Het is ook inmiddels na 30 jaar wel onhoudbaar geworden dat het besmettelijk zou zijn. Of dat het een onbeheersbaar pandemie is. Het is en blijft GRID.quote:Op woensdag 18 maart 2009 17:44 schreef DrParsifal het volgende:
- Voor zover ik weet, is 1 van de punten waarop Bush wel gewaardeerd werd op wetenschappelijk beleid, zijn HIV programma in Afrika. Dit kwam naar voren in een commentaar in Nature (ik meen ergens aan het begin van het jaar). Er wordt getwijfeld aan het seksuele onthoudingsdeel van het programma. Het "be faithful " onderdeel wordt wel als belangrijk gezien. Daarin zou de paus best eens mee kunnen gaan.
- Er is redelijk wat onderzoek gedaan naar de invloed van seksuele netwerken op de verspreiding van SOAs de epidemiologie groep in Seatle met onderandere Handcock en Morris heeft ook gekeken naar gedrag van verschillende etnische groepen in de VS. Het lijkt erop dat de blanke amerikanen minder partners gelijktijdig hebben dan afro-amerikanen (dit is gebaseerd op sociologische data) en dit komt goed overeen met de hogere prevalentie van soas in de afro-amerikaanse populatie en de voorspellingen die blijken uit epidemiologische modellen.
- Afgelopen oktober was ik op een workshop voor epidemiologie modelering, waar redelijk wat mensen aanwezig waren die in de wiskundige modellering van epidemieen een grote rol spelen (oa Handcock, Ferguson en Dietz). Toen een van de aanwezigen zei in een discussie dat hij het vrijwel onmogelijk achtte dat in west-europa HIV een probleem zou geworden zijn voor de seksuele revolutie, waren er geen mensen die protesteerden of ook maar lieten merken dat ze het er niet mee eens waren (ook al is HIV op het moment vanuit epidemiologisch oogpunt geen groot probleem in de westerse wereld).
Denk dat een groot aandeel inneemt.quote:De seksuele revolutie wordt voor een deel toegeschreven aan de pil. Mensen kunnen zonder zwangerschaps risicos met elkaar naar bed. Het gevaar van zwangerschap heeft blijkbaar invloed gehad op het seksuele gedrag van mensen (hoewel ik zelf te weinig van de studies hier naar weet, om dit heel hard te zeggen). Als dit inderdaad waar is, en mensen seksueel gedrag afstemmen op de risicos die het met zich meebrengt, dan is het geen vreemde gedachte van de paus dat verspreiding van condooms, wat besmettingsrisicos per seksuele handeling doet afnemen, het seksuele gedrag van mensen zo beinvloedt, dat het effect van de verspreiding uiteindelijk negatief is.
In dit topic wordt er wel heel makkelijk van uitgegaan dat de gedragsbeinvloeding niet groot is.
50 mensen die nieuwe HIVpatienten?! Volop? het is volslagen belachelijk.quote:Op woensdag 18 maart 2009 13:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb het ook in dat andere topic gezegd: Je moet beide manieren benutten. En voorlichting over soa's, voorbehoedsmiddelen enz.... én streven naar een minder losbandige sexuele moraal.
Overigens zijn in de vrije westerse wereld condooms op grote schaal verkrijgbaar en ook hier heerst Hiv nog volop, dankzij een te vrije sexuele moraal.
\bron graag?quote:Op woensdag 18 maart 2009 19:50 schreef Lambiekje het volgende:
15% van de mensen is sowieso immuun voor AIDS.
Het betreft Delta32 gen.quote:
Dat klopt inderdaad, maar daar moet je nog wel bij opmerken dat, zoals je in je bron te lezen valt, dit alleen alleen zeer hoge resistentie tegen HIV-1 biedt.quote:Op woensdag 18 maart 2009 20:12 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Het betreft Delta32 gen.
10 tot 15% van de westerse wereldbevolking heeft dat.
The Black Death and AIDS: CCR5-{Delta}32 in genetics and history
Er zijn sowieso maar zeer weinig besmettingen. Dus je kunt wel spreken van immuun.quote:Op woensdag 18 maart 2009 21:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat klopt inderdaad, maar daar moet je nog wel bij opmerken dat, zoals je in je bron te lezen valt, dit alleen alleen zeer hoge resistentie tegen HIV-1 biedt.
Even hier op reageren. Dit is natuurlijk geen argument. Een aantal zegt niets over de waarheidsclaim die de kerk uitdraagt.quote:Op woensdag 18 maart 2009 18:31 schreef Weltschmerz het volgende:
1 miljard gelovigen en groeiende, wat zou er dan niet realistisch aan zijn? Bovendien heeft de kerk geen keuze in welke boodschap ze uit te dragen hebben.
http://www.katardat.org/4pact/index.htmlquote:Op woensdag 18 maart 2009 12:49 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Wat beweer ik dan dat ik niet kan onderbouwen?
En dat jij het Molotov-Ribbentroppact zo wil interpreteren, doet niets af aan het feit dat anderen het wel degelijk bestempelen als een bondgenootschap. Ik zou overigens graag je bronnen willen zien voor de claim dat de Sovjets zich bewust waren van de plannen van Nazi-Duitsland, en ook bronnen die staven dat het pact onderdeel was van een strategie met het uiteindelijke doel de fascisten te verslaan. Veel succes![]()
Ik zet ze op mijn leeslijst.quote:Op woensdag 18 maart 2009 22:12 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
http://www.katardat.org/4pact/index.html
http://www.plp.org/books/(...)01210000000000000000
Eh nee? Ik ben ook niet immuun voor zeldzame ziektes in West-Afrika.quote:Op woensdag 18 maart 2009 21:05 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Er zijn sowieso maar zeer weinig besmettingen. Dus je kunt wel spreken van immuun.
'Oh shit, heeft die kutcommunist nog bronnen ook, nou dan ga ik me maar verlagen tot persoonlijke aanvallen'quote:Op woensdag 18 maart 2009 22:17 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Ik zet ze op mijn leeslijst.
Overigens niet de meeste objectieve bronnen zie ik nu, maar dat had ik ook niet van je verwacht.
En hoe meer ik van de websites lees die je geeft, hoe minder serieus ik je kan nemen... Je bent niet wetenschappelijk opgeleid he?
Het is niet een persoonlijke aanval, maar toen je over bronnen begon, verwachtte ik een serieuze discussie. Je komt met 2 duidelijk bevooroordeelde websites als bronnen. Iedereen met een wetenschappelijke achtergrond zou begrijpen dat ze weggelachen worden als ze dat als 'bronnen' aandragen. Bronnenkritiek 101, verdiep je daar eerst even in.quote:Op woensdag 18 maart 2009 22:52 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
'Oh shit, heeft die kutcommunist nog bronnen ook, nou dan ga ik me maar verlagen tot persoonlijke aanvallen'!
Dat laatste ben ik wel met je eens, dat zeggen ook wel meer gerespecteerde historici, maar jij gaat wel heel ver in het schoonpoetsen van de motieven van de Sovjet Unie voor dit verdrag.quote:Op woensdag 18 maart 2009 23:17 schreef rood_verzet het volgende:
Het zijn gekleurde bronnen, maar ze zijn wel onderbouwd en verder uitgebreid met getuigenverslagen en alle kanten komen aan het woord, daarom heb ik deze bronnen gebruikt. Je kunt deze bronnen alsnog wetenschappelijk en neutraal bekijken en dan zou je ook concluderen dat de Molotov-Von Ribbentroppact puur en alleen een verdrag was om de oorlog voor te bereiden (aan beide kanten). Je hoeft geen genie te zijn om de link te leggen met het verdrag (of liever gezegd verraad) van Munchen en dit omstreden pact.
Ik heb sommige van de besproken artikelen weleens gelezen ja. Ik weet dat absistence only in westerse landen niet veel effect lijkt te hebben. Hoe dat in Afrikaanse landen zit weet ik niet. Ik weet wel dat twee van de landen die uitgebreid ingezet hebben op condoomgebruik (Botswana en Swaziland) tot de zwaarst getroffen zijn door HIV (waarbij inderdaad ook sociale en religieuze stemmen opgingen die het condoomgebruik veroordelen). Echter de wisselwerking van gedragsverandering en veiliger seks door het verstrekken van condooms lijkt me ook iets wat onderzocht moet worden. Ik zou niet bijvoorbaat durven zeggen dat de paus met zijn uitspraak dat distributie van condooms de spreiding van HIV bevordert, ongelijk heeft. (Al denk ik wel dat dit in landen met een hoge HIV prevalentie condoomgebruik essentieel is, maar dat is niet meer dan een educated guess).quote:Op woensdag 18 maart 2009 18:56 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ben je bekend met Cochrane Reviews? Systematische reviews met naast uiteraard interpretatie van geaggregeerde trial resultaten een duidelijke beschrijving van methodiek, zwakheden in trials, etcetera. Zo is er voor bijvoorbeeld eentje te vinden over "abstinence only" in Westerse landen met als conclusie dat de data over een dergelijke aanpak geen signficante reductie van het risico van HIV besmetting op lijkt te leveren. De "abstinence plus" aanpak (dus in combinatie met o.a. promotie van condoomgebruik) lijkt op basis van de data dan weer wel een positief resultaat te boeken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |