Waarom zou dat een verplichting moeten zijn van huiseigenaren, dat er meer huizen bij moeten komen?quote:Op maandag 30 maart 2009 20:47 schreef xenobinol het volgende:
[..]
En terecht, de tegenprestatie zou zijn dat er explosief bijgebouwd zou gaan worden (waar dan?). Dat gebeurt ook niet, ik vertrouw de overheid voor geen meter jij wel? Je moet eerst het aanbod verhogen en daarna de prijzen vrij laten anders kun je namelijk niet spreken van een markt met volop keuze. Dat was namelijk de hele doelstelling, het aanbod vergroten zodat mensen naar inkomen kunnen gaan wonen, dat is nu dus gewoon een farce.
Daar is een redelijke overeenstemming over hoor, dat de prijzen dalen - alleen dat dat 50% in 2 jaar zou zijn, daar is minder eensgezindheid over. Hoe realitisch vind jij een daling van 50% in 2 jaar? Denk jij dat de kans groter is dan een half dat dat gebeurd?quote:Op maandag 30 maart 2009 20:53 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De kosten voor huisvesting zijn de laatste jaren meer gestegen dan alle overige kosten, nu gaan we een correctie krijgen. Dalende prijzen![]()
![]()
![]()
Het ging om de huizen van de corporaties die nog niet geliberaliseerd waren, als tegenprestatie voor het vrijgeven van de huren zouden de corporaties massaal gaan bouwen. Zo stak de deal in elkaar.quote:Op maandag 30 maart 2009 21:00 schreef Doc het volgende:
Waarom zou dat een verplichting moeten zijn van huiseigenaren, dat er meer huizen bij moeten komen?
Nee 50% in twee jaar acht ik niet reëel maar een daling van 25% acht ik heel goed mogelijkquote:Daar is een redelijke overeenstemming over hoor, dat de prijzen dalen - alleen dat dat 50% in 2 jaar zou zijn, daar is minder eensgezindheid over. Hoe realitisch vind jij een daling van 50% in 2 jaar? Denk jij dat de kans groter is dan een half dat dat gebeurd?
Waarom niet gewoon een vrije markt met vrije huren? Waarom vind jj een regulering door de regering daar wel billijk?quote:Op maandag 30 maart 2009 21:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het ging om de huizen van de corporaties die nog niet geliberaliseerd waren, als tegenprestatie voor het vrijgeven van de huren zouden de corporaties massaal gaan bouwen. Zo stak de deal in elkaar.
Mijn insteek zou zijn, eerst bouwen dan de huren pas vrijgeven. Mooie kans toch in crisistijd? Huurders blij, aannemers blij. Ooh ja... huizenbezitters niet blij![]()
Dat is al aanzienlijk waarschijnlijker dan dat het 50% daalt. Maar bedenk dan ook dat Neil Young Dinosaur_Sr op de daling van 50% reageerde als zijnde niet realistisch.quote:Op maandag 30 maart 2009 21:18 schreef xenobinol het volgende:
Nee 50% in twee jaar acht ik niet reëel maar een daling van 25% acht ik heel goed mogelijk
Omdat de huizenmarkt geen vrije markt is, een vrije markt zou namelijk betekenen dat ik na het gemeentehuis kan gaan en daar een bouwkavel kan aanvragen. De ambtenaar zou dan een kaart tevoorschijn moeten trekken en mij vragen waar ik een kavel zou willen kopen. Mij vervolgens snel door het proces van een bouwvergunning heen leiden waarna ik bij een aannemer een offerte kan aanvragen voor het bouwen van mijn woning. Echter in Nederland bestaat zoiets dus niet. Vroeger in de DDR moest je ook jaren wachten om zo'n plastic autootje te kunnen kopen, de wrakken die je op de vrije markt kon kopen waren vaak nog duurder dan een nieuwe. Zie je al enige overeenkomsten tussen de automarkt in de DDR en de Nederlandse huizenmarktquote:Op maandag 30 maart 2009 21:27 schreef Doc het volgende:
Waarom niet gewoon een vrije markt met vrije huren? Waarom vind jj een regulering door de regering daar wel billijk?
Ik zie die huizenbezitters al massaal hun prijzen in de uitverkoop doen, nee de pijn willen ze nog niet nemen, geef het tijd.quote:(en ik heb al duidelijk gemaakt dat er vele huizenbezitters zijn die geen enkele moeite met dalingen hebben vanwege hun dubbelrol als verkoper/koper; en telkens kom je er op terug dat "de huizenbezitters" niet van dalingen houden - dat is gewoon onzin)
[..]
Dat is al aanzienlijk waarschijnlijker dan dat het 50% daalt. Maar bedenk dan ook dat Neil Young Dinosaur_Sr op de daling van 50% reageerde als zijnde niet realistisch.
Goed dat je eerst informatie gaat inwinnen. Mijn advies, ga lekker huren. Instappen vlak na de top van de huizenmarkt, geen goed idee lijkt mij. Stel je hebt nu een huis op het oog van 200k en zo'n soortgelijke of dezelfde woning is over twee jaar voor 150k te koop, snel verdient toch, kun je jaren voor huren en nog een hele leuke auto erbij kopen ook.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:06 schreef FJD het volgende:
Even een tvp voor t meelezen hoor
Wil toch wel snel iets voor mezelf kopen maar weet nog niet echt of het wijsheid is
Als je hte na 2 jaar verkoopt en dus 50.000 verlies zou maken wel. Als je er gewoon jaren gaat wonen heb je nergens last van namelijk...quote:Op maandag 30 maart 2009 22:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Goed dat je eerst informatie gaat inwinnen. Mijn advies, ga lekker huren. Instappen vlak na de top van de huizenmarkt, geen goed idee lijkt mij. Stel je hebt nu een huis op het oog van 200k en zo'n soortgelijke of dezelfde woning is over twee jaar voor 150k te koop, snel verdient toch, kun je jaren voor huren en nog een hele leuke auto erbij kopen ook.
Een vrije markt is volgens jou een markt waarin alle sop jou manier gaat? Je kan nu toch ook een kavel kopen? Wat is er nu niet vrij aan? Dat het niet op d eplek ligt die jij wil? Jij wil een soort anarchitische markt?quote:Op maandag 30 maart 2009 21:41 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Omdat de huizenmarkt geen vrije markt is, een vrije markt zou namelijk betekenen dat ik na het gemeentehuis kan gaan en daar een bouwkavel kan aanvragen. De ambtenaar zou dan een kaart tevoorschijn moeten trekken en mij vragen waar ik een kavel zou willen kopen. Mij vervolgens snel door het proces van een bouwvergunning heen leiden waarna ik bij een aannemer een offerte kan aanvragen voor het bouwen van mijn woning. Echter in Nederland bestaat zoiets dus niet. Vroeger in de DDR moest je ook jaren wachten om zo'n plastic autootje te kunnen kopen, de wrakken die je op de vrije markt kon kopen waren vaak nog duurder dan een nieuwe. Zie je al enige overeenkomsten tussen de automarkt in de DDR en de Nederlandse huizenmarkt![]()
[..]
Ik zie die huizenbezitters al massaal hun prijzen in de uitverkoop doen, nee de pijn willen ze nog niet nemen, geef het tijd.
Nee, je moet niet verkopen als je net een woning op de top hebt gekocht, dat is niet handig. Maar de vraag was of je nu een woning moet kopen, mijn advies daarin luid negatief. Dus wacht een paar jaartjes en spaar zo de nodige centen uit.quote:Op maandag 30 maart 2009 23:10 schreef Sjabba het volgende:
Als je hte na 2 jaar verkoopt en dus 50.000 verlies zou maken wel. Als je er gewoon jaren gaat wonen heb je nergens last van namelijk...
Die 50.000 verlies zou je pas maken als je in het dal verkoopt, dat is stommer dan op een eventuele top kopen.
Goed voorstel...wacht gewoon nog een paar jaartjes...een stuk of 50 of zo...quote:Op maandag 30 maart 2009 23:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Nee, je moet niet verkopen als je net een woning op de top hebt gekocht, dat is niet handig. Maar de vraag was of je nu een woning moet kopen, mijn advies daarin luid negatief. Dus wacht een paar jaartjes en spaar zo de nodige centen uit.
Nee een vrije markt is een markt waar je keuze hebt in overvloed. Ga eens een auto kopen, zat keuze. Loop de supermarkt in, genoeg keuze in frisdrank dacht ik zo. Ga eens naar je gemeente toe en vraag om een bouwkavel, succes...quote:Op maandag 30 maart 2009 23:12 schreef Sjabba het volgende:
Een vrije markt is volgens jou een markt waarin alle sop jou manier gaat? Je kan nu toch ook een kavel kopen? Wat is er nu niet vrij aan? Dat het niet op d eplek ligt die jij wil? Jij wil een soort anarchitische markt?
Over 50 jaar ben ik denk ik al lang wegquote:Op maandag 30 maart 2009 23:17 schreef capricia het volgende:
Goed voorstel...wacht gewoon nog een paar jaartjes...een stuk of 50 of zo...
Maar dat zou je toch graag zien - dat dat wel vrij is? Waarom wil je dat dan niet voor de huurmarkt?quote:Op maandag 30 maart 2009 21:41 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Omdat de huizenmarkt geen vrije markt is, een vrije markt zou namelijk betekenen dat ik na het gemeentehuis kan gaan en daar een bouwkavel kan aanvragen. De ambtenaar zou dan een kaart tevoorschijn moeten trekken en mij vragen waar ik een kavel zou willen kopen. Mij vervolgens snel door het proces van een bouwvergunning heen leiden waarna ik bij een aannemer een offerte kan aanvragen voor het bouwen van mijn woning. Echter in Nederland bestaat zoiets dus niet. Vroeger in de DDR moest je ook jaren wachten om zo'n plastic autootje te kunnen kopen, de wrakken die je op de vrije markt kon kopen waren vaak nog duurder dan een nieuwe. Zie je al enige overeenkomsten tussen de automarkt in de DDR en de Nederlandse huizenmarkt![]()
En ik heb al uitgelegd dat er een heel groot deel dat ook zeker niet als eerst hoeft en zal doen...quote:Op maandag 30 maart 2009 21:41 schreef xenobinol het volgende:
Ik zie die huizenbezitters al massaal hun prijzen in de uitverkoop doen, nee de pijn willen ze nog niet nemen, geef het tijd.
niemand durft aan de woningmarkt te komenquote:Op maandag 30 maart 2009 23:35 schreef Doc het volgende:
[..]
Maar dat zou je toch graag zien - dat dat wel vrij is? Waarom wil je dat dan niet voor de huurmarkt?
[..]
En ik heb al uitgelegd dat er een heel groot deel dat ook zeker niet als eerst hoeft en zal doen...
tenzij er nog wat bedrijven failliet gaan en de eersten met het hele gezin de bijstand in glijden, de WW stelt niet veel meer voor tegenwoordigquote:Op maandag 30 maart 2009 23:35 schreef Doc het volgende:
[..]En ik heb al uitgelegd dat er een heel groot deel dat ook zeker niet als eerst hoeft en zal doen...
En wanneer het huis wat hij op het oog heeft niet daalt, kan hij bij jou het verschil komen ophalen? Houdt toch eens op met een mening te verkondigen alsof het een vaststaand feit is. Het hangt er helemaal vanaf waar de vraagsteller een huis wil kopen en in welk segment. Daarnaast zijn er nog veel meer afwegingen die meespelen.quote:Op maandag 30 maart 2009 22:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Goed dat je eerst informatie gaat inwinnen. Mijn advies, ga lekker huren. Instappen vlak na de top van de huizenmarkt, geen goed idee lijkt mij. Stel je hebt nu een huis op het oog van 200k en zo'n soortgelijke of dezelfde woning is over twee jaar voor 150k te koop, snel verdient toch, kun je jaren voor huren en nog een hele leuke auto erbij kopen ook.
Nee maar volgens sommige fokkers moeten we nog even geduld hebbenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 07:42 schreef Scorpie het volgende:
En, is de totale meltdown er al? Die was toch voorspeld rond deze tijd? Massale uitverkopen, hysterische mensen, paniekverkopen, kapitale villa`s te koop voor 1.5 ton, dat soort zaken?
Ik geloof wel dat er in de huizenmarkt een vertraging zit. De echte lakmoesproef zal pas rond de zomer of net erna zijn.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:22 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Nee maar volgens sommige fokkers moeten we nog even geduld hebben
tsjah zou het echt?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:24 schreef ioko het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat er in de huizenmarkt een vertraging zit. De echte lakmoesproef zal pas rond de zomer of net erna zijn.
Check topic nummer 6, dat is van meer dan een half jaar geleden. Toen werd al gezegd dat het echt niet lang meer kon duren! En nu? We zijn een half jaar verder, de schade valt allemaal wel mee.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:24 schreef ioko het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat er in de huizenmarkt een vertraging zit. De echte lakmoesproef zal pas rond de zomer of net erna zijn.
Een andere mogelijkheid is nog altijd dat die woning van 200k over 2 jaar 210k is!quote:Op maandag 30 maart 2009 22:10 schreef xenobinol het volgende:
[..]
1 voorbeeld is meteen toonaangevendquote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:53 schreef RvLaak het volgende:
Weet niet of deze al voorbij is gekomen, maar een ton dalen in de prijs is toch tekenend...
Helemaal in een relatief goedkoop gebied als Deventer.
Alsof je dan meteen 50k in je zak steekt . Dude jij snapt echt niet waarover je praatquote:Op maandag 30 maart 2009 22:10 schreef xenobinol het volgende:
En toch was de NVM open huizendag zéér goed bezocht!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:24 schreef ioko het volgende:
[..]
Het is natuurlijk mogelijk dat er andere omstandigheden zijn dat de crisis. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat Deventer niet een erg dure stad is. Het huis per opbod wordt verkocht en de huidige advertentie "al" 7 weken op Funda staat.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:14 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
1 voorbeeld is meteen toonaangevend![]()
weet jij de specifieke omstandigheden waaronder dit huis verkocht word?
Ik word altijd zo moe van dit soort berichten. Of 1 huis meteen tekenend is voor het totale verval op de woningmarkt.
Toen de markt op zijn top was had je deze gevallen ook. maar nu is het opeens het voorbeeld voor de hypothetische prijzenslag
Deze woning kan je niet mee tellen. Dit is die nieuwe internetveilig van woningen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:53 schreef RvLaak het volgende:
Weet niet of deze al voorbij is gekomen, maar een ton dalen in de prijs is toch tekenend...
Helemaal in een relatief goedkoop gebied als Deventer.
Ik denk toch echt dat het wel degelijk een goed voorbeeld is. Als ik biedenenwonen goed heb begrepen, is het een soort van Ebay. Veiling winnen is verplicht kopen. Dat houdt dus in dat de verkoper het risico loopt om het huis te verkopen tegen de prijs waar deze op de veiling wordt gezet. Eventueel zelfs lager, als de veilingen gaan zoals bij normale veilingen (bij geen biedingen, gaat het openingsbedrag omlaag)quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:21 schreef Noedie het volgende:
[..]
Deze woning kan je niet mee tellen. Dit is die nieuwe internetveilig van woningen.
Hier gaan ze t.b.v de veilig altijd ver onder de vraagprijs zitten om vervolgens tijdens de veilig te pogen om de uiteindelijke prijs flink op te drijven.
Je kan dus beter met voorbeelden kopen uit het 'normale' verkoop segment, en dus niet die via dat biedenonline gebeuren wat sinds enkele weekjes bestaat.
Klopt, ff nagekeken:quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:10 schreef CWH het volgende:
Net als op Ebay zal je ook wel als verkoper een geheime bodemprijs af kunnen spreken. Dus zolang het hoogste bod niet boven die bodemprijs uitkomt gaat het hele feest niet door.
Veiling winnen is niet verplicht kopen, je hebt nog altijd je drie dagen bedenktijd en onder voorbehoud van financiering.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:31 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik denk toch echt dat het wel degelijk een goed voorbeeld is. Als ik biedenenwonen goed heb begrepen, is het een soort van Ebay. Veiling winnen is verplicht kopen. Dat houdt dus in dat de verkoper het risico loopt om het huis te verkopen tegen de prijs waar deze op de veiling wordt gezet. Eventueel zelfs lager, als de veilingen gaan zoals bij normale veilingen (bij geen biedingen, gaat het openingsbedrag omlaag)
Die heb je ook als je een voorlopig koopcontract tekent.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:33 schreef DolleMina het volgende:
[..]
Veiling winnen is niet verplicht kopen, je hebt nog altijd je drie dagen bedenktijd en onder voorbehoud van financiering.
Die drie dagen wel, de voorbehoud van financiering niet per se. Maar je zei 'veiling winnen is verplicht kopen', maar door die drie dagen kun je er altijd onderuit. 'Verplicht kopen' valt dus wel mee...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:38 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Die heb je ook als je een voorlopig koopcontract tekent.
Idd je voert een minimale prijs en el als je het alsnog te laag vind doet een maatje een hoger bod, als niemand dat overtreft dan canceld hij gewoon binnen 3 dagen en kan het opnieuw...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:50 schreef DolleMina het volgende:
[..]
Die drie dagen wel, de voorbehoud van financiering niet per se. Maar je zei 'veiling winnen is verplicht kopen', maar door die drie dagen kun je er altijd onderuit. 'Verplicht kopen' valt dus wel mee...
Ik heb begrepen dat in de gaten gehouden wordt of er 'maatjes' meebieden, juist om dit te voorkomen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:16 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Idd je voert een minimale prijs en el als je het alsnog te laag vind doet een maatje een hoger bod, als niemand dat overtreft dan canceld hij gewoon binnen 3 dagen en kan het opnieuw...
Laten we beginnen bij een paar honderdduizend. Bij een crisis van het type waarin we nu in zitten (maar nog maar aan het begin overigens) vrij normaal helaas. Ik heb die in de jaren 80 zelf nog meegemaakt, dus weet uit ervaring hoe snel het kan gaan.quote:Op maandag 30 maart 2009 16:33 schreef ioko het volgende:
Over hoeveel mensen denk jij dat dat gaat dan?
Goed punt. Maar goed, mensen die je hier hoort praten over bouwbedrijven die gewoon wel even zullen stoppen met huizen bouwen, zijn duidelijk zelf geen ondernemer. Als ondernemer kun je je niet veroorloven te stoppen met produceren: dan ben je namelijk binnen de kortste keren failliet. Dan kun je inderdaad nog beter genoegen nemen met lagere inkomsten.quote:Op maandag 30 maart 2009 19:16 schreef Leonatos het volgende:
Ik zie niemand hier verder op ingaan, maar aannemers werken wel zeker onder de kostprijs, als het voortbestaan van het bedrijf in gevaar komt. Stilleggen betekent namelijk dat je wel je mensen moet doorbetalen, en de afschrijvingen aan machines. In de wegenbouw in Zeeland is de afgelopen jaren regelmatig onder de kostprijs gewerkt puur om maar aan het werk te blijven. Je zit met je vaste lasten en afschrijvingen, en wat geld ophalen is dan altijd nog te verkiezen boven geen geld ophalen. Je kan dan zeggen "dat doe ik niet" en zolang je geld in je portemonee hebt kan je dat een tijdje volhouden. Maar je concurrenten zullen wellicht eerder buigen en een project voor lager aannemen, hoe lang kan je je het veroorloven om stil te staan?
Waarom zouden salarissen en uitkeringen net zoveel moeten dalen als eventueel de huizenprijzen? Met 10% minder inkomsten kunnen veel mensen al grote problemen krijgen met het betalen van hun maandlasten.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
hmmm... okay....
dus volgens jou zakken salarissen en uitkeringen de komende twee jaar met meer dan 50%......
ja hoor, vast wel
De angst klinkt eerlijk gezegd meer door in het bagataliseren van de crisis door te roepen dat het nu best allemaal wel meevalt (in vergelijking met een totale meltdown). De enigen die ik hier zie reppen over die totale meltdown in een paar maanden zijn lieden die daar nerveus voor zijn en dan na een paar maanden snel opgelucht roepen: 'Zie je wel, helemaal niks aan de hand!'quote:Op dinsdag 31 maart 2009 07:42 schreef Scorpie het volgende:
En, is de totale meltdown er al? Die was toch voorspeld rond deze tijd? Massale uitverkopen, hysterische mensen, paniekverkopen, kapitale villa`s te koop voor 1.5 ton, dat soort zaken?
Ik vermoed dat de meubelboulevards dit jaar op tweede Paasdag ook weer zeer goed bezocht wordenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:19 schreef Noedie het volgende:
En toch was de NVM open huizendag zéér goed bezocht!
Dat heet gewenning. In het begin van een gebeurtenis is er altijd extreem veel aandacht voor. Daarna ebt dat langzaam maar zeker weg omdat de betreffende situatie 'normaal' wordt.quote:Ook de media hoor je inmiddels al iets minder negatief over de financiele crisis. Waar je eerst geen tv of radio aan kon zetten zonder te horen dat het land instortte, hoor je inmiddels al minder over de financiele neergang. Er beginnen zelf alweer een beetje positieve verhalen naar buiten te komen!
Zo simplistisch zit het toch echt niet in elkaar. We hebben namelijk te maken met het in elkaar zakken van een systeem dat zijn winsten en welvaart voornamelijk haalde uit lenen en enorme schulden maken. Die schulden zullen vroeg of laat moeten worden ingelost. En helaas... die tijd is nu aangebroken.quote:Of deze verhalen ook 100% juist zijn doet er vervolgens niet helemaal toe, maar als je het volk enkel angst inboezemd, dan zullen ze inderdaad de hand op de knip houden. Is de media positief, dan zal men ook langzamerhand weer geld uit gaan geven.
Het is dus gewoon afwachten totdat de eerste mensen weer beginnen met kopen. En het is beslist niet ondenkbaar dat dit zo langzamerhand weer gaat gebeuren!
http://www.rtl.nl/(/finan(...)prijzen_vs_dalen.xmlquote:laatst gewijzigd: 31-03-2009 15:54
Huizenprijzen VS blijven in recordtempo dalen: -19%
De huizenprijzen in de Verenigde Staten zijn in januari opnieuw in recordtempo gedaald.
-19%
De prijzen van eensgezinswoningen zakten met 19% ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde Standard & Poor's/Case Shiller-index. Die meet de huizenprijzen in twintig grootstedelijke gebieden in de VS.
Sterker dan verwacht
De huizenprijzen daalden bovendien iets sterker dan verwacht. Door Reuters gevraagde analisten hielden rekening met een afname met 18,6%. Een maand eerder kelderden de huizenprijzen al met 18,5% op jaarbasis. Dat was toen de sterkste daling ooit.
Ik vrees dat dit niet alleen bij de UK blijft.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:51 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/(/finan(...)prijzen_vs_dalen.xml
Mijn god, wat een landslide.-19% in één jaar tijd, en dat is dan gemiddeld.
Ik hoop niet dat we dat hier ook mee gaan maken, zo erg, want dan is half Nederland de klos.
De US.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:54 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik vrees dat dit niet alleen bij de UK blijft.
Veel fokkers zitten er wel op te hopenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:51 schreef Lemmeb het volgende:
Ik hoop niet dat we dat hier ook mee gaan maken, zo erg, want dan is half Nederland de klos.
Nou, een enkeling misschien. Mensen die geld klaar hebben staan om in te stappen, maar tot die tijd ook prima wonen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:07 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Veel fokkers zitten er wel op te hopen
Of zij die hopen dat we na deze crisis een realistisch monetair en financieel stelsel gaan krijgenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:10 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nou, een enkeling misschien. Mensen die geld klaar hebben staan om in te stappen, maar tot die tijd ook prima wonen.
Dat is dan de groep die als eerste de prijs zal moeten verlagen als ze hun huis (moeten) verkopen.quote:Op maandag 30 maart 2009 23:39 schreef henkway het volgende:
[..]
tenzij er nog wat bedrijven failliet gaan en de eersten met het hele gezin de bijstand in glijden, de WW stelt niet veel meer voor tegenwoordig
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:07 schreef Bulletdodger het volgende:
Veel fokkers zitten er wel op te hopen
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:26 schreef RvLaak het volgende:
Of zij die hopen dat we na deze crisis een realistisch monetair en financieel stelsel gaan krijgen.
Realistische huizenprijzen zou ook wel leuk zijn natuurlijk
Dat klopt..jij hebt er geen verstand van.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Maar gelukkig lig jij daar niet wakker van, want ik heb er geen verstand van.
Ik troost mij met de gedachte dat de mensen die er wel verstand van schijnen te hebben er ook massaal naast zitten, even kijkend naar de rokende puinhopen in de financiele sectorquote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:14 schreef capricia het volgende:
Dat klopt..jij hebt er geen verstand van.
Sounds like sour grapes to mequote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:12 schreef xenobinol het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Maar gelukkig lig jij daar niet wakker van, want ik heb er geen verstand van.
Als je de wereld aan hun over zou laten, was het nog een veel grotere puinzooi geweest...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:17 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ik troost mij met de gedachte dat de mensen die er wel verstand van schijnen te hebben er ook massaal naast zitten, even kijkend naar de rokende puinhopen in de financiele sector
Dan moet ie wel snel zijnquote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:58 schreef dutch_renter het volgende:
financiële ellende of paniek zijn niet de enige reden om te verkopen. Iemand die 20 jaar geleden zijn huis heeft gekocht en afgelost kan zijn huis voor de prijs van 10 jaar geleden verkopen en nog steeds "de jackpot" binnen slepen.
Laatste dag vandaag, dan lekker steun trekken uit de WWquote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:32 schreef Bulletdodger het volgende:
Sounds like sour grapes to me
Hoe staat het trouwens met je baan?
Ja gelukkig gaan ze alleen maar over het geldquote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:38 schreef capricia het volgende:
Als je de wereld aan hun over zou laten, was het nog een veel grotere puinzooi geweest...
Ik zou zeker even een time-out nemen als het kan.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Laatste dag vandaag, dan lekker steun trekken uit de WW![]()
Het schijnt van de week mooi weer te worden dus ik ga eens aan mijn kleurtje werken
Eigenlijk zit het me niet lekker, maar een time-out kan denk ik even geen kwaad.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:53 schreef capricia het volgende:
Ik zou zeker even een time-out nemen als het kan.
De meeste mensen hebben liever gewoon een vaste baan. Maar als je het financieel kunt trekken, zou ik zeker een tijdje met 'verlof' gaan. Even wat nieuwe energie opdoen en voor jezelf op een rijtje zetten welke volgende stappen je wilt ondernemen. Ik zou niet zomaar in het wilde weg gaan solliciteren.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Eigenlijk zit het me niet lekker, maar een time-out kan denk ik even geen kwaad.
Tsjah als je dat een fijn gevoel geeft moet je dat zeker doenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:48 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Laatste dag vandaag, dan lekker steun trekken uit de WW![]()
Jij hapt ook zo lekker hèquote:
Ja, maar goed ik had al een edit gedaan zoals je gezien hadquote:
Vastigheid is niet een grote noodzaak voor mij, wat ik wel wil is dat ik wat meer kan bijdragen aan de maatschappij. Momenteel zit ik me een beetje te verdiepen in de opwekking van duurzame energie, interessant vakgebied dat volgens mij wel eens flink kan gaan groeien de komende jaren.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:57 schreef capricia het volgende:
De meeste mensen hebben liever gewoon een vaste baan. Maar als je het financieel kunt trekken, zou ik zeker een tijdje met 'verlof' gaan. Even wat nieuwe energie opdoen en voor jezelf op een rijtje zetten welke volgende stappen je wilt ondernemen. Ik zou niet zomaar in het wilde weg gaan solliciteren.
Door te chargeren krijg je vaak mooie felle reacties, houd de discussie levendig zeg maarquote:Op dinsdag 31 maart 2009 19:04 schreef Bulletdodger het volgende:
Ja, maar goed ik had al een edit gedaan zoals je gezien had
lullig voor je dat je per morgen geen baan meer hebt, maar om nou meteen te hopen dat andere mensen dezelfde ellende bijvoorbeeld met hun huis tegemoet gaan, dat gaat me gewoon te ver.
Je zou zelf beter moeten weten?
Prima wat mij betreft maar laten we ons aan de feiten houdenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 19:13 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Door te chargeren krijg je vaak mooie felle reacties, houd de discussie levendig zeg maar
Maak je niet druk. Je hebt geen eigen huis, dus zit je goed.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 18:55 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Eigenlijk zit het me niet lekker, maar een time-out kan denk ik even geen kwaad.
Ach als je de huur niet meer kan betalen heb je een net zo groot probleem, dan moet je met je bankstel onder een brug gaan wonen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 19:26 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Maak je niet druk. Je hebt geen eigen huis, dus zit je goed.
Natuurlijk niet vergeten om even huur- en zorgtoeslag aan te vragen vanwege lagere inkomsten.
Jij hebt geen vrienden, familie?quote:Op dinsdag 31 maart 2009 19:35 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Ach als je de huur niet meer kan betalen heb je een net zo groot probleem, dan moet je met je bankstel onder een brug gaan wonen.
Ja ik heb gelukkig wel vrienden en familie maar die wil ik daar toch niet mee lastig vallen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 19:39 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jij hebt geen vrienden, familie?
Maar de kans dat iemand z'n huur niet meer kan betalen acht ik in deze tijden minder groot dan dat iemand z'n hypotheek niet meer kan betalen. De klappen vallen nu vooral in de bovenkant van de middenklasse. Bij de babyboomers die in eeuwigdurende voorspoed zijn gaan geloven of jongeren met een hoog inkomen die een veel te duur huis hebben aangeschaft en die nu worden ontslagen.
quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nu de prijzen zo hard onderuit gaan en de vooruitzichten zo slecht zijn, hoeveel % zouden jullie nu onder de prijs bieden, 50-60%?
Ik zou geld toe vragen, je bewijst die mensen immers een dienst door ze van hun vaste hypotheekkosten af te helpen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nu de prijzen zo hard onderuit gaan en de vooruitzichten zo slecht zijn, hoeveel % zouden jullie nu onder de prijs bieden, 50-60%?
Eisen is natuurlijk een groot woord. Als je het huis wilt hebben kom je er vast in overleg wel uitquote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:56 schreef Devz het volgende:
Maar even wat anders. Stel je hebt een voorlopig koopcontract onder voorbehoud van het bouwtechnisch keuringsrapport. Uit deze keuring blijkt dat er op de korte termijn +/- 10.000 euro aan kosten gemaakt moeten worden voor achterstallig onderhoud. Is het logisch en redelijk om van de kopers te eisen dat zij deze kosten op zich nemen? Deze kosten zijn nooit eerder ter sprake gekomen.
In dat geval zou ik dat de makelaar van dienst vooraf alvast melden. Scheelt 2 ritjes naar het huis. Beter voor het milieu enzo.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Pffff.... ik heb ook al aangeboden een bailout te geven aan de spermabank, teveel liefdadigheid op één dag gaat zelfs mij te verquote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:53 schreef Devz het volgende:
[..]
Ik zou geld toe vragen, je bewijst die mensen immers een dienst door ze van hun vaste hypotheekkosten af te helpen.
Mijn huur kan ik nog wel betalen, maar waarschijnlijk zal ik wel de Ferrari in de verkoop moeten doen. Probleem is wel dat ik dan met een lege vitrinekast blijf zittenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 19:26 schreef Lemmeb het volgende:
Maak je niet druk. Je hebt geen eigen huis, dus zit je goed.
Natuurlijk niet vergeten om even huur- en zorgtoeslag aan te vragen vanwege lagere inkomsten.
Van de koop af zien is natuurlijk niet de bedoeling. Maar 10k aan extra kosten waar verder niks over gezegd is ben ik ook niet echt blij mee. Inderdaad eerst maar eens kijken of we er onderling uit kunnen komen. Ik vroeg me alleen of hoe dit meestal geregeld wordt, is vast niet de eerste keer dat zo'n soort situatie voor komt.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:59 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Eisen is natuurlijk een groot woord. Als je het huis wilt hebben kom je er vast in overleg wel uit
En anders zie je van de koop af
Het doel van het bouwtechnisch keuringsrapport is juist het vaststellen van de technische staat van de woning. Als blijkt dat er gebreken zijn lijkt het mij dat je de verkoper hier mee confronteert. Dit is zeker een sterk punt in de onderhandeling om een lagere prijs te bedingen, anders zul je nl. zelf deze extra kosten moeten maken. Ik zou ze proberen te verhalen op de verkoper in de vorm van een lagere koopsom. Scheelt ook nog eens in overdrachtsbelasting. Waarschijnlijk kun je op dit moment ook nog wel een leuke offerte krijgen voor het herstelwerk bij een lokale aannemer of doe het zelf als je dat kan.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 21:17 schreef Devz het volgende:
Van de koop af zien is natuurlijk niet de bedoeling. Maar 10k aan extra kosten waar verder niks over gezegd is ben ik ook niet echt blij mee. Inderdaad eerst maar eens kijken of we er onderling uit kunnen komen. Ik vroeg me alleen of hoe dit meestal geregeld wordt, is vast niet de eerste keer dat zo'n soort situatie voor komt.
Het is wel handig hierbij te bedenken dat de huizenmarkt en dus de prijzen in Nederland bepaald worden door zo'n 150.000 tot 200.000 transacties per jaar. Dan heb je dus geen massaal in de uitverkoop doen nodig om toch al snel een grote aanpassing te zien. Voor de rest heb je nog een groep die niet door werkloosheid maar om andere redenen zijn huis in de verkoop moet zetten, echtscheiding zijnde daar een van.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:30 schreef Doc het volgende:
Dat is dan de groep die als eerste de prijs zal moeten verlagen als ze hun huis (moeten) verkopen.
Dat betekent dus tevens dat er een heel groot deel van huizenbezitters niet als eerste massaal hun prijzen in de uitverkoop doen. De groep die wil doorstromen kan wachten tot er huizen goedkoper worden voordat ze hun huizenprijzen verlagen. En dat is precies wat ik zeg. Dus bedankt voor je bevestiging van mijn opmerking.
Er zijn ook talloze mensen die hypotheken hebben die aardig onder de gemiddelde huurprijs liggen hoor. Vooral de babyboomers die 20 jaar geleden een hyptotheek gescoord en nog 10 te gaan hebben die zijn behoorlijk goedkoop uit. De huurders in de vrij sector met >1000 pm zijn vele malen duurder uit.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 19:39 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jij hebt geen vrienden, familie?
Maar de kans dat iemand z'n huur niet meer kan betalen acht ik in deze tijden minder groot dan dat iemand z'n hypotheek niet meer kan betalen. De klappen vallen nu vooral in de bovenkant van de middenklasse. Bij de babyboomers die in eeuwigdurende voorspoed zijn gaan geloven of jongeren met een hoog inkomen die een veel te duur huis hebben aangeschaft en die nu worden ontslagen.
Het 'voordeel' van iets afgelost hebben op je hyp, of overwaarde hebben, is dat ze je niet je huis uitzetten als je niet betaalt omdat je werkloos of zo bent.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 22:11 schreef Doc het volgende:
[..]
Er zijn ook talloze mensen die hypotheken hebben die aardig onder de gemiddelde huurprijs liggen hoor. Vooral de babyboomers die 20 jaar geleden een hyptotheek gescoord en nog 10 te gaan hebben die zijn behoorlijk goedkoop uit. De huurders in de vrij sector met >1000 pm zijn vele malen duurder uit.
Die groep van scheidende is er altijd al geweest en is niet specifiek nieuw voor de crisis. Die hebben daarnaast nog meer keuzevrijheid. Ik zeg ook niet dat de prijs niet daalt - integendeel. Ik zeg juist dat er een hele groep is die niet als EERSTE daalt (ik had het al vet neergezet, maar nu ook maar eens in hoofdletters). Er is een groep die behalve als verkopers ook (potentiele) kopers in de markt zijn. Als het upgraders zijn, dan zijn die tevreden met een daling, maar zullen niet als EERSTE dalen met de prijs.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 21:47 schreef watchers het volgende:
[..]
Het is wel handig hierbij te bedenken dat de huizenmarkt en dus de prijzen in Nederland bepaald worden door zo'n 150.000 tot 200.000 transacties per jaar. Dan heb je dus geen massaal in de uitverkoop doen nodig om toch al snel een grote aanpassing te zien. Voor de rest heb je nog een groep die niet door werkloosheid maar om andere redenen zijn huis in de verkoop moet zetten, echtscheiding zijnde daar een van.
Ach, voor dergelijke speciale uitgaven heb je de Wet Bijzondere Bijstand. Even een briefje schrijven naar de gemeente en het komt allemaal goed.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 21:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Mijn huur kan ik nog wel betalen, maar waarschijnlijk zal ik wel de Ferrari in de verkoop moeten doen. Probleem is wel dat ik dan met een lege vitrinekast blijf zitten
Alles om maar wat beweging in die markt te krijgen.quote:Crisisfonds garandeert verkoop huis
ZOETERMEER - De bouwsector schiet kopers van een nieuwbouwhuis te hulp door hun oude huis op te kopen. De bouwers en projectontwikkelaars zetten daarvoor een fonds op van minimaal een half miljard euro.
Dat garandeert de kopers dat hun oude woning binnen drie maanden wordt verkocht. Door die garantie blijft de koper gevrijwaard van dubbele lasten en zal hij eerder geneigd zijn koortsachtig aan dat inkoopgarantiefonds. De ondernemingen zien door de economische crisis de verkoop van nieuwbouwwoningen instorten en vrezen het ontslag van tienduizenden bouwvakkers.
Etc.
Bron
Ik denk dat dat niet te vergelijken is. In amerika heeft de crisis zo hard toegeslagen door de malafide hypo praktijken, dat veel mensen hun huizen verlaten hebben en er dus een mega grote leegstand is en niemand die nog een hypotheek kan krijgen...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:51 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/(/finan(...)prijzen_vs_dalen.xml
Mijn god, wat een landslide.-19% in één jaar tijd, en dat is dan gemiddeld.
Kom op zeg... reageer dan niet!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ligt er denk ik aan wat voor kosten.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 20:56 schreef Devz het volgende:
Maar even wat anders. Stel je hebt een voorlopig koopcontract onder voorbehoud van het bouwtechnisch keuringsrapport. Uit deze keuring blijkt dat er op de korte termijn +/- 10.000 euro aan kosten gemaakt moeten worden voor achterstallig onderhoud. Is het logisch en redelijk om van de kopers te eisen dat zij deze kosten op zich nemen? Deze kosten zijn nooit eerder ter sprake gekomen.
Ja, dat hoor ik een collega van me ook zeggen, ze kan wel 20.000 euro zakken, maar dan kan ze het ook 7 maanden volhouden voor dat geld, ik zeg, na die 7 maanden is er dus nog steeds hetzelfde probleemquote:Op woensdag 1 april 2009 08:23 schreef Noedie het volgende:
[..]
Kom op zeg... reageer dan niet!
Als iemand op een willekeurig huis van laten we zeggen 250k een bedag van 150k gaat bieden, dan neem je dat toch niet serieus! Dan kan je de woning beter aanhouden, ook al heb je dan dubbele kosten! Met dat verschil van 100k kan je onderhand 90 maanden hypotheek overbruggen!
Aan de andere kant: Als ik de verkoper zou zijn: ik heb geen verstand van cv-ketels en ik zeg ter goeder trouw dat die cv ketel goed is en dat is achteraf niet zo dan heb ik niets misdaan. hoe had ik dat moeten weten?quote:Op woensdag 1 april 2009 08:25 schreef Noedie het volgende:
[..]
Ligt er denk ik aan wat voor kosten.
Ik heb een eengezinswoning gekocht, waarbij de verkoper altijd tegen de makelaar heeft gezegd dat de CV-ketel in orde was. Later (voor de overdracht) bleek dit niet het geval te zijn.
De verkoper heeft de kosten voor reparatie moeten betalen, omdat hij de plicht had om het euvel te melden. Dit is ook gestaafd bij een jurist en die gaf mij gelijk.
Ja, en als je autoverkoper bent en je weet niets van auto's en je verkoopt een wrak aan iemand treft je ook geen blaamquote:Op woensdag 1 april 2009 09:10 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Aan de andere kant: Als ik de verkoper zou zijn: ik heb geen verstand van cv-ketels en ik zeg ter goeder trouw dat die cv ketel goed is en dat is achteraf niet zo dan heb ik niets misdaan. hoe had ik dat moeten weten?
Ik had na aankoop van mijn huis ook problemen met de cv ketel, pech voor mij maar vond het onredelijk om dat te verhalen op de verkoper
Als de verkoper zegt dat hij van niets weet hoever wil je gaan? Ik zou me gewoon van de domme houden
inderdaad je hebt als koper een onderzoeksplicht je kunt niet alles op de verkoper afschuivenquote:Op woensdag 1 april 2009 09:30 schreef ioko het volgende:
[..]
Ja, en als je autoverkoper bent en je weet niets van auto's en je verkoopt een wrak aan iemand treft je ook geen blaam.
In mijn geval was het zo dat de verkoper zo stom was om te melden tegen ons dat je elke week een filter van de CV-Ketel moet schoon zuigen omdat de ketel er anders mee stopt.quote:Op woensdag 1 april 2009 09:10 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Aan de andere kant: Als ik de verkoper zou zijn: ik heb geen verstand van cv-ketels en ik zeg ter goeder trouw dat die cv ketel goed is en dat is achteraf niet zo dan heb ik niets misdaan. hoe had ik dat moeten weten?
Ik had na aankoop van mijn huis ook problemen met de cv ketel, pech voor mij maar vond het onredelijk om dat te verhalen op de verkoper
Als de verkoper zegt dat hij van niets weet hoever wil je gaan? Ik zou me gewoon van de domme houden
Klopt helemaal. Echter heeft een verkoper ook een meldingsplicht! En die meldingsplicht weegt net iets zwaarder aangezien de verkoper enige tijd in de woning in kwestie geleefd heeft en dus beter op de hoogte is van de status van het huis.quote:Op woensdag 1 april 2009 09:32 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
inderdaad je hebt als koper een onderzoeksplicht je kunt niet alles op de verkoper afschuiven
Toen mijn ouders 30 jaar terug hun eerste woning kochten, hadden ze ook een hypotheek nodig hoor!quote:Op woensdag 1 april 2009 09:32 schreef holycanoly het volgende:
Heeft iemand zich weleens afgevraagd waarom huizen zo duur zijn dat bijna niemand er een kan kopen zonder een hypotheek af te sluiten, terwijl een dak boven je hoofd wel een eerste levensbehoefte is?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |