De meeste stichtingen hebben wel een jaarverslag waarin ze een en ander uitleggen, bovendien hebben ze een keurmerk.quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:19 schreef Seneca het volgende:
Ik heb jarenlang aan dat soort collectes gegeven. Alle respect voor de mensen die vrijwillig door weer en wind gaan om dat geld op te halen hoor. Maar sinds ik hoor wat voor bedragen de directeuren van dat soort stichtingen vangen; nou sorry, daar weiger ik aan mee te betalen.
Die kleinere stichtingen komen hier nooit aan de deur. De laatste keer dat ik geld gegeven heb was trouwens voor de slachtoffers van de Tsunami. Toen ik later hoorde hoeveel van dat geld uiteindelijk bij de mensen terecht is gekomen die he nodig hadden heb ik mezelf flink voor mn kop geslagen dat ik me weer liet meeslepen door de mediahype erachter. Ik had moeten weten dat mensen nu eenmaal uit alles een slaatje proberen te slaan, ook als het rampenhulp betreft.quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:26 schreef koningdavid het volgende:
[..]
De meeste stichtingen hebben wel een jaarverslag waarin ze een en ander uitleggen, bovendien hebben ze een keurmerk.
Bij de kleinere stichtingen (zoals ZOA) wordt er echt niet zoveel verdiend hoor, mijn vader zit in het bestuur en verdient helemaal niks.
Mensen zoeken soms echt excuses volgens mij.
Neem zo'n Unicef. De CEO van die tent kreeg destijds zo'n 4 ton per jaar, terwijl de mensen die het geld voor hem ophaalden dat op vrijwililge basis deden. Ik ga toch niet het tweede huis van zo'n lul financieren?quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:31 schreef koningdavid het volgende:
De ontwikkelingshulp bij die Tsunami was wel redelijk een farce ja. Er was gewoon veel te veel geld opgehaald, men wist niet meer wat ermee te doen.
Daarin heb je wel een punt ja.quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:34 schreef Seneca het volgende:
[..]
Neem zo'n Unicef. De CEO van die tent kreeg destijds zo'n 4 ton per jaar, terwijl de mensen die het geld voor hem ophaalden dat op vrijwililge basis deden. Ik ga toch niet het tweede huis van zo'n lul financieren?
Zelf heb ik ook helaas geen flauw idee hoe het wel doet. Ik blijf dus rustig wachten tot een briljante ziel komt met een idee dat wel werkt. Dan help ik graag mee (heb ik vroeger ook gedaan trouwens)quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:12 schreef yootje het volgende:
[..]
Zet dan zelf wat goeds op als je het zo goed weet. Dat gezeik aan de zijlijn word ik zo moe van.
Hoe denk je dat mensen rijk worden?quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:15 schreef yootje het volgende:
[..]
Ja, en daar kunnen ze niet 5 euro van missen? Hou toch op. Ook al was het op dagelijkse basis, dat overleven ze wel. Feit is dat de minder bedeelden meer geven dan rijkere mensen, dat merk je keer op keer, en dat is schandalig.
quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:07 schreef cultheld het volgende:
[..]
Christelijke ijdeltuiten die hun eigen moraal en ego op willen poetsen en vervolgens onder het mom van vluchtelingenwerk 'op locatie' voor druppel op de gloeiende plaat gaan spelen.
Wat een ziekelijke foto, ban please !quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:53 schreef koningdavid het volgende:
Dus ik ging vandaag collecte lopen voor ZOA vluchtelingenzorg ("jaja, verkapt kijk mij eens .."). Ik heb al vaker collecte gelopen en je staat soms versteld van de schofterigheid van mensen. Er zijn mensen die je gewoon binnen ziet zitten maar niet opendoen omdat ze weten dat het collecte is. Andere mensen reageren met "vluchtelingen? Die moet ik niet..."![]()
Ik vind dat best schokkend. Waar is de solidariteit? Waar is de barmhartigheid?![]()
Hoofdklacht: gebrek aan solidariteit en barmhartigheid bij de medemens
Subklacht: gierigheid van Nederlanders
Positief punt: Molukkers zijn erg gul. Ik liep ook collecte in de Molukse wijk hier en die geven allemaal veel geld! Pluspuntje!
En een foto om te bewijzen dat ik echt collecte loop en niet lieg:
[ afbeelding ]
Goede topicwendingquote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:17 schreef Scaurus het volgende:
GOD BESTAAT NIET!
GOD BESTAAT NIET!
GOD BESTAAT NIET!
GOD BESTAAT NIET!
GOD BESTAAT NIET!
Eerst maar eens bewijzen dat ie bestaat, dan heb je pas recht van spreken.
Wie heeft Papierversnipperaar leren hacken??quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:17 schreef Scaurus het volgende:
GOD BESTAAT NIET!
GOD BESTAAT NIET!
GOD BESTAAT NIET!
GOD BESTAAT NIET!
GOD BESTAAT NIET!
Niet weer die discussiequote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:17 schreef Scaurus het volgende:
GOD BESTAAT NIET!
GOD BESTAAT NIET!
GOD BESTAAT NIET!
GOD BESTAAT NIET!
GOD BESTAAT NIET!
BEWIJS MAAR EENS DAT GOD BESTAATquote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:27 schreef Seneca het volgende:
Niet weer die discussieJij kan net zo min bewijzen dat hij niet bestaat, dus jij bent al even geloofwaardig.
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:30 schreef Scaurus het volgende:
[..]
BEWIJS MAAR EENS DAT GOD BESTAAT
Geniet van dit leven. Dood aan alle gelovigen.
Gast, atheisten zijn OOK gelovigen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:32 schreef Scaurus het volgende:
Gelovigen overal. Moraalridders breken in op mijn vrijheid. Richt een atheïstische partij op!
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 00:51 schreef JanusAnus het volgende:
Soms komen de mongolen wel zelf collecteren voor een stichting die mongolen helpt, die blijf ik wel veel geld geven, dat vind ik zo leuk! Vroeger betaalden mensen om ze te mogen zien, en dan moesten ze ook nog naar het circus en daar met allemaal mensen opeengepakt zitten. Nu komen ze gewoon langs je deur! Dat is wel wat waard vind ik.
www.kiva.org , kijk daar eens naarquote:Op donderdag 26 maart 2009 23:39 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Zelf heb ik ook helaas geen flauw idee hoe het wel doet. Ik blijf dus rustig wachten tot een briljante ziel komt met een idee dat wel werkt. Dan help ik graag mee (heb ik vroeger ook gedaan trouwens)
De punten die ik noemde zijn helaas gewoon waar en maken de wereld dus niet beter waarom zou ik er dan mijn geld aan uitgeven? (soms werkt het dus averechts dus geen geld geven helpt dan juist)
Dus als er een idee is waar ik van weet dat het echt helpt doe ik graag mee, maar tot dan wordt er niemand beter van mijn geld. behalve de mensen van de organisatie die er een beter gevoel van krijgen omdat ze denken dat ze helpen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.The Rated-R Era ... A Decade of Decadence
Mr. Prolapse 2009
quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:58 schreef DurumDoner het volgende:
GIERIGE KUTHOLLANDERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
hihi
www.kiva.orgquote:Op vrijdag 27 maart 2009 08:59 schreef kloas_wokkel het volgende:
Volgens mij is t enige goede in die landen een krediet(microkrediet bestaat al volgens mij. ) te verstrekken aan vrouwen waarvan ze dan zelf hun eten van kunnen verbouwen en dan weer verkopen etc. en dan die "lening" wel weer terug betalen
Je moet niks, maar wat mededogen met je medemens is nooit weg. Het is misschien wel een ver van je bed show, maar dat betekent niet dat het geen mensen zijn. En wat betreft natuurorganisaties: Dat is goed voor jezelf, indirect en direct.quote:
Precies, moet niks. En het is inderdaad ver van me bed show, dus dan interesseert het me al niks.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:56 schreef yootje het volgende:
[..]
Je moet niks, maar wat mededogen met je medemens is nooit weg. Het is misschien wel een ver van je bed show, maar dat betekent niet dat het geen mensen zijn. En wat betreft natuurorganisaties: Dat is goed voor jezelf, indirect en direct.
Ga er eens naartoe zou ik zeggenquote:Op vrijdag 27 maart 2009 11:02 schreef wise het volgende:
[..]
Precies, moet niks. En het is inderdaad ver van me bed show, dus dan interesseert het me al niks.
Ik hou van luxe, dank je.quote:
Nog beter: Ga naar een 5-sterrenhotel in Kenia, maar ga er ook eens uit en zie het verschil. Ik kan je vertellen dat ik me behoorlijk klote voelde toen ik een hotdog zat weg te werken terwijl straatkinderen om me heen bedelden (en dat was in Nicaragua, niet eens een verschrikkelijk arm land).quote:
wie gaat er dan ook hotdog eten terwijl er arme straatkinderen om heen lopen. Ben je zelf ook net zo erg bezigquote:Op vrijdag 27 maart 2009 16:02 schreef yootje het volgende:
[..]
Nog beter: Ga naar een 5-sterrenhotel in Kenia, maar ga er ook eens uit en zie het verschil. Ik kan je vertellen dat ik me behoorlijk klote voelde toen ik een hotdog zat weg te werken terwijl straatkinderen om me heen bedelden (en dat was in Nicaragua, niet eens een verschrikkelijk arm land).
quote:Op vrijdag 27 maart 2009 16:19 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Nee, op 2 jarige leeftijd sterven aan diarree dat met 2 euro voorkomen had kunnen worden, dat is pas onrecht. En daar ben ik zelf ook schuldig aan.Want ik geef niet alles wat ik over heb aan goede doelen. Maar ik doe tenminste niet of de wereld omgekeerd is.
quote:Het rijke Westen parasiteert al jaren op de derde wereld, en niet andersom.
Ik had zo'n reactie al veel eerder verwachtquote:
1 euro naar de organisatie?quote:Op vrijdag 27 maart 2009 17:14 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Wat een onzin. Het is de grootste leugen die ontwikkelingsorganisaties verkondigen, dat je met een paar euro een kindje kan redden.
Reken maar dat van jouw 2 euro 1.00 naar de administratie van de organisatie gaat, 0.80 naar lokale chieftains, 0.15 verspild wordt en 0.05 bij het kindje terecht komt.
Oh tuurlijk. I stand corrected.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 18:30 schreef Scaurus het volgende:
Alleen maar meer smeergeld voor corrupte ambtenaren en onwillige stamhoofden in Afrika.
Het zijn allemaal kankerfondsen.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 22:03 schreef afdak het volgende:
Ik geef wel altijd aan kankerfonds, daar heb ik misschien zelf later nog iets aan.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 28 maart 2009 09:40 schreef Rasher het volgende:
Ik geef nooit. Ik kan het kleingeld goed gebruiken voor de snoep en cola automaat op het werk. Bedoel, dat er mensen sterven aan honger is erg maar als ik na de middag geen cola kan kopen vind ik dat een stuk erger.
Je moet eten nietwaar? Ik kocht gewoon een hotdog, ging op een bankje zitten en ze kwamen erop af als stroop (wat erg logisch is). Maar goed, dat leer je dan wel gelijk af.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 16:17 schreef wise het volgende:
[..]
wie gaat er dan ook hotdog eten terwijl er arme straatkinderen om heen lopen. Ben je zelf ook net zo erg bezig![]()
Ik heb een hekel aan bedelaars, optyfen. Het leven is hard, sommige mensen op deze wereld overleven wel en anderen niet, punt, en daar ga je met ontwikkelingshulp niets aan veranderen. Survival of the fittest.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 11:31 schreef yootje het volgende:
[..]
Je moet eten nietwaar? Ik kocht gewoon een hotdog, ging op een bankje zitten en ze kwamen erop af als stroop (wat erg logisch is). Maar goed, dat leer je dan wel gelijk af.
Maar ik ben echt geen heilige, toen piekerde ik me rot wat je moet doen met die straatkinderen. Niks geven, geld geven, eten geven? Ik had en heb geen flauw idee. In m'n Lonely Planet stond dat je niks moest geven, en dat advies volgde ik maar braaf. De redenering was dat je die kinderen lui maakt en ze niet naar school gaan. Maar wat moet je als je geen ouders hebt en geen geld hebt uberhaupt om naar school te gaan? En wat gebeurt er als die kinderen niks krijgen? Dan worden ze crimineel.
En echt niet al die kinderen waren straatkinderen, maar sommige wel en dat kun je niet van de buitenkant zien, dus moet je dan 1 iemand geven waarvan je denkt dat ie echt straatkind is?
Dilemma's dilemma's.
Datzelfde dilemma had in in Marokko waar oma's met 2 kleinkinderen ons constant lastig vielen. Ik gaf de kinderen niets. Omdat ik weet dat ze elke dag meegesleept worden vanuit de krottenwijkjes naar de binnenstad juist omdat toeristen kinderen extra veel geven.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 11:31 schreef yootje het volgende:
Maar ik ben echt geen heilige, toen piekerde ik me rot wat je moet doen met die straatkinderen. Niks geven, geld geven, eten geven? Ik had en heb geen flauw idee. In m'n Lonely Planet stond dat je niks moest geven, en dat advies volgde ik maar braaf. De redenering was dat je die kinderen lui maakt en ze niet naar school gaan. Maar wat moet je als je geen ouders hebt en geen geld hebt uberhaupt om naar school te gaan? En wat gebeurt er als die kinderen niks krijgen? Dan worden ze crimineel.
Dilemma's dilemma's.
Waarheid als een koe, Maar vooral lekker makkelijk om te zeggen als het om een ander gaat. Het gaat natuurlijk ook op voor een moeder met borstkanker, een vader met een beroerte, of een neefje met leukemie.quote:Op zaterdag 28 maart 2009 11:40 schreef Agorias het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan bedelaars, optyfen. Het leven is hard, sommige mensen op deze wereld overleven wel en anderen niet, punt, en daar ga je met ontwikkelingshulp niets aan veranderen. Survival of the fittest.
Hehequote:Op donderdag 26 maart 2009 22:00 schreef Terechtplus1 het volgende:
[..]
als je het niet aan staat ga je maar terug naar je eigen land!
De gemiddelde keniaan kan veel harder rennen dan jou hoorquote:Op zaterdag 28 maart 2009 11:40 schreef Agorias het volgende:
[..]
Ik heb een hekel aan bedelaars, optyfen. Het leven is hard, sommige mensen op deze wereld overleven wel en anderen niet, punt, en daar ga je met ontwikkelingshulp niets aan veranderen. Survival of the fittest.
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij houdt Wouter Bos via de belastingdienst op voorhand al geld in om aan allerlei goede doelen te geven... Kost NOG minder moeite dan de deur open te doen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:16 schreef koningdavid het volgende:
Ik vind mensen gierig die zelf ruim in het geld zitten (en dat is minstens 95% van NL) maar geen geld overhebben voor minder bedeelden. Zelfs niet als ze er amper moeite voor hoeven te doen zoals bij een collecte.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |