Ik reken het goed, om precies te zijn is het het laatste deel, ‘Ode an die Freude’.quote:Op zaterdag 11 april 2009 08:29 schreef Blinky het volgende:
Dat is de negende symphony van Beethoven!
Oei, dat wist ik wel.. Sartre?quote:Op zaterdag 11 april 2009 10:45 schreef Blinky het volgende:
Wie stelde: 'de hel, dat zijn de anderen!'
Correct!quote:Op zaterdag 11 april 2009 11:12 schreef PurePoisonPerfume het volgende:
[..]
Oei, dat wist ik wel.. Sartre?
Gelukkig, goed onthouden.quote:
De uitdeler zit, volgens mij. De voorste loper heeft een voet voor zijn rechterbeen staan, en eentje onder het dienbladquote:Op maandag 13 april 2009 13:46 schreef Z het volgende:
Volgens mij is dat gewoon de voet van de uitdeler, die dan wel wat gek staat overigens.
Nouja, tot nu toe zijn de vragen hier een stuk beter te doen dan in het andere topic.quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:54 schreef Lienekien het volgende:
Het valt nog niet mee, een triviavraag voor dummies. Temeer daar de dummies grote afwezigen zijn in dit topic.
Bedoel je eufemisme?quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:56 schreef Lienekien het volgende:
Hoe noem je de stijlfiguur waarbij je niet rechtstreeks zegt wat je bedoelt, maar een woord gebruikt dat daarmee te maken heeft?
Een metafoor?quote:Op dinsdag 14 april 2009 09:56 schreef Lienekien het volgende:
Hoe noem je de stijlfiguur waarbij je niet rechtstreeks zegt wat je bedoelt, maar een woord gebruikt dat daarmee te maken heeft?
Ja, maar ik zoek de verzamelnaam. Een pars pro toto is er een voorbeeld van.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:03 schreef wyccie het volgende:
Bedoel je zoiets als een pars pro toto?
Dan weet ik wel wat je bedoelt, maar ik ben de naam vergeten.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:04 schreef Lienekien het volgende:
Ja, maar ik zoek de verzamelnaam. Een pars pro toto is er een voorbeeld van.
Dan antwoorden jullie.....quote:Bijna iedereen kon omvallen.
Misschien wisten zij alles.
Twee oude vrouwtjes.
Toon Tellegen!quote:
Dit is de versie voor dummies, dus het moet juist makkelijk.quote:Op dinsdag 14 april 2009 10:26 schreef Maeghan het volgende:
[..]
M'n vraag was duidelijk te makkelijk
Wat zijn de vier missende woorden op de puntjes?quote:Handje plak,
Ga naar de markt,
Koop een koe,
Een stukje van de lever toe;
Een stukje van de ...
Voor een zieke ...;
Een stukje van de pens
Voor een ziek mens;
Een stukje van de ...
Voor de zieke ....
Ja, maar anders zou het denk ik wat te gemakkelijk zijn, zelfs als je het rijmpje niet kent, dus ik wacht nog even met de helft van de paartjes te geven.quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:22 schreef wyccie het volgende:
Er ontbreken nou net de rijmende woorden.
Ik ken het dus niet.
Die ken ik niet, kan ik online ook niet vinden als variant, ik had die van Lienekien in gedachten met de wever (dan is het orgaan ook niet zo moeilijk meer), maar als jij het rijmpje zo kent dan reken ik het helemaal goed, als je het slechts gokte dan reken ik het half goed en rond ik het naar boven af.quote:Op dinsdag 14 april 2009 11:40 schreef wyccie het volgende:
Een stukje van de longen,
voor een zieke jongen.
['quote]
Die zeker!
[quote]
en
Een stukje van de darmen
voor de zieke armen.
Bingo!quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:24 schreef Frollo het volgende:
Man Ray?
En wie is het model dan?quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:25 schreef wyccie het volgende:
[..]
Bingo!
In het Fotomuseum in Den Haag hangen nu wat spullen van 'm.
Nee.quote:
Barnett Newman (January 29 1905 – July 4 1970) was an American artist. He is seen as one of the major figures in abstract expressionism and one of the foremost of the color field painters.quote:Die schilder zegt me niks.
Ik was al verbaasd dat het niet klopte, maar ik zie nu pas dat ik de kleuren van de Nederlandse vlag heb genoemd.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:38 schreef Z het volgende:
Red, Yellow and Blue.
Dat is dan toch een mooie voldoende. Ik ben tevreden.quote:Op dinsdag 14 april 2009 12:51 schreef Frollo het volgende:
Uiteraard had wyccie het ook voor 67% goed, maar we moeten nu eenmaal streng zijn.
sGoed.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:02 schreef wyccie het volgende:
Ik heb Mad dogs als bureaubladachtergrond op dit moment.
Jack Vettriano.
quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:09 schreef Frollo het volgende:
Arabische leenwoorden, al dan niet direct.
Wat algebra betreft heb je gelijk, naar alfabet is nou juist een van de weinige woorden op 'al-' die niet uit het Arabisch komen. Het komt gewoon van alfa bèta en is dus Grieks.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:14 schreef wyccie het volgende:
[..]
![]()
Algebra en alfabet leken me te makkelijk.
Huh, hoe kom ik daar nou bij? Ik heb zelf Grieks gehad.quote:Op dinsdag 14 april 2009 13:18 schreef Frollo het volgende:
Wat algebra betreft heb je gelijk, naar alfabet is nou juist een van de weinige woorden op 'al-' die niet uit het Arabisch komen. Het komt gewoon van alfa bèta en is dus Grieks.
Aldus het Etymologisch Woordenboek van het Nederlands, evenals het volgende:quote:De Vroegnieuwnederlandse vorm guitar(re) is ontleend aan Frans guitare ’(Spaans) tokkelinstrument’, ouder quitarre [1275-80; Rey], of rechtstreeks aan Spaans guitarra, dat, misschien via Arabisch qītāra, is ontleend aan Grieks kithárā ’snaarinstrument’.
Oh, dit is irrelevant, het is betreft de satijnen stof ‘atlas’, die komt uit het Arabisch. Daar had ik even niet aan gedacht. Ik dacht dat de naam Atlas, van de Griekse mythologische figuur, uiteindelijk op het Arabisch terug ging.quote:In zijn voorwoord verklaart Mercator de naam Atlas: dit is een veelzijdig geleerde, ‘tutor’ van de god Janus en administrator van de koning van Etrurië; hij geldt als het symbool van de kosmografie en cartografie. Bedoeld wordt de legendarische koning Atlas van Mauretanië (het tegenwoordige Marokko).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |