Erg pittig, denk niet dat ik dat foutloos nadoe, zeker niet als het druk is.quote:Op woensdag 8 april 2009 11:34 schreef Renesite het volgende:
Dus ik via de snelweg Drachten>Groningen de ringweg op, bij het Hoendiep eraf, centrum in, linksaf Friesestraatweg op, rechtsaf Kraneweg, brugje over bij de visserstraat, diepenring, rechtsaf de ebbingestraat in
Foutloos!
Tuurlijk wel kleine aanmerkingen, maar zeker niet ingrijpjes of boze blikken. Ik had bijvoorbeeld een keertje extra over mijn schouder kunnen kijken of een spiegeltje meer tijdens het afslaan, maar het zorgde niet voor slechte situaties - meer voor de zekerheid die een instructeur erg graag wil zien. Dus in die zin was het wel foutloos te noemenquote:Op woensdag 8 april 2009 22:22 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Erg pittig, denk niet dat ik dat foutloos nadoe, zeker niet als het druk is.
Ik heb gehoord dat het wel meevalt, maar in elk geval heel veel succes!quote:Op zondag 12 april 2009 22:55 schreef pinquit het volgende:
ik heb dinsdag theorie-examen nieuwe stijl![]()
iemand al gehad? ik ben met proefexamens echt zoo slecht in het verkeersinzichtdus dat wordt nog wat. jammerdebammer. ik heb ook niet zoveel oefenvragen, bij elk maar 5.
Het komt wel goedquote:Op maandag 13 april 2009 17:17 schreef pinquit het volgende:
mja. ik heb echt goed geleerd. maar ik ben toch bang![]()
we zullen het zien morgen!
Ik heb paar oefenexamens gedaan, wat ik écht niet wist opgezocht ik het boek.quote:Op maandag 13 april 2009 18:52 schreef ExtremeBanaan het volgende:
Hoe leren jullie voor de theorie? Gewoon uit een boek?
uit boek, toen oefenvragen gedaan. Totaal 30 uur aan besteed (meen ik). Vond het best lastig terwijl ik toch goed kan leren.quote:Op maandag 13 april 2009 18:52 schreef ExtremeBanaan het volgende:
Hoe leren jullie voor de theorie? Gewoon uit een boek?
Gewoon dat boekie ff doorlezen. Het zijn maar 100 pagina's ofzo meen ik.quote:Op maandag 13 april 2009 18:52 schreef ExtremeBanaan het volgende:
Hoe leren jullie voor de theorie? Gewoon uit een boek?
ik heb m hier wel liggen, voor 10e excl stuur ik m naar je op.quote:Op maandag 13 april 2009 20:31 schreef ExtremeBanaan het volgende:
Dan ga ik eerdaags het theorieboek van VekaBest maar bestellen.
Klopt, daar moet je wel op lettenquote:Op dinsdag 14 april 2009 21:41 schreef Kahlen het volgende:
bij het inhalen van een paard altijd toeteren, door het stellen van dit soort vreemde vragen krijg je nog gasten op de weg die dit gaan uitvoeren ook
Ik heb 28 mei examen, over 6 weken dus. Vind het wel lekker, kan ik nog wat oefenen.
Vandaag wel weer een gedoe: moest een parkeeropdracht doen (parkeer maar ergens in deze straat). Rijd ik vooruit en zet hem aan de linkerkant achter een auto neer en zeg: klaar. Is het niet goed en waarom dan niet? Omdat ik een stopopdracht deed?! Het moet niet gekker worden, ik stond prima. Maar bij een parkeeropdracht moet je kennelijk altijd achteruit rijden een stukje (bijv. netjes voor een auto achter je zetten). De instructeur had vorige week iemand die zakte omdat hij net als ik parkeerde en het als een stopopdracht deed.
Aandachtspuntje dus, al vind ik het gewoon kolder, maarja... ik wil wel in 1 keer slagen, dus dan maar even aan die regeltjes houden die echt nergens op slaan.
Afrijden is trouwens nu opeens 200 euro, dacht dat het 250 was, niet verkeerd.
Bij mij had ie het op de parkeerplaats van het CBR uitgeleg, 15 min voor het examen.quote:Op woensdag 15 april 2009 12:46 schreef Pinterman het volgende:
Kijken ze bij het rijexamen ook naar voertuigcontrole (buitenkant) en bijvoorbeeld onder de motorkap? Heb daar na 20 lessen nog geen aandacht aan besteed... Stap eigenlijk altijd gewoon in, stoel, stuur & spiegels verzetten, lichten aan, en rijden maar?
even reminder voor mijzelf dat ik vraag of hij dit wat eerder kan doen. Heb niet veel zin om 15 minuten voor het examen opeens dingen te moeten leren, drink liever een bak koffie om te relaxen (al kan ik dan beter bier drinken , maar dat terzijdequote:Op woensdag 15 april 2009 12:47 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Bij mij had ie het op de parkeerplaats van het CBR uitgeleg, 15 min voor het examen.
Maar motorkap niet.
Bandenspanning weer wel.
Succes! Ik heb overmorgen weer rijles.quote:Op woensdag 15 april 2009 14:33 schreef Frankii het volgende:
Morgen rijexamen, gelukkig ben ik nu op mn werk dan denk ik er niet de hele tijd aan.
...ben best zenuwachtig
Dat is logisch bij de eerste les hehe. Het duurt nog wel even voordat je dat gevoel hebt maar als het eenmaal doorhebt is er ook niks meer aan.quote:Op woensdag 15 april 2009 21:09 schreef BrandBierMaaktGelukkig het volgende:
Net gereden, ging aardig goed.. alleen dat gevoel met schakelen/koppeling zonder afgeleid te zijn: verkeer, moet ik nog onder knie krijgen.
ik mocht de eerste twee lessen alleen maar sturenquote:Op woensdag 15 april 2009 21:09 schreef BrandBierMaaktGelukkig het volgende:
Net gereden, ging aardig goed.. alleen dat gevoel met schakelen/koppeling zonder afgeleid te zijn: verkeer, moet ik nog onder knie krijgen.
In "mijn" lesauto zitten maar 2 pedalen op de bijrijderstoel, dacht dat dit schakelen en remmen was, moest je zelf gas geven of heeft een lesauto bij de bijrijderstoel alleen een rem en gas en geen koppeling?quote:Op woensdag 15 april 2009 21:53 schreef Plasterk het volgende:
ik mocht de eerste twee lessen alleen maar sturen
ben wel tevreden over rijschool want hij wist goed waar die over sprak. ook eerst binnen voorstellen enzo.quote:Op woensdag 15 april 2009 21:12 schreef aaipod het volgende:
[..]
Dat is logisch bij de eerste les hehe. Het duurt nog wel even voordat je dat gevoel hebt maar als het eenmaal doorhebt is er ook niks meer aan.Vond je het leuk?
Nogal ja!quote:Op donderdag 16 april 2009 11:08 schreef pinquit het volgende:
Wauw frankii, wat een opluchting moet dat gevengefeliciteerd
![]()
![]()
!!!
Geen voorrang geven is funest dus je hebt geluk gehad. Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 16 april 2009 10:49 schreef Frankii het volgende:
GESLAAAGD!!!!
Ik was een rechtse zijstraat vergeten (waar ook iemand uit kwam) en voor de rest perfect gereden. Ik ben blij!
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 16 april 2009 10:49 schreef Frankii het volgende:
GESLAAAGD!!!!
Ik was een rechtse zijstraat vergeten (waar ook iemand uit kwam) en voor de rest perfect gereden. Ik ben blij!
super!quote:Op donderdag 16 april 2009 10:49 schreef Frankii het volgende:
GESLAAAGD!!!!
Ik was een rechtse zijstraat vergeten (waar ook iemand uit kwam) en voor de rest perfect gereden. Ik ben blij!
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 16 april 2009 10:49 schreef Frankii het volgende:
GESLAAAGD!!!!
Ik was een rechtse zijstraat vergeten (waar ook iemand uit kwam) en voor de rest perfect gereden. Ik ben blij!
Het is heus geen schande als je zakt.quote:Op donderdag 16 april 2009 15:32 schreef Pizzabodem het volgende:
Fail![]()
Vandaag gezakt voor m'n eerste praktijkexamen. Het ging goed, maar het was blijkbaar net niet goed genoeg
Natuurlijk is het geen schande dat je zakt, maar ik mag toch hopen dat het niet klopt dat 9 van de 10 mensen de 1e keer zakt, lijkt me heel sterk. Percentage zal wel rond de 75% liggen (dat in 1 keer slaagt).quote:Op donderdag 16 april 2009 16:35 schreef Juicyhil het volgende:
9 van de 10 mensen zakken de 1ste keer. Maar dat komt gewoon door het CBR zelf.
omdat ik niet midden in de auto zit vind ik het lastig rechter gedeelte van auto in te schatten.quote:Op donderdag 16 april 2009 08:53 schreef Nouwk het volgende:
BrandBierMaaktGelukkig, ik snap je niet.
Inderdaad, ook sneller als je gewoon eerst wat gas geeft, koppeling laten komen, door gassen.quote:Op donderdag 16 april 2009 23:01 schreef Frankii het volgende:
Rustig mee komen is idd beter, anders wil je auto nog welles afslaan. Ik ben aangeleerd om eerst beetje gas te geven en dan koppeling omhoog, trekt wat fijner op.
quote:Op vrijdag 17 april 2009 18:14 schreef ExtremeBanaan het volgende:
Net weer les gehad. Ging opzich wel goed. Schakelen is verdomt lastig in het begin..
Ik struikel daar ook nog steeds over. Ik ben meer gewend in m`n ooghoeken te kijken, zie ik genoeg. Maar ze willen je duidelijk zien kijken, overdreven dus.quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:06 schreef elby1988 het volgende:
Zo.. heb nu 14 uur les gehad en heb de auto erg lekker onder controle. Mijn valkuil is gewoon KIJKEN!.. kijken kijken en nog eens kijken.. Bochtje kijken lukt wel.. (binnen buiten dode hoek...) maar het algemeen overzicht blijft nog problematisch.. Iemand tips daarvoor?
Haha, gister had ik dus voor het eerst zelf gereden, pa ging wel mee (zijn auto) maar ik ging er af en toe vandoor als een hobbelend paard.quote:Op vrijdag 17 april 2009 02:19 schreef aaipod het volgende:
In die diesel waar je in lest kan je prima wegrijden op de koppeling. In mijn ford fiësta wil het ook nog wel maar in de toyota celica van een vriend moet je toch flink bijgassen om weg te komen. (wat tot de nodige grappige taferelen leid de eerste keer dat je erin als je net je rijbewijs hebt)
Na een tijdje heb je er gevoel voor
Ben ik ook op gezakt 1e keer. Maar net wat je zegt, ooghoeken en een tikje naar links voor de dode hoek is voor mij meer dan duidelijk.quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:10 schreef Juicyhil het volgende:
[..]
Ik struikel daar ook nog steeds over. Ik ben meer gewend in m`n ooghoeken te kijken, zie ik genoeg. Maar ze willen je duidelijk zien kijken, overdreven dus.
Niet over nagedacht.quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:21 schreef mstr het volgende:
Maar als je zo rijdt achter dat busje, dan zijn ze bang dat je niet voldoende zelfverzekerd bent.
In wat voor een auto rij je nu dan? Benzine/diesel?quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:24 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Niet over nagedacht.![]()
Maar ik was de 2 keer zenuwachtiger dan de 1e.![]()
Maar zelf rijd ik wel goed heb ik het idee nu. Het wegrollen is nog even klooien, maar daar werk ik nu elke dag aan.![]()
Achteruit fileparkeren zelf gaat wel prima maar het koppeling gedoe is heel lastig nog voor me.
Als ik 'm eenmaal rollend heb dan rij ik met iedereen mee, snelweg etc allemaal geen probleem.
Klein autotje van m'n pa. Subaru Justy. Die verkapte Daihatsu Sirion.quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:25 schreef mstr het volgende:
[..]
In wat voor een auto rij je nu dan? Benzine/diesel?
Okéquote:Op vrijdag 17 april 2009 22:29 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Klein autotje van m'n pa. Subaru Justy. Die verkapte Daihatsu Sirion.
Dat is een klein 1000cctje benzine. Mijn Spitfire is 1300. Als ik die Subaru een beetje onder de knie heb moet een auto met meer vermogen makkelijker gaan.
Mijn allereerste rit naar huis van het gemeentehuis was met de Subaru Legacy van m'n moeder, die is 2liter. Dus die kan meer op de koppeling.
Maar ik moet dat kleine autootje onder controle krijgen want m'n pa moet echt allerlij verschillende auto's van Subaru inrijden. Dus ik moet met een heleboel auto's overweg kunnen binnenkort.
Gister opgehaald.quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:30 schreef mstr het volgende:
[..]
Oké
Ik les normaal in een VW Golf diesel, en moest van de week een keertje lessen in een Citroën Saxo benzine, reed ik zo mee weg. En laatste ook met onze Peugeot 407 diesel gereden een klein stukje, reed ik ook zo mee weg
Dus ik denk dat ik er wel gevoel voor heb ofzo
Hoelang heb je nu je rijbewijs?
quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:34 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Gister opgehaald.![]()
Mijn lesauto was een Volkswagen Golf diesel. Daar was het de koppeling laten komen en als 'ie rolde kon ik 'm eigenlijk loslaten.
Die Justy red dat niet.![]()
Ben nu dus bezig het nieuwe rijden af te leren. Meer roeren maken en lekker de hand op de pook houden met opschakelen. Persoonlijk rijdt dat veel beter voor mij.
Ook met achteruit rijden en parkeren gewoon over m'n nek naar achter kijken.
Flikker op met je petje.quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:51 schreef aaipod het volgende:
[..]![]()
Misschien kan je ook lekker in het midden van de auto gaan zitten en een leuk petje kopen om het af te maken.
Ik geef toe dat het misschien allemaal wat betuttelend overkomt, maar er zat wel degelijk een reden achter dit nieuwe rijden.
Dat heb ik dus ookquote:Op vrijdag 17 april 2009 22:57 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Flikker op met je petje.![]()
Ik heb geen sjakie auto of wat dan ook. Mijn mening en persoonlijke ervaring is dat het lekkerder rijdt om naar de 3 a 4000 toeren te gaan en dan te schakelen.En met hand aan de pook tot ik op snelheid ben heb ik al de neiging tot toen ik aan het lessen was.
Voor de rest houd ik mij netjes aan de regels.
Diesel is inderdaad wat eerder al schakelen. Maar ik heb benzine.quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:59 schreef mstr het volgende:
[..]
Dat heb ik dus ook
Maar ik vind 3 a 4000 toeren met een diesel niet lekker schakelen hoor
Okeequote:Op vrijdag 17 april 2009 23:09 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Diesel is inderdaad wat eerder al schakelen. Maar ik heb benzine.
Ow, dat valt nog best meequote:Op donderdag 16 april 2009 14:35 schreef DJKoster het volgende:
[..]
Morgen voor het eerst de snelweg op, ik ben benieuwd..
Ik moest 11 mei maar ik kwam erachter dat ik dan al een examen voor school heb... Kon verder ook niks geregeld worden dus maandag maar even naar CBR bellen om iets te kunnen regelen anders zijn zowel mijn rijschool als ik de sjaak (herexamen kan niet terugverkocht worden). Klotesysteemquote:Op zondag 19 april 2009 12:34 schreef Pizzabodem het volgende:
Net m'n instructeur gesproken: Eerste mogelijkheid tot een herexamen: 12 juni 2009. Met dank aan het nieuwe reserveringssysteem van het cbr. Ach, nu kan ik me tenminste eerst concentreren op m'n schoolexamens.
quote:AMSTERDAM - Kampeerauto's en personen- en bestelauto's met een lichte aanhanger mogen vanaf 1 mei harder rijden. Nu mogen ze op autowegen en autosnelwegen nog maximaal 80 kilometer per uur rijden, maar dat wordt 90.
Het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie herinnert weggebruikers maandag aan dit eerder genomen besluit.
De aanhangwagen mag inclusief belading niet meer dan 3500 kilo wegen. Het gaat bijvoorbeeld om caravans, vouwwagens, paardentrailers en boedelbakken.
Veiligheid
Door deze verhoging van de maximumsnelheid worden de snelheidsverschillen tussen auto's met een aanhanger en het overige verkeer kleiner, wat de veiligheid en doorstroming op de weg ten goede moet komen.
Met benzine schakel ik tussen de 2000 en 3000 rpm, Diesel(rij ik zeer regelmatig in) bij max 2500 rpm.. no offense, maar ik geloof dat de bedoeling van het nieuwe rijden is dat je tussen de 2 en 3000 rpm schakelt...quote:Op vrijdag 17 april 2009 23:09 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Diesel is inderdaad wat eerder al schakelen. Maar ik heb benzine.
Mijn rijinstructeur zit daar ook continue over te zeiken. Rijd ik 110 op de snelweg achter een andere auto (lekker relaxed), wil hij dat je perse gaat inhalen omdat je 120 mag rijden. Echt, ik snap het niet, doorstroming verhaal komt dan inderdaad en dan denk ik: zeik niet, ik woon in Friesland, er is bijna geen verkeer...quote:Op vrijdag 17 april 2009 22:18 schreef Broekpaling het volgende:
En met onvoldoende doorstroming vond ze dat ik niet achter een busje voor mij had moeten blijven rijden.
Zelf heb ik iets van, als ik dat busje niet inhaal, en daardoor 10km minder rijd dan de max toegestane is dat lekker mijn probleem. Mensen die er langs willen kunnen er langs
Is een normale prijs, maar weet wel dat mensen gemiddeld pas slagen op 45 uren he.quote:Op maandag 20 april 2009 21:51 schreef Banaan91 het volgende:
Nou,ik ben vorige week woensdag begonnen met lessen
Ik had nog nooit gereden, dus wist totaal niet wat ik kon verwachten![]()
Opzich was ik niet zenuwachtig ofzoiets, het komt allemaal vanzelf wel dacht ik zo, alleen toen m'n instructeur voor het eerst zei "geef maar rustig gas" trapte ik gewoon dat pedaal half in ofzo en hoorde je de motor heel leuk , over zijn toeren gaan;p maar goed beginners foutje, we reden naar een stukje weg waar geen auto's reden en daar beetje gassen, remmen en schakelen geleerd, dat schakelen vond ik best makkelijk, ik had gedacht dat dit een stuk lastiger zou zijn, de motor is één keer afgeslagen.
Ik heb een pakket gekozen van {30 lessen(60min), T.T.T. , Praktijkexamen, E.V.} voor 1215 euro, dit lijkt me best goedkoop of niet?
en eventuele extra lessen zijn 35 euro
woensdag alweer mijn 2de les heb ik alweer zin in ;p
Groete,
Banaan
Met benzine ga ik tot 4 a 4500 en heel soms 5000. Als ik de snelweg op ga bijv.quote:Op maandag 20 april 2009 20:16 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Met benzine schakel ik tussen de 2000 en 3000 rpm, Diesel(rij ik zeer regelmatig in) bij max 2500 rpm.. no offense, maar ik geloof dat de bedoeling van het nieuwe rijden is dat je tussen de 2 en 3000 rpm schakelt...
Net zoals ik een 1000m voor een afslag achter een vrachtwagen blijf rijden omdat ik niet onnodige risico`s wil nemen. Dan moet je de vrachtwagen dus inhalen.quote:Op maandag 20 april 2009 20:55 schreef Kahlen het volgende:
[..]
Mijn rijinstructeur zit daar ook continue over te zeiken. Rijd ik 110 op de snelweg achter een andere auto (lekker relaxed), wil hij dat je perse gaat inhalen omdat je 120 mag rijden. Echt, ik snap het niet, doorstroming verhaal komt dan inderdaad en dan denk ik: zeik niet, ik woon in Friesland, er is bijna geen verkeer...
ik ga woensdag weer 2 uurtjes rijden en nu hopende dat ik wat beter de speciale verrichtingen doe, ik dacht altijd dat dat niks voorstelde, maar rijden en kijken gaat goed zolang ik maar niet hoef te parkeren![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |