En toch was de NVM open huizendag zéér goed bezocht!quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:24 schreef ioko het volgende:
[..]
Ik geloof wel dat er in de huizenmarkt een vertraging zit. De echte lakmoesproef zal pas rond de zomer of net erna zijn.
Het is natuurlijk mogelijk dat er andere omstandigheden zijn dat de crisis. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat Deventer niet een erg dure stad is. Het huis per opbod wordt verkocht en de huidige advertentie "al" 7 weken op Funda staat.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:14 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
1 voorbeeld is meteen toonaangevend![]()
weet jij de specifieke omstandigheden waaronder dit huis verkocht word?
Ik word altijd zo moe van dit soort berichten. Of 1 huis meteen tekenend is voor het totale verval op de woningmarkt.
Toen de markt op zijn top was had je deze gevallen ook. maar nu is het opeens het voorbeeld voor de hypothetische prijzenslag
Deze woning kan je niet mee tellen. Dit is die nieuwe internetveilig van woningen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 09:53 schreef RvLaak het volgende:
Weet niet of deze al voorbij is gekomen, maar een ton dalen in de prijs is toch tekenend...
Helemaal in een relatief goedkoop gebied als Deventer.
Ik denk toch echt dat het wel degelijk een goed voorbeeld is. Als ik biedenenwonen goed heb begrepen, is het een soort van Ebay. Veiling winnen is verplicht kopen. Dat houdt dus in dat de verkoper het risico loopt om het huis te verkopen tegen de prijs waar deze op de veiling wordt gezet. Eventueel zelfs lager, als de veilingen gaan zoals bij normale veilingen (bij geen biedingen, gaat het openingsbedrag omlaag)quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:21 schreef Noedie het volgende:
[..]
Deze woning kan je niet mee tellen. Dit is die nieuwe internetveilig van woningen.
Hier gaan ze t.b.v de veilig altijd ver onder de vraagprijs zitten om vervolgens tijdens de veilig te pogen om de uiteindelijke prijs flink op te drijven.
Je kan dus beter met voorbeelden kopen uit het 'normale' verkoop segment, en dus niet die via dat biedenonline gebeuren wat sinds enkele weekjes bestaat.
Klopt, ff nagekeken:quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:10 schreef CWH het volgende:
Net als op Ebay zal je ook wel als verkoper een geheime bodemprijs af kunnen spreken. Dus zolang het hoogste bod niet boven die bodemprijs uitkomt gaat het hele feest niet door.
Veiling winnen is niet verplicht kopen, je hebt nog altijd je drie dagen bedenktijd en onder voorbehoud van financiering.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:31 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Ik denk toch echt dat het wel degelijk een goed voorbeeld is. Als ik biedenenwonen goed heb begrepen, is het een soort van Ebay. Veiling winnen is verplicht kopen. Dat houdt dus in dat de verkoper het risico loopt om het huis te verkopen tegen de prijs waar deze op de veiling wordt gezet. Eventueel zelfs lager, als de veilingen gaan zoals bij normale veilingen (bij geen biedingen, gaat het openingsbedrag omlaag)
Die heb je ook als je een voorlopig koopcontract tekent.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:33 schreef DolleMina het volgende:
[..]
Veiling winnen is niet verplicht kopen, je hebt nog altijd je drie dagen bedenktijd en onder voorbehoud van financiering.
Die drie dagen wel, de voorbehoud van financiering niet per se. Maar je zei 'veiling winnen is verplicht kopen', maar door die drie dagen kun je er altijd onderuit. 'Verplicht kopen' valt dus wel mee...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:38 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Die heb je ook als je een voorlopig koopcontract tekent.
Idd je voert een minimale prijs en el als je het alsnog te laag vind doet een maatje een hoger bod, als niemand dat overtreft dan canceld hij gewoon binnen 3 dagen en kan het opnieuw...quote:Op dinsdag 31 maart 2009 11:50 schreef DolleMina het volgende:
[..]
Die drie dagen wel, de voorbehoud van financiering niet per se. Maar je zei 'veiling winnen is verplicht kopen', maar door die drie dagen kun je er altijd onderuit. 'Verplicht kopen' valt dus wel mee...
Ik heb begrepen dat in de gaten gehouden wordt of er 'maatjes' meebieden, juist om dit te voorkomen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 12:16 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Idd je voert een minimale prijs en el als je het alsnog te laag vind doet een maatje een hoger bod, als niemand dat overtreft dan canceld hij gewoon binnen 3 dagen en kan het opnieuw...
Laten we beginnen bij een paar honderdduizend. Bij een crisis van het type waarin we nu in zitten (maar nog maar aan het begin overigens) vrij normaal helaas. Ik heb die in de jaren 80 zelf nog meegemaakt, dus weet uit ervaring hoe snel het kan gaan.quote:Op maandag 30 maart 2009 16:33 schreef ioko het volgende:
Over hoeveel mensen denk jij dat dat gaat dan?
Goed punt. Maar goed, mensen die je hier hoort praten over bouwbedrijven die gewoon wel even zullen stoppen met huizen bouwen, zijn duidelijk zelf geen ondernemer. Als ondernemer kun je je niet veroorloven te stoppen met produceren: dan ben je namelijk binnen de kortste keren failliet. Dan kun je inderdaad nog beter genoegen nemen met lagere inkomsten.quote:Op maandag 30 maart 2009 19:16 schreef Leonatos het volgende:
Ik zie niemand hier verder op ingaan, maar aannemers werken wel zeker onder de kostprijs, als het voortbestaan van het bedrijf in gevaar komt. Stilleggen betekent namelijk dat je wel je mensen moet doorbetalen, en de afschrijvingen aan machines. In de wegenbouw in Zeeland is de afgelopen jaren regelmatig onder de kostprijs gewerkt puur om maar aan het werk te blijven. Je zit met je vaste lasten en afschrijvingen, en wat geld ophalen is dan altijd nog te verkiezen boven geen geld ophalen. Je kan dan zeggen "dat doe ik niet" en zolang je geld in je portemonee hebt kan je dat een tijdje volhouden. Maar je concurrenten zullen wellicht eerder buigen en een project voor lager aannemen, hoe lang kan je je het veroorloven om stil te staan?
Waarom zouden salarissen en uitkeringen net zoveel moeten dalen als eventueel de huizenprijzen? Met 10% minder inkomsten kunnen veel mensen al grote problemen krijgen met het betalen van hun maandlasten.quote:Op maandag 30 maart 2009 20:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
hmmm... okay....
dus volgens jou zakken salarissen en uitkeringen de komende twee jaar met meer dan 50%......
ja hoor, vast wel
De angst klinkt eerlijk gezegd meer door in het bagataliseren van de crisis door te roepen dat het nu best allemaal wel meevalt (in vergelijking met een totale meltdown). De enigen die ik hier zie reppen over die totale meltdown in een paar maanden zijn lieden die daar nerveus voor zijn en dan na een paar maanden snel opgelucht roepen: 'Zie je wel, helemaal niks aan de hand!'quote:Op dinsdag 31 maart 2009 07:42 schreef Scorpie het volgende:
En, is de totale meltdown er al? Die was toch voorspeld rond deze tijd? Massale uitverkopen, hysterische mensen, paniekverkopen, kapitale villa`s te koop voor 1.5 ton, dat soort zaken?
Ik vermoed dat de meubelboulevards dit jaar op tweede Paasdag ook weer zeer goed bezocht wordenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 10:19 schreef Noedie het volgende:
En toch was de NVM open huizendag zéér goed bezocht!
Dat heet gewenning. In het begin van een gebeurtenis is er altijd extreem veel aandacht voor. Daarna ebt dat langzaam maar zeker weg omdat de betreffende situatie 'normaal' wordt.quote:Ook de media hoor je inmiddels al iets minder negatief over de financiele crisis. Waar je eerst geen tv of radio aan kon zetten zonder te horen dat het land instortte, hoor je inmiddels al minder over de financiele neergang. Er beginnen zelf alweer een beetje positieve verhalen naar buiten te komen!
Zo simplistisch zit het toch echt niet in elkaar. We hebben namelijk te maken met het in elkaar zakken van een systeem dat zijn winsten en welvaart voornamelijk haalde uit lenen en enorme schulden maken. Die schulden zullen vroeg of laat moeten worden ingelost. En helaas... die tijd is nu aangebroken.quote:Of deze verhalen ook 100% juist zijn doet er vervolgens niet helemaal toe, maar als je het volk enkel angst inboezemd, dan zullen ze inderdaad de hand op de knip houden. Is de media positief, dan zal men ook langzamerhand weer geld uit gaan geven.
Het is dus gewoon afwachten totdat de eerste mensen weer beginnen met kopen. En het is beslist niet ondenkbaar dat dit zo langzamerhand weer gaat gebeuren!
http://www.rtl.nl/(/finan(...)prijzen_vs_dalen.xmlquote:laatst gewijzigd: 31-03-2009 15:54
Huizenprijzen VS blijven in recordtempo dalen: -19%
De huizenprijzen in de Verenigde Staten zijn in januari opnieuw in recordtempo gedaald.
-19%
De prijzen van eensgezinswoningen zakten met 19% ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde Standard & Poor's/Case Shiller-index. Die meet de huizenprijzen in twintig grootstedelijke gebieden in de VS.
Sterker dan verwacht
De huizenprijzen daalden bovendien iets sterker dan verwacht. Door Reuters gevraagde analisten hielden rekening met een afname met 18,6%. Een maand eerder kelderden de huizenprijzen al met 18,5% op jaarbasis. Dat was toen de sterkste daling ooit.
Ik vrees dat dit niet alleen bij de UK blijft.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:51 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/(/finan(...)prijzen_vs_dalen.xml
Mijn god, wat een landslide.-19% in één jaar tijd, en dat is dan gemiddeld.
Ik hoop niet dat we dat hier ook mee gaan maken, zo erg, want dan is half Nederland de klos.
De US.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:54 schreef henkway het volgende:
[..]
Ik vrees dat dit niet alleen bij de UK blijft.
Veel fokkers zitten er wel op te hopenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 16:51 schreef Lemmeb het volgende:
Ik hoop niet dat we dat hier ook mee gaan maken, zo erg, want dan is half Nederland de klos.
Nou, een enkeling misschien. Mensen die geld klaar hebben staan om in te stappen, maar tot die tijd ook prima wonen.quote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:07 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
Veel fokkers zitten er wel op te hopen
Of zij die hopen dat we na deze crisis een realistisch monetair en financieel stelsel gaan krijgenquote:Op dinsdag 31 maart 2009 17:10 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nou, een enkeling misschien. Mensen die geld klaar hebben staan om in te stappen, maar tot die tijd ook prima wonen.
Dat is dan de groep die als eerste de prijs zal moeten verlagen als ze hun huis (moeten) verkopen.quote:Op maandag 30 maart 2009 23:39 schreef henkway het volgende:
[..]
tenzij er nog wat bedrijven failliet gaan en de eersten met het hele gezin de bijstand in glijden, de WW stelt niet veel meer voor tegenwoordig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |