abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67774396
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:45 schreef Reya het volgende:

[..]

Waar een overheid (en een maatschappij meer in het algemeen) de gelegenheid heeft om weloverwogen een sanctie op te leggen, zou de doodstraf (noch enige lijfstraf) een optie mogen zijn. Het is niet aan de overheid, noch aan enig ander persoon buiten de betreffende persoon, om over leven en dood te beschikken.
En hoe zit dat met onomkeerbaar afgenomen tijd van leven dmv een gevangenisstraf? Dat is toch hetzelfde?

Overheid kan toch ook geen vijf jaar aan iemands leven toevoegen als iemand onterecht vijf jaar heeft vastgezeten?
pi_67774459
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:24 schreef Yildiz het volgende:
1: Het werkt niet afschrikwekkend.
2: Mensen doden terwijl het slachtoffer het er niet mee eens is, is fout. Ook als het door de overheid gebeurd.
3: Om het debiele emotionele maar voor te zijn -wat bij dit onderwerp niet thuishoort, maar toch- ja, zelfs Saddam zou de doodstraf niet verdienen.
Denk je niet dat het misschien je eigen debiele emotie kan zijn, maar dan dat je nogal fel tegen de doodstraf bent?
pi_67774493
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Gevangenisstraf is in ieder geval nog ergens mee te compenseren bij fouten. Bovendien is de ingrijpendheid minder groot. Dat maakt het nog acceptabel.
Hoe weet je dat het acceptabel is? Vraag het die twee van Putten, wat zij vinden van 10 jaar onterecht zitten?

Nogmaals de overheid kan hier net zo goed geen 10 jaar aan iemands leven teruggeven, laat staan toevoegen.
  maandag 6 april 2009 @ 21:33:24 #84
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67774562
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:24 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Het gebeurt in de VS regelmatig, particuliere gevangenissen. Maar ik weet niet hoe dat met de doodstraf zit.
Helaas is het daar nogal uit de hand gelopen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_67774603
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:28 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

De particuliere gevangenissen zijn daar eerder uit noodzaak ontstaan. Amerika kent een van de hoogste gevangenispopulatie ter wereld, er is een enorm capaciteitstekort en particulieren zien hun kans schoon om zelf het een en ander op te starten. Zie het nou niet echt als een toe te juichen of te volgen voorbeeld.
Lijkt me ook verre van ideaal, maar het gebeurt.
pi_67774642
Echtgaaf, hoe sta je tegenover abortus?
pi_67774709
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:35 schreef Roksopp het volgende:
Ga je nu onschuldige ongeboren kinderen vergelijken met veroordeelde moordenaars
pi_67774725
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:59 schreef Napalm het volgende:

[..]

recidieve is 0,0
[..]
Je weet inderdaad zeker dat de veroordeelde niet recidiveert.
quote:
Misschien is het wel andersom; door het geweld is de doodstraf ingevoerd.
[..]
Precies. Het is een reactie op.....geweld.
quote:
VS kent juryrechtspraak, NL niet. Tevens zijn velen geweld aangedaan door mensen die ten onrechte zijn vrijgelaten..
[..]
Ik denk ook dat veel slachtoffers vakeer voor de doodstraf zullen zijn. Je zou maar eens slachtoffer zijn van zo'n mafkees.
  maandag 6 april 2009 @ 21:37:23 #89
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_67774762
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:31 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Hoe weet je dat het acceptabel is? Vraag het die twee van Putten, wat zij vinden van 10 jaar onterecht zitten?

En wat als ze nou geëxecuteerd waren?
Ik zou toch liever 10 jaar onschuldig brommen.
Dit, dus.
pi_67774764
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:35 schreef Roksopp het volgende:
Tegen. Het ongeboren kind heeft immers geen delict gepleegd. Ik volg ook precies het standpunt van George Bush met dit vraagstuk. Ik ben ook tegen stamcelonderzoek.
  maandag 6 april 2009 @ 21:38:15 #91
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_67774813
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:04 schreef Mutant01 het volgende:
Dat is het ook bij een levenslange gevangenisstraf.
Zeker ook een goed idee.
quote:

In de onderzochte staten geldt de doodstraf al een tijd, als er daad werkelijk een preventieve afschrikwekkende van uit ging - zou men in ieder geval een dalende lijn moeten constateren.
Als de doodstraf een constante is waarom zou er dan een dalende lijn moeten zijn?
quote:
In Nederland kennen we ook zat voorbeelden van rechterlijke dwalingen. Juryrechtspraak of niet, dat fenomeen blijft bestaan en daar dient rekening mee gehouden te worden.
Het geeft een zorgvuldigheidsdeel een waardeoordeel. Er zijn talloze misdrijven (Dutroux, Hitler) waarbij de straf passend is. er zijn ook zat gevallen waarbij geen twijfel kan bestaan.
quote:

Ten onrechte iemand vrij laten staat los van het verhaal m.b.t. de doodstraf.
Nee, dat vind ik niet. Ten onrechte vrijlaten richt ook schade aan de maatschappij, dat is nu net het moeilijke.
quote:

Vrijheid is dat ook, maar vrijheid kan je dan ook herwinnen. Je leven niet.
Verloren tijd kan je niet herwinnen. Je hebt geen zandloper om verloren jeugd terug te geven..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_67774842
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:37 schreef Buitendam het volgende:

[..]

En wat als ze nou geëxecuteerd waren?
Ik zou toch liever 10 jaar onschuldig brommen.
Ze waren niet veroordeeld voor een meervoudig delict. Doodstraf zou in dat geval wmb sowieso niet van toepassing zijn geweest.
  maandag 6 april 2009 @ 21:39:05 #93
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67774850

EchtGaaf is een PVV'er!
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_67774861
quote:

[..]

Jij denkt dat ze liever onterecht de doodstraf hadden gekregen?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_67774959
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:38 schreef Napalm het volgende:
Verloren tijd kan je niet herwinnen. Je hebt geen zandloper om verloren jeugd terug te geven..
Nee dat klopt. Dat is nou eenmaal een gegeven. Je kunt het niet herstellen, hooguit het leed verzachten middels een schadevergoeding en -uiteraard- de persoon weer in vrijheid stellen. Mogelijkheden die de onterecht uitgevoerde doodstraf in ieder geval niet biedt.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 6 april 2009 @ 21:41:45 #96
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_67774971
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:38 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ze waren niet veroordeeld voor een meervoudig delict. Doodstraf zou in dat geval wmb sowieso niet van toepassing zijn geweest.
Wat jou betreft, ja. Gelukkig daarom dat we geen doodstraf hebben, want als de rest had gezegd: dood met die kerels...
Dit, dus.
pi_67775006
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:39 schreef Klopkoek het volgende:
[ afbeelding ]

EchtGaaf is een PVV'er!
Bij testen scoor ik toch veel vaker CDA
pi_67775060
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:39 schreef Argento het volgende:

[..]

Jij denkt dat ze liever onterecht de doodstraf hadden gekregen?
Nee, was wmb hier niet gebeurd. Ik vind een enkelvoudige moord (met verkrachting) niet genoeg voor de doodstraf.
  maandag 6 april 2009 @ 21:43:42 #99
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67775061
quote:

[..]

Nogmaals de overheid kan hier net zo goed geen 10 jaar aan iemands leven teruggeven, laat staan toevoegen.
Trien heeft drie kinderen; Pietje, Keesje en Klaasje.

Klaasje schopt tegen Pietje, Pietje heeft niks. Klaasje schopt ook nog een keer Keesje en Keesje krijgt daarvan een gebroken been.

Trien vindt dat allemaal zo onrechtvaardig dat zij Klaasje vraagt om nog een keer Pietje te schoppen zodat hij ook een gebroken been krijgt.

Aldus de redenering van EchtGaaf
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_67775134
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:41 schreef Argento het volgende:

[..]

Nee dat klopt. Dat is nou eenmaal een gegeven. Je kunt het niet herstellen, hooguit het leed verzachten middels een schadevergoeding en -uiteraard- de persoon weer in vrijheid stellen. Mogelijkheden die de onterecht uitgevoerde doodstraf in ieder geval niet biedt.
Je kan een straf dus nooit ongedaan maken....Het argument van herroepelijkheid van detentie is dus maar zeer betrekkelijk.
pi_67775154
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:38 schreef Napalm het volgende:
Als de doodstraf een constante is waarom zou er dan een dalende lijn moeten zijn?
Vanwege de generaal - preventieve werking. Blijkt het niet uit te maken, dan heeft het geen effect gehad op de moord-ratio.
quote:
Het geeft een zorgvuldigheidsdeel een waardeoordeel. Er zijn talloze misdrijven (Dutroux, Hitler) waarbij de straf passend is. er zijn ook zat gevallen waarbij geen twijfel kan bestaan.
Daarvoor bestaat het al eerder aangehaalde initiatief van de levenslange gevangenisstraf.
quote:
Nee, dat vind ik niet. Ten onrechte vrijlaten richt ook schade aan de maatschappij, dat is nu net het moeilijke.
Alleen is ten onrechte vrijlaten niet het alternatief wat geboden wordt op de doodstraf. Dus het is een apart onderwerp.
quote:
Klopt, wel kan je schadevergoeding krijgen indien blijkt dat je ten onrechte hebt gezeten. Dat kan bij de doodstraf niet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_67775163
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:43 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nee, was wmb hier niet gebeurd. Ik vind een enkelvoudige moord (met verkrachting) niet genoeg voor de doodstraf.
Tjonge, maak het dan even abstract:

Zou degene die in jouw voorbeeld wel voor de doodstraf in aanmerking komt, liever onterecht tot de doodstraf veroordeeld worden of tot twintig jaar gevangenisstraf? En waarom meen je zon vraag uberhaupt in zijn algemeenheid te kunnen beantwoorden?
pi_67775176
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:41 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Wat jou betreft, ja. Gelukkig daarom dat we geen doodstraf hebben, want als de rest had gezegd: dood met die kerels...
Deze kerels hadden met mijn voorstel nooit ter dood zijn veroordeeld.
  maandag 6 april 2009 @ 21:48:10 #104
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_67775276
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:43 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het is een slippery slope, voordat je het weet zet je bankdirecteuren tegen de muur
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_67775306
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Trien heeft drie kinderen; Pietje, Keesje en Klaasje.

Klaasje schopt tegen Pietje, Pietje heeft niks. Klaasje schopt ook nog een keer Keesje en Keesje krijgt daarvan een gebroken been.

Trien vindt dat allemaal zo onrechtvaardig dat zij Klaasje vraagt om nog een keer Pietje te schoppen zodat hij ook een gebroken been krijgt.

Aldus de redenering van EchtGaaf
Nee tuurlijk niet. Dit gaat niet op.

Dit wel:

Piet en Kees.

Piet schopt Kees->Kees schopt Piet.

Trien komt niet eens aan te pas.
pi_67775383
Los van de doodstraf-discussie, ik vind het onbegrijpelijk dat je als moordenaar in Nederland vaak binnen 10 jaar weer vrij bent...
pi_67775391
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is een slippery slope, voordat je het weet zet je bankdirecteuren tegen de muur
Blijft altijd arbitrair. Dat geld met het huidige regieme natuurlijk ook. Wanneer stop je iemand in de cel? Bij 5 km te hard? 25?
pi_67775432
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:50 schreef Provinciaal het volgende:
Los van de doodstraf-discussie, ik vind het onbegrijpelijk dat je als moordenaar in Nederland vaak binnen 10 jaar weer vrij bent...
En ja, die kan verder met zijn leven. Het slachtoffer en familie hebben levenslang.
  † In Memoriam † maandag 6 april 2009 @ 21:52:10 #109
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67775478
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:16 schreef Mutant01 het volgende:
De Rechtspraak is geen "democratisch" instituut, maar een onafhankelijk instituut.
De rechtspraak is niet onafhankelijk, maar beoogt onpartijdig te zijn. Nogal een essentieel verschil.
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 6 april 2009 @ 21:53:09 #110
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67775511
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:48 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zie punt 2. van EG in de OP. Dat is even ruim als vele van terroristenwetjes. Bizar eng.
Carpe Libertatem
pi_67775516
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:51 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

En ja, die kan verder met zijn leven. Het slachtoffer en familie hebben levenslang.
Dat, en dan zijn er ook nog de gevallen die weer opnieuw de fout in gaan, zoals laatst ook op de FP te lezen was.
pi_67775550
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:52 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

De rechtspraak is niet onafhankelijk, maar beoogt onpartijdig te zijn. Nogal een essentieel verschil.
De rechtspraak vindt onafhankelijk plaats, in de zin van geen inmenging in de overtuiging van de rechterlijke macht bij het spreken van recht. Kwestie van interpretatie.
Allah Al Watan Al Malik
pi_67775578
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:45 schreef Argento het volgende:

[..]

Tjonge, maak het dan even abstract:

Zou degene die in jouw voorbeeld wel voor de doodstraf in aanmerking komt, liever onterecht tot de doodstraf veroordeeld worden of tot twintig jaar gevangenisstraf?
Het probleem in deze is NIET de sanctie maar de fout in het proces. Daar moeten we op focussen.
quote:
En waarom meen je zon vraag uberhaupt in zijn algemeenheid te kunnen beantwoorden?
Vraag is niet aan de orde, nogmaals het probleem is dan de kwaliteit van het proces. Je moet 100% zeker zijn voordat je iemand naar de eeuwigheid stuurt.
pi_67775668
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:52 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

De rechtspraak is niet onafhankelijk
Rechtspraak is wel degelijk onafhankelijk
pi_67775716
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:54 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het probleem in deze is NIET de sanctie maar de fout in het proces. Daar moeten we op focussen.
[..]

Vraag is niet aan de orde, nogmaals het probleem is dan de kwaliteit van het proces. Je moet 100% zeker zijn voordat je iemand naar de eeuwigheid stuurt.
Dat is onmogelijk, aangezien de beslissingen gebaseerd zijn op de overtuiging van de rechter. 100% zekerheid is daarmee geen criterium om iemand te kunnen veroordelen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_67775718
quote:
Nee, zo ver zijn we nog niet. Ik ben principieel tegen de doodstraf. Ik wil helemaal niemand naar de eeuwigheid sturen.
pi_67775786
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:57 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat is onmogelijk, aangezien de beslissingen gebaseerd zijn op de overtuiging van de rechter.
Als rechter zo'n fout maakt, dan ook hij de doodstraf. Dat houdt ze scherp.
pi_67775827
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:57 schreef Argento het volgende:

[..]

Nee, zo ver zijn we nog niet. Ik ben principieel tegen de doodstraf. Ik wil helemaal niemand naar de eeuwigheid sturen.
Saddam Hoessein? Zoveel mensen kapot en de dood in gejaagd?

Zo'n Joseph Fritz?
pi_67775862
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:58 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Als rechter zo'n fout maakt, dan ook hij de doodstraf. Dat houdt ze scherp.
Maar je begrijpt dus dat het onrealistisch is. 100% foutloze strafrechtspleging bestaat niet, menselijk handelen staat centraal en daardoor zullen er fouten voorkomen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_67775885
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:53 schreef Provinciaal het volgende:

[..]

Dat, en dan zijn er ook nog de gevallen die weer opnieuw de fout in gaan, zoals laatst ook op de FP te lezen was.
Precies. En voor die gevallen, de onverbeterlijke gevallen. tjsa, die verdienen het niet om in leven te blijven.
pi_67775975
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:59 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Zo'n Joseph Fritz?
Heb je niet liever dat deze mensen daadwerkelijk boeten voor hetgeen wat ze gedaan hebben? Door middel van de doodstraf komen ze er redelijk makkelijk vanaf. Het nadenken over hun wandaden staat dan niet centraal bij zo'n straf, terwijl dat daadwerkelijke boetedoening is. Die mensen zullen in een cel dag en nacht de gevolgen moeten dragen voor hun handelen, bij de doodstraf is dat niet zo.
Allah Al Watan Al Malik
  † In Memoriam † maandag 6 april 2009 @ 22:03:41 #122
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67776038
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:53 schreef Mutant01 het volgende:
De rechtspraak vindt onafhankelijk plaats, in de zin van geen inmenging in de overtuiging van de rechterlijke macht bij het spreken van recht. Kwestie van interpretatie.
Onpartijdig dus, want de rechtspraak en het rechtssysteem is volledig afhankelijk van hoeveel geld de regering aan haar toebedeelt en daarmee ook meteen bepalend hoe efficient ze te werk kan en welke zaken eventueel door gebrek aan tijd/geld uitgesteld moeten worden.

Het idee van de trias politica is op papier best aardig, maar in de praktijk komt het er natuurlijk gewoon op neer dat de rechterlijke macht haar handje op moet houden en daarmee niet onafhankelijk kan zijn.
Carpe Libertatem
  maandag 6 april 2009 @ 22:03:46 #123
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_67776043
quote:

[..]

Oh dan is het maar goed om iemand maar gewoon om zeep te helpen.

Btw dan brom ik liever 10 jaar en neem ik liever een zak geld dan dat ik dan toch maar de doodstraf accepteer.
pi_67776053
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:00 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Maar je begrijpt dus dat het onrealistisch is. 100% foutloze strafrechtspleging bestaat niet, menselijk handelen staat centraal en daardoor zullen er fouten voorkomen.
Daar ben ik met je eens. Maar dat probleem heb je bij ieder strafvonnis....een onzekerheidsmarge.

Ik geef toe dat je een ge-executeerde niet meer terug kan halen. Vergeet niet dat onzekerheid ook speelt bij het recidive risico. Wat betekent het als een seriemoordenaar na 20 jaar vrijkomt en een familielid van jou omlegt?

Ook dat is een risico die niet tot nul te reduceren valt.

Aan beide kanten kleven grote risico's dus.
pi_67776054
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:59 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Zo'n Joseph Fritz?
Jij weet heel goed wat 'prinicipieel' betekent.

Geen enkele overheid zou het laatste woord over leven en dood mogen hebben. De gruwelijkheid van de daad is niet van belang.
  † In Memoriam † maandag 6 april 2009 @ 22:04:57 #126
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67776098
quote:
En voor een boete of (levenslange) gevangenisstraf 80% ofzo?
Carpe Libertatem
pi_67776119
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:03 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Daar ben ik met je eens. Maar dat probleem heb je bij ieder strafvonnis....een onzekerheidsmarge.

Ik geef toe dat je een geexecuteerde niet meer terug kan halen. Vergeet niet dat onzekerheid ook speelt bij het recidive risico. Wat betekent het als een seriemoordenaar na 20 jaar vrijkomt en een familielid van jou omlegt?

Ook dat is een risico die niet tot nul te reduceren valt.
Dat risico reken je de dader aan, niet de strafrechtspleging. Op de strafrechtspleging ligt nu eenmaal niet de resultaatsverplichting dat een inmiddels weer vrijgelaten misdadiger, geen strafbare feiten meer pleegt. Het is ook onzinnig omdat van strafrechtspleging te verlangen. Het is hooguit een streven maar meer kan dat per definitie niet zijn.
pi_67776132
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:03 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Oh dan is het maar goed om iemand maar gewoon om zeep te helpen.

Btw dan brom ik liever 10 jaar en neem ik liever een zak geld dan dat ik dan toch maar de doodstraf accepteer.
Weet je wat 10 jaar brommen is? Weet je dat dit minstens als 100 jaar van je leven voelt?

Je leven is dan op een ander manier goed kapot.
pi_67776182
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:04 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

En voor een boete of (levenslange) gevangenisstraf 80% ofzo?
Tuurlijk geld dat algemeen. Maar vergissen bij en verkeersboete is natuurlijk niet zo erg dan een vergissing mbt een terdoodveroordeelde.
  † In Memoriam † maandag 6 april 2009 @ 22:07:26 #130
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_67776196
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:04 schreef Argento het volgende:
Geen enkele overheid zou het laatste woord over leven en dood mogen hebben. De gruwelijkheid van de daad is niet van belang.
Met dat argument zou geen enkele vredesmissie uitgevoerd mogen worden.
Carpe Libertatem
pi_67776246
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:05 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat risico reken je de dader aan, niet de strafrechtspleging. Op de strafrechtspleging ligt nu eenmaal niet de resultaatsverplichting dat een inmiddels weer vrijgelaten misdadiger, geen strafbare feiten meer pleegt. Het is ook onzinnig omdat van strafrechtspleging te verlangen. Het is hooguit een streven maar meer kan dat per definitie niet zijn.
Nogal juridisch benadert; ik weet niet of "de samenleving' er ook zo naar kijkt....
pi_67776268
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:03 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Onpartijdig dus, want de rechtspraak en het rechtssysteem is volledig afhankelijk van hoeveel geld de regering aan haar toebedeelt en daarmee ook meteen bepalend hoe efficient ze te werk kan en welke zaken eventueel door gebrek aan tijd/geld uitgesteld moeten worden.

Het idee van de trias politica is op papier best aardig, maar in de praktijk komt het er natuurlijk gewoon op neer dat de rechterlijke macht haar handje op moet houden en daarmee niet onafhankelijk kan zijn.
De rechtspraak is onafhankelijk omdat zij tegenover niemand verantwoording hoeft af te leggen en geen orders van andere overheidsverbanden hoeft aan te nemen.

Dat de rechtspraak 'afhankelijk' is van de regering voor wat betreft haar budget, betekent nog niet dat de rechtspraak met die afhankelijkheid in het achterhoofd haar functioneren laat beinvloeden. Bovendien is er ook nog een volksvertegenwoordiging die iets te zeggen heeft over de budgettering van de rechterlijke macht.

De nogal boude bewering dat rechters in dit land niet onafhankelijk zijn, is feitelijk onjuist.
pi_67776313
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:03 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Dat is onzinnig, de enige echte afhankelijkheid zit in het financiële gedeelte - maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het gaat er om dat de positie ten opzichte van de overige twee machten een inhoudelijk onafhankelijke is. Financiële afhankelijkheid heeft dus niets te maken met interne/inhoudelijke onafhankelijkheid.

Edit: Argento verwoord het wat beter.
Allah Al Watan Al Malik
pi_67776350
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:07 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Met dat argument zou geen enkele vredesmissie uitgevoerd mogen worden.
Een soldaat die bij wijze van executie een 'tegenstander' doodt, dient wat mij betreft gewoon strafrechtelijk vervolgd te worden. Een soldaat die genoodzaakt door de omstandigheden de ander doodt, gaat vrijuit, zoals dat voor iedereen geldt die geen andere keus heeft. Een soldaat heeft niet het doel zoveel mogelijk vijanden te doden.
pi_67776437
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:08 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nogal juridisch benadert; ik weet niet of "de samenleving' er ook zo naar kijkt....
De samenleving beredeneert vanuit de onderbuik en dat lijkt me niet het juiste beginpunt voor de beantwoording van de toch wel fundamentele vraag of een overheid het recht heeft om bij wijze van sanctie te doden.
  maandag 6 april 2009 @ 23:11:42 #136
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_67778977
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:05 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Weet je wat 10 jaar brommen is? Weet je dat dit minstens als 100 jaar van je leven voelt?

Je leven is dan op een ander manier goed kapot.
Maar het is bij lange na niet zo erg dan ten onrechte dood te worden gemaakt
  maandag 6 april 2009 @ 23:15:02 #137
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_67779095
quote:
Op maandag 6 april 2009 21:45 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Vanwege de generaal - preventieve werking. Blijkt het niet uit te maken, dan heeft het geen effect gehad op de moord-ratio.
Ah, je bedoeld lager, niet dalende. Ik stel toch dat de hoge geweldscijfers de doodstraf in stand houden, niet andersom.

Daarvoor bestaat het al eerder aangehaalde initiatief van de levenslange gevangenisstraf.
[/quote]
Kan, vanuit het oogpunt van recidive. Al is het duur (extreme gevallen in de VS uitgezonderd; Japan, Singapore, Saoedie-Arabie is het weer anders). Desondanks vind ik de doodstraf voor Hitler passender dan levenslang.
quote:

Alleen is ten onrechte vrijlaten niet het alternatief wat geboden wordt op de doodstraf. Dus het is een apart onderwerp.
Nee, jouw verdediging is de onomkeerbare schade die straffen aanrichten. Het niet straffen bij twijfel zal per saldo ook schade aanrichten doordat schuldigen kunnen voortgaan op hun pad. Dat is geen andere discussie maar een wezenlijk deel van deze.
quote:

Klopt, wel kan je schadevergoeding krijgen indien blijkt dat je ten onrechte hebt gezeten. Dat kan bij de doodstraf niet.
We zijn het eens dat ook gevangenisstraf onomkeerbaar is. Mooi, de doodstraf is dat ook dus het principiële bezwaar van je begint te rammelen tenzij je nu ook tegen gevangenisstraf bent...
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  maandag 6 april 2009 @ 23:32:10 #138
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_67779650
quote:
Op maandag 6 april 2009 22:12 schreef Argento het volgende:
De samenleving beredeneert vanuit de onderbuik en dat lijkt me niet het juiste beginpunt voor de beantwoording van de toch wel fundamentele vraag of een overheid het recht heeft om bij wijze van sanctie te doden.
Waarom is dat anders dan het recht tot het ontnemen van de vrijheid?

Uiteindelijk is de democratie maatgevend en de wet daar slechts een vertraagde compromisversie van, geen Godgegeven heilig boek..
pi_67779691
quote:
Dat kun je niet, dus is een levenslange gevangenisstraf een betere oplossing dan de doodstraf.
pi_67779717
quote:
Op maandag 6 april 2009 23:32 schreef Napalm het volgende:

[..]

Omdat die vrijheid terug te geven is. Met de doodstraf is dat niet het geval.
  maandag 6 april 2009 @ 23:54:05 #141
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_67780270
quote:
Op maandag 6 april 2009 23:34 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Omdat die vrijheid terug te geven is. Met de doodstraf is dat niet het geval.
De overhield mag alles afpakken als het ook maar kan teruggeven? Dat is de scheidslijn?

Overigens hadden we al geconcludeerd dat niemand een zandloper heeft waarmee je verloren tijd terug kan geven..
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:12:11 #142
182269 sneakypete
On the edge
pi_67780680
Voor:
-eye for an eye
-geen kans op herhaling
Tegen:
-kans op fouten
-kans op misbruik

Weeg het nu eens rationeel af, EG.
De doodstraf is niet goedkoop (in de VS duurder dan levenslang, zelfs) en onomkeerbaar.
Ja, 20 jaar onschuldig vast is ook vreselijk, maar wat zou jij liever hebben gehad als je onschuldig was?
20 jaar kwijt (en natuurlijk een forse schadevergoeding) of dood zijn?
Bovendien, wie garandeert dat zo'n instrument niet ooit misbruikt zal worden?

Al met al heb ik alle begrip voor de woede tegenover zware misdadigers, maar de doodstraf is onpraktisch en onethisch gezien het risico op een vergissing.
pi_67780816
quote:
Op maandag 6 april 2009 23:32 schreef Napalm het volgende:

[..]

Niemand zal betwisten dat een essentiele factor van straftoemeting het toevoegen van leed is. Zonder leedtoevoeging wordt de straf niet als zodanig ervaren. Daarvan uitgaand is het sowieso al een denkfout te veronderstellen dat de doodstraf de ultieme vorm van leedtoevoeging is, aangezien de terechtgestelde van de daadwerkelijke strafoplegging geen enkele vorm van leed ondervindt. Hooguit van de weg daarnaar toe. Kortom, in termen van leedtoevoeging heeft de doodstraf bijzonder weinig met straffen te maken.

Een andere factor (of doel zo u wilt) is de heropvoeding van de dader. Dat doel wordt met de doodstraf sowieso niet bereikt, dus daar kunnen we kort over zijn.

Tenslotte is het de vraag of het opleggen van een straf mede ziet op genoegdoening voor het slachtoffer. Dat lijkt me tot op zekere hoogte verdedigbaar met dien verstande dat de schade van het slachtoffer in dogmatische zin een civielrechtelijke (dus geen strafrechtelijke) kwestie is (en slechts uit proceseconomische overwegingen bij de strafrechter kan komen te liggen). Hoe dan ook, de doodstraf zou dus uitsluitend en alleen bestaansrecht hebben als genoegdoening voor het slachtoffer.

Dat zou betekenen dat de doodstraf aan slechts één van de doelen van strafoplegging kan voldoen, en dan nog een doel waarvan de betekenis in het strafrecht ter discussie kan worden gesteld. Dat verschaft zoiets wezenlijks als de doodstraf van een wel erg zwakke basis. In ieder geval te zwak om de doodstraf in een beschaafd strafrechtsysteem te kunnen inpassen, zonder dat systeem geweld aan te doen.

De vrijheidsstraf heeft in ieder geval de potentie om aan alle doelen te voldoen en is daarmee, anders dan de doodstraf, wel een reele optie in een fatsoenlijk strafstelsel.
quote:
Uiteindelijk is de democratie maatgevend en de wet daar slechts een vertraagde compromisversie van, geen Godgegeven heilig boek.
Dat is een andere, te complexe, discussie.
  dinsdag 7 april 2009 @ 00:28:12 #144
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_67780905
quote:
Op maandag 6 april 2009 20:26 schreef Sapstengel het volgende:
Ik heb het ook niet zo op de doodstraf. Ook gezien de klungelige fouten die het Nederlandse rechtssysteem af en toe maakt. De doodstraf is niet iets wat je achteraf ongedaan kan maken.

Verder vind ik het maar redelijk jezelf verlagen tot hetzelfde niveau. Je maakt iemand dood, maar omdat het niet mag, word je voor straf doodgemaakt. Redelijk hypocriet, innit?
Elk rechtssysteem maakt fouten en zal fouten maken.
Eenvoudigweg omdat er nergens behoefte bestaat, waar dan ook ter wereld, aan een foutloos rechtssysteem.

Men heeft eerder behoefte aan een systeem wat snel en efficiënt werkt, en wat mensen als schuldig veroordeeld.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_67800363
Kom op zeg:

"Tegen een 16-jarige jongen uit Geleen is 9 maanden gevangenisstraf geëist, voor de moord op de 32-jarige Hannes Mager, vorig jaar augustus."

Zo vraag je er wat mij betreft om dat mensen maar zelf het recht in handen gaan nemen
  † In Memoriam † dinsdag 7 april 2009 @ 17:50:33 #146
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_67801124
quote:
Op maandag 6 april 2009 23:54 schreef Napalm het volgende:

[..]

Overigens hadden we al geconcludeerd dat niemand een zandloper heeft waarmee je verloren tijd terug kan geven..
En alleen voorstanders van de doodstraf concluderen hieruit dat je dan iemand maar meteen kan doden Hoef je ook geen schadevergoeding te betalen als blijkt dat er een fout gemaakt is...
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_67801602
De overheid die haar eigen burgers doodt. Nee, dankje.
pi_67801625
Economische delicten doodstrafwaardig vinden...

Wat een ONZ-topic
  dinsdag 7 april 2009 @ 18:07:50 #149
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_67801710
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:05 schreef Registratiedienst het volgende:
De overheid die haar eigen burgers doodt. Nee, dankje.
Ja maar. Als die het niet doet. Wie dan wel?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_67802227
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 17:27 schreef Provinciaal het volgende:
Kom op zeg:

"Tegen een 16-jarige jongen uit Geleen is 9 maanden gevangenisstraf geëist, voor de moord op de 32-jarige Hannes Mager, vorig jaar augustus."

Zo vraag je er wat mij betreft om dat mensen maar zelf het recht in handen gaan nemen
Je bent vast wel op de hoogte van de omstandigheden waardoor de desbetreffende rechters dit vonnis hebben uitgesproken om zo makkelijk je woordje te kunnen doen.
pi_67802541
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Je bent vast wel op de hoogte van de omstandigheden waardoor de desbetreffende rechters dit vonnis hebben uitgesproken om zo makkelijk je woordje te kunnen doen.
Jup.
pi_67802816
quote:
Op maandag 6 april 2009 23:54 schreef Napalm het volgende:

[..]

De overhield mag alles afpakken als het ook maar kan teruggeven? Dat is de scheidslijn?
Jeez, over zwart-wit gesproken. Enig gevoel voor nuance is in jouw geval onontbeerlijk.
quote:
Dat maakt het verschil tussen de verloren tijd en het ontnemen van het leven inderdaad miniem!
pi_67803117
quote:
Op maandag 6 april 2009 17:12 schreef EchtGaaf het volgende:
2 Maatschappij/rechtstaat ontwrichtende delicten. Delicten waarbij de rechtsorde zwaar is ge
schaad. Ook te denken zware economische delicten, die fundamenten onder het bestel aantasten.
Begrijp ik hieruit dat je de CEO's nu de doodstraf wil geven als ze "graaien"?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_67803309
Mee eens in anno 2009 onderhand, het geweld is er nu dagelijks, wordt dus steeds meer grof geweld en moord en doodslag begint er al bij te horen.

Probleem in Nederland is dat de rechters 99% politiek links zijn
nothing will change without a rebel
pi_67803956
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:55 schreef bendk het volgende:
Mee eens in anno 2009 onderhand, het geweld is er nu dagelijks, wordt dus steeds meer grof geweld en moord en doodslag begint er al bij te horen.

Probleem in Nederland is dat de rechters 99% politiek links zijn
Gaan we weer.
pi_67837587
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:14 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Gaan we weer.
Hier is wat frisse lucht voor je:

Bange bajesklant mag naar huis

SCHIEDAM - Een 20-jarige Schiedammer, die wordt verdacht van poging tot doodslag en een geduchte reputatie heeft, is voorlopig vrijgelaten omdat hij letterlijk en figuurlijk 'zit te trillen van de stress' tussen de andere gevangenen...

De man wordt ervan verdacht bij de kerstbomenverbranding rond de jaarwisseling, samen met zijn 30-jarige broer, een dronken feestvierder (22) in elkaar te hebben geschopt, terwijl die al uitgeteld op de grond lag. De twee staan hiervoor terecht voor poging tot doodslag.

De jongste verdachte mag van de rechtbank in vrijheid wachten tot de rechtszaak tegen hem wordt behandeld, omdat hij het te zwaar zou hebben achter de tralies, meldt het AD.

Zo stoer als de Schiedamse verdachte zich voordeed, zo moeilijk heeft hij het in voorarrest in de cel tussen de echte zware jongens. De raadsman van de verdachte is al een paar keer bij hem langs geweest omdat hij 'helemaal stuk zat'. "Hij zit daar tussen mensen, van wie hij had gedacht nooit mee in contact te zullen komen. Hij vindt het verschrikkelijk en ziet er geen gat meer in", aldus de raadsman in de krant.

"Ik zit helemaal te trillen van de stress. Ik zit daar tussen mensen die heel ernstige feiten hebben gepleegd. Ik vind dat ik daar niet tussen hoor", aldus de verdachte die in zijn woonplaats een geduchte reputatie heeft als kleerkast...

En hier een diepte interview van de voutemaatschappijmevrouw

Aardige mevrouw: "En Arcando, bevalt het een beetje in de gevangenis?" Gevangene: "Mwah..." Mevrouw: "Wat is er aan de hand jongen? Ik zie dat je niet lekker in je vel zit." Gevangene: "Ik vind het gewoon helemaal niet leuk hier! Het is fokking klein!" "Tja, dat kan ik wel begrijpen. Thuis had je meer de ruimte natuurlijk." "Ze hebben hier ook geen Filmnet, geen X-Box, de leesmappen zijn OUD!" "En heb je al nagedacht over hoe je het voor jezelf leuker zou kunnen maken?" "Ja maar nee maar ja maar nee, dat weet ik toch ook niet! Ik trek het gewoon niet, je weet tog!" "Ja ik weet het. Maar we weten allebei ook dat je hier niet voor niets zit hè?" "Jaaahaaa ik weet dat ik verdacht wordt van moord! Hoef je niet steeds te zeggen hoor." "Oké, dat spijt me dan. Sorry. Heb je er al met een bewaker over gepraat?" "Ja maar hun luisteren niet naar mij. Ik had ook al gezegd dat ik het eten niet lekker vind maar dan lachen ze me uit." "Wacht. Meen je dat, lachen ze je uit Arcando?" "Ja!" "Daar schrik ik van. En zijn er medegevangenen met wie je deze gevoelens kan delen?" "Nee die willen niet met mij praten. Het zijn ook allemaal zware criminelen!" "Maar die kun jij met je 1m92 en 138kg toch wel aan Arcando?" "..." "Ok, dit kan zo niet langer. Deze omgeving maakt jou helemaal kapot. Ik ga NU regelen dat je lekker thuis de rechtzaak af kunt wachten. Lijkt je dat wat?." "Ja. Bedankt."
nothing will change without a rebel
pi_68254469
Nederland is te "mietjesachtig" wat betreft het straffen van daders.
En als het op de doodstraf aankomt hebben we ineens medelijden met (serie)moordenaars, kinderverkrachters en pedofielen, wat dan onder het mom geschaard wordt door te zeggen dat Nederland een beschaafd land is.
Een executie is goedkoper dan iemand levenslang opsluiten, en het zou ook geld besparen doordat er geen tbs meer is (wat naar mijn mening alleen maar bestaat om psychiaters aan een baan te helpen).

Gewoon opruimen die rotzooi !
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_68255989
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:49 schreef DS4 het volgende:

[..]

Begrijp ik hieruit dat je de CEO's nu de doodstraf wil geven als ze "graaien"?
Je hoopt natuurlijk dat ik "ja' zou zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')