quote:Op zondag 12 april 2009 23:54 schreef Lemmeb het volgende:
Als ik zie wat je voor ¤800 euro in de Randstad huurt bij de woningbouwvereniging... dan kun je imho nog steeds beter kopen.
Ik begrijp even niet waarom de vergelijking niet op gaat:quote:Op zondag 12 april 2009 23:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Maar jij zegt dat het hetzelfde zou zijn wanneer de gemeente zou bepalen voor hoeveel je jouw huis te koop mag zetten. En ook bij (particulier) verhuren doet de gemeente dat beslist niet. Dus de vergelijking gaat niet op.
Ze moeten gewoon vrije kavels uitgeven, project ontwikkelaars hebben altijd tot doelstelling om hoge winsten te maken. Als de gemeente echt starters wil helpen kunnen ze beter eerst de bureaucratie vereenvoudigen en de welstandscommissie afschaffen (dat laatste gaat gebeuren heb ik begrepen). Aannemers zat die voor een betaalbare woning kunnen zorgen.quote:Op zondag 12 april 2009 23:59 schreef capricia het volgende:
schappelijke prijs...speciaal voor starters.
Dus de gemiddelde starterswoningen wordt een vrijstaande woning op een kavel?quote:Op maandag 13 april 2009 00:02 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ze moeten gewoon vrije kavels uitgeven, project ontwikkelaars hebben altijd tot doelstelling om hoge winsten te maken. Als de gemeente echt starters wil helpen kunnen ze beter eerst de bureaucratie vereenvoudigen en de welstandscommissie afschaffen (dat laatste gaat gebeuren heb ik begrepen). Aannemers zat die voor een betaalbare woning kunnen zorgen.
Nuja, daar ging het mij even over. Er wordt door de huizenbezitters steeds geroepen dat als de HRA moet worden afgeschaft, dan toch zeker de huurtoeslag ook! Maar dat slaat nergens op, want die twee staan in geen enkele verhouding tot elkaar. Dat is alles wat ik ermee wilde zeggen.quote:Op zondag 12 april 2009 23:58 schreef capricia het volgende:
Kun je huursubsidie vergelijken met HRA?
Er zijn ook alleenstaande moeders die met 700 euro bijstand huren, als de woningmarkt vrij is en de huursubsidie weg, dan gaat de huur zo naar de 1000 euro voor een drie kamer woning.quote:Op maandag 13 april 2009 00:07 schreef Lemmeb het volgende:
[..]Een echte vergelijking gaat moeilijk worden, omdat beide markten zo heftig zijn gereguleerd en tevens dusdanig op elkaar inwerken, dat je nooit kunt weten wat de 'echte' marktprijs (huur of koop) voor een woning zal zijn als alles volledig vrijgegeven zou worden.
Daar ben ik het wel mee eens.quote:Op maandag 13 april 2009 00:07 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nuja, daar ging het mij even over. Er wordt door de huizenbezitters steeds geroepen dat als de HRA moet worden afgeschaft, dan toch zeker de huurtoeslag ook! Maar dat slaat nergens op, want die twee staan in geen enkele verhouding tot elkaar. Dat is alles wat ik ermee wilde zeggen.
Een echte vergelijking gaat moeilijk worden, omdat beide markten zo heftig zijn gereguleerd en tevens dusdanig op elkaar inwerken, dat je nooit kunt weten wat de 'echte' marktprijs (huur of koop) voor een woning zal zijn als alles volledig vrijgegeven zou worden.
Het hele idee in de huurmarkt dat je als alleenstaande max. zoveel kamers mag huren, zoveel m2 vloeroppervlak etc. is toch belachelijk!quote:Op maandag 13 april 2009 00:11 schreef henkway het volgende:
[..]
Er zijn ook alleenstaanden die met 700 euro bijstand huren, als de woningmarkt vrij is en de huursubsidie weg, dan gaat de huur zo naar de 1000 euro voor een drie kamer woning.
Die kunnen dan beter een mooie brede brug op gaan zoeken
dat is een slaapkamer en een woonkamer / keuken en een opberghok annex slaapkamerquote:Op maandag 13 april 2009 00:13 schreef capricia het volgende:
[..]
Het hele idee in de huurmarkt dat je als alleenstaande max. zoveel kamers mag huren, zoveel m2 vloeroppervlak etc. is toch belachelijk!
Zoiets zou je je eens voor moeten stellen bij koopwoningen...
Ik moet dat nog zien. Waarom zou iemand 1000 euro betalen voor een driekamerwoning, als hij of zij voor die maandlasten een veel grotere en mooiere woning kan kopen?quote:Op maandag 13 april 2009 00:11 schreef henkway het volgende:
[..]
Er zijn ook alleenstaande moeders die met 700 euro bijstand huren, als de woningmarkt vrij is en de huursubsidie weg, dan gaat de huur zo naar de 1000 euro voor een drie kamer woning.
Dat mogelijk wel, want ook een verhoging van 100 euro per maand is voor een bijstandsmoeder al bijzonder veel.quote:Die kunnen dan beter een mooie brede brug op gaan zoeken
Een 3kamer woning met gaskachels heeft dezelfde huur als een 2kamer woning met centrale verwarming...want het heeft hetzelfde puntenaantal. En dus dezelfde huur.quote:Op maandag 13 april 2009 00:15 schreef henkway het volgende:
[..]
dat is een slaapkamer en een woonkamer en een opberghok annex slaapkamer
Mi. is dat een andere discussie: Namelijk huursubsidie.quote:Op maandag 13 april 2009 00:16 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik moet dat nog zien. Waarom zou iemand 1000 euro betalen voor een driekamerwoning, als hij of zij voor die maandlasten een veel grotere en mooiere woning kan kopen?
[..]
Dat mogelijk wel, want ook een verhoging van 100 euro per maand is voor een bijstandsmoeder al bijzonder veel.
zijn er nog woningen met een gaskachel??quote:Op maandag 13 april 2009 00:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Een 3kamer woning met gaskachels heeft dezelfde huur als een 2kamer woning met centrale verwarming...want het heeft hetzelfde puntenaantal. En dus dezelfde huur.
Goh, dat stimuleert verhuurders ook echt om te zorgen dat er in de huurwoning geinvesteerd wordt...NOT!
Jahoor. Zat.quote:Op maandag 13 april 2009 00:19 schreef henkway het volgende:
[..]
zijn er nog woningen met een gaskachel??
Dat gebeurt ook wel, zo zoetjes aan.quote:Die moeten dan maar eens gesloopt worden
Er zijn ook groepjes mensen die zelf een rijtje laten bouwen in eigen beheer, ooit een iets over gelezen, bleek gemiddeld 30% goedkoper te zijn dan kopen bij de projectontwikkelaar. Lijkt mij dus een interessante optie niet?quote:Op maandag 13 april 2009 00:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus de gemiddelde starterswoningen wordt een vrijstaande woning op een kavel?
Lijkt mij iets te hoog gegrepen.
Ik denk dat 50% van de sociale huurmarkt hier in Utrecht een gehorige woning met gaskachels betreft. Een bovenwoning, of een benedenwoning.quote:Op maandag 13 april 2009 00:19 schreef henkway het volgende:
[..]
zijn er nog woningen met een gaskachel??
Die moeten dan maar eens gesloopt worden
Maar dat doen corporaties niet die verkopen ze liever
Je snapt volgens mij niet wat ik bedoel. Stel, die vrouw wordt met haar kinderen op straat gezet en de huur stijgt van 400 naar 1000 euro (zoals henkway hierboven beweert). Dan moet er toch een nieuwe huurder komen die dat ervoor wil gaan betalen. Maar waarom zou iemand in godsnaam 1000 euro betalen voor een uitgewoond voormalig woningbouwkrot, als hij tegen die maandlasten ook een schitterend eigen huis naar keuze zou kunnen aanschaffen?quote:Op maandag 13 april 2009 00:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Mi. is dat een andere discussie: Namelijk huursubsidie.
Als die vrouw 2 kinderen heeft, en dus recht op een 3 of 4 kamerwoning heeft, dan heeft dat niets te maken met de commerciele prijs van die woning.
Tuurlijk. Als je de kans hebt, doen!quote:Op maandag 13 april 2009 00:21 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Er zijn ook groepjes mensen die zelf een rijtje laten bouwen in eigen beheer, ooit een iets over gelezen, bleek gemiddeld 30% goedkoper te zijn dan kopen bij de projectontwikkelaar. Lijkt mij dus een interessante optie niet?
Dan zal die prijs toch vanzelf weer zakken naar een marktconform niveau?quote:Op maandag 13 april 2009 00:24 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Je snapt volgens mij niet wat ik bedoel. Stel, die vrouw wordt met haar kinderen op straat gezet en de huur stijgt van 400 naar 1000 euro. Dan moet er toch een nieuwe huurder komen die dat ervoor wil gaan betalen. Maar waarom zou iemand in godsnaam 1000 euro betalen voor een uitgewoond voormalig woningbouwkrot, als hij tegen die maandlasten ook een schitterend eigen huis naar keuze zou kunnen aanschaffen?
Precies!quote:Op maandag 13 april 2009 00:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan zal die prijs toch vanzelf weer zakken naar een marktconform niveau?
(das marktwerking!)
Ja en nee.quote:Op maandag 13 april 2009 00:28 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Precies!
M.a.w.: het afschaffen van al die subsidies en regeltjes zal niet het enorme prijsopdrijvende effect hebben als dat sommigen hier denken. Wel iets, denk ik. Maar geen enorme percentages, want daar corrigeert de markt vanzelf weer voor.
Ik denk het niet, want die zijn al stervensduur. Of verhuurt de sociale woningbouw ook dit soort etages in de binnenstad?quote:Op maandag 13 april 2009 00:32 schreef capricia het volgende:
Een supermooie etage in de binnenstad zal snel in prijs gaan stijgen.
Als het via de woningbouwverenigingen gaat, en dus onder de 800 euro is, dan gaat het puur op punten en inschrijvingsduur.quote:Op maandag 13 april 2009 00:35 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik denk het niet, want die zijn al stervensduur. Of verhuurt de sociale woningbouw ook dit soort etages in de binnenstad?
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg of de sociale woningbouw ook dit soort supermooie etages in de binnenstad verhuurt.quote:Op maandag 13 april 2009 00:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Als het via de woningbouwvereniging gaat, en dus onder de 800 euro is, dan gaat het puur op punten en inschrijvingsduur.
Vergeet niet dat met het afschaffen van de subsidies de belastingen ook flink kunnen dalen!quote:Op maandag 13 april 2009 00:28 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Precies!
M.a.w.: het afschaffen van al die subsidies en regeltjes zal niet het enorme prijsopdrijvende effect hebben als dat sommigen hier denken. Wel iets, denk ik. Maar geen enorme percentages, want daar corrigeert de markt vanzelf weer voor.
Je bedoelt een 3 kamer bovenwoning? ja hoor, die worden verhuurt via woningbouwverenigingen (en ook aan de gracht)...mag je wel even een paar jaar wachten...quote:Op maandag 13 april 2009 00:37 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat vroeg ik niet. Ik vroeg of de sociale woningbouw ook dit soort supermooie etages in de binnenstad verhuurt.
Belachelijk. Met dat soort verhuur zou de woningbouw zich helemaal niet bezig moeten houden.quote:Op maandag 13 april 2009 00:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Je bedoelt een 3 kamer bovenwoning? ja hoor, die worden verhuurt via woningbouwverenigingen (en ook aan de gracht)...
Waarom dan nog daar blijven wonen, Nederland kent toch wel meer aardige plekjes dan Amsterdam.quote:Op maandag 13 april 2009 00:44 schreef LXIV het volgende:
Dat valt nog wel mee. In Amsterdam moet je geloof ik 24 jaar wachten op een eengezinswoning in sommige (niet geheel zwarte) wijken. 24 jaar! Dan ben je 22 en heb je een meisje en wil je een gezinnetje stichten, kun je dus pas op je 46-ste beginnen! Dan is je vrouw al in de overgang.
Geeft alleen maar aan dat huurwoningen ook marktconform berekend moeten worden! En zeker niet naar inschrijvingsduur...want dat is echt een belachelijk criterium.quote:Op maandag 13 april 2009 00:44 schreef LXIV het volgende:
Dat valt nog wel mee. In Amsterdam moet je geloof ik 24 jaar wachten op een eengezinswoning in sommige (niet geheel zwarte) wijken. 24 jaar! Dan ben je 22 en heb je een meisje en wil je een gezinnetje stichten, kun je dus pas op je 46-ste beginnen! Dan is je vrouw al in de overgang.
Hoeveel babyboomers wonen er wel niet scheef danquote:Op maandag 13 april 2009 00:53 schreef capricia het volgende:
Dat is scheefwonen...maar niemand doet er echt wat aan...
Laat de prijzen dan gewoon vrij. Net als bij koopwoningen...
dan kraait er geen haan naar als jij in een krot wilt wonen met een directie-salaris.
24 jaar is wat overdreven, maar het is wel heel herkenbaar. Ik heb inderdaad en inschrijvingsduur van 22 jaar en er nooit gebruik van kunnen maken. Inkomen te hoog. Het is nog een hele kunst om een goede scheefhuurder te worden. Je moet het huis bemachtigen, voordat je gaat verdienen. Er wordt overigens alleen naar inkomen gekeken en niet naar vermogen. Mensen die bijvoorbeeld vorig jaar een 10X jaarsalaris jackpot uit hun huis hebben ontvangen, maar verder (tijdelijk) geen inkomen, komen gewoon in aanmerking voor sociale huur. Die hebben het echt goed gedaan.quote:Op maandag 13 april 2009 00:44 schreef LXIV het volgende:
Die 100K koopwoningen ben ik helemaal voor, maar ze zullen de koopmarkt wel raken. Een goed alternatief zorgt voor minder starters en die zijn het plankton van de markt. Starters zijn het fundament van de markt. Zonder starters wordt het laagste segment niet verkocht en kunnen de huidige eigenaars van het laagste segment niet doorstoten naar het middensegment.quote:Op maandag 13 april 2009 05:31 schreef henkway het volgende:
maar goed, 100.000 huurwoningen bouwen dat is goed voor de economie en zal veel werk opleveren aan infrastructuur en bouwmarkten, en zal de dure koopwoningmarkt niet raken.
Dat is wel erg nodig.
Anders zie ik de jongeren allemaal het land uit gaan
En wie profiteren daar het meest van? Juist degene die het meest verdienen, net zoals zij het meest profiteren van de HRA. Want die HRA is simpelweg een belastingverlaging voor mensen met een huis waarbij de mensen in het 52% tarief zitten voor >90% een eigen huis hebben. Zo enorm verschrikkelijk veel scheelt dat allemaal niet. Het scheelt zeker wel iets - maar niet gigantisch.quote:Op maandag 13 april 2009 00:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vergeet niet dat met het afschaffen van de subsidies de belastingen ook flink kunnen dalen!
Allemaal? Denk het niet ...quote:Op maandag 13 april 2009 05:31 schreef henkway het volgende:
Anders zie ik de jongeren allemaal het land uit gaan
Meer dan 20-25 jaar geleden ...quote:Op maandag 13 april 2009 08:21 schreef Lemmeb het volgende:
Er komen sowieso steeds minder starters, doordat er nauwelijks nog kinderen worden geproduceerd. Nederland is wat dat betreft gewoon doomed.
Ik denk niet dat men met een bovenmodaal inkomen het leuk vind om in een vogelaarwijk met een gaskacheltje tussen de tokkies te wonen.quote:Op maandag 13 april 2009 07:33 schreef dutch_renter het volgende:
[..]
24 jaar is wat overdreven, maar het is wel heel herkenbaar. Ik heb inderdaad en inschrijvingsduur van 22 jaar en er nooit gebruik van kunnen maken. Inkomen te hoog. Het is nog een hele kunst om een goede scheefhuurder te worden.
In sommige gewilde wijken in Amsterdam is het nog erger. Daar wonen ook Tokkies maar betaalt de koper +300K voor dit voorrecht. Jouw Tokkieburen betalen betalen daarentegen 200 p/m. Tot nu toe vonden meneer en mevrouw bovenmodaal dit niet zo erg, want hun huis steeg ieder jaar met 15K of meer in waarde. Dat zou wel eens kunnen veranderen, als de waarde van hun woning ieder jaar met 15K of meer daalt...quote:Op maandag 13 april 2009 11:17 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik denk niet dat men met een bovenmodaal inkomen het leuk vind om in een vogelaarwijk met een gaskacheltje tussen de tokkies te wonen.
Of je naam moet sgrooge zijn
Aangezien veel jonge mensen doorstromen naar grotere/duurdere huizen en die vaak meer in waarde dalen in vergelijking met goedkopere woningen is dat niet zo erg.quote:Op maandag 13 april 2009 15:31 schreef dutch_renter het volgende:
[..]
In sommige gewilde wijken in Amsterdam is het nog erger. Daar wonen ook Tokkies maar betaalt de koper +300K voor dit voorrecht. Jouw Tokkieburen betalen betalen daarentegen 200 p/m. Tot nu toe vonden meneer en mevrouw bovenmodaal dit niet zo erg, want hun huis steeg ieder jaar met 15K of meer in waarde. Dat zou wel eens kunnen veranderen, als de waarde van hun woning ieder jaar met 15K of meer daalt...
ach guttegut. Daar heeft nagenoeg 100% een te bekrompen geest voor. Handje ophouden ja, initiatief en risico nemen neen. Ze janken hiero al dat ze naar het naastgelegen dorp moeten verhuizen.quote:Op maandag 13 april 2009 05:31 schreef henkway het volgende:Anders zie ik de jongeren allemaal het land uit gaan
Dat is de schuld van de babyboomers, die hebben de rest van de wereld hier na toe gehaald, dus waarom nog daar naar toe gaan.Koeltoer genoeg hier. Daarna heeft de autochtone bevolking geleerd van de allochtone bevolking dat je je best kan redden met de hand op houden. Tja.... en uitgezet worden naar het naastliggende dorp, hoe durf je het voor te stellen, kom maar op met dat pardonquote:Op maandag 13 april 2009 19:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ach guttegut. Daar heeft nagenoeg 100% een te bekrompen geest voor. Handje ophouden ja, initiatief en risico nemen neen. Ze janken hiero al dat ze naar het naastgelegen dorp moeten verhuizen.
Wat een gelul. Alsof dat de landen zijn waar henkway het over heeft. En wanneer dringt het nou eindelijk door dat het de pre-babyboomgeneratie (1930/35-1945) is die dat gedaan heeft, en dat dat ook de lui zijn die het meest van de ruimhartigste VUT regelingen gebruik heeft kunnen maken ...quote:Op maandag 13 april 2009 20:23 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is de schuld van de babyboomers, die hebben de rest van de wereld hier na toe gehaald, dus waarom nog daar naar toe gaan.Koeltoer genoeg hier. Daarna heeft de autochtone bevolking geleerd van de allochtone bevolking dat je je best kan redden met de hand op houden. Tja.... en uitgezet worden naar het naastliggende dorp, hoe durf je het voor te stellen, kom maar op met dat pardon
Maar dat deden ze toch omdat de babyboomers oneindig wilden studeren en alleen maar mooie baantjes wilden hebben? De pre-babyboomers hebben grotendeels het land weer opgetuigd, zodat de babyboomers het weer naar de klote konden helpen. Weet je wie het meest geprofiteerd hebben dat zijn de pre-pre-babyboomers nooit een cent AOW premie betaald maar toch even lekker gecashedquote:Op maandag 13 april 2009 20:27 schreef Doc het volgende:
Wat een gelul. Alsof dat de landen zijn waar henkway het over heeft. En wanneer dringt het nou eindelijk door dat het de pre-babyboomgeneratie (1930/35-1945) is die dat gedaan heeft, en dat dat ook de lui zijn die het meest van de ruimhartigste VUT regelingen gebruik heeft kunnen maken ...
Idd onvoorstelbaar dat je tot midden 20 een beetje heb lopen studeren. Op bijna lles subsidie hebt gekregen en na een kleine 30 jaar "werken" alweer mag stoppen om te genieten. Vervolgens valt het genieten vies tegen omdat je zowieso je hele leven al geen flikker hebt uitgevoerd..quote:Op maandag 13 april 2009 20:27 schreef Doc het volgende:
[..]
Wat een gelul. Alsof dat de landen zijn waar henkway het over heeft. En wanneer dringt het nou eindelijk door dat het de pre-babyboomgeneratie (1930/35-1945) is die dat gedaan heeft, en dat dat ook de lui zijn die het meest van de ruimhartigste VUT regelingen gebruik heeft kunnen maken ...
Oja... de meesten gingen met 12 jaar al werken, dus dat je dan met je 60 wilt stoppen is niet zo raar, beetje student komt tegenwoordig niet meer voor zijn 24ste op de arbeidsmarkt, dus die mag dan wel werken tot zijn 72ste, vrij logisch lijkt mijquote:Op maandag 13 april 2009 20:27 schreef Doc het volgende:
en dat dat ook de lui zijn die het meest van de ruimhartigste VUT regelingen gebruik heeft kunnen maken ...
Dat klopt. Maar daar is de vergrijzing wel het grootst, dus daar gaan de klappen ook nog wel vallen. Op de Zuidhollandse eilanden bijvoorbeeld, toch al dun bevolkt (wel heerlijk wonen trouwens), loopt het momenteel aardig leeg en is men op sommige plekken maar weinig verwijderd van het begin van spookdorpjes. En ik kan me zo voorstellen dat het in Brabant ook die kant op gaat.quote:Op maandag 13 april 2009 20:21 schreef Treinkopper het volgende:
* Treinkopper verhuist vrijwillig naar het naastgelegen dorp, waar de huizen nog te betalen zijn.
Als ik dit topic zo lees is het in het zuiden allemaal een stuk minder erg dan in de Randstad, trouwens.
Hmm. wat doet de grondprijs in de Randstad, met name in de luxe wijken ?quote:Op maandag 13 april 2009 00:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Tuurlijk. Als je de kans hebt, doen!
Maar de meeste starters hebben in de randstad:
a. Het geld niet om een kavel te kopen
b. Het netwerk niet om zoiets te organiseren
c. Conformeren zich snel aan de bestaande woningmarkt.
Dat het interessant is, kan ik mij voorstellen. Maar het gebeurt gewoon heel weinig dat mensen dat doen.
Kavel in de randstad reken op 3 ton plus. Allleen voor de kavel.quote:Op maandag 13 april 2009 21:23 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Hmm. wat doet de grondprijs in de Randstad, met name in de luxe wijken ?
b.v. in t' Gooi of Aerdenhoudt ?
Kun je er kavels kopen met subsidie ?
Bejaardenhuizen worden niet meer gebouwd al twintig jaar niet meer.quote:Op maandag 13 april 2009 21:12 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Het enige dat de komende jaren nog bijgebouwd moet worden zijn bejaardentehuizen.
Het interesseert mensen wel, maar ja. Je kan die huurder niet uit zijn woning zetten. Terecht overigens.quote:Op maandag 13 april 2009 00:53 schreef capricia het volgende:
Wat mij ook zo stoort aan het huursegment is, behalve dat de prijzen niet marktconform zijn, dat er een maximale inkomenseis is voor de woningen waarop je reageert. En dan voornamelijk dat je niet mag reageren op woningen die ' te goedkoop zijn' .
Maar wat gebeurt er als jij in een woning van 300 euro all in zit, en je maakt wat carriere waarbij je salaris in 5 jaar 3 maal verdubbeld is? Dat interesseert ze niet.
Dat is scheefwonen...maar niemand doet er wat aan.
Laat de prijzen dan gewoon vrij. Net als bij koopwoningen...
dan kraait er geen haan naar als jij in een krot wilt wonen met een directie-salaris.
Dit pleit dan toch alleen maar meer voor het idee om die huurprijzen dan gewoon marktconform te laten zijn?quote:Op maandag 13 april 2009 21:43 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Het interesseert mensen wel, maar ja. Je kan die huurder niet uit zijn woning zetten. Terecht overigens.
Dat gaat nog wel komen. Oude mensen worden steeds ouder en dus steeds gebrekkiger. Straks zijn er te weinig jongeren om die ouwelui te verzorgen, en de kinderen hebben het ook allemaal druk druk druk. Dan ontkomt men er niet aan die oudjes toch alsnog weer bij elkaar te propppen, zo goedkoop mogelijk.quote:Op maandag 13 april 2009 21:41 schreef henkway het volgende:
[..]
Bejaardenhuizen worden niet meer gebouwd al twintig jaar niet meer.
het credo is zelfstandig wonen met een zorgbudget
Hier is zelfs een uitbreidng gecancelled
Ja hoor, zolang de HRA ook afgeschaft wordt. Het probleem is nu dat men consequent 1 kant van de medaille wil aanpakken. Maar dat is onzin natuurlijk.quote:Op maandag 13 april 2009 21:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit pleit dan toch alleen maar meer voor het idee om die huurprijzen dan gewoon marktconform te laten zijn?
Zeker als mensen scheef wonen...
scheef wonenquote:Op maandag 13 april 2009 21:45 schreef capricia het volgende:
Dit pleit dan toch alleen maar meer voor het idee om die huurprijzen dan gewoon marktconform te laten zijn?
Ja precies...!quote:
En nog belangrijker, bijbouwen en renoveren.quote:Op maandag 13 april 2009 21:47 schreef Swetsenegger het volgende:
Ja hoor, zolang de HRA ook afgeschaft wordt. Het probleem is nu dat men consequent 1 kant van de medaille wil aanpakken. Maar dat is onzin natuurlijk.
Niet alleen HRA eraf en niet alleen de huurmarkt liberaliseren. Gewoon beide.
nee, die gaan van zelfstandig wonen naar een verzorgingshuis tegenwoordig, maar dan zijn ze bijna dood.quote:Op maandag 13 april 2009 21:46 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat gaat nog wel komen. Oude mensen worden steeds ouder en dus steeds gebrekkiger. Straks zijn er te weinig jongeren om die ouwelui te verzorgen, en de kinderen hebben het ook allemaal druk druk druk. Dan ontkomt men er niet aan die oudjes toch alsnog weer bij elkaar te propppen, zo goedkoop mogelijk.
Klopt. Maar als ze wat slechter ter been raken gaan ze wel al naar een serviceflat.quote:Op maandag 13 april 2009 22:22 schreef henkway het volgende:
[..]
nee, die gaan van zelfstandig wonen naar een verzorgingshuis tegenwoordig, maar dan zijn ze bijna dood.
ouderen zijn veel mondiger en rijker dan vroeger
Als je de woningmarkt aan wil pakken, dan moet de hele woningmarkt aanpakkenquote:Op maandag 13 april 2009 21:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. En niet alleen de HRA. Maar ook de huurmarkt moet flink aangepakt worden. Laat de huren maar gewoon vrij.quote:Op maandag 13 april 2009 22:25 schreef henkway het volgende:
[..]
Als je de woningmarkt aan wil pakken, dan moet de hele woningmarkt aanpakken
Hmmm, ene kant wel aan de ander kant stijgt de huursubsidie dan mee en evrdwijnt het in de zakken van de verhuurders. Net als de banken nu de HRA opstrijken. Ik zou alleen sociale woningen toestaan tot ene bepaalde inkomensgrens. Als je boven de grens komt terwijl je er al woont krijg je te maken met een heffing. De scheefhuurheffing die het onaantrekkelijk maakt om te blijven zitten. Er moet dan wel een alternatief zijn dus vandaar meer huurwoningen bouwen met een mooie kwaliteit.quote:
Ja das weer een mooie. De huurder met een mazzeltje moet de HRA tot 3 en een halve ton maar ophoesten. Opzouten, liberalisatie is liberalisatie. Alles eraf.quote:Op maandag 13 april 2009 22:13 schreef Sjabba het volgende:
To do lijstje;
HRA per direct afschaffen voor nieuwe hypotheken.
HRA voor bestaande hypotheken maximaliseren tot 350.000.
HRA die gemaximaliseerd is tot 350.000 naar standaard 50%.
Overdrachtbelasting naar 0%.
Huursubsidie ongemoeid laten.
Huurbelasting invoeren indien een huurder een bepaald inkomen heeft en een sociale huurwoning "bezet" houdt.
Huurwoningen aanbod vergroten om scheefhuur te voorkomen.
Geen nieuwe koopwoningen bouwen maar enkel huurwoningen komende 2 jaar.
Ja, de vrije markt (zoveel mogelijk) zijn werk laten doen.quote:Op maandag 13 april 2009 22:43 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja das weer een mooie. De huurder met een mazzeltje moet de HRA tot 3 en een halve ton maar ophoesten. Opzouten, liberalisatie is liberalisatie. Alles eraf.
Die rijkdom onder die ouwelui is momenteel zeer rap aan het verdampen. Ik denk dat veel babyboomers die zich al rijk gerekend hadden met hun 'overwaarde' in de toekomst nog weleens bedrogen uit kunnen komen. Niet alle babyboomers zitten namelijk nog steeds in hun compleet afbetaalde jaren '70-hol. De meesten hebben al lang en breed een veel luxere en veel duurdere nieuwe woning gekocht, de afgelopen 10 jaar.quote:Op maandag 13 april 2009 22:22 schreef henkway het volgende:
[..]
nee, die gaan van zelfstandig wonen naar een verzorgingshuis tegenwoordig, maar dan zijn ze bijna dood.
ouderen zijn veel mondiger en rijker dan vroeger
Ze hebben in iedere geval een pensioen gebaseerd op het eindloonstelsel en vaak wel een paar koopsompolissen die vrijvallen, en wat stamrecht mogelijk, nee dat zit wel goedquote:Op maandag 13 april 2009 22:58 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Die rijkdom onder die ouwelui is momenteel zeer rap aan het verdampen. Ik denk dat veel babyboomers die zich al rijk gerekend hadden met hun 'overwaarde' in de toekomst nog weleens bedrogen uit kunnen komen. Niet alle babyboomers zitten namelijk nog steeds in hun compleet afbetaalde jaren '70-hol. De meesten hebben al lang en breed een veel luxere en veel duurdere nieuwe woning gekocht, de afgelopen 10 jaar.
"Ze" kampen in bijzonder veel gevallen met een enorm pensioengat, omdat ze pas zijn begonnen met pensioenopbouw eind jaren '80, toen het verplicht werd.quote:Op maandag 13 april 2009 23:57 schreef henkway het volgende:
[..]
Ze hebben in iedere geval een pensioen gebaseerd op het eindloonstelsel en vaak wel een paar koopsompolissen die vrijvallen, en wat stamrecht mogelijk, nee dat zit wel goed
http://www.belastingdiens(...)09-09.html#P644_9239
Dat laag houden van die huren, men doet op dat overal structureel is. Alsof iedere huurder voor 400 euro in zijn grachtenpandjes zitquote:Op dinsdag 14 april 2009 00:40 schreef HarryP het volgende:
Op het gebied van subsidies aan de 2 woningmarkten is de huurmarkt redelijk gelijk aan de koopmarkt. ZIe het volgende artikel:
http://www.intermediair.nl/artikel.jsp?id=1423716
Op het gebied van woongenot kan ik je wel een advies geven. Lekker in een koop wijkje gaan zitten.
ik had inderdaad nog moeten toevoegen: en altijd anderen de schuld gevenquote:Op maandag 13 april 2009 20:23 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Dat is de schuld van de babyboomers, die hebben de rest van de wereld hier na toe gehaald, dus waarom nog daar naar toe gaan.Koeltoer genoeg hier. Daarna heeft de autochtone bevolking geleerd van de allochtone bevolking dat je je best kan redden met de hand op houden. Tja.... en uitgezet worden naar het naastliggende dorp, hoe durf je het voor te stellen, kom maar op met dat pardon
Duh.... It wasn't mequote:Op dinsdag 14 april 2009 07:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik had inderdaad nog moeten toevoegen: en altijd anderen de schuld geven
Je bedoelt die onverkoopbare leegstaande pandjes van mensen die boven hun stand trachten te levenquote:
Ik zou vanaf nu gaan afbouwen met de HRA, maar direct afschaffen daar stort de markt alleen maar verder van in.quote:Op maandag 13 april 2009 22:13 schreef Sjabba het volgende:
To do lijstje;
HRA per direct afschaffen voor nieuwe hypotheken.
HRA voor bestaande hypotheken maximaliseren tot 350.000.
HRA die gemaximaliseerd is tot 350.000 naar standaard 50%.
Overdrachtbelasting naar 0%.
Huursubsidie ongemoeid laten.
Huurbelasting invoeren indien een huurder een bepaald inkomen heeft en een sociale huurwoning "bezet" houdt.
Huurwoningen aanbod vergroten om scheefhuur te voorkomen.
Geen nieuwe koopwoningen bouwen maar enkel huurwoningen komende 2 jaar.
Kraken bij wet verbieden en de linkse rakkers verplicht in de sociale huurbouw laten werken met als optie om als eerste een dergelijke woning/app. te huren.quote:
Heerlijk die vooroordelen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:34 schreef Noedie het volgende:
[..]
Kraken bij wet verbieden en de linkse rakkers verplicht in de sociale huurbouw laten werken met als optie om als eerste een dergelijke woning/app. te huren.
Doen die gasten ook eens wat nuttigs voor de maatschappij en heb je direct extra woongelegenheid en extra banen en extra mensen die wel moeten werken om hun huur op te brengen, ipv hun handje op te laten houden bij de gemeente.
Ja he! Graag gedaanquote:
Mmmmm... misschien een kraakverbod voor drugsverslaafde buitenlanders danquote:Op dinsdag 14 april 2009 10:43 schreef Lemmeb het volgende:
Ik ben het wel eens met het principe achter het kraken op zich. Maar als ik zie door wat voor tuig (vaak drugsverslaafde buitenlanders) die principes tegenwoordig misbruikt worden om zo'n pand in drie maanden helemaal uit te leven, begin ik ook ernstig te twijfelen.
En het paniek zaaien is begonnen, het zal nu wel een aflopende zaak zijnquote:Woonbond waarschuwt voor meer conflicten
Huiseigenaar huurmarkt op
door Jouke Schaafsma
AMSTERDAM, dinsdag
Onverkochte woningen die door huiseigenaren worden verhuurd, komen mogelijk nooit meer in de verkoop. Huurders hoeven er vaak niet uit als ze niet willen.
Daarvoor waarschuwen de Nederlandse Woonbond, belangenvereniging voor huurders en belangenorganisatie Vereniging Eigen Huis (VEH). De organisaties denken dat dit dreigende conflict tussen huurders en huizenbezitters ernstig wordt onderschat.
bron: de telegraaf
Krakers beroepen zich op woningnood, en panden die leeg staan omdat er mee gespeculeerd wordt. Daarvan uitgaande, kun je kraken in Nederland gewoon verbieden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:43 schreef Lemmeb het volgende:
Ik ben het wel eens met het principe achter het kraken op zich. Maar als ik zie door wat voor tuig (vaak drugsverslaafde buitenlanders) die principes tegenwoordig misbruikt worden om zo'n pand in drie maanden helemaal uit te leven, begin ik ook ernstig te twijfelen.
Een kraker heeft m.i. uberhaupt al met z'n poten van iemand anders z'n bezit af te blijven. Als ik een auto koop, en er vervolgens niet mee rijd geeft dat een ander toch ook niet het recht om er dan maar even 'gratis' gebruik van te maken, en hem en passant nog even af te raggen? Waarom zou dat met een huis anders zijn?quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mmmmm... misschien een kraakverbod voor drugsverslaafde buitenlanders dan![]()
Op zich is het principe achter het kraken van een woning wel een stok achter de deur om panden niet ongebruikt te laten. Ik vind wel dat de kraker de plicht heeft zich te laten registreren, een nette huur dient te betalen en verantwoordelijk met het pand dient om te gaan EN dient op te rotten zodra de eigenaar een juiste bestemming voor het pand heeft gevonden.
Een huis is anders, onderdak hebben is een primaire levensbehoefte een auto is in de meeste gevallen luxe.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:57 schreef Metatron het volgende:
Een kraker heeft m.i. uberhaupt al met z'n poten van iemand anders z'n bezit af te blijven. Als ik een auto koop, en er vervolgens niet mee rijd geeft dat een ander toch ook niet het recht om er dan maar even 'gratis' gebruik van te maken, en hem en passant nog even af te raggen? Waarom zou dat met een huis anders zijn?
Ja, en verbied dat speculeren met onroerend goed dan ook meteen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:54 schreef Metatron het volgende:
[..]
Krakers beroepen zich op woningnood, en panden die leeg staan omdat er mee gespeculeerd wordt. Daarvan uitgaande, kun je kraken in Nederland gewoon verbieden.
Dan zoeken ze maar eens een baan! Dan kunnen ze vervolgens een woning KOPEN. Er staat immers genoeg te koop op de NL markt. Maarja kopen he... daar hebben veel krakers immers een probleem mee...quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:03 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Een huis is anders, onderdak hebben is een primaire levensbehoefte een auto is in de meeste gevallen luxe.
JOU principe is niet gelijk voor de rest van de wereld om je heen geldig.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:34 schreef Noedie het volgende:
[..]
Dan zoeken ze maar eens een baan! Dan kunnen ze vervolgens een woning KOPEN. Er staat immers genoeg te koop op de NL markt. Maarja kopen he... daar hebben veel krakers immers een probleem mee...
Hoezo moet de schade binnen de perken blijven? Wat dacht je van helemaal geen schade!?quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:04 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, en verbied dat speculeren met onroerend goed dan ook meteen.
Kraken is wat mij betreft gewoon een stok achter de deur tegen doorgeschoten kapitalistische wanpraktijken. Als speculanten het te bont maken, en er te weinig gelet wordt op het welzijn van de bevolking, zetten krakers dit weer recht. Het moeten er alleen niet al te veel worden en en de schade moet wel binnen de perken blijven.
Heerlijk die vooroordelen.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:34 schreef Noedie het volgende:
[..]
Kraken bij wet verbieden en de linkse rakkers verplicht in de sociale huurbouw laten werken met als optie om als eerste een dergelijke woning/app. te huren.
Doen die gasten ook eens wat nuttigs voor de maatschappij en heb je direct extra woongelegenheid en extra banen en extra mensen die wel moeten werken om hun huur op te brengen, ipv hun handje op te laten houden bij de gemeente.
Sja, gezien het feit dat ons pand in 8 jaar tijd tientallen mensen een prima onderdak heeft verschaft ben ik het hier niet mee eens.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:57 schreef Metatron het volgende:
[..]
Een kraker heeft m.i. uberhaupt al met z'n poten van iemand anders z'n bezit af te blijven. Als ik een auto koop, en er vervolgens niet mee rijd geeft dat een ander toch ook niet het recht om er dan maar even 'gratis' gebruik van te maken, en hem en passant nog even af te raggen? Waarom zou dat met een huis anders zijn?
Ben je nou echt zo dom, of doe je maar alsof?quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:34 schreef Noedie het volgende:
[..]
Dan zoeken ze maar eens een baan! Dan kunnen ze vervolgens een woning KOPEN. Er staat immers genoeg te koop op de NL markt. Maarja kopen he... daar hebben veel krakers immers een probleem mee...
De pre-babyboomers (1935-1945) hebben niet echt heel veel aan de opbouw gedaan hoor. Die waren toen grotendeels kind of puber. Die hadden minstens zulke lange studieduren als de babyboomers.quote:Op maandag 13 april 2009 20:32 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Maar dat deden ze toch omdat de babyboomers oneindig wilden studeren en alleen maar mooie baantjes wilden hebben? De pre-babyboomers hebben grotendeels het land weer opgetuigd, zodat de babyboomers het weer naar de klote konden helpen. Weet je wie het meest geprofiteerd hebben dat zijn de pre-pre-babyboomers nooit een cent AOW premie betaald maar toch even lekker gecashed
De meest luxe subsidies heeft de generatie 1935-1945 gekregen. Van de beste VUT regelingen (vol betaald stoppen op je 55e in het onderwijs), via de hoogste kinderbijslagen tot de hoogste staatsbijlages voor de koop van een huis. Toen (met name de latere) babyboomers (rond 1955) na hun studie rond 1980 de markt op kwamen van het crisis en werkeloosheid wat de klok sloeg en waren de meest profijtelijke regelingen vermagert. Ze hebben nog 10 jaar te gaan tot hun pensioen en ook de meest gunstige regelingen op dat gebied zijn aan hun neus voorbijgegaan.quote:Op maandag 13 april 2009 20:35 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Idd onvoorstelbaar dat je tot midden 20 een beetje heb lopen studeren. Op bijna lles subsidie hebt gekregen en na een kleine 30 jaar "werken" alweer mag stoppen om te genieten. Vervolgens valt het genieten vies tegen omdat je zowieso je hele leven al geen flikker hebt uitgevoerd..
De meesten van de generatie van 1935-1945 ging helemaal niet op hun 12e werken. Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar dat is redelijke kolder. En ook van de generatie 1945-1955 zijn er ook talloze personen die vroeg starten met werken. of denk je dat iedere buschauuffeur of stratenmaker van die generatie pas op hun 24e startte? Als je dan toch op generaties moet zeiken, kan je dat even hard doen op latere generaties.quote:Op maandag 13 april 2009 20:35 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Oja... de meesten gingen met 12 jaar al werken, dus dat je dan met je 60 wilt stoppen is niet zo raar, beetje student komt tegenwoordig niet meer voor zijn 24ste op de arbeidsmarkt, dus die mag dan wel werken tot zijn 72ste, vrij logisch lijkt mij
Bedoel je met ouwe lui de 65+ers of de 55+ers? Die 65+-ers hadden in hun tijd jaren 70-holen kunnen kopen (en vergeet het maar dat ze die afbetaald hadden: daar is hypotheek op hypotheek op gekomen om de vakantiereisjes en dergelijke van te betalen). De 55+-ers waren daar in veel gevallen te laat voor. Veel van hen konden rond hun 30e helemaal geen woning kopen omdat ze daar het geld niet voor hadden en geen hypotheek konden krijgen ...quote:Op maandag 13 april 2009 22:58 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Die rijkdom onder die ouwelui is momenteel zeer rap aan het verdampen. Ik denk dat veel babyboomers die zich al rijk gerekend hadden met hun 'overwaarde' in de toekomst nog weleens bedrogen uit kunnen komen. Niet alle babyboomers zitten namelijk nog steeds in hun compleet afbetaalde jaren '70-hol. De meesten hebben al lang en breed een veel luxere en veel duurdere nieuwe woning gekocht, de afgelopen 10 jaar.
henkway ziet eerder de oplossing in het onvrijwillig euthaniseren van 80-plussers waar hij elders al voor gepleit heeftquote:Op maandag 13 april 2009 21:46 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat gaat nog wel komen. Oude mensen worden steeds ouder en dus steeds gebrekkiger. Straks zijn er te weinig jongeren om die ouwelui te verzorgen, en de kinderen hebben het ook allemaal druk druk druk. Dan ontkomt men er niet aan die oudjes toch alsnog weer bij elkaar te propppen, zo goedkoop mogelijk.
Ja of deportatie naar een survival island met slechts een pistool met een kogelquote:Op dinsdag 14 april 2009 15:50 schreef Doc het volgende:
[..]
henkway ziet eerder de oplossing in het onvrijwillig euthaniseren van 80-plussers waar hij elders al voor gepleit heeft
En dan slaat de vergrijzing ook nog eens / weer toe...
In jouw wereld kan nog iedereen een huis kopenquote:Op dinsdag 14 april 2009 13:34 schreef Noedie het volgende:
[..]
idd, zoals in Belgie: een zg. verkrottingsbelasting.quote:Op dinsdag 14 april 2009 20:21 schreef LXIV het volgende:
Ik ben tegen kraken omdat het een aantasting van de rechtsstaat is. In plaats van kraken toestaan kan er ook een extra leegstandsbelasting komen voor woningen die langer dan een jaar leegstaan. Dat gaat speculatie ook tegen, veroorzaakt geen overlast, en levert nog iets op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |