De auteur wist ik, maar de ondertitel niet. Bij mij staat er echter alleen "The number one bestseller" onder de titel - maar dat bedoel je vast niet?quote:Op dinsdag 7 april 2009 21:32 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Hier een kleine spin-off van TTK Trivia, voor degenen die niet ontzettend thuis zijn in 16e eeuwse filosofen en depressie-opwekkende dichtbundels.
De bedoeling
Er wordt een vraag gesteld die iets te maken heeft met Theater, Taal en/of Kunst. Degene die de vraag weet te beantwoorden, stelt een volgende vraag.
Uiteraard niet googelen of andere informatiebronnen gebruiken, het gaat hier om parate kennis.
Let op:
Dit is de 'voor dummies' versie, de vragen mogen dus niet al te moeilijk zijn, meer op triviantniveau.
Vraag:
Wie schreef 'de Wereld van Sophie' en wat is de ondertitel van dit boek?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 47% gewijzigd door No-P op 08-04-2009 02:29:09 (toevoeging) ]Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!
Ja.quote:
Erg, hè. Ik moest hem ook in één keer uitlezen.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:46 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ja.
Afgelopen vakantie in iets van 2,5 uur gelezen, wat ongelofelijk snel is voor een notoir trage lezer als ik. Wat een pageturner.
Maar hoe normaal is het om op een strandbed aan de Dode Zee te denken: Hé, die eerste zin moet ik onthouden, da's leuk voor het Trivia-topic.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:48 schreef Lienekien het volgende:
Erg, hè. Ik moest hem ook in één keer uitlezen.
Het zegt me wel iets, maar te weinig.quote:Op woensdag 8 april 2009 16:48 schreef Lienekien het volgende:
Vul aan. Titel van bekende bloemlezing uit de jaren '50. 'Nieuwe griffels, .... ....'?
Da's goed.quote:Op woensdag 8 april 2009 22:06 schreef Iblis het volgende:
Dan gok ik ‘schone leien’ vanwege ‘met een schone lei beginnen’.
Wie het heeft geschilderd weet ik niet direct, de schilderstijl doet me denken aan de Italiaanse grootmeesters, maar dat kunnen er diverse zijn, zoals Raffaello Sanzio. De persoon die wordt gekruisigd is overduidelijk, deze figuur wordt op ondersteboven gekruisigd en dat is - volgens de overlevering - gebeurd met de apostel Petrus.quote:Op donderdag 9 april 2009 08:41 schreef Iblis het volgende:
[ afbeelding ]
Wie schilderde dit? En voor de bonus: wie hangt er aan het kruis?
Dat laatste is correct! Van de schilder, bekend om z'n lichtgebruik, was drie jaar geleden een grote tentoonstelling samen met schilderijen van Rembrandt in het Van Goghmuseum.quote:Op donderdag 9 april 2009 09:09 schreef Leviwosc het volgende:
Wie het heeft geschilderd weet ik niet direct, de schilderstijl doet me denken aan de Italiaanse grootmeesters, maar dat kunnen er diverse zijn, zoals Raffaello Sanzio. De persoon die wordt gekruisigd is overduidelijk, deze figuur wordt op ondersteboven gekruisigd en dat is - volgens de overlevering - gebeurd met de apostel Petrus.
Oké, dan zal ik het zeggen: Caravaggio. Dan heb ik dat verkeerd ingeschat, maar die heb ik toch wel in het rijtje der groten staan die ook voor dummies geschikt zijn.quote:Op donderdag 9 april 2009 09:18 schreef Frollo het volgende:
Zeg, ik dacht dat dit de 'Voor Dummies'-spin-off was.
Ik wist 'm, dus het was een Dummies-vraag.quote:Op donderdag 9 april 2009 09:28 schreef Iblis het volgende:
[..]
Oké, dan zal ik het zeggen: Caravaggio. Dan heb ik dat verkeerd ingeschat, maar die heb ik toch wel in het rijtje der groten staan die ook voor dummies geschikt zijn.
Het punt gaat dan naar Leviwosc, die ook een nieuwe vraag mag bedenken!
Ok, dan houden we dat als criterium aan.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:53 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik wist 'm, dus het was een Dummies-vraag.
Dat is van voor 1990, of niet? Want dan kan ik direct ophouden m'n hersenen te pijnigen.quote:Op donderdag 9 april 2009 10:52 schreef Lienekien het volgende:
Ik doe gewoon een vraag, hoor.
Hoe luidt de titel van het boekenweekgeschenk dat Remco Campert schreef?
Want voor die datum las je niet/kocht je geen boeken in de boekenweek?quote:Op donderdag 9 april 2009 11:11 schreef Iblis het volgende:
[..]
Dat is van voor 1990, of niet? Want dan kan ik direct ophouden m'n hersenen te pijnigen.
Ik las wel in 1990, maar in 1985 kon ik nog niet lezen.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Want voor die datum las je niet/kocht je geen boeken in de boekenweek?
1985.
Schippers van de Kameleon? Louw is de buurjongen toch? Sjoerd de postbode? Paulien zegt me even niets echter…quote:Op donderdag 9 april 2009 11:33 schreef Frollo het volgende:
Louw
Paulien
Sjoerd
Waar kennen we deze namen van?
In 1985 zat ik in de bovenbouw van de middelbare school.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:35 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik las wel in 1990, maar in 1985 kon ik nog niet lezen.En boekenweekgeschenken, ik lees ze eigenlijk nooit met terugwerkende kracht.
Correct!quote:Op donderdag 9 april 2009 11:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
Schippers van de Kameleon? Louw is de buurjongen toch? Sjoerd de postbode? Paulien zegt me even niets echter…
Damn, ik twijfelde nog tussen hem en Kees.quote:Op donderdag 9 april 2009 11:52 schreef Iblis het volgende:
Louw was wel de naam die het deed, het is ook niet zo'n courante naam.
Correct, en het is het nieuwe hoofdkwartier van de Chinese staatstelevisie CCTV.quote:
Dat laatste wist ik niet.quote:Op donderdag 9 april 2009 12:01 schreef Iblis het volgende:
[..]
Correct, en het is het nieuwe hoofdkwartier van de Chinese staatstelevisie CCTV.
Goede vraag, ik snapte het ook al nietquote:Op vrijdag 10 april 2009 19:04 schreef p-etr-a het volgende:
Is dat nu een opgave, of bedoel je dat iemand anders een vraag mag bedenken? Want jij gaf het goede antwoord.
Ik ben een über-dummie.quote:Op vrijdag 10 april 2009 19:04 schreef p-etr-a het volgende:
Is dat nu een opgave, of bedoel je dat iemand anders een vraag mag bedenken? Want jij gaf het goede antwoord.
quote:In 1964 werd hij redacteur bij uitgeverij De Arbeiderspers waarvoor hij ook reeksen samenstelde. De bekendste zijn Privé Domein en Oorlogsboeken. *** was ook redacteur bij het literair tijdschrift Maatstaf. Sinds 1996 werkt hij als freelance-publicist en vertaler. *** schreef zelf ook boeken, vooral over zijn passie wielrennen.
Ik reken het goed, om precies te zijn is het het laatste deel, ‘Ode an die Freude’.quote:Op zaterdag 11 april 2009 08:29 schreef Blinky het volgende:
Dat is de negende symphony van Beethoven!
Oei, dat wist ik wel.. Sartre?quote:Op zaterdag 11 april 2009 10:45 schreef Blinky het volgende:
Wie stelde: 'de hel, dat zijn de anderen!'
Correct!quote:Op zaterdag 11 april 2009 11:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Oei, dat wist ik wel.. Sartre?
Gelukkig, goed onthouden.quote:
De uitdeler zit, volgens mij. De voorste loper heeft een voet voor zijn rechterbeen staan, en eentje onder het dienbladquote:Op maandag 13 april 2009 13:46 schreef Z het volgende:
Volgens mij is dat gewoon de voet van de uitdeler, die dan wel wat gek staat overigens.
Nouja, tot nu toe zijn de vragen hier een stuk beter te doen dan in het andere topic.quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:54 schreef Lienekien het volgende:
Het valt nog niet mee, een triviavraag voor dummies. Temeer daar de dummies grote afwezigen zijn in dit topic.
Bedoel je eufemisme?quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:56 schreef Lienekien het volgende:
Hoe noem je de stijlfiguur waarbij je niet rechtstreeks zegt wat je bedoelt, maar een woord gebruikt dat daarmee te maken heeft?
Een metafoor?quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:56 schreef Lienekien het volgende:
Hoe noem je de stijlfiguur waarbij je niet rechtstreeks zegt wat je bedoelt, maar een woord gebruikt dat daarmee te maken heeft?
Ja, maar ik zoek de verzamelnaam. Een pars pro toto is er een voorbeeld van.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:03 schreef wyccie het volgende:
Bedoel je zoiets als een pars pro toto?
Dan weet ik wel wat je bedoelt, maar ik ben de naam vergeten.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:04 schreef Lienekien het volgende:
Ja, maar ik zoek de verzamelnaam. Een pars pro toto is er een voorbeeld van.
Dan antwoorden jullie.....quote:Bijna iedereen kon omvallen.
Misschien wisten zij alles.
Twee oude vrouwtjes.
Toon Tellegen!quote:
Dit is de versie voor dummies, dus het moet juist makkelijk.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:26 schreef Maeghan het volgende:
[..]
M'n vraag was duidelijk te makkelijk
Wat zijn de vier missende woorden op de puntjes?quote:Handje plak,
Ga naar de markt,
Koop een koe,
Een stukje van de lever toe;
Een stukje van de ...
Voor een zieke ...;
Een stukje van de pens
Voor een ziek mens;
Een stukje van de ...
Voor de zieke ....
Ja, maar anders zou het denk ik wat te gemakkelijk zijn, zelfs als je het rijmpje niet kent, dus ik wacht nog even met de helft van de paartjes te geven.quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:22 schreef wyccie het volgende:
Er ontbreken nou net de rijmende woorden.
Ik ken het dus niet.
Die ken ik niet, kan ik online ook niet vinden als variant, ik had die van Lienekien in gedachten met de wever (dan is het orgaan ook niet zo moeilijk meer), maar als jij het rijmpje zo kent dan reken ik het helemaal goed, als je het slechts gokte dan reken ik het half goed en rond ik het naar boven af.quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:40 schreef wyccie het volgende:
Een stukje van de longen,
voor een zieke jongen.
['quote]
Die zeker!
[quote]
en
Een stukje van de darmen
voor de zieke armen.
Bingo!quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:24 schreef Frollo het volgende:
Man Ray?
En wie is het model dan?quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:25 schreef wyccie het volgende:
[..]
Bingo!
In het Fotomuseum in Den Haag hangen nu wat spullen van 'm.
Nee.quote:
Barnett Newman (January 29 1905 – July 4 1970) was an American artist. He is seen as one of the major figures in abstract expressionism and one of the foremost of the color field painters.quote:Die schilder zegt me niks.
Ik was al verbaasd dat het niet klopte, maar ik zie nu pas dat ik de kleuren van de Nederlandse vlag heb genoemd.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:38 schreef Z het volgende:
Red, Yellow and Blue.
Dat is dan toch een mooie voldoende. Ik ben tevreden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:51 schreef Frollo het volgende:
Uiteraard had wyccie het ook voor 67% goed, maar we moeten nu eenmaal streng zijn.
sGoed.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:02 schreef wyccie het volgende:
Ik heb Mad dogs als bureaubladachtergrond op dit moment.
Jack Vettriano.
quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:09 schreef Frollo het volgende:
Arabische leenwoorden, al dan niet direct.
Wat algebra betreft heb je gelijk, naar alfabet is nou juist een van de weinige woorden op 'al-' die niet uit het Arabisch komen. Het komt gewoon van alfa bèta en is dus Grieks.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:14 schreef wyccie het volgende:
[..]
![]()
Algebra en alfabet leken me te makkelijk.
Huh, hoe kom ik daar nou bij? Ik heb zelf Grieks gehad.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:18 schreef Frollo het volgende:
Wat algebra betreft heb je gelijk, naar alfabet is nou juist een van de weinige woorden op 'al-' die niet uit het Arabisch komen. Het komt gewoon van alfa bèta en is dus Grieks.
Aldus het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands, evenals het volgende:quote:De Vroegnieuwnederlandse vorm guitar(re) is ontleend aan Frans guitare ’(Spaans) tokkelinstrument’, ouder quitarre [1275-80; Rey], of rechtstreeks aan Spaans guitarra, dat, misschien via Arabisch qītāra, is ontleend aan Grieks kithárā ’snaarinstrument’.
Oh, dit is irrelevant, het is betreft de satijnen stof ‘atlas’, die komt uit het Arabisch. Daar had ik even niet aan gedacht. Ik dacht dat de naam Atlas, van de Griekse mythologische figuur, uiteindelijk op het Arabisch terug ging.quote:In zijn voorwoord verklaart Mercator de naam Atlas: dit is een veelzijdig geleerde, ‘tutor’ van de god Janus en administrator van de koning van Etrurië; hij geldt als het symbool van de kosmografie en cartografie. Bedoeld wordt de legendarische koning Atlas van Mauretanië (het tegenwoordige Marokko).
Ik heb zelf geen Arabisch woordenboek hier liggen, en heb dat rijtje woorden van internet gehaald.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:21 schreef Iblis het volgende:
[..]
Aldus het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands, evenals het volgende:
[..]
Oh, dit is irrelevant, het is betreft de satijnen stof ‘atlas’, die komt uit het Arabisch. Daar had ik even niet aan gedacht. Ik dacht dat de naam Atlas, van de Griekse mythologische figuur, uiteindelijk op het Arabisch terug ging.
Nee hoor, maar ik vroeg het me af, want ik denk: Atlas is toch van de Grieken, maar ik zat dus aan de verkeerde atlas te denken. Het was ter informatie, de andere woorden waren verder duidelijk genoeg.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:28 schreef wyccie het volgende:
[..]
Ik heb zelf geen Arabisch woordenboek hier liggen, en heb dat rijtje woorden van internet gehaald.
Had ik alles moeten controleren?
O wacht, ik ben niet de eerste die die link legtquote:Op dinsdag 14 april 2009 13:28 schreef DaMart het volgende:
[..]
Opvallend, aangezien hij een personage was uit de Griekse mythologie.
Yep. De uitgevers Willem Bleau en zijn zoon Joan (wat een wijvennaam trouwens) maakten globes, zeekaarten en atlassen. De Atlas Maior was de meest gedetailleerde en kleurrijke atlas van die tijd.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:29 schreef Iblis het volgende:
Bleau? Ik ben niet helemaal zeker van de spelling eigenlijk…
Ok.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:29 schreef Iblis het volgende:
Nee hoor, maar ik vroeg het me af, want ik denk: Atlas is toch van de Grieken, maar ik zat dus aan de verkeerde atlas te denken. Het was ter informatie, de andere woorden waren verder duidelijk genoeg.
Dat spreek je uit als Johan, zonder h.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:32 schreef Frollo het volgende:
en zijn zoon Joan (wat een wijvennaam trouwens)
Wijvennaam. Uit jouw mond, Frollo.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:32 schreef Frollo het volgende:
[..]
Yep. De uitgevers Willem Bleau en zijn zoon Joan (wat een wijvennaam trouwens) maakten globes, zeekaarten en atlassen. De Atlas Maior was de meest gedetailleerde en kleurrijke atlas van die tijd.
Oh ja?quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:39 schreef Z het volgende:
edit:
Hmm, ik las het anders dan Lien het bedoelde.
Ik dacht dat je impliceerde dat Frollo zelf een wijf was en als hij de naam zou zeggen het verwijfd zou klinken.quote:
Daar moet ik even heel hard om lachen!quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:45 schreef Z het volgende:
[..]
Ik dacht dat je impliceerde dat Frollo zelf een wijf was en als hij de naam zou zeggen het verwijfd zou klinken.
En ik maakte daaruit op dat Frollo zelf een wijvennaam heeft.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:45 schreef Z het volgende:
Ik dacht dat je impliceerde dat Frollo zelf een wijf was en als hij de naam zou zeggen het verwijfd zou klinken.
Beekman?quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:22 schreef Iblis het volgende:
Wat was de achternaam van Heintje en Matje?
Heintje Davids kan prima, maar Matje Davids?quote:
Inderdaad, het waren de Gebroeders Beekman, van Toon Kortooms. Naar verluidt de best verkochte Nederlandse roman.quote:
Prachtig boek was dat!quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Heintje Davids kan prima, maar Matje Davids?
[..]
Inderdaad, het waren de Gebroeders Beekman, van Toon Kortooms. Naar verluidt de best verkochte Nederlandse roman.
Het gaat dan wel over het boek `Beekman en Beekman`.quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:38 schreef Iblis het volgende:
[..]
Heintje Davids kan prima, maar Matje Davids?
[..]
Inderdaad, het waren de Gebroeders Beekman, van Toon Kortooms. Naar verluidt de best verkochte Nederlandse roman.
Het is wel een boek waarvan ik me afvraag of ik het moet herlezen als volwassene.quote:
Iuno.quote:Op dinsdag 14 april 2009 14:57 schreef DaMart het volgende:
Een mythologievraag:
Welke naam gaven de Romeinen aan de vrouw van de oppergod?
Dat was de Griekse naam.quote:
En die naam zocht ik inderdaad!quote:
Dat Grieks zit me vandaag wel even dwars.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:00 schreef DaMart het volgende:
Dat was de Griekse naam.
Nah, je moet er wel gymnasiast voor zijn of een bovenmatige interesse voor hebben.quote:En die naam zocht ik inderdaad!
Volgens mij was deze zelfs voor een dummievraag nog iets te makkelijk, of niet?.
Ik heb nog wel meer leuke mythologievragen, maar de meeste passen beter in het gevorderdentopicquote:Op dinsdag 14 april 2009 15:02 schreef wyccie het volgende:
[..]
Dat Grieks zit me vandaag wel even dwars.![]()
[..]
Nah, je moet er wel gymnasiast voor zijn of een bovenmatige interesse voor hebben.
Klopt!quote:
Nou, ik had Hestia willen antwoorden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:00 schreef DaMart het volgende:
Volgens mij was deze zelfs voor een dummievraag nog iets te makkelijk, of niet?.
Gebied van Wernicke is belangrijk voor het begrijpen van taal. Gebied van Broca heeft een functie in de motoriek van taal.quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:43 schreef wyccie het volgende:
Ik probeer ook de eerste T een kans te geven, maar ik weet er niks van af. Sorry.
Hoe heten de twee gebieden van je hersenen, vernoemd naar twee dokters, die verantwoordelijk zijn voor taal en spraak?
Broca en ...quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:43 schreef wyccie het volgende:
Hoe heten de twee gebieden van je hersenen, vernoemd naar twee dokters, die verantwoordelijk zijn voor taal en spraak?
quote:Op dinsdag 14 april 2009 15:50 schreef No-P het volgende:
Gebied van Wernicke is belangrijk voor het begrijpen van taal. Gebied van Broca heeft een functie in de motoriek van taal.
Nee.quote:
Dat is em.quote:
Topickillerquote:
Hera toch gewoon? Of niet ?quote:Op woensdag 15 april 2009 19:02 schreef Sloggi het volgende:
We weten allemaal wie de vader van Heracles was. Maar wie was zijn moeder?
Compleet offtopic en een dag later, maar deze link wilde ik jullie toch niet onthouden, van de kaart van Amsterdam door Blaeu: http://www.anaximander.eu/Blaeu/amsterdam-groot.htmlquote:Op dinsdag 14 april 2009 13:32 schreef Frollo het volgende:
[..]
Yep. De uitgevers Willem Bleau en zijn zoon Joan (wat een wijvennaam trouwens) maakten globes, zeekaarten en atlassen. De Atlas Maior was de meest gedetailleerde en kleurrijke atlas van die tijd.
Oja! Het is een halfgod, dat was ik vergeten. Dan weet ik het nietquote:Op woensdag 15 april 2009 19:05 schreef Sloggi het volgende:
Nee. Heracles is een halfgod, en Zeus ging nogal eens vreemd. Hera is niet de ma van Heracles.
Die ja!quote:Op woensdag 15 april 2009 18:47 schreef Sloggi het volgende:
Dat moet Odysseus wel zijn. De rest van die koningen waren allemaal domme malloten.
Een minder intelligent antwoord dan:quote:Op donderdag 16 april 2009 10:11 schreef Lienekien het volgende:
Dat is een veel te intelligent antwoord.
Hoera!quote:Op donderdag 16 april 2009 10:27 schreef Iblis het volgende:
Met een bepaald lidwoord! De Mei, De Max Havelaar, en De Gijsbrecht van Aemstel.
Omdat er homofilie in voorkomt.quote:Op donderdag 16 april 2009 10:36 schreef NoCigar het volgende:
Waardoor veroorzaakte de roman Pijpelijntjes destijds een schandaal?
Foei toch, NoCigar.quote:Op donderdag 16 april 2009 13:01 schreef NoCigar het volgende:
Jawel, Jacob Isreal de Haan was blijkbaar een van de eerst die dit in 1904 iin onze letterkunde liet voorkomen!
Even het kwatrijn van Roland Holst waar de vorige vraag op gebaseert is:
Simon Vestdijk
Wat mag het raadsel van uw arbeid wezen?
Muur van den Geest, waar die van de Chinezen
te kort bij schiet. -O, Tegenpool van Bloem!
O, Gij, die sneller schrijft dan God kan lezen!
Zal ik vast even de obligate twee-gym-grap maken?‘Zo zonder armen lijkt het meer een penis van een kilo’.quote:
Ik moest nog lachen ook..quote:Op donderdag 16 april 2009 16:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zal ik vast even de obligate twee-gym-grap maken?‘Zo zonder armen lijkt het meer een penis van een kilo’.
Die kende ik nog niet!quote:Op donderdag 16 april 2009 16:22 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zal ik vast even de obligate twee-gym-grap maken?‘Zo zonder armen lijkt het meer een penis van een kilo’.
The Mouse Trap van Agatha Christie.quote:Op donderdag 16 april 2009 16:25 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
Wat is het langstlopende toneelstuk aller tijden en door wie is het geschreven?
Overigens bedoel ik de schrijver/schrijfster van het originele verhaal, niet degene die het voor toneel bewerkt heeft.
quote:Op donderdag 16 april 2009 16:27 schreef Lienekien het volgende:
[..]
The Mouse Trap van Agatha Christie.
Tofquote:Op donderdag 16 april 2009 16:37 schreef ShadyLane het volgende:
Over die Venus van Milo nog even: Drs P schreef daarover een van zijn tofste gedichten:
Het schrijnt me van mijn hart tot in mijn d
Ze is zo koud, en toch zo lief, zo licht
En haar gebrek vervult mij met erb
Och, kon ik haar slechts troosten en verw
Al was het met een incompleet gedicht
Vent. Extra weet ik niet.quote:Op donderdag 16 april 2009 17:40 schreef Lienekien het volgende:
In 'Terug tot Ina Damman' van Vestdijk wordt de hoofdpersoon gekweld (o.a.) door de angst voor een koosnaam van zijn vader.
Wat was deze koosnaam en als extra: wat was autobiografisch de gevreesde koosnaam van vader Vestdijk?
Is goed.quote:
ja, boy. Ik wist dat jij het wist, volgens mij heb ik 'm al eens eerder ergens gesteld.quote:
Correct! Het woordenboek is uitgegeven toen hij 70 jaar was, hij had er toen zeker 40 jaar aan gewerkt. Het woordenboek bevatte zo'n 40 duizend lemmata. Het is ook online te lezen. Maar alleen interessant als je wat Latijn kunt.quote:
Ha!quote:
Nee, B is de Broadway Boogie Woogie en die is wel af. Wat jij bedoelt is de Victory Boogie Woogie.quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:11 schreef Lienekien het volgende:
Ik meen me van B te herinneren dat hij daar vlak voor zijn dood nog mee bezig was. Het is volgens mij ook niet af.
Oh juist. Was dat Andere Tijden, dat ik daarover heb gezien?quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:14 schreef Frollo het volgende:
[..]
Nee, B is de Broadway Boogie Woogie en die is wel af. Wat jij bedoelt is de Victory Boogie Woogie.
[ afbeelding ]
Ja.quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Oh juist. Was dat Andere Tijden, dat ik daarover heb gezien?
Heb ik ooit geweten! Van een film of zo?quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:14 schreef Lienekien het volgende:
Wat is de inspiratie geweest voor de artiestennaam Luka Bloom?
Ik was eerder.quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:35 schreef Frollo het volgende:
Laat Iblis maar eens een nieuwe vraag stellen.
Ik moet nog bijkomen van die Mondriaanvraag.
Ik vind dat die hier sowieso weinig worden gesteld.quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:24 schreef Frollo het volgende:
Overigens geen echte Dummies-vraag vind ik.
Tja, met jullie in de buurt zijn de dummiesvragen natuurlijk geen uitdaging.quote:Op vrijdag 17 april 2009 10:42 schreef pyl het volgende:
[..]
Ik vind dat die hier sowieso weinig worden gesteld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |