abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67722287
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:54 schreef Potjebier het volgende:

[..]

1. Eens. Hopen dat je dood bent voor de bank je met een direct invorderbare rekening van een 1 of 2 ton confronteert.

2. Seek and 'thou shall find...:-)
waar moet ik op zoeken? Op "bullshit", "bluf", of 'interessant doenerij"?

Ja, ik weet dat banken de mogelijkheid hebben om contracten op te breken bij onvoldoende onderpand. Althans: ze mogen de risico-opslag wijzigen. Echter heeft een bank daar belang bij zolang de rente betaald wordt, en mensen niet weglopen van hun onderpand? Of NHG van toepassing is? Is dat gebeurd bij voorgaande perioden van daling? Niet dus. Boeie

pi_67722555
Mish Shedlock sees no reason house prices won't fall back to 2001 or even 2000 levels (right now they're late-2003), and wonders, "how many are prepared for it, if indeed that were that to happen?"

http://globaleconomicanal(...)h-2009-analysis.html
National Suicide: How Washington is Destroying the American Dream
pi_67722751
quote:
Op zondag 5 april 2009 11:23 schreef edwinh het volgende:
Mish Shedlock sees no reason house prices won't fall back to 2001 or even 2000 levels (right now they're late-2003), and wonders, "how many are prepared for it, if indeed that were that to happen?"

http://globaleconomicanal(...)h-2009-analysis.html

Ja maar dat is de VS....kan hier nooit gebeuren, want huizen zijn hier veel duurder dan tijdens het hoogtepunt van de bubble in de VS. Huizen zijn hier namelijk echt schaars.
pi_67723474
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

ik kan me vaag twee wereldoorlogen herinneren. Daar is dit inderdaad niks bij.
tja... wat stelt 5 jaar survivallen op bloembollen nou eigenlijk voor
Overigens mijn moeder heeft in de oorlog nooit een dag honger geleden, dat waren meer de stedelijke gebieden, daar moet je niet zijn in oorlogstijd.
quote:
De prijzen zullen best wat dalen. Maar niet zo dramatisch als sommigen willen. Er blijft een categorie mensen die het kunnen en willen betalen. Er zijn m.i. maar drie oorzaken die tot een substantiele daling kunnen leiden:
1. Demografie; er wonen minder mensen in nederland, vraag naar huizen neemt af. Dit is lange termijn.
Voor zover ik begrijp zit er nog een stijging in de bevolkingsgroei, maar de snelheid gaat er wel uit. Maar ik heb begrepen dat in veel gemeenten de bevolking al aan het krimpen is, er zijn gemeenten die in hoog tempo vergrijzen.
quote:
2. Scherp stijgende werkloosheid. Hoe verwend we ook zijn, daar is nu nog geen sprake van, en al helemaal niet in de wat concurrenende sectoren. Als ik bij Philips beeldbuizen in elkaar schroefde (alhoewel ze geen beeldbuizen meer maken, en dat al niet een lage lonen land hadden gebracht), maakte ik me zorgen, maar hooggekwalificeerder werk blijft redelijk op peil. Bedenk ook dat we van een extreem laag werkloosheidspeil afkomen, de facto van een arbeidsmarkt op hoogspanning. Bij bedrijven waar ik voor werk worden thans vooral vacatures geschrapt, geen banen.
Ik werkte voor een bedrijf dat vooral aan de halfgeleider industrie levert, ik begreep van de directeur dat ze in die industrie als eerste merken dat het economisch minder gaat maar dat daar ook als eerste het herstel intreed. Ze zitten nu al 15 maanden zonder grote opdrachten en verwachten voor heel 2009 ook nog niks. Feitelijk ziet het er gewoon heel slecht uit. Hoog gekwalificeert werk is meestal een onderdeel van een industrie. Dus per definitie staan daar ook banen op de tocht als het in die industrie minder gaat. Misschien dat werkgevers minder snel geneigd zijn goed opgeleiden te laten gaan, maar als de malaise maar lang genoeg aanhoud gaan die er ook uit.
quote:
3. Scherp stijgende rente. De eerst komende jaren zeker niet, integendeel, overheden pompen extreem veel geld in de markt. Wat kregen we de laatste keer dat ze dat deden: inderdaad een bubble. Ik denk dat de rente daardoor op langere termijn wel eens flink zou kunnen stijigen, maar nu heeft daar nog niemand even behoefte aan.
Is het historisch gezien niet zo dat na het klappen van een zeepbel de rente hard omhoog ging?
quote:
O, en mijn ouders vonden in de jaren '50 huizen ook schreeuwend duur, en moesten tot aan hun oogballen lenen om iets te kunnen betalen. Is echt van alle tijden, alleen vindt de recente generatie het zo verrekte oneerlijk. Tuff luck, wonen is basisbehoefte, en we kunnen niet allemaal beginnen met een kek appartement in het centrum van Amsterdam.
Alsof een mens in het centrum van 020 zou willen wonen

In de tijd dat mijn vader 500 gulden per week verdiende koste een rijtjeswoning 20k, dat is omgerekend 40 maand salarissen. Mensen kochten toen geen huis omdat men beduidend minder welvarend was dan nu, duurzame consumptie goederen waren duurder, maar een basisbehoefte als een woning was in principe beter betaalbaar in verhouding naar wat je verdiende. Mijn vader legde ook uit dat alleen mensen met geld een huis kochten, geld lenen bij de bank voor een woning was 'not done'. Die mentaliteit is daarna snel omgeslagen, de babyboom generatie kwam eraan, gevolgd door de eerste bubble crash eind jaren 70.
Maar goed deze keer is het anders, de nederlandse markt is anders, wij hebben schaarste, wij hebben de grachtengordel in Amsterdam
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  zondag 5 april 2009 @ 13:16:53 #105
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67726287
quote:
Op zondag 5 april 2009 09:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

maar we kregen toch een totale meltdown van 50%+ in twee jaar tijd? Waardoor een hele generatie technisch failliet gaat. Een zerkje besteld kan worden voor alle banken?

Welk scenario wordt het nou? Beperkte beheerste prijsdaling of totale meltdown?

Overigens vergeet Potjebier nog te reageren op de post van Wombcat hierboven. Of valt daar geen speld tussen te krijgen?
Ik verwacht dat het huidige economische systeem gewoon overeind blijft, behoudens enkele aanpassingen. Maar een daling van de huizenprijzen van 30% over drie jaar past nog prima binnen dat scenario. En zelfs dan zijn huizen nog steeds niet ondergewaardeerd maar gewoon historisch gemiddeld gewaardeerd. Zo een correctie is enkel de lucht die uit het systeem loopt.

Wanneer de huizenprijzen sinds 1985 gemiddeld met 5% per jaar gestegen waren ipv met 9%, dan hadden er ook mensen bubble geroepen. Terwijl de prijzen dan op een niveau van -30% hadden gestaan. Anders gezegd: een dusdanige daling is geen systeemcrash.

Anderzijds: het is toch 150K op een woning van 450K. Dat is ook weer niet niks.
The End Times are wild
pi_67726672
quote:
Op zondag 5 april 2009 13:16 schreef LXIV het volgende:

Ach.. pfff.. 150k wat maakt het uit, het gaat toch om je maandlasten

Waarom kijken mensen bij een huis naar de maandlasten en bij de aankoop van een televisie naar de prijs
Waarom huurkopen we hem niet bij L'easy het gaat toch om de maandlasten? Ooh wacht... dat zou te tokkie zijn
I'll sing you a lullaby.
pi_67727152
quote:
Op zondag 5 april 2009 11:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

waar moet ik op zoeken? Op "bullshit", "bluf", of 'interessant doenerij"?

Ik ga sukkels met een grote bek geen kennis cadeau doen.

Ik had al weer zo'n idee wat jij voor iets was, en het is al weer bevestigd.
pi_67727281
quote:
Op zondag 5 april 2009 13:46 schreef Potjebier het volgende:

[..]

Ik ga sukkels met een grote bek geen kennis cadeau doen.

Ik had al weer zo'n idee wat jij voor iets was, en het is al weer bevestigd.
niet snel je post veranderen he, ik wilde net m'n cv hier neer zetten
pi_67727286
quote:
Op zondag 5 april 2009 11:33 schreef dutch_renter het volgende:

[..]

Ja maar dat is de VS....kan hier nooit gebeuren, want huizen zijn hier veel duurder dan tijdens het hoogtepunt van de bubble in de VS. Huizen zijn hier namelijk echt schaars.

Ja, hier, bij het land met de hoogste hypotheekschuld ter wereld, het land dat bekend staat als kampioen lenen in de wereld, hier is alles anders.

Hier zijn huizen echt schaars, omdat de banken en de makelaars dat graag doen geloven. Ze vertellen er niet bij dat je dan eerst eens moet zoeken naar de tentenkampen, want dat hoort toch bij schaarste, nietwaar?

Geloof niet alles wat banken, makelaars, notarissen, 'taxateurs' en de regering je wijs willen maken: dat zijn de partijen die baat hebben bij de zeepbel.
pi_67727362
quote:
Op zondag 5 april 2009 13:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

niet snel je post veranderen he, ik wilde net m'n cv hier neer zetten
yep, ik lag hier al over de grond te rollen, je moet je niet zo laten kennen hè.
I'll sing you a lullaby.
pi_67727568
Overigens, mbt die stijgende bevolkingsgroei, die is marginaal. Die kan de prijsstijgingen helemaal niet verklaren.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37325&D1=0&D2=a&D3=0&D4=0&D5=0&D6=11-12&HDR=G4,G2,G3,T&STB=G1,G5&VW=T

Bevolkingsgroei 50.000 van 2008/2007. Ik ben te lui om op te zoeken hoeveel daarvan babies waren, hoeveel asielzoekers (geen huizenkopers) en hoeveel nog meer niet-huizenkopers daartussen zitten, maar dat de 'onstuimige' bevolkingsgroei die huizenprijzen verklaart is wishful thinking. Het omgekeerde is wel waar: al die babyboomers gaan zometeen hun huis te koop aanbieden, en dan blijkt er geen/veel te weinig vraag naar te zijn. En het grappige is: als ze 't nou wilden verkopen omdat ze op curacao pensionado wilden worden dan kunnen ze nog zeggen 'dan maar in hollandia blijven', maar aangezien ze zometeen een vet pensioenprobleem hebben en velen daarvan zelfs hun hypotheek nog niet opgelost hebben hebben we zometeen toch een probleem van een andere orde.
pi_67727681
quote:
Op zondag 5 april 2009 13:16 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik verwacht dat het huidige economische systeem gewoon overeind blijft, behoudens enkele aanpassingen. Maar een daling van de huizenprijzen van 30% over drie jaar past nog prima binnen dat scenario. En zelfs dan zijn huizen nog steeds niet ondergewaardeerd maar gewoon historisch gemiddeld gewaardeerd. Zo een correctie is enkel de lucht die uit het systeem loopt.

Wanneer de huizenprijzen sinds 1985 gemiddeld met 5% per jaar gestegen waren ipv met 9%, dan hadden er ook mensen bubble geroepen. Terwijl de prijzen dan op een niveau van -30% hadden gestaan. Anders gezegd: een dusdanige daling is geen systeemcrash.

Ik kijk meer naar het feit dat vroeger een kerel zijn vrouw nog thuis kon laten en alleen de hypotheek kon betalen (intrest plus aflossing). Tegenwoordig is het beiden werken en dan nog niet eens kunnen aflossen. Dan leeft er duidelijk iemand boven zijn stand, en dat noemen we bubble.
pi_67727747
quote:
Op zondag 5 april 2009 13:59 schreef Potjebier het volgende:
Overigens, mbt die stijgende bevolkingsgroei, die is marginaal. Die kan de prijsstijgingen helemaal niet verklaren.

http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37325&D1=0&D2=a&D3=0&D4=0&D5=0&D6=11-12&HDR=G4,G2,G3,T&STB=G1,G5&VW=T

Bevolkingsgroei 50.000 van 2008/2007. Ik ben te lui om op te zoeken hoeveel daarvan babies waren, hoeveel asielzoekers (geen huizenkopers) en hoeveel nog meer niet-huizenkopers daartussen zitten, maar dat de 'onstuimige' bevolkingsgroei die huizenprijzen verklaart is wishful thinking. Het omgekeerde is wel waar: al die babyboomers gaan zometeen hun huis te koop aanbieden, en dan blijkt er geen/veel te weinig vraag naar te zijn. En het grappige is: als ze 't nou wilden verkopen omdat ze op curacao pensionado wilden worden dan kunnen ze nog zeggen 'dan maar in hollandia blijven', maar aangezien ze zometeen een vet pensioenprobleem hebben en velen daarvan zelfs hun hypotheek nog niet opgelost hebben hebben we zometeen toch een probleem van een andere orde.
o, maar dat ben ik helemaal met je eens. Op lange (hele) termijn kunnen de huizenprijzen in NL niet stijgen. Door een teruglopende bevolking, en het feit dat NL economisch niemandsland wordt (geen innovatie, geen ambitie, geen dynamiek, sufheid galore). Maar dat gaat niet de komende twee jaar gebeuren, en staat ook overigens los van de huidige problematiek.
pi_67727884
quote:
Op zondag 5 april 2009 13:50 schreef Potjebier het volgende:

Ja, hier, bij het land met de hoogste hypotheekschuld ter wereld, het land dat bekend staat als kampioen lenen in de wereld, hier is alles anders.

Hier zijn huizen echt schaars, omdat de banken en de makelaars dat graag doen geloven. Ze vertellen er niet bij dat je dan eerst eens moet zoeken naar de tentenkampen, want dat hoort toch bij schaarste, nietwaar?

Geloof niet alles wat banken, makelaars, notarissen, 'taxateurs' en de regering je wijs willen maken: dat zijn de partijen die baat hebben bij de zeepbel.
Absoluut mee eens, sterker nog hier bij mij in de buurt staan minstens een dozijn huizen leeg. Te huur, te koop, te sloop etc.
De schaarste is een farce, mensen zijn kuddedieren die elkaar van alles aanpraten en elkaar opstoken. Wat huur jij? man je gooit je geld weg, dom, dom, dom, van je. Ga kopen, dat is een goede investering voor later. En dan ook dat tegen elkaar opbieden en er nog over pochten ook, "we hebben de tegenpartij met wel 10k overboden", alsof dat een heugelijk feit is
Natuurlijk hebben banken en makelaars er alle baat bij de prijs zo hoog mogelijk uit te laten vallen, dat betekend immers meer geld in hun zak, zoiets als onafhankelijk financieel advies of dienstverlening bestaat niet. Elke vorm van financieel advies moet met de hoogste graad van wantrouwen onder de loep genomen worden, helaas heeft de recente geschiedenis ons weer met de neus op dit feit gedrukt.
I'll sing you a lullaby.
pi_67727933
quote:
Op zondag 5 april 2009 14:01 schreef Potjebier het volgende:

[..]

Ik kijk meer naar het feit dat vroeger een kerel zijn vrouw nog thuis kon laten en alleen de hypotheek kon betalen (intrest plus aflossing). Tegenwoordig is het beiden werken en dan nog niet eens kunnen aflossen. Dan leeft er duidelijk iemand boven zijn stand, en dat noemen we bubble.
Mwah, ik kan als starter met bijbehorende startersfunctie een huis (eensgezinswoning) in mijn eentje financieren en volledig aflossen, dus wat je zegt is ook niet altijd waar.
pi_67728173
quote:
Op zondag 5 april 2009 14:08 schreef Devz het volgende:

Mwah, ik kan als starter met bijbehorende startersfunctie een huis (eensgezinswoning) in mijn eentje financieren en volledig aflossen, dus wat je zegt is ook niet altijd waar.
Wat voor een functie mag dat dan wel wezen?

edit: ICT'er? In dat geval zit je zekers safe de komende jaren

Overigens wat je bedoelt is dat je een lening voor de woning kan krijgen, hem zelf financieren en aflossen zou nl. betekenen dat je het bedrag als eigen kapitaal hebt. Voor een beginnen op de arbeidsmarkt moet je dan flink wat geld van je ouders hebben gekregen, een erfenis hebben gehad of de lotto hebben gewonnen.
Je hebt dus zo meteen een dikke schuld en een huis als ik het goed begrepen heb. Wat denk je dat er gebeurt als je je baan kwijt raakt, starters vliegen er meestal als eerste uit
I'll sing you a lullaby.
pi_67732546
quote:
Op zondag 5 april 2009 14:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Overigens wat je bedoelt is dat je een lening voor de woning kan krijgen, hem zelf financieren en aflossen zou nl. betekenen dat je het bedrag als eigen kapitaal hebt. Voor een beginnen op de arbeidsmarkt moet je dan flink wat geld van je ouders hebben gekregen, een erfenis hebben gehad of de lotto hebben gewonnen.
Je hebt dus zo meteen een dikke schuld en een huis als ik het goed begrepen heb. Wat denk je dat er gebeurt als je je baan kwijt raakt, starters vliegen er meestal als eerste uit
Dan gaat hij op zoek naar een andere baan? ICT-ers zijn nog steeds hard nodig hoor.
pi_67732738
quote:
Op zondag 5 april 2009 13:50 schreef Potjebier het volgende:

[..]

Kleine correctie:

http://www.nieuwsblieb.nl(...)mt_geen_extra_risico
quote:
Nederlanders kunnen, ondanks het feit dat zij behoren tot diegenen die de hoogste hypotheekschulden in Europa hebben, toch minder risico's lopen. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Peter Neuteboom van het Onderzoeksinstituut OTB (TU Delft). Kopers in Europa, ook in Nederland, gaan bij de financiering van hun eigen huis risicomijdend te werk en kiezen voor alternatieven met een laag risicoprofiel.
quote:
Nou ja, ze hebben wel een punt. De overheid houdt de markt kunstmatig schaars en de prijzen hoog.
quote:
Dat klopt, maar om nou de doemscenario`s van 50% en meer ervanaf te gaan geloven en in blinde paniek je huis maar te verkopen, te gaan huren en dan huilie te gaan doen als het niet uitkomt, dat is ook weer zo iets he.
pi_67733093
quote:
Op zondag 5 april 2009 16:36 schreef Scorpie het volgende:

Dan gaat hij op zoek naar een andere baan? ICT-ers zijn nog steeds hard nodig hoor.
Volgens mij is het iets waar de financiele instelling toch wel wat op gaan bezuinigen. En de markt hoeft maar iets te krimpen om de prijzen flink onder druk te gaan zetten lijkt mij.
I'll sing you a lullaby.
pi_67734261
quote:
Op zondag 5 april 2009 14:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Een vrij normale startersfunctie voor een WO'er.

Ik werk inderdaad bij een IT-bedrijf. Naar mensen in mijn sector is nog altijd erg veel vraag, dus mocht ik daar niet verder kunnen dan zijn er op dit moment in ieder geval nog genoeg alternatieven. Het is ook geen enorm bedrijf waar je slechts een nummertje bent en waar massale ontslagen vallen of zelfs dreigen, bovendien zitten we in een goede sector.

Als starter met een goede opleiding is het best mogelijk om een huis te financieren. In mijn geval geldt dat ik inderdaad ook eigen vermogen heb, anders had ik genoegen moeten nemen met 'slechts' een appartement. Natuurlijk is dat wel afhankelijk van waar je woont ook, want Amsterdam had voor mij ook niet betaalbaar geweest.

De maandlasten kan ik in ieder geval makkelijk dragen en dan kijk ik nog niet eens naar mijn groeiverwachtingen en naar het toekomstige inkomen van mijn vriendin. Natuurlijk bestaat er altijd een risico dat ik op een bepaald moment de maandlasten om welke reden ook niet meer kan voldoen, maar dat geldt naast mij voor nog miljoenen Nederlanders. Een huis kopen zonder hypotheek is nu eenmaal niet mogelijk.

[ Bericht 11% gewijzigd door Devz op 05-04-2009 21:10:13 ]
pi_67734299
quote:
Op zondag 5 april 2009 16:57 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Volgens mij is het iets waar de financiele instelling toch wel wat op gaan bezuinigen. En de markt hoeft maar iets te krimpen om de prijzen flink onder druk te gaan zetten lijkt mij.
Ik heb niks met de financiële sector te maken. De prijzen staan inderdaad wel iets onder druk, maar vooralsnog heeft dat niet al teveel gevolgen. En er zal bij ons dan eerder sprake zijn van een vacaturestop dan van ontslagen.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 april 2009 @ 19:47:01 #122
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67737615
quote:
Op zondag 5 april 2009 10:06 schreef Potjebier het volgende:

[..]

Auw, 't is zelfs nog erger dan ik dacht :-)
Weet je wel hoe ongelovelijk dom je doet?

Jij beweert dat de huizenprijs nu al 10% gedaald is. En hoe weet je dat? Omdat je buurman notaris is. Dat is je gehele verhaal. En als ik daar niet van onder de indruk ben, en niet geheel overtuigd ben dat dat wel moet betekenen dat de huizenprijs dus echt met 10% gedaald is dus ben ik in ontkenning?

In ontkenning van wat? Dat de huizenprijs daalt? Heb je mijn post wel gelezen in afgelopen topics? En denk je dat ik het erg zou vinden dat die daalt? Als het aan mij ligt daalt de huizenprijs is twee maanden met 50% - alleen zie ik dat niet gebeuren, netzomin dat het tot nu onderbouwd is dat het tot nu toe al 10% gedaald is.

Als je met een beetje normale bron of normaal argument lijkt het me aardig om verder te discussieren. Zo niet, dan wens ik je veel plezier hier op het forum, maar denk ik dat ik je posts oversla. Ik wil best met doemdenkers discussieren - ik ben zelf aangaande de crisis zelf ook niet iemand denkt dat het allemaal wel mee zal vallen, maar dan wel met argumenten en serieuse posts.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  zondag 5 april 2009 @ 19:58:50 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67738012
Nou, de dagelijkse praktijk hier is toch echt wel dat je soortgelijke woningen (voor zover die bestaan) met 10% korting ten opzichte van 2007 kunt krijgen. Wellicht niet iedere woning, maar wel de woningen die daadwerkelijk verkocht worden.
The End Times are wild
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 april 2009 @ 20:51:20 #124
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67739614
quote:
Op zondag 5 april 2009 19:58 schreef LXIV het volgende:
Nou, de dagelijkse praktijk hier is toch echt wel dat je soortgelijke woningen (voor zover die bestaan) met 10% korting ten opzichte van 2007 kunt krijgen. Wellicht niet iedere woning, maar wel de woningen die daadwerkelijk verkocht worden.
Maar wat is daar de bron van? Het kadaster? Of je idee ervan? En als je zegt tov 2007 dan betekent dat dus dat de op het ogenblik verkochte huizen nu voor 10% onder de WOZ waarde verkocht worden? Van de huizen die ik gezien heb die verkocht zijn is dat niet het geval. Nogmaals: ik zou het graag zien, maar een serieuse bevestiging heb ik nog niet onder ogen gehad.
  zondag 5 april 2009 @ 21:15:35 #125
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67740389
Niet onder de WOZ-waarde, dat weet ik niet. Maar de markt hier is toch wel behoorlijk ingezakt en de huizen die daadwerkelijk verkocht worden hebben -vaak- een korting van een procent of 10.
The End Times are wild
pi_67740578
10% van wat?
  zondag 5 april 2009 @ 21:24:44 #127
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67740675
10% ten opzichte van de verkoopprijzen van anderhalf jaar terug. Maar soms wel 15 en soms ook helemaal niks. Het is natuurlijk niet net zo'n transparante markt als die van bulkgoederen.
The End Times are wild
pi_67740785
Doe maar weer Zoek in 186.654 koopwoningen jeweetz
I'll sing you a lullaby.
pi_67740820
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:27 schreef xenobinol het volgende:
Doe maar weer Zoek in 186.654 koopwoningen jeweetz
wat weetz ik dan over koopsommen?
  zondag 5 april 2009 @ 21:30:40 #130
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67740874
Volgens zijn mij er dat een paar duizend minder dan tijdens de open dagen van de NVM.
The End Times are wild
pi_67740895
Inderdaad, het is heel moeilijk om onafhankelijke cijfers van de huizenprijzen te krijgen. Dat is denk ik mede een reden dat de huizenmarkt schijnbaar zo traag reageerd, het duurt gewoon maaaanden voor de statistieken doorkomen.

In ieder geval is er bij mij, omgeving Leiden, nog geen daling zichtbaar. Ik verwacht volgend jaar gewoon weer een hogere WOZ waarde te zien, dus mag ik gewoon weer lekker meer belasting betalen.
pi_67740938
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

wat weetz ik dan over koopsommen?
Gewoon lekker kijken, net als in de Wehkamp , bakkie koffie erbij
I'll sing you a lullaby.
pi_67740975
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:31 schreef CWH het volgende:

In ieder geval is er bij mij, omgeving Leiden, nog geen daling zichtbaar. Ik verwacht volgend jaar gewoon weer een hogere WOZ waarde te zien, dus mag ik gewoon weer lekker meer belasting betalen.
Compenseer je toch gewoon met de HRA
I'll sing you a lullaby.
pi_67741044
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:30 schreef LXIV het volgende:
Volgens zijn mij er dat een paar duizend minder dan tijdens de open dagen van de NVM.
Sommige mensen hebben het opgegeven
Of zou er toch nog wat verkocht zijn? We zien het binnenkort in de cijfers.
I'll sing you a lullaby.
pi_67741093
quote:
Inderdaad, het is heel moeilijk om onafhankelijke cijfers van de huizenprijzen te krijgen. Dat is denk ik mede een reden dat de huizenmarkt schijnbaar zo traag reageerd, het duurt gewoon maaaanden voor de statistieken doorkomen.

WOZ-waarde is dan ook gebaseerd op 1 januari van het voorgaande jaar. Die van 2009 dus op 1 januari 2008. Die van 2010 op 1 januari 2009. Dus pas in 2011 kun je een verlaging verwachten.
pi_67741223
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:35 schreef Wombcat het volgende:

WOZ-waarde is dan ook gebaseerd op 1 januari van het voorgaande jaar. Die van 2009 dus op 1 januari 2008. Die van 2010 op 1 januari 2009. Dus pas in 2011 kun je een verlaging verwachten.
WB moet toch ergens de bonussen voor de ING vandaan halen
I'll sing you a lullaby.
pi_67741264
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:32 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Gewoon lekker kijken, net als in de Wehkamp , bakkie koffie erbij
o, ik dacht heel even dat je inhoudelijk inging op de post van doc. Sorry
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 april 2009 @ 22:22:38 #138
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67742711
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:15 schreef LXIV het volgende:
Niet onder de WOZ-waarde, dat weet ik niet. Maar de markt hier is toch wel behoorlijk ingezakt en de huizen die daadwerkelijk verkocht worden hebben -vaak- een korting van een procent of 10.
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:24 schreef LXIV het volgende:
10% ten opzichte van de verkoopprijzen van anderhalf jaar terug. Maar soms wel 15 en soms ook helemaal niks. Het is natuurlijk niet net zo'n transparante markt als die van bulkgoederen.
Veel WOZ-waarden zijn gebaseerd op de gemiddelde verkoopprijs van vergelijkbare woningen in dezelfde gemeente van zo'n anderhalf jaar geleden. Dat betekent dus dat volgens jou dat de woningen 10% onder de verkoopprijs verkocht worden. En behalve je mening dat dat het geval is heb ik daar nog geen met getallen onderbouwde bron van gezien. Ik zou het graag geloven als ik die bron zie. Het Kadester en CBS beschouw ik daarbij als betrouwbare bronnen.
pi_67742789
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:39 schreef xenobinol het volgende:

[..]

WB moet toch ergens de bonussen voor de ING vandaan halen
Dat heeft niets met bonussen te maken. Dat is gewoon zo geregeld.
En de WOZ gaat naar de gemeente toe, niet naar het rijk.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 april 2009 @ 22:26:01 #140
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67742826
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:33 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Compenseer je toch gewoon met de HRA
Die stijgt niet vrolijk mee als de WOZ stijgt - netzomin als dat die daalt als de HRA daalt. En mocht de WOZ dalen dat compenseert de gemeente dat door meer per WOZ euro te vragen dus daar verandert weinig aan voor je gemeente belasting: die zal zeker niet dalen.
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:34 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Het aantal verkochtbordjes dat ik in de buurt zie is best groot de laatste tijd eigenlijk ...
pi_67751840
quote:

[..]

Als er ergens geen mensen meer nodig zijn, dan is het in de ICT wel. Ben zelf ICT'er en zie in de praktijk dat zeker 30% van het personeel redundant is. Die functies kunnen er permanent uit bij de bedrijven. PC's draaien immers veel stabieler dan jaren geleden.
Weer ww vergeten van mn kl00n :$
pi_67751893
quote:

Komt mede doordat je niet ff een huisje gaat kopen bij de lokale supermarkt. Er komt iets meer bij kijken en dat kost tijd.

Kijk maar eens op een funda-achtige website. Daar staan een behoorlijk aantal huizen op met als opmerking "verkocht onder voorbehoud". Ik heb wel eens woningen een maand of langer zien staan met die melding.

Hypotheek en andere zaken regelen kost nu eenmaal wat meer tijd dan ff DSB bellen voor wat knaken.
pi_67762143
quote:
Je hebt de ontwikkelingen rond Ordina, Getronics, etc. even gemist?
pi_67762318
quote:
Op zondag 5 april 2009 21:34 schreef xenobinol het volgende:
Die Fundateller maakt wel vaker vreemde sprongen in een paar dagen tijd. Zoals eerder rond Kerst er opeens 4000 woningen af waren die er een weekje later weer even snel bij kwamen.
pi_67762462
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:52 schreef watchers het volgende:

[..]

Die Fundateller maakt wel vaker vreemde sprongen in een paar dagen tijd. Zoals eerder rond Kerst er opeens 4000 woningen af waren die er een weekje later weer even snel bij kwamen.
Weer dat gore trucje van makelaars. Huis eraf, hetzelfde huis erop. Al dan niet met een andere prijs. Zo "weten" de kopers niet dat het huis al eeuwen te koop staat.
pi_67762621
ik zie de laatste tijd regelmatig niet nvm huizen op funda komen welke al lang te koop staan (of soms zelfs al verkocht zijn). Sterker nog, de laatste weken zijn het vooral deze huizen die erbij komen.
pi_67762838
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:55 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Weer dat gore trucje van makelaars. Huis eraf, hetzelfde huis erop. Al dan niet met een andere prijs. Zo "weten" de kopers niet dat het huis al eeuwen te koop staat.
Zeer waarschijnlijk inderdaad. Je zou alleen denken dat ze dat wat slimmer zouden aanpakken ipv zo bleeding obvious. Alsof iemand gelooft -ok, er zijn altijd wel een paar te vinden desondanks- dat er opeens in een paar dagen 4000 huizen zijn verkocht uit de blauwe lucht.
pi_67762919
quote:
Op maandag 6 april 2009 16:05 schreef watchers het volgende:

[..]

Zeer waarschijnlijk inderdaad. Je zou alleen denken dat ze dat wat slimmer zouden aanpakken ipv zo bleeding obvious. Alsof iemand gelooft -ok, er zijn altijd wel een paar te vinden desondanks- dat er opeens in een paar dagen 4000 huizen zijn verkocht uit de blauwe lucht.
Ach, de echte cijfers worden sowieso niet via Funda vergaard, dus de mensen die de beslissingen nemen zullen niet warm of koud worden van dit trucje.
pi_67763108
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik zie de laatste tijd regelmatig niet nvm huizen op funda komen welke al lang te koop staan (of soms zelfs al verkocht zijn). Sterker nog, de laatste weken zijn het vooral deze huizen die erbij komen.
Je zou in dat kader -ivm de samenwerking met de LVM- juist verwachten dat die teller dan met tienduizenden tegelijk zou zijn opgehoogd. De LVM heeft tenslotte ook wel een aardig bestand. Dat is dus niet gebeurd.

Overigens verklaart dat natuurlijk nog niet waarom rond Kerst er 4000 woningen 'verdwenen' en er ongeveer die hoeveelheid in het nieuwe jaar weer bijkwam (dit was voor die samenwerking) of waarom er in een paar dagen nu opeens duizenden 'verdwijnen'.

Er is trouwens nog een andere teller op de welkompagina van Funda. Die geeft tegen de 253000 aangeboden woningen aan. De Fundateller zelf lijkt dus alleen de NVM-woningen aan te geven (zou kloppen met het ongeveer tweederde marktaandeel dat ze hebben).
pi_67763220
quote:
Op maandag 6 april 2009 10:20 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

Als er ergens geen mensen meer nodig zijn, dan is het in de ICT wel. Ben zelf ICT'er en zie in de praktijk dat zeker 30% van het personeel redundant is. Die functies kunnen er permanent uit bij de bedrijven. PC's draaien immers veel stabieler dan jaren geleden.
Onzin. De MBO-ICT-ers misschien, de HBO+ opgeleide mensen zijn juist harder nodig dan ooit. Juist omdat bedrijven tegenwoordig automatiseren.
pi_67763236
quote:
Op maandag 6 april 2009 16:07 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Ach, de echte cijfers worden sowieso niet via Funda vergaard, dus de mensen die de beslissingen nemen zullen niet warm of koud worden van dit trucje.
Klopt. En de cijfers van het Kadaster zijn op die manier niet te beinvloeden. Maar de eigen getoonde cijfers (bijvoorbeeld de vermelidingen op de site over de tijd dat het huis te koop staat en de oorspronkelijke vraagprijs) en statistieken worden hiermee wel gemanipuleerd om een gunstiger beeld te schetsen. En dat is toch wat er wordt gepresenteerd naar de kopers toe en in de media.
pi_67763240
quote:
Op maandag 6 april 2009 15:48 schreef watchers het volgende:

[..]

Je hebt de ontwikkelingen rond Ordina, Getronics, etc. even gemist?
Wil je een lijst van functies in mijn bedrijf die open staan? HBO/WO opgeleide mensen zijn gewoon nodig hoor, kijk voor de gein eens op monsterboard en jobtrack voor het aanbod in de ICT-branche.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 06-04-2009 16:17:13 ]
pi_67763290
quote:
Op maandag 6 april 2009 16:16 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Onzin. De MBO-ICT-ers misschien, de HBO+ opgeleide mensen zijn juist harder nodig dan ooit. Juist omdat bedrijven tegenwoordig automatiseren.
Allemaal leuk & aardig, maar de meeste, verreweg de meeste, ICT'ers zijn MBO'ers. HBO'ers zijn in de minderheid. Ik gok dat de verhouding ca 60/40 of 70/30 is.
pi_67763315
quote:
Op maandag 6 april 2009 16:16 schreef watchers het volgende:

[..]

Klopt. En de cijfers van het Kadaster zijn op die manier niet te beinvloeden. Maar de eigen getoonde cijfers (bijvoorbeeld de vermelidingen op de site over de tijd dat het huis te koop staat en de oorspronkelijke vraagprijs) en statistieken worden hiermee wel gemanipuleerd om een gunstiger beeld te schetsen. En dat is toch wat er wordt gepresenteerd naar de kopers toe en in de media.
Ben benieuwd hoe legaal dat dat is... Iemand een idee?
pi_67763424
quote:
Niet dus. Maar dat was al duidelijk als je de huidige ICT-ontwikkelingen in Nederland volgde.
quote:
Ict-investeringen dalen flink dit jaar
gepubliceerd: Donderdag 2 april 2009
Auteur: de Infoworld redactie

De investeringen in ict zullen dit jaar drastisch dalen. Sterker dan tijdens de 'dotcom-crash' in 2001.

In vrijwel alle sectoren van de ict-industrie gaan harde klappen vallen, verwacht analistenbureau Gartner.

Volgens Richard Gordon, research vice-president van Gartner, vallen er harde klappen in de branche omdat de huidige crisis, in tegenstelling tot de malaise tijdens de 'dotcom-crash' in 2001, de hele wereldeconomie aantast. In 2001 bleef de ellende beperkt tot de technieksector, aldus Gordon.

Gartner verwacht dat er dit jaar wereldwijd 3,2 miljard dollar gespendeerd wordt in de ict-sector. Dat is 3,8 procent minder ten opzichte van vorig jaar. In 2007 werd nog een groei in de markt van 6,1 procent genoteerd.

Overal harde klappen

De deskundigen voorzien dat vrijwel alle sectoren in de ict hard getroffen gaan worden door de crisis. “Nu de wereldeconomie steeds meer gebukt gaat onder de crisis, wordt de impact ervan op de ict-industrie steeds zichtbaarder. Ict-afdelingen en consumenten moeten steeds strenger over hun budgetten waken”, zegt Gordon, die in het eerste kwartaal van 2009 een scherpe daling in de ict-uitgaven constateert.

In de hardware-sector gaan de hardste klappen vallen. In die branche wordt dit jaar 15 procent minder geïnvesteerd ten opzichte van 2008. In ict-services wordt 1,7 procent minder geïnvesteerd. In dollars uitgedrukt komt dit neer op 796 miljard. In de telecomsector voorziet Gartner dit jaar een neergang van 3 procent, hetgeen dit jaar neerkomt op een totale investering van 1,9 miljard dollar.
Geen vertrouwen

Hoewel landen wereldwijd hebben afgesproken geld te steken in het herstel van de economie, verwacht Gordon niet dat dit op korte termijn een positief effect zal hebben. De financiële markten hebben nu eenmaal tijd nodig zich te stabiliseren.

Dit betekent volgens Gordon dat het voor investeerders nog lang onzeker blijft waar zij op een veilige manier hun geld in kunnen steken zonder enorme risico's te lopen. De huidige economische malaise heeft het vertrouwen in de wereldeconomie overal bovendien enorm aangetast, zegt Gordon. Hij denkt dat het nog lang zal duren voordat dat vertrouwen weer hersteld is.
http://webwereld.nl/nieuw(...)-flink-dit-jaar.html
pi_67763583
quote:
Wil je een lijst van functies in mijn bedrijf die open staan? HBO/WO opgeleide mensen zijn gewoon nodig hoor, kijk voor de gein eens op monsterboard en jobtrack voor het aanbod in de ICT-branche.
Wel, de ontwikkelingen gaan vrij snel de laatste tijd. Alles was een half jaartje geleden ook nog okidoki bij Getronics. Nu moet in de eerste ronde al 10% eruit.
Ga er maar vanuit dat Monsterboard en Jobtrack een stukje rustiger worden op ICT-gebied nu de crisis Nederland echt goed bereikt heeft.
pi_67763866
quote:
Op maandag 6 april 2009 16:13 schreef watchers het volgende:

[..]

Je zou in dat kader -ivm de samenwerking met de LVM- juist verwachten dat die teller dan met tienduizenden tegelijk zou zijn opgehoogd. De LVM heeft tenslotte ook wel een aardig bestand. Dat is dus niet gebeurd.

Overigens verklaart dat natuurlijk nog niet waarom rond Kerst er 4000 woningen 'verdwenen' en er ongeveer die hoeveelheid in het nieuwe jaar weer bijkwam (dit was voor die samenwerking) of waarom er in een paar dagen nu opeens duizenden 'verdwijnen'.

Er is trouwens nog een andere teller op de welkompagina van Funda. Die geeft tegen de 253000 aangeboden woningen aan. De Fundateller zelf lijkt dus alleen de NVM-woningen aan te geven (zou kloppen met het ongeveer tweederde marktaandeel dat ze hebben).
ik snap hun systeem niet. Soms komen huizen van lvm makelaars direct door, soms duurt het maanden.
pi_67774701
quote:
Op maandag 6 april 2009 16:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik snap hun systeem niet. Soms komen huizen van lvm makelaars direct door, soms duurt het maanden.
Erg vreemd inderdaad. Je zou toch verwachten dat als men zo'n samenvoeging van de bestanden aankondigt, dat dat dan ook gewoon gebeurt en niet incidenteel per huis zoals nu.
pi_67786813
quote:
Op maandag 6 april 2009 16:13 schreef watchers het volgende:

[..]

De Fundateller zelf lijkt dus alleen de NVM-woningen aan te geven (zou kloppen met het ongeveer tweederde marktaandeel dat ze hebben).
hmpff. De NVM heeft iig geen gevoel voor humor:

NVM heeft geen gevoel voor humor

Origineel persbericht:

NVM heeft bekend gemaakt een aandeel te nemen in de nieuwssite Huizenhype.nl. Partijen waren al langer met elkaar in gesprek over een samenwerking. Directe aanleiding daarvoor waren de vele onbetrouwbare en wisselende berichten die op het internet circuleren over de stagnerende huizenmarkt.
Ger Hukker, voorzitter van de NVM: “wij volgden Huizenhype al langer omdat we erachter kwamen dat het de meest betrouwbare bron is die online over de huizenmarkt bericht. Wij wilden aanhaken bij zo’n partij, omdat wij als NVM ook staan voor betrouwbaar en onafhankelijk. Het benadrukken van dit imago is in deze competitieve tijden van groot belang voor de bij ons aangesloten makelaars.”
De NVM doet geen mededelingen over de grootte van het belang, noch over het bedrag dat er mee gemoeid gaat.

Huizenhype is verheugd over de deal, maar heeft wel expliciet bedongen dat de NVM zich op geen enkele wijze met de berichtgeving zal bemoeien.
pi_67787165
quote:
Op zondag 5 april 2009 14:06 schreef xenobinol het volgende:

[..]

De schaarste is een farce, mensen zijn kuddedieren die elkaar van alles aanpraten en elkaar opstoken.
Bovendien kan 'de vraag naar koopwoningen' helemaal niet gemeten worden. Het enige wat men kan meten zijn de daadwerkelijke transacties. Maar er is helemaal geen data beschikbaar van al die "om koophuizen schreeuwende mensen" die deze zogenaamde 'schaarste' onderbouwt. Inderdaad Neerlands grootste farce!

Wat wel meetbaar is zijn de wachtlijsten voor sociale huurwoningen en daarmee de vraag. Maar dit staat in principe los van de kopersmarkt.
pi_67787795
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 10:56 schreef renegade808 het volgende:

Wat wel meetbaar is zijn de wachtlijsten voor sociale huurwoningen en daarmee de vraag. Maar dit staat in principe los van de kopersmarkt.
Wat wel duidelijk zichtbaar is zijn de regionale verschillen, de lengte van de wachtlijsten en de hoogte van huizenprijzen vertonen waarschijnlijk wel enige correlatie. Volgens mij is er wel vraag naar 'betere' woonruimte, echter woningzoekenden zijn niet goed georganiseerd, je word doorverwezen naar de woningcorporaties of je kan een huis gaan kopen in de 'vrije sector'. Of de huurmarkt los staat van de kopersmarkt? Ik vermoed dat de wachtlijsten voor huurwoningen gaan groeien, genoeg mensen die nu misschien de aanschaf van een koopwoning gaan uitstellen, hopende op betere tijden.
I'll sing you a lullaby.
pi_67789859
Is er een correlatie tussen de huizenprijzen en de prijzen van het commerciële vastgoed?
pi_67789901
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 12:22 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Is er een correlatie tussen de huizenprijzen en de prijzen van het commerciële vastgoed?
Zeker. Bovendien staan al die lege kantoorpanden er niet omdat er zo'n enorme vraag naar kantoorruimte was, maar omdat mensen erin wilden beleggen, totaal verblind door de koortsige zeepbeel in vastgoed. *Plop*
pi_67789936
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 12:24 schreef renegade808 het volgende:

[..]

Zeker. Bovendien staan al die lege kantoorpanden er niet omdat er zo'n enorme vraag naar kantoorruimte was, maar omdat mensen erin wilden beleggen, totaal verblind door de koortsige zeepbeel in vastgoed. *Plop*
Van kantoren is dat al jaren bekend. Daarentegen wordt in het artikel geïmpliceerd dat het veel verder gaat dan enkel de kantoorpanden.
pi_67790358
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 12:25 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

Van kantoren is dat al jaren bekend. Daarentegen wordt in het artikel geïmpliceerd dat het veel verder gaat dan enkel de kantoorpanden.
Precies die verhalen gaan volgens mij al terug tot 2003, ik begreep dat je als ondernemer gerust de eerste 2 jaar geen cent huur hoefde te betalen, als er maar een lekker hoog bedrag in het huurcontract stond. Had te maken met de waarde op papier
I'll sing you a lullaby.
pi_67797199
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 10:45 schreef renegade808 het volgende:

[..]

hmpff. De NVM heeft iig geen gevoel voor humor:

NVM heeft geen gevoel voor humor
Die had ik inderdaad gelezen Wel veelzeggend dat de NVM zo krampachtig op een 1 aprilgrap reageert.
  dinsdag 7 april 2009 @ 16:21:05 #167
73107 Sjabba
Cinderella man
pi_67797883
Is het niet beter nu te kopen om de hyperinflatie voor te zijn?

Dan lopen de prijzen nl op. Daarbij wordt de waarde van je schuld minder.

Kom maar op
Fuck catching lightning, he struck it
screamed shut up at thunder, then flipped the world upside down
and made it rain upward
pi_67798055
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 16:21 schreef Sjabba het volgende:
Is het niet beter nu te kopen om de hyperinflatie voor te zijn?

Dan lopen de prijzen nl op. Daarbij wordt de waarde van je schuld minder.

Kom maar op
Aangenomen dat er überhaupt hyperinflatie komt, heb je gelijk.
  dinsdag 7 april 2009 @ 17:23:11 #169
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_67800191
Vraagprijs van huizen gaat massaal omlaag

Rotterdam, 7 april. Van eenderde van de huizen die te koop staan, is de vraagprijs minimaal één keer verlaagd. Dat blijkt uit een analyse van de gegevens op de website Funda van de makelaarsvereniging NVM, waarop de meeste te koop staande woningen worden aangeboden.

De gemiddelde prijsverlaging is 6 procent. Bij huizen met een vraagprijs van meer dan 1 miljoen euro is dat 13 procent. De meeste verlagingen van huizenprijzen doen zich voor in de niet-stedelijke delen van de Randstad. In gemeenten als Moordrecht, Oudewater, Noordwijkerhout en Muiden is ongeveer de helft van de woningen die nu nog te koop staan in prijs verlaagd.

Per week worden 20 van elke 1.000 aangeboden woningen in prijs verlaagd, wat betekent dat sinds januari 2009 een kwart van de huizen goedkoper is geworden, twee keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar.

De woningmarkt is de afgelopen maanden ingezakt. In het vierde kwartaal van vorig jaar zijn ruim 26.000 huizen verkocht, een daling van 27 procent vergeleken met de laatste drie maanden van 2007. In februari registreerden notarissen 8.906 overdrachten bij het Kadaster. Dat is bijna 40 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar.

Bron: NRC
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
pi_67801260
Ja dat zat er wel in, de vraagprijs zal zeker met 25% omlaag moeten om weer voldoende kopers te trekken
  dinsdag 7 april 2009 @ 18:03:13 #171
246373 Idler
Simplicity!
pi_67801538
Goed nieuws!
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_67801680
6% is nog bij lange na niet de 20% - 50% waar iedereen het over heeft. Ik wacht de cijfers over een half jaar wel af
  dinsdag 7 april 2009 @ 18:20:20 #173
246373 Idler
Simplicity!
pi_67802128
Het kadaster geeft overigens aan dat de prijzen in Feb 2009 met 1,1% gedaald zijn tov Jan 2009 (landelijk, alle woningtypen).

De eerste echte daling dus.
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 7 april 2009 @ 20:57:56 #175
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67807356
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:20 schreef Idler het volgende:
Het kadaster geeft overigens aan dat de prijzen in Feb 2009 met 1,1% gedaald zijn tov Jan 2009 (landelijk, alle woningtypen).

De eerste echte daling dus.
\

Verbaast me niet. Het zijn overigens niet de 10% die hier genoemd waren!
pi_67807446
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 19:54 schreef henkway het volgende:
de markt zoekt een bodem, en die is er wel
Maar voorlopig nog niet in zicht
I'll sing you a lullaby.
pi_67811337
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 20:57 schreef Doc het volgende:

[..]

\

Het zat er idd al een tijdje aan te komen.
  Moderator dinsdag 7 april 2009 @ 22:39:33 #178
236264 crew  capricia
pi_67811509
Als het in dit tempo blijft gaan, dan is de crisis al lang weer voorbij voordat we op de -50% zitten...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67811577
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 22:39 schreef capricia het volgende:
Als het in dit tempo blijft gaan, dan is de crisis al lang weer voorbij voordat we op de -50% zitten...
deze crisis gaat voorlopig ff niet over, denk dat niet
  Moderator dinsdag 7 april 2009 @ 22:47:05 #180
236264 crew  capricia
pi_67811858
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 22:40 schreef henkway het volgende:

[..]

deze crisis gaat voorlopig ff niet over, denk dat niet
Zeg ik dat dan?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67818001
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 18:07 schreef Scorpie het volgende:
6% is nog bij lange na niet de 20% - 50% waar iedereen het over heeft. Ik wacht de cijfers over een half jaar wel af
6% per prijsverlaging.
pi_67818301
quote:
Op woensdag 8 april 2009 08:48 schreef rvlaak_werk2 het volgende:

[..]

6% per prijsverlaging.
"De gemiddelde prijsverlaging is 6 procent." Daar staat niet expliciet per prijsverlaging.
pi_67820315
quote:
Dit jaar komen we uit op min 20%, dus over 3,5 jaar zitten we op min 50% als de trend zich doorzet
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 8 april 2009 @ 10:20:37 #184
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67820455
quote:
Het is ook niet ondenkbeeldig dat de huizenprijzen door blijven dalen nadat de economie weer op gang is gekomen. De structurele problemen binnen de huizenmarkt blijven bestaan, er zijn jarenlang verkeerde huizen gebouwd, en door de vergrijzing en de massale opruiming onder babyboomers komen er steeds meer huizen vrij.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_67820615
Half jong Nederland blijft op kamers wonen met drie personen en de overheid maar 50 m2 appartementen bouwen van 1000 euro per maand

Ik heb zelf ook en jong stel op de zolderverdieping en ik denk dat ouderen dit in de toekomst gaan ontdekken om het lege huis en de portemonnee te vullen.
En het is nog belastingvrij ook voor particulieren tot 4500 euro per jaar
pi_67820800
quote:
Op woensdag 8 april 2009 10:26 schreef henkway het volgende:
Half jong Nederland blijft op kamers wonen met drie personen en de overheid maar 50 m2 appartementen bouwen van 1000 euro per maand

In sommige regio's op de Veluwe zitten jonge stelletjes in hokjes van 20m2
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 8 april 2009 @ 10:41:01 #187
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_67821048
quote:
Op woensdag 8 april 2009 10:32 schreef xenobinol het volgende:

[..]

In sommige regio's op de Veluwe zitten jonge stelletjes in hokjes van 20m2
Idd veelal leven jonge stellen in caravans of omgebouwde schuurtjes bij de boerderij. Als ik rondfiets in de omgeving Barneveld zie ik dat veel.
Het mag wel niet maar als het niet al te veel opvalt (shabby look) hoor je de gemeente er niet over.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  woensdag 8 april 2009 @ 10:51:15 #188
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67821385
quote:
1000 euro voor 50 m2??? Echt niet, zóóó duur is het nu ook weer niet.
quote:
Ik heb zelf ook en jong stel op de zolderverdieping en ik denk dat ouderen dit in de toekomst gaan ontdekken om het lege huis en de portemonnee te vullen.
Tot 4144 euro. Maar het blijft een goeie deal. Zie http://postbus51.nl/nl/ho(...)n-kamer-verhuur.html
pi_67821816
quote:
Op woensdag 8 april 2009 10:41 schreef digitaLL het volgende:

Idd veelal leven jonge stellen in caravans of omgebouwde schuurtjes bij de boerderij. Als ik rondfiets in de omgeving Barneveld zie ik dat veel.
Het mag wel niet maar als het niet al te veel opvalt (shabby look) hoor je de gemeente er niet over.
De gemeente zou moeten zorgen dat er voldoende woonruimte beschikbaar komt voor zijn ingezetenen. Uiteraard doen ze dat niet, want al die politici zijn corrupt as hell, hebben belang bij hoge huizenprijzen. Gelukkig gaat de huizenmarkt naar de klote, mooie tijden breken aan
I'll sing you a lullaby.
  woensdag 8 april 2009 @ 11:09:50 #190
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_67822042
quote:
Toch is dat bouwen van appartementen niet verkeerd. Want je merkt dat heel veel babyboomers hun doorzonwoningen verkopen om een (luxe) appartement nabij allerlei voorzieningen te betrekken. Die vraag is er dus wel zeker. Ik zie dat ook bij de ouders van mijn vrienden (60-70 jaar). Die kunnen of willen het huis en de tuin niet meer onderhouden, zijn nog maar met zijn tweeen of alleen en willen veilig in een appartement. Bovendien zijn appartementen wel een goede manier om ruimte te besparen.
The End Times are wild
  woensdag 8 april 2009 @ 12:09:04 #191
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67824236
Ik liep gisteravond door zo'n jaren '70 wijk in een gemeente aan de rand van de Randstad. Wat een verpaupering zeg! Compleet afgebladderde kozijnen, ingezakte schuurtjes, afgefikte of afgestorven platsoentjes, ik werd er helemaal bedroefd van. Zeker gezien het feit dat ik zelf ook in zo'n wijk ben opgegroeid en er destijds met veel plezier woonde.
pi_67825316
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:09 schreef Lemmeb het volgende:
Ik liep gisteravond door zo'n jaren '70 wijk in een gemeente aan de rand van de Randstad. Wat een verpaupering zeg! Compleet afgebladderde kozijnen, ingezakte schuurtjes, afgefikte of afgestorven platsoentjes, ik werd er helemaal bedroefd van. Zeker gezien het feit dat ik zelf ook in zo'n wijk ben opgegroeid en er destijds met veel plezier woonde.
Daarom moeten de woningbouwverenigingen die woningen verkopen aan de huurders moet je opletten wat een wijk dan opknapt.

En de corporaties moeten de opbrengst in de staatskas storten ipv schepen en resorts te kopen
  woensdag 8 april 2009 @ 12:50:16 #193
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67825567
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:42 schreef henkway het volgende:

[..]

Daarom moeten de woningbouwverenigingen die woningen verkopen aan de huurders moet je opletten wat een wijk dan opknapt.
Dit ging al om koopwoningen.

Een groot deel van de middenklasse heeft gewoon geen geld meer om hun eigen huis fatsoenlijk bij te houden.
pi_67825577
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:42 schreef henkway het volgende:

En de corporaties moeten de opbrengst in de staatskas storten ipv schepen en resorts te kopen
De woningbouwcorporaties moeten gewoon de boel gaan renoveren. Daar zijn ze bij mij in de regio al 3 jaar mee bezig. Aanleiding was dat ze anders te veel geld moesten bijdragen aan de prachtwijken in de randstad. Nu begint alles er weer als nieuw uit te zien, maar het blijven dezelfde mensen die in die woningen zitten
De woningbouwcorporatie is nu zelfs begonnen met het opknappen van schuttingen en tuinen
Wat ik wel goed vind is dat mensen die hun tuin verwaarlozen aangeschreven worden om de boel op orde te brengen anders neem de corporatie maatregelen. Het rare is dat zodra eentje zijn tuin begint op te knappen er meestal meerdere mensen volgen, mensen zijn kuddedieren
I'll sing you a lullaby.
pi_67825651
quote:
Op woensdag 8 april 2009 12:50 schreef Lemmeb het volgende:

Dit ging al om koopwoningen.

Een groot deel van de middenklasse heeft gewoon geen geld meer om hun eigen huis fatsoenlijk bij te houden.
Precies, een koopwoning word is voor steeds meer mensen onbetaalbaar. Met dank aan de stimuleringsmaatregel die HRA heet
I'll sing you a lullaby.
pi_67825719
Het is al ruim over tijd voor stimuleringsmaatregelen. Huizenbezitters hebben recht op huizen prijs stijging - behalve als die gestegen prijs gebruikt wordt voor de vaststelling van de onroerende zaak belasting, dat speekt.

Dit moet eenvoudigweg in de grondwet opgenomen worden, net als de HRA. En als je niet kunt HRA-en omdat je je baan verloren hebt dan moet de overheid dat compenseren. Is allemaal niet zo moeilijk toch?
Goud kan je niet bijdrukken
pi_67829056
quote:
Op dinsdag 7 april 2009 20:57 schreef Doc het volgende:
\

De Kadastercijfers zijn dan ook niet bepaald actueel: gaan over de periode een maand of 3 geleden.
pi_67829152
quote:
In dit tempo is daar een jaar of drie voor nodig. Dat is ongeveer gelijk aan dezelfde ontwikkelingen in de jaren 80. Of de crisis dan allang voorbij is, is maar zeer de vraag.
pi_67829251
quote:

Het aantal kamers/verdiepingen in de verhuur is inmiddels met 40% gestegen in een jaar.
pi_67829448
quote:
Op woensdag 8 april 2009 14:39 schreef watchers het volgende:

Het aantal kamers/verdiepingen in de verhuur is inmiddels met 40% gestegen in een jaar.
Je bedoelt dat er meer aanbod komt als gevolg van de crisis, is goed mogelijk lijkt mij. Mensen gaan op zoek naar geld. Ik ga maar eens een huurverlaging bedingen bij mijn huisbaas
I'll sing you a lullaby.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')