Oh, je belegt niet met echt geld?quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:00 schreef m0m0 het volgende:
[..]
Oh.. nee veel erger. Belegger.nl![]()
Probeer een beetje ervaring op te doen door mee te doen aan hun beursspel.
Er zullen inderdaad een aantal banken zijn die in de problemen zitten, maar aand de andere kant zijn er momenteel een groot aantal banken die enorme winsten draaien en de probleemperiode achter zich hebben gelaten.quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:04 schreef pberends het volgende:
[..]
Ah, toch nog een analist die het snapt.
Who was right again?quote:14-04-2009 14:30:00 VS omzet voeding & detailhandel feb bijgesteld naar +0,3%
14-04-2009 14:30:00 VS omzet voeding & detailhandel ex-auto's mrt -0,9%
14-04-2009 14:30:00 VS omzet voeding & detailhandel mrt -1,1%
14-04-2009 14:30:00 VS producentenprijzenindex (PPI) mrt verwachting was -0,1%
14-04-2009 14:30:00 VS PPI feb ongewijzigd op +0,1%
14-04-2009 14:30:00 VS prijzen passagierswagens mrt -0,2%
14-04-2009 14:30:00 VS PPI energie mrt -5,5%
14-04-2009 14:30:00 VS PPI ex-voedsel en energie mrt ongewijzigd; verwachting was +0,1%
14-04-2009 14:30:00 VS producentenprijzenindex (PPI) mrt -1,2%
Logica heet zoiets.quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:32 schreef TeringHenkie het volgende:
pberends hoe wist je dit? Keek je gewoon naar de Binck agenda?
Of juist een moment om weer longs in te slaanquote:Op dinsdag 14 april 2009 14:35 schreef lammegiraf het volgende:
we houden nu toch een procentje over....en nu? rest van de week short? het centiment kan door een paar cijfertjes weer helemaal omslaan.
Nee hoor, m'n shorts staan nog in de min. Ik heb alleen een beperkte positie short op de Dow. Maar ik ga toch uit van een stevigere correctie de komende dagen. En zo niet, is het gewoon pech. Ik ga niet kopen in een zware overbought situatie.quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:37 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Of juist een moment om weer longs in te slaan
Jij hebt zeker wel flink wat verdiend met shorts net pberends?
Sja, ik doe al een poosje niet meer aan aandelen ( of sprinters op aandelen). Waardering vind ik te troebel. Heb de afgelopen 5 beursdagen goed gezeten met short / long voor sluiting (werd weer eens tijdquote:Op dinsdag 14 april 2009 14:35 schreef lammegiraf het volgende:
we houden nu toch een procentje over....en nu? rest van de week short? het centiment kan door een paar cijfertjes weer helemaal omslaan.
quote:Detailhandelsverkopen VS dalen onverwacht
14-04-2009 14:33:00
AMSTERDAM (Dow Jones)--De detailhandelsverkopen in de Verenigde Staten zijn in maart onverwacht gedaald, zo blijkt dinsdag uit cijfers van het Amerikaanse ministerie van Handel.
Op maandbasis namen de verkopen met 1,1% af. Exclusief autoverkopen daalden de verkopen met 0,9%.
De daling was niet voorzien. Door Dow Jones geraadpleegde economen rekenden op een toename van 0,3%.
Het cijfer voor februari werd bijgesteld naar een toename van 0,3%, van een eerder gemelde daling van 0,1%.
De maandelijkse detailhandelsverkopen worden nauwlettend gevolgd door de financiele markten, omdat zij een indicator zijn voor de consumentenuitgaven.
Graag gedaan hoor.quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:44 schreef lammegiraf het volgende:
heb Pberends net ook ff gevolgd door om 14:15 SS243 a 1,36 te kopen. Nu rond de 1,56. Dank voor de tip!
Hmm interessante vraag. Als je short zit in een aandeel van een bedrijf dat failliet gaat, kun je dan gewoon aan gratis aandelen komen of zo? Dat zou dan betekenen dat je winst maximaal is bij het faillissement van een bedrijf. Eigenlijk wel logisch, omdat dat de maximale daling plaats vind bij een faillissement.quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:40 schreef Falco het volgende:
Je hebt turbo's, je hebt sprinters. Beiden zijn gebaseerd op een hefboomprincipe, waarbij de bank een gedeelte financieert van je belegging. Maar wat is het verschil tussen die twee? Ik weet dat in sprinters handelen gratis is tot en met ergens in mei ofzo.
Ohja nog een (hypothetische) vraag, wat als je short zit in een bepaald aandeel en het desbetreffende bedrijf gaat failliet... Wat gebeurt er dan? Je longs zijn geen reet meer waard dus, maar je shorts hebben dan een bepaalde eindwaarde bereikt, die je kunt cashen?
Kan je dit uitleggen? Ik zie het even niet...quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:42 schreef pberends het volgende:
[..]!
En wat een verrassing trouwens, elke flapdrol kon aan de hand van het tanende handelstekort van de VS zien dat de verkopen tegen zouden vallen. Fucking suprise.
Weet je wat een handelstekort is?quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:47 schreef NatteKrant het volgende:
[..]
Kan je dit uitleggen? Ik zie het even niet...
Mja inderdaad Fucking surprise..... Ik was me afgelopen week al aan het ergeren om de blinde positiviteit om de ondubbelzinnig dubbelzinnige positieve cijfers. Er zullen vast nog wel wat van deze positieve cijfers met vraagtekens volgen (de banken met hun nieuwe boekhoudregels etc), deze laatste cijfers zijn dan weer wat ondubbelzinniger en daardoor ook meteen negatief, er is nu eenmaal niet echt veel positiviteit te melden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:42 schreef pberends het volgende:
[..]!
En wat een verrassing trouwens, elke flapdrol kon aan de hand van het tanende handelstekort van de VS zien dat de verkopen tegen zouden vallen. Fucking suprise.
Ze kunnen creatief boekhouden wat ze willen, maar uiteindelijk zijn bijna alle banken insolvent.quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:52 schreef dramatiek het volgende:
[..]
Mja inderdaad Fucking surprise..... Ik was me afgelopen week al aan het ergeren om de blinde positiviteit om de ondubbelzinnig dubbelzinnige positieve cijfers. Er zullen vast nog wel wat van deze positieve cijfers met vraagtekens volgen (de banken met hun nieuwe boekhoudregels etc), deze laatste cijfers zijn dan weer wat ondubbelzinniger en daardoor ook meteen negatief, er is nu eenmaal niet echt veel positiviteit te melden.
Het verschil tussen sprinters en turbo's in de rente financiering. Als je onderliggende derivaat (waar je dus je turbo's of sprinters van koopt ) hetzelfde blijft qua koers gaat je turbo / sprinter immers in waarde naar beneden. En bij de Turbo's wordt het financieringsniveau midden in de maand aangepast en bij sprinters in het begin van de maand.quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:40 schreef Falco het volgende:
Je hebt turbo's, je hebt sprinters. Beiden zijn gebaseerd op een hefboomprincipe, waarbij de bank een gedeelte financieert van je belegging. Maar wat is het verschil tussen die twee? Ik weet dat in sprinters handelen gratis is tot en met ergens in mei ofzo.
Ohja nog een (hypothetische) vraag, wat als je short zit in een bepaald aandeel en het desbetreffende bedrijf gaat failliet... Wat gebeurt er dan? Je longs zijn geen reet meer waard dus, maar je shorts hebben dan een bepaalde eindwaarde bereikt, die je kunt cashen?
Dat lijkt me dat het afhangt van welke soort sprinters je wil zien. Sommige zijn immers net ge-issued, en sommige sprinters kun je vrij lang terugzien.quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:41 schreef Falco het volgende:
En nog een vraag, waarom kan ik van de sprinters en turbo's op Binck alleen maar de historie van 2 maanden terug zien. Is dit een suffigheid van Binck of zie ik iets over het hoofd?
dividend wordt bij de beurs opgeteld.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:07 schreef Dave7 het volgende:
Is de Dax als enige grote europese beurs niet door z'n 2003 lows gegaan? Ik verbaas me daarover....![]()
Je hebt het over de mensen in dit topic (waaronder ik)? Zo ja, dan heb je helemaal gelijk.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:07 schreef pberends het volgende:
Wat een stel economic girlie men zijn die beleggers.
En verder dus dat turbo's het bedenksel zijn van ABN Amro en Sprinters van ING. Voor de rest dus niet echt enorm grote verschillenquote:Op dinsdag 14 april 2009 14:57 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het verschil tussen sprinters en turbo's in de rente financiering. Als je onderliggende derivaat (waar je dus je turbo's of sprinters van koopt ) hetzelfde blijft qua koers gaat je turbo / sprinter immers in waarde naar beneden. En bij de Turbo's wordt het financieringsniveau midden in de maand aangepast en bij sprinters in het begin van de maand.
Dat zijn zo'n beetje wel de belangrijkste essentiële verschillen tussen sprinters en turbo's
Oke zoiets dacht ik al.quote:Wat betreft failliet gaan van bedrijven, zie de financiele sector, daar gingen veel banken op een grootje maar die mocht je uiteraard niet shorten. Als we het over puur 1 bedrijf hebben kan je natuurlijk wel shorten tot het moment dat het bedrijf van de beurs wordt afgehaald. Die waarde krijg je dan uitgestort.
Iedereen heeft wel eens een minder helder moment zullen we maar zeggen. MAar ik ben inderdaad geen econoom, zelfs ook voor korte tijd nog geen beleggerquote:Op dinsdag 14 april 2009 15:07 schreef pberends het volgende:
Wat een stel economic girlie men zijn die beleggers.
Nee, ik heb het over die idioten die nu nog in de markt stapten terwijl de situatie zwaar overbought is.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:08 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Je hebt het over de mensen in dit topic (waaronder ik)? Zo ja, dan heb je helemaal gelijk.
Dat is maar hoe je het ziet, op turbo's gaan over het algemeen harder achteruit dan sprinters en soms heb ik nog wel eens grondstof sprinters ( waar ik voorheen grondstof turbo's had ) en op maandbasis scheelt je dat al snel luttele procenten, die je dus gewoon winst hebt domweg door het feit dat je van product wisselt.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:10 schreef Falco het volgende:
[..]
En verder dus dat turbo's het bedenksel zijn van ABN Amro en Sprinters van ING. Voor de rest dus niet echt enorm grote verschillen.
Ja maar andere europese beurzen zijn reeds wel door diezelfde 2003 lows gegaan... Dus zou je kunnen zeggen in principe veel dalingspotentieel voor de Dax?quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:08 schreef pberends het volgende:
[..]
dividend wordt bij de beurs opgeteld.
De markt geeft al langer aan dat de hele situatie overbought is. Dat is echt niet nu pas het geval. Komt nog een keer bij dat een aantal week geleden zo rond de G20 in londen mensen verwachtte dat de beurs weer nieuwe bodems op zou zoeken, rondt die tijd zijn er alleen een aantal grote bedrijven weer in aandelen ingestapt vandaar dat het weer omhoog werd getrokken.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:13 schreef pberends het volgende:
[..]
Nee, ik heb het over die idioten die nu nog in de markt stapten terwijl de situatie zwaar overbought is.
Bij de Euronext beurzen wordt het dividend er niet bij opgeteld.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:16 schreef Dave7 het volgende:
[..]
Ja maar andere europese beurzen zijn reeds wel door diezelfde 2003 lows gegaan... Dus zou je kunnen zeggen in principe veel dalingspotentieel voor de Dax?
Zeker, maar nu is het zwaar overbought ipv een beetje overbought. We waren uiteraard ook extreem oversold.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:17 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
De markt geeft al langer aan dat de hele situatie overbought is. Dat is echt niet nu pas het geval. Komt nog een keer bij dat een aantal week geleden zo rond de G20 in londen mensen verwachtte dat de beurs weer nieuwe bodems op zou zoeken, rondt die tijd zijn er alleen een aantal grote bedrijven weer in aandelen ingestapt vandaar dat het weer omhoog werd getrokken.
Dat ligt aan de sector verdeling van de DAX. Er gaan immers in de wereld ook gewoon nog beurzen omhoog.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:16 schreef Dave7 het volgende:
[..]
Ja maar andere europese beurzen zijn reeds wel door diezelfde 2003 lows gegaan... Dus zou je kunnen zeggen in principe veel dalingspotentieel voor de Dax?
hmm oke thanks!quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:18 schreef pberends het volgende:
[..]
Bij de Euronext beurzen wordt het dividend er niet bij opgeteld.
Slaat nergens op, olie en de dollar werken ook al niet mee. Maar goed, wat de AEX doet boeit me weinig, als de Downie maar down gaat.quote:
http://www.rtl.nl/(/finan(...)VS_scherp_omlaag.xmlquote:Producentenprijzen VS scherp omlaag
De daling is de grootste sinds januari 1950.
1950
De producentenprijzen in maart daalde met 1,2 procent vergeleken met een maand eerder. Op jaarbasis gingen de prijzen met 3,5 procent omlaag. Dat heeft het Amerikaanse ministerie van Arbeid bekendgemaakt.
Onveranderd
Door Reuters gevraagde analisten dachten dat de prijzen die Amerikaanse boeren en fabrikanten vragen voor hun producten onveranderd zouden blijven in vergelijking met een maand eerder. In februari gingen de prijzen op maandbasis nog met 0,1 procent omhoog.
quote:Vrijdag 13 Maart 2009 AMSTERDAM (Dow Jones)--Het nieuws over het steunplan van de Taiwanese overheid voor de binnenlandse DRAM-geheugenchipindustrie neemt toe. Alhoewel het onduidelijk is wat dit zal betekenen voor orders voor ASML, denkt analist Nicolas Gaudois van UBS dat de risico's aan de bovenkant liggen. Op basis van uitspraken van Taiwanese functionarissen lijkt de overheidsinvestering een omvang van maximaal $1 miljard te krijgen, aldus de analist. Hij handhaaft het advies buy en koersdoel EUR17,30. Het aandeel ASML sloot donderdag op EUR12,73. (YVV)
asml-ziet-omzet-kelderen (01-2009)quote:Donderdag 15 januari 2009ASML bevestigt 5 orders voor EUV-systemen in 2010
(Novum/Dow Jones) - ASML heeft bevestigd dat het voor 2010 vijf orders van vijf verschillende klanten heeft liggen voor de nieuwe EUV-lithographiesystemen. Dat heeft bestuursvoorzitter Eric Meurice donderdag gezegd tijdens een persconferentie.
ASML kondigde in september vorig jaar aan dat het is gestart met de productie van de nieuwe machines. EUV staat voor Extreme Ultra Violet en is de opvolger van de huidige technologie waarbij gebruik wordt gemaakt van 'gewoon' licht.
Met EUV kunnen halfgeleiders met een kleinere lijndikte worden gemaakt dan met de huidige technologie. Als er een kleinere lijndikte is, passen er meer halfgeleiders op een schijf silicium. Halfgeleiders met een kleinere lijndikte kunnen snellere toepassingen aan.
Meurice stelde dat iedere machine, die vier keer zo efficiënt is ten opzichte van de huidige technologie, een waarde vertegenwoordigt tussen de EUR55-65 miljoen.
Verder liet de CEO weten dat het wereldwijde marktaandeel van ASML momenteel 65%-68% bedraagt, met een marktaandeel van 30%-40% in Japan.
K/W 180, niceeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.quote:Nikkei kan niet profiteren van Goldman Sachs
14-04-2009 08:40:02
Brussel (tijd) - De Japanse beurzen zijn dinsdag met verlies gesloten. De stemming werd gedrukt door Sumitomo Realty & Development, dat zijn eigen winstprognose miste. De banksector boekte bescheiden winsten dankzij het sterke kwartaalresultaat van Goldman Sachs.
De handel werd beïnvloed door winstnemingen na het koersherstel van de laatste weken. Bovendien gaan beleggers ervan uit dat Japanse aandelen te duur zijn in verhouding tot de te verwachten winsten. Volgens agentschap Bloomberg steeg de gemiddelde koers/winstverhouding van de Japanse aandelen naar 180, het hoogste niveau sinds januari 2002.
De Nikkei verloor 0,9 procent op 8.842,68 punten, de bredere Topix ging 0,7 procent lager op 843,42 punten. In Seoul steeg de Kospi-index 0,3 procent, de Hang Seng ging er 2,9 procent op vooruit.
Sumitomo Realty & Development, een projectontwikkelaar die reeds tweemaal zijn winstverwachting bijstuurde, ging 5,6 procent lager tot 1.265 yen, nadat bleek dat de winst sinds het begin van het huidig boekjaar 15 procent achterbleef op de eigen winstprognose. Kleinere rivaal Tokyo Tatemono (-7,8%) werd meegesleurd in het verlies, net als de twee marktleiders Mitsui Fudosan en Mitsubishi Estate. Zij verloren respectievelijk 2,5 en 2,1 procent.
Toyota, Japan's grootste autoproducent, nam een duik van 3,5 procent, Nissan moest 6,3 procent lager. De onzekerheid in de autosector blijft groot, nu het Amerikaanse General Motors langzaam maar zeker richting gecontroleerd faillissement schuift.
Retailer Aeon verloor 4,8 procent nadat bleek dat dochterbedrijf Talbot zwaarder dan verwacht in het rood ging en met zwakke vooruitzichten naar buiten kwam. Ook maandag kregen de retailers al klappen.
Het verrassend sterke resultaat van de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs maandag nabeurs stuwde de beurshuizen hoger. Zo steeg Nomura Holdings 3,5 procent. Goldman Sachs boekte kwartaalresultaten die ruim dubbel zo hoog dan de analistenverwachting uitkwamen. De zakenbank wil 5 miljard dollar ophalen om zo snel als mogelijk de TARP-fondsen terug te betalen aan de overheid.
nou ik mag toch hopen dat de negatieve stemming ook enigszins over slaat op de aexquote:Op dinsdag 14 april 2009 16:11 schreef pberends het volgende:
[..]
Slaat nergens op, olie en de dollar werken ook al niet mee. Maar goed, wat de AEX doet boeit me weinig, als de Downie maar down gaat.
Morgen toch maar een gokje wagen..quote:http://www.fd.nl/artikel/11408604/resultaat-aex-fondsen-verdampt
Vandaag en morgen trappen de technologiefondsen Philips en ASML het nieuwe cijferseizoen af voor de 15 AEX-fondsen die kwartaalresultaten rapporteren. Beide bedrijven zijn naar verwachting in de rode cijfers beland.
Onzekere economische omstandigheden
Chipmachinemaker ASML stevent volgens analisten af op een nettoverlies van meer dan euro 100 mln, nu halfgeleiderfabrikanten als Toshiba en Samsung vanwege de onzekere economische omstandigheden dure investeringen in nieuwe machines steeds verder voor zich uitschuiven.
http://www.inveztor.nl/pagina/weblog/view/10047quote:Haasje over
De markten spelen vaak haasje over. Dat komt erop neer dat men bij de aanpak van een probleem in één keer springt naar de gewenste situatie.
Wat geeft dat een enorme opluchting vooral als het economische nieuws nog zo beroerd blijft. De beste reactie op een crisis is toch net doen alsof het al is opgelost? Het is menselijk om af en toe moe te worden van de negatieve spiraal. Daarom vinden af en toe kortstondige secondaire herstelpogingen plaats terwijl de primaire trend naar beneden blijft gericht.
Stimuleringsprogramma's
Het lijkt dat de wereld met de enorme stimuleringsprogramma's het getij probeert te keren. Maar is het echt wel zo verstandig om de rijkdom van de volgende generatie op te offeren om het monopoliespel nieuw leven in te blazen? Getuigt dat niet van dezelfde arrogantie als diegenen die het financiële systeem in moeilijkheden brachten door een hefboombeleid van 50-tegen-1, een risicobeheer gebaseerd op Value-at-Risk (VAR) en andere waardeloze modellen en een naïeve instelling, dat bijvoorbeeld prijzen van onroerend goed nooit zouden kunnen dalen? De erkenning dat de welvaart van de laatste twintig jaar grotendeels een door schuld gedreven illusie was zou een eerste stap zijn in de goede richting.
Ontmanteling financieel systeem
Waarom staat de directe ontmanteling van een financieel systeem dat gebaseerd is op schuld, fraude en een gebrek aan doorzichtigheid niet op de agenda? Erger nog, waarom trekken functionarissen die sterke banden hadden met het stukgelopen beleid nog steeds aan de touwtjes? Uiteindelijk kan men toch schoon schip maken zonder het lot van de depositohouders, verzekeringspolishouders en pensioengerechtigden in gevaar te brengen?
Heeft u nog geen abonnement op de Schmull nieuwsbrief? Wilt u vroegtijdig op de hoogte zijn van de belangrijkste trends, klik dan hier voor een jaarabonnement op de Schmull nieuwsbrief. Voor slechts ¤ 299 een jaar lang de visie van Schmull op relevante trends. Abonnees van De Kapitalist betalen voor de Schmull Nieuwsbrief slechts ¤ 149.
Herstructurering
Het zou beter zijn om een ordelijk proces van herstructurering en sanering van schuld in gang te zetten. De duizenden miljarden aan giftige activa (Alt-A, oftewel 'liar loans' zijn minstens 60-80% minder waard) zouden meteen moeten worden ondergebracht in een 'Bad Bank' nadat de vijftien grootste banken in Amerika en Europa door een faillissementsprocedure zijn geloodst. Deze instellingen hebben gemiddeld 2,5% eigen vermogen ten opzichte van hun leningenportefeuille en kunnen dus niet meer als solvabel worden beschouwd. De verzekeraars en de pensioenfondsen, die de schade tot nu toe nog angstvallig verborgen hebben kunnen houden, zouden ook niet kunnen ontkomen aan een nieuwe start. Bovendien zou er weer een strikte scheiding moeten komen tussen commercieel bankieren en het riskante investment-/merchant- banking model. Ja, dat zou het einde betekenen van 'rijke bankiers' die uit waren op kortstondig winstbejag op basis van waanzinnige schuld, complexe producten met een onterechte AAA-rating, hypotheken zonder verificatie en ongereguleerde derivaten .
Paniek
Maar eerst gaan we kennelijk proberen om, net zoals Japan destijds, zo weinig mogelijk open kaart te spelen. Want anders zou er 'paniek' kunnen ontstaan. De Public Private Investment Partnership (PPIP) - het Geithner plan - heeft tot doel om de 'aankoop' te bewerkstelligen van giftige activa ver boven hun werkelijke waarde, zonder bijna enig risico voor de koper. De FAS-157 mark-to-market boekhoudkundige regel wordt weer versoepeld naar mark-to-model om de bankwinsten te flatteren. Zelfs de reorganisatie van de markt voor kredietderivaten lijkt niet te leiden tot het temmen van deze olifant die op een gegeven moment het gehele systeem kan opblazen. De hefboom bij financiële en andere derivaten is bij sommige instellingen 300-tegen-1 of hoger. Van de ene op de andere dag zou men eigenlijk de meeste niet beursgenoteerde derivatencontracten ongedaan moeten maken want de financiële wereld speelt Russisch roulette en eens gaat het massaal fout.
Het is bijna onvoorstelbaar hoeveel vermogensvernietiging er al heeft plaatsgevonden. De krant Boston Globe (Boston met 1 miljoen abonnees ) is in drie jaar tijd in waarde gedaald van $ 2 miljard naar $ 20 miljoen. De John Hancock Tower (ook in Boston) is nu 50% goedkoper dan in 2006. In Engeland is een speculatieve belegging in land gekelderd met 50% in amper twee jaar tijd.
Kasstroom schiet tekort
Zolang de herstructurering van schuld op grote schaal op de lange baan wordt geschoven, is een verslechtering van de crisis onvermijdelijk. De kasstromen zijn eenvoudigweg niet aanwezig om de schuld overeind te houden als herfinanciering niet mogelijk is. Een echt herstel kan pas plaatsvinden als de balansen weer op orde zijn. Vooral de schuld van de gemiddelde gezinshuishouding zal weer teruggebracht moeten worden tot wat vroeger gebruikelijk was. De verruiming van het monetaire en begrotingsbeleid van de overheden mag dan tijdelijk enig soelaas bieden, maar kan wel degelijk de financiering van overheidsfinanciën in gevaar brengen zonder noemenswaardige verbetering van het kredietklimaat. Daarbij komt dat de hevig gefinancierde onroerend goed markt in de komende jaren de verhogingen van bepaalde hypotheekrentes moet verwerken (zoals de 'resets' van Alt-A en Option ARMS), plus de herfinancieringen van kortere hypotheken (vooral bij commercieel onroerend goed).
Wereldvaluta
De overheden proberen de noodzakelijke ingrepen uit te stellen om de afschuwelijke stijging van de werkeloosheid niet te verergeren. Dit zal de crisis echter kunnen verlengen. Uiteindelijk is een nieuw monetair systeem en een terugkeer tot de Goud Wissel Standaard van voor 1971 niet meer ondenkbaar. Een mogelijke wereldvaluta onder een World Monetary Authority verrijst misschien eerder aan de horizon dan verwacht. Het had toch al weinig zin om het systeem van nationale valuta’s te handhaven in een tijd van globalisering. De rollen van het IMF, de Wereldbank en de Bank of International Settlements (BIS) zouden fors kunnen worden uitgebreid.
Nieuwe wereldorde
Hegel heeft ons geleerd, dat er een crisis nodig is om grote veranderingen door te voeren. Het oude financiële systeem is dodelijk gewond geraakt ook al zit men in het algemeen nog in de ontkenningsfase. Maar zodra er kapitaalmarktrestricties zouden moeten worden ingevoerd dan moet men wel gaan geloven in een komende nieuwe 'Wereld Orde' die een einde zal maken aan de huidige schijnzekerheid.
Belasting omhoog
We moeten er niet aan denken dat de autoriteiten ook de rente en belastingen over een paar jaar weer zouden verhogen. En stel je voor dat de grondstoffenprijzen, inclusief de olieprijs, weer fors zouden aantrekken. Of dat protectionisme toch de kop opsteekt en de wereld uiteenvalt in enkele handelsblokken. Vergeet niet dat we een perfecte storm beleven en het loont om zich voor te bereiden op een lange zure rit. Trek de buikriem aan!
Als je short gaat bij een afstort ben je toch te laat?quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:26 schreef Oizno het volgende:
wtf is dit nou weer voor bullshit. ging hele tijd goed. long, short, long, short. Ga ik short tijdens de afstort, moet ik ff weg, kijk ik nu weer. +1,4 %.
argh
PPT, of de beleggers moeten helemaal geil worden van heel iets afnemende voorraden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:23 schreef Anoniemos het volgende:die beurs! gaat lekker omlaag om 14:30 en nu weer keihard omhoog. Is er iemand die dit nog wel begrijpt?
Ik stapte in de eerste minuten in dus vandaar dat ik nog een mooi ritje mee naar beneden pakte. Alleen ging er van uit dat het nog wel even doorging. Maar helaas. Blijf nu toch maar short zitten.quote:Op dinsdag 14 april 2009 16:51 schreef pberends het volgende:
[..]
Als je short gaat bij een afstort ben je toch te laat?
Buy, buy, buy!quote:S&P 500 Will Rise to 1,100 This Year, Leuthold Says (Update1)
April 14 (Bloomberg) -- Steve Leuthold, whose Grizzly Short Fund returned 74 percent last year betting against U.S. stocks, said the Standard & Poor’s 500 Index surge to 1,100 after valuations got to the cheapest levels of his career in March.
Most investors should have 65 percent of their assets in stocks, Leuthold, 71, said in a Bloomberg Television interview today. He said the largest U.S. companies are more undervalued than the smallest. Leuthold’s 2009 forecast for the S&P 500, which sank to 676.53 on March 9, represents a 28 gain from yesterday’s close of 858.73.
Leuthold also said that financial stocks won’t be the stock market’s leaders. He favors technology and biotechnology companies and advised investors to avoid “defensive” consumer shares and utilities.
1-year trailing P/E van S&P500 per 13 aprilquote:Steve Leuthold, whose Grizzly Short Fund returned 74 percent last year betting against U.S. stocks, said the Standard & Poor’s 500 Index surge to 1,100 after valuations got to the cheapest levels of his career in March.
Is die Leuhold zijn carriere begonnen in 2000?quote:Op dinsdag 14 april 2009 17:09 schreef SeLang het volgende:
[..]
1-year trailing P/E van S&P500 per 13 april
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |