Dat je altijd lelijker zal zijn dan je hondquote:Kortom, waar moeten we allemaal rekening mee houden?
Doe me een plezier, en neem aub geen hond. Een hond werkt het best als er 1 roedelleider is. Geen 4. Een hond kan niet van 9 tot 7 alleen zitten, dat is veelste lang. En een pup al helemaal niet. Een pup MOET op training, wil je hem fatsoenlijk africhten.quote:Op donderdag 16 april 2009 16:05 schreef ivetje het volgende:
Wij willen graag een hond. Vriend wil het liefst een keeshond, ik een teckel of welsh corgi. Vriend wil geen lange honden nu ben ik uitgekomen op een Shiba inu. We willen erg graag een pup, aangezien we de hond samen met mijn schoonouders gaan opvoeden. Het idee is dat hij 4/5 dagen bij hen is en in het weekend enzo bij ons. Dit omdat wij beide toch hele dagen werken en dan zou de hond alleen zitten. Schoonouders willen ook een hond, maar willen ook de vrijheid om weg te kunnen als ze dat willen en geen hond mee op vakantie. Dit leek ons dus de ideale oplossing. Bij een pup is het zo dat je deze dan ook vanaf het begin kan laten wennen aan de 2 woonplekken voor hem. Maar wat komt er allemaal kijken bij het opvoeden van een pup. Is puppy-training echt noodzakelijk? (dit zou mijn schoonmoeder dan kunnen doen, dus dat is geen probleem). Kan een hond eventueel de hele dag alleen thuis zitten als het zo uitkomt (van 9 tot 7 ongeveer)? Waar moeten we op letten bij de aanschaf van een hond? Is het verstandig om een bench te nemen voor de pup of kan hij ook prima in een mandje zonder de boel te slopen? Zijn er mensen die ook een "deeltijdhond" hebben met bv. familie en hoe gaat dat bij jullie? En zijn er toevallig mensen die een shiba inu hebben en wat voor soort hond is het? Heb al het een en ander gelezen over dit ras en hij lijkt me prima geschikt voor in het huis waar we gaan wonen en ook om heen en weer te sjouwen tussen 2 huizen. Maar zitten er ook nadelen aan dit ras en slopen ze dingen enzo?
Kortom, waar moeten we allemaal rekening mee houden als we een hond nemen en eventueel ervaringen met het opvoeden van de hond in 2 gezinnen
quote:Op donderdag 16 april 2009 16:09 schreef Neros het volgende:
[..]
Dat je altijd lelijker zal zijn dan je hond
Ik heb al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren honden. Als je geen advies wilt en alleen wilt horen wat in jouw straatje past, open dan geen topic.quote:Op donderdag 16 april 2009 17:21 schreef ivetje het volgende:
Er zijn bij mij op het werk anders al 2 collega's die de hond ook delen met ouders. En hier in de flat komt iemand ook elke dag 4 honden bij z'n ouders brengen. Denk dat dat dus het probleem niet zal zijn, aangezien hij vanaf het begin af aan al weet dat hij in 2 huizen zit. Daarnaast MOET een pup niet op training, hebben mijn schoonouders met hun vorige hond ook niet gedaan en die was prima afgericht. Maar we willen het wel graag gaan doen, dus dat zal ook wel gebeuren. Verder vraag ik alleen maar wat dingen, omdat ik zelf dus geen ervaring heb met honden. Meteen roepen dat we het niet moeten doen heb ik dus niets aan. Ik vraag ervaringen, geen nietes/welles-reacties. En me meteen zo aanvallen hoeft ook weer niet hoor. Ik heb nog wel enig verstand van honden, dus op de manier zoals wij het willen kan het prima. Het heeft alleen wat meer tijd nodig denk ik om te wennen.
En hoe dacht je dat te gaan doen? Dat beest heeft straks 4 baasjes. Hij/zij weet niet waar het aan toe is. Of denk je dat het beest denkt van "ooh nou ben in ik huis A en nu moet ik naar persoon B luisteren" en "ooh nu ben ik in huis B en moet ik naar persoon A luisteren" ?quote:Op donderdag 16 april 2009 18:09 schreef Eisoep het volgende:
let er wel op dat het dan jou hond is en dat hij jou als leider ziet. suc6
maar jij hebt dan ook twee hondjes. die zijn dus niet echt alleen danquote:Op donderdag 16 april 2009 20:39 schreef Guess. het volgende:
Ze zitten 2 dgn van 9.00 tot 17.30 alleen en dan worden ze tussen de middag uitgelaten.En een dag van 13.00 tot 21.00 maar dan worden ze tussen door niet uitgelaten.
Een hond heel de dag alleen zou ik niet doen maar een hond die het kan en er goed op reageert vind ik wel dat die af en toe een dagje alleen moet kunnen zijn.
Ow en omdat jij al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren honden hebt , heb jij de wijsheid in pacht??quote:Op donderdag 16 april 2009 18:48 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik heb al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren honden. Als je geen advies wilt en alleen wilt horen wat in jouw straatje past, open dan geen topic.
En nogmaals ; laat die hond mooi zitten. Je hebt geen idee wat je dat beest aandoet
Nee een hond snapt niet dat het vrijdag is , maar het snapt prima dat als het in huize 2 is het een andere baas heeftquote:Op donderdag 16 april 2009 21:40 schreef Harajuku. het volgende:
Een hond heeft structuur nodig, en een leider. Een hond snapt dat niet hoor. "Oh, vandaag is t vrijdag, dan ga ik dus naar Persoon A"
Onze hond weet verdomd goed wanneer het zondag is....kans op boswandelingquote:Op donderdag 16 april 2009 21:40 schreef Harajuku. het volgende:
Een hond heeft structuur nodig, en een leider. Een hond snapt dat niet hoor. "Oh, vandaag is t vrijdag, dan ga ik dus naar Persoon A"
Nah. En een hond dagen lang alleen laten zitten is natuurlijk ook niet goed. Niet voor de hond, en niet voor je meubels. Zeker niet met een pup, die moet de eerste tijd elke 5 seconden naar buiten
De hond hoort gewoon naar iedereen te luisteren. Zou een mooie boel worden als de hond een mens ging lopen commanderen.quote:Op donderdag 16 april 2009 18:50 schreef Qwea het volgende:
[..]
En hoe dacht je dat te gaan doen? Dat beest heeft straks 4 baasjes. Hij/zij weet niet waar het aan toe is. Of denk je dat het beest denkt van "ooh nou ben in ik huis A en nu moet ik naar persoon B luisteren" en "ooh nu ben ik in huis B en moet ik naar persoon A luisteren" ?
Uhhh, o.a, ja.quote:Op donderdag 16 april 2009 21:11 schreef N.icka het volgende:
[..]
Ow en omdat jij al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren honden hebt , heb jij de wijsheid in pacht??![]()
Uhhh, nee. Een hond hoort naar zijn roedelleider te luisteren. Zou een mooie boel zijn als mijn hond naar een vreemde kerel/vrouw ging luisteren.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:21 schreef bakayarou het volgende:
[..]
De hond hoort gewoon naar iedereen te luisteren. Zou een mooie boel worden als de hond een mens ging lopen commanderen.
Dat vind ik dus echt een onzinstatement (waar dit hele topic toch al mee volstaatquote:Op donderdag 16 april 2009 22:44 schreef Qwea het volgende:
[..]
Uhhh, nee. Een hond hoort naar zijn roedelleider te luisteren. Zou een mooie boel zijn als mijn hond naar een vreemde kerel/vrouw ging luisteren.
Niks niet onzin statement. Baloe gaat echt niet zitten als een vreemde dat tegen hem zegt. En terecht. Zou wat zijn zegquote:Op vrijdag 17 april 2009 04:33 schreef BadAssBitchSmut het volgende:
[..]
Dat vind ik dus echt een onzinstatement (waar dit hele topic toch al mee volstaat)
Een goed opgevoede hond gaat gewoon zitten (bijvoorbeeld) als een vreemde dat tegen hem zegt. Een agility course volgen misschien niet, maar dat is volgens mij ook niet de bedoeling
Ik heb een herder gehad die maar naar een baasje luisterde, mijn vader. Met als gevolg dat ie de boel in huis terroriseerde als mijn vader er niet was. Dat was pas een mooie boel
Anyway, ik vind ook niet dat TS + schoonouders aan een hond moeten beginnen. Je moet aan een hond beginnen als je er 100% voor wilt gaan en dat willen jullie duidelijk niet.
But that's just my 2 cents![]()
Precies. Als de 1 lig en de ander af gebruikt, tjaquote:Op vrijdag 17 april 2009 04:45 schreef Harajuku. het volgende:
En als ie naar 4 mensen moet luisteren is het ook handig dat iedereen dezelfde termen en manieren gebruikt
quote:Karakter: Shiba Inu's zijn nieuwgierig, vrolijk en waakzaam. Ze hechten zich sterk aan hun eigenaars.
Ik leid aan terughoudend af dat het geen allemansvrienden zijn. Ook geen heel handige eigenschap als je je hond wilt gaan delen met anderen.quote:Temperament:Meestal zijn ze wat terughoudend naar kinderen en vreemdelingen toe, maar normaal schieten ze goed op met alle levende wezens.
een onafhankelijke hond die voor zichzelf denkt betekend dus een eigenwijze hondquote:Training:Training kan best worden voorgesteld worden als speeltijd, omdat deze hond heel onafhankelijk is en voor zichzelf denkt.
dit klinkt een beetje als onzin. De hond barst van de energie maar zal zich inhouden voor het gezin? Als je hem dus niet dagen lang laat rennen, word het een neuroot, gaat ie vervelen, janken, slopen whatever. Deze hond heeft dus echt heel veel beweging en aandacht nodig.quote:Activiteit:
Deze hond heeft een opmerkelijk uithoudingsvermogen, maar zal zich aanpassen aan de bewegingsbehoeften van zijn gezin.
my point exactly...quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:36 schreef oh-oh het volgende:
Ik vraag me af waarom jullie bij dit ras uitgekomen zijn...
Ik denk dat de situatie wel zou kunnen werken hoor ( alhoewel ik het nooit zo zou doen zelf) maar niet met een ras dat er om bekend staat dat het zich specifiek aan 1 baas hecht.
Dat ook, of hebben jullie alleen maar naar het uiterlijk van zo'n hond gekeken. Een hond moet bij je passen qua karakter.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:36 schreef oh-oh het volgende:
Ik vraag me af waarom jullie bij dit ras uitgekomen zijn...
Ik denk dat de situatie wel zou kunnen werken hoor ( alhoewel ik het nooit zo zou doen zelf) maar niet met een ras dat er om bekend staat dat het zich specifiek aan 1 baas hecht.
dat roep ik al de hele tijd, maar ze wil niet luisterenquote:Op vrijdag 17 april 2009 14:51 schreef DanseMacabre het volgende:
[..]
Zo'n hond weet straks niet meer wie z'n baas is.
blijkbaar zijn wij zo slim, TS enkel niet.quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:53 schreef DanseMacabre het volgende:
Maar het is zo logisch.
Een hond denkt in roedel, dat beest snapt er straks geen bal meer van.
Wacht even hoor, dus jij zegt dat als je 1 hond hebt, de hond het gezin niet als roedel ziet?quote:Op vrijdag 17 april 2009 14:59 schreef oh-oh het volgende:
Dat hele roedelgebeuren is niet per definitie van toepassing op een gezin met 1 hond hoor.
Maar al met al lijkt me deze situatie nog wel te doen voor een hond, als het dan maar geen ras is dat specifiek op 1 baas gericht is zoals het ras dat ze uitzoeken
Ik bedoelde dan ook een eigen hond, wanneer je er tijd voor hebt. Niet de hond die dan bij je schoonmoeder woont.quote:Op vrijdag 17 april 2009 23:14 schreef ivetje het volgende:
Eerst bij mijn schoonouders laten wonen en dan ineens bij ons als we tijd hebben lijkt me helemaal niet handig. Dat zal pas verwarrend zijn voor de hond. Daarnaast denk ik niet dat wij ooit genoeg tijd voor de hond zullen krijgen volgens de maatstaven die ik hier hoor. Dan zouden we dus nooit een hond kunnen nemen en ik wil er wel graag 1
Nee maar ja, blaffen zie je wel vaak bij honden die alleen zijn dus daar moet je echt goed en veel aan werken.quote:Op vrijdag 17 april 2009 23:28 schreef ivetje het volgende:
Wij werken beide en dat zal ook niet snel kunnen veranderen ivm hypotheek die betaald moet worden. We hebben nu nog 2 cavia's maar willen daar uiteindelijk mee stoppen en dus een ander huisdier. Mijn vriend heeft altijd een hond gehad en wil die nu graag weer en ik mocht er nooit 1 maar wilde wel altijd al. We kunnen gewoon niet minder gaan werken om elke dag bij de hond te zjn en vandaar dus deze oplossing. Het is ook niet de bedoeling dat hij de hele buurt bij elkaar gaat blaffen, want dat hebben wij thuis van de buren al eens ooit gehad en dat is geen pretje. Ik heb me al aangemeld op een forum over de shiba inu. Eens even daar wat vragen stellen. En langharig wil ik eigenlijk niet, want de keeshond bij mijn ouders vond ik ook niet zo. Hele plukken haar die in je huis zwerven, naar de kapper etc. Kammen enzo vind ik geen enkel probleem, maar ik vind de langharige cavia hier al een ramp om te verzorgen dus laat staan een langharige hondEn een labrador of retriever is toch te groot. We willen een beetje het formaat van een keeshond aanhouden eigenlijk. Hij moet ook lekker mee op vakantie kunnen in onze caravan op de camping enzo. En idd, het ras...zal daar dus nog maar eens goed over nadenken en als iemand nog iets weet hoor ik het graag
Dat weten wij nu ook jaquote:Op vrijdag 17 april 2009 23:47 schreef Harajuku. het volgende:
Mijn ervaring is dat je een Cocker echt heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel goed moet opvoeden. Heel veel structuur
Dat hoor je mij toch ook helemaal nergens zeggenquote:Op zaterdag 18 april 2009 10:34 schreef DanseMacabre het volgende:
Het stelt ook niks voor natuurlijk een pup opvoeden.
om nog maar te zwijgen hoe hard een pup 's nachts kan janken. Ook naast je bed.quote:Op vrijdag 17 april 2009 23:28 schreef Harajuku. het volgende:
Oh ja, en een pup vindt het heel eng om ineens in t donker alleen te moeten zijn, als ie daar dan net een beetje aan went en dan naar schoonmoeder moet, een nieuw huis, nieuw donker, zal dat ook niet makkelijk gaan.
DAt gaat bloed zweet en tranen kostenEn oren.
Baloe haart ook uit als de tering. Ik stofzuig ook 3x per dagquote:Op vrijdag 17 april 2009 23:42 schreef CherryLips het volgende:
Ik had een halve cocker spaniel en die ging na haar sterilisatie ook minstens twee keer per jaar naar de kapper. De plukken haar vlogen over de vloer als er ergens een deur openging. En het scheelde veel gezeik als we het zelf allemaal moesten doen.
Ook een leuk ras trouwens, cocker spaniel.
precies, appel ei.quote:Op zaterdag 18 april 2009 10:34 schreef DanseMacabre het volgende:
Het stelt ook niks voor natuurlijk een pup opvoeden.
Precies! Honden kunnen heel oud worden. En vergeet niet dat honden handen vol met geld kunnen kosten. Baloe heeft me in 2 jaar tijd 2000 euro gekost. Enkel aan operatie kosten. Medicijnen, glucosamine, en gewone dierenarts bezoeken + speciaal dieet voer niet meegerekend. Als we dat meerekenen in die 2 jaar, kom ik ergens uit op 3500 euro.quote:Op zaterdag 18 april 2009 17:29 schreef CherryLips het volgende:
Onze hond werd vier keer per dag uitgelaten en toen ze jong was en onze thuissituatie anders was, kon ze naar buiten wanneer ze wilde en liep ze 's avonds minstens een uur te rennen op de hei of in het bos. En ze was overdag nooit alleen. Later zijn we verhuisd en was ze 's ochtends en 's middags soms alleen, gelukkig wende ze daar snel aan (ze heeft één keer een stuk vitrage opgegeten, die kwam er later ook heel mooi via de uitgang weer uit), maar voor hetzelfde geld had ze de hele tijd lopen janken en had ze het halve huis afgebroken. Oh wacht, ze heeft een keer een diarree-aanval gehad toen ze drie uurtjes alleen was, heeft ze letterlijk het hele huis onder gescheten, het liep gewoon langs de trap omlaag en het zat tegen de luxaflex. En honden kunnen oud worden he. De situatie die je nu voor ogen hebt, is dat over 15 jaar nog steeds haalbaar? En over 18?
makkelijker voor jou misschien wel, maar of het ook rustiger is voor je hond...quote:Op zondag 19 april 2009 13:32 schreef ivetje het volgende:
Dan zou ik hem toch elke keer moeten ophalen en het is dan een stuk makkelijker als ie toch al bij ons zit.
als ie niet anders gewend is weet ie ook niet anders.quote:Op zondag 19 april 2009 13:47 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
makkelijker voor jou misschien wel, maar of het ook rustiger is voor je hond...
dat betekend toch nog niet dat ie allebei de plekken als thuis gaat zien? Als ie 5 dagen in de week bij je schoonouders is en twee dagen bij jullie, is ie die twee dagen "weg van huis" en zal ie niet volledig op zn gemak zijn. Ook al doe je het iedere keer.quote:Op zondag 19 april 2009 13:50 schreef ivetje het volgende:
[..]
als ie niet anders gewend is weet ie ook niet anders.
Voor de hond zal de plek waar hij vijf dagen per week woont inderdaad zijn thuis met zijn roedel zijn. En inderdaad, lang niet iedere hond zal zich in het weekend bij TS evenveel op zijn gemak voelen.quote:Op zondag 19 april 2009 13:55 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
dat betekend toch nog niet dat ie allebei de plekken als thuis gaat zien? Als ie 5 dagen in de week bij je schoonouders is en twee dagen bij jullie, is ie die twee dagen "weg van huis" en zal ie niet volledig op zn gemak zijn. Ook al doe je het iedere keer.
weet niet hoe andere mensen dit zien?
je hebt niet echt rassen die per definitie makkelijk zijn, je zal er maar net zo'n lastige tussen hebben die bij iedere verhuizing twee nachten jankt.. die garantie heb je nooit.quote:Op zondag 19 april 2009 14:11 schreef _Ophelia_ het volgende:
Met sommige honden kan het, met anderen niet, puur afhankelijk van het karakter.
of als het huizen delen toch niet werkt? Dan zitten de schoonouders opgescheept met een hond die ze eigenlijk niet fulltime wilden hebben ivm hun vrijheid.quote:Op zondag 19 april 2009 14:18 schreef BadAssBitchSmut het volgende:
Ik vraag me nog een ding af he, als je schoonouders op vakantie gaan, nemen jullie dan ook vrij zodat de hond dan niet hele dagen alleen zit?
Werkelijk. Je bent te beroerd om overal op in te gaan, en te dom om gewoon eens te luisteren. Open dan geen topic als je er toch al uit bentquote:Op zondag 19 april 2009 13:09 schreef ivetje het volgende:
Ik zeg toch helemaal nergens dat wij een puppy van 9 tot 7 alleen willen latenEr worden hier dingen aangenomen die ik nergens zo neerzet, dus ga daar dan ook niet op verder.
Daarnaast geef ik al aan dat de hond vanaf het begin af aan in 2 huizen zal zijn en daar dus ook anaf het begin af aan aan zal wennen. Dat lijkt mij geen enkel probleem, want hij weet niet anders en dan is dit dus juist normaal voor hem. In mijn ogen is het allemaal best te doen zolang de hond het maar vanaf het begin af aan zo meemaakt. Voor die hond is dat dan gewoon zijn normale leven en dat lijkt mij geen enkel probleem. Mits daar het goede ras voor wordt gekozen en daar ben ik dus nog niet uit en daar zou ik graag tips over hebben. Niet over dat een pup het hele huis onder poept en dat ie niet van 9 tot 7 binnen kan zitten. Dat weet ik inmiddels allemaal wel.
Daarnaast geef ik ook nergens aan dat ik cavia's houden een ramp vind, ik vind z'n haar alleen niets. En er was me destijds in de dierenwinkel verteld dat z'n haar niet langer zou worden als het toen was. Op basis daarvan heb ik deze caaf genomen, maar inmiddels groeit z'n haar als een gek door en moet hij geknipt en gekamt worden elke dag. DAT vind ik een ramp. Het beest opvoeden en verzorgen niet, maar die lange haren wel. En overigens, ik vind lange haren door het hele huis van mezelf ook een ramp en een vies gezicht. Korte haren heb ik geen probleem mee.
Verder worden de kosten voor de hond natuurlijk gedeeld met mijn schoonouders, dus dat zal allemaal nog wel op te brengen zijn. En over 18 jaar...tja, je kan nooit voorspellen wat er in 18 jaar gebeurt dus dat ga ik hier ook echt niet doen. Dat zien we dan wel weer.
98% van de mensen in dit topic is het met je eens hoor. TS is te debiel om te luisteren.quote:Op zondag 19 april 2009 13:55 schreef littledrummergirl het volgende:
[..]
dat betekend toch nog niet dat ie allebei de plekken als thuis gaat zien? Als ie 5 dagen in de week bij je schoonouders is en twee dagen bij jullie, is ie die twee dagen "weg van huis" en zal ie niet volledig op zn gemak zijn. Ook al doe je het iedere keer.
weet niet hoe andere mensen dit zien?
Mens, denk nou eens even na ofzo.quote:Op zondag 19 april 2009 14:14 schreef ivetje het volgende:
Maar met welk ras zou je de meeste kans hebben op slagen? Zit nu zelf toch meer richting de labrador of golden retriever te denken, maar geen idee of schoonouders op zo'n grote hond zitten te wachten
Precies. Dus je hoeft niet te gaan verwachten dat de hond net zo goed naar jou luistert als dat hij naar zn daadwerkelijk baasje (je schoonouders) doet.quote:Op zondag 19 april 2009 14:27 schreef _Ophelia_ het volgende:
TS, denk eens na over een volwassen hond (uit het asiel o.i.d.), daar is qua karakter al veel meer over bekend en dan is de kans van slagen ook groter.
En hoe je het ook wendt of keert de hond zal alleen in de weekenden bij jullie zijn en een paar weken per jaar in de vakanties. Jullie schoonouders nemen een hond (in de ogen van de hond zijn zij zijn baasjes\ roedel) en hij komt regelmatig bij jullie logeren.
En wat ga je met de hond doen?quote:Het weekend bestaat bij ons meestal uit huishouden doen, boodschappen (blegh) en rondhangen bij vrienden en familie. Ik kom zelf uit Tilburg dus daar zijn we ook vaak te vinden.Verder hou ik van computergames (Nintendo!!), lezen, paardrijden en op vakantie gaan (wie niet ). Inmiddels ben ik besmet met het kampeer-virus en heb ik al 2 heerlijke vakantie's in onze tent doorgebracht. Ooit komt er een caravan, want ik hou toch wel een van iets meer luxe. Frankrijk is meestal onze bestemming, alleen ik wil naar de middellandse zee en vriendlief wil liever naar de andere kant. Tot nu toe heb ik nog altijd mijn gelijk gekregen gelukkig!
quote:Op zondag 19 april 2009 16:31 schreef Qwea het volgende:
uit het fotoboek van TS ;
[..]
En wat ga je met de hond doen?
Wij namen onze lab altijd mee kamperen, vindt ze nog steeds geweldig. Maarja dan moet je net geluk hebben dat je een luie hond krijgt die van zwemmen en op het strand liggen houdt...quote:Op zondag 19 april 2009 16:31 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik doe dat dus wel. Ik ga dan ook in hun huis wonen, omdat hij zich niet op zijn gemak voelt in mijn flat. En zelfs als ik dus bij mijn ouders ben voelt ie zich de eerste dagen niet tof en gaat hij ze boven zoeken zodra de deur van de woonkamer opengaat.quote:Op zondag 19 april 2009 14:18 schreef BadAssBitchSmut het volgende:
Ik vraag me nog een ding af he, als je schoonouders op vakantie gaan, nemen jullie dan ook vrij zodat de hond dan niet hele dagen alleen zit?
Mijn zus belde mij vorig jaar ook op, helemaal lyrisch dat ze een hond kregen. Op dat moment was ik dus een week bij de hond van mijn ouders, dus ik reageerde met: "Lijkt me geen goed plan"quote:Op zondag 19 april 2009 16:38 schreef BadAssBitchSmut het volgende:
[..]
Wij namen onze lab altijd mee kamperen, vindt ze nog steeds geweldig. Maarja dan moet je net geluk hebben dat je een luie hond krijgt die van zwemmen en op het strand liggen houdt...
Ik snap dit topic eigenlijk niet meer helemaal, TS wil helemaal de mening van anderen niet horen, tenzij deze positief is. Zullen we dan een modje vragen het topic zo te editten dat alleen de positieve posts er nog staan?
Ja maar de meeste mensen onderschatten hoe ontzettend veel werk een pup is. Ozzie heeft bijvoorbeeld niks gesloopt in huis, maar dat kwam omdat we 24/7 op hem letten en achter hem aan liepen om te kijken wat ie ging doen en meteen konden ingrijpen als er geknaagd werd. En geloof me, er werd geknaagd bij het levenquote:Op zondag 19 april 2009 16:50 schreef Guess. het volgende:
Ik vind dat de meeste mensen wel overdrijven in dit topic hoor,het kan op zich best wel allemaal maar je moet er wel mat moeite voor willen doen.
Tja, zoals ik al zei werkt het niet voor elke hond. Maar tijdens de zomervakanties hadden we vaak wel 10 honden tegelijk rondlopen (waarvan 2 van ons zelf) en alle honden hadden het ontzettend naar hun zin. Ze luisterden gewoon naar ons en vermaakten zich uitstekend. Mijn broertje en ik leerden ze zelfs kunstjes zodat we 'circusje' konden doen; we hadden 1 beagle die vaak op bezoek kwam die heel hoog kon springen, die leerden we om door een hoepel te springen en dergelijke. Eén van de andere honden (een oudere golden) heeft bij ons op 10 jarige leeftijd eindelijk geleerd een pootje te geven. We hebben verder nooit problemen gehad met de honden die bij ons kwamen logerenquote:Op zondag 19 april 2009 17:14 schreef CherryLips het volgende:
Onze hond was een ramp bij andere mensen. Als we op vakantie gingen, moest iemand in ons huis oppassen, want ergens anders lag ze alleen maar voor de deur te janken. Zelf meenemen op vakantie ging goed, maar mijn grootouders vertikten het op een gegeven moment om op te passen in hun huis omdat de hond strontvervelend was en ze geen oog dicht deden, dus toen kwam m'n broer oppassen in ons huis.
Het was sowieso een eigenwijs en koppig beestje, maar als wij zo'n regeling hadden gehad, was het echt een takkezooi geworden.
Die kan gewoon mee natuurlijk. Wij hebben twee honden die altijd meegaan op vakantie en mijn zus heeft er drie die in het zijspan van de motor mee gaan. Lukt het een keer niet om ze mee te nemen dan passen wij op die van mijn zus of zij op die van ons.quote:Op zondag 19 april 2009 16:31 schreef Qwea het volgende:
[..]
En je moet als je naar een camping gaat de hond mee mogen nemenquote:Op zondag 19 april 2009 16:38 schreef BadAssBitchSmut het volgende:
[..]
Wij namen onze lab altijd mee kamperen, vindt ze nog steeds geweldig. Maarja dan moet je net geluk hebben dat je een luie hond krijgt die van zwemmen en op het strand liggen houdt...
Ook bij een makkelijk ras is die garantie er gewoon niet. Golden retrievers zijn HEEL lief met kinderen en andere honden. Ja nou, mijn golden dus NIET.quote:Op zondag 19 april 2009 17:01 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik vind de meeste mensen hier wel erg negatief... De manier waarop TS en haar schoonfamilie een hond willen 'delen' is best te doen, het hangt alleen wel af van het ras en karakter van de hond die ze gaan kiezen. Zoals ik al eerder zei is ons hondje doordeweeks bij ons en in het weekend gaat ze met ons mee naar mijn ouders. Ze snapt precies hoe dit werkt en voelt zich echt op beide plekken even goed thuis. Verder zullen dominante of eenkennige hondenrassen (zoals b.v. een shiba inu) er waarschijnlijk meer moeite mee hebben omdat ze zich sterk kunnen hechten aan één persoon of één situatie.
Maar er zijn nog genoeg rassen over die zich vrij makkelijk kunnen aanpassen.
Het ligt er maar net aan wat voor hond je neemt en wat je hem/haar aanleert. Sommige honden zijn van nature dominanter en zullen een dergelijke regeling niet accepteren, maar heel veel honden hebben er echt geen problemen mee. Ik zou TS willen aanraden een makkelijk ras te nemen, een gezeldschapshondje bijvoorbeeld dat niet zo dominant is van karakter.
In het stukje van Miss_Isis staat toch ook dat het ook met karakter te maken heeft?quote:Op zondag 19 april 2009 18:15 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ook bij een makkelijk ras is die garantie er gewoon niet. Golden retrievers zijn HEEL lief met kinderen en andere honden. Ja nou, mijn golden dus NIET.
Heeft dus niet alleen maar met ras te maken. Het ras kan nog zo goed bekend staan, je hebt gewoon een hond met een eigen karakter.
Dat lijkt me niet zo'n probleem, daar kun je de camping toch op uitzoeken.quote:Op zondag 19 april 2009 18:11 schreef Qwea het volgende:
[..]
En je moet als je naar een camping gaat de hond mee mogen nemen
Dat is ook geen probleem nee, er zijn genoeg campings waar honden toegestaan zijn.quote:Op zondag 19 april 2009 18:17 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet zo'n probleem, daar kun je de camping toch op uitzoeken.
Hoewel ik me kamperen met een hond moeilijk voor kan stellen, het lijkt me niet praktisch in ieder geval.
Je moet ook maar ergens heengaan camperen waar dat kan. En als je met het vliegtuig naar de Middellandse zee gaat, dan kan je hond natuulk niet mee. Een hond in het vrachtruim, en hij mag bijna in geen hotel binnen.quote:Op zondag 19 april 2009 17:29 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Die kan gewoon mee natuurlijk. Wij hebben twee honden die altijd meegaan op vakantie en mijn zus heeft er drie die in het zijspan van de motor mee gaan. Lukt het een keer niet om ze mee te nemen dan passen wij op die van mijn zus of zij op die van ons.
In het geval van TS kan dat natuurlijk net zo goed. Kan hij niet mee dan gaat hij naar de schoonouders en andersom.
en toch voorspel ik een roedelprobleem. Ik wacht braaf het eerst volgende F&F topic van TS af.quote:Ik denk dat veel mensen in dit topic teveel beren op de weg zien. Die hond gaat haar schoonouders gewoon als baasjes zien en TS en haar vriend als leuk logeeradresje. Of hij op papier vier eigenaren heeft en of wij domme mensen dat zo zien zal die hond echt een worst wezen. Hij heeft een (of twee) baasje(s) en de rest is bijzaak.
Wij hebben meerdere honden in de familie en die hebben allemaal echt dondersgoed door dat als het baasje ze naar een oppasadres brengt of er iemand bij hen thuis komt oppassen dat ze daar gewoon naar te luisteren hebben. Daar hoef je echt geen hond voor te 'kweken' die naar iedereen luistert. Dat doen ze bij ons geen van allen. Een willekeurige voorbijganger kan roepen wat hij wil maar die negeren ze gewoon.
Sorry, maar mijn hond blijft echt geen 10u alleen thuis. Geen denken aan. Niet omdat hij dingen sloopt, gewoon omdat 10u te lang is! En niet alleen wekelijks is veelste vaak, ook maandelijks. In zeer hoge uitzondering (lees dat mijn zus met spoed naar het ziekenhuis moest om te bevallen) is Baloe 9u alleen geweest. En toen heb ik mensen gebeld en gezorgd dat hij 3x uit ging en eten kreeg.quote:Een hond van 9.00-19.00 alleen laten kan incidenteel (lees: eens in de 3,4,5,6 maanden) ook best. Het moet alleen geen regelmaat worden. Wekelijks is al veel te vaak, laat staan dagelijk. Als je denkt dat dit wel het geval zal zijn zou ik het nemen van een hond nog eens heel goed heroverwegen. En daarbij moet je dan ook bereid zijn om als je dan thuiskomt na een lange dag die hond nog eens goed uit te laten. En die hond moet dan al die energie van de hele dag kwijt dus een half uurtje door het park banjeren is niet voldoende. Je moet dan echt even een half uur met de hond gaan fietsen of een uur het bos in waar hij vrij kan lopen. Ook als jij honger hebt na die lange dag of bekaf op de bank wilt ploffen en als je hond 's avonds zo lang alleen in huis heeft gezeten en je pas heel laat thuiskomt en met je zatte kop het liefst zo in bed zou duiken.
quote:Een hond moet niet alleen geschikt zijn voor jou qua karakter, uithoudingsvermogen, verzorging, formaat etc maar jij moet ook geschikt zijn voor een hond. Kan jij een hond niet bieden wat hij nodig heeft dat moet je het gewoon niet doen. Dan is het beste wat je voor zo'n lief beest kan doen hem een betere/geschiktere en bovenal aanwezige baas gunnen.
Ja met mijn hond ook niet. Maar ik doelde meer op als TS een vaste camping heeft. Als daar geen honden toegestaan zijn, zal ze een andere camping moeten zoeken. Wil ze dat niet, dan heeft ze een problemo.quote:Op zondag 19 april 2009 18:17 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Hoewel ik me kamperen met een hond moeilijk voor kan stellen, het lijkt me niet praktisch (in ieder geval niet met mijn hond).
TS heeft pas twee keer gekampeerd, als ik haar fobo moet geloven, dus eventueel een nieuwe camping zoeken zal wel niet zo'n drama zijnquote:Op zondag 19 april 2009 18:22 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja met mijn hond ook niet. Maar ik doelde meer op als TS een vaste camping heeft. Als daar geen honden toegestaan zijn, zal ze een andere camping moeten zoeken. Wil ze dat niet, dan heeft ze een problemo.
Ik heb 1x met mn hond 2 dagen op een camping gestaan, ik wist niet hoe snel ik weer naar huis moest
Ooh en TS moet ook niet vergeten dat er ook ontzettend veel energie is het aanleren van commando's gaat zitten. Echt veel tijd.
just sayingquote:Op zondag 19 april 2009 18:26 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
TS heeft pas twee keer gekampeerd, als ik haar fobo moet geloven, dus eventueel een nieuwe camping zoeken zal wel niet zo'n drama zijn
Ze blijven netjes bij de tent, ook als er mensen vlak langs lopen of een van ons even naar het toiletgebouw is o.i.d., melden dat ze hun behoefte moeten doen zodat we een stukje met ze kunnen gaan lopen en zoeken verder gewoon een lekker plekje in de schaduw.quote:Op zondag 19 april 2009 18:17 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Hoewel ik me kamperen met een hond moeilijk voor kan stellen, het lijkt me niet praktisch (in ieder geval niet met mijn hond).
I know.quote:
En dat is dus ook precies wat wij gaan doen. Mijn schoonmoeder is met de vut en heeft verder niets te doen (qua werk of vrijwilligerswerk ofzo. Bovendien hebben ze al eens een pup opgevoed). En in het weekend lopen wij er dus achteraan de hele dag en houden wij hem in de gaten. No problemo dus.quote:Op zondag 19 april 2009 16:55 schreef Syrena het volgende:
[..]
Ja maar de meeste mensen onderschatten hoe ontzettend veel werk een pup is. Ozzie heeft bijvoorbeeld niks gesloopt in huis, maar dat kwam omdat we 24/7 op hem letten en achter hem aan liepen om te kijken wat ie ging doen en meteen konden ingrijpen als er geknaagd werd.
Waar lees jij dat? Ik mocht vroeger geen hond, dus ik heb daarmee mijn zin al niet gekregen. Nu heb ik eindelijk die keus zelf in de hand en kan ik die dus gelukkig ook nemen.quote:Op zondag 19 april 2009 17:00 schreef waterkip het volgende:
maar ja je hebt altijd je gelijk zin gekregen.
TS heeft geen vaste camping, maar een caravan waarmee we jaarlijks naar frankrijk gaan. De hond van mijn schoonouders is ook altijd mee geweest naar frankrijk met de caravan en daar kies je de camping dus op uit. En ja, dat zullen we ook zeker doen. We zullen alleen moeten kijken dat we tegelijk met schoonouders op vakantie zijn, anders zit hij dus alleen. Maar goed, zoiets is met een hondenuitlaatservice ook wel weer te regelen of eventueel met buren die hem uitlaten. Ik zie de problemen dus niet zo. Alleen het opvoeden zal veel tijd kosten, maar dat gaat ons ook wel lukken. Aangezien mijn schoonouders al ervaring hebben met pups opvoeden.quote:Op zondag 19 april 2009 18:22 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ja met mijn hond ook niet. Maar ik doelde meer op als TS een vaste camping heeft. Als daar geen honden toegestaan zijn, zal ze een andere camping moeten zoeken. Wil ze dat niet, dan heeft ze een problemo.
Wat nu met de hond als je allerliefste schat je verlaat voor Ivetje 2.0?quote:Op zondag 19 april 2009 18:41 schreef ivetje het volgende:
[..]
Waar lees jij dat? Ik mocht vroeger geen hond, dus ik heb daarmee mijn zin al niet gekregen. Nu heb ik eindelijk die keus zelf in de hand en kan ik die dus gelukkig ook nemen.
Ik heb een hele moeilijke hond. Ik hou ontzettend veel van hem, zonder enige twijfel. Maar het is gewoon een ontzettend moeilijk beest.quote:Op zondag 19 april 2009 18:30 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
I know.
overigens hoor, geheel losstaand van dit topic: dat je aan honden bent begonnen Qwea!als ik je verhalen zo lees moet het hell and horror zijn om een hond te hebben, en kan 90% van NL er maar beter niet aan beginnen.
wat ik wil zeggen is dat het in dit topic wel lijkt alsof het onmogelijk is een hond te hebben... hoewel ik het met veel zaken eens ben die hier besproken worden, denk ik ook dat een groot deel wel overdreven wordt.
just saying
Dus je wilt op vakantie eventueel, en dan eventueel je hond achterlaten in je huis. Zodat de buren hem uitlaten. Laten we ervan uit gaan dat je buren je hond 4x uit laten. gedurende een uur. Dan zit je hond 20!!! uur alleen thuis. Meerdere dagen achtereen.quote:Op zondag 19 april 2009 18:47 schreef ivetje het volgende:
[..]
TS heeft geen vaste camping, maar een caravan waarmee we jaarlijks naar frankrijk gaan. De hond van mijn schoonouders is ook altijd mee geweest naar frankrijk met de caravan en daar kies je de camping dus op uit. En ja, dat zullen we ook zeker doen. We zullen alleen moeten kijken dat we tegelijk met schoonouders op vakantie zijn, anders zit hij dus alleen. Maar goed, zoiets is met een hondenuitlaatservice ook wel weer te regelen of eventueel met buren die hem uitlaten. Ik zie de problemen dus niet zo. Alleen het opvoeden zal veel tijd kosten, maar dat gaat ons ook wel lukken. Aangezien mijn schoonouders al ervaring hebben met pups opvoeden.
aaah, goede vraag!quote:Op zondag 19 april 2009 18:47 schreef waterkip het volgende:
[..]
Wat nu met de hond als je allerliefste schat je verlaat voor Ivetje 2.0?
Nou ja, als je zo gaat denken, kun je nooit een hond nemenquote:Op zondag 19 april 2009 18:53 schreef Qwea het volgende:
[..]
aaah, goede vraag!
En zeg niet "joah maar we hebben al 10 jaar een relatie, zijn getrouwd dus dat gebeurt niet!"
Een hond kan heel oud worden, en je weet nooit wat er kan gebeuren.
Ook dat is natuurlijk gewoon een kwestie van rekening met je hond houden. Wij gaan altijd met de auto op vakantie zodat de hond mee kan.quote:Op zondag 19 april 2009 18:21 schreef Qwea het volgende:
[..]
En als je met het vliegtuig naar de Middellandse zee gaat, dan kan je hond natuulk niet mee. Een hond in het vrachtruim, en hij mag bijna in geen hotel binnen.
Ik snap je ook wel.quote:Op zondag 19 april 2009 18:50 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik heb een hele moeilijke hond. Ik hou ontzettend veel van hem, zonder enige twijfel. Maar het is gewoon een ontzettend moeilijk beest.
Kan niet met andere honden, niet met kinderen, sommige volwassenen moet hij niet, is ontzettend dominant, ontzettend koppig, heeft overal last van (artrose, voedselallergie, bloedoren, HD, gescheurde kruis/kniebanden, 3de ooglid, prostaat problemen, ontstoken oren om de haverklap, ect)
Het is prima als iemand een hond wil, maar een hond is niet alleen maar joy happy joy. Een hond is ook "Godverdomme nou alweer?!?!?!" Of "Tering luister toch eens!"
Just saying.
Nou hierbij gaat het specifiek even over de 2 huisjes.quote:Op zondag 19 april 2009 18:54 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Nou ja, als je zo gaat denken, kun je nooit een hond nemen. Dat geldt dan voor iedereen.
quote:Op zondag 19 april 2009 18:47 schreef ivetje het volgende:
[..]
TS heeft geen vaste camping, maar een caravan waarmee we jaarlijks naar frankrijk gaan. De hond van mijn schoonouders is ook altijd mee geweest naar frankrijk met de caravan en daar kies je de camping dus op uit. En ja, dat zullen we ook zeker doen. We zullen alleen moeten kijken dat we tegelijk met schoonouders op vakantie zijn, anders zit hij dus alleen. Maar goed, zoiets is met een hondenuitlaatservice ook wel weer te regelen of eventueel met buren die hem uitlaten. Ik zie de problemen dus niet zo. Alleen het opvoeden zal veel tijd kosten, maar dat gaat ons ook wel lukken. Aangezien mijn schoonouders al ervaring hebben met pups opvoeden.
Ik neem aan dat TS en schoonouders daar afspraken over maken. Zoals jij dat met je vriend hebt gedaan.quote:Op zondag 19 april 2009 18:56 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou hierbij gaat het specifiek even over de 2 huisjes.
Aangezien de hond bij haar schoonouders is, dus de ouders van haar vriend. Als vriendlief hem peert, wat dan?
Mijn hond is van mij. Als vriendlief hem peert gaat hij zonder hond.
tuurlijk. Ik heb heel veel happy joy happy joy momenten. En ik hoop dat TS die ook krijgt als ze besluit een hondje te nemen. Ik vind het alleen echt ontzettend belangrijk dat ze elk aspect afweegt en er niet te licht over denkt.quote:Op zondag 19 april 2009 18:56 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Ik snap je ook wel.
Maar het klinkt allemaal zo zwart... Je hebt toch ook met een moeilijke hond joy happy joy momenten?
En zou TS naast de "Godverdomme nou alweer?!?!?!" of "Tering luister toch eens!" momenten geen joy happy joy momenten kunnen hebben?
Eerlijk, als ik niet beter zou weten, zou ik haast blij zijn dat ik geen hond, maar een konijn heb (wat overigens ook overal last van heeft, maar dat is weer een ander verhaal)
En ik wil ook helemaal geen hond, met ons appartement en beide met een 40 urige werkweek. Dat vind ik zielig.
Ik heb geen afspraken gemaakt. Baloe is al 9 jaar van mij, en mijn vriend is er "pas" 4 jaar.quote:Op zondag 19 april 2009 18:58 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Ik neem aan dat TS en schoonouders daar afspraken over maken. Zoals jij dat met je vriend hebt gedaan.
Op die manier, dan snap ik hetquote:Op zondag 19 april 2009 18:56 schreef Qwea het volgende:
[..]
Nou hierbij gaat het specifiek even over de 2 huisjes.
Aangezien de hond bij haar schoonouders is, dus de ouders van haar vriend. Als vriendlief hem peert, wat dan?
Mijn hond is van mij. Als vriendlief hem peert gaat hij zonder hond.
Je zou ook kunnen besluiten om niet op vakantie te gaan in het welzijn van je hond als het niet te combineren valt met je schoonouders .quote:Op zondag 19 april 2009 18:47 schreef ivetje het volgende:
[..]
Dat sowiesoquote:Op zondag 19 april 2009 18:58 schreef Qwea het volgende:
[..]
tuurlijk. Ik heb heel veel happy joy happy joy momenten. En ik hoop dat TS die ook krijgt als ze besluit een hondje te nemen. Ik vind het alleen echt ontzettend belangrijk dat ze elk aspect afweegt en er niet te licht over denkt.
Niemand heeft er wat aan als blijkt dat het een dominante kut hond blijkt te zijn die alles sloopt en niet alleen kan zijn. Enkel omdat TS graag een hond wil delen met haar schoonouders.
Dat zou ik gewoon ontzettend zielig vinden. En mocht TS toch echt een hond nemen, dan raad ik TS aan om naar een Fokker te gaan. En geen broodfok.
Maar hij weet het dus wel. Dat is toch ook een afspraak? Of verstandhouding of zo. Hoe je het wil zeggen. Punt is dat het hem duidelijk isquote:Op zondag 19 april 2009 18:59 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik heb geen afspraken gemaakt. Baloe is al 9 jaar van mij, en mijn vriend is er "pas" 4 jaar.
Opvoeding hond>schoonoudersquote:Op zondag 19 april 2009 18:57 schreef Guppyfriend het volgende:
Dat met die relatie slaat natuurlijk nergens op. Dan kan niemand aan een hond/kat/konijn/kind (!!) beginnen.
Nou precies. Wij gaan ook niet op vakantie. Mijn hond kan gewoon bij mijn ouders blijven omdat ik nog thuis woon... maar ik wil hem gewoon daar niet achter laten. Of we gaan ergens heen waar naar toe Baloe mee kan (belgische ardennen ofzo) of we gaan niet. Nou en de afgelopen 4 jaar zijn we niet geweest, omdat Baloe met zn gezondheid liep te kloten. Naja, helaas.quote:Op zondag 19 april 2009 18:59 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Op die manier, dan snap ik het. ZO bedoelde ik het ook toen ik zei dat een hond heel oud kan worden. Wij zaten na bijna 18 jaar ook al een beetje met de handen in het haar soms, want alle kids gingen fulltime aan het werk en/of het huis uit en m'n ouders waren juist minder gaan werken zodat ze leuke dingen konden doen, en dan konden ze nog niet op vakantie omdat ze dan met de hond zaten.
Nou, ik neem aan dat hij zo snugger is om hetzelf te bedenkenquote:Op zondag 19 april 2009 19:02 schreef Guppyfriend het volgende:
[..]
Maar hij weet het dus wel. Dat is toch ook een afspraak? Of verstandhouding of zo. Hoe je het wil zeggen. Punt is dat het hem duidelijk is
Ik ga niet zonder hond op vakantie, dat lees je verkeerd. Als mijn schoonouders zonder hond op vakantie zijn, dan zit hij tijdens ons werk alleen thuis. En dan kunnen de buren hem eventueel uitlaten etc. Wat denk je nou? Je probeert me volgens mij op elke reactie zwart te maken bij alle andere users en probeert me op elk ding af te zeiken. Zoek een andere hobby zeg!quote:Op zondag 19 april 2009 18:52 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dus je wilt op vakantie eventueel, en dan eventueel je hond achterlaten in je huis. Zodat de buren hem uitlaten. Laten we ervan uit gaan dat je buren je hond 4x uit laten. gedurende een uur. Dan zit je hond 20!!! uur alleen thuis. Meerdere dagen achtereen.
nee, zal die tof vinden
Dan moet je het er fatsoenlijk neerzetten. Ik ben niet de enige die deze gedachten had. Neem een cursus correct schrijven.quote:Op zondag 19 april 2009 19:16 schreef ivetje het volgende:
[..]
Ik ga niet zonder hond op vakantie, dat lees je verkeerd. Als mijn schoonouders zonder hond op vakantie zijn, dan zit hij tijdens ons werk alleen thuis. En dan kunnen de buren hem eventueel uitlaten etc. Wat denk je nou? Je probeert me volgens mij op elke reactie zwart te maken bij alle andere users en probeert me op elk ding af te zeiken. Zoek een andere hobby zeg!
Mijn idee was dat een oudere hond er sneller problemen mee zal hebben om in het weekend bij ons te zijn en doordeweeks bij mijn schoonouders. Ik had het idee dat je een pup er heel snel aan kan laten wennen en het dus normaal is voor hem. Lijkt me dat hij er dan minder snel problemen mee heeft. Maar een wat oudere hond is altijd een optie, het liefst haal ik er 1 uit het asiel maar daar zitten zo weinig pups. En aangezien ons dat wat handiger leek ivm dat wennen hebben we daar nog niet over nagedacht eigenlijkquote:Op zondag 19 april 2009 18:54 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Ook dat is natuurlijk gewoon een kwestie van rekening met je hond houden. Wij gaan altijd met de auto op vakantie zodat de hond mee kan.
Ik denk dat TS zich vergist als ze denkt dat het ook "haar hond" zal zijn, maar voor de rest kun je overal problemen zoeken. De schoonouders en vreind van TS hebben meerdere honden gehad dus zij weten (neem ik aan) waar ze aan beginnen.
TS, ik vroeg al eerder of je ook nagedacht had over een volwassen hond?
Ivetjequote:Op zondag 19 april 2009 19:18 schreef ivetje het volgende:
[..]
Mijn idee was dat een oudere hond er sneller problemen mee zal hebben om in het weekend bij ons te zijn en doordeweeks bij mijn schoonouders. Ik had het idee dat je een pup er heel snel aan kan laten wennen en het dus normaal is voor hem. Lijkt me dat hij er dan minder snel problemen mee heeft. Maar een wat oudere hond is altijd een optie, het liefst haal ik er 1 uit het asiel maar daar zitten zo weinig pups. En aangezien ons dat wat handiger leek ivm dat wennen hebben we daar nog niet over nagedacht eigenlijk
Hij zal dan dus 4 dagen alleen zitten. Van ongeveer 9 tot 7. Heb zelf soms avonddienst en ga dan pas om 10 uur de deur uit. En eventueel zou mijn vriend eerder kunnen gaan werken zodat hij weer eerder thuis is. Dan zou het dus tussen 9 en half 6 zijn ofzo. En dan gedurende 3 weken waarschijnlijk. Daarom lijkt het me dus ook handiger om de zomervakantie af te stemmen op elkaar (met schoonouders). Dan hebben we het probleem van 3 weken moeten overbruggen dus al niet meer.quote:Op zondag 19 april 2009 19:17 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dan moet je het er fatsoenlijk neerzetten. Ik ben niet de enige die deze gedachten had. Neem een cursus correct schrijven.
Anyway, hoeveel dagen zit die hond dan hoelang alleen?
Het punt is dat er best veel honden zijn die er moeite mee hebben om "uit logeren" te gaan. En aangezien de hond het grootste deel van de tijd bij jouw schoonouders woont zal hij de weekenden en vakanties bij jullie als logeren ervaren (in de zin van niet thuis bij de eigen baasjes). Er zijn een hoop honden die dat best leuk zullen vinden maar er zijn er net zoveel die er niet tegen kunnen. Bij een pup kun je nog niet voorspellen hoe dat gaat lopen. Neem je een volwassen hond dan is bekend hoe het karakter van de hond is en valt een stuk beter in te schatten of hij het leuk gaat vinden.quote:Op zondag 19 april 2009 19:18 schreef ivetje het volgende:
[..]
Mijn idee was dat een oudere hond er sneller problemen mee zal hebben om in het weekend bij ons te zijn en doordeweeks bij mijn schoonouders. Ik had het idee dat je een pup er heel snel aan kan laten wennen en het dus normaal is voor hem. Lijkt me dat hij er dan minder snel problemen mee heeft. Maar een wat oudere hond is altijd een optie, het liefst haal ik er 1 uit het asiel maar daar zitten zo weinig pups. En aangezien ons dat wat handiger leek ivm dat wennen hebben we daar nog niet over nagedacht eigenlijk
Uhm, hoe bedoel je doorbrengen? Hij zal zowiezo niet heel vaak alleen zijn, want in het weekend zijn we soms alleen op zaterdagavond weg en verder niet. Mochten we in het weekend bij mijn ouders in duitsland zijn dan blijft hij bij mijn schoonouders of hij gaat mee als mijn ouders het goed vinden. Daar kan hij ook lekker in een mega-grote tuin rondrennen en heerlijk wandelen enzo. En verder wonen wij straks net over de dijk met daarachter de uiterwaarden en een meer waar we omheen kunnen wandelen etc. en er is een bos om de hoek. Hij zal bij ons geen aandacht te kort komen iig en bij mijn schoonouders ook echt niet.quote:Op zondag 19 april 2009 19:22 schreef waterkip het volgende:
Wat is de schatting dat je gemiddeld per week,weekend met jou hond doorbrengt?
Dat is idd ook weer zo. Misschien daar toch over nadenkenquote:Op zondag 19 april 2009 19:28 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Het punt is dat er best veel honden zijn die er moeite mee hebben om "uit logeren" te gaan. En aangezien de hond het grootste deel van de tijd bij jouw schoonouders woont zal hij de weekenden en vakanties bij jullie als logeren ervaren (in de zin van niet thuis bij de eigen baasjes). Er zijn een hoop honden die dat best leuk zullen vinden maar er zijn er net zoveel die er niet tegen kunnen. Bij een pup kun je nog niet voorspellen hoe dat gaat lopen. Neem je een volwassen hond dan is bekend hoe het karakter van de hond is en valt een stuk beter in te schatten of hij het leuk gaat vinden.
Waar lees jij nou weer dat er iets niet mee mag op vakantiequote:Op zondag 19 april 2009 19:31 schreef Ynske het volgende:wat een topic
is dit serieus?
@TS, als je straks kinderen wilt, doe je die door de week ook naar je ouders, en in t weekend alleen thuis?
ow en niet mee op vakantie nemen he, stug naar je schoonouders brengen
quote:Op zondag 19 april 2009 19:33 schreef ivetje het volgende:
[..]
Waar lees jij nou weer dat er iets niet mee mag op vakantie![]()
quote:Op zondag 19 april 2009 19:29 schreef ivetje het volgende:
[..]
Uhm, hoe bedoel je doorbrengen? Hij zal zowiezo niet heel vaak alleen zijn, want in het weekend zijn we soms alleen op zaterdagavond weg en verder niet. Mochten we in het weekend bij mijn ouders in duitsland zijn dan blijft hij bij mijn schoonouders of hij gaat mee als mijn ouders het goed vinden. Daar kan hij ook lekker in een mega-grote tuin rondrennen en heerlijk wandelen enzo. En verder wonen wij straks net over de dijk met daarachter de uiterwaarden en een meer waar we omheen kunnen wandelen etc. en er is een bos om de hoek. Hij zal bij ons geen aandacht te kort komen iig en bij mijn schoonouders ook echt niet.
nee, kinderen moet je ook voor zorgen, voor een hond ook, en beide sleep je niet zo heen en weer als jij van plan bent met een hondquote:Als je je ergens mee wil bemoeien, lees dan ook alles even door. Kinderen vind ik toch wel weer iets heel anders dan een hond (waarschijnlijk gaat hier ook iedereen weer over vallen...prima).
t is een vergelijking om je in te laten zien wat voor achterlijke acties jullie willen gaan uithalen met een hondquote:Daarnaast willen mijn ouders niet eens voor mijn kids zorgen, dus dat zal ook niet gebeuren hoor. En wie weet wil ik wel helemaal geen kids...wat heeft dit met het topic te maken?
Dat is gewoon te lang. Zeker voor een pup. Want als je morgen een pup neemt, en je doet het op deze manier met de huidige zomervakantie, dan kunnen je buren elk uur langs komen. Ik wil zelfs weten elke 15 min. Anders knaagt hij/zij wel wat stuk.quote:Op zondag 19 april 2009 19:27 schreef ivetje het volgende:
[..]
Hij zal dan dus 4 dagen alleen zitten. Van ongeveer 9 tot 7. Heb zelf soms avonddienst en ga dan pas om 10 uur de deur uit. En eventueel zou mijn vriend eerder kunnen gaan werken zodat hij weer eerder thuis is. Dan zou het dus tussen 9 en half 6 zijn ofzo. En dan gedurende 3 weken waarschijnlijk. Daarom lijkt het me dus ook handiger om de zomervakantie af te stemmen op elkaar (met schoonouders). Dan hebben we het probleem van 3 weken moeten overbruggen dus al niet meer.
Ach, dus je bent eigenlijk zelf niet zo bedreven met honden, maar loopt wel even stoer te doen op een forum tegen een wildvreemd persoon.quote:Op zondag 19 april 2009 18:50 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik heb een hele moeilijke hond. Ik hou ontzettend veel van hem, zonder enige twijfel. Maar het is gewoon een ontzettend moeilijk beest.
Waarom zijn kinderen anders dan een hond? Ze hebben evenveel aandacht nodig. Ik zie mijn hond toch wel als mijn kindje.quote:Op zondag 19 april 2009 19:33 schreef ivetje het volgende:
[..]
Waar lees jij nou weer dat er iets niet mee mag op vakantieAls je je ergens mee wil bemoeien, lees dan ook alles even door. Kinderen vind ik toch wel weer iets heel anders dan een hond (waarschijnlijk gaat hier ook iedereen weer over vallen...prima). Daarnaast willen mijn ouders niet eens voor mijn kids zorgen, dus dat zal ook niet gebeuren hoor. En wie weet wil ik wel helemaal geen kids...wat heeft dit met het topic te maken?
Ach, de kruisvaarders hier weten het toch altijd beter.quote:Op zondag 19 april 2009 18:54 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Nou ja, als je zo gaat denken, kun je nooit een hond nemen. Dat geldt dan voor iedereen.
98% van dit topic vindt het een achterlijke actie. Maar dat wil je dan weer niet lezen. En nogmaals ; enkel op ras kun je niet afgaan want je weet nooit hoe zn karakter uitvalt. Dus niks niet juiste hond kiezen. Dat weet je pas nadat je er 1 hebt.quote:Op zondag 19 april 2009 19:42 schreef ivetje het volgende:
JIJ vind het een achtelijke actie. Als je er de juiste hond voor kiest vind hij het geen enkel probleem en vind ie het waarschijnlijk zelfs leuk. Daarnaast vinden mijn ouders kinderen geen enkel probleem verder, dus die zouden gewoon meegaan. Maar goed, ik vind dat een heel ander geval dan een hond. Bovendien moet je blij zijn dat het hier over een hond gaat...er zijn genoeg mensen die echt op deze manier met hun kinderen om gaan. Daar zou ik me persoonlijk drukker om maken dan 2 mensen die met alle liefde een hond willen nemen en daar ook goed voor willen zorgen.
Wij hebben Ozzie niet alleen gelaten toen ie nog niet zindelijk was, maar we waren met drie mensen thuis (pa, ma en ik), dus dat was vrij gemakkelijk te regelen. Toen hij wel zindelijk was lieten we hem wel eens alleen, maar dat was maximaal een uur, dat hebben we nu uitgebouwd tot 4 uur. Als mijn ouders 's avonds weggaan laten ze hem eerst nog uit, als ik 's middags met mijn moeder wegga laat ze hem ook altijd nog uit vantevoren.quote:Op zondag 19 april 2009 19:25 schreef ivetje het volgende:
En dat over het beeïndigen van de relatie. Daar zullen we dan zeker wel afspraken over maken, maar daar ga ik me niet druk om maken. Op die manier kan je idd niks nemen. En ik weet inmiddels wel dat lang niet iedereen het hier eens is met de 2 huizen, dat hoeft niet in elke post weer terug te komen. Ik ben er zelf van overtuigd dat dat wel goed zal komen, wil alleen even wat info over het opvoeden van een pup. Weet dat mijn schoonouders hem in de badkamer hielden als ze hem toch even alleen lieten toen hij nog niet zindelijk was. Meer mensen die dit hebben gedaan?
quote:Op zondag 19 april 2009 19:22 schreef waterkip het volgende:
Wat is de schatting dat je gemiddeld per week,weekend met jou hond doorbrengt?
Inmiddels is het denk ik de 4e keer dat ik aan moet geven dat we een puppy zo lang niet alleen zullen laten. Daar ga ik het dus niet nog een keer over hebben. En vakanties hebben we nu ook vaak samen, dus dat zal geen probleem vormen. Verder vind ik een kind toch een stap verder dan een hond, maar goed. Daar zal iedereen een andere mening over hebben.quote:Op zondag 19 april 2009 19:46 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dat is gewoon te lang. Zeker voor een pup. Want als je morgen een pup neemt, en je doet het op deze manier met de huidige zomervakantie, dan kunnen je buren elk uur langs komen. Ik wil zelfs weten elke 15 min. Anders knaagt hij/zij wel wat stuk.
En ook voor een volwassen hond vind ik dit zo lang niet te doen. Je zult er dus gewoon voor moeten zorgen dat de vakanties overeen komen.
Waarom zijn er dan hier mensen bij wie het wel werkt op deze manier? Als het bij 1 iemand kan, kan het bij ons ook vast wel.quote:Op zondag 19 april 2009 19:59 schreef TrailerTrash het volgende:
wow.. vol verbazing dit topic gelezen![]()
TS weet duidelijk niet wat de behoeftes van een hond zijn dus realiseer je aub op tijd dat dit niet gaat werken
Als je even verder leest zitten we ook aan een hond uit het asiel te denken waarvan wel bekent is dat hij "logeren" geen probleem vind. Dan is het dus wel de juiste hond kiezenquote:Op zondag 19 april 2009 19:50 schreef Qwea het volgende:
[..]
98% van dit topic vindt het een achterlijke actie. Maar dat wil je dan weer niet lezen. En nogmaals ; enkel op ras kun je niet afgaan want je weet nooit hoe zn karakter uitvalt. Dus niks niet juiste hond kiezen. Dat weet je pas nadat je er 1 hebt.
Ik ben heel bedreven met honden. Waar maak jij uit op dat ik dat niet ben? omdat mijn hond dominant is? omdat mijn hond niet met kinderen overweg kan omdat hij daar ontzettend bang voor is?quote:Op zondag 19 april 2009 19:46 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Ach, dus je bent eigenlijk zelf niet zo bedreven met honden, maar loopt wel even stoer te doen op een forum tegen een wildvreemd persoon.
![]()
FOK!
Je roept nou wel zo hard dat je een puppy niet alleen zult laten, maar stel nou even dat je geen gezamelijke vakantie kan nemen. Met je schoonouders. Dan neem ik aan dat je vriend en jij om de beurt vakantie nemen om telkens bij je pup je zijn?quote:Op zondag 19 april 2009 20:00 schreef ivetje het volgende:
[..]
Inmiddels is het denk ik de 4e keer dat ik aan moet geven dat we een puppy zo lang niet alleen zullen laten. Daar ga ik het dus niet nog een keer over hebben. En vakanties hebben we nu ook vaak samen, dus dat zal geen probleem vormen. Verder vind ik een kind toch een stap verder dan een hond, maar goed. Daar zal iedereen een andere mening over hebben.
Als er bij 1 iemand kanker "genezen" kan worden, wil dat niet zeggen dat dat bij jou ook lukt.quote:Op zondag 19 april 2009 20:01 schreef ivetje het volgende:
[..]
Waarom zijn er dan hier mensen bij wie het wel werkt op deze manier? Als het bij 1 iemand kan, kan het bij ons ook vast wel.
Als er een pup komt, komt hij er pas na de zomervakantie en tegen het volgend jaar is ie al groot genoeg om zindelijk te zijn en mee te gaan enzo. De vakantie met pup zal dus geen probleem zijn.quote:Op zondag 19 april 2009 20:05 schreef Qwea het volgende:
[..]
Je roept nou wel zo hard dat je een puppy niet alleen zult laten, maar stel nou even dat je geen gezamelijke vakantie kan nemen. Met je schoonouders. Dan neem ik aan dat je vriend en jij om de beurt vakantie nemen om telkens bij je pup je zijn?
Oke. Maar dan moet je dus een hond hebben die zn plek in de roedel al kent, het niet erg vindt om uit logeren te gaan, het niet erg vindt om alleen te blijven, niks sloopt, en met andere dieren overweg kan, enz.quote:Op zondag 19 april 2009 20:03 schreef ivetje het volgende:
[..]
Als je even verder leest zitten we ook aan een hond uit het asiel te denken waarvan wel bekent is dat hij "logeren" geen probleem vind. Dan is het dus wel de juiste hond kiezen
Mijn schoonouders hebben ook een hond gehad en weten er dus ook wel wat vanaf. Daarnaast heeft een vriendin van me dus ook soms een jack russel van haar ouders in huis waarmee het prima gaat. Hun mening vind ik toch nog wel wat belangrijker dan die van wat Fok!users om heel eerlijk te zijn.quote:Op zondag 19 april 2009 20:05 schreef waterkip het volgende:
De vraag of er een hond komt is denk ik buiten kijf ,je hebt de beslissing al genomen.
Blijft de vraag hoe je tegenover de negatieve reacties van bepaalde mensen hier op het forum staat,die in het bezit zijn van (een) hond(en), en dus als ervaringsdeskundige gezien kunnen worden.
Nee, maar het wil ook niet zeggen dat je het niet voor elkaar kan krijgen. We zullen gewoon consequent moeten zijn en allemaal hetzelfde moeten omgaan met de hond. Ik ben niet iemand die de hond snel over me heen laat lopen. Hij zal snel genoeg weten wie de baas is in het huis waar hij is. Daarnaast is mijn schoonvader er ook nog die daarin heel duidelijk is.quote:Op zondag 19 april 2009 20:06 schreef Qwea het volgende:
[..]
Als er bij 1 iemand kanker "genezen" kan worden, wil dat niet zeggen dat dat bij jou ook lukt.
Leuk nog iemand erbij die denkt boven de hond in de roedel te staan, denk je echt dat dat arme beestje nog snapt naar wie ie moet luisteren en wie de roedelleider is?quote:Op zondag 19 april 2009 20:11 schreef ivetje het volgende:
[..]
Nee, maar het wil ook niet zeggen dat je het niet voor elkaar kan krijgen. We zullen gewoon consequent moeten zijn en allemaal hetzelfde moeten omgaan met de hond. Ik ben niet iemand die de hond snel over me heen laat lopen. Hij zal snel genoeg weten wie de baas is in het huis waar hij is. Daarnaast is mijn schoonvader er ook nog die daarin heel duidelijk is.
Waarom open je dit topic danquote:Op zondag 19 april 2009 20:09 schreef ivetje het volgende:
[..]
Mijn schoonouders hebben ook een hond gehad en weten er dus ook wel wat vanaf. Daarnaast heeft een vriendin van me dus ook soms een jack russel van haar ouders in huis waarmee het prima gaat. Hun mening vind ik toch nog wel wat belangrijker dan die van wat Fok!users om heel eerlijk te zijn.
Wij hebben net een huis gekocht en daar zijn we van plan om zeker 30 jaar te blijven wonen. Tenzij we uit elkaar gaan is daar geen sprake van. En mijn schoonouders zie ik ook echt niet weggaan...oud genoeg om naar een bejaardenhuis te gaan zijn ze nog niet en de kids zijn het huis bijna allemaal uit dus plek genoeg. Mochten ze wel verhuizen, blijven ze toch hier in het dorp en zullen ze nooit ver weg zijn. Dat probleem maak ik me dus al helemaal niet druk omquote:Op zondag 19 april 2009 20:10 schreef Lienekien het volgende:
Is de vraag al opgeworpen hoe het zou moeten als jullie of je schoonouders zouden gaan verhuizen?
quote:Op zondag 19 april 2009 20:11 schreef ivetje het volgende:
[..]
Nee, maar het wil ook niet zeggen dat je het niet voor elkaar kan krijgen. We zullen gewoon consequent moeten zijn en allemaal hetzelfde moeten omgaan met de hond. Ik ben niet iemand die de hond snel over me heen laat lopen. Hij zal snel genoeg weten wie de baas is in het huis waar hij is. Daarnaast is mijn schoonvader er ook nog die daarin heel duidelijk is.
Ooh, en jij laat niet over je heen lopen, en je schoonvader ook niet. Wie is dan roedelleider? jij of je schoonvader? 1 van julllie moet een positie lager. Wil de hond het iig nog een beetje snappen.quote:Op zondag 19 april 2009 20:11 schreef ivetje het volgende:
[..]
Nee, de hond over je heen laten lopen en hem lekker z'n gang laten gaan in alles wat ie wilquote:Op zondag 19 april 2009 20:13 schreef Ynske het volgende:
[..]
Leuk nog iemand erbij die denkt boven de hond in de roedel te staan, denk je echt dat dat arme beestje nog snapt naar wie ie moet luisteren en wie de roedelleider is?
[..]
Waarom open je dit topic dan
Mijn hond was ook heel moeilijk. Maar ik mis haar wel elk moment van de dag en geen haar op m'n hoofd die ooit spijt heeft gehad dat we haar in huis hebben genomenquote:Op zondag 19 april 2009 19:46 schreef Poepoog het volgende:
[..]
Ach, dus je bent eigenlijk zelf niet zo bedreven met honden, maar loopt wel even stoer te doen op een forum tegen een wildvreemd persoon.
![]()
FOK!
Verdoe je tijd niet ,jij ziet het helemaal verkeerd volgens TSquote:Op zondag 19 april 2009 20:15 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ooh, en jij laat niet over je heen lopen, en je schoonvader ook niet. Wie is dan roedelleider? jij of je schoonvader? 1 van julllie moet een positie lager. Wil de hond het iig nog een beetje snappen.
Een kind is inderdaad iets anders dan een hond, een kind kun je op een gegeven moment dingen uitleggen, een hond niet. Alsof je 13 jaar ofzo voor een kleuter zorgt. En daarna voor een peuter, want dan worden ze zo dement als een deur. Niet dat een hond meer zorgt vergt dan een kind, lijkt me stug, maar je kunt niet zo makkelijk met een hond heen en weer slepen als je denkt. Het wordt waarschijnlijk de hond van je schoonouders en hij gaat bij jullie in het weekend logeren. En in het weekend wil jij waarschijnlijk ook wel eens een dagje weg, dus dan zit de hond alsnog de hele dag alleen.quote:Op zondag 19 april 2009 20:00 schreef ivetje het volgende:
[..]
Inmiddels is het denk ik de 4e keer dat ik aan moet geven dat we een puppy zo lang niet alleen zullen laten. Daar ga ik het dus niet nog een keer over hebben. En vakanties hebben we nu ook vaak samen, dus dat zal geen probleem vormen. Verder vind ik een kind toch een stap verder dan een hond, maar goed. Daar zal iedereen een andere mening over hebben.
'Soms in huis hebben' is iets heel anders dan elk weekend.quote:Op zondag 19 april 2009 20:09 schreef ivetje het volgende:
[..]
Mijn schoonouders hebben ook een hond gehad en weten er dus ook wel wat vanaf. Daarnaast heeft een vriendin van me dus ook soms een jack russel van haar ouders in huis waarmee het prima gaat. Hun mening vind ik toch nog wel wat belangrijker dan die van wat Fok!users om heel eerlijk te zijn.
Ja of als jullie huis afbrand , of als jullie allmaal tegelijk dood gaan of of ofquote:Op zondag 19 april 2009 20:10 schreef Lienekien het volgende:
Is de vraag al opgeworpen hoe het zou moeten als jullie of je schoonouders zouden gaan verhuizen?
En daar ga je de mist in. De hond heeft niet uit te maken wie de roedelleider is. Dat maakt de roedelleider uit.quote:Op zondag 19 april 2009 20:17 schreef ivetje het volgende:
[..]
Nee, de hond over je heen laten lopen en hem lekker z'n gang laten gaan in alles wat ie wilIk geef alleen maar aan dat we niet over ons heen laten lopen door de hond. Wie z'n "roedelleider" wordt maakt ie zelf maar uit (waarschijnlijk mijn shoonvader), maar als ie bij ons is zal ie toch ook moeten luisteren naar 1 van ons en ik ga er vanuit dat ie dat ook wel zal doen en dat dat ons wel lukt met de opvoeding (in het geval van en puppy).
En ik open dit topic om even te weten wat er komt kijken bij het opvoeden van een puppy. Niet om te horen dat het een slecht idee is of dat we het niet moeten doen etc. Nee, ik wil tipc over opvoeden van een puppy, want misschien zien we dingen over het hoofd. Maar als ik het zo lees denk ik niet dat ik hier heel veel aan zal gaan hebben helaas.
Als wij in het weekend een hele dag weg gaan komt hij niet bij ons. Ik laat de hond geen hele dag alleen zitten, dat is ook echt niet de bedoeling. Vandaar dus ook dat we zomervakanties het beste kunnen afstemmen op elkaar, of iig in het uiterste geval iemand zoeken die hem uit kan laten tussendoor.quote:Op zondag 19 april 2009 20:21 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Een kind is inderdaad iets anders dan een hond, een kind kun je op een gegeven moment dingen uitleggen, een hond niet. Alsof je 13 jaar ofzo voor een kleuter zorgt. En daarna voor een peuter, want dan worden ze zo dement als een deur. Niet dat een hond meer zorgt vergt dan een kind, lijkt me stug, maar je kunt niet zo makkelijk met een hond heen en weer slepen als je denkt. Het wordt waarschijnlijk de hond van je schoonouders en hij gaat bij jullie in het weekend logeren. En in het weekend wil jij waarschijnlijk ook wel eens een dagje weg, dus dan zit de hond alsnog de hele dag alleen.
En tien uur alleen is gewoon te lang voor een hond, maakt niet uit hoe vaak het is, punt. Je zult waarschijnlijk nog kwaad op 'm worden en gaan lopen miepen omdat je dan z'n pies en poep op moet ruimen.
Ik was net 9 toen we Sanne kregen, ik stond misschien 1 stapje boven haar in de roedel, mijn moeder was de über-roedelleidster en Sanne heeft nooit goed naar mij geluisterdquote:Op zondag 19 april 2009 20:14 schreef Qwea het volgende:
[..]Ja, dat zei ik ook in het begin
"ik ben de roedelleider. Baloe doet ALLES wat ik wil"
Yeah, rightNiet dus. Ik heb mijn positie ook braaf afgestaan aan mn vriend dan
Dan wordt het dus mijn schoonvader, maar goed ik heb dus zelf nooit een hond gehad en dit soort dingen zijn voor mij nieuw. Mijn vriend en schoonouders hebben hier wel ervaring mee en die zullen dus ook wel weten hoe we het moeten doen. En ik denk eigenlijk niet dat ik hier verder nog vragen heb, want ik krijg waarschijnlijk toch overal krietiek op. We gaan met mijn schoonouders maar eens om de tafel zitten en alles goed bespreken. Waarschijnlijk wordt het dan toch een asielhond waarvan we het karakter weten enzo. Ik ga eerst maar eens verhuizen over 2 weken en daarna nog op vakantie. Na de zomervakantie kijken we dan wel weer verderquote:Op zondag 19 april 2009 20:24 schreef Qwea het volgende:
[..]
En daar ga je de mist in. De hond heeft niet uit te maken wie de roedelleider is. Dat maakt de roedelleider uit.
Anders maakt hij mooi zelf uit dat hij de roedelleider is
Wat wil je CONCREET weten over het opvoeden van een pup? Kom maar met vragen.
Ik was 11, zelfde ideequote:Op zondag 19 april 2009 20:26 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Ik was net 9 toen we Sanne kregen, ik stond misschien 1 stapje boven haar in de roedel, mijn moeder was de über-roedelleidster en Sanne heeft nooit goed naar mij geluisterd. En ik woonde nog wel in hetzelfde huis
.
Hij blijft ook gewoon 2/3 dagen bij ze enzo. Enige verschil is dat het bij hen niet regelmatig is, maar iig vaak genoeg om dat ook als zijn huis te zienquote:Op zondag 19 april 2009 20:24 schreef CherryLips het volgende:
[..]
'Soms in huis hebben' is iets heel anders dan elk weekend.
Dus je mekkert al pagina's lang dat je vragen hebt, nou geef ik aan dat je die vragen kan stellen, en dan heb je ze niet meerquote:Op zondag 19 april 2009 20:27 schreef ivetje het volgende:
[..]
Dan wordt het dus mijn schoonvader, maar goed ik heb dus zelf nooit een hond gehad en dit soort dingen zijn voor mij nieuw. Mijn vriend en schoonouders hebben hier wel ervaring mee en die zullen dus ook wel weten hoe we het moeten doen. En ik denk eigenlijk niet dat ik hier verder nog vragen heb, want ik krijg waarschijnlijk toch overal krietiek op. We gaan met mijn schoonouders maar eens om de tafel zitten en alles goed bespreken. Waarschijnlijk wordt het dan toch een asielhond waarvan we het karakter weten enzo. Ik ga eerst maar eens verhuizen over 2 weken en daarna nog op vakantie. Na de zomervakantie kijken we dan wel weer verder
Zou jij er nog zin in hebben als je zo wordt afgezeken op elke post die je doet?quote:Op zondag 19 april 2009 20:31 schreef Qwea het volgende:
[..]
Dus je mekkert al pagina's lang dat je vragen hebt, nou geef ik aan dat je die vragen kan stellen, en dan heb je ze niet meer
*zucht*
Heey, jij wil je zin doordrijven en niet naar mensen luisteren die ervaring hebben.quote:Op zondag 19 april 2009 20:35 schreef ivetje het volgende:
[..]
Zou jij er nog zin in hebben als je zo wordt afgezeken op elke post die je doet?
Heb jij ervaring met een hond hebben samen met je schoonouders? Daar vroeg ik naar, niet naar gezeik over dat het niet gaat lukken en dat we achterlijk zijn etc. en geen hond waard zijn. Nee bedankt, laat maar. Ik haal zoals Syrena zegt wel een paar boeken en ga na de vakantie het asiel maar eens een bezoekje brengen.quote:Op zondag 19 april 2009 20:37 schreef Qwea het volgende:
[..]
Heey, jij wil je zin doordrijven en niet naar mensen luisteren die ervaring hebben.
Ik zou iig met een clicker gaan werken. Hara heeft me net overtuigd
Je wil het maar niet snappen he? Doe vooral wat jij wil. Ik zie je topic ter zijne tijd wel weer verschijnen.quote:Op zondag 19 april 2009 20:39 schreef ivetje het volgende:
[..]
Waar heb jij ervaring met een hond hebben samen met je schoonouders? Daar vroeg ik naar, niet naar gezeik over dat het niet gaat lukken en dat we achterlijk zijn etc. en geen hond waard zijn. Nee bedankt, laat maar. Ik haal zoals Syrena zegt wel een paar boeken en ga na de vakantie het asiel maar eens een bezoekje brengen.
Daar heb je ook gelijk in maar ik denk dat er nu wel vaak genoeg verteld is hoeveel werk het is etc.quote:Op zondag 19 april 2009 16:55 schreef Syrena het volgende:
[..]
Ja maar de meeste mensen onderschatten hoe ontzettend veel werk een pup is.
Lees voor de verandering de OP nog eens. Nog beter, doe het topic eens lezenquote:Op zondag 19 april 2009 23:09 schreef Maria2.0 het volgende:
Is het nu de bedoeling dat jullie de hond naar schoonouders brengen tijdens werktijden? Dus 's morgens voor werk brengen en 's avonds na werk ophalen? Dan zie ik er echt geen problemen in.
Er zijn veel mensen die werken en een pup bij een oppas brengen of bijvoorbeeld op de creche van een hondenpension als ze gaan werken. En 's avonds is hondje gewoon weer thuis.
Als je schoonouders in hetzelfde dorp wonen zou ik het dus gewoon zo doen en niet de hond daar echt 4 dagen onafgebroken laten.
De hond heeft dan geen 2 huizen maar 1 huis en 1 oppasadres. Dan zie ik er dus echt niks verkeerds in.
Ze kan het ook als tip opvatten. Ik heb het gelezen maar het is 10 over 11. Da's laat voor mijquote:Op zondag 19 april 2009 23:10 schreef Qwea het volgende:
[..]
Lees voor de verandering de OP nog eens. Nog beter, doe het topic eens lezen
Nou goed.quote:Op zondag 19 april 2009 20:17 schreef ivetje het volgende:
[..]
Nee, de hond over je heen laten lopen en hem lekker z'n gang laten gaan in alles wat ie wilIk geef alleen maar aan dat we niet over ons heen laten lopen door de hond. Wie z'n "roedelleider" wordt maakt ie zelf maar uit (waarschijnlijk mijn shoonvader), maar als ie bij ons is zal ie toch ook moeten luisteren naar 1 van ons en ik ga er vanuit dat ie dat ook wel zal doen en dat dat ons wel lukt met de opvoeding (in het geval van en puppy).
En ik open dit topic om even te weten wat er komt kijken bij het opvoeden van een puppy. Niet om te horen dat het een slecht idee is of dat we het niet moeten doen etc. Nee, ik wil tipc over opvoeden van een puppy, want misschien zien we dingen over het hoofd. Maar als ik het zo lees denk ik niet dat ik hier heel veel aan zal gaan hebben helaas.
Ik gebruikte de bench in het begin puur voor zindelijkheidstraining, een pup bevuilt zijn eigen nest nu eenmaal niet erg graag.quote:Op donderdag 16 april 2009 22:12 schreef yavanna het volgende:
Een bench is maar net wat men wil, ik ben er zelf geen fan van, maar dat komt ook doordat er nogal vaak misbruik van de bench wordt gemaakt en honden daar uuuren in vertoeven, snacht's en overdag. Een pup is sowieso heeeeeel erg veel werk, altijd handig om jezelf af te vragen of je daar wel echt tijd voor hebt/ tijd voor wil vrij maken.
Die van ons vindt het ook een heerlijk plekje. Wij hebben hem niet meer staan omdat we er geen plek voor hebben maar als we op vakantie gaan zitten ze in de bench in de auto om ze bij een ongeluk te beschermen tegen losvliegende troep en in de tent slapen ze in de bench om te voorkomen dat ze onder het doek door vliegen op egeltjesjacht.quote:Op zondag 19 april 2009 23:48 schreef klipper het volgende:
[..]
Ik gebruikte de bench in het begin puur voor zindelijkheidstraining, een pup bevuilt zijn eigen nest nu eenmaal niet erg graag.
Jarenlang de bench weggezet daarna in de schuur, totdat ik een paar weken geleden de schuur ging opruimen en de bench in elkaar zette om hem schoon te maken om hem weg te doen.
Dat ding staat nog niet in elkaar of de hond ligt er alweer in.
De bench binnen gezet en gelijk sleept onze hond zijn ligbed naar de bench.
Dus sinds een paar weken ligt de hond weer in de bench, wel is de deur eruit maar toch de hond vind het gewoon prettiger.
Maar inderdaad zijn er mensen die er misbruik van maken, terwijl dat helemaal niet hoeft, een hond heeft nu eenmaal graag een vertrouwd eigen plekje waar niemand hem mag storen.
DAt is denk ik iets wat we tegen die tijd moeten zien en van tevoren moeten bespreken met mijn schoonouders. Daar kan ik in mijn eentje geen beslissing over nemen.quote:Op zondag 19 april 2009 23:15 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Nou goed.
Jullie moeten in ieder geval duidelijke afspraken maken over wie wanneer de hond heeft, hoe jullie opvang en vakanties gaan regelen en wat jullie gaan doen als het uit gaat tussen jou en je vriend. Ja, dat moet je nu doen ja, ondanks dat je er vanuit gaat dat dit niet gaat gebeuren. Beter dat je dus nu al eens besproken hebt en het daar grotendeels over eens bent dan dat je op zo'n moment ineens voor nare verrassingen komt te staan.
Verder hoe jullie het gaan oplossen als de hond niet blijkt te kunnen wennen aan 2 huishoudens. Krijgen jullie de hond of je schoonouders? En hoe ga je dat dan aanpakken met werk, vakantie, weekendjes weg etc.
Mijn schoonouders hebben al eens een pup opgevoed en dat is allemaal prima gegaan. Ze zullen het waarschijnlijk ook geoon weer op die manier doen en daar ben ik het wel mee eens. Het zijn geen mensen die de hond met z'n neus door de zeik halen en dat is ook niet iets wat ik zou doen. Volgens mij is hun hond ook nooit naar puppycursus gegaan en hebben ze hem zelf alles aangeleerd. Mocht het niet gaan zoeken we samen een goede cursus uit etc. Zulk soort dingen gaan gewoon in overleg, evenals wat voor soort riem e.d.quote:Wat voor manier van opvoeden willen jullie gebruiken. Vinden jouw schoonouders het bijvoorbeeld normaal om een pup met zijn neus door zijn eigen zeik te halen als hij per ongeluk in huis plast of vinden zij dat je een hond best mag slaan en hoe denken jij en je vriend daarover? Wil je dat jouw deeltijdhond opgevoed wordt op een manier waar jij je wellicht totaal niet in kunt vinden?
Gaan jullie voor de clicker, bestraf je een pup of beloon je hem juist voor goed gedrag. Gebruik je een slipketting of juist absoluut niet. Bench ja of nee. Willen jullie een puppiecursus doen en zo ja welke? Er zijn heel veel verschillende hondenscholen met allemaal hun eigen werkwijze en daar moeten jullie je allemaal in kunnen vinden.
Iig allemaal dezelfde. Daar moeten we ook gewoon afspraken over maken en dat lijkt me niet al te lastig.quote:Wat voor commando's willen jullie gebruiken?
op de bank mag, slaapkamer en in bed e.d. niet. Dat heeft de oud hond ook nooit gemogen en dat vind ik prima. Ik wil geen hond in mijn bed en mijn schoonouders denken daar ook zo over.quote:Mag de hond op de bank, in de slaapkamer, op bed etc. komen?
Uhm...daar ga ik me nu echt nog niet druk over maken. Hij is er nog niet en we weten nog niet eens wat het wordt. Tegen de tijd zullen ook daar afspraken over worden gemaakt, zodat hij overal hetzelfd krijgt.quote:Wat voor voer willen jullie de hond geven? Goedkoop Aldi-merk brokken of een A-merk of natvoer of BARF en kunnen jullie het daar over eens worden?
Mijn schoonouders gaan dit ws. regelen omdat mijn schoonmoeder de meeste tijd met hem doorbrengt. Kosten worden gewoon gedeeld en hij krijgt een behandeling zoals bij hun vorige hond.quote:Wie zorgt ervoor dat de hond op tijd zijn inentingen e.d. krijgt en wie regelt de vlooienbehandeling en ontwormen. Wil je überhaupt wel een vlooienbehandeling zoals Frontline of wil je dit vanwege de mogelijke gezondheidsrisico's absoluut niet?
dierenarts die wij hebben en waar hun vorige hond ook heen ging. Die is prima en zit in het dorp.quote:Welke dierenarts kies je? Die goedkope veearts of die duurdere op honden gespecialiseerde dierenarts?
De hond van mijn schoonouders heeft genoeg gekost aan operaties e.d. en als het nodig is zullen die ook gewoon bekostigd worden. Door wie is op dat moment even te bekijken, maar de kosten zullen gewoon gedeeld worden. Zowiezo zullen mijn schoonouders nooit krap zitten, de enige bij wie dat eventueel zou kunnen gebeuren is bij ons. En dan nog, als mijn schoonouders betalen krijgen ze ons deel echt wel terug. En hij zal echt niet zomaar een spuitje krijgen, dat gaat natuurlijk ook in overleg.quote:Wat als jullie of je schoonouders tijdelijk heel erg krap zitten en er iets mis gaat met de hond en deze een dure operatie nodig heeft waarvan degene die krap zit vindt dat de hond deze moet hebben en de andere vindt dat de kosten niet opwegen tegen de baten of dat je de hond niet zo kunt laten lijden. Krijgt de hond dan een spuitje onder het mom wie betaalt bepaalt?
Als je ff leest weten we dus nog niet welk ras. Het formaat willen we het liefst zo rond het formaat van een keeshond en ik wil kort behaard. Karakter is moeilijk te zeggen denk ik, want elke hond is anders. Hij moet iig om kunnen gaan met 2 huizen en dus niet 1kennig zijn. En ik wil hem graag kunnen uitlaten samen met een vriendin met hond, dus omgang met andere honden moet ook wel kunnen. Hond wordt gesterilliseerd en mijn vriend wil het liefst een teef. Kosten weten we niet...maakt ook niet zoveel uit als het een leuke hond isquote:Wat voor ras zoeken jullie eigenlijk? Qua formaat, qua beharing, qua karakter etc. en wat zijn je voordelen en nadelen van dit ras zowel qua karakter als qua gezondheid?
En moet het een reu of een teef zijn?
Laten jullie de hond steriliseren of niet?
En wat mag de hond eigenlijk kosten?
Samen, zoals alle kosten.quote:Moet je in jullie gemeente hondenbelasting betalen en wie van jullie betaalt die?
Bedankt voor alle tips, dit zullen we zeker gaan bespreken en meenemen als het zover isquote:En als je aaaaal die dingen besproken hebt en er afspraken over gemaakt hebt kan je een hond gaan uitzoeken. Als je voor een pup gaat dan het liefst via een rasvereniging. Let op dat de honden goed verzorgt zijn en dat de moederhond aanwezig is. Kijk niet alleen naar die schattige knuffeltjes maar ook kritisch naar de moeder en haar gedrag en bouw. Kies niet het zieligste hondje uit het nest want die is waarschijnlijk veel te timide om met jullie regeling om te kunnen gaan maar kies een vrolijk speels actief beestje.
Vraag om de gezondheidsverklaringen van vader en moeder. Zijn die er niet dan kan je beter verder zoeken.
En dan heb je een pupje en mag je hem mee naar huis nemen.Nou ja, jullie of je schoonouders dan.
![]()
Mijn advies: begin niet gelijk in de eerste week met dat beestje te slepen. Hij moet wennen aan zijn omgeving, aan nieuwe mensen, aan andere geuren en geluiden, aan ander voer, aan alleen zijn zonder broertjes, zusjes en moeder en om dan gelijk zo met hem te gaan slepen is zielig.
Laat hem de eerste dag lekker op zijn gemakje het huis en zijn uitlaatveldje ontdekken. Pas overigens op met hondenuitlaatvelden omdat je hond nog niet alle inentingen gehad heeft en dus extra gevoelig is voor allerlei ziekten. Je kunt hem beter in de tuin laten dan op een ondergescheten stukje houtsnippers langs een grote weg.
Ongeacht of je een pup of een volwassen hond uit het asiel haalt is het verstandig om de eerste of tweede dag met de hond langs de dierenarts te gaan om hem na te laten kijken. Is de hond niet gezond dan kan je dit op dit punt nog verhalen op de fokker/het asiel of de hond terugbrengen. Na een paar dagen krijg je dat echt niet meer over je hart en zit je met een zieke kostenpost op pootjes.
Dat een pup uit moet na ieder hapje, slaapje en speeltje wist je al maar met een volwassen hond uit het asiel kan je ook aardig wat te stellen hebben. Zij komen uit een hok waar ze in principe alles konden laten lopen en het kan dus zijn dat deze ook niet volledig zindelijk is. Dus ook met die volwassen asielhond moet je regelmatig uit tot je zijn ritme kent en de signalen leert herkennen die hij geeft als hij eruit moet.
Wees niet te paniekerig met andere honden. De meeste honden zijn best lief tegen pups al zal hij ongetwijfeld wel eens op zijn plek gezet worden. Dat is niet erg, hij staat als pup ook helemaal onderaan in rang. Pak je hond niet op als er andere honden bij zijn tenzij het echt echt echt nodig is. Door hem fysiek boven een andere hond te plaatsen zeg je in feite dat jouw hond hoger in rang is. Als je hond die plaats niet waar kan maken zal hij vervolgens flink op zijn lazer krijgen van die andere hond. Je maakt het probleem dus alleen maar erger op die manier.
Pupjes zijn erg geneigd om bij jou in de buurt te blijven. Maak hier gebruik van om je hond nu al vast te trainen dat hij op jou moet letten en niet andersom. Veel pups kan je zonder problemen zonder lijn uitlaten (tenzij je drukke straten over moet steken natuurlijk) en hoe eerdere hij went aan letten op wat de baas doet, hoe beter. Dat gaat je heel veel werk schelen later.
Je moet een hond goed socialiseren. Dit geldt niet alleen voor pups maar in mijn ervaring ook voor asielhonden. Ze moeten er (weer) aan wennen om in de maatschappij mee te draaien, met verschillende mensen, honden en situaties om te gaan dus neem hem zoveel mogelijk mee. Op bezoek, naar de winkel, naar het park, naar lawaaiige plaatsen etc.
Het is erg ERG handig als je hond op commando kan poepen en plassen. Leer hem dat dus aan door iedere keer dat hij iets doet de hond te belonen en het bijpassende woord te noemen. Mijn honden zijn nogal kritisch op waar ze hun behoefte willen doen. Ze zijn grasvelden, bossen en vrije ruimte gewend waar ze de mooiste grassprietjes uit kunnen zoeken om hun drol neer te leggen maar als ik bij familie op bezoek ben die in een binnenstad wonen zullen ze het moeten doen op een plek die ze normaal als de pest zullen mijden. Een stukje zand om een lullig boomje langs een grote weg bijvoorbeeld. Met het commando kunnen we dus zorgen dat hij toch zijn behoefte doet. Dat zou hij zonder dat namelijk pertinent weigeren.
Zo, en verder weet ik het ook even niet meer en ik heb wel genoeg getypt.
vriendin van me heeft dus een jack russel en maken ook gebruik van een bench. Hij gaat er alleen 's nachts in en als ze even weg zijn. Dit omdat hij anders het hele hui sloopt als ze er niet zijn. En in het begin idd ook om hem zindelijk te maken. Hij heeft er geen enkel probleem mee en vind het een heerlijke plekquote:Op maandag 20 april 2009 00:07 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Ik snap die antipathie tegen benches ook niet zo. Het is een prima hulpmiddel bij het zindelijk maken van een pup en een veilig donker holletje. Je moet het alleen niet als strafplek gebruiken of als een makkelijke manier om de hond uit de weg te krijgen maar dat geldt wat mij betreft voor iedere 'plaats'.
Ik heb minder problemen met mensen die een bench hebben staan waar de hond zich in terug kan trekken als hij dat zelf wil dan met mensen die hun hond uren achtereen op zijn plaats laten liggen omdat dat ze bezoek hebben en de hond in de weg loopt.
Daar komt mijn aversie dus vandaan, MinderMutsig. Ipv de hond dingen af of aan te leren doen we hem lekker in de bench.quote:Op maandag 20 april 2009 10:44 schreef ivetje het volgende:
[..]
vriendin van me heeft dus een jack russel en maken ook gebruik van een bench. Hij gaat er alleen 's nachts in en als ze even weg zijn. Dit omdat hij anders het hele hui sloopt als ze er niet zijn. En in het begin idd ook om hem zindelijk te maken. Hij heeft er geen enkel probleem mee en vind het een heerlijke plekEcht z'n eigen hokje waar hij lekker op zichzelf is. Het is ook nogal een drukke hond, dus hij rust ook altijd daar lekker uit. Ergens anders gaat ie bijna nooit liggen. Op schoot zit ie ook 2 minuten je kop af te lebberen en dan is ie weer weg
Ze doen hem er niet in als er bezoek komt ofzo hoor. Hij loopt verder altijd gewoon los. Mijn vriend wil liever geen bench, want hij vind het een zielig gezicht. Maar mij lijkt het toch wel handig, zeker omdat hij dan dus niets kan slopen in huis enzo als we een keer even weg zijn. Denk alleen dat mijn schoonouders toch de voorkeur geven aan een mand, dat had hun oude hond ook
Daar moeten we het dus even over hebben.
Af leren gaat volgens mij heel moeilijk bij em...het is gewoon echt een wildebras die vanalles leuk vind en overal z'n tanden in moet zetten. En hij doet het alleen als ze er niet zijn. Dus afleren is dan nog veel moeilijker, want je bent er niet bij .Achteraf ervoor straffen snapt ie dan weer niet, dus dat is ook geen oplossing.quote:Op maandag 20 april 2009 10:46 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Daar komt mijn aversie dus vandaan, MinderMutsig. Ipv de hond dingen af of aan te leren doen we hem lekker in de bench.
Nah.
Ik heb hier ook zo'n grappemaker rondlopen (teckel) die krijgt het ook eens in de zoveel tijd in z'n bol iets kapot te willen maken en dan gaat zijn vriendje vrolijk mee doenquote:Op maandag 20 april 2009 11:15 schreef ivetje het volgende:
[..]
Af leren gaat volgens mij heel moeilijk bij em...het is gewoon echt een wildebras die vanalles leuk vind en overal z'n tanden in moet zetten. En hij doet het alleen als ze er niet zijn. Dus afleren is dan nog veel moeilijker, want je bent er niet bij .Achteraf ervoor straffen snapt ie dan weer niet, dus dat is ook geen oplossing.
Als afleren heel moeilijk gaat, dan moeten ze geen hond nemen.quote:Op maandag 20 april 2009 11:15 schreef ivetje het volgende:
[..]
Af leren gaat volgens mij heel moeilijk bij em...het is gewoon echt een wildebras die vanalles leuk vind en overal z'n tanden in moet zetten. En hij doet het alleen als ze er niet zijn. Dus afleren is dan nog veel moeilijker, want je bent er niet bij .Achteraf ervoor straffen snapt ie dan weer niet, dus dat is ook geen oplossing.
quote:Op maandag 20 april 2009 11:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Als afleren heel moeilijk gaat, dan moeten ze geen hond nemen.
Een fatsoenlijk baasje kan een hond van alles af en aanleren.
Het werd aangeraden door de fokker om hem als pup een bench te geven. Dat beest wil zelf nu niet anders meer. De bench ineens weghalen zou een ramp zijn voor em. Het is z'n eigen veilige plekje en daar voelt ie zich heerlijk. Ik zie het probleem dus niet. Zowiezo moeten ze zelf weten hoe ze hun hond opvoeden, daar bemoei ik me niet mee. Hij komt niets te kort en is ook niet zielig, dus primaquote:Op maandag 20 april 2009 11:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Baloe is al veeeeeeel minder met andere honden en kinderen dan dat hij was. Het is er nog niet uit, maar er wordt heel hard aangewerkt. Gisteren is hij door 4 honden besnuffelt, zonder ook maar te grommen. En voor de veiligheid draagt hij idd nog steeds een korf. Gaat het mis, dan vallen er iig geen gewonden.quote:Op maandag 20 april 2009 11:41 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ik hoor jou toch ook altijd met allemaal exuses over waarom Baloe niet lief is tegen andere honden en zo en maar een muilkorfje om moet toch?
Maar ik ben het wel met je eens.
Om bij voorbaat al een bench en zo te gaan gebruiken, das de luie versie, en ik ga echt nooit zo een ding in mn huis zetten.
Als ik een beest in een draadkooitje wil neem ik wel een hamster of zo.
Leg mij maar eens uit hoe je een hond iets moet afleren wat hij alleen doet als er niemand thuis is dan.quote:Op maandag 20 april 2009 11:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Eerst een aantal dagen met de webcam vanaf je werk observeren en dan alles waar het beest zich mee bezig houd wat het niet zou mogen onder stroom zetten met een taser. 1 object per dag.quote:Op maandag 20 april 2009 16:39 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Leg mij maar eens uit hoe je een hond iets moet afleren wat hij alleen doet als er niemand thuis is dan.
quote:Op maandag 20 april 2009 16:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Eerst een aantal dagen met de webcam vanaf je huis observeren en dan alles waar het beest zich mee bezig houd wat het niet zou mogen onder stroom zetten met een taser. 1 object per dag.
Baloe jat worst van de tafel als ik weg ben en het op tafel laat staan. Mooi dat ik deed alsof ik weg was en door het raampje keek. En zodra hij het wilde jatten kreeg hij op zn lazer en moest hij op zn plek.quote:Op maandag 20 april 2009 16:39 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Leg mij maar eens uit hoe je een hond iets moet afleren wat hij alleen doet als er niemand thuis is dan.
Dat hebben wij ook geprobeerd maar dat werkte dus niet. Zodra ze je binnen hoort komen gaan haar gedachten van 'ik jat de vuilnisbak leeg! Ik jat de vuilnisbak leeg!' naar 'Baasje! Baasje! Baasje!' en is ze die hele vuilnisbak alweer vergeten. Haar dan direct bestraffen omdat ze die bak aan het omtrekken was en leeg aan het halen was had als gevolg dat ze alleen maar meer probleemgedrag ging vertonen en weer heel angstig werd. En dan betrap je haar dus op heterdaad. (Ze heeft een geschiedenis en ze is te dom om te poepen. Soms letterlijk.quote:Op maandag 20 april 2009 16:42 schreef Harajuku. het volgende:
Als wij weg zijn probeert Charlie dingen van t aanrecht te jatten, dus doe ik net alsof ik weg ben zodat ik hem kan betrappen
Ik ben het wel eens vergeten eraf te halen.quote:Op maandag 20 april 2009 17:06 schreef oh-oh het volgende:Maar waarom moet er worst op tafel staan als je weg bent?
Mijn honden hebben zich gewoon netjes te gedragen en ze gedragen zich net zo netjes als ik er niet bij ben.
Ik zou clickertraining proberen.quote:Op maandag 20 april 2009 17:08 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dat hebben wij ook geprobeerd maar dat werkte dus niet. Zodra ze je binnen hoort komen gaan haar gedachten van 'ik jat de vuilnisbak leeg! Ik jat de vuilnisbak leeg!' naar 'Baasje! Baasje! Baasje!' en is ze die hele vuilnisbak alweer vergeten. Haar dan direct bestraffen omdat ze die bak aan het omtrekken was en leeg aan het halen was had als gevolg dat ze alleen maar meer probleemgedrag ging vertonen en weer heel angstig werd. En dan betrap je haar dus op heterdaad. (Ze heeft een geschiedenis en ze is te dom om te poepen. Soms letterlijk.)
Een hele constructie met een plantenspuit (waar ze een enorme hekel aan heeft!) gericht op vlak voor de vuilnisbak en een spiegeltje zodat we konden gluren zonder dat ze ons kon zien had ook geen effect. Ze heeft een hekel aan de plantenspuit maar als ze die vuilnisbak om staat te trekken legt ze de link tussen 'he ik wordt nat' en 'Ieuw! Een plantenspuit! Bah water!' helemaal niet. Ze gaat gewoon door.Vermoedelijk terwijl ze zich afvraagt waar die natte plekken in haar vacht vandaan komen.
![]()
Van achter het raam roepen of op het raam knallen om haar te laten schrikken werkt ook niet. Ze schrikt evenen gaat dan gewoon door
. Baasje horen maar baasje niet zien betekent dat baasje er niet is. Baasje horen via een luidspreker is baasje helemaal niet.
![]()
Andere manieren om haar te laten schrikken leverde een zeer angstige, onrustige, en schrikkerige Anoek op die alsnog de vuilnisbak omtrekt om ons huis te decoreren met de inhoud.
Als wij wel thuis zijn taalt ze totaal niet naar de vuilnisbak dus ook op die manier kunnen we het haar niet afleren. Bovendien zou ze dan niet snappen dat niet bij de vuilnisbak komen als baasje er is ook betekent dat ze niet bij de vuilnisbak mag komen als baasje er niet is.
De oplossing is natuurlijk simpel: we zetten de vuilnisbak weg als we weg gaan. Maar blijkbaar ben ik dus geen fatsoenlijke baas omdat ik het haar niet af kan leren.
Toch is dat niet de hond zijn fout maar de jouwe.quote:Op maandag 20 april 2009 17:16 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik ben het wel eens vergeten eraf te halen.
Zo ging ik 2 jaar terug met oud en nieuw naar de wc, en legde mn halve appelflap even op tafel. MM was in de keuken, ik kom terug, appelflap weg. Ik dacht eerst dat MM hem had opgegeten, tot ik de kruimels op Baloe zn kleed zag
Ik ben van mening dat als er iets op tafel staat, de hond dat alleen mag hebben als het baasje dat geeft. Ik wil niet hebben dat hij dingen van tafel jat. En helemaal niet als ik 2 min aan het pissen benquote:Op maandag 20 april 2009 17:21 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Toch is dat niet de hond zijn fout maar de jouwe.
Ik ga ook geen bak patat binnen bereik van mijn honden laten staan als ik weg ga hoor.
Ik vind dat nogal een verschil met tafelpoten mollen, bankstellen en kussens verscheuren en behang van de muren trekken als je weg bent, en de hut vol pissen en kakken
Maar dat worst verhaal, daar komt je clicker niet bij kijken toch?quote:Op maandag 20 april 2009 17:20 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ik zou clickertraining proberen.![]()
maar even serieus, hier werkt het dus wel. Je hebt iig er wat aan gedaan om het te proberen. Als het dan nog niet wil, dan heb je pech. Maar om haar dan bijvoorbaat al in een bench te proppen vind ik stom.
Toen ik mijn stukje worst eens op de tafel legde, en ging "plassen" stond meneer bij de tafel met zn grote snuit toen de deur net dicht ging. Op het moment dat hij zn bek opendeed slingerde ik de deur open en was het "HEY FOEI! DAT IS NIET VAN JOU! MOVEN!"
3x gedaan, en nu kan er gewoon worst op de tafel liggen, en kan ik gewoon gaan plassen/wat anders gaan doen.
Het was een grapjequote:Op maandag 20 april 2009 17:24 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Maar dat worst verhaal, daar komt je clicker niet bij kijken toch?
Ik heb een clicker voor Billy, maar die wordt zo enthousiast als ik de clicker pak dat ie eerst letterlijk een half uur door de kamer gaat bouncen, via het plafond zowat.
Daar heb ik het geduld niet voor![]()
Dus ik doe het wel gewoon zonder haha.
Ik hoor mijn moeder nog op enthousiaste toon koeren: Jaaaa daar issie toch! Stomme rothond! Jaaa!!!quote:Op maandag 20 april 2009 19:22 schreef Harajuku. het volgende:
Net met het uitlaten dacht Charlie ook zak maar in de stront, ik ga lekker doorsnuffelen
Maarja, je moet toch doorgaan en als ie dan eindelijk komt inderdaad 'jaaaa goedzo' terwijl je m eigenlijk achter t behang wil plakken
Ze is bang voor clickers.quote:
Inderdaadquote:Op maandag 20 april 2009 21:53 schreef oh-oh het volgende:
Het probleem is dat de meeste mensen imo de bench preventief gebruiken en niet als laatste redmiddel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |