijk, maar Nescio mocht toch gewoon niet vergeten worden.quote:
Nee. Ja.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:16 schreef Z het volgende:
Waren dat niet advertenties? Of was dat in Lijmen en het been.
Dus had ik eigenlijk toch het goede antwoord...quote:Op vrijdag 17 april 2009 13:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
"De uitdrukking slaat oorspronkelijk waarschijnlijk op een zinkend schip. Het is overigens niet uitgesloten dat de uitdrukking (ook) verband houdt met een oud, maar gruwelijk broodje-aapverhaal. De Amsterdamse geschiedschrijver J. Wagenaar maakt melding van een gerucht dat in zijn tijd de ronde deed; namelijk 'dat de Tugtelingen (van het Amsterdamse rasphuis) in eene waterkelder gezet worden, daar (=waar) zy, nagt en dag, pompen moesten, zo zy niet verdrinken willen'."
Idioomwoordenboek Van Dale.
Ik ook ! In Rotterdam, die was ook erg leuk! Met die schoolbanken, die steeds dienden als auto en boot enzo !quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dus had ik eigenlijk toch het goede antwoord....
Ik heb Joop ter Heul ook ontelbare keren gelezen. Ben zelfs naar de musical geweest..
Karel ende Elegast.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:26 schreef No-P het volgende:
Middeleeuwse tekst in dichtvorm.
auteur: Willem die Madocke makede.
Welke bekende roman?
ik heb 'n Zomerzotheid als musical gezien.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:26 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Dus had ik eigenlijk toch het goede antwoord....
Ik heb Joop ter Heul ook ontelbare keren gelezen. Ben zelfs naar de musical geweest..
neequote:
Kloptquote:
Bijvoeglijke bepaling.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:52 schreef Bleie het volgende:
Ben ik weer.
Ontleden:
Welk zinsdeel is kapot in de zin 'Anna las het boek kapot'?
Nee hoor.quote:Op vrijdag 17 april 2009 15:00 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Alleen geloof ik dat Frollo het weet.
Bijwoord ?quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:52 schreef Bleie het volgende:
Ben ik weer.
Ontleden:
Welk zinsdeel is kapot in de zin 'Anna las het boek kapot'?
Eigenlijk geef je zelf al een hint met die dubbele mogelijkheid.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:57 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Of gaat 'kapot' hier over 'las' ? Dan is het een bijwoordelijke bepaling..
Maar ik zou zeggen dat 'kapot' slaat op 'boek', dan is het een bijvoeglijke.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |