Door die medicijnen.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:17 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Niet bestaat? Waar gaan al die mensen dan door de pijp uit?
Maar die hebben ze toch niet in Afrika, das toch juist het probleemquote:
Dat hebben ze daar wel.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar die hebben ze toch niet in Afrika, das toch juist het probleem
Ongetwijfeld minder, en zonder import waarschijnlijk nauwelijks.quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:35 schreef Semisane het volgende:
Je bedoelt dat SOA's niet voorkomen in Saudi-Arabië?Dat meen je toch niet?
Zij ontkennen dat mensen daar baat bij hebben. Zij zien SOA's als symptoom van een probleem ipv als het probleem zelf. Ook zonder SOA's waren ze tegen losbandigheid of seriële monogamie. Hun boodschap dat je geen last van SOA's hebt als je monogaam bent klopt gewoon.quote:Ik wil de kerk niet maken wat het niet is, maar de kerk is wel degelijk laakbaar als door hun beleid bepaalde kennis niet aankomt bij groeperingen die daar baat bij hebben, wat...nogmaals, mijn verwijt dus ook is....
Je kunt er wel allerlei details bijhalen. De AIDS epidemie bestaat bij gratie van seksuele losbandigheid en drugsgebruik. Dat het zich ook via bloedbanken en dergelijke heeft verspreid is een bijverschijnsel, maar doet niet af aan de aard van de epidemie.quote:Onzinnig?Sorry, maar hierbij verlies je toch even al je geloofwaardigheid.
Dat is dus het onzinnige. Die kerk bestaat al een tijdje, en heeft de nodige stormen doorstaan, alsmede variaties in seksuele moraal en het is ook niet de eerste epidemie in een seksueel overdraagbare aandoening waar ze mee te maken hebben.quote:En wie is dat wel dan?Over welke hypothetische Katholiek heb jij het? Dat is wat ik ook bedoel met dat de kerk oplossingen zoekt die deels gewoonweg niet werken in deze wereld....het zal best dat de kerk het niet leuk vind dat hun ideale wereld niet de realiteit is, maar goed daar moet men zich maar op aanpassen.
Dat hangt van de context af. Maar de kerk heeft dan ook een totaalpakket in de aanbieding, en dat gaan ze natuurlijk niet corrumperen om een symptoom te bestrijden van een tegengestelde leefwijze.quote:Dat ben ik opzich ook met je eens, maar je hebt altijd mensen die niet in een relatie zitten, daarvoor bedenkt men onthouding, wat onrealistisch is.
Het vlees is zwak. Dat neemt echter niet weg dat een monogame samenleving wel haalbaar en zelfs erg succesvol is gebleken. Daar streeft de kerk naar.quote:Dan hebben we nog het probleem dat de mens van nature niet monogaam is, althans de man zeker niet. We kunnen derhalve ook geen enkele periode in de geschiedenis naar voren halen waar 100 % monogamie heeft bestaan.
Dat is dus een verschil van menig, want de kerk vindt dat ze daar wel wat aan hebben en dat het verspreiden van voorbehoedsmiddelen en seksuele voorlichting het voor hen alleen maar verslechtert, in het nu maar ook in het hiernamaals.quote:Leuk dat je daar naar streeft, heel nobel, maar daar hebben de mensen in Afrika niks aan, die hebben wat aan kennis én voorbehoedsmiddelen.
Het feit dat Saudi-Arabië geen cijfers geeft over de hoeveelheid SOA's in dat land, zegt totaal niks over hoe het werkelijk is. Ongetwijfeld minder? Ik betwijfel dat ten zeerste. AIDS als ziekte erkennen ze daar niet eens, dus betrouwbare cijfers daarover kan je vergeten en over de rest zullen net zo open zijn.quote:Op woensdag 18 maart 2009 16:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Ongetwijfeld minder, en zonder import waarschijnlijk nauwelijks.
En dus behoren ze zich buiten de discussie te houden imho.quote:Zij ontkennen dat mensen daar baat bij hebben.
Nee, klopt niet, de meeste SOA's zijn op meerdere manieren overdraagbaar, er zal enkel minder voorkomen, dat wel. Hun boodschap klopt enkel ten dele, maar dat heb ik niet ontkent en dat was mijn verwijt ook niet.quote:Zij zien SOA's als symptoom van een probleem ipv als het probleem zelf. Ook zonder SOA's waren ze tegen losbandigheid of seriële monogamie. Hun boodschap dat je geen last van SOA's hebt als je monogaam bent klopt gewoon.
[..]
De epedimie is waarschijnlijk ontstaan door bloed op bloed contact, het is dus niet een bijverschijnsel...alles behalve zelfs.quote:Je kunt er wel allerlei details bijhalen. De AIDS epidemie bestaat bij gratie van seksuele losbandigheid en drugsgebruik. Dat het zich ook via bloedbanken en dergelijke heeft verspreid is een bijverschijnsel, maar doet niet af aan de aard van de epidemie.
De kerk bestaat om heel eerlijk te zijn een belachelijk korte periode in de menselijke geschiedenis. Te kort om de waarheid te claimen die ze wel doen. Dus vanuit dat oogpunt mogen ze zich wel wat bescheidener opstellen.quote:Dat is dus het onzinnige. Die kerk bestaat al een tijdje, en heeft de nodige stormen doorstaan, alsmede variaties in seksuele moraal en het is ook niet de eerste epidemie in een seksueel overdraagbare aandoening waar ze mee te maken hebben.
Tja, maar dat totaal pakket is niet realistisch, prima als ze dat niet willen corrumperen, maar houd je er dan buiten. If you are not part of the solution, you are part of the problem en daar komt het wel een beetje op neer.quote:Dat hangt van de context af. Maar de kerk heeft dan ook een totaalpakket in de aanbieding, en dat gaan ze natuurlijk niet corrumperen om een symptoom te bestrijden van een tegengestelde leefwijze.
Op welke monogame samenleving doel jij? Want ik kan me er in de wereldgeschiedenis geen enkele bedenken.quote:Het vlees is zwak. Dat neemt echter niet weg dat een monogame samenleving wel haalbaar en zelfs erg succesvol is gebleken. Daar streeft de kerk naar.
Dus is de kerk een deel van het probleem?quote:Dat is dus een verschil van menig, want de kerk vindt dat ze daar wel wat aan hebben en dat het verspreiden van voorbehoedsmiddelen en seksuele voorlichting het voor hen alleen maar verslechtert, in het nu maar ook in het hiernamaals.
Ja...je punt is dat ik enkel vanuit mijn luie stoel iets doet? En dat baseer je waarop precies?quote:Ik ben het daar ook niet mee eens. Maar als jij zo goed weet hoe die mensen geholpen moeten worden, het staat iedereen vrij om naar Afrika te gaan en op jouw manier die mensen te helpen. Dan slaat het nergens op om hun vanuit je luie stoel te gaan vertellen hoe ze dat dan moeten doen. Ga zelf heen en dan mag jij doen wat volgens jou goed is. Persoonlijk of via steun aan een organisatie die het op jouw manier doet, wie de moeite doet mag bepalen waarvoor er de moeite wordt gedaan.
Ik vertel de kerk niks, ik heb kritiek op hun manier van doen en die kritiek is imho zeker niet ongegrond, de kerk staat niet boven kritiek, ook niet gebaseerd op historische gronden.quote:Alleen als je met de katholieke kerk wil concurreren op duurzame betrokkenheid, moet je van goede huize komen. Vertellen hoe de kerk het moet doen, getuigt niet van zelfs maar een fractie daarvan.
Daar zitten aantoonbaar leugens bij. Bijvoorbeeld dat condooms het probleem verslechterd. Dat is aantoonbaar niet waar. Dat jij dat door de vingers ziet moet je zelf weten, ik vind het laakbaar.quote:Hun drijfveer om heen te gaan en wat ze daar dan doen is consistent en het klopt met mekaar. Het is integer en er zitten geen leugens bij.
Daar ben ik het dus niet mee eens, ze heten immers SOA's omdat ze voornamelijk verspreid worden door sexueel contact. Of denk je als Bill Clinton? Orale seks is geen seks?quote:Op woensdag 18 maart 2009 15:25 schreef Semisane het volgende:
[..]
Nee en dat blijf ik herhalen, ook met onthouding of monogamie zullen de meeste SOA's nog blijven bestaan omdat de meeste niet enkel door sexueel contact verspreid worden. Daarbij is het niet correct juist omdat iets als onthouding onrealistisch is.
Het is een oplossing voor een, in de ogen van de kerk, ideale wereld, enkel we leven in de realiteit en de oplossingen voor deze problemen behoren dus daarin te werken.
Tsja, eens worden we het duidelijk toch niet.quote:[..]
Nee, NOGMAALS!!!! sugtJa ik word hier echt verdrietig van het is niet de schuld van de Paus dat ze die deels onrealistische boodschap negeren, maar het is de Paus te verwijten dat hij aan de ene kant een deels onrealistische oplossing als "de waarheid" en "de enige oplossing" bied en aan de andere kant zijn best doet om mensen die baat hebben bij kennis over sexualiteit, SOA's en voorbehoedsmiddelen, juist die kennis onthoud, door een beleid die voorbehoedsmiddelen verbied en sexuele voorlichting probeert te voorkomen.
Onthouding en monogamie! Zo ingewikkeld is dat toch niet? Ondanks de natuurlijke driften zijn mensen nog steeds in staat hun eigen keuze te maken, dus ben je verantwoordelijk voor de gevolgen van de keuze!quote:En op het moment dat die mensen die kennis niet hebben en geen toegang hebben tot voorbehoedsmiddelen, snap ik niet zo goed waarom jij spreekt over eigen verantwoordelijkheid.
Waarmee gesuggereerd wordt dat wij voor de seksuele revolutie allemaal heilige boontjes waren .. en daar is dus niets van waar ..quote:Op woensdag 18 maart 2009 17:44 schreef DrParsifal het volgende:
De seksuele revolutie wordt voor een deel toegeschreven aan de pil. Mensen kunnen zonder zwangerschaps risicos met elkaar naar bed. Het gevaar van zwangerschap heeft blijkbaar invloed gehad op het seksuele gedrag van mensen (hoewel ik zelf te weinig van de studies hier naar weet, om dit heel hard te zeggen). Als dit inderdaad waar is, en mensen seksueel gedrag afstemmen op de risicos die het met zich meebrengt, dan is het geen vreemde gedachte van de paus dat verspreiding van condooms, wat besmettingsrisicos per seksuele handeling doet afnemen, het seksuele gedrag van mensen zo beinvloedt, dat het effect van de verspreiding uiteindelijk negatief is.
In dit topic wordt er wel heel makkelijk van uitgegaan dat de gedragsbeinvloeding niet groot is.
Je draait er omheen. Als de norm is dat mensen alleen seks hebben met hun echtgenoot, dan is er geen epidemie want de ziekte kan zich niet verspreiden.quote:Op woensdag 18 maart 2009 17:24 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het feit dat Saudi-Arabië geen cijfers geeft over de hoeveelheid SOA's in dat land, zegt totaal niks over hoe het werkelijk is. Ongetwijfeld minder? Ik betwijfel dat ten zeerste. AIDS als ziekte erkennen ze daar niet eens, dus betrouwbare cijfers daarover kan je vergeten en over de rest zullen net zo open zijn.
[..]
En dus behoren ze zich buiten de discussie te houden imho.
[..]
Nee, klopt niet, de meeste SOA's zijn op meerdere manieren overdraagbaar, er zal enkel minder voorkomen, dat wel. Hun boodschap klopt enkel ten dele, maar dat heb ik niet ontkent en dat was mijn verwijt ook niet.
De epedimie is waarschijnlijk ontstaan door bloed op bloed contact, het is dus niet een bijverschijnsel...alles behalve zelfs.
Daar lijken me betere redenen toe. Maar dat neemt niet weg dat het nog veel pretentieuzer is om ervan uit te gaan dat de seksuele revolutie die zich enkele tientallen jaren over een deel van de wereld heeft uitgestrekt de nieuwe norm is waaraan de kerk zich maar eventjes aan aan zou moeten passen.quote:De kerk bestaat om heel eerlijk te zijn een belachelijk korte periode in de menselijke geschiedenis. Te kort om de waarheid te claimen die ze wel doen. Dus vanuit dat oogpunt mogen ze zich wel wat bescheidener opstellen.![]()
1 miljard gelovigen en groeiende, wat zou er dan niet realistisch aan zijn? Bovendien heeft de kerk geen keuze in welke boodschap ze uit te dragen hebben.quote:Tja, maar dat totaal pakket is niet realistisch, prima als ze dat niet willen corrumperen, maar houd je er dan buiten.
Ze hebben hun eigen oplossing, en die is op zich beter.quote:If you are not part of the solution, you are part of the problem en daar komt het wel een beetje op neer.
Zij zullen betogen dat je het probleem juist in stand houdt met een losse seksuele moraal, en dat het daarbij altijd op de een of andere manier terug zal komen. Met het geneesmiddel tegen syfilis, net zo'n epidemie, zal ook menigeen een lange neus getrokken hebben naar de moraalridders van de kerk. Achteraf niet helemaal terecht dus.quote:Ironisch gezien houden ze het probleem in stand, juist door het probleem niet op een realistische manier te benaderen.
Een samenleving waarin monogamie de norm is.quote:Op welke monogame samenleving doel jij? Want ik kan me er in de wereldgeschiedenis geen enkele bedenken.
Nee, het punt is dat als je naar Afrika gaat en daar vele tientallen jaren werkt om die mensen te helpen op die manier die goed acht, dat je dan niet hoeft te schikken naar de methode van andere mensen die net aankomen met een manier om een epidemie te bestrijden.quote:Ja...je punt is dat ik enkel vanuit mijn luie stoel iets doet? En dat baseer je waarop precies?
Nee, maar je moet wel redelijk blijven in je kritiek.quote:Ik vertel de kerk niks, ik heb kritiek op hun manier van doen en die kritiek is imho zeker niet ongegrond, de kerk staat niet boven kritiek, ook niet gebaseerd op historische gronden.
Dat is maar de vraag, die bovendien nogal samenhangt met de vraag wat nou eigenlijk het probleem is en wat het symptoom is.quote:Daar zitten aantoonbaar leugens bij. Bijvoorbeeld dat condooms het probleem verslechterd. Dat is aantoonbaar niet waar. Dat jij dat door de vingers ziet moet je zelf weten, ik vind het laakbaar.
Ben je bekend met Cochrane Reviews? Systematische reviews met naast uiteraard interpretatie van geaggregeerde trial resultaten een duidelijke beschrijving van methodiek, zwakheden in trials, etcetera. Zo is er voor bijvoorbeeld eentje te vinden over "abstinence only" in Westerse landen met als conclusie dat de data over een dergelijke aanpak geen signficante reductie van het risico van HIV besmetting op lijkt te leveren. De "abstinence plus" aanpak (dus in combinatie met o.a. promotie van condoomgebruik) lijkt op basis van de data dan weer wel een positief resultaat te boeken.quote:Op woensdag 18 maart 2009 17:44 schreef DrParsifal het volgende:
- Ik heb zelf ooit aan de hand van het world-fact boek geprobeerd te kijken of er een correlatie is tussen HIV prevalentie in landen en het percentage katholieke mensen in het land. De data waren niet toereikend om ook maar iets zinnigs te zeggen. Ik ben wel benieuwd of er met meer gedetaileerde data wel eens naar deze vraag is gekeken. Op het eerste gezicht lijken niet de landen waar de paus nog wat invloed heeft het hardst getroffen te zijn. Een land als Angola heeft bijvoorbeeld een relatief lage HIV prevalentie. (maar daar hebben mensen lang een andere manier van sterven gepropageerd door burgeroorlogen)
Een simpel 1 op 1 verband tussen de houding van de paus en HIV in Afrika lijkt me in ieder geval wat voorbarig.
Het is ook inmiddels na 30 jaar wel onhoudbaar geworden dat het besmettelijk zou zijn. Of dat het een onbeheersbaar pandemie is. Het is en blijft GRID.quote:Op woensdag 18 maart 2009 17:44 schreef DrParsifal het volgende:
- Voor zover ik weet, is 1 van de punten waarop Bush wel gewaardeerd werd op wetenschappelijk beleid, zijn HIV programma in Afrika. Dit kwam naar voren in een commentaar in Nature (ik meen ergens aan het begin van het jaar). Er wordt getwijfeld aan het seksuele onthoudingsdeel van het programma. Het "be faithful " onderdeel wordt wel als belangrijk gezien. Daarin zou de paus best eens mee kunnen gaan.
- Er is redelijk wat onderzoek gedaan naar de invloed van seksuele netwerken op de verspreiding van SOAs de epidemiologie groep in Seatle met onderandere Handcock en Morris heeft ook gekeken naar gedrag van verschillende etnische groepen in de VS. Het lijkt erop dat de blanke amerikanen minder partners gelijktijdig hebben dan afro-amerikanen (dit is gebaseerd op sociologische data) en dit komt goed overeen met de hogere prevalentie van soas in de afro-amerikaanse populatie en de voorspellingen die blijken uit epidemiologische modellen.
- Afgelopen oktober was ik op een workshop voor epidemiologie modelering, waar redelijk wat mensen aanwezig waren die in de wiskundige modellering van epidemieen een grote rol spelen (oa Handcock, Ferguson en Dietz). Toen een van de aanwezigen zei in een discussie dat hij het vrijwel onmogelijk achtte dat in west-europa HIV een probleem zou geworden zijn voor de seksuele revolutie, waren er geen mensen die protesteerden of ook maar lieten merken dat ze het er niet mee eens waren (ook al is HIV op het moment vanuit epidemiologisch oogpunt geen groot probleem in de westerse wereld).
Denk dat een groot aandeel inneemt.quote:De seksuele revolutie wordt voor een deel toegeschreven aan de pil. Mensen kunnen zonder zwangerschaps risicos met elkaar naar bed. Het gevaar van zwangerschap heeft blijkbaar invloed gehad op het seksuele gedrag van mensen (hoewel ik zelf te weinig van de studies hier naar weet, om dit heel hard te zeggen). Als dit inderdaad waar is, en mensen seksueel gedrag afstemmen op de risicos die het met zich meebrengt, dan is het geen vreemde gedachte van de paus dat verspreiding van condooms, wat besmettingsrisicos per seksuele handeling doet afnemen, het seksuele gedrag van mensen zo beinvloedt, dat het effect van de verspreiding uiteindelijk negatief is.
In dit topic wordt er wel heel makkelijk van uitgegaan dat de gedragsbeinvloeding niet groot is.
50 mensen die nieuwe HIVpatienten?! Volop? het is volslagen belachelijk.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb het ook in dat andere topic gezegd: Je moet beide manieren benutten. En voorlichting over soa's, voorbehoedsmiddelen enz.... én streven naar een minder losbandige sexuele moraal.
Overigens zijn in de vrije westerse wereld condooms op grote schaal verkrijgbaar en ook hier heerst Hiv nog volop, dankzij een te vrije sexuele moraal.
\bron graag?quote:Op woensdag 18 maart 2009 19:50 schreef Lambiekje het volgende:
15% van de mensen is sowieso immuun voor AIDS.
Het betreft Delta32 gen.quote:
Dat klopt inderdaad, maar daar moet je nog wel bij opmerken dat, zoals je in je bron te lezen valt, dit alleen alleen zeer hoge resistentie tegen HIV-1 biedt.quote:Op woensdag 18 maart 2009 20:12 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het betreft Delta32 gen.
10 tot 15% van de westerse wereldbevolking heeft dat.
The Black Death and AIDS: CCR5-{Delta}32 in genetics and history
Er zijn sowieso maar zeer weinig besmettingen. Dus je kunt wel spreken van immuun.quote:Op woensdag 18 maart 2009 21:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad, maar daar moet je nog wel bij opmerken dat, zoals je in je bron te lezen valt, dit alleen alleen zeer hoge resistentie tegen HIV-1 biedt.
Even hier op reageren. Dit is natuurlijk geen argument. Een aantal zegt niets over de waarheidsclaim die de kerk uitdraagt.quote:Op woensdag 18 maart 2009 18:31 schreef Weltschmerz het volgende:
1 miljard gelovigen en groeiende, wat zou er dan niet realistisch aan zijn? Bovendien heeft de kerk geen keuze in welke boodschap ze uit te dragen hebben.
http://www.katardat.org/4pact/index.htmlquote:Op woensdag 18 maart 2009 12:49 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Wat beweer ik dan dat ik niet kan onderbouwen?
En dat jij het Molotov-Ribbentroppact zo wil interpreteren, doet niets af aan het feit dat anderen het wel degelijk bestempelen als een bondgenootschap. Ik zou overigens graag je bronnen willen zien voor de claim dat de Sovjets zich bewust waren van de plannen van Nazi-Duitsland, en ook bronnen die staven dat het pact onderdeel was van een strategie met het uiteindelijke doel de fascisten te verslaan. Veel succes![]()
Ik zet ze op mijn leeslijst.quote:Op woensdag 18 maart 2009 22:12 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
http://www.katardat.org/4pact/index.html
http://www.plp.org/books/(...)01210000000000000000
Eh nee? Ik ben ook niet immuun voor zeldzame ziektes in West-Afrika.quote:Op woensdag 18 maart 2009 21:05 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Er zijn sowieso maar zeer weinig besmettingen. Dus je kunt wel spreken van immuun.
'Oh shit, heeft die kutcommunist nog bronnen ook, nou dan ga ik me maar verlagen tot persoonlijke aanvallen'quote:Op woensdag 18 maart 2009 22:17 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Ik zet ze op mijn leeslijst.
Overigens niet de meeste objectieve bronnen zie ik nu, maar dat had ik ook niet van je verwacht.
En hoe meer ik van de websites lees die je geeft, hoe minder serieus ik je kan nemen... Je bent niet wetenschappelijk opgeleid he?
Het is niet een persoonlijke aanval, maar toen je over bronnen begon, verwachtte ik een serieuze discussie. Je komt met 2 duidelijk bevooroordeelde websites als bronnen. Iedereen met een wetenschappelijke achtergrond zou begrijpen dat ze weggelachen worden als ze dat als 'bronnen' aandragen. Bronnenkritiek 101, verdiep je daar eerst even in.quote:Op woensdag 18 maart 2009 22:52 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
'Oh shit, heeft die kutcommunist nog bronnen ook, nou dan ga ik me maar verlagen tot persoonlijke aanvallen'!
Dat laatste ben ik wel met je eens, dat zeggen ook wel meer gerespecteerde historici, maar jij gaat wel heel ver in het schoonpoetsen van de motieven van de Sovjet Unie voor dit verdrag.quote:Op woensdag 18 maart 2009 23:17 schreef rood_verzet het volgende:
Het zijn gekleurde bronnen, maar ze zijn wel onderbouwd en verder uitgebreid met getuigenverslagen en alle kanten komen aan het woord, daarom heb ik deze bronnen gebruikt. Je kunt deze bronnen alsnog wetenschappelijk en neutraal bekijken en dan zou je ook concluderen dat de Molotov-Von Ribbentroppact puur en alleen een verdrag was om de oorlog voor te bereiden (aan beide kanten). Je hoeft geen genie te zijn om de link te leggen met het verdrag (of liever gezegd verraad) van Munchen en dit omstreden pact.
Ik heb sommige van de besproken artikelen weleens gelezen ja. Ik weet dat absistence only in westerse landen niet veel effect lijkt te hebben. Hoe dat in Afrikaanse landen zit weet ik niet. Ik weet wel dat twee van de landen die uitgebreid ingezet hebben op condoomgebruik (Botswana en Swaziland) tot de zwaarst getroffen zijn door HIV (waarbij inderdaad ook sociale en religieuze stemmen opgingen die het condoomgebruik veroordelen). Echter de wisselwerking van gedragsverandering en veiliger seks door het verstrekken van condooms lijkt me ook iets wat onderzocht moet worden. Ik zou niet bijvoorbaat durven zeggen dat de paus met zijn uitspraak dat distributie van condooms de spreiding van HIV bevordert, ongelijk heeft. (Al denk ik wel dat dit in landen met een hoge HIV prevalentie condoomgebruik essentieel is, maar dat is niet meer dan een educated guess).quote:Op woensdag 18 maart 2009 18:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ben je bekend met Cochrane Reviews? Systematische reviews met naast uiteraard interpretatie van geaggregeerde trial resultaten een duidelijke beschrijving van methodiek, zwakheden in trials, etcetera. Zo is er voor bijvoorbeeld eentje te vinden over "abstinence only" in Westerse landen met als conclusie dat de data over een dergelijke aanpak geen signficante reductie van het risico van HIV besmetting op lijkt te leveren. De "abstinence plus" aanpak (dus in combinatie met o.a. promotie van condoomgebruik) lijkt op basis van de data dan weer wel een positief resultaat te boeken.
Ben ik wel met je eens, maar volgens mij heeft de gemiddelde man in Afrika al niets te makken (op financieel gebied) dus laat staan de vrouwen.. in een eerdere reactie heb ik al aangegeven dat ik denk dat daar een van de grootste problemen ligt: de algemene armoede in Afrika. En daar hebben al die miljarden onderzoeksgeld voor AIDS of 'ouderwetse' ontwikkelingshulp na alle jaren nog vrij weinig invloed op gehad.. dus de emancipatie mag wel komen.. maar pak dan ook meteen de armoede ECHT aan..quote:Op donderdag 19 maart 2009 21:35 schreef krakkemieke het volgende:
Wat mij dwarszit aan het standpunt van de paus is ten eerste het gebrek aan inzicht hoe een cultuur werkt. Als het zo in elkaar zit dat mannen maar wat rondneuken en daardoor hun vrouw besmetten, dan werkt het amper als je oproept tot monogamie. Waarom dan geen 2 sporenbeleid van zowel condooms, zijnde plan B, als aansporen tot monogamie?
Ik ben het ook eens met Semisane. Ook in andere situaties heeft goede voorlichting grote resultaten, vooral als vrouwen het initiatief nemen en zeggen dat ze het niet langer pikken. Ik denk hierbij aan vrouwenbesnijdenissen.
Naast goede voorlichting denk ik ook dat het belangrijk is dat vrouwen een eigen inkomen kunnen hebben. Dan kan je als vrouw eisen dat je man een condoom gebruikt, omdat je niet afhankelijk bent.
Ach, vrijheid van meningsuiting he.quote:Op dinsdag 17 maart 2009 16:05 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Laat die man toch een keer zn bek houden
Hoe moeilijk is het om schoon water aan te leggen. Dat weigert men. Derderwereldhulp is een farce.quote:Op donderdag 19 maart 2009 22:24 schreef Boswachtertje het volgende:
[..]
Ben ik wel met je eens, maar volgens mij heeft de gemiddelde man in Afrika al niets te makken (op financieel gebied) dus laat staan de vrouwen.. in een eerdere reactie heb ik al aangegeven dat ik denk dat daar een van de grootste problemen ligt: de algemene armoede in Afrika. En daar hebben al die miljarden onderzoeksgeld voor AIDS of 'ouderwetse' ontwikkelingshulp na alle jaren nog vrij weinig invloed op gehad.. dus de emancipatie mag wel komen.. maar pak dan ook meteen de armoede ECHT aan..
Net zo sneu als Jezus serieus nemen. In ieder geval is de paus geloofwaardiger die bestaat en dat heeft Jezus nog nooit gedaan.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 06:26 schreef popolon het volgende:
Wat moet je nou met zo'n oude gefrustreerde en mislukte sinterklaas die zich "Paus" noemt? Jammer dat er nog zoveel mensen zijn die die oude griezel serieus nemen.
Leg schoon water maar eens aan, over het algemeen zakt dat gewoon de grond in.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 09:15 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Hoe moeilijk is het om schoon water aan te leggen.
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=971quote:Op zaterdag 21 maart 2009 11:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Leg schoon water maar eens aan, over het algemeen zakt dat gewoon de grond in.
Ik ben heel aardig tegen water hoor.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 12:20 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
http://www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?grens=971
We behandelen water verkeerd.
jij misschien. maar de zuiverinsinstallaties, industrie niet.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 12:47 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik ben heel aardig tegen water hoor.
Ik heb gisteren nog met een zuiveringsinstallatie gesproken, die zei ook dat hij heel aardig was tegen water. Dus je bewering klopt niet.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 13:02 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
jij misschien. maar de zuiverinsinstallaties, industrie niet.
Ah dus vandaar dat er Prozac uit de kraan komt. Of in veel buitenlanse kranen fluoride.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 13:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik heb gisteren nog met een zuiveringsinstallatie gesproken, die zei ook dat hij heel aardig was tegen water. Dus je bewering klopt niet.
Het is misschien vrij ambitieus, maar het is op zich natuurlijk effectiever. Als er een cultuur van rondneuken blijft bestaan zal AIDS zich blijven verspreiden, omdat het net zo goed een illusie is dat iedereen altijd condooms zal gebruiken.quote:Op donderdag 19 maart 2009 21:35 schreef krakkemieke het volgende:
Wat mij dwarszit aan het standpunt van de paus is ten eerste het gebrek aan inzicht hoe een cultuur werkt. Als het zo in elkaar zit dat mannen maar wat rondneuken en daardoor hun vrouw besmetten, dan werkt het amper als je oproept tot monogamie.
Omdat het zich niet met mekaar verdraagt, condooms horen bij promiscuiteit. Dan vraag je dus van de kerk om een dubbele boodschap verspreiden die innerlijk tegenstrijdig is en strijdig is met al hun andere uitgangspunten. Dat lijkt mij nogal onredelijk.quote:Waarom dan geen 2 sporenbeleid van zowel condooms, zijnde plan B, als aansporen tot monogamie?
En niet zonder succes.quote:De kerk vecht al 2000 jaar tegen losbandigheid......
Tsja, zuiveringsinstallaties hebben nou eenmaal ook wel eens last van depressies.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 13:09 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Ah dus vandaar dat er Prozac uit de kraan komt. Of in veel buitenlanse kranen fluoride.
daar ga je al mank?quote:Op zaterdag 21 maart 2009 13:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is misschien vrij ambitieus, maar het is op zich natuurlijk effectiever. Als er een cultuur van rondneuken blijft bestaan zal AIDS zich blijven verspreiden, omdat het net zo goed een illusie is dat iedereen altijd condooms zal gebruiken.
[..]
Maak er maar een grapje van. Maar ik denk echt dat we niet de potentie uit het water halen wat er wel in zit als we het maar juist behandelen.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 13:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tsja, zuiveringsinstallaties hebben nou eenmaal ook wel eens last van depressies.
Waarom neem je me nou niet serieus? Machines hebben ook gevoelens hoor. Dit artikel bewijst dat.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 13:13 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Maak er maar een grapje van. Maar ik denk echt dat we niet de potentie uit het water halen wat er wel in zit als we het maar juist behandelen.
Zo gek is dat niet ik heb vroeger geregeld mijn fiets bedreigd! Slootloos in het bos achter laten en dan terug lopen. Of opmerkingen maken van ik gooi je over de railing. Ik heb ook eens een gepresteerd om een halfjaar lang op een lekke band te fietsen. Wat nou long-problemenquote:Op zaterdag 21 maart 2009 14:20 schreef Monolith het volgende:
[..]
Waarom neem je me nou niet serieus? Machines hebben ook gevoelens hoor. Dit artikel bewijst dat.
Dan hoef je het ook niet met een hoofdletter te schrijven.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 09:16 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Net zo sneu als Jezus serieus nemen. In ieder geval is de paus geloofwaardiger die bestaat en dat heeft Jezus nog nooit gedaan.
Ja maar in het Nederlands is nu eenmaal een naam fictief of niet de regel dat het met een hoofdletter moet.quote:Op zaterdag 21 maart 2009 15:35 schreef popolon het volgende:
[..]
Dan hoef je het ook niet met een hoofdletter te schrijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |