Gast.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:13 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Atheïsten zijn feitelijk ook gelovigen, alleen geloven zij in HUN EIGEN waarheid en sluiten zich voor alle andere mogelijkheden af.
Kap eens met trollen en ga naar ONZ.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:20 schreef ouderejongere het volgende:
Ik zal het nog eens kort uitleggen:
Gelovigen:
Het oudste boek ter wereld, dat al snel na de eerste mensen op aarde zijn gekomen is geschreven en al die tijd is doorgegeven (=testament) is de waarheid.
Afhankelijk van interpretatie kan dit neerkomen op waarheid, absolute waarheid, of benadering van de waarheid
Wetenschappers:
Verzamelen gegevens en verzinnen een theorie op basis van die gegevens wat de waarheid zou moeten zijn. Als er nieuwe gegevens bekend worden moet de theorie worden bijgesteld en vervalt de oude theorie (die dus de waarheid was).
Omdat er altijd nieuwe ontdekkingen gedaan zullen worden zullen wetenschappers tot het einde der tijden zichzelf blijven tegenspreken.
Dat is Gods schuld natuurlijk.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:13 schreef ouderejongere het volgende:
Atheïsten zijn feitelijk ook gelovigen, alleen geloven zij in HUN EIGEN waarheid en sluiten zich voor alle andere mogelijkheden af.
Dus niet zo onaardig tegen atheïsten, zij zijn ook slechts de de vaten des toorns, tot het verderf toebereid door jouw lankmoedige God.quote:Zo ontfermt Hij Zich dan, diens Hij wil, en verhardt, dien Hij wil. Gij zult dan tot mij zeggen: Wat klaagt Hij dan nog? Want wie heeft Zijn wil wederstaan? Maar toch, o mens, wie zijt gij, die tegen God antwoordt? Zal ook het maaksel tot dengenen, die het gemaakt heeft, zeggen: Waarom hebt gij mij alzo gemaakt? Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken, het ene vat ter ere, en het andere ter onere? En of God, willende Zijn toorn bewijzen, en Zijn macht bekend maken, met vele lankmoedigheid verdragen heeft de vaten des toorns, tot het verderf toebereid; En opdat Hij zou bekend maken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij te voren bereid heeft tot heerlijkheid? — Rom 9:18–23
DNA bestaat uit 4 basenparen, guanine, cytosine, adenine en thymine. Elk leven heeft DNA met elk een eigen specifiek DNA, bestaande uit een code van G, C, A en T.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:14 schreef TC03 het volgende:
[..]
Bron?
[..]
Omdat iets complex is, is het ontworpen?Kan je dat uitleggen?
Ik heb ook biologie gehad, ik ben bekend met het DNA-molecuul. Tevens vroeg ik ook niet naar uitleg hierover, maar toch bedankt. Jij stelt dus dat omdat iets zeer complex is, het niet uit zichzelf kan ontstaan. Een drogreden die nergens op gebaseerd is.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:27 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
DNA bestaat uit 4 basenparen, guanine, cytosine, adenine en thymine. Elk leven heeft DNA met elk een eigen specifiek DNA, bestaande uit een code van G, C, A en T.
Dit zijn 4 codes, een computer werkt met twee codes, 0 en 1.
Ondanks de variëteit in de natuur is toch alles gebaseerd op die 4 basenparen. Het DNA-molecuul kan zichzelf reproduceren (= een exacte kopie van zichzelf maken). De gigantische complexiteit van DNA is te onwaarschijnlijk om zomaar spontaan vanuit het niets te ontstaan, er moet een ontwerper achter zitten.
Ik hoop dat dit een grapje is. Anders kan ik deze drogreden (een statistisch verband toont geen causaal verband aan) wel ontkrachten met een andere statistiek:quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:00 schreef ouderejongere het volgende:
De radicalisering van ongelovigen neemt schrikbarende vormen aan. Het wordt tijd dat er keihard wordt ingegrepen tegen ongelovigen.
Ik heb hier cijfers voor me liggen, van het CBS dus zeer betrouwbaar en verifieerbaar, waaruit blijkt dat er een verband bestaat tussen de stijgende criminaliteit en het aantal ongelovigen in Nederland. Vlak voor de Tweede Wereldoorlog was 50% van Nederland katholiek en 40% protestant en toen had nog bijna niemand een slot op zijn deur, dat was toen nog helemaal niet nodig. Nu is bijna de helft van Nederland ongelovig (bron:CBS) en dagelijks komen 4 mensen om door een misdrijf.
Ik ben microbioloog en in mijn beroepsgroep kom je meer gewone mensen tegen dan atheïsten.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:28 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ik heb ook biologie gehad, ik ben bekend met het DNA-molecuul. Tevens vroeg ik ook niet naar uitleg hierover, maar toch bedankt. Jij stelt dus dat omdat iets zeer complex is, het niet uit zichzelf kan ontstaan. Een drogreden die nergens op gebaseerd is.
Ik zie woorden. Ik zie zinnen. Maar ik zie geen argumenten. Je legt nog steeds dingen uit over het DNA en over de computer, terwijl ik al heb aangegeven dat ik hier genoeg kennis van heb. Voor het gemak zal ik dus even de overbodige zinnen schrappen. Als je mijn post goed had gelezen, had je dit zelf ook kunnen doen. Zo:quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:37 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Ik ben microbioloog en in mijn beroepsgroep kom je meer gewone mensen tegen dan atheïsten.
Het ontwerp is net als met een computer. Een computer kent alleen maar '0' en '1'. Toch kan je er spelletjes op spelen en over het internet surfen.
Het leven is zeer complex, net als een computer, ook het DNA is zeer complex, maar als je het uitschrijft toch eenvoudig ( GTCACTTACGACTCACCGAC... )
Nu staat er:quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:37 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Ik ben microbioloog en in mijn beroepsgroep kom je meer gewone mensen tegen dan atheïsten.
Het ontwerp is net als met een computer. Een computer kent alleen maar '0' en '1'. Toch kan je er spelletjes op spelen en over het internet surfen.
Het leven is zeer complex, net als een computer, ook het DNA is zeer complex, maar als je het uitschrijft toch eenvoudig ( GTCACTTACGACTCACCGAC... )
Ik was eerder.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:32 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ik hoop dat dit een grapje is. Anders kan ik deze drogreden (een statistisch verband toont geen causaal verband aan) wel ontkrachten met een andere statistiek:
[ afbeelding ]
ouderejongere: "de afname van het aantal piraten is de oorzaak van de opwarming van de aarde"
quote:
Okee, ik respecteer je.quote:
HOAX VAN HET JAAR.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:52 schreef ouderejongere het volgende:
dat kan ik omdat ik zelf ook open ben
quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:20 schreef ouderejongere het volgende:
Wetenschappers: Verzamelen gegevens en verzinnen een theorie op basis van die gegevens wat de waarheid zou moeten zijn.
quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:37 schreef ouderejongere het volgende:
in mijn beroepsgroep kom je meer gewone mensen tegen dan atheïsten.
quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:13 schreef ouderejongere het volgende:
quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:00 schreef ouderejongere het volgende:
Ik heb hier cijfers voor me liggen, van het CBS dus zeer betrouwbaar en verifieerbaar, waaruit blijkt dat er een verband bestaat tussen de stijgende criminaliteit en het aantal ongelovigen in Nederland.
quote:Op donderdag 26 maart 2009 21:38 schreef ouderejongere het volgende:
4,4 miljoen katholieken
2,5 miljoen protestanten
Bron?quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:09 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Het zijn juist wetenschappers die elke 5 jaar alle theorieën geheel moeten herzien omdat door nieuwe ontdekkingen hun oude sprookjes niet meer blijken te kloppen.
Dus wetenschappers accepteren feiten wel.quote:Astronomen wisten eerst met redelijke zekerheid de leeftijd van het heelal, tot ze opeens sterrenstelsels ontdekten die veel ouder waren dan het heelal.
Er zijn genoeg voorouders aangetroffen, maar zolang je naar een specifiek individu blijft zoeken kan je net zo goed naar God zoeken.quote:Biologen hadden het BEWIJS dat de mens afstamt van de aap. Nu zeggen diezelfde biologen dat mensen en apen een gemeenschappelijke voorouder hebben, alleen is die voorouder nog nooit ergens aangetroffen.
Integendeel, DNA is uiterst simpel. 4 elementen maar.quote:De complexiteit van het DNA-molecuul, die een quartaire (digitale) code vormt is een van de belangrijkste aanwijzingen dat leven is ontworpen.
Sluit je maar snel aan, voor je gediscrimineerd word.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:49 schreef Scaurus het volgende:
Een atheïstische politieke partij, poeh poeh! De emancipatie van de atheïstische gelovigen neemt grote vormen aan.
Dat is reeds de situatie in Nederland. De Kamer heeft besloten dat artikel 147 W.v.Str. (verbod op smalende godslastering) geschrapt zal worden, kerken e.d. krijgen geen staatssubsidie en al het onderwijs, religieus of openbaar, moet aan dezelfde kwaliteitsnormen voldoen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 20:12 schreef TC03 het volgende:
Een goed atheïstisch geluid zou er eentje zijn die religies in hun waarde laat maar wel het voetstuk weghaalt waar deze op geplaatst zijn. Geen wet die godslastering verbiedt, geen subsidies aan kerken en moskeeën en onderwijs dat voor elke moslim of christen gelijk is.
1566 belde. Het wil zijn gedachtegoed terug.quote:
Nee, dat ben je niet. Een microbioloog zou niet beweren dat DNA 4 basenparen telt. Het zijn er namelijk 2.quote:
True, in Nederland is het ook nog niet zo erg gesteld. Toch gaat er nog zat overheidsgeld naar religie.quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:03 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat is reeds de situatie in Nederland. De Kamer heeft besloten dat artikel 147 W.v.Str. (verbod op smalende godslastering) geschrapt zal worden, kerken e.d. krijgen geen staatssubsidie en al het onderwijs, religieus of openbaar, moet aan dezelfde kwaliteitsnormen voldoen.
Ach, er is wel een leuk topic uitgekomen...quote:Op donderdag 26 maart 2009 00:02 schreef Andries1 het volgende:
[..]
'Tijd voor actief atheïsme!'
Ik ben het niet eens met zijn standpunten maar deze man discrimineert iig niet tussen de verschillende religies net als Wilders.
God zit op een regenboog in de lucht, vrij vertaalt.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 02:31 schreef knowall het volgende:
Mensen die serieus op oppertroll ouderejongere reageren.
Er gaat wel veel lokaal subsidiegeld naar religieuze instanties en activiteiten. Verder is er nog geen besluit dat Art 147 geschrapt gaat worden.quote:Op donderdag 26 maart 2009 23:03 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Dat is reeds de situatie in Nederland. De Kamer heeft besloten dat artikel 147 W.v.Str. (verbod op smalende godslastering) geschrapt zal worden, kerken e.d. krijgen geen staatssubsidie en al het onderwijs, religieus of openbaar, moet aan dezelfde kwaliteitsnormen voldoen.
Ach kom, er staat duidelijk dat dit ludiek is. Een kenmerk van fundamentalisme is juist dat ze elk gevoel voor humor verliezen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 09:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wel religieuze activiteiten omwille van het feit dat het religieuze activiteiten zijn. Wat dat betreft is dit gewoon de atheïstische variant van de SGP of fundamentalistische moslimorganisaties.
Zo lang hij niet uitlegt welk deel van z'n actie precies ludiek is en niet serieus opgevat moet worden ...quote:Op vrijdag 27 maart 2009 08:09 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Ach kom, er staat duidelijk dat dit ludiek is. Een kenmerk van fundamentalisme is juist dat ze elk gevoel voor humor verliezen.
Het verschil is dat Wilders zichzelf serieus neemt en de oprichter van deze partij voor zover ik kan concluderen niet daadwerkelijk gelooft in een verbod op kerken oid. Mijn idee is dat deze partij ook opgericht is om een discussie aan te zwengelen en dat is in het geval van de PVV toch anders. Ik vind de vergelijking dus niet terecht.quote:Op donderdag 26 maart 2009 19:18 schreef Registratiedienst het volgende:
[..]
Discussie aanzwengelen okay, maar niet met onzinnige uitspraken. Ik kan Wilders om die reden ook niet waarderen. Ik vind het prima om over culturele zaken te praten, maar niet als hij het in het belachelijke trekt.
En gelovigen geloven in andermans waarheid?quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:13 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het voor jou te complex is? Als ik nou zeg dat ik DNA juist heel simpel in elkaar vind zitten, is dat dan een argument tegen het bestaan van een god?quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:27 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
DNA bestaat uit 4 basenparen, guanine, cytosine, adenine en thymine. Elk leven heeft DNA met elk een eigen specifiek DNA, bestaande uit een code van G, C, A en T.
Dit zijn 4 codes, een computer werkt met twee codes, 0 en 1.
Ondanks de variëteit in de natuur is toch alles gebaseerd op die 4 basenparen. Het DNA-molecuul kan zichzelf reproduceren (= een exacte kopie van zichzelf maken). De gigantische complexiteit van DNA is te onwaarschijnlijk om zomaar spontaan vanuit het niets te ontstaan, er moet een ontwerper achter zitten.
Daar valt over te discussieren. Ook even naar aanleiding van de genoemde percentages gelovigen.quote:Op donderdag 26 maart 2009 22:52 schreef ouderejongere het volgende:
[..]
Okee, ik respecteer je.
De meeste nieuwe Nederlanders zijn gelovig. Geloof zit vaak heel diep. Dat dit leidt tot segregatie is ook de schuld van Nederlanders. We moeten altijd met elkaar in gesprek blijven.
Je zou zelfs kunnen zeggen: "Het is zo complex, daar kan geen ontwerper achter zitten."quote:Op vrijdag 27 maart 2009 13:42 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Je bedoelt dat het voor jou te complex is? Als ik nou zeg dat ik DNA juist heel simpel in elkaar vind zitten, is dat dan een argument tegen het bestaan van een god?
Dat staat gewoon in het artikel.quote:Op vrijdag 27 maart 2009 10:06 schreef Dichtpiet. het volgende:
[..]
Zo lang hij niet uitlegt welk deel van z'n actie precies ludiek is en niet serieus opgevat moet worden ...
Over die percentages: ik tel als ongelovige, omdat mijn ouders mij niet hebben laten dopen en ik daar zelf ook nog niet aan toegekomen ben, wel houd ik mij de laatste jaren keurig aan de Vastentijd.quote:
quote:De Atheïstisch Seculiere Partij (de ASP)
May 11th, 2009 by Kees
Gastbijdrage: Frans van Dongen, initiatiefnemer ASP
Een aantal leden in vergadering bijeen op 28 maart te Rotterdam hebben besloten een nieuwe politieke partij op te richten:
Wij hebben daar de volgende argumenten voor:
Ten eerste, omdat de religianten steeds verder oprukken. De invloed van religianten op vrijwel alle maatschappelijke vlakken wordt steeds groter: Ze bemoeien zich met vrije zondagen, met abortus, wetenschappelijk onderzoek, wat er in onze musea hangt, welke films eruit mogen komen, hoe ver cabaretiers mogen gaan en ongetwijfeld kunt U nog veel meer voorbeelden bedenken. Ons onderwijs komen we straks op.
Of de te grote macht van de christenen de invloed van de islam onbedoeld groter maakt, bijvoorbeeld in het onderwijs of in de staatsomroep ?
Of dat de christenen in het kielzog van de moslims ook weer een grote mond krijgen ?
We weten het niet.
Feit is, dat het ongelovige deel van de burgerij in de talrijke bestuurslagen, die ons land kent, volledig ondervertegenwoordigd is. Het beste voorbeeld van de zogenaamde ‘kloof’ is natuurlijk het geloof. Aan de Haagse kant van de kloof is bijna iedereen, direct of indirect, met religie bezig. Aan onze kant bijna niemand.
Minister Ter Horst noemt het positieve discriminatie om in bestuursfuncties mensen te benoemen, die tot een groep behoren, die in de betreffende bestuurslaag ondervertegenwoordigd zou zijn. Zo moest bij de politie de chef per se een vrouw zijn. Zou zoiets niet met atheïsten kunnen ?
Het tweede argument is het ‘principe-argument’: In het parlement wordt het religiante geluid veel gehoord; in allerlei soorten, maten, smaken, geuren en kleuren. En het atheïstische geluid ? Niemand ! Oorverdovende stilte ! Sommigen zeggen er af en toe wel iets over, maar niemand zit daar als atheïst, als zodanig. Het is net, alsof we in een staat leven, waar je mag roepen, dat je in kabouters gelooft, maar als je daar niet in gelooft, kun je beter je mond houden; en je mag in ieder geval niet in het bestuur van het Grote Bos.
Het derde argument is, dat het ons niet alleen om het terugdringen van de islam uit bijvoorbeeld het onderwijs gaat, maar dat we alle godsdiensten uit de openbare ruimte willen weren. We willen door middel van partij-politiek duidelijk maken, dat we in tegendeel tot Wilders geen onderscheid maken tussen welke religies dan ook. Complete scheiding van kerk en staat ! Iedereen is vrij om z’n religie uit te oefenen, maar niet op school ! We beroepen ons op de principes van wat professor Israel de Radicale Verlichting noemt (Spinoza, Bayle, Meslier). We nemen alleen genoegen met volledige Scheiding van Kerk en Staat !
Het woord “god”, noch als lettergreep, noch als woord, mag voorkomen noch in de wet, noch in de grondwet. De staat moet overgaan tot een complete ontkenning van alles, wat met religie te maken heeft. U moet hierbij denken aan het Franse L’aicité-model. Religie, iedere religie, blijft dus gerespecteerd, maar alleen in de privé sfeer.
Het vierde argument, het onderwijs, moet apart genoemd worden. Niet één vorm van religie moet in niet één vorm van onderwijs toegestaan worden. Noch op de lagere scholen, noch op de middelbare scholen, noch op de universiteiten. We zullen hiervoor dus niets minder als de grondwet voor moeten veranderen. Politiek werk aan de winkel, want ons huidige onderwijs-systeem is te omschrijven als een vorm van gesubsidieerde apartheid.
Ons vijfde argument is het “Imagine-argument”: Zou het niet prachtig zijn, zou het niet van enorme historische betekenis zijn, en zou het niet tegelijkertijd om te gieren van de lach zijn, als er een parlementariër in de Tweede Kamer zat, al was het er maar één, die het atheïstische geluid liet horen ?
“You may say, I’m a dreamer….”.
In 1922 heeft Vereniging de Vrije Gedachte ook al eens een dergelijke partij opgericht. Ze haalden toen de kiesdeler net niet. Iedereen was toen nog gelovig. Dus dat was erg dapper van deze Vereniging.
Nu leeft iedereen seculier en religie is impopulairder dan ooit. We halen daarom deze keer zeker de kiesdeler en waarschijnlijk meer dan één zetel.
Wilt U ons helpen ?
U kunt helpen met reclame maken (mondeling en schriftelijk), handtekeningen verzamelen en sponsors werven;
Ook kunt U zelf een tientje storten: Rek Nr: 680419292 tnv FC van Dongen te Rijswijk(NB) ovm “ATHEISTISCH SECULIERE PARTIJ”.
Ieder bedrag is welkom.
Het beste helpt U met dingen, die U zelf verzint !
Frans van Dongen
Eindelijk weer een zinnige reden om naar de stembus te gaanquote:
Jaja...quote:Ten eerste, omdat de religianten steeds verder oprukken. De invloed van religianten op vrijwel alle maatschappelijke vlakken wordt steeds groter
(...)
Nu leeft iedereen seculier en religie is impopulairder dan ooit. We halen daarom deze keer zeker de kiesdeler en waarschijnlijk meer dan één zetel.
Laat je ombouwen tot vrouw.quote:Minister Ter Horst noemt het positieve discriminatie om in bestuursfuncties mensen te benoemen, die tot een groep behoren, die in de betreffende bestuurslaag ondervertegenwoordigd zou zijn. Zo moest bij de politie de chef per se een vrouw zijn. Zou zoiets niet met atheïsten kunnen ?
Wat een gelul. Andersdenkenden willen niet dat gelovigen hun sprookjes opdringen. En dat gebeurd wel met drugsverboden en bedenktijd voor abortus.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:22 schreef Montov het volgende:
[..]
Jaja...
[..]
Laat je ombouwen tot vrouw.
Serieus: dit gaat niet stroken met "De staat moet overgaan tot een complete ontkenning van alles, wat met religie te maken heeft." Sowieso weten ze niet wat de scheiding tussen kerk en staat echt inhoudt. Ze willen niet minder religie in de politiek, ze willen meer antireligie. En dat met een toon van "lache joh, een paar pipo's in het parlement". Wat een kneuzenkermis.
Je hebt Montov's punt volledig gemist.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een gelul. Andersdenkenden willen niet dat gelovigen hun sprookjes opdringen. En dat gebeurd wel met drugsverboden en bedenktijd voor abortus.
Het zijn gelovigen die anderen niet een eigen mening gunnen, niet andersom.
Of ik ben het er niet mee eens.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:28 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Je hebt Montov's punt volledig gemist.
Het opdringen van regels is politiek eigen, of mens eigen beter gezegd, en vanuit een overtuiging politiek bedrijven is heel logisch. Daarom is het specifiek richten op religie zo inconsequent: ze willen zelf dat religie geen speciale status meer krijgt van de overheid, maar maar zij gaan daar net zo makkelijk in mee.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 17:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Wat een gelul. Andersdenkenden willen niet dat gelovigen hun sprookjes opdringen. En dat gebeurd wel met drugsverboden en bedenktijd voor abortus.
Het zijn gelovigen die anderen niet een eigen mening gunnen, niet andersom.
Ach welnee, genoeg atheisten die wel rationeel blijven en niet als doel hebben religie in het algemeen af te branden. Ik ben zelf ook atheistisch en ik zie een aantal politieke onderwerpen ook graag veranderd worden die mede tot stand zijn gekomen na eeuwenlange Christenlijke traditie (winkelsluitingstijden bv). Sommige mensen willen op zondag gesloten winkels vanwege religieuze motieven, sommigen willen het vanuit de arbeiders/vakbondsbeweging, maar zou dat echt iets uit moeten maken? Maar bijvoorbeeld godsdienst in het onderwijs vind ik belangrijk; niet als wetenschap of bekering, maar vanwege de grote culturele invloed op de wereld en vanwege een redelijk historisch inzicht op de maatschappij 2000 jaar geleden. Die atheistenpartij vind dat onbespreekbaar, zoals een macho hetero niet graag praat over homoseksualiteit: een dogmatische visie en onzekerheid over de eigen positie.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Of ik ben het er niet mee eens.
Het is standaard reactie op niet-gelovigen die hun mond open doen. Ze worden meteen beschuldigt van anti-theïsme of anderszins intolerantie terwijl het juist de niet-gelovigen zijn die niet getolereerd worden (of in ieder geval hun mening). Blijkbaar zijn we dat zo gewend dat we dat als waarheid zien.
Voor mensen die willen dat religie o% macht en invloed heeft.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 21:40 schreef Boze_Appel het volgende:
Hoe kan je mensen vertegenwoordigen die iets niet hebben (een geloof in een god/goden) en wat ook het enige is wat die mensen verbind: het niet.
Onzinnig idee voor een partij.
De partij vertegenwoordigt mensen die verbonden worden door hun afkeer van (de invloed op besluitvorming van) religie.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 21:40 schreef Boze_Appel het volgende:
Hoe kan je mensen vertegenwoordigen die iets niet hebben (een geloof in een god/goden) en wat ook het enige is wat die mensen verbind: het niet.
Onzinnig idee voor een partij.
Je hebt het nu over maatschappijleer, niet over godsdienstonderwijs in religieuze zin.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 21:16 schreef Montov het volgende:
[..]
Het opdringen van regels is politiek eigen, of mens eigen beter gezegd, en vanuit een overtuiging politiek bedrijven is heel logisch. Daarom is het specifiek richten op religie zo inconsequent: ze willen zelf dat religie geen speciale status meer krijgt van de overheid, maar maar zij gaan daar net zo makkelijk in mee.
[..]
Ach welnee, genoeg atheisten die wel rationeel blijven en niet als doel hebben religie in het algemeen af te branden. Ik ben zelf ook atheistisch en ik zie een aantal politieke onderwerpen ook graag veranderd worden die mede tot stand zijn gekomen na eeuwenlange Christenlijke traditie (winkelsluitingstijden bv). Sommige mensen willen op zondag gesloten winkels vanwege religieuze motieven, sommigen willen het vanuit de arbeiders/vakbondsbeweging, maar zou dat echt iets uit moeten maken? Maar bijvoorbeeld godsdienst in het onderwijs vind ik belangrijk; niet als wetenschap of bekering, maar vanwege de grote culturele invloed op de wereld en vanwege een redelijk historisch inzicht op de maatschappij 2000 jaar geleden. Die atheistenpartij vind dat onbespreekbaar, zoals een macho hetero niet graag praat over homoseksualiteit: een dogmatische visie en onzekerheid over de eigen positie.
Als Atheïst moet je wel omdat de gelovigen, vaak met de bijbel in de hand, allerlei wetten bedenken waarmee ze andersdenkenden beperken in hun doen en laten. Wat hypocriet om dan te zeggen dat Atheïsten dat niet moeten doen. Een erg hindoeïstische opstellingquote:Als atheist zie ik religie als een overtuiging zoals zovelen. Een setje enigszins gestructureerde meningen en standpunten, met een wat langere geschiedenis dan andere georganiseerde stromingen. En die stromingen zijn net zo divers als het atheisme. Het is veel te simplistisch om gelovigen over 1 kam te scheren ("Het zijn gelovigen die anderen niet een eigen mening gunnen"), en het is redelijk nutteloos om in de kamer te gaan zitten als atheist, als zodanig. Het atheistische geluid? Een door vaccuum niet te horen oerknal misschien. Qua politieke opvattingen kan atheisme varieren van communisme tot liberalisme, en volgens mij zijn er genoeg atheisten in de politiek die op hun manier invulling willen geven aan de maatschappij.
Dat is als zeggen dat je wilt dat liberalisme of socialisme geen invloed en macht heeft.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 21:44 schreef Tribalist het volgende:
[..]
Voor mensen die willen dat religie o% macht en invloed heeft.
Dus ? Nederland is een seculier land maar oude seculieren (pvda etc) zijn dat blijkbaar vergeten.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:08 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Dat is als zeggen dat je wilt dat liberalisme of socialisme geen invloed en macht heeft.
wat is een seculier land?quote:Op dinsdag 12 mei 2009 22:13 schreef Tribalist het volgende:
[..]
Dus ? Nederland is een seculier land maar oude seculieren (pvda etc) zijn dat blijkbaar vergeten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |