waar moet ik op zoeken? Op "bullshit", "bluf", of 'interessant doenerij"?quote:Op zondag 5 april 2009 10:54 schreef Potjebier het volgende:
[..]
1. Eens. Hopen dat je dood bent voor de bank je met een direct invorderbare rekening van een 1 of 2 ton confronteert.
2. Seek and 'thou shall find...:-)
quote:Op zondag 5 april 2009 11:23 schreef edwinh het volgende:
Mish Shedlock sees no reason house prices won't fall back to 2001 or even 2000 levels (right now they're late-2003), and wonders, "how many are prepared for it, if indeed that were that to happen?"
http://globaleconomicanal(...)h-2009-analysis.html
tja... wat stelt 5 jaar survivallen op bloembollen nou eigenlijk voorquote:Op zondag 5 april 2009 10:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik kan me vaag twee wereldoorlogen herinneren. Daar is dit inderdaad niks bij.
Voor zover ik begrijp zit er nog een stijging in de bevolkingsgroei, maar de snelheid gaat er wel uit. Maar ik heb begrepen dat in veel gemeenten de bevolking al aan het krimpen is, er zijn gemeenten die in hoog tempo vergrijzen.quote:De prijzen zullen best wat dalen. Maar niet zo dramatisch als sommigen willen. Er blijft een categorie mensen die het kunnen en willen betalen. Er zijn m.i. maar drie oorzaken die tot een substantiele daling kunnen leiden:
1. Demografie; er wonen minder mensen in nederland, vraag naar huizen neemt af. Dit is lange termijn.
Ik werkte voor een bedrijf dat vooral aan de halfgeleider industrie levert, ik begreep van de directeur dat ze in die industrie als eerste merken dat het economisch minder gaat maar dat daar ook als eerste het herstel intreed. Ze zitten nu al 15 maanden zonder grote opdrachten en verwachten voor heel 2009 ook nog niks. Feitelijk ziet het er gewoon heel slecht uit. Hoog gekwalificeert werk is meestal een onderdeel van een industrie. Dus per definitie staan daar ook banen op de tocht als het in die industrie minder gaat. Misschien dat werkgevers minder snel geneigd zijn goed opgeleiden te laten gaan, maar als de malaise maar lang genoeg aanhoud gaan die er ook uit.quote:2. Scherp stijgende werkloosheid. Hoe verwend we ook zijn, daar is nu nog geen sprake van, en al helemaal niet in de wat concurrenende sectoren. Als ik bij Philips beeldbuizen in elkaar schroefde (alhoewel ze geen beeldbuizen meer maken, en dat al niet een lage lonen land hadden gebracht), maakte ik me zorgen, maar hooggekwalificeerder werk blijft redelijk op peil. Bedenk ook dat we van een extreem laag werkloosheidspeil afkomen, de facto van een arbeidsmarkt op hoogspanning. Bij bedrijven waar ik voor werk worden thans vooral vacatures geschrapt, geen banen.
Is het historisch gezien niet zo dat na het klappen van een zeepbel de rente hard omhoog ging?quote:3. Scherp stijgende rente. De eerst komende jaren zeker niet, integendeel, overheden pompen extreem veel geld in de markt. Wat kregen we de laatste keer dat ze dat deden: inderdaad een bubble. Ik denk dat de rente daardoor op langere termijn wel eens flink zou kunnen stijigen, maar nu heeft daar nog niemand even behoefte aan.
Alsof een mens in het centrum van 020 zou willen wonenquote:O, en mijn ouders vonden in de jaren '50 huizen ook schreeuwend duur, en moesten tot aan hun oogballen lenen om iets te kunnen betalen. Is echt van alle tijden, alleen vindt de recente generatie het zo verrekte oneerlijk. Tuff luck, wonen is basisbehoefte, en we kunnen niet allemaal beginnen met een kek appartement in het centrum van Amsterdam.
Ik verwacht dat het huidige economische systeem gewoon overeind blijft, behoudens enkele aanpassingen. Maar een daling van de huizenprijzen van 30% over drie jaar past nog prima binnen dat scenario. En zelfs dan zijn huizen nog steeds niet ondergewaardeerd maar gewoon historisch gemiddeld gewaardeerd. Zo een correctie is enkel de lucht die uit het systeem loopt.quote:Op zondag 5 april 2009 09:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
maar we kregen toch een totale meltdown van 50%+ in twee jaar tijd? Waardoor een hele generatie technisch failliet gaat. Een zerkje besteld kan worden voor alle banken?
Welk scenario wordt het nou? Beperkte beheerste prijsdaling of totale meltdown?
Overigens vergeet Potjebier nog te reageren op de post van Wombcat hierboven. Of valt daar geen speld tussen te krijgen?
Ach.. pfff.. 150k wat maakt het uit, het gaat toch om je maandlastenquote:Op zondag 5 april 2009 13:16 schreef LXIV het volgende:
Anderzijds: het is toch 150K op een woning van 450K. Dat is ook weer niet niks.
Ik ga sukkels met een grote bek geen kennis cadeau doen.quote:Op zondag 5 april 2009 11:10 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
waar moet ik op zoeken? Op "bullshit", "bluf", of 'interessant doenerij"?
niet snel je post veranderen he, ik wilde net m'n cv hier neer zettenquote:Op zondag 5 april 2009 13:46 schreef Potjebier het volgende:
[..]
Ik ga sukkels met een grote bek geen kennis cadeau doen.
Ik had al weer zo'n idee wat jij voor iets was, en het is al weer bevestigd.
quote:Op zondag 5 april 2009 11:33 schreef dutch_renter het volgende:
[..]
Ja maar dat is de VS....kan hier nooit gebeuren, want huizen zijn hier veel duurder dan tijdens het hoogtepunt van de bubble in de VS. Huizen zijn hier namelijk echt schaars.
quote:Op zondag 5 april 2009 13:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
niet snel je post veranderen he, ik wilde net m'n cv hier neer zetten
Ik kijk meer naar het feit dat vroeger een kerel zijn vrouw nog thuis kon laten en alleen de hypotheek kon betalen (intrest plus aflossing). Tegenwoordig is het beiden werken en dan nog niet eens kunnen aflossen. Dan leeft er duidelijk iemand boven zijn stand, en dat noemen we bubble.quote:Op zondag 5 april 2009 13:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik verwacht dat het huidige economische systeem gewoon overeind blijft, behoudens enkele aanpassingen. Maar een daling van de huizenprijzen van 30% over drie jaar past nog prima binnen dat scenario. En zelfs dan zijn huizen nog steeds niet ondergewaardeerd maar gewoon historisch gemiddeld gewaardeerd. Zo een correctie is enkel de lucht die uit het systeem loopt.
Wanneer de huizenprijzen sinds 1985 gemiddeld met 5% per jaar gestegen waren ipv met 9%, dan hadden er ook mensen bubble geroepen. Terwijl de prijzen dan op een niveau van -30% hadden gestaan. Anders gezegd: een dusdanige daling is geen systeemcrash.
Anderzijds: het is toch 150K op een woning van 450K. Dat is ook weer niet niks.
o, maar dat ben ik helemaal met je eens. Op lange (hele) termijn kunnen de huizenprijzen in NL niet stijgen. Door een teruglopende bevolking, en het feit dat NL economisch niemandsland wordt (geen innovatie, geen ambitie, geen dynamiek, sufheid galore). Maar dat gaat niet de komende twee jaar gebeuren, en staat ook overigens los van de huidige problematiek.quote:Op zondag 5 april 2009 13:59 schreef Potjebier het volgende:
Overigens, mbt die stijgende bevolkingsgroei, die is marginaal. Die kan de prijsstijgingen helemaal niet verklaren.
http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=37325&D1=0&D2=a&D3=0&D4=0&D5=0&D6=11-12&HDR=G4,G2,G3,T&STB=G1,G5&VW=T
Bevolkingsgroei 50.000 van 2008/2007. Ik ben te lui om op te zoeken hoeveel daarvan babies waren, hoeveel asielzoekers (geen huizenkopers) en hoeveel nog meer niet-huizenkopers daartussen zitten, maar dat de 'onstuimige' bevolkingsgroei die huizenprijzen verklaart is wishful thinking. Het omgekeerde is wel waar: al die babyboomers gaan zometeen hun huis te koop aanbieden, en dan blijkt er geen/veel te weinig vraag naar te zijn. En het grappige is: als ze 't nou wilden verkopen omdat ze op curacao pensionado wilden worden dan kunnen ze nog zeggen 'dan maar in hollandia blijven', maar aangezien ze zometeen een vet pensioenprobleem hebben en velen daarvan zelfs hun hypotheek nog niet opgelost hebben hebben we zometeen toch een probleem van een andere orde.
Absoluut mee eens, sterker nog hier bij mij in de buurt staan minstens een dozijn huizen leeg. Te huur, te koop, te sloop etc.quote:Op zondag 5 april 2009 13:50 schreef Potjebier het volgende:
Ja, hier, bij het land met de hoogste hypotheekschuld ter wereld, het land dat bekend staat als kampioen lenen in de wereld, hier is alles anders.
Hier zijn huizen echt schaars, omdat de banken en de makelaars dat graag doen geloven. Ze vertellen er niet bij dat je dan eerst eens moet zoeken naar de tentenkampen, want dat hoort toch bij schaarste, nietwaar?
Geloof niet alles wat banken, makelaars, notarissen, 'taxateurs' en de regering je wijs willen maken: dat zijn de partijen die baat hebben bij de zeepbel.
Mwah, ik kan als starter met bijbehorende startersfunctie een huis (eensgezinswoning) in mijn eentje financieren en volledig aflossen, dus wat je zegt is ook niet altijd waar.quote:Op zondag 5 april 2009 14:01 schreef Potjebier het volgende:
[..]
Ik kijk meer naar het feit dat vroeger een kerel zijn vrouw nog thuis kon laten en alleen de hypotheek kon betalen (intrest plus aflossing). Tegenwoordig is het beiden werken en dan nog niet eens kunnen aflossen. Dan leeft er duidelijk iemand boven zijn stand, en dat noemen we bubble.
Wat voor een functie mag dat dan wel wezen?quote:Op zondag 5 april 2009 14:08 schreef Devz het volgende:
Mwah, ik kan als starter met bijbehorende startersfunctie een huis (eensgezinswoning) in mijn eentje financieren en volledig aflossen, dus wat je zegt is ook niet altijd waar.
Dan gaat hij op zoek naar een andere baan? ICT-ers zijn nog steeds hard nodig hoor.quote:Op zondag 5 april 2009 14:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wat voor een functie mag dat dan wel wezen?
edit: ICT'er? In dat geval zit je zekers safe de komende jaren![]()
Overigens wat je bedoelt is dat je een lening voor de woning kan krijgen, hem zelf financieren en aflossen zou nl. betekenen dat je het bedrag als eigen kapitaal hebt. Voor een beginnen op de arbeidsmarkt moet je dan flink wat geld van je ouders hebben gekregen, een erfenis hebben gehad of de lotto hebben gewonnen.
Je hebt dus zo meteen een dikke schuld en een huis als ik het goed begrepen heb. Wat denk je dat er gebeurt als je je baan kwijt raakt, starters vliegen er meestal als eerste uit
Kleine correctie:quote:Op zondag 5 april 2009 13:50 schreef Potjebier het volgende:
[..]
Ja, hier, bij het land met de hoogste hypotheekschuld ter wereld, het land dat bekend staat als kampioen lenen in de wereld, hier is alles anders.
quote:Nederlanders kunnen, ondanks het feit dat zij behoren tot diegenen die de hoogste hypotheekschulden in Europa hebben, toch minder risico's lopen. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Peter Neuteboom van het Onderzoeksinstituut OTB (TU Delft). Kopers in Europa, ook in Nederland, gaan bij de financiering van hun eigen huis risicomijdend te werk en kiezen voor alternatieven met een laag risicoprofiel.
Nou ja, ze hebben wel een punt. De overheid houdt de markt kunstmatig schaars en de prijzen hoog.quote:Hier zijn huizen echt schaars, omdat de banken en de makelaars dat graag doen geloven. Ze vertellen er niet bij dat je dan eerst eens moet zoeken naar de tentenkampen, want dat hoort toch bij schaarste, nietwaar?
Dat klopt, maar om nou de doemscenario`s van 50% en meer ervanaf te gaan geloven en in blinde paniek je huis maar te verkopen, te gaan huren en dan huilie te gaan doen als het niet uitkomt, dat is ook weer zo iets he.quote:Geloof niet alles wat banken, makelaars, notarissen, 'taxateurs' en de regering je wijs willen maken: dat zijn de partijen die baat hebben bij de zeepbel.
Volgens mij is het iets waar de financiele instelling toch wel wat op gaan bezuinigen. En de markt hoeft maar iets te krimpen om de prijzen flink onder druk te gaan zetten lijkt mij.quote:Op zondag 5 april 2009 16:36 schreef Scorpie het volgende:
Dan gaat hij op zoek naar een andere baan? ICT-ers zijn nog steeds hard nodig hoor.
Een vrij normale startersfunctie voor een WO'er.quote:Op zondag 5 april 2009 14:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Wat voor een functie mag dat dan wel wezen?
edit: ICT'er? In dat geval zit je zekers safe de komende jaren![]()
Overigens wat je bedoelt is dat je een lening voor de woning kan krijgen, hem zelf financieren en aflossen zou nl. betekenen dat je het bedrag als eigen kapitaal hebt. Voor een beginnen op de arbeidsmarkt moet je dan flink wat geld van je ouders hebben gekregen, een erfenis hebben gehad of de lotto hebben gewonnen.
Je hebt dus zo meteen een dikke schuld en een huis als ik het goed begrepen heb. Wat denk je dat er gebeurt als je je baan kwijt raakt, starters vliegen er meestal als eerste uit
Ik heb niks met de financiële sector te maken. De prijzen staan inderdaad wel iets onder druk, maar vooralsnog heeft dat niet al teveel gevolgen. En er zal bij ons dan eerder sprake zijn van een vacaturestop dan van ontslagen.quote:Op zondag 5 april 2009 16:57 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Volgens mij is het iets waar de financiele instelling toch wel wat op gaan bezuinigen. En de markt hoeft maar iets te krimpen om de prijzen flink onder druk te gaan zetten lijkt mij.
Weet je wel hoe ongelovelijk dom je doet?quote:Op zondag 5 april 2009 10:06 schreef Potjebier het volgende:
[..]
Auw, 't is zelfs nog erger dan ik dacht :-)
Maar wat is daar de bron van? Het kadaster? Of je idee ervan? En als je zegt tov 2007 dan betekent dat dus dat de op het ogenblik verkochte huizen nu voor 10% onder de WOZ waarde verkocht worden? Van de huizen die ik gezien heb die verkocht zijn is dat niet het geval. Nogmaals: ik zou het graag zien, maar een serieuse bevestiging heb ik nog niet onder ogen gehad.quote:Op zondag 5 april 2009 19:58 schreef LXIV het volgende:
Nou, de dagelijkse praktijk hier is toch echt wel dat je soortgelijke woningen (voor zover die bestaan) met 10% korting ten opzichte van 2007 kunt krijgen. Wellicht niet iedere woning, maar wel de woningen die daadwerkelijk verkocht worden.
wat weetz ik dan over koopsommen?quote:Op zondag 5 april 2009 21:27 schreef xenobinol het volgende:
Doe maar weer Zoek in 186.654 koopwoningen jeweetz
Gewoon lekker kijken, net als in de Wehkamp , bakkie koffie erbijquote:
Compenseer je toch gewoon met de HRAquote:Op zondag 5 april 2009 21:31 schreef CWH het volgende:
In ieder geval is er bij mij, omgeving Leiden, nog geen daling zichtbaar. Ik verwacht volgend jaar gewoon weer een hogere WOZ waarde te zien, dus mag ik gewoon weer lekker meer belasting betalen.
Sommige mensen hebben het opgegevenquote:Op zondag 5 april 2009 21:30 schreef LXIV het volgende:
Volgens zijn mij er dat een paar duizend minder dan tijdens de open dagen van de NVM.
WOZ-waarde is dan ook gebaseerd op 1 januari van het voorgaande jaar. Die van 2009 dus op 1 januari 2008. Die van 2010 op 1 januari 2009. Dus pas in 2011 kun je een verlaging verwachten.quote:Op zondag 5 april 2009 21:31 schreef CWH het volgende:
Inderdaad, het is heel moeilijk om onafhankelijke cijfers van de huizenprijzen te krijgen. Dat is denk ik mede een reden dat de huizenmarkt schijnbaar zo traag reageerd, het duurt gewoon maaaanden voor de statistieken doorkomen.
In ieder geval is er bij mij, omgeving Leiden, nog geen daling zichtbaar. Ik verwacht volgend jaar gewoon weer een hogere WOZ waarde te zien, dus mag ik gewoon weer lekker meer belasting betalen.
WB moet toch ergens de bonussen voor de ING vandaan halenquote:Op zondag 5 april 2009 21:35 schreef Wombcat het volgende:
WOZ-waarde is dan ook gebaseerd op 1 januari van het voorgaande jaar. Die van 2009 dus op 1 januari 2008. Die van 2010 op 1 januari 2009. Dus pas in 2011 kun je een verlaging verwachten.
o, ik dacht heel even dat je inhoudelijk inging op de post van doc. Sorryquote:Op zondag 5 april 2009 21:32 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Gewoon lekker kijken, net als in de Wehkamp , bakkie koffie erbij
quote:Op zondag 5 april 2009 21:15 schreef LXIV het volgende:
Niet onder de WOZ-waarde, dat weet ik niet. Maar de markt hier is toch wel behoorlijk ingezakt en de huizen die daadwerkelijk verkocht worden hebben -vaak- een korting van een procent of 10.
Veel WOZ-waarden zijn gebaseerd op de gemiddelde verkoopprijs van vergelijkbare woningen in dezelfde gemeente van zo'n anderhalf jaar geleden. Dat betekent dus dat volgens jou dat de woningen 10% onder de verkoopprijs verkocht worden. En behalve je mening dat dat het geval is heb ik daar nog geen met getallen onderbouwde bron van gezien. Ik zou het graag geloven als ik die bron zie. Het Kadester en CBS beschouw ik daarbij als betrouwbare bronnen.quote:Op zondag 5 april 2009 21:24 schreef LXIV het volgende:
10% ten opzichte van de verkoopprijzen van anderhalf jaar terug. Maar soms wel 15 en soms ook helemaal niks. Het is natuurlijk niet net zo'n transparante markt als die van bulkgoederen.
Dat heeft niets met bonussen te maken. Dat is gewoon zo geregeld.quote:Op zondag 5 april 2009 21:39 schreef xenobinol het volgende:
[..]
WB moet toch ergens de bonussen voor de ING vandaan halen
Die stijgt niet vrolijk mee als de WOZ stijgt - netzomin als dat die daalt als de HRA daalt. En mocht de WOZ dalen dat compenseert de gemeente dat door meer per WOZ euro te vragen dus daar verandert weinig aan voor je gemeente belasting: die zal zeker niet dalen.quote:Op zondag 5 april 2009 21:33 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Compenseer je toch gewoon met de HRA
Het aantal verkochtbordjes dat ik in de buurt zie is best groot de laatste tijd eigenlijk ...quote:Op zondag 5 april 2009 21:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Sommige mensen hebben het opgegeven![]()
Of zou er toch nog wat verkocht zijn? We zien het binnenkort in de cijfers.
Als er ergens geen mensen meer nodig zijn, dan is het in de ICT wel. Ben zelf ICT'er en zie in de praktijk dat zeker 30% van het personeel redundant is. Die functies kunnen er permanent uit bij de bedrijven. PC's draaien immers veel stabieler dan jaren geleden.quote:Op zondag 5 april 2009 16:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan gaat hij op zoek naar een andere baan? ICT-ers zijn nog steeds hard nodig hoor.
Komt mede doordat je niet ff een huisje gaat kopen bij de lokale supermarkt. Er komt iets meer bij kijken en dat kost tijd.quote:Op zondag 5 april 2009 21:31 schreef CWH het volgende:
Inderdaad, het is heel moeilijk om onafhankelijke cijfers van de huizenprijzen te krijgen. Dat is denk ik mede een reden dat de huizenmarkt schijnbaar zo traag reageerd, het duurt gewoon maaaanden voor de statistieken doorkomen.
Je hebt de ontwikkelingen rond Ordina, Getronics, etc. even gemist?quote:Op zondag 5 april 2009 16:36 schreef Scorpie het volgende:
Die Fundateller maakt wel vaker vreemde sprongen in een paar dagen tijd. Zoals eerder rond Kerst er opeens 4000 woningen af waren die er een weekje later weer even snel bij kwamen.quote:Op zondag 5 april 2009 21:34 schreef xenobinol het volgende:
Sommige mensen hebben het opgegeven![]()
Of zou er toch nog wat verkocht zijn? We zien het binnenkort in de cijfers.
Weer dat gore trucje van makelaars. Huis eraf, hetzelfde huis erop. Al dan niet met een andere prijs. Zo "weten" de kopers niet dat het huis al eeuwen te koop staat.quote:Op maandag 6 april 2009 15:52 schreef watchers het volgende:
[..]
Die Fundateller maakt wel vaker vreemde sprongen in een paar dagen tijd. Zoals eerder rond Kerst er opeens 4000 woningen af waren die er een weekje later weer even snel bij kwamen.
Zeer waarschijnlijk inderdaad. Je zou alleen denken dat ze dat wat slimmer zouden aanpakken ipv zo bleeding obvious. Alsof iemand gelooft -ok, er zijn altijd wel een paar te vinden desondanks- dat er opeens in een paar dagen 4000 huizen zijn verkocht uit de blauwe lucht.quote:Op maandag 6 april 2009 15:55 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Weer dat gore trucje van makelaars. Huis eraf, hetzelfde huis erop. Al dan niet met een andere prijs. Zo "weten" de kopers niet dat het huis al eeuwen te koop staat.
Ach, de echte cijfers worden sowieso niet via Funda vergaard, dus de mensen die de beslissingen nemen zullen niet warm of koud worden van dit trucje.quote:Op maandag 6 april 2009 16:05 schreef watchers het volgende:
[..]
Zeer waarschijnlijk inderdaad. Je zou alleen denken dat ze dat wat slimmer zouden aanpakken ipv zo bleeding obvious. Alsof iemand gelooft -ok, er zijn altijd wel een paar te vinden desondanks- dat er opeens in een paar dagen 4000 huizen zijn verkocht uit de blauwe lucht.
Je zou in dat kader -ivm de samenwerking met de LVM- juist verwachten dat die teller dan met tienduizenden tegelijk zou zijn opgehoogd. De LVM heeft tenslotte ook wel een aardig bestand. Dat is dus niet gebeurd.quote:Op maandag 6 april 2009 15:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik zie de laatste tijd regelmatig niet nvm huizen op funda komen welke al lang te koop staan (of soms zelfs al verkocht zijn). Sterker nog, de laatste weken zijn het vooral deze huizen die erbij komen.
Onzin. De MBO-ICT-ers misschien, de HBO+ opgeleide mensen zijn juist harder nodig dan ooit. Juist omdat bedrijven tegenwoordig automatiseren.quote:Op maandag 6 april 2009 10:20 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Als er ergens geen mensen meer nodig zijn, dan is het in de ICT wel. Ben zelf ICT'er en zie in de praktijk dat zeker 30% van het personeel redundant is. Die functies kunnen er permanent uit bij de bedrijven. PC's draaien immers veel stabieler dan jaren geleden.
Klopt. En de cijfers van het Kadaster zijn op die manier niet te beinvloeden. Maar de eigen getoonde cijfers (bijvoorbeeld de vermelidingen op de site over de tijd dat het huis te koop staat en de oorspronkelijke vraagprijs) en statistieken worden hiermee wel gemanipuleerd om een gunstiger beeld te schetsen. En dat is toch wat er wordt gepresenteerd naar de kopers toe en in de media.quote:Op maandag 6 april 2009 16:07 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Ach, de echte cijfers worden sowieso niet via Funda vergaard, dus de mensen die de beslissingen nemen zullen niet warm of koud worden van dit trucje.
Wil je een lijst van functies in mijn bedrijf die open staan? HBO/WO opgeleide mensen zijn gewoon nodig hoor, kijk voor de gein eens op monsterboard en jobtrack voor het aanbod in de ICT-branche.quote:Op maandag 6 april 2009 15:48 schreef watchers het volgende:
[..]
Je hebt de ontwikkelingen rond Ordina, Getronics, etc. even gemist?
Allemaal leuk & aardig, maar de meeste, verreweg de meeste, ICT'ers zijn MBO'ers. HBO'ers zijn in de minderheid. Ik gok dat de verhouding ca 60/40 of 70/30 is.quote:Op maandag 6 april 2009 16:16 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Onzin. De MBO-ICT-ers misschien, de HBO+ opgeleide mensen zijn juist harder nodig dan ooit. Juist omdat bedrijven tegenwoordig automatiseren.
Ben benieuwd hoe legaal dat dat is... Iemand een idee?quote:Op maandag 6 april 2009 16:16 schreef watchers het volgende:
[..]
Klopt. En de cijfers van het Kadaster zijn op die manier niet te beinvloeden. Maar de eigen getoonde cijfers (bijvoorbeeld de vermelidingen op de site over de tijd dat het huis te koop staat en de oorspronkelijke vraagprijs) en statistieken worden hiermee wel gemanipuleerd om een gunstiger beeld te schetsen. En dat is toch wat er wordt gepresenteerd naar de kopers toe en in de media.
Niet dus. Maar dat was al duidelijk als je de huidige ICT-ontwikkelingen in Nederland volgde.quote:Op maandag 6 april 2009 16:16 schreef Scorpie het volgende:
Onzin. De MBO-ICT-ers misschien, de HBO+ opgeleide mensen zijn juist harder nodig dan ooit. Juist omdat bedrijven tegenwoordig automatiseren.
http://webwereld.nl/nieuw(...)-flink-dit-jaar.htmlquote:Ict-investeringen dalen flink dit jaar
gepubliceerd: Donderdag 2 april 2009
Auteur: de Infoworld redactie
De investeringen in ict zullen dit jaar drastisch dalen. Sterker dan tijdens de 'dotcom-crash' in 2001.
In vrijwel alle sectoren van de ict-industrie gaan harde klappen vallen, verwacht analistenbureau Gartner.
Volgens Richard Gordon, research vice-president van Gartner, vallen er harde klappen in de branche omdat de huidige crisis, in tegenstelling tot de malaise tijdens de 'dotcom-crash' in 2001, de hele wereldeconomie aantast. In 2001 bleef de ellende beperkt tot de technieksector, aldus Gordon.
Gartner verwacht dat er dit jaar wereldwijd 3,2 miljard dollar gespendeerd wordt in de ict-sector. Dat is 3,8 procent minder ten opzichte van vorig jaar. In 2007 werd nog een groei in de markt van 6,1 procent genoteerd.
Overal harde klappen
De deskundigen voorzien dat vrijwel alle sectoren in de ict hard getroffen gaan worden door de crisis. “Nu de wereldeconomie steeds meer gebukt gaat onder de crisis, wordt de impact ervan op de ict-industrie steeds zichtbaarder. Ict-afdelingen en consumenten moeten steeds strenger over hun budgetten waken”, zegt Gordon, die in het eerste kwartaal van 2009 een scherpe daling in de ict-uitgaven constateert.
In de hardware-sector gaan de hardste klappen vallen. In die branche wordt dit jaar 15 procent minder geïnvesteerd ten opzichte van 2008. In ict-services wordt 1,7 procent minder geïnvesteerd. In dollars uitgedrukt komt dit neer op 796 miljard. In de telecomsector voorziet Gartner dit jaar een neergang van 3 procent, hetgeen dit jaar neerkomt op een totale investering van 1,9 miljard dollar.
Geen vertrouwen
Hoewel landen wereldwijd hebben afgesproken geld te steken in het herstel van de economie, verwacht Gordon niet dat dit op korte termijn een positief effect zal hebben. De financiële markten hebben nu eenmaal tijd nodig zich te stabiliseren.
Dit betekent volgens Gordon dat het voor investeerders nog lang onzeker blijft waar zij op een veilige manier hun geld in kunnen steken zonder enorme risico's te lopen. De huidige economische malaise heeft het vertrouwen in de wereldeconomie overal bovendien enorm aangetast, zegt Gordon. Hij denkt dat het nog lang zal duren voordat dat vertrouwen weer hersteld is.
Wel, de ontwikkelingen gaan vrij snel de laatste tijd. Alles was een half jaartje geleden ook nog okidoki bij Getronics. Nu moet in de eerste ronde al 10% eruit.quote:Op maandag 6 april 2009 16:16 schreef Scorpie het volgende:
Wil je een lijst van functies in mijn bedrijf die open staan? HBO/WO opgeleide mensen zijn gewoon nodig hoor, kijk voor de gein eens op monsterboard en jobtrack voor het aanbod in de ICT-branche.
ik snap hun systeem niet. Soms komen huizen van lvm makelaars direct door, soms duurt het maanden.quote:Op maandag 6 april 2009 16:13 schreef watchers het volgende:
[..]
Je zou in dat kader -ivm de samenwerking met de LVM- juist verwachten dat die teller dan met tienduizenden tegelijk zou zijn opgehoogd. De LVM heeft tenslotte ook wel een aardig bestand. Dat is dus niet gebeurd.
Overigens verklaart dat natuurlijk nog niet waarom rond Kerst er 4000 woningen 'verdwenen' en er ongeveer die hoeveelheid in het nieuwe jaar weer bijkwam (dit was voor die samenwerking) of waarom er in een paar dagen nu opeens duizenden 'verdwijnen'.
Er is trouwens nog een andere teller op de welkompagina van Funda. Die geeft tegen de 253000 aangeboden woningen aan. De Fundateller zelf lijkt dus alleen de NVM-woningen aan te geven (zou kloppen met het ongeveer tweederde marktaandeel dat ze hebben).
Erg vreemd inderdaad. Je zou toch verwachten dat als men zo'n samenvoeging van de bestanden aankondigt, dat dat dan ook gewoon gebeurt en niet incidenteel per huis zoals nu.quote:Op maandag 6 april 2009 16:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
ik snap hun systeem niet. Soms komen huizen van lvm makelaars direct door, soms duurt het maanden.
hmpff. De NVM heeft iig geen gevoel voor humor:quote:Op maandag 6 april 2009 16:13 schreef watchers het volgende:
[..]
De Fundateller zelf lijkt dus alleen de NVM-woningen aan te geven (zou kloppen met het ongeveer tweederde marktaandeel dat ze hebben).
Bovendien kan 'de vraag naar koopwoningen' helemaal niet gemeten worden. Het enige wat men kan meten zijn de daadwerkelijke transacties. Maar er is helemaal geen data beschikbaar van al die "om koophuizen schreeuwende mensen" die deze zogenaamde 'schaarste' onderbouwt. Inderdaad Neerlands grootste farce!quote:Op zondag 5 april 2009 14:06 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De schaarste is een farce, mensen zijn kuddedieren die elkaar van alles aanpraten en elkaar opstoken.
Wat wel duidelijk zichtbaar is zijn de regionale verschillen, de lengte van de wachtlijsten en de hoogte van huizenprijzen vertonen waarschijnlijk wel enige correlatie. Volgens mij is er wel vraag naar 'betere' woonruimte, echter woningzoekenden zijn niet goed georganiseerd, je word doorverwezen naar de woningcorporaties of je kan een huis gaan kopen in de 'vrije sector'. Of de huurmarkt los staat van de kopersmarkt? Ik vermoed dat de wachtlijsten voor huurwoningen gaan groeien, genoeg mensen die nu misschien de aanschaf van een koopwoning gaan uitstellen, hopende op betere tijden.quote:Op dinsdag 7 april 2009 10:56 schreef renegade808 het volgende:
Wat wel meetbaar is zijn de wachtlijsten voor sociale huurwoningen en daarmee de vraag. Maar dit staat in principe los van de kopersmarkt.
Zeker. Bovendien staan al die lege kantoorpanden er niet omdat er zo'n enorme vraag naar kantoorruimte was, maar omdat mensen erin wilden beleggen, totaal verblind door de koortsige zeepbeel in vastgoed. *Plop*quote:Op dinsdag 7 april 2009 12:22 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Is er een correlatie tussen de huizenprijzen en de prijzen van het commerciële vastgoed?
Van kantoren is dat al jaren bekend. Daarentegen wordt in het artikel geïmpliceerd dat het veel verder gaat dan enkel de kantoorpanden.quote:Op dinsdag 7 april 2009 12:24 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Zeker. Bovendien staan al die lege kantoorpanden er niet omdat er zo'n enorme vraag naar kantoorruimte was, maar omdat mensen erin wilden beleggen, totaal verblind door de koortsige zeepbeel in vastgoed. *Plop*
Precies die verhalen gaan volgens mij al terug tot 2003, ik begreep dat je als ondernemer gerust de eerste 2 jaar geen cent huur hoefde te betalen, als er maar een lekker hoog bedrag in het huurcontract stond. Had te maken met de waarde op papierquote:Op dinsdag 7 april 2009 12:25 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Van kantoren is dat al jaren bekend. Daarentegen wordt in het artikel geïmpliceerd dat het veel verder gaat dan enkel de kantoorpanden.
Die had ik inderdaad gelezenquote:Op dinsdag 7 april 2009 10:45 schreef renegade808 het volgende:
[..]
hmpff. De NVM heeft iig geen gevoel voor humor:
NVM heeft geen gevoel voor humor
Aangenomen dat er überhaupt hyperinflatie komt, heb je gelijk.quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:21 schreef Sjabba het volgende:
Is het niet beter nu te kopen om de hyperinflatie voor te zijn?
Dan lopen de prijzen nl op. Daarbij wordt de waarde van je schuld minder.
Kom maar op
\quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:20 schreef Idler het volgende:
Het kadaster geeft overigens aan dat de prijzen in Feb 2009 met 1,1% gedaald zijn tov Jan 2009 (landelijk, alle woningtypen).
De eerste echte daling dus.
Maar voorlopig nog niet in zichtquote:Op dinsdag 7 april 2009 19:54 schreef henkway het volgende:
de markt zoekt een bodem, en die is er wel
Het zat er idd al een tijdje aan te komen.quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:57 schreef Doc het volgende:
[..]
\
Verbaast me niet. Het zijn overigens niet de 10% die hier genoemd waren!
deze crisis gaat voorlopig ff niet over, denk dat nietquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:39 schreef capricia het volgende:
Als het in dit tempo blijft gaan, dan is de crisis al lang weer voorbij voordat we op de -50% zitten...
Zeg ik dat dan?quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:40 schreef henkway het volgende:
[..]
deze crisis gaat voorlopig ff niet over, denk dat niet
6% per prijsverlaging.quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:07 schreef Scorpie het volgende:
6% is nog bij lange na niet de 20% - 50% waar iedereen het over heeft. Ik wacht de cijfers over een half jaar wel af
Dit jaar komen we uit op min 20%, dus over 3,5 jaar zitten we op min 50% als de trend zich doorzetquote:Op dinsdag 7 april 2009 22:39 schreef capricia het volgende:
Als het in dit tempo blijft gaan, dan is de crisis al lang weer voorbij voordat we op de -50% zitten...
Het is ook niet ondenkbeeldig dat de huizenprijzen door blijven dalen nadat de economie weer op gang is gekomen. De structurele problemen binnen de huizenmarkt blijven bestaan, er zijn jarenlang verkeerde huizen gebouwd, en door de vergrijzing en de massale opruiming onder babyboomers komen er steeds meer huizen vrij.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:39 schreef capricia het volgende:
In sommige regio's op de Veluwe zitten jonge stelletjes in hokjes van 20m2quote:Op woensdag 8 april 2009 10:26 schreef henkway het volgende:
Half jong Nederland blijft op kamers wonen met drie personen en de overheid maar 50 m2 appartementen bouwen van 1000 euro per maand
Idd veelal leven jonge stellen in caravans of omgebouwde schuurtjes bij de boerderij. Als ik rondfiets in de omgeving Barneveld zie ik dat veel.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:32 schreef xenobinol het volgende:
[..]
In sommige regio's op de Veluwe zitten jonge stelletjes in hokjes van 20m2
1000 euro voor 50 m2???quote:Op woensdag 8 april 2009 10:26 schreef henkway het volgende:
Half jong Nederland blijft op kamers wonen met drie personen en de overheid maar 50 m2 appartementen bouwen van 1000 euro per maand
Tot 4144 euro. Maar het blijft een goeie deal. Zie http://postbus51.nl/nl/ho(...)n-kamer-verhuur.htmlquote:Ik heb zelf ook en jong stel op de zolderverdieping en ik denk dat ouderen dit in de toekomst gaan ontdekken om het lege huis en de portemonnee te vullen.
En het is nog belastingvrij ook voor particulieren tot 4500 euro per jaar
De gemeente zou moeten zorgen dat er voldoende woonruimte beschikbaar komt voor zijn ingezetenen. Uiteraard doen ze dat niet, want al die politici zijn corrupt as hell, hebben belang bij hoge huizenprijzen. Gelukkig gaat de huizenmarkt naar de klote, mooie tijden breken aanquote:Op woensdag 8 april 2009 10:41 schreef digitaLL het volgende:
Idd veelal leven jonge stellen in caravans of omgebouwde schuurtjes bij de boerderij. Als ik rondfiets in de omgeving Barneveld zie ik dat veel.
Het mag wel niet maar als het niet al te veel opvalt (shabby look) hoor je de gemeente er niet over.
Toch is dat bouwen van appartementen niet verkeerd. Want je merkt dat heel veel babyboomers hun doorzonwoningen verkopen om een (luxe) appartement nabij allerlei voorzieningen te betrekken. Die vraag is er dus wel zeker. Ik zie dat ook bij de ouders van mijn vrienden (60-70 jaar). Die kunnen of willen het huis en de tuin niet meer onderhouden, zijn nog maar met zijn tweeen of alleen en willen veilig in een appartement. Bovendien zijn appartementen wel een goede manier om ruimte te besparen.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:26 schreef henkway het volgende:
Daarom moeten de woningbouwverenigingen die woningen verkopen aan de huurders moet je opletten wat een wijk dan opknapt.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:09 schreef Lemmeb het volgende:
Ik liep gisteravond door zo'n jaren '70 wijk in een gemeente aan de rand van de Randstad. Wat een verpaupering zeg! Compleet afgebladderde kozijnen, ingezakte schuurtjes, afgefikte of afgestorven platsoentjes, ik werd er helemaal bedroefd van. Zeker gezien het feit dat ik zelf ook in zo'n wijk ben opgegroeid en er destijds met veel plezier woonde.
Dit ging al om koopwoningen.quote:Op woensdag 8 april 2009 12:42 schreef henkway het volgende:
[..]
Daarom moeten de woningbouwverenigingen die woningen verkopen aan de huurders moet je opletten wat een wijk dan opknapt.
De woningbouwcorporaties moeten gewoon de boel gaan renoveren. Daar zijn ze bij mij in de regio al 3 jaar mee bezig. Aanleiding was dat ze anders te veel geld moesten bijdragen aan de prachtwijken in de randstad. Nu begint alles er weer als nieuw uit te zien, maar het blijven dezelfde mensen die in die woningen zittenquote:Op woensdag 8 april 2009 12:42 schreef henkway het volgende:
Daarom moeten de woningbouwverenigingen die woningen verkopen aan de huurders moet je opletten wat een wijk dan opknapt.
En de corporaties moeten de opbrengst in de staatskas storten ipv schepen en resorts te kopen
Precies, een koopwoning word is voor steeds meer mensen onbetaalbaar. Met dank aan de stimuleringsmaatregel die HRA heetquote:Op woensdag 8 april 2009 12:50 schreef Lemmeb het volgende:
Dit ging al om koopwoningen.
Een groot deel van de middenklasse heeft gewoon geen geld meer om hun eigen huis fatsoenlijk bij te houden.
De Kadastercijfers zijn dan ook niet bepaald actueel: gaan over de periode een maand of 3 geleden.quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:57 schreef Doc het volgende:
\
Verbaast me niet. Het zijn overigens niet de 10% die hier genoemd waren!
In dit tempo is daar een jaar of drie voor nodig. Dat is ongeveer gelijk aan dezelfde ontwikkelingen in de jaren 80. Of de crisis dan allang voorbij is, is maar zeer de vraag.quote:Op dinsdag 7 april 2009 22:39 schreef capricia het volgende:
Het aantal kamers/verdiepingen in de verhuur is inmiddels met 40% gestegen in een jaar.quote:Op woensdag 8 april 2009 10:26 schreef henkway het volgende:
Ik heb zelf ook en jong stel op de zolderverdieping en ik denk dat ouderen dit in de toekomst gaan ontdekken om het lege huis en de portemonnee te vullen.
En het is nog belastingvrij ook voor particulieren tot 4500 euro per jaar
Je bedoelt dat er meer aanbod komt als gevolg van de crisis, is goed mogelijk lijkt mij. Mensen gaan op zoek naar geld. Ik ga maar eens een huurverlaging bedingen bij mijn huisbaasquote:Op woensdag 8 april 2009 14:39 schreef watchers het volgende:
Het aantal kamers/verdiepingen in de verhuur is inmiddels met 40% gestegen in een jaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |