abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67591212
Maar even wat anders. Stel je hebt een voorlopig koopcontract onder voorbehoud van het bouwtechnisch keuringsrapport. Uit deze keuring blijkt dat er op de korte termijn +/- 10.000 euro aan kosten gemaakt moeten worden voor achterstallig onderhoud. Is het logisch en redelijk om van de kopers te eisen dat zij deze kosten op zich nemen? Deze kosten zijn nooit eerder ter sprake gekomen.
pi_67591341
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 20:56 schreef Devz het volgende:
Maar even wat anders. Stel je hebt een voorlopig koopcontract onder voorbehoud van het bouwtechnisch keuringsrapport. Uit deze keuring blijkt dat er op de korte termijn +/- 10.000 euro aan kosten gemaakt moeten worden voor achterstallig onderhoud. Is het logisch en redelijk om van de kopers te eisen dat zij deze kosten op zich nemen? Deze kosten zijn nooit eerder ter sprake gekomen.
Eisen is natuurlijk een groot woord. Als je het huis wilt hebben kom je er vast in overleg wel uit

En anders zie je van de koop af
  dinsdag 31 maart 2009 @ 21:05:29 #278
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_67591545
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 20:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nu de prijzen zo hard onderuit gaan en de vooruitzichten zo slecht zijn, hoeveel % zouden jullie nu onder de prijs bieden, 50-60%?
In dat geval zou ik dat de makelaar van dienst vooraf alvast melden. Scheelt 2 ritjes naar het huis. Beter voor het milieu enzo.
pi_67591763
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 20:53 schreef Devz het volgende:

[..]

Ik zou geld toe vragen, je bewijst die mensen immers een dienst door ze van hun vaste hypotheekkosten af te helpen.
Pffff.... ik heb ook al aangeboden een bailout te geven aan de spermabank, teveel liefdadigheid op één dag gaat zelfs mij te ver
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_67591929
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 19:26 schreef Lemmeb het volgende:

Maak je niet druk. Je hebt geen eigen huis, dus zit je goed.

Natuurlijk niet vergeten om even huur- en zorgtoeslag aan te vragen vanwege lagere inkomsten.
Mijn huur kan ik nog wel betalen, maar waarschijnlijk zal ik wel de Ferrari in de verkoop moeten doen. Probleem is wel dat ik dan met een lege vitrinekast blijf zitten
I'll sing you a lullaby.
pi_67592061
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 20:59 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Eisen is natuurlijk een groot woord. Als je het huis wilt hebben kom je er vast in overleg wel uit

En anders zie je van de koop af
Van de koop af zien is natuurlijk niet de bedoeling. Maar 10k aan extra kosten waar verder niks over gezegd is ben ik ook niet echt blij mee. Inderdaad eerst maar eens kijken of we er onderling uit kunnen komen. Ik vroeg me alleen of hoe dit meestal geregeld wordt, is vast niet de eerste keer dat zo'n soort situatie voor komt.
  dinsdag 31 maart 2009 @ 21:25:06 #282
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_67592336
Daarom heb je er toch een voorbehoud in gezet?
pi_67592448
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 21:17 schreef Devz het volgende:

Van de koop af zien is natuurlijk niet de bedoeling. Maar 10k aan extra kosten waar verder niks over gezegd is ben ik ook niet echt blij mee. Inderdaad eerst maar eens kijken of we er onderling uit kunnen komen. Ik vroeg me alleen of hoe dit meestal geregeld wordt, is vast niet de eerste keer dat zo'n soort situatie voor komt.
Het doel van het bouwtechnisch keuringsrapport is juist het vaststellen van de technische staat van de woning. Als blijkt dat er gebreken zijn lijkt het mij dat je de verkoper hier mee confronteert. Dit is zeker een sterk punt in de onderhandeling om een lagere prijs te bedingen, anders zul je nl. zelf deze extra kosten moeten maken. Ik zou ze proberen te verhalen op de verkoper in de vorm van een lagere koopsom. Scheelt ook nog eens in overdrachtsbelasting. Waarschijnlijk kun je op dit moment ook nog wel een leuke offerte krijgen voor het herstelwerk bij een lokale aannemer of doe het zelf als je dat kan.
I'll sing you a lullaby.
pi_67593338
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 17:30 schreef Doc het volgende:
Dat is dan de groep die als eerste de prijs zal moeten verlagen als ze hun huis (moeten) verkopen.

Dat betekent dus tevens dat er een heel groot deel van huizenbezitters niet als eerste massaal hun prijzen in de uitverkoop doen. De groep die wil doorstromen kan wachten tot er huizen goedkoper worden voordat ze hun huizenprijzen verlagen. En dat is precies wat ik zeg. Dus bedankt voor je bevestiging van mijn opmerking.
Het is wel handig hierbij te bedenken dat de huizenmarkt en dus de prijzen in Nederland bepaald worden door zo'n 150.000 tot 200.000 transacties per jaar. Dan heb je dus geen massaal in de uitverkoop doen nodig om toch al snel een grote aanpassing te zien. Voor de rest heb je nog een groep die niet door werkloosheid maar om andere redenen zijn huis in de verkoop moet zetten, echtscheiding zijnde daar een van.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 31 maart 2009 @ 22:11:37 #285
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67594374
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 19:39 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Jij hebt geen vrienden, familie?

Maar de kans dat iemand z'n huur niet meer kan betalen acht ik in deze tijden minder groot dan dat iemand z'n hypotheek niet meer kan betalen. De klappen vallen nu vooral in de bovenkant van de middenklasse. Bij de babyboomers die in eeuwigdurende voorspoed zijn gaan geloven of jongeren met een hoog inkomen die een veel te duur huis hebben aangeschaft en die nu worden ontslagen.
Er zijn ook talloze mensen die hypotheken hebben die aardig onder de gemiddelde huurprijs liggen hoor. Vooral de babyboomers die 20 jaar geleden een hyptotheek gescoord en nog 10 te gaan hebben die zijn behoorlijk goedkoop uit. De huurders in de vrij sector met >1000 pm zijn vele malen duurder uit.
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  Moderator dinsdag 31 maart 2009 @ 22:14:47 #286
236264 crew  capricia
pi_67594519
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 22:11 schreef Doc het volgende:

[..]

Er zijn ook talloze mensen die hypotheken hebben die aardig onder de gemiddelde huurprijs liggen hoor. Vooral de babyboomers die 20 jaar geleden een hyptotheek gescoord en nog 10 te gaan hebben die zijn behoorlijk goedkoop uit. De huurders in de vrij sector met >1000 pm zijn vele malen duurder uit.

Het 'voordeel' van iets afgelost hebben op je hyp, of overwaarde hebben, is dat ze je niet je huis uitzetten als je niet betaalt omdat je werkloos of zo bent.
Ze hogen enkel je hyp iedere maand op met je achterstallige (rente)betalingen.
Stel dat je 30K overwaarde hebt (volgens de hyp.verstrekker)...dan kun je nog wel even blijven zitten dus...
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 31 maart 2009 @ 22:19:30 #287
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_67594713
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 21:47 schreef watchers het volgende:

[..]

Het is wel handig hierbij te bedenken dat de huizenmarkt en dus de prijzen in Nederland bepaald worden door zo'n 150.000 tot 200.000 transacties per jaar. Dan heb je dus geen massaal in de uitverkoop doen nodig om toch al snel een grote aanpassing te zien. Voor de rest heb je nog een groep die niet door werkloosheid maar om andere redenen zijn huis in de verkoop moet zetten, echtscheiding zijnde daar een van.
Die groep van scheidende is er altijd al geweest en is niet specifiek nieuw voor de crisis. Die hebben daarnaast nog meer keuzevrijheid. Ik zeg ook niet dat de prijs niet daalt - integendeel. Ik zeg juist dat er een hele groep is die niet als EERSTE daalt (ik had het al vet neergezet, maar nu ook maar eens in hoofdletters). Er is een groep die behalve als verkopers ook (potentiele) kopers in de markt zijn. Als het upgraders zijn, dan zijn die tevreden met een daling, maar zullen niet als EERSTE dalen met de prijs.

Ik herhaal me hier suf geloof ik, maar toch wordt dat blijkbaar niet opgepikt ...
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  dinsdag 31 maart 2009 @ 23:38:44 #288
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_67598007
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 21:14 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Mijn huur kan ik nog wel betalen, maar waarschijnlijk zal ik wel de Ferrari in de verkoop moeten doen. Probleem is wel dat ik dan met een lege vitrinekast blijf zitten
Ach, voor dergelijke speciale uitgaven heb je de Wet Bijzondere Bijstand. Even een briefje schrijven naar de gemeente en het komt allemaal goed.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  Moderator woensdag 1 april 2009 @ 00:18:58 #289
236264 crew  capricia
pi_67599291
Weet niet of deze hier al langs gekomen is:
quote:
Crisisfonds garandeert verkoop huis
ZOETERMEER - De bouwsector schiet kopers van een nieuwbouwhuis te hulp door hun oude huis op te kopen. De bouwers en projectontwikkelaars zetten daarvoor een fonds op van minimaal een half miljard euro.
Dat garandeert de kopers dat hun oude woning binnen drie maanden wordt verkocht. Door die garantie blijft de koper gevrijwaard van dubbele lasten en zal hij eerder geneigd zijn koortsachtig aan dat inkoopgarantiefonds. De ondernemingen zien door de economische crisis de verkoop van nieuwbouwwoningen instorten en vrezen het ontslag van tienduizenden bouwvakkers.

Etc.
Bron
Alles om maar wat beweging in die markt te krijgen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_67601624
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 16:51 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

http://www.rtl.nl/(/finan(...)prijzen_vs_dalen.xml

Mijn god, wat een landslide. -19% in één jaar tijd, en dat is dan gemiddeld.

Ik hoop niet dat we dat hier ook mee gaan maken, zo erg, want dan is half Nederland de klos.
Ik denk dat dat niet te vergelijken is. In amerika heeft de crisis zo hard toegeslagen door de malafide hypo praktijken, dat veel mensen hun huizen verlaten hebben en er dus een mega grote leegstand is en niemand die nog een hypotheek kan krijgen...
Nee hoor ben geen kloon. Gebruikte mijn vorige nickname gewoon niet meer!
pi_67601693
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 20:20 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nu de prijzen zo hard onderuit gaan en de vooruitzichten zo slecht zijn, hoeveel % zouden jullie nu onder de prijs bieden, 50-60%?
Kom op zeg... reageer dan niet!
Als iemand op een willekeurig huis van laten we zeggen 250k een bedag van 150k gaat bieden, dan neem je dat toch niet serieus! Dan kan je de woning beter aanhouden, ook al heb je dan dubbele kosten! Met dat verschil van 100k kan je onderhand 90 maanden hypotheek overbruggen!
pi_67601734
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 20:56 schreef Devz het volgende:
Ligt er denk ik aan wat voor kosten.
Ik heb een eengezinswoning gekocht, waarbij de verkoper altijd tegen de makelaar heeft gezegd dat de CV-ketel in orde was. Later (voor de overdracht) bleek dit niet het geval te zijn.

De verkoper heeft de kosten voor reparatie moeten betalen, omdat hij de plicht had om het euvel te melden. Dit is ook gestaafd bij een jurist en die gaf mij gelijk.
pi_67602474
quote:
Op woensdag 1 april 2009 08:23 schreef Noedie het volgende:

[..]

Kom op zeg... reageer dan niet!
Als iemand op een willekeurig huis van laten we zeggen 250k een bedag van 150k gaat bieden, dan neem je dat toch niet serieus! Dan kan je de woning beter aanhouden, ook al heb je dan dubbele kosten! Met dat verschil van 100k kan je onderhand 90 maanden hypotheek overbruggen!
Ja, dat hoor ik een collega van me ook zeggen, ze kan wel 20.000 euro zakken, maar dan kan ze het ook 7 maanden volhouden voor dat geld, ik zeg, na die 7 maanden is er dus nog steeds hetzelfde probleem
pi_67602553
quote:
Op woensdag 1 april 2009 08:25 schreef Noedie het volgende:

[..]

Ligt er denk ik aan wat voor kosten.
Ik heb een eengezinswoning gekocht, waarbij de verkoper altijd tegen de makelaar heeft gezegd dat de CV-ketel in orde was. Later (voor de overdracht) bleek dit niet het geval te zijn.

De verkoper heeft de kosten voor reparatie moeten betalen, omdat hij de plicht had om het euvel te melden. Dit is ook gestaafd bij een jurist en die gaf mij gelijk.
Aan de andere kant: Als ik de verkoper zou zijn: ik heb geen verstand van cv-ketels en ik zeg ter goeder trouw dat die cv ketel goed is en dat is achteraf niet zo dan heb ik niets misdaan. hoe had ik dat moeten weten?

Ik had na aankoop van mijn huis ook problemen met de cv ketel, pech voor mij maar vond het onredelijk om dat te verhalen op de verkoper

Als de verkoper zegt dat hij van niets weet hoever wil je gaan? Ik zou me gewoon van de domme houden

[ Bericht 8% gewijzigd door Bulletdodger op 01-04-2009 09:16:37 ]
  woensdag 1 april 2009 @ 09:30:31 #295
85962 ioko
I Appear Missing
pi_67602978
quote:
Op woensdag 1 april 2009 09:10 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

Aan de andere kant: Als ik de verkoper zou zijn: ik heb geen verstand van cv-ketels en ik zeg ter goeder trouw dat die cv ketel goed is en dat is achteraf niet zo dan heb ik niets misdaan. hoe had ik dat moeten weten?

Ik had na aankoop van mijn huis ook problemen met de cv ketel, pech voor mij maar vond het onredelijk om dat te verhalen op de verkoper

Als de verkoper zegt dat hij van niets weet hoever wil je gaan? Ik zou me gewoon van de domme houden
Ja, en als je autoverkoper bent en je weet niets van auto's en je verkoopt een wrak aan iemand treft je ook geen blaam .
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_67603014
Heeft iemand zich weleens afgevraagd waarom huizen zo duur zijn dat bijna niemand er een kan kopen zonder een hypotheek af te sluiten, terwijl een dak boven je hoofd wel een eerste levensbehoefte is?
pi_67603019
quote:
Op woensdag 1 april 2009 09:30 schreef ioko het volgende:

[..]

Ja, en als je autoverkoper bent en je weet niets van auto's en je verkoopt een wrak aan iemand treft je ook geen blaam .
inderdaad je hebt als koper een onderzoeksplicht je kunt niet alles op de verkoper afschuiven
pi_67603169
quote:
Op woensdag 1 april 2009 09:10 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

In mijn geval was het zo dat de verkoper zo stom was om te melden tegen ons dat je elke week een filter van de CV-Ketel moet schoon zuigen omdat de ketel er anders mee stopt.
Dit zij hij tegen ons toen we wat metingen kwamen doen en hij er toevallig ook was. Hij heeft toen even een rondje door het huis gelopen met ons.

In dit geval was het dus zo dat de verkoper er van op de hoogte was en dit nooit tijdig gemeld heeft.
Daarnaast kan je aan het euvel op zich ook wel achterhalen of de verkoper het had moeten weten of niet.

Tevens ben ik werkzaam binnen de advocatuur en kan ik dus gratis juridisch advies over dergelijke dingen krijgen, dus daar heb ik toen ook even van geprofiteerd.
pi_67603207
quote:
Op woensdag 1 april 2009 09:32 schreef Bulletdodger het volgende:

[..]

inderdaad je hebt als koper een onderzoeksplicht je kunt niet alles op de verkoper afschuiven

Klopt helemaal. Echter heeft een verkoper ook een meldingsplicht! En die meldingsplicht weegt net iets zwaarder aangezien de verkoper enige tijd in de woning in kwestie geleefd heeft en dus beter op de hoogte is van de status van het huis.
pi_67603278
quote:
Op woensdag 1 april 2009 09:32 schreef holycanoly het volgende:
Heeft iemand zich weleens afgevraagd waarom huizen zo duur zijn dat bijna niemand er een kan kopen zonder een hypotheek af te sluiten, terwijl een dak boven je hoofd wel een eerste levensbehoefte is?
Toen mijn ouders 30 jaar terug hun eerste woning kochten, hadden ze ook een hypotheek nodig hoor!
Het is dus echt niet iets van de laatste jaren. Een woning is gewoon een product met grote aanschafwaarde. Dit is altijd zo geweest. Daarnaast zijn de prijzen inderdaad gigantisch gestegen in die 30 jaar, maarja... mijn ouders verdienden toen ook maar enkele honderden guldens per maand. Tegenwoordig verdien ikzelf al enkele duizenden euro's per maand terwijl ik nu eenzelfde leeftijd heb als mijn ouders toen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')