Precies, gewoon met je bakkes boven de gaspitten. Je merkt het snel genoegquote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:43 schreef Snakey het volgende:
Bovendien zou je het gas moeten horen als er nog een pit openstaat. Dat zou ik eerst even checken.
Met een Zaklantaren, Ome Henkquote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:43 schreef Snakey het volgende:
Bovendien zou je het gas moeten horen als er nog een pit openstaat. Dat zou ik eerst even checken.
quote:Gas, water en elektra
Gaslucht
Als u gas ruikt moet u vuur en vonken vermijden. Zelfs het gebruiken van een lichtschakelaar kan een vonkje veroorzaken. Doe dat dus niet! Zet direct alle deuren en ramen open. Zet uw gasstel, geiser en cv-ketel uit. Als u gas blijft ruiken sluit dan de hoofdkraan in de meterkast en bel het landelijke storingsnummer voor gas en stroom (0800-9009)
Hij/zij is 16 he.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:45 schreef Snakey het volgende:
Ow, ik bedenk me ineens dat er altijd een kraan onder het gasstel zit. Dus als het inderdaad kapot is, kastje onder het gasstel open en die kraan dichtdraaien.
idd dus doe maar niet. in het geval dat het geen HOAX isquote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:46 schreef goeiemoggel het volgende:
Disclaimer: als je dit te laat doet dan kan het effect enigszins averechts zijn.
Als je weet waar de gasmeter in huis is zou ik die dan voor de zekerheid dichtdraaien. Dan zit je wel zonder kachel, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:54 schreef Guitar_93 het volgende:
Ja ik leef nog, ik heb de ramen en deuren open gezet, maar ik ruik het nog. Ik zie geen slang lopen of een een kraan. Wat kan ik nog meer doen?
Meterkast, afsluiter dichtdraaien.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:54 schreef Guitar_93 het volgende:
Ja ik leef nog, ik heb de ramen en deuren open gezet, maar ik ruik het nog. Ik zie geen slang lopen of een een kraan. Wat kan ik nog meer doen?
De lokale brandweer bellen en de situatie uitleggen, zij weten ongetwijfeld wat je nu het beste kunt doen.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:54 schreef Guitar_93 het volgende:
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:55 schreef DirkZz het volgende:
Vraag anders gewoon even je buurman ofzo.
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:58 schreef mudkipzz het volgende:
Ff rustig worden en een sigaretje opsteken.
Kalmeren dus
dan zeker de hoofdkraan dichtdraaien!!!quote:Op zaterdag 21 maart 2009 19:01 schreef Guitar_93 het volgende:
Moeder net gebeld, zij zei dat ze vanmorgen al iets rook.
Dat dus!quote:Op zaterdag 21 maart 2009 19:02 schreef gateway het volgende:
[..]
dan zeker de hoofdkraan dichtdraaien!!!
Wist ik heul niet !quote:Aan gas is daarom een typische, doordringende geur toegevoegd. Zodat je op tijd wordt gewaarschuwd voor een gaslek of openstaande gaskraan.
Jeugd van tegenwoordigquote:Op zaterdag 21 maart 2009 19:52 schreef Bill_E het volgende:
Hij heeft zich ook speciaal geregistreerd voor dit topic
Je vergeet registreren.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:03 schreef muay-toy het volgende:
TS denkt:"kut ik ruik gas!"
Paniek Paniek! Wat te doen...?
Hmm wat zouden FOK-ers doen????!!
FF vragen...
TS start computer op en opent topic..
wacht op antwoord...
wacht...
En die is gewoon vrolijk van huis gegaan?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 19:01 schreef Guitar_93 het volgende:
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:13 schreef shmoopy het volgende:
[..]
En die is gewoon vrolijk van huis gegaan?
Ja, echt, hoor.quote:
Dat zou er bij de juiste gas/zuurstof verhouding gebeurd zijn.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:03 schreef muay-toy het volgende:
TS denkt:"kut ik ruik gas!"
Paniek Paniek! Wat te doen...?
Hmm wat zouden FOK-ers doen????!!
FF vragen...
TS start computer op en een gigantische explosie volgt.
Da's wel vreemd ja.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:22 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Ja, echt, hoor.
"Goh, ik ruik gas, wat raar. Nou ja, zal wel overgaan als zoonlief vanavond voor het eerst voor zichzelf gaat koken en helemaal alleen thuis is."<---
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:22 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Ja, echt, hoor.
"Goh, ik ruik gas, wat raar. Nou ja, zal wel overgaan als zoonlief vanavond voor het eerst voor zichzelf gaat koken en helemaal alleen thuis is."<---
quote:Written by sting & andy summers
Once that youve decided on a killing
First you make a stone of your heart
And if you find that your hands are still willing
Then you can turn a murder into art
There really isnt any need for bloodshed
You just do it with a little more finesse
If you can slip a tablet into someones coffee
Then it avoids an awful lot of mess
Its murder by numbers, one, two, three
Its as easy to learn as your abc
Murder by numbers, one, two, three
Now if you have a taste for this experience
And youre flushed with your very first success
Then you must try a twosome or a threesome
And youll find your conscience bothers you much less
Because murder is like anything you take to
Its a habit-forming need for more and more
You can bump off every member of your family
And anybody else you find a bore
Because its murder by numbers, one, two, three
Now you can join the ranks of the illustrious
In historys great dark hall of fame
All our greatest killers were industrious
At least the ones that we all know by name
But you can reach the top of your profession
If you become the leader of the land
For murder is the sport of the elected
And you dont need to lift a finger of your hand
Because its murder by numbers, one, two, three
Its as easy to learn as your a, b, c, d, e
Nee.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:39 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Kon je het nóg verder zoeken, Snakey?
We wachten op een topic met de OP: "Hebben jullie ook die knal gehoord?"quote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:44 schreef Miracle_Drug het volgende:
Niemand die aan dit verhaal twijfelt?
Natuurlijk wel.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 20:44 schreef Miracle_Drug het volgende:
Niemand die aan dit verhaal twijfelt?
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 21:38 schreef Hagelkaas het volgende:
Lichtgewonde door gasexplosie in Workum
WORKUM - Door een gasexplosie in het Friese plaatsje Workum is zaterdagavond een dubbel woonhuis vrijwel met de grond gelijkgemaakt. Bij de ontploffing raakte een kind lichtgewond.
NU.nl/Hagen Brandt
Gasexplosie Workum
De explosie vond plaats in de straat de Buterikkers. Volgens de politie zijn de huizen totaal verwoest en was de ravage enorm.
In het ene huis waren vier mensen aanwezig, in het andere niemand. Naar de reden de gasexplosie verricht de technische recherche onderzoek.!!
http://www.nu.nl/algemeen(...)losie-in-workum.html
Spelbrekerquote:Op zaterdag 21 maart 2009 21:42 schreef Maraca het volgende:
GrapjasIn de bron staat vrijdag
omg.. zelfs oktober 2008
Sorry, maar het was gewoon geen leuk grapjequote:
Dat damn sloeg niet op de ontploffing maar op het feit dat ik hetzelfde bericht -maar dan zonder bronvermelding!!- net wilde gaan plaatsen.quote:
grappig man, echt.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 21:49 schreef GewoneMan het volgende:
met een vuurtje zoeken naar de gaslek zoeken! 100% betrouwbaar!
Nou ja, betrouwbaar is het wel. Dat lek komt geheid boven water.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 21:55 schreef Mirjam het volgende:
[..]
grappig man, echt.
hi-fucking-la-risch
Ik dacht, als ik het zonder bronvermelding doe is het bij voorbaat al een hoax.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 21:49 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat damn sloeg niet op de ontploffing maar op het feit dat ik hetzelfde bericht -maar dan zonder bronvermelding!!- net wilde gaan plaatsen.
quote:Op zaterdag 21 maart 2009 22:24 schreef RealZeus het volgende:
[..]
Nou ja, betrouwbaar is het wel. Dat lek komt geheid boven water.
Ja dat kunnen wij toch ook niet ruiken!quote:Op zaterdag 21 maart 2009 21:49 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Dat damn sloeg niet op de ontploffing maar op het feit dat ik hetzelfde bericht -maar dan zonder bronvermelding!!- net wilde gaan plaatsen.
quote:19:13:37 21-03-09 4 BRAN Prio 1 OMS GASEXPLOSIE MUIJDERMANSTRAAT 2 ZWOLLE 745 751
0600806 BRW Zwolle-Hoofdpost ( Lichtkrant )
0600803 BRW Zwolle-Hoofdpost ( Kazernebezetting TS )
0600802 BRW Zwolle-Hoofdpost ( Kazernebezetting Chauffeurs bijz. Voertuigen )
0600045 BRW IJsselland ( Monitorcode )
dan had ze zich moeten wassenquote:Op zaterdag 21 maart 2009 19:01 schreef Guitar_93 het volgende:
Best wel triest dat je mijn reactie edit grappenmaker terwijl je ook lekker zit te baggerenquote:
Laatste post van de TS is van 19:01.quote:19:13:37 21-03-09 4 BRAN Prio 1 OMS GASEXPLOSIE MUIJDERMANSTRAAT 2 ZWOLLE 745 751
quote:Op zondag 22 maart 2009 07:30 schreef swollywood het volgende:
[..]
Laatste post van de TS is van 19:01.
edit: beter topic lezen, staat ie op de vorige bladzijdequote:Op zondag 22 maart 2009 01:22 schreef yosander het volgende:
19:13:37 21-03-09 4 BRAN Prio 1 OMS GASEXPLOSIE MUIJDERMANSTRAAT 2 ZWOLLE 745 751
Een gasexplosie dus.
Die is al geweestquote:Op zondag 22 maart 2009 11:01 schreef Saninl het volgende:
Zouden de ouders ons ook bericht geven wanneer de crematie is?![]()
Ik snap dat jullie tegen downloaden en uploaden zijn, maar vind je dit niet ook een stap te ver?quote:Op zondag 22 maart 2009 11:51 schreef TimKuik het volgende:
Uit betrouwbare bron kan ik melden dat TS dood is.
quote:
http://timkuik.com/2008/1(...)-site-ever/#commentsquote:Op zondag 22 maart 2009 12:07 schreef Maraca het volgende:
[..]
Ik snap dat jullie tegen downloaden en uploaden zijn, maar vind je dit niet ook een stap te ver?
Ben benieuwdquote:Op zondag 22 maart 2009 12:33 schreef Maisnon het volgende:
Snakey gooi er eens even een IP check tegenaan om te kijken of het echt iemand uit zwolle nabij de gasexplosie is
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
wel meer, een stuk of 4quote:Op zondag 22 maart 2009 14:07 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Had ik al gemaakt:
HELP!!!! Ik ruik BAS!!!!
Vrouwen emancipatie tot en met, maar als het erom gaat spannen kiezen ook de vrouwen standaard voor de buurman...quote:Op zaterdag 21 maart 2009 21:46 schreef Mirjam het volgende:
[...] haal er in eerste instantie een buurman bij [...]
Daarvoor kan je de hitte gebruiken die bij die gasexplosie vrij kwamquote:
Dit dus niet doen. God heeft er niets mee te maken nmlk.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 19:06 schreef Snakey het volgende:
[..]
Dat dus!
En god op je blote knietjes danken dat er niks ernstigs is gebeurd...
En we weten ook nog niet of het überhaupt wel heeft geholpenquote:Op zondag 22 maart 2009 17:26 schreef McKillem het volgende:
[..]
Dit dus niet doen. God heeft er niets mee te maken nmlk.
Dat is inderdaad een goed ideequote:Op zondag 22 maart 2009 17:01 schreef Hagelkaas het volgende:
Ik vind die IP-check toch wel een leuk ideetje
liftquote:Op zondag 22 maart 2009 18:38 schreef Bill_E het volgende:
waarschijnlijk is er helemaal niets gebeurt.. Horen we nooit meer iets van Guitar_93 en was het een slappe kloon.
Wel mooi getimed danquote:Op zondag 22 maart 2009 18:38 schreef Bill_E het volgende:
waarschijnlijk is er helemaal niets gebeurt.. Horen we nooit meer iets van Guitar_93 en was het een slappe kloon.
Jaquote:Op zondag 22 maart 2009 19:25 schreef yosander het volgende:
Mensenkinderen nog 'an toe.
Niemand die zelf ook even P2000 checkt, hebben jullie allemaal oogkleppen voor, of...![]()
?
quote:Op zondag 22 maart 2009 21:11 schreef Nieuwschierig het volgende:
Is het niet raadzaam dit topic geheel te deleten aangezien sommige users TS aangeraden hebben met een brandende lucifer naar het lek te gaan zoeken?
Ze zoeken tegenwoordig alles op internet na als er wat gebeurt en er komt geheid gedonder van.
Verstandig??? nou nee. Dood door schuld is wel het minste...quote:Op zondag 22 maart 2009 21:13 schreef quirina het volgende:
[..]
Het is een manier om een lek op te sporen....maar verstandig??
Dus als ik jou zeg dat je van een flatgebouw af moet springen als je wil weten of je kunt vliegen, en je doet dat, krijg ik dood door schuld?quote:Op zondag 22 maart 2009 21:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Verstandig??? nou nee. Dood door schuld is wel het minste...
Goed dat je het zegt ik heb direct een screenshot gemaakt van dit topicquote:Op zondag 22 maart 2009 21:11 schreef Nieuwschierig het volgende:
Is het niet raadzaam dit topic geheel te deleten aangezien sommige users TS aangeraden hebben met een brandende lucifer naar het lek te gaan zoeken?
Ze zoeken tegenwoordig alles op internet na als er wat gebeurt en er komt geheid gedonder van.
Dan kan dat al niet eens meerquote:Op zondag 22 maart 2009 21:31 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Kom op als er al een echte explosie was. Dan gaat de recherche niet ff zijn webgeschiedenis uitpluizen.
Ik denk dat ze daar bij de Telegraaf en Geen Stijl anders over denken.quote:Op zondag 22 maart 2009 21:31 schreef Bill_E het volgende:
[..]
Goed dat je het zegt ik heb direct een screenshot gemaakt van dit topic
![]()
![]()
Kom op als er al een echte explosie was. Dan gaat de recherche niet ff zijn webgeschiedenis uitpluizen.
En als ze dat toch doen zullen ze zich kapot lachen om dit topic
Maar was die melding dan echt voor zijn huis of vermoeden jullie dat?quote:Op zondag 22 maart 2009 21:11 schreef Nieuwschierig het volgende:
Gas explosie is meestal niet zo veel schadequote:
Die hele melding heeft nooit bestaan.quote:Op zondag 22 maart 2009 22:00 schreef Maraca het volgende:
[..]
Maar was die melding dan echt voor zijn huis of vermoeden jullie dat?
Haquote:Op zondag 22 maart 2009 22:05 schreef frame-saw het volgende:
[..]
Die hele melding heeft nooit bestaan.
Hehequote:Op zondag 22 maart 2009 22:05 schreef frame-saw het volgende:
[..]
Die hele melding heeft nooit bestaan.
Zoiets dacht m'n maat ook jaren geleden toen hij tijdens het graven in z'n achtertuin een benzine luchtje tegenkwam. Nog voordat hij de telefoon op had gehangen, kwamen ze met 2 auto's voorzien van gillende sirenes de straat ingeredenquote:Op zaterdag 21 maart 2009 18:55 schreef shmoopy het volgende:
[..]
De lokale brandweer bellen en de situatie uitleggen, zij weten ongetwijfeld wat je nu het beste kunt doen.
Als iemand zo dom is zou hij of zij zich nooit mogen voortplanten. Nu is hem dood laten gaan wat drastischer dan een voortplantingsverbod maar het werkt wel.quote:Op zondag 22 maart 2009 21:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Verstandig??? nou nee. Dood door schuld is wel het minste...
Diep triest dat iemand van 16 niet de hoofdafsluiter weet te vinden in de meterkast. Hoe moeilijk kan het zijnquote:Op zaterdag 21 maart 2009 19:55 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Jeugd van tegenwoordig.
Ik ruik gas, wat moet ik doen. Registreren op Fok en een topic openen.
Zoals het hoort!quote:Op zondag 22 maart 2009 22:48 schreef glasbak het volgende:
[..]
Zoiets dacht m'n maat ook jaren geleden toen hij tijdens het graven in z'n achtertuin een benzine luchtje tegenkwam. Nog voordat hij de telefoon op had gehangen, kwamen ze met 2 auto's voorzien van gillende sirenes de straat ingereden
Wat is er met de nabestaanden gebeurd dan?quote:Op maandag 23 maart 2009 14:28 schreef msnk het volgende:
rip aan de nabestaanden.
quote:Op maandag 23 maart 2009 15:24 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Wat is er met de nabestaanden gebeurd dan?
quote:Op maandag 23 maart 2009 15:24 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Wat is er met de nabestaanden gebeurd dan?
TS is de kloon van deze jongemanquote:Op maandag 23 maart 2009 17:39 schreef Daywalk3r het volgende:
TS nog niets geplaatst.
Je weet 't nooit.
Bron?quote:Op maandag 23 maart 2009 17:59 schreef msnk het volgende:
[..]
TS is de kloon van deze jongeman
De tering schrikken tijdens het eten
quote:Op maandag 23 maart 2009 17:59 schreef msnk het volgende:
[..]
Doe normaal mafkees. Het joch is 16, dan weet je toch onderhand wel dat je gaslekken niet met lucifers moet gaan zoeken.quote:Op maandag 23 maart 2009 18:05 schreef Nieuwschierig het volgende:
Of het nu wel of niet ontploft is doet niet eens ter zake.
Een minderjarig persoon ruikt gas en vraagt wat hij het beste kan doen. Of hij dat op straat, op school of op internet vraagt speelt juridisch gezien geen rol.
Vervolgens wordt hem door een of meerdere personen geadviseerd om met een brandende lucifer naar het lek te gaan zoeken.
Als ik officier van Justitie was zou ik het wel weten: (Poging tot) doodslag.
Hoe weet je dat?quote:Op maandag 23 maart 2009 17:59 schreef msnk het volgende:
[..]
Waarom komen ze dan met prio 1?quote:Op maandag 23 maart 2009 11:21 schreef Koekz het volgende:
[..]
Zoals het hoort!
Gasmelding is meestal ook prio2
Jij bent dan ook geen officier van justitiequote:Op maandag 23 maart 2009 18:05 schreef Nieuwschierig het volgende:
Als ik officier van Justitie was zou ik het wel weten: (Poging tot) doodslag.
Hij zou er wel goed passen, ze doen nogal lacherig over het OM en dat is niet omdat ze goed werk leveren.quote:Op dinsdag 24 maart 2009 10:15 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Jij bent dan ook geen officier van justitie
De E van Eduart.quote:Op maandag 23 maart 2009 19:03 schreef yosander het volgende:
[..].
Zullen wel Lingo gaan spelen?
De eerste letter is... een L
Je bedoelt met sirenes?quote:
Wrongquote:Op vrijdag 3 april 2009 01:49 schreef Koekz het volgende:
[..]
Je bedoelt met sirenes?Dat doen ze altijd bij spoedmeldingen. Of dat nou prio 1 of 2 is
Of zelfs 3 trouwens
hoi!quote:Op vrijdag 3 april 2009 17:08 schreef Maanvis het volgende:
hoi!
Inderdaad. Maar hier ging het dus omquote:Op vrijdag 3 april 2009 10:06 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Wrong
http://www.brandweerdreumel.nl/cms/content/view/178/48/
quote:Ook bij binnengekomen meldingen waar op eerste gezicht niks aan de hand schijnt te zijn, zijn bijna altijd prio 1 alarmeringen. Dit kan zijn bij brandalarmeringen die binnenkomen via het automatisch brandmeldsysteem. Maar ook melding van bijvoorbeeld gaslucht, hoe miniem ook, is altijd prio 1. Want al is er op dat moment niks aan de hand, het kan werkelijk van de ene op de andere seconde veranderen. Vandaar dat er bij "dreiging van" altijd met prio 1 wordt gereden.
Alhoewel het een mening is zou ik je willen aanraden om je eerst te verdiepen in het strafrecht voor überhaupt met gedragingen te komen die bij wet als verboden zijn aangeschreven.quote:Als ik officier van Justitie was zou ik het wel weten: (Poging tot) doodslag.
Kloontje hèquote:Op vrijdag 3 april 2009 18:39 schreef 2cv het volgende:
Is het iemand al eens opgevallen dat dit het enige topic op Fok is van die gasruiker ? Of ben ik nu spuit 11 die modder geeft ?
... van ?quote:
quote:Op vrijdag 3 april 2009 19:47 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
De vraag is, wat is strafbaar gesteld in het Wetboek van Strafrecht.
RV 1: Hij (het moet om een menselijke gedraging gaan)
RV 2: Die opzettelijk (de 3 graden van opzet) * opzet met bedoeling (meest zuivere vorm), opzet met noodzakelijkheidsbewustzijn, voorwaardelijke opzet
RV 3: een ander van het leven berooft.
RG = Gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie
Conclusie: Doodslag of poging tot ,kan nooit bewezen worden aangezien je niet aan RV 2 en 3 voldoet.
Fout voorwaarden 2 geeft aan dat het om een gedraging moet gaan waarbij de wederrechtelijkheid (element) een bestanddeel wordt.quote:Op zaterdag 4 april 2009 00:36 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Een minderjarige adviseren om met een brandende lucifer een gaslek op te sporen voldoet letterlijk aan RV2
RV3 is altijd van toepassing: Doodslag, of poging tot doodslag
Lees de wet zoals het er staat en trek geen voorbarige conclusies. Er staat gewoon in de wet aangegeven wanneer iets wel of niet strafbaar is gesteld. Stel nu een dier zou iemand met opzet van het leven beroven dan nog spreekt men niet van doodslag aangezien de eerste voorwaarden aangeeft dat het feit door een persoon moet zijn begaan.quote:RV3 is altijd van toepassing: Doodslag, of poging tot doodslag
De opzet tot het tot onploffing brengen van het lekkende aardgas in het huis van de minderjarige door middel van de brandende lucifer is op z'n minst het strafrechtelijk onderzoeken waard. Zeker omdat het om een "advies" op internet gaat waar de adviseur mogelijk anoniem denkt te zijn.quote:Op zaterdag 4 april 2009 03:05 schreef MisterJ.Lo het volgende:
[..]
Fout voorwaarden 2 geeft aan dat het om een gedraging moet gaan waarbij de wederrechtelijkheid (element) een bestanddeel wordt.
Of te wel de vier componenten van het strafrecht.
MG
DO
W
V
Worden bij een doleus-delict (opzet als voorwaarden):
MG
DO
W
Het moet om een feit gaan waarbij de verdachte willen en wetens handelt en het gevolg beoogd is (de duidelijkste constructie van opzet).
In maatschappelijke termen, de dader moet de intentie hebben om iemand van het leven te beroven en de gedraging uitvoeren. Om even terug te komen op je tweede argument
[..]
Lees de wet zoals het er staat en trek geen voorbarige conclusies. Er staat gewoon in de wet aangegeven wanneer iets wel of niet strafbaar is gesteld. Stel nu een dier zou iemand met opzet van het leven beroven dan nog spreekt men niet van doodslag aangezien de eerste voorwaarden aangeeft dat het feit door een persoon moet zijn begaan.
Stel dat iemand een auto aan het besturen is binnen de bebouwde kom, die persoon wordt opgebeld en neemt op. Hij beschikt over een carkit installatie en houdt zich keurig aan de regels maar overziet net te laat dat er een persoon oversteekt op een zebrapad. Hij rijdt die gene aan met als gevolg dat de slachtoffer komt te overlijden.
Hij voldoet aan de eerste voorwaarden namelijk, het gaat hier om menselijke gedraging. Voorwaarde twee geeft aan dat het om opzet moet gaan. Spreekt men hiervan opzet. Heeft de verdachte willens en wetens gehandeld waarbij het gevolg beoogd is. Nee alhoewel het hier om een strafbare gedraging gaat, begaan door een persoon waarbij een andere het leven heeft gelaten (voorwaarde drie) moet de verdachte de intentie hebben om het gevolg te laten intreden(eis van voorwaarde twee).
Aangezien de verdachte niet de intentie heeft gehad tot het intreden van beoogde gevolg. (het opzettelijk beroven van een ander zijn leven) is DO doodslag Art 287 Sr. niet van toepassing.
Daarnaast is het geven van advies geen strafbare gedraging bij deze kwalificatie. Het bevel geven tot het plegen van een moord, dwaling of andere misdrijven daar in tegen wel.
Poging tot doodslag heeft geen specifieke term in het Wetboek van Strafrecht maar men noemt dat 'poging tot misdrijven' binnen de 'juridische kaders'. Art 45 Sr.
Wat zegt dit artikel nu.
Lid 1.
Poging tot een misdrijf is strafbaar, wanneer het voornemen van de dader zich door een begin van uitvoering heeft geopenbaard.
Of te wel een poging is pas strafbaar als de dader bij zijn voornemen een begin van uitvoering van de daad heeft begaan.
En als laatste, zoals je al aangeeft een rechtsvoorwaarden moet van toepassing zijn voor het intreden van het gevolg doodslag. Cumulatief daarmee kun je inderdaad concluderen dat RV3 te alle tijden van toepassing is bij doodslag net zo min dat het voor de eerste voorwaarden en tweede voorwaarden geldt. Ontbreekt een voorwaarde dan treedt het rechtsgevolg ook niet in voor de DO.
Deed mij er ook aan denken, maar het deed me ook denken aan al die interessante topics waarin de TS op een gegeven moment niets meer van zich laat horen.quote:Op zaterdag 4 april 2009 22:25 schreef ach het volgende:
Dit doet me denken aan Ruk en zijn wc-pot topic. Jammer dat TS hier verdwenen is.
link?quote:Op zaterdag 4 april 2009 22:25 schreef ach het volgende:
Dit doet me denken aan Ruk en zijn wc-pot topic. Jammer dat TS hier verdwenen is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |