Plus dat over 20 jaar de HRA is afgeschaft.quote:Op maandag 23 maart 2009 21:28 schreef dutch_renter het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, dat is een van de redenen waarom ik denk dat huizen over 20 jaar goedkoper zullen zijn dan nu.
Mwah, zulke appartementen zijn nu al bijna niet te betalen...quote:Op maandag 23 maart 2009 21:30 schreef LXIV het volgende:
De LT-vooruitzichten voor slecht-onderhouden jaren-70 woningen zijn in ieder geval slecht. Luxe appartementen, op een centrale locatie gelegen en vlakbij OV en andere voorzieningen, daar zal de vraag nog wel van toenemen.
In Japan zijn huizen en grond veel schaarser dan in NL.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:59 schreef dewaal het volgende:
En toch is de dip maar tijdelijk in de huizenmarkt. Misschien 5% max en daarna gaan we gewoon verder stijgen. Er is nog steeds een grote schaarste aan huizen.
Ik ken ook een aantal voorbeelden van industrie die voor 2009 nog helemaal volzitten (orders uit 2007/2008, grote technische installaties) maar die de afgelopen half jaar niets verkocht hebben en dus voor 2010 een compleet lege orderportefeuille hebben. Aan zaken als werktijdverkorting van Donner hebben ze dus (nu) geen ene moer, ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:41 schreef LXIV het volgende:
Ook hoor ik dat veel bedrijven hun orderportefeuilles drastisch hebben zien teruglopen, en dat daar inkrimping van het personeelsbestand ook overwogen wordt. Let wel, niet uit de krant maar uit eerste hand.
Dat roept de overheid al jaren, resultaat is dat er nog meer regels bijgekomen zijnquote:Op maandag 23 maart 2009 14:37 schreef ioko het volgende:
Mmm, ze moeten wel. De lasten (in tijd en geld) moeten met 25% afnemen.
Zoals ik al schreef: in het echte bedrijfsleven, daar waar normaal gesproken het grote geld wordt verdiend, slaat de crisis momenteel hard toe. Maar daar zullen juristen, artsen, verpleegkundigen en leraren voorlopig nog weinig van merken.quote:Op maandag 23 maart 2009 20:48 schreef SeLang het volgende:
Ik kreeg vorige week een mailtje van een manager personeelszaken van het bedrijf waar ik vorig jaar ontslag nam: Ze is nu zelf ontslagen vanwege de crisis.
Overigens zijn ze nu bezig met onslagronde nummer 3 sinds ik ben vertrokken (minder dan een jaar geleden).
Ik werkte voor een bedrijf die sinds eind 2007 geen enkele order meer binnen heeft gekregen, we konden nog nieuwe producten ontwikkelen, maar tot op heden geen enkele klant. Ik zit vanaf volgende week thuis, ga me maar eens inschrijven voor een cursus bloemschikkenquote:Op maandag 23 maart 2009 21:58 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik ken ook een aantal voorbeelden van industrie die voor 2009 nog helemaal volzitten
Precies, ik ken al enkele mensen die snel gevlucht zijn naar de (semi)-overheidssector, maar dat feestje gaat natuurlijk niet eeuwig duren. Het bedrijfsleven en vooral de industrie krijgt momenteel enorme klappenquote:Op maandag 23 maart 2009 22:00 schreef Lemmeb het volgende:
Zoals ik al schreef: in het echte bedrijfsleven, daar waar normaal gesproken het grote geld wordt verdiend, slaat de crisis momenteel hard toe. Maar daar zullen juristen, artsen, verpleegkundigen en leraren voorlopig nog weinig van merken.
Hoe zien de relatieve getallen er nu uit.quote:Op maandag 23 maart 2009 18:07 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Het leuke is dat uit de geschiedenis blijk dat mensen altijd slimmer denken te zijn dan de vorige generaties... Tot ze volledig op hun bek gaan natuurlijk...
[ afbeelding ]
http://www.huizenmarkt-ze(...)zullen-scherp-dalen/
Vanaf de zomer, dan gaat het faillissementen regenenquote:Op maandag 23 maart 2009 22:09 schreef SeLang het volgende:
Dit bevestigt het beeld dat ik al had: de echte shit gaan we pas in de loop van dit jaar en daarna krijgen.
ja, bedrijven waar het nu al slecht gaat stonden er voor de crisis ook al slecht voor imho.quote:Op maandag 23 maart 2009 22:16 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Vanaf de zomer, dan gaat het faillissementen regenen
Hoeft niet per se. Iemand die ik ken werkt voor een bedrijf dat fabrieken ontwerpt voor oliemaatschappijen etc. Eind vorig jaar zaten er nog een aantal hele grote orders aan te komen van over de hele wereld en zag de toekomst er nog zonnig uit. Inmiddels zijn al die orders gecancelled en is zo'n beetje de helft van het personeel de laan uitgestuurd.quote:Op maandag 23 maart 2009 22:32 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
ja, bedrijven waar het nu al slecht gaat stonden er voor de crisis ook al slecht voor imho.
Klopt, maar dat zijn industrieen die al sinds mensenheugenis conjunctuurgevoelig zijn (grote industrie).quote:Op maandag 23 maart 2009 22:37 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Hoeft niet per se. Iemand die ik ken werkt voor een bedrijf dat fabrieken ontwerpt voor oliemaatschappijen etc. Eind vorig jaar zaten er nog een aantal hele grote orders aan te komen van over de hele wereld en zag de toekomst er nog zonnig uit. Inmiddels zijn al die orders gecancelled en is zo'n beetje de helft van het personeel de laan uitgestuurd.
Sommige bedrijfstakken zijn gewoon extreem conjunctuurgevoelig.
Hoe wil je de bedrijfsvoering aanpassen dan? Dat kan alleen maar als je mensen ontslaat. Dat is wat er nu gebeurt. Let wel het bedrijf waar ik voor werk bestaat al 15 jaar, kent zijn up en downs, in goede tijden bouw je je reserves op in slechte tijden eet je daar van. Maar als de vraag plotseling kompleet wegvalt voor een periode van misschien wel 2 jaarquote:Op maandag 23 maart 2009 22:40 schreef Richie_Rich het volgende:
Klopt, maar dat zijn industrieen die al sinds mensenheugenis conjunctuurgevoelig zijn (grote industrie).
Probleem van de laatste jaren is echter dat bijna niemand meer dacht dat de laagconjunctuur kwam dus werd daar de bedrijfsvoering op aangepast.
Dta plaatje lijkt me heel realistisch. Zowel realistisch wat betreft de verloop van 'events', als wel realistisch wat betreft de huizen prijzen. Het lijkt me realistischer dan te verwachten dat de huizenprijs binnen een jaar 20% zakt. De daling zal zeker het eerste jaar juist geleidelijk zijn: om twee redenen - het aantal mensen dat moet verkopen zal nog beperkt kunnen zijn, en ten tweede omdat nu verkopers nog moeten wennen aan lagere prijzen. Ik heb iemand gesproken die het huis te koop heeft staan.Ze zei " ik zou wel gek zijn omde prijs nu naar beneden te gooien" en vanuit haar oogpunt heeft ze gelijk: ze zit in principe goed en om haar heen is de huizenprijs ook nog niet echt substantieel gedaald. Maar als de prijzen in z'n algemeen zullen dalen zal zij ook dalen omdat als "upgrader" het dan aantrekkelijker wordt iets te kopen. Ze koopt dan goedkoper, en dus is het minder erg goedkoper te verkopen. Maar zolang dat niet gebeurt en iedereen wacht gebeurt er weinig.quote:Op maandag 23 maart 2009 18:07 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Het leuke is dat uit de geschiedenis blijk dat mensen altijd slimmer denken te zijn dan de vorige generaties... Tot ze volledig op hun bek gaan natuurlijk...
[ afbeelding ]
http://www.huizenmarkt-ze(...)zullen-scherp-dalen/
quote:Op maandag 23 maart 2009 23:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Hoe wil je de bedrijfsvoering aanpassen dan? Dat kan alleen maar als je mensen ontslaat. Dat is wat er nu gebeurt. Let wel het bedrijf waar ik voor werk bestaat al 15 jaar, kent zijn up en downs, in goede tijden bouw je je reserves op in slechte tijden eet je daar van. Maar als de vraag plotseling kompleet wegvalt voor een periode van misschien wel 2 jaar![]()
Dat is voldoende om de meeste bedrijven de das om te doen Mr. Rich
Dat, en de huizenmarkt is totaal niet liquide, en zal dus altijd traag bewegen.quote:Op maandag 23 maart 2009 23:16 schreef Doc het volgende:
[..]
Dta plaatje lijkt me heel realistisch. Zowel realistisch wat betreft de verloop van 'events', als wel realistisch wat betreft de huizen prijzen. Het lijkt me realistischer dan te verwachten dat de huizenprijs binnen een jaar 20% zakt. De daling zal zeker het eerste jaar juist geleidelijk zijn: om twee redenen - het aantal mensen dat moet verkopen zal nog beperkt kunnen zijn, en ten tweede omdat nu verkopers nog moeten wennen aan lagere prijzen. Ik heb iemand gesproken die het huis te koop heeft staan.Ze zei " ik zou wel gek zijn omde prijs nu naar beneden te gooien" en vanuit haar oogpunt heeft ze gelijk: ze zit in principe goed en om haar heen is de huizenprijs ook nog niet echt substantieel gedaald. Maar als de prijzen in z'n algemeen zullen dalen zal zij ook dalen omdat als "upgrader" het dan aantrekkelijker wordt iets te kopen. Ze koopt dan goedkoper, en dus is het minder erg goedkoper te verkopen. Maar zolang dat niet gebeurt en iedereen wacht gebeurt er weinig.
Het opbouwen van reserves is voor veel bedrijven al een utopie, zelfs in een hoogconjunctuur, concurrentie jeweetz. We zijn niet allemaal van de vette vreters zoals de bankiers en verzekeraarsquote:Op maandag 23 maart 2009 23:42 schreef Richie_Rich het volgende:
Ik heb het niet over ontslagen, maar over het bijna omvallen bedrijven. Als dat nu al gebeurt dan zat er overduidelijk al iets niet helemaal goed. Of te weinig reserves opgebouwd, of verouderd, of weet ik veel wat. De crisis is effectief nog geen half jaar bezig.
En wellicht valt de vraag weg voor de komende 2 jaar, dat zal inderdaad een serieus probleem zijn voor de meeste bedrijven. Maar voor de meeste bedrijven is dat (nog) geen realiteit. Pas tegen jaarwisseling 2010 zal dat opkomen.
Wat ik met bedrijfsvoering bedoelde was dat het hoogconjunctuur als 'standaard' werd ervaren en een evt mindere omzet op werd gevangen door reserves inperken of ontslagen.
Die crisis is in Noord-Amerika al veel langer bezig. Meer dan een jaar geleden was er daar al recessie. Drie keer raden waar de meeste orders voor dit soort bedrijven vandaan komen.quote:Op maandag 23 maart 2009 23:42 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Ik heb het niet over ontslagen, maar over het bijna omvallen bedrijven. Als dat nu al gebeurt dan zat er overduidelijk al iets niet helemaal goed. Of te weinig reserves opgebouwd, of verouderd, of weet ik veel wat. De crisis is effectief nog geen half jaar bezig.
Volgens mij is Duitsland nog steeds grootste handelspartner in deze en de VS is al langer een no-no zone ivm de lage dollar. Maar goed, daar gaat het me helemaal niet om.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:04 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Die crisis is in Noord-Amerika al veel langer bezig. Meer dan een jaar geleden was er daar al recessie. Drie keer raden waar de meeste orders voor dit soort bedrijven vandaan komen.
Sommigen hier denken er veel te makkelijk over. "Als het slecht gaat, dan zal het wel aan die bedrijven liggen." "En als er mensen ontslagen worden, dan zal het vast wel aan die mensen zelf hebben gelegen."
Je moet eens aan hem vragen hoe het voelt om op de top van de markt ingestapt te zijnquote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:18 schreef xenobinol het volgende:
Mijn broer heeft een collega die vorige week de hele week huilie deed om het feit dat hij voor zijn woning in het nieuwbouw project 15k meer heeft betaald dan de laatste kopers. Hij kocht de woning een half jaar geleden, nu staan de rest van de woningen te koop voor 15k minder, janken dat hij doet, is niet eerlijk
Met hoogconjunctuur heeft het vaak niet eens te maken, veel bedrijven zijn al aardig uitgehold door de concurrentieslag. Dus zelfs in een hoogconjunctuur valt er geen 'dikke' winst te halen om de magere jaren te kunnen compenseren. Natuurlijk is het heel riskant om je als bedrijf van slechts enkele grote klanten afhankelijk te maken, als die wegvallen val je zelf mee om. Maar met name transportbedrijven zijn heel kwetsbaar, er zijn er gewoon teveel van, de concurrentie is moordend en de brandstofprijs hoog (laatste maanden weer wat lager). Als er een beetje vraag wegvalt, dan gaan er meteen een paar omvallen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:19 schreef Richie_Rich het volgende:
Punt wat ik juist wilde maken is dat de hoogconjuncturen als normaal werden gezien, en als het wat minder gaat het als een dipje wordt beschouwd. Dit in plaats van zowel de plus als min afzonderlijk te zien.
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 00:18 schreef xenobinol het volgende:
Mijn broer heeft een collega die vorige week de hele week huilie deed om het feit dat hij voor zijn woning in het nieuwbouw project 15k meer heeft betaald dan de laatste kopers. Hij kocht de woning een half jaar geleden, nu staan de rest van de woningen te koop voor 15k minder, janken dat hij doet, is niet eerlijk
Dus jij vind het getuigen van een goed economisch inzicht om er van uit te gaan dat de prijzen voor een bepaald product eeuwig zullen blijven stijgen met percentages die hoger zijn dan de inflatie?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:08 schreef ioko het volgende:
Toch jammer dat door deze samenscholing van doemdenkers er weinig nuance meer te bespeuren is. Jullie praten elkaar na en hoewel ik het fundamenteel met een aantal meningen (want dat zijn het) oneens ben, heb ik weinig zin om er tegenin te gaan. Helemaal als de toon is dat iedereen met een andere mening een sukkel is die weigert na te denken.
Het vreemde is dat mensen die uitgaan van een daling als doemdenkers beschouwd worden. Waarom eigenlijk? Wonen is toch een primaire levensbehoefte. We staan toch ook niet te juichen als het brood in tien jaar tijd drie keer zo duur wordt?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:08 schreef ioko het volgende:
Toch jammer dat door deze samenscholing van doemdenkers er weinig nuance meer te bespeuren is. Jullie praten elkaar na en hoewel ik het fundamenteel met een aantal meningen (want dat zijn het) oneens ben, heb ik weinig zin om er tegenin te gaan. Helemaal als de toon is dat iedereen met een andere mening een sukkel is die weigert na te denken.
Waarom kan dan niemand op mijn eerder gestelde vraag/opmerking een antwoord geven , als wonen een primaire behoefte is waarom zitten de woonlasten niet in onze inflatiecijfers verwerkt dan?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:17 schreef LXIV het volgende:
Het vreemde is dat mensen die uitgaan van een daling als doemdenkers beschouwd worden. Waarom eigenlijk? Wonen is toch een primaire levensbehoefte. We staan toch ook niet te juichen als het brood in tien jaar tijd drie keer zo duur wordt?
Bedankt dat je precies aangeeft wat ik bedoel. Er is in dit topic NIEMAND die dit ontkent.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:12 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Dus jij vind het getuigen van een goed economisch inzicht om er van uit te gaan dat de prijzen voor een bepaald product eeuwig zullen blijven stijgen met percentages die hoger zijn dan de inflatie?
http://www.woonnieuws.nl/(...)ning-trekt-sterk-aanquote:Belangstelling voor koopwoning trekt sterk aan
Print artikel Geplaatst op: 24 maart 2009 - 08:10
De belangstelling voor koopwoningen is de laatste weken sterk toegenomen. Het dieptepunt werd medio december van het vorig jaar bereikt, sindsdien neemt de vraag naar koopwoningen weer toe. Dat blijkt uit onderzoek van de website Woonnieuws.nl. Door de sterke stijging is de belangstelling weer bijna op het niveau van september 2008, het moment dat de kredietcrisis begon.
Vorige maand lag de vraag nog 26 % lager dan normaal, in maart is dit nog maar 13 %. "Er is momenteel duidelijk sprake van snel herstel" zegt woordvoerder Rob Keijzer van de website Woonnieuws.nl. "Makelaars doen weer meer bezichtigingen en zelfs het woord 'verkocht' keert langzaam weer terug in het straatbeeld". Recent meldde Makelaarsland, de grootste makelaar van Nederland, al dat het aantal verkopen weer toeneemt. Eigenaar Jeroen Stoop: "Op dit moment trekt het bij ons dermate aan dat wij weer personeel aan het werven zijn."
Het onderzoek van Woonnieuws lijkt in tegenstrijd met recente cijfers van het CBS, die een scherpe daling van de huizenprijzen en het aantal verkopen laten zien. Volgens Keijzer is dit niet het geval: "Het aantal daadwerkelijke verkopen nog ver achter ligt ten opzichte van een jaar geleden. Het herstel is nog pril en er zijn nog veel huizenbezitters die zich - terecht - grote zorgen maken. Maar er is winst in vergelijking tot de afgelopen maanden: de consument komt weer in beweging." Zowel makelaarsvereniging LMV, samen met website Huislijn.nl, als makelaarsvereniging NVM spelen er op in door op zaterdag 28 maart veel te koop staande huizen op te stellen.
Woonnieuws peilde de vraag op de woningmarkt met behulp van een applicatie die registreert hoe vaak met Google gezocht wordt naar koopwoningen. De actuele gegevens werden vergeleken met de zoekactiviteit in dezelfde periode in de vijf voorgaande jaren. "Zo wordt het mogelijk om veranderingen in de woningmarkt direct te signaleren." Volgens Keijzer is dat belangrijk voor woonconsumenten: "Met deze gegevens zien we nu dat de teruggang van de woningmarkt eigenlijk al in oktober 2007 is begonnen. Pas rond de zomer van 2008 waren de eerste tekenen terug te zien in de cijfers van de NVM en het Kadaster. In oktober 2008 brachten zij dalende huizenprijzen naar buiten en werden woonconsumenten pas echt geïnformeerd. Toen was voor veel huizenkopers het kwaad al geschied. Met grote gevolgen: extreem lange verkooptijden, dubbele woonlasten en een sterke toename van executieverkopen. Onze nieuwe marktindicator gaat dit in de toekomst voorkomen."
Om de inflatie lager te laten lijken. Of de woonlasten daadwerkelijk meer stijgen of niet verschilt per jaar natuurlijk, maar gemiddeld kun je voor de maandlasten op hypotheken stellen dat die (voor nieuwe gevallen) sneller stijgen dan de inflatie.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:28 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom kan dan niemand op mijn eerder gestelde vraag/opmerking een antwoord geven , als wonen een primaire behoefte is waarom zitten de woonlasten niet in onze inflatiecijfers verwerkt dan?
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:35 schreef ioko het volgende:
[..]Woonnieuws peilde de vraag op de woningmarkt met behulp van een applicatie die registreert hoe vaak met Google gezocht wordt naar koopwoningen[..]
http://www.woonnieuws.nl/(...)ning-trekt-sterk-aan
Waarom zou je dat onderzoek niet serieus nemen, terwijl het hier de tendens lijkt te zijn dat al die negatieve grafiekjes wel serieus genomen worden!?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:38 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]. Ik vraag me meteen af in hoeverre ik dat onderzoek nog serieus kan nemen.
Anyway, het is wel goed om te horen dat er mensen worden aangenomen. Maar ik ben eigenlijk minder geïnteresseerd in het aantal verkochte huizen, alswel in de prijzen daarvan.
Dat staat inderdaad in het artikel, het gaat zelfs nog niet eens over huisverkopen! Verkopen blijven laag al trekken ze wel aan in verhouding met vorige maand.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:38 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]. Ik vraag me meteen af in hoeverre ik dat onderzoek nog serieus kan nemen.
Anyway, het is wel goed om te horen dat er mensen worden aangenomen. Maar ik ben eigenlijk minder geïnteresseerd in het aantal verkochte huizen, alswel in de prijzen daarvan.
De huurprijzen zijn ver achtergebleven bij de koopprijzen. Bij ons in ieder geval. Ik huur nu (omdat ik vanwege mijn werk veel moet verhuizen) voor een bedrag van 560 euro. Bij ons in de straat staan exact dezelfde huizen te koop voor 379K (met een iets grotere tuin). Die kosten dus 420K incl. KK. Alles inclusief kost zo'n woning je zeker zo'n 1200 euro per maand, inclusief OZB, HRA, verzekeringen, onderhoud. Minstens. Dan zit er toch een discrepantie tussen die prijzen? Dat moet dan toch rechtgetrokken worden?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:36 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Om de inflatie lager te laten lijken. Of de woonlasten daadwerkelijk meer stijgen of niet verschilt per jaar natuurlijk, maar gemiddeld kun je voor de maandlasten op hypotheken stellen dat die (voor nieuwe gevallen) sneller stijgen dan de inflatie.
De huurprijzen stijgen al jaren meer dan de inflatie. Tenminste, dat is mijn gevoel elk jaar weer als ik de brief krijg.
Ik neem een onderzoek op basis van google resultaten per definitie niet serieus. Een gedegen onderzoek (bijv. de stijging in de VS van gisteren) neem ik wel serieus.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:59 schreef Noedie het volgende:
[..]
Waarom zou je dat onderzoek niet serieus nemen, terwijl het hier de tendens lijkt te zijn dat al die negatieve grafiekjes wel serieus genomen worden!?
Het lijkt wel alsof enkel de negatieve berichtgeving als waarheid wordt gezien, maar dat de positieve berichtgeving als "onzin" wordt afgedaan...
Dat terwijl ook op de FP het volgende staat: "De verkoop van bestaande woningen in Amerika steeg met 5,1 procent op maandbasis, de grootste procentuele stijging sinds juli 2003."
Zoals ik aangaf, het is een gevoel van mij. Meer niet.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 10:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
De huurprijzen zijn ver achtergebleven bij de koopprijzen. Bij ons in ieder geval. Ik huur nu (omdat ik vanwege mijn werk veel moet verhuizen) voor een bedrag van 560 euro. Bij ons in de straat staan exact dezelfde huizen te koop voor 379K (met een iets grotere tuin). Die kosten dus 420K incl. KK. Alles inclusief kost zo'n woning je zeker zo'n 1200 euro per maand, inclusief OZB, HRA, verzekeringen, onderhoud. Minstens. Dan zit er toch een discrepantie tussen die prijzen? Dat moet dan toch rechtgetrokken worden?
Bovendien vind ik de stijgingen wel meevallen. 1,2% vorig jaar. En dat is dan het wettelijke maximum.
Heb nu ff tijd om hier op te reagerenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 09:30 schreef ioko het volgende:
[..]
Bedankt dat je precies aangeeft wat ik bedoel. Er is in dit topic NIEMAND die dit ontkent.
Ik vind het gewoon jammer dat er niet een wat genuanceerdere discussie ontstaat. Als iemand een grafiekje laat zien waarin de daling in de jaren 80 letterlijk wordt overgenomen om de huidige daling weer te geven en iedereen roept meteen dat een daling van 50% nu inderdaad is ingezet is dan is dat volgens mij een mening. Het IS namelijk nog niet zover. Het fijne van een mening is dat er over te discussieren valt. Nu is hier een cluster ontstaan van een groepje mensen die elke discussie afkapt.
Ok, duidelijk. Ik woord beledigen heb ik niet gebruikt, maar mensen worden wel degelijk door een aantal 'doemdenkers' als achterlijk weggezet wanneer ze een afwijkende mening vertonen. Ik vind het ook erg goed dat er eens kritisch naar de huizenprijzen wordt gekeken, die mijns inziens te hoog zijn. Echter, wat ik al aangaf ik mis de nuance. Deze hoeft echt niet altijd aanwezig te zijn, een beetje zwart-wit helpt vaak om een en ander te verduidelijken.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 10:25 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Heb nu ff tijd om hier op te reageren
Het probleem dat we momenteel ervaren is dat deze crisis uniek is in de geschiedenis. Net als de depressie, de oliecrisis en de crisis van de jaren 80. Het enige dat je serieus kan doen, is parallellen trekken tussen de situaties.
De grafiek over de grachtenpanden is enkel representatief om aan te tonen dat de huizenprijzen in NL (mogelijk) niet realistisch zijn. Daar kun je niets uit extrapoleren idd.
Verder is het inderdaad onzin om te beweren dat een bepaald percentage daling een feit zal zijn. Je kan hooguit zeggen dat het met zo veel % zou moeten dalen en dat beargumenteren.
En genuanceerde discussie over de huizenmarkt is in Nederland niet mogelijk helaas. Dit komt doordat beide kanten van de stelling teveel geloven in het eigen gelijk.
De huizenbezitters (generaliserend natuurlijk) geloven in de stijging van de prijzen. De andere kant houdt vol dat het zo niet door kan gaan.
Het enige dat we hier kunnen doen is de toon van de discussie beschaafd houden en zo goed mogelijk onze punten voorzien van argumenten. Dit geldt voor beide kanten.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet inzie hoe ik mensen beledigd zou hebben, maar wil zeker zeggen dat dit nooit mijn bedoeling is geweest. Ik tracht enkel, met argumenten en meningen, aan te tonen waar mijn visie ligt en waarom.
Je overdrijft. Maar ze worden inderdaad niet serieus genomen, omdat ze hun mening totaal niet kunnen overbouwen. Men kan zich gewoon niet voorstellen dat de huizenprijzen dalen, aangezien de mensen jarenlang is wijsgemaakt dat huizenprijzen alleen maar als een speer omhoog kunnen (en nooit meer omlaag).quote:Op dinsdag 24 maart 2009 10:48 schreef ioko het volgende:
[..]
Ok, duidelijk. Ik woord beledigen heb ik niet gebruikt, maar mensen worden wel degelijk door een aantal 'doemdenkers' als achterlijk weggezet wanneer ze een afwijkende mening vertonen.
Ik ben het met je eens, het moet worden rechtgetrokken. 560 euro lijkt me behoorlijk weinig voor een huis met een verkoopwaarde die je zo beschrijft.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 10:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
De huurprijzen zijn ver achtergebleven bij de koopprijzen. Bij ons in ieder geval. Ik huur nu (omdat ik vanwege mijn werk veel moet verhuizen) voor een bedrag van 560 euro. Bij ons in de straat staan exact dezelfde huizen te koop voor 379K (met een iets grotere tuin). Die kosten dus 420K incl. KK. Alles inclusief kost zo'n woning je zeker zo'n 1200 euro per maand, inclusief OZB, HRA, verzekeringen, onderhoud. Minstens. Dan zit er toch een discrepantie tussen die prijzen? Dat moet dan toch rechtgetrokken worden?
Bovendien vind ik de stijgingen wel meevallen. 1,2% vorig jaar. En dat is dan het wettelijke maximum.
Maar geldt dit niet beide kanten op? Ik ben beslist geen econoom ofzo hoor, dus kan best zijn dat ik onzin uitkraam, maar je zegt zelf dat "wij" onze mening totaal niet kunnen onderbouwen. Maar kunnen jullie dat wel dan?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:02 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Je overdrijft. Maar ze worden inderdaad niet serieus genomen, omdat ze hun mening totaal niet kunnen overbouwen. Men kan zich gewoon niet voorstellen dat de huizenprijzen dalen, aangezien de mensen jarenlang is wijsgemaakt dat huizenprijzen alleen maar als een speer omhoog kunnen (en nooit meer omlaag).
Ja. Zie eerder in dit topic en alle voorgaande topics. Maar het kenmerk van gelovigen is nu eenmaal dat ze rationele argumenten tegen hun geloof niet als zodanig herkennen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:26 schreef Noedie het volgende:
[..]
Maar geldt dit niet beide kanten op? Ik ben beslist geen econoom ofzo hoor, dus kan best zijn dat ik onzin uitkraam, maar je zegt zelf dat "wij" onze mening totaal niet kunnen onderbouwen. Maar kunnen jullie dat wel dan?
Nee, zij baseren dit voornamelijk op de exorbitante prijsontwikkeling van de afgelopen 20 jaar (t.o.v. de inflatie) en op de sterk afgenomen vraag van dit moment. De plaatjes en theorieën van economen zijn alleen maar bedoeld ter ondersteuning.quote:Waar de zgn "doemdenkers" mee komen zijn leuke grafiekjes en theorieen van economen (?) die zeggen dat de huizenmarkt flink zullen dalen. Zij basseren dit op gebeurtenissen uit het verleden, uit statistieken uit heel andere landen (USA?) en wellicht hun "theoretische kennis" van het vakgebied.
Bij de WBV's van tilburg kun je toch heel behoorlijke huizen huren voor dat bedrag zelfs in het toekomstige ghetto genaamd reeshofquote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:11 schreef moz het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, het moet worden rechtgetrokken. 560 euro lijkt me behoorlijk weinig voor een huis met een verkoopwaarde die je zo beschrijft.
Voor 560 euro huur je bij ons een kippenhok. Kippenhokken kosten bij ons een stuk minder dan 379K.
Overigens, ik zie het in mijn regio allemaal niet zo'n vaart lopen (Tilburg, vinexwijk). De verkopen lopen wat achter, de prijzen echter zie ik niet dalen. Ik moet het allemaal nog zien
Hoe kom je er bij dat het halve land failliet zou gaan als de huizenprijzen met 50% dalen? Een daling van waarde op een product is totaal irrelevant, tot het product op de markt gezet wordt om verkocht te worden.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:26 schreef Noedie het volgende:
[..]
Maar geldt dit niet beide kanten op? Ik ben beslist geen econoom ofzo hoor, dus kan best zijn dat ik onzin uitkraam, maar je zegt zelf dat "wij" onze mening totaal niet kunnen onderbouwen. Maar kunnen jullie dat wel dan?
Waar de zgn "doemdenkers" mee komen zijn leuke grafiekjes en theorieen van economen (?) die zeggen dat de huizenmarkt flink zullen dalen. Zij basseren dit op gebeurtenissen uit het verleden, uit statistieken uit heel andere landen (USA?) en wellicht hun "theoretische kennis" van het vakgebied.
Maar als we praktisch kijken... In NL zijn de huizenprijzen tot op heden nog niet echt gedaalt. Landelijk gezien is er pas een daling geweest van 0.5%. Aan de andere kant is het zeker zo dat de verkopen achterblijven, maar uit onderzoek A blijkt dat deze aantrekt, terwijl onderzoek B juist weer probeert te bewijzen dat het steeds slechter wordt.
Het wordt dan de vraag wie heeft er gelijk!? De optimisten onder ons die niet gelijk bij de pakken neer gaan zitten en vertrouwen blijven houden in de aantrekkende markt? Of de doemdenkers die er vanuit gaan dat de markt gaat instorten en het halve land failliet gaat (dat is immers wat er gebeurt als de huizenprijzen dusdanig dalen zoals hier eerder beschrevenis).
Dan ga ik er voor het gemak er maar even vanuit dat het halve land niet failliet kan/mag gaan dus dat dit niet zal gebeuren en dat er wellicht een minimale daling in de huizenprijzen zal komen, of dat deze gewoon een tijdje (lees: wat langere tijd) stabiel blijven.
Maar daar hebben de banken (samen met onze overheid) helaas wel zwaar aan meegewerkt want als je een hypotheek nam die je aflost tijdens de loopduur was je dief van je eigen portemenee.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:07 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Enkel de mensen die zo stom zijn geweest om een aflossingsvrije hypo te nemen en niets in te lossen tijdens de looptijd hebben een echt probleem. Zij verdienen het dan ook. Een lening nemen en dan niet inlossen is naar mijn mening het stomste wat je kan doen.
O, dat de banken flink hebben meegewerkt aan de situatie zul je waarschijnlijk niemand horen ontkennen. Daarentegen bestaat er ook nog altijd zoiets als "eigen verantwoordelijkheid". Als je wordt aangeboden dat je niets hoeft in te lossen op een lening, mag je jezelf wel ff achter de oren krabbelen om te denken of dat wel slim is.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar daar hebben de banken (samen met onze overheid) helaas wel zwaar aan meegewerkt want als je een hypotheek nam die je aflost tijdens de loopduur was je dief van je eigen portemenee.
Zoals ik al vaker gesteld heb HRA is zijn doel voorbij geschtoten omdat mensen alleen nog maar naar het nu kijken en vinden dat ze niets hoeven af te lossen. HRA mag in mijn optiek alleen nog maar gelden voor hypotheken die ook echt daadwerkelijk gedurende de looptijd afgelost worden. Dan zouden we ook niet zo'n bizarre stijging van huizenprijzen gezien hebben in nederland.
Maar het kabinet gaat dat afpakken door verdere verhoging van het eigen woning forfaitquote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]Zoals ik al vaker gesteld heb HRA is zijn doel voorbij geschoten omdat mensen alleen nog maar naar het nu kijken en vinden dat ze niets hoeven af te lossen. HRA mag in mijn optiek alleen nog maar gelden voor hypotheken die ook echt daadwerkelijk gedurende de looptijd afgelost worden. Dan zouden we ook niet zo'n bizarre stijging van huizenprijzen gezien hebben in nederland.
Uiteindelijk komt een woning altijd weer in de verkoop, dus zijn er veel mensen die dan dus een groot probleem zullen hebben. Tevens is de aflossingsvrije hypo nog altijd één van de meest populaire hypotheekvormen, dus eigenlijk geef je hier dus zelf al aan dat NL dan een zeer groot probleem heeft en er (ten opzichte van "normale tijden" veel mensen failliet zullen gaan.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:07 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Hoe kom je er bij dat het halve land failliet zou gaan als de huizenprijzen met 50% dalen? Een daling van waarde op een product is totaal irrelevant, tot het product op de markt gezet wordt om verkocht te worden.
Enkel de mensen die zo stom zijn geweest om een aflossingsvrije hypo te nemen en niets in te lossen tijdens de looptijd hebben een echt probleem. Zij verdienen het dan ook. Een lening nemen en dan niet inlossen is naar mijn mening het stomste wat je kan doen.
Mwah, dat ligt eraan wanneer je gekocht hebt. Als je ongeveer 5 jaar geleden gekocht zou hebben, aflossingsvrij, dan heb je nog een redelijke overwaarde op je woning zitten...hier iets van 40 of 50% of zo..quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:07 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
[..]
Die vorm is het populairst bij mensen die huizen kopen die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Eerlijk gezegd heb ik geen medelijden met mensen die zodanig op de pof leven.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:26 schreef Noedie het volgende:
[..]
Uiteindelijk komt een woning altijd weer in de verkoop, dus zijn er veel mensen die dan dus een groot probleem zullen hebben. Tevens is de aflossingsvrije hypo nog altijd één van de meest populaire hypotheekvormen, dus eigenlijk geef je hier dus zelf al aan dat NL dan een zeer groot probleem heeft en er (ten opzichte van "normale tijden" veel mensen failliet zullen gaan.
Ja, daar, maar in de meeste gebieden is het niet zo'n feest. Daar zijn de prijzen niet zo hard gestegen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Mwah, dat ligt eraan wanneer je gekocht hebt. Als je ongeveer 5 jaar geleden gekocht zou hebben, aflossingsvrij, dan heb je nog een redelijke overwaarde op je woning zitten...hier iets van 40 of 50% of zo..
Volgens mij zijn er niet zoveel hypotheken die 100% aflossingsvrij zijn. Veel hypotheken hebben wel een aflossingsvrij gedeelte, maar vaak iets van 50% of zo. De andere helft is bijv. een spaarhypotheek.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:26 schreef Noedie het volgende:
[..]
Uiteindelijk komt een woning altijd weer in de verkoop, dus zijn er veel mensen die dan dus een groot probleem zullen hebben. Tevens is de aflossingsvrije hypo nog altijd één van de meest populaire hypotheekvormen, dus eigenlijk geef je hier dus zelf al aan dat NL dan een zeer groot probleem heeft en er (ten opzichte van "normale tijden" veel mensen failliet zullen gaan.
Toch wel iets van 20/30% in 5 jaar of zo, volgens mij. Dat was nou net die bubbel toch?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:37 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja, daar, maar in de meeste gebieden is het niet zo'n feest. Daar zijn de prijzen niet zo hard gestegen.
Nee, niet overal. In de meeste gebieden maar iets van 30% in 9 jaar.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Toch wel iets van 20/30% in 5 jaar of zo, volgens mij. Dat was nou net die bubbel toch?
In de VS kan je weglopen van je huis als je het niet meer kan opbrengen dat lukt in nederland niet zomaar.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:36 schreef rvlaak_werk2 het volgende:
Als dat hard lijkt, moet je die mensen zelf eens horen over hoe men in de VS omgaat met leningen.
30% in 9 jaar?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:41 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, niet overal. In de meeste gebieden maar iets van 30% in 9 jaar.
De bubbel zit vooral op plaatsen waar de huizenprijzen extreem hard gestegen zijn, zoals in Amsterdam. Die bubbel gaat dus ook het hardste leeglopen. Dat zal overigens ook een vertekend beeld geven met betrekking tot de rest van de huizenprijzen.
Nee, niet echt, want bijvoorbeeld in Amsterdam zijn de huizenprijzen in dezelfde tijd meer dan 100% gestegen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:43 schreef capricia het volgende:
[..]
30% in 9 jaar?
Dat is dan maar ietsjes meer dan de inflatie...valt wel mee dan, die bubbel.
Ja, in Amsterdam enzo. Maar jij had het over 30% in 9 jaar in de meeste gebieden. En dat is dus niet ver boven de inflatie.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:45 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Nee, niet echt, want bijvoorbeeld in Amsterdam zijn de huizenprijzen in dezelfde tijd meer dan 100% gestegen.
Er is gewoon een enorme tweedeling tussen gebieden waar de huizenprijzen enorm hard zijn gestegen (>100%) en daar waar dat niet het geval is. Als je daar een gemiddelde van neemt kom je dus veel te hoog uit in vergelijking met de inflatie. Logisch toch?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, in Amsterdam enzo. Maar jij had het over 30% in 9 jaar in de meeste gebieden. En dat is dus niet ver boven de inflatie.
Aan de andere kant: als er afgelopen november tegen jou was gezegd dat de huizenprijzen in februari 2009 nog gewoon zijn gestegen t.o.v. die van oktober 2008 (begin van de financiële crisis), wat had je dan gezegd?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:37 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ja. Zie eerder in dit topic en alle voorgaande topics. Maar het kenmerk van gelovigen is nu eenmaal dat ze rationele argumenten tegen hun geloof niet als zodanig herkennen.
[..]
Nee, zij baseren dit voornamelijk op de exorbitante prijsontwikkeling van de afgelopen 20 jaar (t.o.v. de inflatie) en op de sterk afgenomen vraag van dit moment. De plaatjes en theorieën van economen zijn alleen maar bedoeld ter ondersteuning.
De vraag gaat overigens alleen nog maar verder afnemen als de economische crisis op stoom komt. Mensen hier denken dat de crisis al bijna over is, maar ze vergissen zich. Zoiets heeft tijd nodig, we zijn pas net begonnen.
Dus in jouw optiek blijven de meeste gebieden wel stabiel omdat die rond de inflatie gestegen zijn. Maar in Amsterdam e.d. gaan ze hard dalen. Dan zal dus de gemiddelde daling over heel Nederland wel meevallen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 12:56 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Er is gewoon een enorme tweedeling tussen gebieden waar de huizenprijzen enorm hard zijn gestegen (>100%) en daar waar dat niet het geval is. Als je daar een gemiddelde van neemt kom je dus veel te hoog uit in vergelijking met de inflatie. Logisch toch?
Nee, als het economisch echt downhill gaat, dan krijg je een flinke undershoot.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus in jouw optiek blijven de meeste gebieden wel stabiel omdat die rond de inflatie gestegen zijn. Maar in Amsterdam e.d. gaan ze hard dalen. Dan zal dus de gemiddelde daling over heel Nederland wel meevallen.
Amsterdam eindelijk omlaag, werd hoog tijd.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 14:13 schreef djac1 het volgende:
huizen -11 %
http://www.at5.nl/artikelen/14378/huizenprijs-11
is de recessie tog ergens goed vooor.................
..........vooor mensen waarbij het nog geen kredietcrisis is....
Waarschijnlijk had ik je niet geloofd. Maar aan de andere kant, had ik ook verwacht dat de crisis veel sneller en harder door zou gaan dan nu het geval.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 13:02 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Aan de andere kant: als er afgelopen november tegen jou was gezegd dat de huizenprijzen in februari 2009 nog gewoon zijn gestegen t.o.v. die van oktober 2008 (begin van de financiële crisis), wat had je dan gezegd?
Jawel hoor. Het is gewoon systeemkunde, waarbij ook sentiment en psychologische factoren mee moeten worden genomen bij de inputsignalen.quote:
Dus geen exacte wetenschap: even uit wiki:quote:Op dinsdag 24 maart 2009 15:35 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jawel hoor. Het is gewoon systeemkunde, waarbij ook sentiment en psychologische factoren mee moeten worden genomen bij de inputsignalen.
quote:# Natuurwetenschappen, ook exacte wetenschappen, bètawetenschappen of positieve wetenschappen genoemd, zijn gebaseerd op natuurwetten en theorieën, die falsifieerbaar zijn door experimentele toetsing, de wetenschappelijke methode. Voorbeelden zijn biologie, natuurkunde, technische wetenschappen en vaak ook de formele wetenschappen.
# Sociale wetenschappen, ook gammawetenschappen genoemd, zijn maatschappij- en gedragswetenschappen zoals sociologie, economie en rechtsgeleerdheid.
Jawel hoor, wel exacte wetenschap. Het is vrij goed falsifieerbaar. De problemen ontstaan pas als je wilt weten waarom een bepaald sentiment de overhand heeft of waarom psychologie werkt zoals het werkt. Maar daar gaat economie niet over.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 15:57 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dus geen exacte wetenschap: even uit wiki:
[..]
http://www.spitsnieuws.nl(...)ng_amsterdam_11.htmlquote:Woning Amsterdam -11%
De gemiddeld verkochte woning in Amsterdam is 11% goedkoper dan vorig jaar.
Uit een onderzoek blijkt dat het aantal verkochte woningen met 22% is gedaald, aldus AT5. In de populaire gebieden blijft de prijs nog wel enigszins overeind, maar daarbuiten gaat het hard naar beneden.
Hmmm, jammer dat ze niet iets meer onderbouwing geven van de cijfers (geloof het bericht wel, hoor).quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:30 schreef Hanoying het volgende:
[..]
http://www.spitsnieuws.nl(...)ng_amsterdam_11.html
En als je voorspellingen wilt doen. Wat in de natuurkunde prima gaat, maar met de economie toch een stuk lastiger is.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jawel hoor, wel exacte wetenschap. Het is vrij goed falsifieerbaar. De problemen ontstaan pas als je wilt weten waarom een bepaald sentiment de overhand heeft of waarom psychologie werkt zoals het werkt. Maar daar gaat economie niet over.
Het aantal mensen dat gelooft dat de huizenprijs blijft stijgen zeer beperkt is hier in dit topic. Zelfs sjabba de opperpositivo van dit topic denkt dat niet. Ik heb het idee dat eigenlijk iedereen wel denkt dat het dalen gaat. De vraag is alleen hoe veel en hoe snel en voor hoe lang. Ik geloof de negativoos ook niet dat de huizenprijs binnen een jaar 20% gedaald is, maar tegen de 10% acht ik nog wel mogelijk. Realistischer lijkt me zo rond de 5% in 2009 (1 jan - 31 dec). Wat er daarna gebeurt is lastig te voorspellen aangezien het voor een heel heel groot deel afhangt van de diepte en de duur van de crisis. Ik acht het zeker mogelijk dat over een periode van 5 jaar de huizenprijs meer dan 40% zakt. Maar of dat gebeurt is geen 100% zekerheid. De enige reden waarom ik zou hopen dat dat niet gebeurt is omdat ik denk dat die daling gepaard zal gaan met een stevige crisis periode - die volgens mij wel aannemelijk is. Wat betreft de huizenprijs zou ik - als huis/hypotheekeigenaar - een dergelijke daling geen probleem vinden.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 11:02 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Je overdrijft. Maar ze worden inderdaad niet serieus genomen, omdat ze hun mening totaal niet kunnen overbouwen. Men kan zich gewoon niet voorstellen dat de huizenprijzen dalen, aangezien de mensen jarenlang is wijsgemaakt dat huizenprijzen alleen maar als een speer omhoog kunnen (en nooit meer omlaag).
Basale kennis van marktwerking (vraag, aanbod en prijsvorming) en van de gevolgen van economische krimp lijkt totaal te ontbreken. Men gelooft dat het niet omlaag kan en dus is iedereen die dit geloof naar het land der fabelen verwijst voor hen een leugenachtige ketter die op de brandstapel moet.
Dat laatste maakt op die non-believers echter geen enkele indruk. De feiten spreken immers voor zich: de huizenmarkt zit op haar top en kan vanaf nu, gecorrigeerd voor inflatie, de eerstkomende tijd alleen nog maar omlaag. Het enige wat de prijzen op nominale basis nog zou kunnen redden is een gierende inflatie, maar daar is niemand bij gebaat.
Bericht is vannochtend al gepost.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 17:21 schreef corus het volgende:
De belangstelling voor koopwoningen is de laatste weken sterk toegenomen. Het dieptepunt werd medio december van het vorig jaar bereikt, sindsdien neemt de vraag naar koopwoningen weer toe. Dat blijkt uit onderzoek van de website Woonnieuws.nl. Door de sterke stijging is de belangstelling weer bijna op het niveau van september 2008, het moment dat de kredietcrisis begon.
http://www.woonnieuws.nl/(...)ning-trekt-sterk-aan
quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:35 schreef Doc het volgende:
[..]
Het aantal mensen dat gelooft dat de huizenprijs blijft stijgen zeer beperkt is hier in dit topic. Zelfs sjabba de opperpositivo van dit topic denkt dat niet.
Ja echt hoor, auw auw hou op....quote:Op maandag 23 maart 2009 20:24 schreef Lemmeb het volgende:
[..]volgens mij heb ik hier een gevoelige snaar geraakt...
De huizenprijzen is geen economie dat is een markt.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 16:15 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Jawel hoor, wel exacte wetenschap. Het is vrij goed falsifieerbaar. De problemen ontstaan pas als je wilt weten waarom een bepaald sentiment de overhand heeft of waarom psychologie werkt zoals het werkt. Maar daar gaat economie niet over.
De huizenprijzen worden bepaalt door de markt bedoel zal je bedoelen. De markt stagneert, de recessie krijgt stevig voet aan de grond. De prijzen gaan dalenquote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:30 schreef Sjabba het volgende:
De huizenprijzen is geen economie dat is een markt.
Dat bedoel ik. En inderdaad de huizenprijzen zullen meegaan met de betaalbaarheid. Ik schat overigens niet in dat de lonen zullen halveren of 30% terug zullen lopen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 20:34 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De huizenprijzen worden bepaalt door de markt bedoel zal je bedoelen. De markt stagneert, de recessie krijgt stevig voet aan de grond. De prijzen gaan dalennet als ons salaris
Je geeft het zelf al aan, hier staan de schulden open omdat je dan HRA geniet.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:02 schreef dutch_renter het volgende:
Ïk vind dit wel een interessante:
UIt de Telegraph over de UK
"According to the annual world retail banking report from Cap Gemini, Unicredit and EFMA, mortgage lending has "exceeded reasonable limits" with the volume of debt running at 86pc of GDP – or about £1,200bn. The report recommended 60pc as a sustainable upper level."
In NL hebben we het over 120% van ons GDP en absoluut bijna de helft van het totaal in de UK! Misschien niet helemaal te vergelijken, omdat tegenover veel hypotheekschuld spaartegoeden staan vanwege het belastingvoordeel. Maar toch....
50% van de vraagprijs, rightquote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Iedereen zegt dat het niet slim is om nu een woning te kopen. Maar er is geen alternatief in Nederland.! Dit is het grote probleem! Je kan niet huren, (idioot lange wachtlijsten, of belachelijke prijzen en voorwaarden) /. Je moet wel kopen, wil je in Nederland wonen.
Je kan natuurlijk een x-aantal huizen uitkiezen en dan bijvoorbeeld gewoon erg laag bieden en kijken of je beet kunt krijgen (bv starten op 50% van de vraagprijs) Of zou men hier nog niet klaar voor zijn?? Ik zie wel enorm veel prijsdalingen op www.miljoenhuizen.nl (goede site omdat je de hele prijsgeschiedenis van huizen kan zien itt tot bij funda)
Ik overweeg ,ondanks de dalende markt ,ook om iets te kopen, maar hoop door erg scherp te bieden een deel van de verwachte prijsdalingen te kunnen compenseren.
Afhankelijk waar je in Nederland woont. Buiten de Randstad kun je een prima eengezinswoning in een nette buurt huren voor rond de 500 euro. Wachtlijst enkele maanden.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Iedereen zegt dat het niet slim is om nu een woning te kopen. Maar er is geen alternatief in Nederland.! Dit is het grote probleem! Je kan niet huren, (idioot lange wachtlijsten, of belachelijke prijzen en voorwaarden) /. Je moet wel kopen, wil je in Nederland wonen.
Je kan natuurlijk een x-aantal huizen uitkiezen en dan bijvoorbeeld gewoon erg laag bieden en kijken of je beet kunt krijgen (bv starten op 50% van de vraagprijs) Of zou men hier nog niet klaar voor zijn?? Ik zie wel enorm veel prijsdalingen op www.miljoenhuizen.nl (goede site omdat je de hele prijsgeschiedenis van huizen kan zien itt tot bij funda)
Ik overweeg ,ondanks de dalende markt ,ook om iets te kopen, maar hoop door erg scherp te bieden een deel van de verwachte prijsdalingen te kunnen compenseren.
als mensen van het huis afwillen, of als ze het een aantal jaar terug hebben gekocht en gewoon geen verlies willen, waarom zouden ze het dan niet willen verkopen. Niet iedereen is uit op winstbejag? Je kunt ook redeneren dat ze andere nog 5 jaar dubbele lasten hebben en het dan nog steeds voor 50% minder (of zelfs nog minder) moeten verkopen. Als ik het risico neem door nu te kopen, dan zit daar een prijs aan vast. (voorde verkoper) Er staat zoveel te koop dat je dit bij tientallen huizen gewoon kunt proberen in een bepaalde regio.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:43 schreef Devz het volgende:
[..]
50% van de vraagprijs, right
Of het niet slim is om nu een huis te kopen weet ik niet, de onderhandelingspositie van de koper is wel erg sterk en alle mooie praatjes ten spijt, de vraagprijzen zijn nog altijd niet sterk gedaald en de markt lijkt zelfs weer een beetje aan te trekken. Want zoals je zelf al zegt, mensen moeten toch blijven wonen.
Blijf dan nog maar even op de bank zitten. 50% van de vraagprijs is nog lang niet aan de orde. Als het al ooit aan de orde gaat komen. Dream onquote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Je kan natuurlijk een x-aantal huizen uitkiezen en dan bijvoorbeeld gewoon erg laag bieden en kijken of je beet kunt krijgen (bv starten op 50% van de vraagprijs) Of zou men hier nog niet klaar voor zijn?? Ik zie wel enorm veel prijsdalingen op www.miljoenhuizen.nl (goede site (als hij werkt..)omdat je de hele prijsgeschiedenis van huizen kan zien itt tot bij funda)
ik zie vele huizen waar al meer dan 30% van de vraagprijs is afgehaald. Als je het huis vervolgens koopt oor 20% onder de nieuwe vraagprijs zit je al op (bijna) 50% onder de originele vraagprijs. Je kan bivoorbeeld ook zo uitzoeken of mensen met dubbele lasten zitten, reken maar dat die het huis ook wel voor wat minder van de hand willen doen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:51 schreef ioko het volgende:
[..]
Blijf dan nog maar even op de bank zitten. 50% van de vraagprijs is nog lang niet aan de orde. Als het al ooit aan de orde gaat komen. Dream on
De HRA wordt helemaal niet afgeschaft dus dat is totaal niet aan de orde.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:55 schreef freud het volgende:
Ik vraag me ook af wat er met de huurprijzen gaat gebeuren als men de HRA afschaft. Je kan het moreel niet verkopen om de HRA af te schaffen, maar de sponsoring van de huurders wel door te laten gaan. Vergeet ook niet dat niet alle factoren te vergelijken zijn met de VS. In de VS spelen creditcardschulden, en het geen geld meer hebben om flink te commuten mee. Hier ben je door de files wel lang onderweg, maar de afstanden zijn niet schokkend. Ook de prijzen van brandstof zijn niet dermate geweest dat mensen het niet meer rendabel vonden om met de auto naar het werk te kunnen.
Kortom: ik verwacht wel een korte dip, omdat men niet weet hoe de markt zich gaat gedragen, maar na die aftastende fase, denk ik dat er netto weinig gaat gebeuren met de huizenmarkt. Zeker als na de bouwvak de keihard instortende nieuwbouwmarkt voelbaar wordt (die start je ook niet even snel weer op), gaat men zich toch weer wenden naar de bestaande bouw.
My ¤0,02...
Was meer een 'what if...". HRA wordt te vaak los gezien van huursubsidie imo, terwijl het dezelfde regeling is in mijn ogen.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 23:00 schreef Devz het volgende:
[..]
De HRA wordt helemaal niet afgeschaft dus dat is totaal niet aan de orde.
Mwoah, je weet de inhoudelijke getallen niet.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 23:00 schreef henkway het volgende:
Zoek in 186.615 koopwoningen
weer 1000 meer dan drie dagen terug and counting
De markt is nu gewoon nog niet zo dat dit bieden reeel is. Wanneer je een jaar geleden 8 euro bood voor een aandeel ING kreeg je er ook echt geen te pakken.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
als mensen van het huis afwillen, of als ze het een aantal jaar terug hebben gekocht en gewoon geen verlies willen, waarom zouden ze het dan niet willen verkopen. Niet iedereen is uit op winstbejag? Je kunt ook redeneren dat ze andere nog 5 jaar dubbele lasten hebben en het dan nog steeds voor 50% minder (of zelfs nog minder) moeten verkopen. Als ik het risico neem door nu te kopen, dan zit daar een prijs aan vast. (voorde verkoper) Er staat zoveel te koop dat je dit bij tientallen huizen gewoon kunt proberen in een bepaalde regio.
Welke sponsoring? Woningbouwcorporaties bouwen voor een appel en een ei wat huizen en verhuren deze tegen normale prijzen. Niks mis mee toch, de koper wil graag meebetalen aan de lucht in de zeepbel die de huizenmarkt heet, eigen keus toch?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:55 schreef freud het volgende:
Ik vraag me ook af wat er met de huurprijzen gaat gebeuren als men de HRA afschaft. Je kan het moreel niet verkopen om de HRA af te schaffen, maar de sponsoring van de huurders wel door te laten gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |