quote:Op woensdag 20 mei 2009 14:20 schreef Pheno het volgende:
Nou ja, ik had problemen met het niet te vochtig krijgen van de korrel. Nigiris die uit elkaar vallen en zoQua rollen viel het wel mee
Morgen ga ik zelf weer wat doen, ik denk nigiris een japans omelet, garnalen en wat rollen met mango/mint en die gerookte zalm met kruidenkaas.
Dan moet je geen kwik rollenquote:
quote:
Staat er niets op de verpakking? Mijn rijst die ik gebruik heeft de verhouding 1/3 rijst 2/3 water en kookt ongeveer 20 minuten. Maar ik meet het water nooit af (maar gewoon een schatting) en zet nooit een kookwekker, let gewoon goed op wanneer ie droog gekookt isquote:Op vrijdag 29 mei 2009 21:07 schreef _aurum_ het volgende:
Wij gaan morgen voor 't eerst sushi maken, ik heb de basis dingen in huis gehaald. Alleen de vis moet morgenochtend nog ff gekocht worden.
Wat ik mij net bedenk; wat zijn de verhoudingen rijst/water om te koken? Hoelang kook ik de rijst?
De rijst moet net onder water liggen, even zorgen dat het water kookt en dan heel zacht doorkoken, zo'n 20 minuten. Vooral zacht, anders mag je je pan gaan bewerken met een schuursponsquote:Op vrijdag 29 mei 2009 21:07 schreef _aurum_ het volgende:
Wij gaan morgen voor 't eerst sushi maken, ik heb de basis dingen in huis gehaald. Alleen de vis moet morgenochtend nog ff gekocht worden.
Wat ik mij net bedenk; wat zijn de verhoudingen rijst/water om te koken? Hoelang kook ik de rijst?
ik laat sushi na het rollen even in de koelkast liggen, dan is het ook makkelijker en netter te snijden, ne lekkerder natuurlijk, sushi moet niet nog half warm zijnquote:Op zaterdag 30 mei 2009 12:30 schreef vaagsel het volgende:
De vorige keer (de eerste keer dus) dat ik het maakte vond ik de rijst nog wat te warm. Is het normaal dat sushi op kamertemperatuur wordt gegeten, of leg je de gerolde sushi eerst nog even in de koelkast?
Het moet op kamertemp worden gegeten, dus goed afgekoeld. Half warm is dat nog nietquote:Op zaterdag 30 mei 2009 12:30 schreef vaagsel het volgende:
De vorige keer (de eerste keer dus) dat ik het maakte vond ik de rijst nog wat te warm. Is het normaal dat sushi op kamertemperatuur wordt gegeten, of leg je de gerolde sushi eerst nog even in de koelkast?
heet dat dan gewoon sushi rijst?quote:Op dinsdag 16 juni 2009 00:23 schreef vaagsel het volgende:
Tjah als je dan toch bij de Aziatische supermarkt bent kan je net zo goed wat rijst meenemen. Ik heb het laatst ook bij de toko gekocht, maar nog niet gebruikt.
Het staat vaak wel op de verpakking dat het daar voor geschikt is. Vaak ligt het bij alle rijstsoorten en dan in de "Japanse hoek"quote:
Bij Tokio Cafe op het spui, wel is het aan te raden om van te voren te reserveren.quote:Op maandag 11 mei 2009 13:03 schreef Bijsluiter het volgende:
ik ben van plan binnekort met een date naar een sushi-bar in amsterdam te gaan.. Aangezien ik een arme student ben hoeft het niet de beste sushi van Nederland te zijn, maar iemand suggesties voor een barretje waar je lekker kan zitte, goede sushi is en de prijzen betaalbaar?
Ik zou zeggen 1-2 dagen hooguit.quote:Op donderdag 9 juli 2009 01:13 schreef AllRight het volgende:Heb daarbij ook Tobikko Orange (vliegende viskuit) uit een glazen potje met schroefdop gebruikt. M'n eerste vraag is of iemand weet hoe lang dat spul in een potje goed blijft nadat je het eenmaal hebt geopend?
Ik heb mooie rechthoekige borden van Ikea. Niet echt japans maar ik vind het mooier staan dan op een rond bord.quote:Op donderdag 9 juli 2009 01:13 schreef AllRight het volgende:
Weet iemand een goede winkel waar je echt mooi Japans servies kunt kopen of iets wat daar op mee overeen komt? Plaats maakt me niet uit. Wil het ook zo mooi mogelijk kunnen presenteren na een middag hard werken om de sushi zo goed mogelijk klaar te maken.![]()
Ik hoop hier nog veel te kunnen posten want ik heb nog vragen bij de vleet en misschien kan ik ook iemand anders wel helpen met zaken waar ik al een beetje ervaring mee heb, al dan niet door schade of schande
Zien er leuk uit. Zoiets moet het wel worden.quote:Op donderdag 9 juli 2009 09:42 schreef mmascha het volgende:
[..]
Ik heb mooie rechthoekige borden van Ikea. Niet echt japans maar ik vind het mooier staan dan op een rond bord.
Ik heb ook nog borden met sushi voorbeelden erop. Maarja, die komen ergens uit Belgie.
En verder: vraag! En vooral: help!
Helemaal mee eens!(Die serie is er trouwens ook in zart zie ik nu) Ik heb dit ook nog:quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:33 schreef AllRight het volgende:
[..]
Moet zeggen dat ik op zwart servies de sushi wel heel mooi vind uitkomen.
Ga ik zeker eens proberen, erg duidelijk uitgelegd trouwens met dat filmpje; topquote:Op donderdag 9 juli 2009 10:37 schreef K-Girly het volgende:
We hadden laatst een sushi party. en toen kwam iemand aan met het onderstaande gerechtje
Was echt super lekker...jammie
http://thetasteoflife.co.za/recepten/recept/105356/tonijnsashimi/
Zal ik even aan me schoonbroer vragen wat hij had gebruikt, kom er zker op terugquote:Op donderdag 9 juli 2009 12:19 schreef AllRight het volgende:
[..]
Ga ik zeker eens proberen, erg duidelijk uitgelegd trouwens met dat filmpje; top
Wat voor boter kan je het beste gebruiken bij de bereiding van de saus en wat is een goede witte wijn voor zoiets?
Iemand een idee?
Heel fijn, ben benieuwd!quote:Op donderdag 9 juli 2009 12:42 schreef K-Girly het volgende:
[..]
Zal ik even aan me schoonbroer vragen wat hij had gebruikt, kom er zker op terug
Voor gerechten met boter zorg ik voor ongezouten boter. Gewoon, iets gezonder en verneukt de smaak niet. Maar misschien is dat bij dit recept andersquote:Op donderdag 9 juli 2009 12:19 schreef AllRight het volgende:
[..]
Ga ik zeker eens proberen, erg duidelijk uitgelegd trouwens met dat filmpje; top
Wat voor boter kan je het beste gebruiken bij de bereiding van de saus en wat is een goede witte wijn voor zoiets?
Iemand een idee?
Ja dat heb je goed gezien van die schaal.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 11:32 schreef mmascha het volgende:
Keurig servies hoor! Staat heel netjes. Nu wil ik het natuurlijk wel gevuld zien met sushi hoor!
Die geweldige schaal in het midden komt niet van de Ikea gok ik. Anders ga ik daar vandaag direct heen
Anthonyquote:Op zaterdag 11 juli 2009 20:04 schreef Stansfield het volgende:
Volgens velen de beste sushi ter wererld.
Vanaf 8 minuten ofzo.
Is dat elke zaterdagmiddag?? ik heb het pas allemaal gedownload.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 23:40 schreef TN-FR het volgende:
Wat een wereldprogramma is dat idd, kijk het elke zaterdagmiddag op Discovery.
Gister pas ook ontdekt dat hele afleveringen op youtube staan
Grapje zekerquote:Op maandag 13 juli 2009 12:58 schreef TN-FR het volgende:
Als hij te hard is nog even wegleggen in een zak met een banaan.
Is geen grap. Werkt prima.quote:Op maandag 13 juli 2009 14:57 schreef AllRight het volgende:
Is dat echt zo of een grap van die banaan?
En wat dan als je een banaan en een appel bij elkaar legt?quote:
Dat moet je nooit doen. Die eten elkaar op.quote:Op maandag 13 juli 2009 16:24 schreef Pheno het volgende:
[..]
En wat dan als je een banaan en een appel bij elkaar legt?
Wat smeert hij nou met een kwastje op de nigiri?quote:Op zaterdag 11 juli 2009 20:04 schreef Stansfield het volgende:
Volgens velen de beste sushi ter wererld.
Vanaf 8 minuten ofzo.
Wat ik uit de comments kan opmaken http://www.practicallyedible.com/edible.nsf/pages/nikirisaucequote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:29 schreef mmascha het volgende:
[..]
Wat smeert hij nou met een kwastje op de nigiri?
Het ziet er te licht uit voor soyasaus.
Bockworstquote:Op donderdag 16 juli 2009 11:04 schreef mmascha het volgende:
Na Bockworst en augurk voeren we een discussie of gerookte zalm wel mag?![]()
Ziet er wel goed uit allebei!
Ik moet het ook maar weer eens maken, veel te lang geleden. Zag gister dat ik niet eens rijst in huis heb. Moet mijn standaardvoorraad maar weer eens aanvullen. (En de nigiri saus van n0a maken!)
AllRight: was zit er in die witte bakjes onderaan? De ene is viskuis met wasabi. (Waar koop je dat?) En die andere?
Wasabi tobiko heb ik als ik me niet vergis ook bij de AH XL gezien. Verder hebben ze het ook bij de Sligro en bij House of Caviar in de Bijenkorf (iig in Rotterdam).quote:Op donderdag 16 juli 2009 11:04 schreef mmascha het volgende:
Ik moet het ook maar weer eens maken, veel te lang geleden. Zag gister dat ik niet eens rijst in huis heb. Moet mijn standaardvoorraad maar weer eens aanvullen. (En de nigiri saus van n0a maken!)
AllRight: was zit er in die witte bakjes onderaan? De ene is viskuis met wasabi. (Waar koop je dat?) En die andere?
Wat wel en niet mag is sowieso hopeloos. Je hebt ook amerikaanse sushi etc. Oorspronkelijk hoort alles rauw te zijn, omdat het rollen van vis in rijst bedoeld was als opslag en goed houden van vis. later zijn ze de rijst erbij gaan eten.quote:Op donderdag 16 juli 2009 11:07 schreef Apekoek het volgende:
[..]
BockworstNee dat zou ik nooit doen. Maar ik heb het hier niet over welke zalm wel of niet mag, maar mijn vraag is welke zalm de sushi tent gebruikt, dat vind ik namelijk verreweg het lekkerst.
Was een beetje verkeerd geformuleerd: wat wel en niet hoort is het idd.quote:Op donderdag 16 juli 2009 12:58 schreef Pheno het volgende:
[..]
Wat wel en niet mag is sowieso hopeloos. Je hebt ook amerikaanse sushi etc. Oorspronkelijk hoort alles rauw te zijn, omdat het rollen van vis in rijst bedoeld was als opslag en goed houden van vis. later zijn ze de rijst erbij gaan eten.
Die witte bakjes inderdaad Tobikko groen en dat andere bakje had ik wasabi dipsaus ingedaan maar dat was geen succes. Het lekkerste is nog steeds soyasaus met wat wasabi er doorheen vind ik.quote:Op donderdag 16 juli 2009 11:04 schreef mmascha het volgende:
wow, goed bezigquote:Op donderdag 16 juli 2009 10:28 schreef AllRight het volgende:
Gisteren enthousiaste eters gehad. Zelf sushi en temaki gemaakt
Smaakte heerlijk![]()
We zijn op de goede weg! Veel oefenen en veel eten dan komt het wel goed![]()
[ afbeelding ][/URL]
En hoe was de smaak desondanks?quote:Op donderdag 16 juli 2009 15:53 schreef Pheno het volgende:
Let er op dat je moet oppassen dat het niet te nattig wordt met zo'n stoofpotje? Ik ben ooit vergeten wat uit te lekken en je hele rol dondert in elkaar
Ik zou dan weer geen zalm doen, heb het niet zo op vis. Maar hou wel van sushi, en dan wordt het veel expirimenteren met vlees. Enkel bockworst of knakworst zou ik nooit doen, denk dat dat niet zo lekker is. MAar wilde de combinatie met augurk en komkommer wel eens proberen, wan daar had ik al eens sushi's mee gemaakt.quote:Op donderdag 16 juli 2009 11:07 schreef Apekoek het volgende:
[..]
BockworstNee dat zou ik nooit doen. Maar ik heb het hier niet over welke zalm wel of niet mag, maar mijn vraag is welke zalm de sushi tent gebruikt, dat vind ik namelijk verreweg het lekkerst.
Volgens mij hoort maki sushi juist een wat vierkante vorm te hebben. Zie bijv. dit filmpjequote:Op zaterdag 1 augustus 2009 00:32 schreef AllRight het volgende:
De sushi's zijn in ieder geval al mooi rond gerold! Bij mij zijn ze me nog te vierkant. Ja en de rijst is gewoon een kwestie van veel doen. Op een gegeven ogenblik krijg je dat steeds beter onder de knie. Maar dan moet je wel bijhouden hoe je het hebt gedaan. Anders ben je het de volgende keer weer kwijt. Tenminste bij mij.
Krijg altijd trek bij sushi-plaatjes![]()
Van zijn schaal ontdoenquote:Op zondag 2 augustus 2009 23:19 schreef allsystemshalt het volgende:
Hoe kan je het beste ei voorbereiden voor gebruik in sushi?
quote:Op zondag 2 augustus 2009 23:25 schreef Pheno het volgende:
[..]
Van zijn schaal ontdoen
Voor de rest, je bedoelt, hoe maak ik Tamago yaki ?
En een hoop geduld, de eerste keer ging het bij mij (per ongeluk) goed, de tweede keer was het janken met een pet op. Ik heb nu zo'n pannetje in Japan gekocht, maar voorgaand ekeren was het een normaal omelet/pannenkoekenpannetje, rond dus, dan moet je hem alleen wat afsnijden als het klaar is om het rechthoekig te krijgen.
Ik heb ook eens omelet gemaakt om als "nori" te dienen, ook erg "anders".
Dat had ik nou ook. Eerste keer even tussendoor "om te proberen" en dat ging prima en had spijt dat ik niet nog iets beter mijn best had gedaan om het netjes te krijgen. Keer daarop, toen ik het "voor echtus" wilde maken sloeg het helemaal nergens op.quote:Op zondag 2 augustus 2009 23:25 schreef Pheno het volgende:
de eerste keer ging het bij mij (per ongeluk) goed, de tweede keer was het janken met een pet op.
youtube is idd de redding van menig culinair treffen geweestquote:Op zondag 2 augustus 2009 23:45 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dat had ik nou ook. Eerste keer even tussendoor "om te proberen" en dat ging prima en had spijt dat ik niet nog iets beter mijn best had gedaan om het netjes te krijgen. Keer daarop, toen ik het "voor echtus" wilde maken sloeg het helemaal nergens op.
[ afbeelding ]
Volgende keer zal ik zeker eerst nog weer eens even een filmpje bekijken vlak voor ik eraan begin. Volgens mij scheelt dat ernom.
Oefening baart kunst. Geduld hebben is echt een vereiste, en dat had ik de tweede keer niet echt.quote:Op zondag 2 augustus 2009 23:45 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Dat had ik nou ook. Eerste keer even tussendoor "om te proberen" en dat ging prima en had spijt dat ik niet nog iets beter mijn best had gedaan om het netjes te krijgen. Keer daarop, toen ik het "voor echtus" wilde maken sloeg het helemaal nergens op.
[ afbeelding ]
Volgende keer zal ik zeker eerst nog weer eens even een filmpje bekijken vlak voor ik eraan begin. Volgens mij scheelt dat ernom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |