Wel handig om wat stukken preferment op voorraad te hebben, maar gaat het er niet op achteruit in de vriezer? Ik heb al een aantal keer verschillende soorten deeg ingevroren (pizza, naan, kaneelbroodjes, kaiserbroodjes) en het was daarna echt merkbaar minder gewillig om te rijzen.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Gisteren een mengsel van zuurdesem en preferment gemaakt van Rogge en Dinkelmeel. Gekochte zuurdesem bacterien, wat gist, appelstroop, roggemeel en dinkelmeel, wat zout en water, 24 uur laten staan.
Vanmorgen daar meer rogge en dinkel aan toegevoegd, laten rijzen tot net, en opgedeeld in 8 stukken van elk ongeveer 175 gram
Maak nu een chiabatta met 250 gram bloem, gist, zout, water en 175 gram van het preferment erdoor.
Morgen maak ik dan een rogge mengbrood met een tweede stuk preferment. Rest van de stukken zijn in de vriezer, heb ik wat op voorraad.
quote:Op maandag 28 juni 2010 21:16 schreef Fiorellino het volgende:
Ik wil een focaccia maken, maar kan even geen simpel basis recept vinden.
Wilde die uit de OP maken, maar heb geen zongedroogde tomaten (alleen uit zo'n potje) en geen olijven meer.
Wat ik wel heb:
Tarwebloem
zeezout
kruiden zoals tijm, rozemarijn etc.
olijfolie
e.d.
Iemand die mij op weg zou kunnen helpen?
1 euro is wel een stuk goedkoper dan die 14 euro die ik in de kookwinkel betaald heb... Ik heb een wat kleinere voor 750 g, volgens mij is een 25 cm voor ongeveer 1,5 kg.quote:Op maandag 19 juli 2010 19:34 schreef MaximusTG het volgende:
Afgelopen zaterdag op de vrijmarkt in Munster een rijsmandje (banneton/ gärkörbchen) gekocht van 25 cm doorsnee, voor maar 1 euro!
Omdat ik nog nooit met zoiets een brood had gemaakt, en niet precies wist hoeveel deeg erin moest, heb ik vanavond wat uitgeprobeerd. Een van de weinige recepten uit the Bread Baker's Apprentice van Peter Reinhart die geen biga/poolish/preferment nodig heeft, namelijk het witbrood variatie 1. Hele recept (2 lb) gemaakt, en past prima in dit mandje, was niet tot de rand gevuld na het rijzen, maar midden stak wel boven het mandje uit.
Deeg uitgestort op schietplankje bestrooid met maismeel en op steen in de oven geschoven. 45 minuten op 180 graden C. Brood leek uit te zakken na het storten, maar kwam weer mooi in bolvorm omhoog in de oven.
[ [url=http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/banneton1kl.JPG]afbeelding ][/url]
[ [url=http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/banneton2kl.JPG]afbeelding ][/url]
Mooi brood, complimentquote:Op maandag 19 juli 2010 19:34 schreef MaximusTG het volgende:
Afgelopen zaterdag op de vrijmarkt in Munster een rijsmandje (banneton/ gärkörbchen) gekocht van 25 cm doorsnee, voor maar 1 euro!
Omdat ik nog nooit met zoiets een brood had gemaakt, en niet precies wist hoeveel deeg erin moest, heb ik vanavond wat uitgeprobeerd. Een van de weinige recepten uit the Bread Baker's Apprentice van Peter Reinhart die geen biga/poolish/preferment nodig heeft, namelijk het witbrood variatie 1. Hele recept (2 lb) gemaakt, en past prima in dit mandje, was niet tot de rand gevuld na het rijzen, maar midden stak wel boven het mandje uit.
Deeg uitgestort op schietplankje bestrooid met maismeel en op steen in de oven geschoven. 45 minuten op 180 graden C. Brood leek uit te zakken na het storten, maar kwam weer mooi in bolvorm omhoog in de oven.
[ [url=http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/banneton1kl.JPG]afbeelding ][/url]
[ [url=http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/banneton2kl.JPG]afbeelding ][/url]
Is dat boek de moeite waard? Ik twijfel al een paar weken.quote:Op maandag 19 juli 2010 19:34 schreef MaximusTG het volgende:
. Een van de weinige recepten uit the Bread Baker's Apprentice van Peter Reinhart die geen biga/poolish/preferment nodig heeft, namelijk het witbrood variatie 1.
Ja, een van de betere broodbakboekenquote:Op maandag 19 juli 2010 23:07 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Is dat boek de moeite waard? Ik twijfel al een paar weken.
quote:Op dinsdag 20 juli 2010 08:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, een van de betere broodbakboeken
Vanavond thuis even kijken.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 08:34 schreef _Ophelia_ het volgende:
Thnx voor de scan Maximus, het ziet er inderdaad goed uit. Misschien dat ik me dan toch maar laat overhalen
[..]
Heb je nog andere suggesties?
Wellicht Bread van Hammelman. Op zich een best nuttig en interessant boek, maar het richt zich naar mijn gevoel een beetje teveel op de professionele bakker. Wel over hoe je 30 kg-zakken bloem moet tillen, maar niet heel erg veel over hoe je dingen thuis zou kunnen oplossen.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 08:34 schreef _Ophelia_ het volgende:
Thnx voor de scan Maximus, het ziet er inderdaad goed uit. Misschien dat ik me dan toch maar laat overhalen
[..]
Heb je nog andere suggesties?
Sja, ik heb twee van dat soort (hele oude) boeken over gebak en patisserie en die zijn inderdaad niet al te praktisch in het gebruik, ik pak ze ook eigenlijk nooit. Het gaat mij er meer om hoe ik thuis (met alle beperkingen) het beste brood kan bakken.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 18:51 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Wellicht Bread van Hammelman. Op zich een best nuttig en interessant boek, maar het richt zich naar mijn gevoel een beetje teveel op de professionele bakker. Wel over hoe je 30 kg-zakken bloem moet tillen, maar niet heel erg veel over hoe je dingen thuis zou kunnen oplossen.
Zo'n boek zoek ik dus ook nog... Maar tot nu toe kom ik alleen boeken tegen ā la '1000 recepten voor de broodbakmachine' of juist boeken die veel te veel op profesionele bakkers zijn gericht.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 18:55 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Sja, ik heb twee van dat soort (hele oude) boeken over gebak en patisserie en die zijn inderdaad niet al te praktisch in het gebruik, ik pak ze ook eigenlijk nooit. Het gaat mij er meer om hoe ik thuis (met alle beperkingen) het beste brood kan bakken.
Ik ben nog steeds heel tevreden met "Brood" van Linda Collister. Wel alleen nog tweedehands of in de bieb te krijgen.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 23:25 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Zo'n boek zoek ik dus ook nog... Maar tot nu toe kom ik alleen boeken tegen ā la '1000 recepten voor de broodbakmachine' of juist boeken die veel te veel op profesionele bakkers zijn gericht.
quote:
In Zwitsers brood zit toch vaak ook boter waar anderen plantaardig vet of melk gebruiken?quote:Op woensdag 21 juli 2010 15:24 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Zwitsers meel en Zwitserse samenstelling. Er zit vaak ook melkzuur in en/of bijvoorbeeld ruchmehl (soort lemairemeel). http://www.admin.ch/ch/d/sr/817_022_109/a5.html
Je rozijnen zijn wel netjes verdeeld. Bij mij hebben ze nog wel eens de neiging om naar beneden te zakken.quote:Op zondag 25 juli 2010 10:21 schreef evo87 het volgende:
en, was het lekker?
vandaag weer eens rozijnenbrood gemaakt. Volgende week maar eens een brioche ofzo![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
nee hoor, lekkere ham en lekkere kaas erop is veel lekkerderquote:Op dinsdag 27 juli 2010 19:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Zijn weinig dingen zo lekker als een goed stuk vers brood met boter en kaas, of alleen boter.
lekker, nog warm van de oven en dan roomboter er in laten smelten.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 19:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Zijn weinig dingen zo lekker als een goed stuk vers brood met boter en kaas, of alleen boter.
Rogge?quote:Op vrijdag 30 juli 2010 23:30 schreef Fingon het volgende:
Vandaag dit gebakken naar aanleiding van het allereerste recept in het eerste deel van dit topic, speltmeel met gist(op de gok, iets te weinig als ik kijk naar hoeveel hij was gerezen) water en een eitje en een beetje zout.
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Heeft iemand hier nog een goede suggestie voor een meel voor een zwaar volkorenbrood? Des te dikker en donkerder des te lekkerder ik het vind
ziet er erg goed uit.quote:Op dinsdag 27 juli 2010 18:55 schreef DarkElf het volgende:
Vandaag dit brood gebakken:
[ afbeelding ]
nav dit recept: frans landbrood
Natuurwinkelquote:Op zaterdag 31 juli 2010 20:31 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
ziet er erg goed uit.
Waar koop je gerstemoutstroop?
Dat ziet er goed uit... Prachtig gerezen en ook een erg mooie korst .. Heb je nog iets met stoom of water gedaan tijdens het bakken?quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:31 schreef djkoelkast het volgende:
Mijn 2e Zwitserse brood is klaar en het is echt super lekker.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dan in een 250 graden voorverwarmde oven, terug naar 220 graden en later terug naar 200. 50 minuten heeft dit brood nodig, daardoor is de korst ook lekker dik geworden.
Broodbakken is zo verslavend... Morgenochtend ga ik ook maar weer preferment maken om 's avond te bakken....quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 12:33 schreef DarkElf het volgende:
preferment voor de landbroden staat lekker zijn ding te doen, vanmiddag 3 broden bakken.
Alleen tijdens het opwarmen van de oven een pannetje met een laagje water maar dat paste niet meer met het bakblik erbij. Als ik het op de bodem zet dan klapt de bodem en dan heb je je brood voor niks laten rijzen want dan stort het in door de klap. Ik moet eens een kleiner metalen schaaltje zoeken (en bedenk me net dat ik dat nog heb liggen, voor de volgende keer dus).quote:Op dinsdag 3 augustus 2010 22:28 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat ziet er goed uit... Prachtig gerezen en ook een erg mooie korst .. Heb je nog iets met stoom of water gedaan tijdens het bakken?
De smaak was zeer goed. Had misschien wat meer zout in gemogen, maar was dus bijna geheel naar wens. Verbeterpunten zijn er altijd. Kleur klopt wel. Had wel wat donkerder gekunt. ze waren trouwens wel donkerder als hoe ze er op de foto uitzagen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 14:32 schreef evo87 het volgende:
goed stokbrood moet een open kruim hebben, niet net zo dicht en zwaar als dat supermarkt afbakbrood. En een ciabatta heeft veel grotere gaten.
Hoe was de smaak? Ziet er echt heel lekker uit, alleen nog een beetje bleekjes (oven temp?)
Let er wel op dat er in mais geen gluten zit, dus als je het puur gebruikt, krijg je waarschijnlijk een baksteenachtige toestand.quote:Op zondag 15 augustus 2010 14:54 schreef Erasmo het volgende:
Ik heb hier(Balkan) een kilo grof maīsmeel weten te scoren, eens kijken of ik het cake-achtige maisbrood van hier kan namaken.
dat moet prima kunnen. Ik maak regelmatig preferment met volkorenmeel. Ik heb geen idee of de smaak zich heel anders ontwikkeld met volkorentarwe ten opzichte van tarwebloem, afgezien van dat het sowieso anders smaakt natuurlijk...quote:Op donderdag 19 augustus 2010 12:12 schreef DarkElf het volgende:
vraagje, ik gebruik dit recept: klik wat heel erg lekker brood maaktmaar nu vroeg ik mij af: kan ik voor t preferment ipv alleen tarwebloem ook volkorenmeel of deels tarwebloem/deels volkorenmeel gebruiken?
Voor het deeg verder maken heb ik vorige keer 300 gr volkorenmeel en 200 gr bloem gebruikt maar vroeg mij dus af of het uitmaakt als je de bloem in t preferment vervangt (of deels vervangt) door meel.
Ziet er mooi uit! Hedde ge een recept?quote:Op donderdag 19 augustus 2010 11:50 schreef djkoelkast het volgende:
Weer een Zwitsers variantje:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die heeft een rijstijd van 3 uur in de 1e rijs en daarna minimaal 1,5 uur op de plaat rijzen, dan scheurt hij zo mooi open.
Ik vorm het met de hand en zet er een grote pan op z'n kop overheen tijdens het rijzen. Gaat perfect.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 09:00 schreef DarkElf het volgende:
lees trouwens op internet veel dat mensen rijsmandjes gebruiken, heeft dat echt veel nut? Ik gebruik ze niet en vouw mijn deeg in een , min of meer, batard vorm en het ziet er eigenlijk zo uit als op de foto van t hele broodje...
Die ziet er heel goed uit! Dat is de structuur waar ik altijd naar op zoek ben, maar het verschilt nogal eensquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 08:58 schreef DarkElf het volgende:
vanmorgen dus gegeten, lekkere smaak en goeie textuur, vonden wij dan
[ afbeelding ]
Je kunt iets dunner deeg gebruiken dat zonder mandje teveel gaat uitlopen (maar ook niet te dun, want dan zit je mandje onder de zooi).quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 09:00 schreef DarkElf het volgende:
lees trouwens op internet veel dat mensen rijsmandjes gebruiken, heeft dat echt veel nut? Ik gebruik ze niet en vouw mijn deeg in een , min of meer, batard vorm en het ziet er eigenlijk zo uit als op de foto van t hele broodje...
Voor ciabatta ontving ik net een recept met preferment, dus dat lijkt me ontopic.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 11:11 schreef motorbloempje het volgende:
is dit topic alleen voor 'brood brood', of ook voor zaken als turks brood, ciabatta, focaccia en zulks?
Uit de nieuwsbrief van Forno Bravo.quote:Ciabatta Italian Hearth Bread
Poolish (the starter dough)
By weight
300 g general purpose flour (Caputo Tipo 00 works well)
300 g room temperature water
1 g (pinch) yeast
By volume
2 1/4 cups general purpose flour (Caputo Tipo 00 works well)
1 1/4 cups room temperature water
1/8 tsp yeast
Mix to a pancake batter consistency, cover with plastic wrap and let ferment for 3-4 hours, or overnight. Refrigerate after 3-4 hours.
The Finished Bread
By weight
The poolish, plus:
700 g flour
20 g salt
9 g yeast
430 g water (73% final hydration)
By volume
The poolish, plus:
2 7/8 cups flour
1 Tbs salt
1 1/4 tsp yeast
1/2 cup water
Mix the dough until it is well hydrated (it is very sticky).
Stretch and fold (like a letter) and let rest covered with plastic for 30 minutes.
Stretch and fold again, and let rest for 1 1/2-2 hours covered. (The stretch and fold lines up the gluten to give the dough structure.)
Cut the ball into 3 pieces, and stretch into the final shape.
Proof for 1 hour, then bake at 500ēF (plus or minus) until the internal temperature reaches 205ēF.
It’s a very moist dough, and you don’t slash it. The final shape looks almost like a dog bone, and the final bread is crusty, with big holes in the crumb.
Dat heeft veelal te maken met luchtvochtigheid. Doe je niets aan zonder klimaatbeheersing. De ene keer heb je goed deeg en de andere keer een te vochtig, of te droog deeg, met exact dezelfde ingrediënten. Je bakt trouwens prachtige broden, djkoelkast.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 12:17 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Die ziet er heel goed uit! Dat is de structuur waar ik altijd naar op zoek ben, maar het verschilt nogal eens
Zien er prachtig uit.quote:Op zaterdag 21 augustus 2010 18:33 schreef LieLie het volgende:
Ik ben erg tevreden!
![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Waarom vertel je die bakker niet dat je een amateur broodbakker bent en graag eens een week of wat stage wilt lopen bij een echte bakken.quote:Op zondag 22 augustus 2010 15:51 schreef -Mellow- het volgende:
ik heb inmiddels al een paar lekkere broden gebakken, maar ik eet nu brood van de bakker die hier altijd op de markt staat en die is toch duidelijk lekkerder dan mijn eigen. Ik kan er alleen mijn vinger niet op leggen wat het precies is... Is overigens ook de enige bakker tot nu toe waar ik het brood echt lekker vind.
Te weinig zout? Als ik minder lekker brood bak, is dat meestal omdat ik het zout ben vergeten.quote:Op zondag 22 augustus 2010 15:51 schreef -Mellow- het volgende:
ik heb inmiddels al een paar lekkere broden gebakken, maar ik eet nu brood van de bakker die hier altijd op de markt staat en die is toch duidelijk lekkerder dan mijn eigen. Ik kan er alleen mijn vinger niet op leggen wat het precies is... Is overigens ook de enige bakker tot nu toe waar ik het brood echt lekker vind.
Dat zou ik ook wel willen doen, maar dan niet bij een Nederlandse bakker (of het moet die uit de Haarlemmerstraat in A'dam zijn). Liever bij een willekeurige Franse boulangerie of een mooie Bäckerei.quote:Op zondag 22 augustus 2010 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom vertel je die bakker niet dat je een amateur broodbakker bent en graag eens een week of wat stage wilt lopen bij een echte bakken.
dat zou wel leuk zijn ja. Alleen heb ik daar voorlopig geen tijd voorquote:Op zondag 22 augustus 2010 15:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom vertel je die bakker niet dat je een amateur broodbakker bent en graag eens een week of wat stage wilt lopen bij een echte bakken.
ik doe altijd 2 theelepels op 500g bloemquote:Op zondag 22 augustus 2010 16:02 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Te weinig zout? Als ik minder lekker brood bak, is dat meestal omdat ik het zout ben vergeten.
[..]
Dat zou ik ook wel willen doen, maar dan niet bij een Nederlandse bakker (of het moet die uit de Haarlemmerstraat in A'dam zijn). Liever bij een willekeurige Franse boulangerie of een mooie Bäckerei.
Eerst in een NL Bakkerij, dan in Frankrijk en daarna bij een top bakker in Zuid Duitsland.quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:02 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Te weinig zout? Als ik minder lekker brood bak, is dat meestal omdat ik het zout ben vergeten.
[..]
Dat zou ik ook wel willen doen, maar dan niet bij een Nederlandse bakker (of het moet die uit de Haarlemmerstraat in A'dam zijn). Liever bij een willekeurige Franse boulangerie of een mooie Bäckerei.
Geen vakanties?quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:03 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
dat zou wel leuk zijn ja. Alleen heb ik daar voorlopig geen tijd voor
over een week vertrek ik voor 10 maanden naar Latijns-amerika. Wellicht iets voor daarna, ik vind het eigenlijk wel een goed idee.quote:
Normaal is ongeveer 1,8% tot 2,0% zout ten opzichte van de hoeveelheid bloem. Als je zonder preferment werkt en het maar kort laat rijzen, is iets meer zout nodig om toch smaak te krijgen.quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:04 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
ik doe altijd 2 theelepels op 500g bloem
Hoe lang laat je je brood in totaal rijzen (zeg maar de tijd tussen het toevoegen van gist en het in de oven gaan)?quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:12 schreef -Mellow- het volgende:
ik denk trouwens dat t m in de structuur zit. Misschien kneed ik het niet lang genoeg? Ik doe altijd iets van 10 minuten. Na het rijzen doe ik het of meteen in een cakeblik en laat ik het nog even staan tijdens het verwarmen van de oven, of ik vorm er zelf een brood van en laat het dan nog eens ca. 30 minuten rijzen voor het de oven in gaat.
1 theelepel = 5 gram. Dat van die 2% wist ik. En meestal gebruik ik wel preferment.quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:14 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Normaal is ongeveer 1,8% tot 2,0% zout ten opzichte van de hoeveelheid bloem. Als je zonder preferment werkt en het maar kort laat rijzen, is iets meer zout nodig om toch smaak te krijgen.
2% komt bij 500 g neer op 10 gram zout. 2 theelepels is iets van 6 gram, denk ik. Misschien moet je eens een derde theelepel proberen (of het zout proberen te wegen, als je weegschaal dat aankan)
[..]
Hoe lang laat je je brood in totaal rijzen (zeg maar de tijd tussen het toevoegen van gist en het in de oven gaan)?
zal het deze week eens op die manier proberenquote:Op zondag 22 augustus 2010 16:15 schreef DarkElf het volgende:
mijn volkorenbroden van vrijdag laat ik een half uur rijzen, dan haal ik de lucht er voorzichtig uit, maak weer een losse bol en laat het weer minstens 30 min rijzen. Dan verdeel ik het in delen als ik de lucht er weer voorzichtig uitgedrukt heb.... die laat ik een 15 minuten liggen. dan vorm ze ik in hun vorm en laat ze rijzen tot ze 50% groter zijn of zo'n anderhalf uur en daarna bak ik...
Suiker hoeft niet, zeker niet als je prefermenten en verse gist gebruikt, maar ook droge gist kan zonder. Verder snap ik nooit waarom mensen vetten aan hun brood toevoegen.quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:28 schreef -Mellow- het volgende:
het kan trouwens ook komen omdat ik er altijd wat zonnebloemolie bij doe. Ik lees net in mijn "bijbel" (McGee) dat olie het gluten verzwakt. Net als suiker. Ik doe ook altijd een klein schepje suiker om de gist te activeren. Misschien ook eens zonder olie en suiker proberen.
edit: suiker verzwakt alleen bij meer dan 10% t.o.v. de hoeveelheid bloem, dus dat moet niet uitmaken.
Preferment zorgt ook voor een zwakker gluten.
maakt het smeuiger, minder droog en duurt het langer voor het oudbakken wordt. Maar ik zal eens kijken wat het verschil is zonder.quote:Op zondag 22 augustus 2010 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Suiker hoeft niet, zeker niet als je prefermenten en verse gist gebruikt, maar ook droge gist kan zonder. Verder snap ik nooit waarom mensen vetten aan hun brood toevoegen.
Misschien over een jaartje of 4, 5. Eerst nog een paar jaar werken totdat ik financieel enigszins binnen ben. Daarna komt dat boerderijtje in de Ardennen en heb ik ook tijd voor dit soort geintjes.quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eerst in een NL Bakkerij, dan in Frankrijk en daarna bij een top bakker in Zuid Duitsland.
Het is een mooi (en zwaar) vak.
Als je dat doet zou ik zeker me zeker goed informeren wie goede bakkers zijn, en hou er rekening mee dat je bv in Duitsland aan een paar weken niet genoeg hebt om het te leren.
Wow ziet er prachtig uitquote:Op zondag 26 september 2010 18:52 schreef stavromulabeta het volgende:
Bij gebrek aan andermans broodbakavonturen, een kikje en mijn resultaat van vandaag.
[ afbeelding ]
zou ik het recept mogen? ziet er zo lekker uit die wil ik graag makenquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 18:33 schreef LieLie het volgende:
Ik ben erg tevreden!
![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Goed brood in de tropen heb je alleen in voormalige franse kolonien.quote:Op maandag 27 september 2010 17:57 schreef -Mellow- het volgende:
ik verlang zo naar zelfgebakken brood
Hier op Cuba is het brood echt te smerig voor woorden.
Geloof dat ik maar niet meer in dit topic moet komen voorlopig....
Klopt ja, brood is hier niet echt een ding. Maar in veel landen zijn er alternatieven (tortillas e.d.) hier komt men niet verder dan oudbakken droge rommelquote:Op maandag 27 september 2010 18:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goed brood in de tropen heb je alleen in voormalige franse kolonien.
Cuba is sowieso een treurige bedoelingquote:Op maandag 27 september 2010 18:56 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Klopt ja, brood is hier niet echt een ding. Maar in veel landen zijn er alternatieven (tortillas e.d.) hier komt men niet verder dan oudbakken droge rommel
Sowieso is het culinair gezien nogal een treurige boel hier. Ik probeer CUL dan ook een beetje te vermijden om mezelf niet zo te kwellen
Niet iedereen heeft een grote vriezer mischien?quote:Op zondag 22 augustus 2010 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Suiker hoeft niet, zeker niet als je prefermenten en verse gist gebruikt, maar ook droge gist kan zonder. Verder snap ik nooit waarom mensen vetten aan hun brood toevoegen.
Dat ook ja. Typisch geval van vergane glorie.quote:Op maandag 27 september 2010 22:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Cuba is sowieso een treurige bedoeling
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |