abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 april 2009 @ 16:05:44 #1
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_68075655
Wij willen graag een hond. Vriend wil het liefst een keeshond, ik een teckel of welsh corgi. Vriend wil geen lange hond en nu ben ik uitgekomen op een Shiba inu. We willen erg graag een pup, aangezien we de hond samen met mijn schoonouders gaan opvoeden. Het idee is dat hij 4/5 dagen bij hen is en in het weekend enzo bij ons. Dit omdat wij beide toch hele dagen werken en dan zou de hond alleen zitten. Schoonouders willen ook een hond, maar willen ook de vrijheid om weg te kunnen als ze dat willen en geen hond mee op vakantie. Dit leek ons dus de ideale oplossing. Bij een pup is het zo dat je deze dan ook vanaf het begin kan laten wennen aan de 2 woonplekken voor hem. Maar wat komt er allemaal kijken bij het opvoeden van een pup. Is puppy-training echt noodzakelijk? (dit zou mijn schoonmoeder dan kunnen doen, dus dat is geen probleem). Kan een hond eventueel de hele dag alleen thuis zitten als het zo uitkomt (van 9 tot 7 ongeveer)? Waar moeten we op letten bij de aanschaf van een hond? Is het verstandig om een bench te nemen voor de pup of kan hij ook prima in een mandje zonder de boel te slopen? Zijn er mensen die ook een "deeltijdhond" hebben met bv. familie en hoe gaat dat bij jullie? En zijn er toevallig mensen die een shiba inu hebben en wat voor soort hond is het? Heb al het een en ander gelezen over dit ras en hij lijkt me prima geschikt voor in het huis waar we gaan wonen en ook om heen en weer te sjouwen tussen 2 huizen. Maar zitten er ook nadelen aan dit ras en slopen ze dingen enzo?

Kortom, waar moeten we allemaal rekening mee houden als we een hond nemen en eventueel ervaringen met het opvoeden van de hond in 2 gezinnen
To infinity…and beyond!
  donderdag 16 april 2009 @ 16:07:02 #2
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_68075702
Als ie 'miauw' zegt, dan niet kopen!
  donderdag 16 april 2009 @ 16:07:49 #3
39631 GoeRoe86
Libera eas de ore leonis!
pi_68075731
Even zoeken of ie nog reageert op prikkels van buitenaf. Anders heb je denk ik een DOA
pi_68075786
quote:
Kortom, waar moeten we allemaal rekening mee houden?
Dat je altijd lelijker zal zijn dan je hond
I'm a firm believer in the philosophy of a ruling class. Especially since I rule
  donderdag 16 april 2009 @ 16:18:40 #5
11458 ivetje
pi_68076103
We zitten hier niet in onzin ja
To infinity…and beyond!
pi_68077089
Tijdens onze zoektocht naar een pup viel ons dit ras ook op. Wij hebben er toen voor gekozen om een wat rustiger ras te nemen. De shiba inu leek ons nog teveel een jager. We hebben nu een super lieve, rustige cavalier.
Helaas moet je er wel op letten dat je een goede fokker neemt. Bij broodfokkers worden gezondheidsverklaringen vervalst of te eenvoudig afgegeven hebben wij gemerkt.
  donderdag 16 april 2009 @ 17:05:55 #7
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68078003
quote:
Op donderdag 16 april 2009 16:05 schreef ivetje het volgende:
Wij willen graag een hond. Vriend wil het liefst een keeshond, ik een teckel of welsh corgi. Vriend wil geen lange hond en nu ben ik uitgekomen op een Shiba inu. We willen erg graag een pup, aangezien we de hond samen met mijn schoonouders gaan opvoeden. Het idee is dat hij 4/5 dagen bij hen is en in het weekend enzo bij ons. Dit omdat wij beide toch hele dagen werken en dan zou de hond alleen zitten. Schoonouders willen ook een hond, maar willen ook de vrijheid om weg te kunnen als ze dat willen en geen hond mee op vakantie. Dit leek ons dus de ideale oplossing. Bij een pup is het zo dat je deze dan ook vanaf het begin kan laten wennen aan de 2 woonplekken voor hem. Maar wat komt er allemaal kijken bij het opvoeden van een pup. Is puppy-training echt noodzakelijk? (dit zou mijn schoonmoeder dan kunnen doen, dus dat is geen probleem). Kan een hond eventueel de hele dag alleen thuis zitten als het zo uitkomt (van 9 tot 7 ongeveer)? Waar moeten we op letten bij de aanschaf van een hond? Is het verstandig om een bench te nemen voor de pup of kan hij ook prima in een mandje zonder de boel te slopen? Zijn er mensen die ook een "deeltijdhond" hebben met bv. familie en hoe gaat dat bij jullie? En zijn er toevallig mensen die een shiba inu hebben en wat voor soort hond is het? Heb al het een en ander gelezen over dit ras en hij lijkt me prima geschikt voor in het huis waar we gaan wonen en ook om heen en weer te sjouwen tussen 2 huizen. Maar zitten er ook nadelen aan dit ras en slopen ze dingen enzo?

Kortom, waar moeten we allemaal rekening mee houden als we een hond nemen en eventueel ervaringen met het opvoeden van de hond in 2 gezinnen
Doe me een plezier, en neem aub geen hond. Een hond werkt het best als er 1 roedelleider is. Geen 4. Een hond kan niet van 9 tot 7 alleen zitten, dat is veelste lang. En een pup al helemaal niet. Een pup MOET op training, wil je hem fatsoenlijk africhten.

Ik voorspel je dat dit zo niet gaat werken.
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  donderdag 16 april 2009 @ 17:21:15 #8
11458 ivetje
pi_68078534
Er zijn bij mij op het werk anders al 2 collega's die de hond ook delen met ouders. En hier in de flat komt iemand ook elke dag 4 honden bij z'n ouders brengen. Denk dat dat dus het probleem niet zal zijn, aangezien hij vanaf het begin af aan al weet dat hij in 2 huizen zit. Daarnaast MOET een pup niet op training, hebben mijn schoonouders met hun vorige hond ook niet gedaan en die was prima afgericht. Maar we willen het wel graag gaan doen, dus dat zal ook wel gebeuren. Verder vraag ik alleen maar wat dingen, omdat ik zelf dus geen ervaring heb met honden. Meteen roepen dat we het niet moeten doen heb ik dus niets aan. Ik vraag ervaringen, geen nietes/welles-reacties. En me meteen zo aanvallen hoeft ook weer niet hoor. Ik heb nog wel enig verstand van honden, dus op de manier zoals wij het willen kan het prima. Het heeft alleen wat meer tijd nodig denk ik om te wennen.
To infinity…and beyond!
pi_68078617
quote:
Op donderdag 16 april 2009 16:09 schreef Neros het volgende:

[..]

Dat je altijd lelijker zal zijn dan je hond
  donderdag 16 april 2009 @ 18:09:00 #10
233296 Eisoep
staar me na, kwijlen mag!
pi_68080262
zorg in ieder geval dat je niet naar een broodfokker gaat en let erop dat de pups nog bij de moeder zijn. ivm dat de honden niet sociaal zijn naar andere honden/mensen. verder puppy training en het kan ook weinig kwaad als hij 2 woonplaatsen heeft maar let er wel op dat het dan jou hond is en dat hij jou als leider ziet. suc6
  donderdag 16 april 2009 @ 18:16:26 #11
11458 ivetje
pi_68080472
Oke, daar heb ik wat aan Zal er voor zorgen dat hij weet wie de baas is. En dat van die fokkers...moet zowiezo nog ff uitzoeken waar ze die honden hebben, maar was al op www.puppykennel.nl terech gekomen en dat wordt em echt niet. Dat van die moeder erbij heb ik idd vaker gehoord
To infinity…and beyond!
  donderdag 16 april 2009 @ 18:48:07 #12
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68081628
quote:
Op donderdag 16 april 2009 17:21 schreef ivetje het volgende:
Er zijn bij mij op het werk anders al 2 collega's die de hond ook delen met ouders. En hier in de flat komt iemand ook elke dag 4 honden bij z'n ouders brengen. Denk dat dat dus het probleem niet zal zijn, aangezien hij vanaf het begin af aan al weet dat hij in 2 huizen zit. Daarnaast MOET een pup niet op training, hebben mijn schoonouders met hun vorige hond ook niet gedaan en die was prima afgericht. Maar we willen het wel graag gaan doen, dus dat zal ook wel gebeuren. Verder vraag ik alleen maar wat dingen, omdat ik zelf dus geen ervaring heb met honden. Meteen roepen dat we het niet moeten doen heb ik dus niets aan. Ik vraag ervaringen, geen nietes/welles-reacties. En me meteen zo aanvallen hoeft ook weer niet hoor. Ik heb nog wel enig verstand van honden, dus op de manier zoals wij het willen kan het prima. Het heeft alleen wat meer tijd nodig denk ik om te wennen.
Ik heb al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren honden. Als je geen advies wilt en alleen wilt horen wat in jouw straatje past, open dan geen topic.

En nogmaals ; laat die hond mooi zitten. Je hebt geen idee wat je dat beest aandoet
  donderdag 16 april 2009 @ 18:50:09 #13
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_68081690
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:09 schreef Eisoep het volgende:
let er wel op dat het dan jou hond is en dat hij jou als leider ziet. suc6
En hoe dacht je dat te gaan doen? Dat beest heeft straks 4 baasjes. Hij/zij weet niet waar het aan toe is. Of denk je dat het beest denkt van "ooh nou ben in ik huis A en nu moet ik naar persoon B luisteren" en "ooh nu ben ik in huis B en moet ik naar persoon A luisteren" ?
  donderdag 16 april 2009 @ 18:57:22 #14
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68081961
Ik zou het niet doen . En 9 tot 7 is veel te lang, dat snap je zelf toch zeker ook wel?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  donderdag 16 april 2009 @ 20:34:06 #15
246495 Guess.
Gijs,Joost&Teun!!!
pi_68085246
Onze hondjes zitten ook 3 dgn per week alleen,onze vorige hond ook en we hebben er echt nooit geen problemen mee gehad.Onze honden waren geen pup meer toen ze een paar dgn heel de dag alleen waren en ze zijn met z'n 2e.Een pup heel de dag alleen laten vind ik niet kunnen.Verder zou ik een ras met een makkelijk karakter kiezen (al is het dan nog afwachten) als ie 2 thuis-en heeft.
28-06-2010 Is ons mooie ventje geboren :-)
  donderdag 16 april 2009 @ 20:35:02 #16
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68085284
Hoe lang zitten zij dan alleen?
  donderdag 16 april 2009 @ 20:39:50 #17
246495 Guess.
Gijs,Joost&Teun!!!
pi_68085472
Ze zitten 2 dgn van 9.00 tot 17.30 alleen en dan worden ze tussen de middag uitgelaten.En een dag van 13.00 tot 21.00 maar dan worden ze tussen door niet uitgelaten.
Een hond heel de dag alleen zou ik niet doen maar een hond die het kan en er goed op reageert vind ik wel dat die af en toe een dagje alleen moet kunnen zijn.
28-06-2010 Is ons mooie ventje geboren :-)
  Moderator donderdag 16 april 2009 @ 21:06:50 #18
155227 crew  Guppy
dus
pi_68086494
quote:
Op donderdag 16 april 2009 20:39 schreef Guess. het volgende:
Ze zitten 2 dgn van 9.00 tot 17.30 alleen en dan worden ze tussen de middag uitgelaten.En een dag van 13.00 tot 21.00 maar dan worden ze tussen door niet uitgelaten.
Een hond heel de dag alleen zou ik niet doen maar een hond die het kan en er goed op reageert vind ik wel dat die af en toe een dagje alleen moet kunnen zijn.
maar jij hebt dan ook twee hondjes. die zijn dus niet echt alleen dan
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  donderdag 16 april 2009 @ 21:11:14 #19
92279 N.icka
Windforce 11
pi_68086655
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:48 schreef Qwea het volgende:

[..]

Ik heb al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren honden. Als je geen advies wilt en alleen wilt horen wat in jouw straatje past, open dan geen topic.

En nogmaals ; laat die hond mooi zitten. Je hebt geen idee wat je dat beest aandoet
Ow en omdat jij al jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaren honden hebt , heb jij de wijsheid in pacht??

TS ik heb ook jaren lang een hond met mijn moeder gedeeld , ging prima hoor . Beestje heeft het overal prima naar zijn zin gehad , was lief en gehoorzaam

Succes
  donderdag 16 april 2009 @ 21:40:09 #20
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_68087712
Een hond heeft structuur nodig, en een leider. Een hond snapt dat niet hoor. "Oh, vandaag is t vrijdag, dan ga ik dus naar Persoon A"

Nah. En een hond dagen lang alleen laten zitten is natuurlijk ook niet goed. Niet voor de hond, en niet voor je meubels. Zeker niet met een pup, die moet de eerste tijd elke 5 seconden naar buiten
  donderdag 16 april 2009 @ 21:49:47 #21
92279 N.icka
Windforce 11
pi_68088061
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:40 schreef Harajuku. het volgende:
Een hond heeft structuur nodig, en een leider. Een hond snapt dat niet hoor. "Oh, vandaag is t vrijdag, dan ga ik dus naar Persoon A"
Nee een hond snapt niet dat het vrijdag is , maar het snapt prima dat als het in huize 2 is het een andere baas heeft

Nooit geen probleem mee gehad
pi_68088503
quote:
Op donderdag 16 april 2009 21:40 schreef Harajuku. het volgende:

Nah. En een hond dagen lang alleen laten zitten is natuurlijk ook niet goed. Niet voor de hond, en niet voor je meubels. Zeker niet met een pup, die moet de eerste tijd elke 5 seconden naar buiten
Onze hond weet verdomd goed wanneer het zondag is....kans op boswandeling
En wanneer het donderdag is....uitslapen bij het vrouwtje!
Ze zijn echt niet gek hoor!!
Onze hond gaat als ik werk naar mijn schoonouders, dit werkt perfect hoor. Al denk ik wel dat het ook aan het ras en karakter van je hond zal liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door suuske343 op 16-04-2009 22:20:14 ]
  donderdag 16 april 2009 @ 22:12:47 #23
19242 yavanna
Results may vary.
pi_68089057
Zeker in het begin kan 'samen' opvoeden ( heel erg ) zwaar zijn voor een pup, ik zou het ook niet aanraden om het zo te doen. Een hele dag alleen blijven kan bij een pup al helemaal niet en eigenlijk bij een volw. hond is het ook verre van ideaal, sowieso moet de hond dan tussendoor ook uit. Hou er ook rekening mee dat een hond heel veel tijd kost en naar buiten gaan niet alleen 'piesen en poepen is', maar ook los laten rennen enz en niet alleen bij mooi weer en in het weekend.

Een bench is maar net wat men wil, ik ben er zelf geen fan van, maar dat komt ook doordat er nogal vaak misbruik van de bench wordt gemaakt en honden daar uuuren in vertoeven, snacht's en overdag. Een pup is sowieso heeeeeel erg veel werk, altijd handig om jezelf af te vragen of je daar wel echt tijd voor hebt/ tijd voor wil vrij maken.

Je noemt trouwens 4 totaal verschillende rassen in je OP, ik zou eerst maar eens goed gaan bekijken welk ras evt echt bij jullie karakter en situatie past. B.v. naar shows gaan, langs fokkers en eigenaars ervaringen vragen op een hondenforum ofzo.

En inderdaad ver weg blijven van zaken als Puppykennel enz.
~Cheer up, the worst is yet to come.~
pi_68089412
Wij wisselen met onze hond ook van huis, doordeweeks bij m'n vriend en mij in de stad, vrijdag middag gaan we met z'n allen naar mijn ouders toe. Hondje weet precies wanneer het vrijdag is, als ik mijn tas inpak gaat zij voor het raam op de uitkijk staan om te zien of mijn moeder's auto er al aan komt Ze luistert doordeweeks ook gewoon naar ons, en in het weekend naar ons en naar mijn ouders en broertje. Misschien is het voor ons echter wel wat anders omdat de hond bij mijn ouders is opgegroeid, en daarna met mij en m'n vriend is meegegaan toen we samen gingen wonen.

Nog een tip als je een rashond/pup wilt: zoek informatie bij de rasvereniging (http://www.akitaclub.nl/) en kies een fokker die hierbij is aangesloten. Zo heb je tenminste enige garantie dat het niet een broodfokker is of iemand die 'zomaar' een nestje heeft genomen zonder medische keuringen etc. Ohja, en als je een pup uitzoekt natuurlijk letten op heldere oogjes, glanzend vachtje, niet smerig/stinkend/onverzorgd, moeder aanwezig, betrokken en trotse fokker en niet het teruggetrokken zielige hondje kiezen, en ook niet de wildebras die meteen je broekspijp aanvalt.

Wat betreft het ras, ik heb er zelf geen ervaring mee maar naar wat ik er van heb gelezen is het wel een pittig hondje, zeker voor een beginner. Als ik TS was zou ik persoonlijk een handzamer en iets gemakkelijker ras uitzoeken, zeker gezien de nogal flexibele levensstijl waar het hondje aan zal moeten wennen. In ieder geval succes er mee TS
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_68089454
quote:
Op donderdag 16 april 2009 18:50 schreef Qwea het volgende:

[..]

En hoe dacht je dat te gaan doen? Dat beest heeft straks 4 baasjes. Hij/zij weet niet waar het aan toe is. Of denk je dat het beest denkt van "ooh nou ben in ik huis A en nu moet ik naar persoon B luisteren" en "ooh nu ben ik in huis B en moet ik naar persoon A luisteren" ?
De hond hoort gewoon naar iedereen te luisteren. Zou een mooie boel worden als de hond een mens ging lopen commanderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')