En hoe zit dat met onomkeerbaar afgenomen tijd van leven dmv een gevangenisstraf? Dat is toch hetzelfde?quote:Op maandag 6 april 2009 20:45 schreef Reya het volgende:
[..]
Waar een overheid (en een maatschappij meer in het algemeen) de gelegenheid heeft om weloverwogen een sanctie op te leggen, zou de doodstraf (noch enige lijfstraf) een optie mogen zijn. Het is niet aan de overheid, noch aan enig ander persoon buiten de betreffende persoon, om over leven en dood te beschikken.
Denk je niet dat het misschien je eigen debiele emotie kan zijn, maar dan dat je nogal fel tegen de doodstraf bent?quote:Op maandag 6 april 2009 20:24 schreef Yildiz het volgende:
1: Het werkt niet afschrikwekkend.
2: Mensen doden terwijl het slachtoffer het er niet mee eens is, is fout. Ook als het door de overheid gebeurd.
3: Om het debiele emotionele maar voor te zijn -wat bij dit onderwerp niet thuishoort, maar toch- ja, zelfs Saddam zou de doodstraf niet verdienen.
Hoe weet je dat het acceptabel is? Vraag het die twee van Putten, wat zij vinden van 10 jaar onterecht zitten?quote:Op maandag 6 april 2009 20:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gevangenisstraf is in ieder geval nog ergens mee te compenseren bij fouten. Bovendien is de ingrijpendheid minder groot. Dat maakt het nog acceptabel.
Helaas is het daar nogal uit de hand gelopen.quote:Op maandag 6 april 2009 21:24 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Het gebeurt in de VS regelmatig, particuliere gevangenissen. Maar ik weet niet hoe dat met de doodstraf zit.
Lijkt me ook verre van ideaal, maar het gebeurt.quote:Op maandag 6 april 2009 21:28 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De particuliere gevangenissen zijn daar eerder uit noodzaak ontstaan. Amerika kent een van de hoogste gevangenispopulatie ter wereld, er is een enorm capaciteitstekort en particulieren zien hun kans schoon om zelf het een en ander op te starten. Zie het nou niet echt als een toe te juichen of te volgen voorbeeld.
Je weet inderdaad zeker dat de veroordeelde niet recidiveert.quote:
Precies. Het is een reactie op.....geweld.quote:Misschien is het wel andersom; door het geweld is de doodstraf ingevoerd.
[..]
Ik denk ook dat veel slachtoffers vakeer voor de doodstraf zullen zijn. Je zou maar eens slachtoffer zijn van zo'n mafkees.quote:VS kent juryrechtspraak, NL niet. Tevens zijn velen geweld aangedaan door mensen die ten onrechte zijn vrijgelaten..
[..]
En wat als ze nou geëxecuteerd waren?quote:Op maandag 6 april 2009 21:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hoe weet je dat het acceptabel is? Vraag het die twee van Putten, wat zij vinden van 10 jaar onterecht zitten?
Tegen. Het ongeboren kind heeft immers geen delict gepleegd. Ik volg ook precies het standpunt van George Bush met dit vraagstuk. Ik ben ook tegen stamcelonderzoek.quote:Op maandag 6 april 2009 21:35 schreef Roksopp het volgende:
Echtgaaf, hoe sta je tegenover abortus?
Zeker ook een goed idee.quote:Op maandag 6 april 2009 21:04 schreef Mutant01 het volgende:
Dat is het ook bij een levenslange gevangenisstraf.
Als de doodstraf een constante is waarom zou er dan een dalende lijn moeten zijn?quote:Op maandag 6 april 2009 21:04 schreef Mutant01 het volgende:
In de onderzochte staten geldt de doodstraf al een tijd, als er daad werkelijk een preventieve afschrikwekkende van uit ging - zou men in ieder geval een dalende lijn moeten constateren.
Het geeft een zorgvuldigheidsdeel een waardeoordeel. Er zijn talloze misdrijven (Dutroux, Hitler) waarbij de straf passend is. er zijn ook zat gevallen waarbij geen twijfel kan bestaan.quote:Op maandag 6 april 2009 21:04 schreef Mutant01 het volgende:
In Nederland kennen we ook zat voorbeelden van rechterlijke dwalingen. Juryrechtspraak of niet, dat fenomeen blijft bestaan en daar dient rekening mee gehouden te worden.
Nee, dat vind ik niet. Ten onrechte vrijlaten richt ook schade aan de maatschappij, dat is nu net het moeilijke.quote:Op maandag 6 april 2009 21:04 schreef Mutant01 het volgende:
Ten onrechte iemand vrij laten staat los van het verhaal m.b.t. de doodstraf.
Verloren tijd kan je niet herwinnen. Je hebt geen zandloper om verloren jeugd terug te geven..quote:Op maandag 6 april 2009 21:04 schreef Mutant01 het volgende:
Vrijheid is dat ook, maar vrijheid kan je dan ook herwinnen. Je leven niet.
Ze waren niet veroordeeld voor een meervoudig delict. Doodstraf zou in dat geval wmb sowieso niet van toepassing zijn geweest.quote:Op maandag 6 april 2009 21:37 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En wat als ze nou geëxecuteerd waren?
Ik zou toch liever 10 jaar onschuldig brommen.
Jij denkt dat ze liever onterecht de doodstraf hadden gekregen?quote:Op maandag 6 april 2009 21:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Hoe weet je dat het acceptabel is? Vraag het die twee van Putten, wat zij vinden van 10 jaar onterecht zitten?
Nee dat klopt. Dat is nou eenmaal een gegeven. Je kunt het niet herstellen, hooguit het leed verzachten middels een schadevergoeding en -uiteraard- de persoon weer in vrijheid stellen. Mogelijkheden die de onterecht uitgevoerde doodstraf in ieder geval niet biedt.quote:Op maandag 6 april 2009 21:38 schreef Napalm het volgende:
Verloren tijd kan je niet herwinnen. Je hebt geen zandloper om verloren jeugd terug te geven..
Wat jou betreft, ja. Gelukkig daarom dat we geen doodstraf hebben, want als de rest had gezegd: dood met die kerels...quote:Op maandag 6 april 2009 21:38 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ze waren niet veroordeeld voor een meervoudig delict. Doodstraf zou in dat geval wmb sowieso niet van toepassing zijn geweest.
Nee, was wmb hier niet gebeurd. Ik vind een enkelvoudige moord (met verkrachting) niet genoeg voor de doodstraf.quote:Op maandag 6 april 2009 21:39 schreef Argento het volgende:
[..]
Jij denkt dat ze liever onterecht de doodstraf hadden gekregen?
Trien heeft drie kinderen; Pietje, Keesje en Klaasje.quote:Op maandag 6 april 2009 21:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nogmaals de overheid kan hier net zo goed geen 10 jaar aan iemands leven teruggeven, laat staan toevoegen.
Je kan een straf dus nooit ongedaan maken....Het argument van herroepelijkheid van detentie is dus maar zeer betrekkelijk.quote:Op maandag 6 april 2009 21:41 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee dat klopt. Dat is nou eenmaal een gegeven. Je kunt het niet herstellen, hooguit het leed verzachten middels een schadevergoeding en -uiteraard- de persoon weer in vrijheid stellen. Mogelijkheden die de onterecht uitgevoerde doodstraf in ieder geval niet biedt.
Vanwege de generaal - preventieve werking. Blijkt het niet uit te maken, dan heeft het geen effect gehad op de moord-ratio.quote:Op maandag 6 april 2009 21:38 schreef Napalm het volgende:
Als de doodstraf een constante is waarom zou er dan een dalende lijn moeten zijn?
Daarvoor bestaat het al eerder aangehaalde initiatief van de levenslange gevangenisstraf.quote:Het geeft een zorgvuldigheidsdeel een waardeoordeel. Er zijn talloze misdrijven (Dutroux, Hitler) waarbij de straf passend is. er zijn ook zat gevallen waarbij geen twijfel kan bestaan.
Alleen is ten onrechte vrijlaten niet het alternatief wat geboden wordt op de doodstraf. Dus het is een apart onderwerp.quote:Nee, dat vind ik niet. Ten onrechte vrijlaten richt ook schade aan de maatschappij, dat is nu net het moeilijke.
Klopt, wel kan je schadevergoeding krijgen indien blijkt dat je ten onrechte hebt gezeten. Dat kan bij de doodstraf niet.quote:Verloren tijd kan je niet herwinnen. Je hebt geen zandloper om verloren jeugd terug te geven..
Tjonge, maak het dan even abstract:quote:Op maandag 6 april 2009 21:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee, was wmb hier niet gebeurd. Ik vind een enkelvoudige moord (met verkrachting) niet genoeg voor de doodstraf.
Deze kerels hadden met mijn voorstel nooit ter dood zijn veroordeeld.quote:Op maandag 6 april 2009 21:41 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Wat jou betreft, ja. Gelukkig daarom dat we geen doodstraf hebben, want als de rest had gezegd: dood met die kerels...
Het is een slippery slope, voordat je het weet zet je bankdirecteuren tegen de muurquote:Op maandag 6 april 2009 21:43 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nee, was wmb hier niet gebeurd. Ik vind een enkelvoudige moord (met verkrachting) niet genoeg voor de doodstraf.
Nee tuurlijk niet. Dit gaat niet op.quote:Op maandag 6 april 2009 21:43 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Trien heeft drie kinderen; Pietje, Keesje en Klaasje.
Klaasje schopt tegen Pietje, Pietje heeft niks. Klaasje schopt ook nog een keer Keesje en Keesje krijgt daarvan een gebroken been.
Trien vindt dat allemaal zo onrechtvaardig dat zij Klaasje vraagt om nog een keer Pietje te schoppen zodat hij ook een gebroken been krijgt.
Aldus de redenering van EchtGaaf
Blijft altijd arbitrair. Dat geld met het huidige regieme natuurlijk ook. Wanneer stop je iemand in de cel? Bij 5 km te hard? 25?quote:Op maandag 6 april 2009 21:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is een slippery slope, voordat je het weet zet je bankdirecteuren tegen de muur
En ja, die kan verder met zijn leven. Het slachtoffer en familie hebben levenslang.quote:Op maandag 6 april 2009 21:50 schreef Provinciaal het volgende:
Los van de doodstraf-discussie, ik vind het onbegrijpelijk dat je als moordenaar in Nederland vaak binnen 10 jaar weer vrij bent...
De rechtspraak is niet onafhankelijk, maar beoogt onpartijdig te zijn. Nogal een essentieel verschil.quote:Op maandag 6 april 2009 21:16 schreef Mutant01 het volgende:
De Rechtspraak is geen "democratisch" instituut, maar een onafhankelijk instituut.
Zie punt 2. van EG in de OP. Dat is even ruim als vele van terroristenwetjes. Bizar eng.quote:Op maandag 6 april 2009 21:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is een slippery slope, voordat je het weet zet je bankdirecteuren tegen de muur
Dat, en dan zijn er ook nog de gevallen die weer opnieuw de fout in gaan, zoals laatst ook op de FP te lezen was.quote:Op maandag 6 april 2009 21:51 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
En ja, die kan verder met zijn leven. Het slachtoffer en familie hebben levenslang.
De rechtspraak vindt onafhankelijk plaats, in de zin van geen inmenging in de overtuiging van de rechterlijke macht bij het spreken van recht. Kwestie van interpretatie.quote:Op maandag 6 april 2009 21:52 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De rechtspraak is niet onafhankelijk, maar beoogt onpartijdig te zijn. Nogal een essentieel verschil.
Het probleem in deze is NIET de sanctie maar de fout in het proces. Daar moeten we op focussen.quote:Op maandag 6 april 2009 21:45 schreef Argento het volgende:
[..]
Tjonge, maak het dan even abstract:
Zou degene die in jouw voorbeeld wel voor de doodstraf in aanmerking komt, liever onterecht tot de doodstraf veroordeeld worden of tot twintig jaar gevangenisstraf?
Vraag is niet aan de orde, nogmaals het probleem is dan de kwaliteit van het proces. Je moet 100% zeker zijn voordat je iemand naar de eeuwigheid stuurt.quote:En waarom meen je zon vraag uberhaupt in zijn algemeenheid te kunnen beantwoorden?
Rechtspraak is wel degelijk onafhankelijkquote:Op maandag 6 april 2009 21:52 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
De rechtspraak is niet onafhankelijk
Dat is onmogelijk, aangezien de beslissingen gebaseerd zijn op de overtuiging van de rechter. 100% zekerheid is daarmee geen criterium om iemand te kunnen veroordelen.quote:Op maandag 6 april 2009 21:54 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Het probleem in deze is NIET de sanctie maar de fout in het proces. Daar moeten we op focussen.
[..]
Vraag is niet aan de orde, nogmaals het probleem is dan de kwaliteit van het proces. Je moet 100% zeker zijn voordat je iemand naar de eeuwigheid stuurt.
Nee, zo ver zijn we nog niet. Ik ben principieel tegen de doodstraf. Ik wil helemaal niemand naar de eeuwigheid sturen.quote:Op maandag 6 april 2009 21:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Vraag is niet aan de orde, nogmaals het probleem is dan de kwaliteit van het proces. Je moet 100% zeker zijn voordat je iemand naar de eeuwigheid stuurt.
Als rechter zo'n fout maakt, dan ook hij de doodstraf. Dat houdt ze scherp.quote:Op maandag 6 april 2009 21:57 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dat is onmogelijk, aangezien de beslissingen gebaseerd zijn op de overtuiging van de rechter.
Saddam Hoessein? Zoveel mensen kapot en de dood in gejaagd?quote:Op maandag 6 april 2009 21:57 schreef Argento het volgende:
[..]
Nee, zo ver zijn we nog niet. Ik ben principieel tegen de doodstraf. Ik wil helemaal niemand naar de eeuwigheid sturen.
Maar je begrijpt dus dat het onrealistisch is. 100% foutloze strafrechtspleging bestaat niet, menselijk handelen staat centraal en daardoor zullen er fouten voorkomen.quote:Op maandag 6 april 2009 21:58 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Als rechter zo'n fout maakt, dan ook hij de doodstraf. Dat houdt ze scherp.
Precies. En voor die gevallen, de onverbeterlijke gevallen. tjsa, die verdienen het niet om in leven te blijven.quote:Op maandag 6 april 2009 21:53 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Dat, en dan zijn er ook nog de gevallen die weer opnieuw de fout in gaan, zoals laatst ook op de FP te lezen was.
Heb je niet liever dat deze mensen daadwerkelijk boeten voor hetgeen wat ze gedaan hebben? Door middel van de doodstraf komen ze er redelijk makkelijk vanaf. Het nadenken over hun wandaden staat dan niet centraal bij zo'n straf, terwijl dat daadwerkelijke boetedoening is. Die mensen zullen in een cel dag en nacht de gevolgen moeten dragen voor hun handelen, bij de doodstraf is dat niet zo.quote:Op maandag 6 april 2009 21:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Saddam Hoessein? Zoveel mensen kapot en de dood in gejaagd?
Zo'n Joseph Fritz?
Onpartijdig dus, want de rechtspraak en het rechtssysteem is volledig afhankelijk van hoeveel geld de regering aan haar toebedeelt en daarmee ook meteen bepalend hoe efficient ze te werk kan en welke zaken eventueel door gebrek aan tijd/geld uitgesteld moeten worden.quote:Op maandag 6 april 2009 21:53 schreef Mutant01 het volgende:
De rechtspraak vindt onafhankelijk plaats, in de zin van geen inmenging in de overtuiging van de rechterlijke macht bij het spreken van recht. Kwestie van interpretatie.
Oh dan is het maar goed om iemand maar gewoon om zeep te helpen.quote:Op maandag 6 april 2009 21:31 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nogmaals de overheid kan hier net zo goed geen 10 jaar aan iemands leven teruggeven, laat staan toevoegen.
Daar ben ik met je eens. Maar dat probleem heb je bij ieder strafvonnis....een onzekerheidsmarge.quote:Op maandag 6 april 2009 22:00 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Maar je begrijpt dus dat het onrealistisch is. 100% foutloze strafrechtspleging bestaat niet, menselijk handelen staat centraal en daardoor zullen er fouten voorkomen.
Jij weet heel goed wat 'prinicipieel' betekent.quote:Op maandag 6 april 2009 21:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Saddam Hoessein? Zoveel mensen kapot en de dood in gejaagd?
Zo'n Joseph Fritz?
En voor een boete of (levenslange) gevangenisstraf 80% ofzo?quote:Op maandag 6 april 2009 21:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Dat risico reken je de dader aan, niet de strafrechtspleging. Op de strafrechtspleging ligt nu eenmaal niet de resultaatsverplichting dat een inmiddels weer vrijgelaten misdadiger, geen strafbare feiten meer pleegt. Het is ook onzinnig omdat van strafrechtspleging te verlangen. Het is hooguit een streven maar meer kan dat per definitie niet zijn.quote:Op maandag 6 april 2009 22:03 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Daar ben ik met je eens. Maar dat probleem heb je bij ieder strafvonnis....een onzekerheidsmarge.
Ik geef toe dat je een geexecuteerde niet meer terug kan halen. Vergeet niet dat onzekerheid ook speelt bij het recidive risico. Wat betekent het als een seriemoordenaar na 20 jaar vrijkomt en een familielid van jou omlegt?
Ook dat is een risico die niet tot nul te reduceren valt.
Weet je wat 10 jaar brommen is? Weet je dat dit minstens als 100 jaar van je leven voelt?quote:Op maandag 6 april 2009 22:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Oh dan is het maar goed om iemand maar gewoon om zeep te helpen.
Btw dan brom ik liever 10 jaar en neem ik liever een zak geld dan dat ik dan toch maar de doodstraf accepteer.
Tuurlijk geld dat algemeen. Maar vergissen bij en verkeersboete is natuurlijk niet zo erg dan een vergissing mbt een terdoodveroordeelde.quote:Op maandag 6 april 2009 22:04 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
En voor een boete of (levenslange) gevangenisstraf 80% ofzo?
Met dat argument zou geen enkele vredesmissie uitgevoerd mogen worden.quote:Op maandag 6 april 2009 22:04 schreef Argento het volgende:
Geen enkele overheid zou het laatste woord over leven en dood mogen hebben. De gruwelijkheid van de daad is niet van belang.
Nogal juridisch benadert; ik weet niet of "de samenleving' er ook zo naar kijkt....quote:Op maandag 6 april 2009 22:05 schreef Argento het volgende:
[..]
Dat risico reken je de dader aan, niet de strafrechtspleging. Op de strafrechtspleging ligt nu eenmaal niet de resultaatsverplichting dat een inmiddels weer vrijgelaten misdadiger, geen strafbare feiten meer pleegt. Het is ook onzinnig omdat van strafrechtspleging te verlangen. Het is hooguit een streven maar meer kan dat per definitie niet zijn.
De rechtspraak is onafhankelijk omdat zij tegenover niemand verantwoording hoeft af te leggen en geen orders van andere overheidsverbanden hoeft aan te nemen.quote:Op maandag 6 april 2009 22:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Onpartijdig dus, want de rechtspraak en het rechtssysteem is volledig afhankelijk van hoeveel geld de regering aan haar toebedeelt en daarmee ook meteen bepalend hoe efficient ze te werk kan en welke zaken eventueel door gebrek aan tijd/geld uitgesteld moeten worden.
Het idee van de trias politica is op papier best aardig, maar in de praktijk komt het er natuurlijk gewoon op neer dat de rechterlijke macht haar handje op moet houden en daarmee niet onafhankelijk kan zijn.
Dat is onzinnig, de enige echte afhankelijkheid zit in het financiële gedeelte - maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het gaat er om dat de positie ten opzichte van de overige twee machten een inhoudelijk onafhankelijke is. Financiële afhankelijkheid heeft dus niets te maken met interne/inhoudelijke onafhankelijkheid.quote:Op maandag 6 april 2009 22:03 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Onpartijdig dus, want de rechtspraak en het rechtssysteem is volledig afhankelijk van hoeveel geld de regering aan haar toebedeelt en daarmee ook meteen bepalend hoe efficient ze te werk kan en welke zaken eventueel door gebrek aan tijd/geld uitgesteld moeten worden.
Het idee van de trias politica is op papier best aardig, maar in de praktijk komt het er natuurlijk gewoon op neer dat de rechterlijke macht haar handje op moet houden en daarmee niet onafhankelijk kan zijn.
Een soldaat die bij wijze van executie een 'tegenstander' doodt, dient wat mij betreft gewoon strafrechtelijk vervolgd te worden. Een soldaat die genoodzaakt door de omstandigheden de ander doodt, gaat vrijuit, zoals dat voor iedereen geldt die geen andere keus heeft. Een soldaat heeft niet het doel zoveel mogelijk vijanden te doden.quote:Op maandag 6 april 2009 22:07 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Met dat argument zou geen enkele vredesmissie uitgevoerd mogen worden.
De samenleving beredeneert vanuit de onderbuik en dat lijkt me niet het juiste beginpunt voor de beantwoording van de toch wel fundamentele vraag of een overheid het recht heeft om bij wijze van sanctie te doden.quote:Op maandag 6 april 2009 22:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nogal juridisch benadert; ik weet niet of "de samenleving' er ook zo naar kijkt....
Maar het is bij lange na niet zo erg dan ten onrechte dood te worden gemaaktquote:Op maandag 6 april 2009 22:05 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Weet je wat 10 jaar brommen is? Weet je dat dit minstens als 100 jaar van je leven voelt?
Je leven is dan op een ander manier goed kapot.
Ah, je bedoeld lager, niet dalende. Ik stel toch dat de hoge geweldscijfers de doodstraf in stand houden, niet andersom.quote:Op maandag 6 april 2009 21:45 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Vanwege de generaal - preventieve werking. Blijkt het niet uit te maken, dan heeft het geen effect gehad op de moord-ratio.
Nee, jouw verdediging is de onomkeerbare schade die straffen aanrichten. Het niet straffen bij twijfel zal per saldo ook schade aanrichten doordat schuldigen kunnen voortgaan op hun pad. Dat is geen andere discussie maar een wezenlijk deel van deze.quote:Op maandag 6 april 2009 21:04 schreef Mutant01 het volgende:
Alleen is ten onrechte vrijlaten niet het alternatief wat geboden wordt op de doodstraf. Dus het is een apart onderwerp.
We zijn het eens dat ook gevangenisstraf onomkeerbaar is. Mooi, de doodstraf is dat ook dus het principiële bezwaar van je begint te rammelen tenzij je nu ook tegen gevangenisstraf bent...quote:Op maandag 6 april 2009 21:04 schreef Mutant01 het volgende:
Klopt, wel kan je schadevergoeding krijgen indien blijkt dat je ten onrechte hebt gezeten. Dat kan bij de doodstraf niet.
Waarom is dat anders dan het recht tot het ontnemen van de vrijheid?quote:Op maandag 6 april 2009 22:12 schreef Argento het volgende:
De samenleving beredeneert vanuit de onderbuik en dat lijkt me niet het juiste beginpunt voor de beantwoording van de toch wel fundamentele vraag of een overheid het recht heeft om bij wijze van sanctie te doden.
Dat kun je niet, dus is een levenslange gevangenisstraf een betere oplossing dan de doodstraf.quote:Op maandag 6 april 2009 21:54 schreef EchtGaaf het volgende:
Omdat die vrijheid terug te geven is. Met de doodstraf is dat niet het geval.quote:Op maandag 6 april 2009 23:32 schreef Napalm het volgende:
[..]
Waarom is dat anders dan het recht tot het ontnemen van de vrijheid?
De overhield mag alles afpakken als het ook maar kan teruggeven? Dat is de scheidslijn?quote:Op maandag 6 april 2009 23:34 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Omdat die vrijheid terug te geven is. Met de doodstraf is dat niet het geval.
Niemand zal betwisten dat een essentiele factor van straftoemeting het toevoegen van leed is. Zonder leedtoevoeging wordt de straf niet als zodanig ervaren. Daarvan uitgaand is het sowieso al een denkfout te veronderstellen dat de doodstraf de ultieme vorm van leedtoevoeging is, aangezien de terechtgestelde van de daadwerkelijke strafoplegging geen enkele vorm van leed ondervindt. Hooguit van de weg daarnaar toe. Kortom, in termen van leedtoevoeging heeft de doodstraf bijzonder weinig met straffen te maken.quote:Op maandag 6 april 2009 23:32 schreef Napalm het volgende:
[..]
Waarom is dat anders dan het recht tot het ontnemen van de vrijheid?
Dat is een andere, te complexe, discussie.quote:Uiteindelijk is de democratie maatgevend en de wet daar slechts een vertraagde compromisversie van, geen Godgegeven heilig boek.
Elk rechtssysteem maakt fouten en zal fouten maken.quote:Op maandag 6 april 2009 20:26 schreef Sapstengel het volgende:
Ik heb het ook niet zo op de doodstraf. Ook gezien de klungelige fouten die het Nederlandse rechtssysteem af en toe maakt. De doodstraf is niet iets wat je achteraf ongedaan kan maken.
Verder vind ik het maar redelijk jezelf verlagen tot hetzelfde niveau. Je maakt iemand dood, maar omdat het niet mag, word je voor straf doodgemaakt. Redelijk hypocriet, innit?
En alleen voorstanders van de doodstraf concluderen hieruit dat je dan iemand maar meteen kan dodenquote:Op maandag 6 april 2009 23:54 schreef Napalm het volgende:
[..]
Overigens hadden we al geconcludeerd dat niemand een zandloper heeft waarmee je verloren tijd terug kan geven..
Ja maar. Als die het niet doet. Wie dan wel?quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:05 schreef Registratiedienst het volgende:
De overheid die haar eigen burgers doodt. Nee, dankje.
Je bent vast wel op de hoogte van de omstandigheden waardoor de desbetreffende rechters dit vonnis hebben uitgesproken om zo makkelijk je woordje te kunnen doen.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:27 schreef Provinciaal het volgende:
Kom op zeg:
"Tegen een 16-jarige jongen uit Geleen is 9 maanden gevangenisstraf geëist, voor de moord op de 32-jarige Hannes Mager, vorig jaar augustus."
Zo vraag je er wat mij betreft om dat mensen maar zelf het recht in handen gaan nemen
Jup.quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:23 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je bent vast wel op de hoogte van de omstandigheden waardoor de desbetreffende rechters dit vonnis hebben uitgesproken om zo makkelijk je woordje te kunnen doen.
Jeez, over zwart-wit gesproken. Enig gevoel voor nuance is in jouw geval onontbeerlijk.quote:Op maandag 6 april 2009 23:54 schreef Napalm het volgende:
[..]
De overhield mag alles afpakken als het ook maar kan teruggeven? Dat is de scheidslijn?
Dat maakt het verschil tussen de verloren tijd en het ontnemen van het leven inderdaad miniem!quote:Overigens hadden we al geconcludeerd dat niemand een zandloper heeft waarmee je verloren tijd terug kan geven..
Begrijp ik hieruit dat je de CEO's nu de doodstraf wil geven als ze "graaien"?quote:Op maandag 6 april 2009 17:12 schreef EchtGaaf het volgende:
2 Maatschappij/rechtstaat ontwrichtende delicten. Delicten waarbij de rechtsorde zwaar is ge
schaad. Ook te denken zware economische delicten, die fundamenten onder het bestel aantasten.
Gaan we weer.quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:55 schreef bendk het volgende:
Mee eens in anno 2009 onderhand, het geweld is er nu dagelijks, wordt dus steeds meer grof geweld en moord en doodslag begint er al bij te horen.
Probleem in Nederland is dat de rechters 99% politiek links zijn
Hier is wat frisse lucht voor je:quote:
Je hoopt natuurlijk dat ik "ja' zou zeggen.quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:49 schreef DS4 het volgende:
[..]
Begrijp ik hieruit dat je de CEO's nu de doodstraf wil geven als ze "graaien"?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |