abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75100899
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:36 schreef LXIV het volgende:
Nah, ik lees uit die plaatjes juist dat de leverage toch heel snel wordt afgebouwd (met alle economische gevolgen van dien, want al die leverage was natuurlijk wél een aanjager voor de economie, laten we eerlijk zijn) RBS bouwt zijn leverage van 574 af naar 48. Dat is met 90%!

Er is wel heel veel geld in de kluis gelegd. Wat bizar, zo'n grafiek die jarenlang op nul lijkt te staan en dan in één rechte lijn omhoog gaat!
Als iets de ene kant snel op kan gaan, geld dat ook andersom.. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar de kans is er wel degelijk, en dan kan het ook weer net zo snel verkeert gaan.

Waarom houden die banken volgens jou zo veel geld vast dan?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 29 november 2009 @ 00:50:03 #202
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75100944
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:48 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Als iets de ene kant snel op kan gaan, geld dat ook andersom.. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar de kans is er wel degelijk, en dan kan het ook weer net zo snel verkeert gaan.

Waarom houden die banken volgens jou zo veel geld vast dan?
Om een situatie zoals in begin dit jaar te voorkomen. Voorheen hadden ze parameters waarbinnen ze "veilig" waren. Van het scenario van de kredietcrisis gingen ze gewoon niet uit. Nu dit daadwerkelijk gebeurd is moesten ze hun parameters aanpassen. Effectief dus hun leverage omlaag brengen.

Dit betekent lagere winsten in de toekomst, een minder snel groeiende economie, minder gemakkelijk krediet te verkrijgen. Maar juist meer zekerheid. Vooral voor de banken.
The End Times are wild
pi_75101003
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:48 schreef SeLang het volgende:
Btw: ondanks dat de authoriteiten zeggen dat ze willen dat banken meer uitlenen willen ze dat in werkelijkheid helemaal niet! Daarom betaalt de FED tegenwoordig zelfs rente op bankreserves (voorheen nooit gebeurd). De NUL rente dient ook helemaal niet om de economie te stimuleren maar om de banken stiekum te subsidieren zodat ze hun reserves kunnen spekken
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:36 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Daarom heb je ook geen inflatie. Dat geld kun je straks wegstrepen tegen honderden miljarden meer verliezen die de banken moeten afboeken (uiteindelijk)
Ha, dit is wel een zeer tof grafiekje en een heel erg goed punt, die ga ik dinsdag eens aan de UD laten zien bij een vak dat ik volg, Monetary Economics. Hij is er zelf van overtuigd dat het weer veel beter gaat met de economie dankzij de inspanningen van de centrale banken.
  zondag 29 november 2009 @ 00:55:14 #204
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75101050
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
Hij is er zelf van overtuigd dat het weer veel beter gaat met de economie.
Zeker zo'n Keynes type.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_75101077
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Om een situatie zoals in begin dit jaar te voorkomen. Voorheen hadden ze parameters waarbinnen ze "veilig" waren. Van het scenario van de kredietcrisis gingen ze gewoon niet uit. Nu dit daadwerkelijk gebeurd is moesten ze hun parameters aanpassen. Effectief dus hun leverage omlaag brengen.

Dit betekent lagere winsten in de toekomst, een minder snel groeiende economie, minder gemakkelijk krediet te verkrijgen. Maar juist meer zekerheid. Vooral voor de banken.
Mja, maar dat al die grote banken het geld op kas laten staan, zorgt er voor dat de kleinere banken in de problemen komen omdat die geldmarkten nog steeds niet erg soepel lopen. Is een beetje jammer.

Bij ons werd ook netjes verteld ten tijde van colleges dat dit quantitative easing gedrag bedoeld was zodat banken goedkoop geld konden krijgen en dat weer door laten draaien in die vicieuze financiële cirkel. Men ging er niet van uit dat men dat lekker ging oppotten en dat de geldmarkten alsnog niet in beweging kwamen. Althans, zo werd het tijdens onze hoorcolleges uitgelegd. Maarja, dat kun je de banken ook niet kwalijk nemen, zij krijgen immers de kans op goedkoop geld en ze worden niet gepusht om dit ook weer door te dringen naar de markten zelf.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_75101088
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:55 schreef SeLang het volgende:
Zeker zo'n Keynes type
Die zitten er bijna alleen maar in de hoek macro-economie.
  zondag 29 november 2009 @ 00:57:24 #207
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_75101099

Dit soort slordigheden in het spatiegebruik helpt natuurlijk niet voor het vertrouwen
pi_75101104
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zeker zo'n Keynes type
Begin er niet over lol. Keynes wordt hier echt als trotse held gezien, en men was hier op de universiteit maar wat trots dat men zijn ideeën van vroeger weer van stal haalde vorig jaar
pi_75101114
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:56 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Die zitten er bijna alleen maar in de hoek macro-economie.
Moah, ook wel in de historische kant van de economie hoor (maar dat komt uiteraard omdat ze brits zijn bij ons )
  zondag 29 november 2009 @ 00:59:32 #210
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75101136
Misschien kun je ook eens aan je professor vragen wat hij van de FED balancesheet vindt en hoe hij denkt dat ze deze catastrofe weer gaan terugdraaien ('exitscenario')

Mijn reisverslagen
  zondag 29 november 2009 @ 01:17:27 #211
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75101501
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:53 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

[..]

Ha, dit is wel een zeer tof grafiekje en een heel erg goed punt, die ga ik dinsdag eens aan de UD laten zien bij een vak dat ik volg, Monetary Economics. Hij is er zelf van overtuigd dat het weer veel beter gaat met de economie dankzij de inspanningen van de centrale banken.
Onderstaand plaatje spreekt ook boekdelen. Het gaat helemaal niet beter. Krediet krimpt.
Welkom in een deflatoire depressie.

Mijn reisverslagen
pi_75101586
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:58 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Moah, ook wel in de historische kant van de economie hoor (maar dat komt uiteraard omdat ze brits zijn bij ons )
Wat ik zo raar vind is dat de theoretische basis van veel macro-economische modellen zo dun is. Je zou verwachten dat men een hypothese bedenkt aan de hand van een theoretische kader dat men heeft opgezet en dat dan empirische gaat toetsen. Maar er lijkt alleen maar empirisch onderzoek plaats te vinden, denk aan de Taylor-rule bijvoorbeeld dat is een echt empirisch model. Ook dingen als output-gap vind ik niet erg sterk, want de gap hangt maar net af van welk model je neemt voor de trend van het GDP. Alleen het Solow-groeimodel is iets waarvan ik denk, daar zit een echte consistente gedachtegang achter.

Bij de micro-economie en finance heeft men dat toch veel beter op de rails. Voorspellingen en zaken die onderwerp zijn van onderzoek worden altijd goed ondersteund met een grondig theoretisch kader. Ik snap niet waarom macro-economen niet meer gebruik maken van de inzichten van de micro-economie, in plaats daarvan gaat men uit van rare simplificaties zoals Aggregate Demand en Aggregate Supply.

SeLang, ik zal de overige vragen ook voor leggen. Ik hoop dat de pauze genoeg tijd biedt. Misschien kan ik hem er beter een mail over sturen.
pi_75101738
quote:
Op zondag 29 november 2009 01:23 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Wat ik zo raar vind is dat de theoretische basis van veel macro-economische modellen zo dun is. Je zou verwachten dat men een hypothese bedenkt aan de hand van een theoretische kader dat men heeft opgezet en dat dan empirische gaat toetsen. Maar er lijkt alleen maar empirisch onderzoek plaats te vinden, denk aan de Taylor-rule bijvoorbeeld dat is een echt empirisch model. Ook dingen als output-gap vind ik niet erg sterk, want de gap hangt maar net af van welk model je neemt voor de trend van het GDP. Alleen het Solow-groeimodel is iets waarvan ik denk, dat zit een echte consistente gedachtegang achter.

Bij de micro-economie en finance heeft men dat toch veel beter op de rails. Voorspellingen en zaken die onderwerp zijn van onderzoek worden altijd goed ondersteund met een grondig theoretisch kader. Ik snap niet waarom macro-economen niet meer gebruik maken van de inzichten van de micro-economie, in plaats daarvan gaat men uit van rare simplificaties zoals Aggregate Demand en Aggregated Supply.
Ik ben al lang tot de conclusie gekomen dat ik nooit (wiskundige) economie had moeten studeren maar iets wat zinvol was geweest en de economie had ik verder wel uit boekjes kunnen bestuderen. De meeste modellen die ik tot dusver op micro en macro economie gebied heb gehad zijn allemaal erg zwak. Ben absoluut niet onder de indruk. Vorig jaar kregen we de modulering van Keynes uitgelegd, over de injecties die er op macro gebied worden gedaan. Wordt er netjes verteld aan het eind van de hoor college, het model is alleen wel wat onderhevig aan bepaalde external shocks die soms jaren kunnen duren, dan kan het model direct de prullenbak in (! )

Of de human capital theory van Becker, over op micro en macro niveau uitleggen waarom er discriminatie bestaat op de verschillende arbeidsmarkten tussen vrouwen en mannen, en tussen etniciteit zelf. Voordat de college begon vertelde hij vrolijk dat hij de theorie wat onzinnig was, je kunt ook gewoon je gezond verstand gebruiken waarom mannen meer verdienen daarvoor heb je echt niet allemaal vage modellen voor nodig die in wezen niks ondersteunen, alleen hetgeen wat we al weten, dat bepaalde etniciteit moeite heeft om van de secundaire labour markt naar de 1e te komen, ja, dat is geen nieuws. Maar de beste man (becker) heeft hiervoor een Nobel prijs voor gewonnen, dus in de naam van de wetenschap(!) gaan we toch maar beginnen ...

Ben het niet helemaal met je eens dat micro economie en finance de zaken wel beter op orde hebben. Alleen de puur wiskundige modellen op micro economie basis zijn wel interessant qua relevantie, maar omdat wij het ook krijgen in combinatie met econometrie, merk je vanzelf dat er overal een behoorlijke mate van error in zit, en dat er maar ergens in een belangrijk economisch land een scheet word gelaten het hele model de prullenbak in kan
pi_75101744
quote:
Op zondag 29 november 2009 01:23 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]
SeLang, ik zal de overige vragen ook voor leggen. Ik hoop dat de pauze genoeg tijd biedt. Misschien kan ik hem er beter een mail over sturen.
Desnoods doe je dit voor de les, na de les, tijdens zijn contacturen?
  Moderator zondag 29 november 2009 @ 01:56:34 #215
236264 crew  capricia
pi_75101993
Hey Bolkesteijn en S_E: Hoewel ik niet onderlegd ben in alle modellen die jullie bespreken, vind ik het wel heel interessant om te lezen. Wat mij betreft bespreken jullie dit wel gewoon op Fok, en niet via de mail! Ik wil er graag kennis van nemen, namelijk!!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75102192
quote:
Op zondag 29 november 2009 01:33 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik ben al lang tot de conclusie gekomen dat ik nooit (wiskundige) economie had moeten studeren maar iets wat zinvol was geweest en de economie had ik verder wel uit boekjes kunnen bestuderen.
Haha. Maar als volledige auto-didact je iets eigen maken is zo simpel nog niet volgens mij, daar is toch een brok discipline voor nodig dat ik in ieder geval niet heb. Ook zit je met het gevaar van eenzijdigheid, door bepaalde boeken te lezen kan je een eenzijdig beeld krijgen, ik vind dat ze hier in Rotterdam je toch echt met ieder aspect in aanraking laten komen waardoor je een genuanceerder wereldbeeld krijgt.
quote:
De meeste modellen die ik tot dusver op micro en macro economie gebied heb gehad zijn allemaal erg zwak. Ben absoluut niet onder de indruk. Vorig jaar kregen we de modulering van Keynes uitgelegd, over de injecties die er op macro gebied worden gedaan. Wordt er netjes verteld aan het eind van de hoor college, het model is alleen wel wat onderhevig aan bepaalde external shocks die soms jaren kunnen duren, dan kan het model direct de prullenbak in (! )

Of de human capital theory van Becker, over op micro en macro niveau uitleggen waarom er discriminatie bestaat op de verschillende arbeidsmarkten tussen vrouwen en mannen, en tussen etniciteit zelf. Voordat de college begon vertelde hij vrolijk dat hij de theorie wat onzinnig was, je kunt ook gewoon je gezond verstand gebruiken waarom mannen meer verdienen daarvoor heb je echt niet allemaal vage modellen voor nodig die in wezen niks ondersteunen, alleen hetgeen wat we al weten, dat bepaalde etniciteit moeite heeft om van de secundaire labour markt naar de 1e te komen, ja, dat is geen nieuws. Maar de beste man (becker) heeft hiervoor een Nobel prijs voor gewonnen, dus in de naam van de wetenschap(!) gaan we toch maar beginnen ...
Ha,dit sluit dus echt precies aan bij hoe ik er over denk. Het komt veel te vaak voor dat docenten hier het college beginnen dat wat we vandaag gaan bespreken eigenlijk of triviaal is of dat het inmiddels al in de prullenbak zit.

Bij mijn werktuigbouwkunde studie hoor je dat toch echt nooit.
quote:
Ben het niet helemaal met je eens dat micro economie en finance de zaken wel beter op orde hebben. Alleen de puur wiskundige modellen op micro economie basis zijn wel interessant qua relevantie, maar omdat wij het ook krijgen in combinatie met econometrie, merk je vanzelf dat er overal een behoorlijke mate van error in zit, en dat er maar ergens in een belangrijk economisch land een scheet word gelaten het hele model de prullenbak in kan
Ik ben van mening dat het onderscheid tussen macro-economie en micro-economie echt onzinnig is. Wie macro gebeurtenissen goed zal willen kunnen beschrijven moet eerst terug gaan naar de basis, en dat is toch op micro-niveau kunnen beschrijven hoe economische keuzes plaats vinden. Ik de natuurkunde laat men moleculaire, atomaire en sub-atomaire schalen ook niet voor wat het is. Ook al hoef je er bij het doorrekenen van een constructie geen rekening mee te houden omdat het teveel tijd kost tegenover de waarde die het oplevert in de zin van een betere constructie, wie het zou willen kan helemaal terug gaan naar de interactie tussen moleculen in een stalen balk.

Je hoort altijd dat je sociale wetenschappen niet met natuurwetenschappen moet vergelijken, maar dat vind ik onzin. De natuurkunde heeft zijn karretjes als een van de wetenschappen die de werkelijke wereld (in tegenstelling tot de theoretische wereld die men in de wiskunde beschrijft) probeert te beschrijven echt het best op de rails. Natuurlijk komt dat omdat het onderzoeksobject vaak veel gewilliger is (je legt een blokje materiaal zo op de trekbank, bij mensen gaat dat wat lastiger), maar het is wel een goede benchmark om in perspectief te zetten waar men in de sociale wetenschappen mee bezig is. Ook omdat de mens zich echt niet aan de natuurwetten kan onttrekken, ook de mens wordt daar uiteindelijk door beschreven als het goed is.

Gaat wel ernstig off-topic trouwens. Maar de discussie is wel interessant.

En capricia, het was niet mijn bedoeling te gaan converseren via de e-mail. Ik zal het antwoord van de ud gewoon hier in het topic zetten, ook al verkrijg ik dat antwoord misschien via de e-mail.

[ Bericht 2% gewijzigd door Bolkesteijn op 29-11-2009 02:21:29 ]
pi_75102611
quote:
Op zondag 29 november 2009 02:14 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Haha. Maar als volledige auto-didact je iets eigen maken is zo simpel nog niet volgens mij, daar is toch een brok discipline voor nodig dat ik in ieder geval niet heb. Ook zit je met het gevaar van eenzijdigheid, door bepaalde boeken te lezen kan je een eenzijdig beeld krijgen, ik vind dat ze hier in Rotterdam je toch echt met ieder aspect in aanraking laten komen waardoor je een genuanceerder wereldbeeld krijgt.
Discipline valt te leren! Maarja, ik ben d'r ook geen ster in. De enige reden waarom ik nog online ben is omdat ik keihard aan het falen ben omtrent een, je raad het al, een micro economie opdracht die ingeleverd moet worden. En ben dus flink aan het soggen

De achterliggende gedachte waarom de studie economie interessant blijft is omdat iedereen het om je heen doet, en je dus makkelijk in discussie kan komen met anderen die dezelfde interesse hebben. En dit gaat wat makkelijker face 2 face ipv. via een forum zoals FOK!
quote:
Ha,dit sluit dus echt precies aan bij hoe ik er over denk. Het komt veel te vaak voor dat docenten hier het college beginnen dat wat we vandaag gaan bespreken eigenlijk of triviaal is of dat het inmiddels al in de prullenbak zit.

Bij mijn werktuigbouwkunde studie hoor je dat toch echt nooit.
[..]

1. Ik zou mezelf nooit serieus kunnen nemen als micro of macro economie professor.
2. Ik verbaas me over de weinige weerstand die studenten bieden tijdens de hoor colleges.

Wat niet wil zeggen dat de hoorcolleges minder leuk zijn. Voor het vak labour economics hebben we een professor die regelmatig fuck of iets anders roept en met z'n middelvinger op steekt. En dan niet boos naar de leerlingen ofzo maar om wat meer 'nadruk te tonen op bepaalde voorbeelden'
quote:
Ik ben van mening dat het onderscheid tussen macro-economie en micro-economie echt onzinnig is. Wie macro gebeurtenissen goed zal willen kunnen beschrijven moet eerst terug gaan naar de basis, en dat is toch op micro-niveau kunnen beschrijven hoe economische keuzes plaats vinden. Ik de natuurkunde laat men moleculaire, atomaire en sub-atomaire schalen ook niet voor wat het is. Ook al hoef je er bij het doorrekenen van een constructie geen rekening mee te houden omdat het teveel tijd kost tegenover de waarde die het oplevert in de zin van een betere constructie, wie het zou willen kan helemaal terug gaan naar de interactie tussen moleculen in een stalen balk.
Mja, maar omdat wij bijna bij alle economie die we krijgen ook econometrische ondersteuning krijgen, het bepalen dus van de relevantie van modellen. Kom je gewoon continu terug op het feit dat er overal flaws zijn. Volgespekt met errors. En ik kan me bijvoorbeeld nog van mijn PMN herinneren op school, dat was zeg maar Natuurkunde 1,2 met speciaal examen in vage sterrenkunde enzo, dat als er ook maar 1 vraag rees over de significantie van deze modellen dat als we het niet geloofden, we het zelf maar moesten onderzoeken.

Ik blijf er bij dat ik vakken zoals labour economics, economics of employment, micro en macro economics echt gewoon onzinnig vind. Als je mij zou vragen wat heb ik tot dusver met micro en macro ecnomie geleerd op de universiteit wat ook degelijk useful was en toepasbaar is moet ik je het antwoord schuldig blijven op het stukje environmental economics na, wat over de bestrijding van de greenhous gasses gaat
pi_75102701
Even kort nog: errors kunnen natuurlijk ook ontstaan door dat de informatie waarmee je onderzoek doet niet vrij is van allerlei andere invloeden. In dat opzicht hebben natuurwetenschappen een groot voordeel, het is veel makkelijker om 'schone' informatie te onderzoeken, betekent imo nog niet dat de economische wetenschap waardeloos is, het kost alleen veel meer tijd om tot zinnige uitspraken te kunnen komen.
pi_75103204
quote:
Op zondag 29 november 2009 03:04 schreef Bolkesteijn het volgende:
Even kort nog: errors kunnen natuurlijk ook ontstaan door dat de informatie waarmee je onderzoek doet niet vrij is van allerlei andere invloeden. In dat opzicht hebben natuurwetenschappen een groot voordeel, het is veel makkelijker om 'schone' informatie te onderzoeken, betekent imo nog niet dat de economische wetenschap waardeloos is, het kost alleen veel meer tijd om tot zinnige uitspraken te kunnen komen.
Daar heb je direct het probleem bij veel economische modellen, die zijn namelijk niet vrij van allerlei invloeden. En als je dan net eindelijk denkt dat je alle variabelen in een juiste context hebt gezet, laat er iemand in Amerika een scheet, en kan de formule de prullenbak weer in (lees wordt het uitgegeven als academisch boek over iets wat vroeger werkte, en nu weer door economie studenten moet worden bestudeerd )
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 30 november 2009 @ 21:38:03 #220
862 Arcee
Look closer
pi_75161676
ING is de week iig slecht begonnen en was vandaag de grootste daler in de AEX en zakte met -5,28%.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  maandag 30 november 2009 @ 21:40:23 #221
141482 Q.
JurassiQ
pi_75161782
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:38 schreef Arcee het volgende:
ING is de week iig slecht begonnen en was vandaag de grootste daler in de AEX en zakte met -5,28%.
Dit topic gaat over echte economie, niet over die hocus-pocus op Beursplein 5.
For great justice!
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 30 november 2009 @ 21:44:51 #222
862 Arcee
Look closer
pi_75161976
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:40 schreef Q. het volgende:
Dit topic gaat over echte economie, niet over die hocus-pocus op Beursplein 5.
Ik haakte een beetje in op de TT.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  maandag 30 november 2009 @ 22:01:14 #223
141482 Q.
JurassiQ
pi_75162665
quote:
Op maandag 30 november 2009 21:44 schreef Arcee het volgende:

[..]

Ik haakte een beetje in op de TT.
Dat dal gaat niet over de koers maar over de invloed van oa de Alt-A-hypotheekportefueille op de toekomst van het bedrijf. De beurskoers is immers ook niet bepalend of een bank moet worden genationaliseerd.
For great justice!
pi_78269304
geldt dit ook voor ING België?

schiet me maar dood als ik iets verkeerds doe
Werewolf
  zondag 21 februari 2010 @ 19:40:52 #225
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78273727
Je post een half jaar te laat!
The End Times are wild
  zondag 21 februari 2010 @ 20:34:02 #226
78918 SeLang
Black swans matter
pi_78275809
quote:
Op maandag 16 maart 2009 23:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
openstaande vraag over de perpetuals van ING. Uit het jaarverslag 2007 van ING
[..]

Waarom zijn deze perps zo belangrijk voor ING, en waarom kan ze geen (gegarandeerde) reguliere obligatieleningen aantrekken om ze in te kopen?

Stel een bank heeft 100 eigen vermogen
ze mag van regelgevers 10x zoveel uitlenen
een bank trekt dan 900 spaarmiddelen aan (+ 100 eigen vermogen is 1000), en leent 1000 uit.
stel even dat ze een marge van 3% maakt (6 -/- 3%).
dan verdient ze 3% x 900 + 6% x 300 is 27 + 18 is 45.

nu geeft ze een perp uit. tegen 8%, groot 900
eigen vermogen is nog steeds 100, maar vermogen voor regelgevers is 1000.
ze mag van regelgevers 10x uitlenen, dat is 1000 x 10 is 10000
ze trekt dan 9000 tegoeden (+900 perp en 100 eigen vermogen is 10000) aan, en leent 10000 uit
als de marge hetzelfde is, verdient ze
3%x 9000 + 6% x 100 (eigen vermogen) -/- 2% x 900 (negatieve marge op perp) is 256.

Reken eens door met een perp met een rente van zeg 20%, en je begrijpt dat het nog steeds interessant is voor een bank. Omdat het hun mogelijk leverage opfokt. Overigens is bovenstaande een extreem voorbeeld: een leverage van 10000/100 is 100. ING zat maar ongeveer op 50 toen de crisis begon

Met andere woorden: de perpetuals inkopen heeft alleen nut als daar eigen vermogen of hybride vermogen voor terugkomt. Dat is niet logisch, want de markt zal eenzelfde korting verlangen als er nu op de perp's zit.
Of inkopen is zinnig wanneer de leverage tegelijkertijd omlaag wordt gebracht. Oftewel als ING krimpt. Dat zal wel gebeuren, maar ze kunnen dat niet zo snel.
Die onderstreepte "300" moet "100" zijn neem ik aan?
Mijn reisverslagen
pi_78277154
Maar een bank kan toch niet meer uitlenen dan hij zelf aan spaartegoeden/kapitaal heeft ala centrale bank? Ik dacht dat de leverage juist zat in het feit dat er teveel geld uit werd geleend wat direct opeisbaar is?
  zondag 21 februari 2010 @ 21:05:51 #228
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78277341
quote:
Op zondag 21 februari 2010 21:01 schreef TeringHenkie het volgende:
Maar een bank kan toch niet meer uitlenen dan hij zelf aan spaartegoeden/kapitaal heeft ala centrale bank? Ik dacht dat de leverage juist zat in het feit dat er teveel geld uit werd geleend wat direct opeisbaar is?
Dat kan een bank wel. Dat was nu juist de kredietcrisis! De leverage is het aantal malen dat het geld uitgeleend is@
The End Times are wild
pi_78288687
ING vet ondergewaardeerd!
Veni,Vidi, Vici
pi_78291802
quote:
Op maandag 22 februari 2010 00:44 schreef Angelonfire23 het volgende:
ING vet ondergewaardeerd!
pi_86308028
quote:
'ING klantonvriendelijk bij spaarloon'
De Consumentenbond wil dat ING anders omgaat met het spaarloon van haar rekeninghouders. Het kabinet heeft besloten dat mensen vanaf 15 september spaarloon mogen opnemen zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor de belasting die ze moeten betalen. ING maakt echter al het spaarloon vrij opneembaar, ook als de klanten daar niet om vragen, en volgens de Consumentenbond kan dat nadelig voor hen zijn.

Klanten van ING die willen dat hun spaarloon geblokkeerd blijft, moeten in de telefoon klimmen en ook nog eens extra betalen voor het gesprek. De Consumentenbond wil dat spaarloon geblokkeerd blijft totdat de klant ervoor kiest om het op te nemen.

Volgens de bond hebben mensen kans op een lagere rente als het geld van de spaarloonrekening wordt weggezet als gedeblokkeerd of wel vrij opneembaar. Bovendien moeten ze er rekening mee houden dat vrij opneembaar spaarloon mee telt in de vermogensbelasting vanaf een drempelbedrag.
Wat een actie weer :N. Uitermate lonend voor ING natuurlijk, nog geen 3% zal in de telefoon klimmen en ondertussen hoeven ze x% minder rente uit te keren.

Overheid verzint weer iets, en de banken gaan met 't rendement lopen. Schuld van de overheid |:(
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_86309271
quote:
Op zondag 21 februari 2010 20:34 schreef SeLang het volgende:

[..]

Die onderstreepte "300" moet "100" zijn neem ik aan?
Ja want 3% maal 900 = en 6% van 100 = totaal dus 33%

leuk rendement dus, dat deed de koers wel goed de afgelopen twintig jaar.
Dat is dus ook de reden dat je uit de banken moet blijven, bankaandelen worden weer saai :O

[ Bericht 4% gewijzigd door Verburg_K op 11-09-2010 12:23:10 ]
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_86315278
ING..jaja
Het mooiste voorbeeld is er één uit eigen ervaring.
Ik wilde een nieuwe rekening openen voor mijn oudste zoon. INg, de bank waar ik al mijn leven bankierde en mijn vader voor mij, zou dat wel even regelen.
Totdat ik te horen kreeg dat men weigerde een rekening te openen omdat "wij als ING daar geen enkel profijt van hebben".

Je snapt dat ik, emotioneel als ik was, gelijk een andere bank heb gezocht en ING de lange vinger heb gegeven.

Maar het geeft wel aan waar ING momenteel tegen opbokst: ze staan niet bepaald bekend als een bank voor Henk en Ingrid.
pi_86315497
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 15:48 schreef Blandigan het volgende:
ING..jaja
Ik wilde een nieuwe rekening openen voor mijn oudste zoon. INg, de bank waar ik al mijn leven bankierde en mijn vader voor mij, zou dat wel even regelen.
Totdat ik te horen kreeg dat men weigerde een rekening te openen omdat "wij als ING daar geen enkel profijt van hebben".

Je snapt dat ik, emotioneel als ik was, gelijk een andere bank heb gezocht en ING de lange vinger heb gegeven.

Maar het geeft wel aan waar ING momenteel tegen opbokst: ze staan niet bepaald bekend als een bank voor Henk en Ingrid.
Vandaar ook dat ik na de sluiting van mijn Girorekening bij de Postbank gelijk de rekening hebt opgezegd
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
pi_86315753
quote:
ING..jaja

Wat een onzin zeg, hoe kunnen zij nu zicht hebben op de financiële situatie van jouw oudste zoon? Via de website van ING kun je gewoon een basispakket aanvragen, ze kunnen en mogen dat niet eens weigeren volgens mij.
pi_86315872
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 16:08 schreef pberends het volgende:

[..]

Wat een onzin zeg, hoe kunnen zij nu zicht hebben op de financiële situatie van jouw oudste zoon? Via de website van ING kun je gewoon een basispakket aanvragen, ze kunnen en mogen dat niet eens weigeren volgens mij.
Jij kunt het onzin vinden. Maar dit is exact mijn ervaring bij de balie.
En mijn reactie was navernant.
pi_86316026
ik ben niet aangesloten bij ING
Werewolf
pi_86316250
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 16:13 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Jij kunt het onzin vinden. Maar dit is exact mijn ervaring bij de balie.
En mijn reactie was navernant.
Wtf doe jij nog anno 2010 bij een balie van een bank?

http://www.ing.nl/particu(...)sispakket/index.aspx

Hoppa, aanvragen doe je tegenwoordig gewoon online. De mening van een of andere medewerker die z'n dag niet heeft interessant me geen reet.
pi_86316374
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 16:29 schreef pberends het volgende:

[..]

Wtf doe jij nog anno 2010 bij een balie van een bank?

http://www.ing.nl/particu(...)sispakket/index.aspx

Hoppa, aanvragen doe je tegenwoordig gewoon online. De mening van een of andere medewerker die z'n dag niet heeft interessant me geen reet.
Mij interesseert die medewerker ook geen reet. Maar ik vind het een mooi voorbeeld van de bedrijfscultuur. Want die medewerker heeft dat niet zelf bedacht, daarvoor zat ie niet in een voldoende hoge salarisschaal; zijn manager moet hem dat verteld hebben in de wekelijkse management meeting. En zijn baas weer aan hem.

Als zodanig vind ik het een mooi voorbeeld van de cultuur van een bedrijf: één waar ik me totaal niet thuisvoel, maar dat was al helder.
pi_86316432
quote:
ING..jaja

Waarom zouden ze moeilijk doen, als het slecht gaat kloppen ze gewoon bij de overheid aan voor een zak geld :7
pi_86316498
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 16:35 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Mij interesseert die medewerker ook geen reet. Maar ik vind het een mooi voorbeeld van de bedrijfscultuur. Want die medewerker heeft dat niet zelf bedacht, daarvoor zat ie niet in een voldoende hoge salarisschaal; zijn manager moet hem dat verteld hebben in de wekelijkse management meeting. En zijn baas weer aan hem.

Als zodanig vind ik het een mooi voorbeeld van de cultuur van een bedrijf: één waar ik me totaal niet thuisvoel, maar dat was al helder.
Ach ja, over alle banken hoor ik geregeld klachten. Probeer gewoon zo weinig mogelijk met welke medewerker dan ook te maken te hebben door bijna alles online te regelen.
pi_86320030
quote:
ING..jaja

Kan mij er niets bij voorstellen, juist omdat ze klanten zo jong mogelijk willen haken, zoals elk bedrijf. Daarnaast heeft ING gewoon een jongerenrekening.
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_86321481
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 19:03 schreef Cheiron het volgende:

[..]

Kan mij er niets bij voorstellen, juist omdat ze klanten zo jong mogelijk willen haken, zoals elk bedrijf. Daarnaast heeft ING gewoon een jongerenrekening.
Precies. Via online aanvraag controleren ze hoogstens of je een BKR-notering hebt ofzo (als ze dat al doen). Geen van de banken lijken mij discrimineren voor een simpele betaal/spaarrekening.
pi_86321631
Ja, nu zullen ze er ongetwijfeld alles aan doen om weer spaarders binnen te halen. Destijds (voor de credietcrisis) was er een hele andere houding.
En dan ben ik een olifant; toen niet, dan nu ook niet.

Maar afgezien van mijn persoonlijke ervaring; ik heb er totaal geen behoefte aan om bij ING te bankieren. er zijn wel andere/betere banken te bedenken.
pi_86321677
ING internetbankieren is het beste in Nederland. Lekker met je mobieltje, geen ander apart apparaatje nodig. Super.
pi_86321680
Je twee verhalen lijken niet echt in lijn te zijn met elkaar..
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
pi_86321743
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 20:02 schreef pberends het volgende:
ING internetbankieren is het beste in Nederland. Lekker met je mobieltje, geen ander apart apparaatje nodig. Super.
Ben je aandeelhouder of werk je er? Je bent verdacht optimistisch over die club.
pi_86321802
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 20:04 schreef Blandigan het volgende:

[..]

Ben je aandeelhouder of werk je er? Je bent verdacht optimistisch over die club.
Nee, ING gaat genationaliseerd worden op termijn, of "failliet" natuurlijk.
  zaterdag 11 september 2010 @ 20:09:14 #249
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_86321901
Ik wou al zeggen: het lijkt wel alsof PBerends long is gegaan op ING, zo positief hij is in vergelijking tot het verleden.

Of ben je gewoon als klant positief? Zelf ben ik ook klant en ook heel positief. Maar ik ben natuurlijk ook aandeelhouder.
The End Times are wild
pi_86321934
quote:
Op zaterdag 11 september 2010 20:09 schreef LXIV het volgende:
Ik wou al zeggen: het lijkt wel alsof PBerends long is gegaan op ING, zo positief hij is in vergelijking tot het verleden.

Of ben je gewoon als klant positief? Zelf ben ik ook klant en ook heel positief. Maar ik ben natuurlijk ook aandeelhouder.
Ik heb uiteraard geen aandelen ING; maar ben wel klant natuurlijk.

Behalve over de lage spaarrente ben ik een uitermate tevreden klant van ING.

Positief doen over ING op FOK! heeft overigens geen enkele invloed op de prijs van het aandeel :'). De aandelen gaan sowieso naar (bijna) nul.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')