ik doe altijd 2 theelepels op 500g bloemquote:Op zondag 22 augustus 2010 16:02 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Te weinig zout? Als ik minder lekker brood bak, is dat meestal omdat ik het zout ben vergeten.
[..]
Dat zou ik ook wel willen doen, maar dan niet bij een Nederlandse bakker (of het moet die uit de Haarlemmerstraat in A'dam zijn). Liever bij een willekeurige Franse boulangerie of een mooie Bäckerei.
Eerst in een NL Bakkerij, dan in Frankrijk en daarna bij een top bakker in Zuid Duitsland.quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:02 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Te weinig zout? Als ik minder lekker brood bak, is dat meestal omdat ik het zout ben vergeten.
[..]
Dat zou ik ook wel willen doen, maar dan niet bij een Nederlandse bakker (of het moet die uit de Haarlemmerstraat in A'dam zijn). Liever bij een willekeurige Franse boulangerie of een mooie Bäckerei.
Geen vakanties?quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:03 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
dat zou wel leuk zijn ja. Alleen heb ik daar voorlopig geen tijd voor
over een week vertrek ik voor 10 maanden naar Latijns-amerika. Wellicht iets voor daarna, ik vind het eigenlijk wel een goed idee.quote:
Normaal is ongeveer 1,8% tot 2,0% zout ten opzichte van de hoeveelheid bloem. Als je zonder preferment werkt en het maar kort laat rijzen, is iets meer zout nodig om toch smaak te krijgen.quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:04 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
ik doe altijd 2 theelepels op 500g bloem
Hoe lang laat je je brood in totaal rijzen (zeg maar de tijd tussen het toevoegen van gist en het in de oven gaan)?quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:12 schreef -Mellow- het volgende:
ik denk trouwens dat t m in de structuur zit. Misschien kneed ik het niet lang genoeg? Ik doe altijd iets van 10 minuten. Na het rijzen doe ik het of meteen in een cakeblik en laat ik het nog even staan tijdens het verwarmen van de oven, of ik vorm er zelf een brood van en laat het dan nog eens ca. 30 minuten rijzen voor het de oven in gaat.
1 theelepel = 5 gram. Dat van die 2% wist ik. En meestal gebruik ik wel preferment.quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:14 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Normaal is ongeveer 1,8% tot 2,0% zout ten opzichte van de hoeveelheid bloem. Als je zonder preferment werkt en het maar kort laat rijzen, is iets meer zout nodig om toch smaak te krijgen.
2% komt bij 500 g neer op 10 gram zout. 2 theelepels is iets van 6 gram, denk ik. Misschien moet je eens een derde theelepel proberen (of het zout proberen te wegen, als je weegschaal dat aankan)
[..]
Hoe lang laat je je brood in totaal rijzen (zeg maar de tijd tussen het toevoegen van gist en het in de oven gaan)?
zal het deze week eens op die manier proberenquote:Op zondag 22 augustus 2010 16:15 schreef DarkElf het volgende:
mijn volkorenbroden van vrijdag laat ik een half uur rijzen, dan haal ik de lucht er voorzichtig uit, maak weer een losse bol en laat het weer minstens 30 min rijzen. Dan verdeel ik het in delen als ik de lucht er weer voorzichtig uitgedrukt heb.... die laat ik een 15 minuten liggen. dan vorm ze ik in hun vorm en laat ze rijzen tot ze 50% groter zijn of zo'n anderhalf uur en daarna bak ik...
Suiker hoeft niet, zeker niet als je prefermenten en verse gist gebruikt, maar ook droge gist kan zonder. Verder snap ik nooit waarom mensen vetten aan hun brood toevoegen.quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:28 schreef -Mellow- het volgende:
het kan trouwens ook komen omdat ik er altijd wat zonnebloemolie bij doe. Ik lees net in mijn "bijbel" (McGee) dat olie het gluten verzwakt. Net als suiker. Ik doe ook altijd een klein schepje suiker om de gist te activeren. Misschien ook eens zonder olie en suiker proberen.
edit: suiker verzwakt alleen bij meer dan 10% t.o.v. de hoeveelheid bloem, dus dat moet niet uitmaken.
Preferment zorgt ook voor een zwakker gluten.
maakt het smeuiger, minder droog en duurt het langer voor het oudbakken wordt. Maar ik zal eens kijken wat het verschil is zonder.quote:Op zondag 22 augustus 2010 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Suiker hoeft niet, zeker niet als je prefermenten en verse gist gebruikt, maar ook droge gist kan zonder. Verder snap ik nooit waarom mensen vetten aan hun brood toevoegen.
Misschien over een jaartje of 4, 5. Eerst nog een paar jaar werken totdat ik financieel enigszins binnen ben. Daarna komt dat boerderijtje in de Ardennen en heb ik ook tijd voor dit soort geintjes.quote:Op zondag 22 augustus 2010 16:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eerst in een NL Bakkerij, dan in Frankrijk en daarna bij een top bakker in Zuid Duitsland.
Het is een mooi (en zwaar) vak.
Als je dat doet zou ik zeker me zeker goed informeren wie goede bakkers zijn, en hou er rekening mee dat je bv in Duitsland aan een paar weken niet genoeg hebt om het te leren.
Wow ziet er prachtig uitquote:Op zondag 26 september 2010 18:52 schreef stavromulabeta het volgende:
Bij gebrek aan andermans broodbakavonturen, een kikje en mijn resultaat van vandaag.
[ afbeelding ]
zou ik het recept mogen? ziet er zo lekker uit die wil ik graag makenquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 18:33 schreef LieLie het volgende:
Ik ben erg tevreden!
![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Goed brood in de tropen heb je alleen in voormalige franse kolonien.quote:Op maandag 27 september 2010 17:57 schreef -Mellow- het volgende:
ik verlang zo naar zelfgebakken brood
Hier op Cuba is het brood echt te smerig voor woorden.
Geloof dat ik maar niet meer in dit topic moet komen voorlopig....
Klopt ja, brood is hier niet echt een ding. Maar in veel landen zijn er alternatieven (tortillas e.d.) hier komt men niet verder dan oudbakken droge rommelquote:Op maandag 27 september 2010 18:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Goed brood in de tropen heb je alleen in voormalige franse kolonien.
Cuba is sowieso een treurige bedoelingquote:Op maandag 27 september 2010 18:56 schreef -Mellow- het volgende:
[..]
Klopt ja, brood is hier niet echt een ding. Maar in veel landen zijn er alternatieven (tortillas e.d.) hier komt men niet verder dan oudbakken droge rommel
Sowieso is het culinair gezien nogal een treurige boel hier. Ik probeer CUL dan ook een beetje te vermijden om mezelf niet zo te kwellen
Niet iedereen heeft een grote vriezer mischien?quote:Op zondag 22 augustus 2010 17:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Suiker hoeft niet, zeker niet als je prefermenten en verse gist gebruikt, maar ook droge gist kan zonder. Verder snap ik nooit waarom mensen vetten aan hun brood toevoegen.
Dat ook ja. Typisch geval van vergane glorie.quote:Op maandag 27 september 2010 22:05 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Cuba is sowieso een treurige bedoeling
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |