abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_75097099
quote:
'ING voor 2 miljard in Dubai World'
28 11 09 - 19:02 Bankverzekeraar ING heeft een geschatte exposure van ruim 2 miljard dollar in Dubai World en Nakheel. Dat staat in een nieuw rapport van Bank of America. ING gaf zelf aan slechts een ‘kleine partij’ te zijn binnen een bankenconsortium.

Het rapport van Bank of America gaat uitgebreid in op de schuldpositie van Dubai en de mogelijke exposure van banken. De website Zerohedge publiceerde vrijdag een aantal details. ING staat in de top-10 van banken met de grootste blootstelling aan Dubai World en projectontwikkelaar Nakheel. Er wordt voor ING een geschat bedrag van 2,2 miljard dollar vermeldt aan verstrekte leningen.

‘Verwaarloosbare blootstelling’
De hoge geschatte exposure van ING is opvallend, aangezien de bankverzekeraar donderdag zelf benadrukte slechts een ‘kleine partij’ te zijn. Een woordvoerder bevestigde dat ING deel uitmaakte van een consortium van banken dat in juni 2008 een lening van 5,5 miljard dollar heeft verstrekt aan Dubai. Hoe groot het aandeel van ING is wilde de woordvoerder echter niet kwijt. Verder heeft ING naar eigen zeggen een 'verwaarloosbare blootstelling’ aan obligaties van Dubai World.

Mocht de crisis zich verspreiden naar andere Emiraten binnen de VAE, dan leidt het Nederlandse bedrijfsleven mogelijke een miljardenschade. Volgens Credit Suisse, die zich baseert op de Bank for International Settlements, hebben Nederlandse partijen voor 4,6 miljard dollar aan vorderingen op de Verenigde Arabische Emiraten uitstaan. Ons land staat daarmee op de zevende plaats, achter Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Verenigde Staten, Japan en Zwitserland.

ABN Amro en RBS
Zakenbank Goldman Sachs kwam donderdag met een analistenrapport over de Dubai-crisis, dat in het bezit is van deze site. Hierin wordt ABN Amro genoemd, met een exposure van 2,2 miljard dollar in de VAE. Deze portefeuille is in principe overgegaan naar Royal Bank of Scotland. Onduidelijk is echter of er financiële afspraken zijn gemaakt, indien RBS op de leningen moet afschrijven.

Het nieuws dat staatsholding Dubai World de aflossing van haar schulden met een half jaar bevriest, zorgde donderdag voor een schokgolf op financiële markten. Dubai World kampt met een schuldenlast van ca. 60 miljard dollar. De analisten van Bank of America schatten de schuldenpositie van geheel Dubai op 88 miljard dollar en die van de Verenigde Arabische Emiraten op 184 miljard dollar.

© Blikopdebeurs.com
http://www.blikopdebeurs.com/weblog1/pivot/entry.php?id=486

zaterdag 28 november 2009 @ 22:28:45 #182
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75097283
quote:
Dan laat je me wel even schrikken Hans. Maar als je goed kijkt gaat het om de mogelijke exposure, en wordt het bedrag van 2,2Mld wel héél vaak genoemd. Met andere woorden: dat consortium heeft 2,2Mld geinvesteerd en de verdeelsleutel is onbekend. Aangezien dat ING aangaf een kleine speler te zijn hierin zal het dus waarschijnlijk wel meevallen. Hopelijk dan, want nu zit ik eenmaal long en onder de 8,50 maak ik geen winst.
The End Times are wild
pi_75097321
En dan nog: Volgens mij is het niet zo dat de ING dat bedrag moet afschijven.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_75097351
correct, het is een mogelijke exposure, begin het artikel dan ook met 'geschatte exposure'.
Maar BofA rapport is slechts dag oud, dus vond het toch wel nieuwswaardig...
pi_75097478
"dat consortium heeft 2,2Mld geinvesteerd en de verdeelsleutel is onbekend"

Volgens analistenrapport betreft dit het individuele aandeel van de betreffende bank
  zaterdag 28 november 2009 @ 22:56:08 #186
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75098114
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 22:35 schreef HansAEX het volgende:
"dat consortium heeft 2,2Mld geinvesteerd en de verdeelsleutel is onbekend"

Volgens analistenrapport betreft dit het individuele aandeel van de betreffende bank
Waarom zie je die 2,2 Miljard dan telkens terugkomen in die tabel? Precies dat bedrag? Volgens mij is dat nu net het consortium wat daar staat. Dus de mogelijke exposure is precies dat.
The End Times are wild
pi_75098529
Zelfde bedrag is opvallend en zal idd met consortia te maken hebben

Maar dat wil niet zeggen dat die 2,2 mld niet het individuele aandeel van die betreffende bank kan zijn.
Als bv ING met 5 partners in totaal er bv voor 11 mld in zit, dan krijg je per bank 2,2 mld :-)
Bovendien sluit het totaal per bank wel op 25,4 mld.

Laat ING nu maar eens duidelijkheid geven hoe het nu echt zit
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:15:20 #188
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75098723
Ach, de belastingbetaler zal wel weer gaan bijlappen
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:16:36 #189
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75098763
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:08 schreef HansAEX het volgende:
Zelfde bedrag is opvallend en zal idd met consortia te maken hebben

Maar dat wil niet zeggen dat die 2,2 mld niet het individuele aandeel van die betreffende bank kan zijn.
Als bv ING met 5 partners in totaal er bv voor 11 mld in zit, dan krijg je per bank 2,2 mld :-)
Bovendien sluit het totaal per bank wel op 25,4 mld.

Laat ING nu maar eens duidelijkheid geven hoe het nu echt zit
Als er 6 partners voor 11 miljard inzitten is de maximale eposure per deelnemer 11,999,995. Al is dat onwaarschijnlijk.

ING heeft al aangegeven hoe het echt zit: te verwaarlozen exposure. Zal waarschijnlijk opgevangen kunnen worden met het geld dat opzij gelegd is voor dit soort gevallen.
The End Times are wild
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:16:39 #190
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75098768
Ik ben trouwens benieuwd hoe diep ING in Oost Europa zit, want dat komt ook nog binnenkort
Mijn reisverslagen
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:18:07 #191
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75098819
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:15 schreef SeLang het volgende:
Ach, de belastingbetaler zal wel weer gaan bijlappen
Hoe wordt er in de UK nu tegen RBS aangekeken (door het volk). Het geld dat daar in de financiele instellingen is gepompt is toch van een andere orde dan hier in Nederland. En nu óók weer Dubai en straks dan weer WOL waarvan de claim -deels- bij RBS zal terechtkomen.

Is daar ook al geroepen: tot hier en niet verder of wordt het allemaal gezapig ondergaan? De leefomstandigheden van de gemiddelde Brit zijn nu ook niet echt fantastisch te noemen.
The End Times are wild
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:20:46 #192
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75098880
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:16 schreef LXIV het volgende:
Zal waarschijnlijk opgevangen kunnen worden met het geld dat opzij gelegd is voor dit soort gevallen.
Geen idee hoeveel ING daarvoor opzij heeft gezet, maar ik weet wel dat in 2009 de bankensector in het algemeen reserveringen heeft gedaan die historisch gezien extreem laag zijn (laatst nog een grafiekje van gezien). Dit alles natuurlijk om winstcijfers te pimpen zodat de koersen omhoog gaan en ze tegen betere voorwaarden emissies kunnen doen (en de bonussen natuurlijk )
Mijn reisverslagen
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:25:10 #193
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75099013
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:18 schreef LXIV het volgende:

[..]

Hoe wordt er in de UK nu tegen RBS aangekeken (door het volk). Het geld dat daar in de financiele instellingen is gepompt is toch van een andere orde dan hier in Nederland. En nu óók weer Dubai en straks dan weer WOL waarvan de claim -deels- bij RBS zal terechtkomen.

Is daar ook al geroepen: tot hier en niet verder of wordt het allemaal gezapig ondergaan? De leefomstandigheden van de gemiddelde Brit zijn nu ook niet echt fantastisch te noemen.
RBS is tenminste voor 80% ofzo genationaliseerd! Maar ik heb de reacties (nog) niet gezien op de exposure van RBS naar Dubai.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:25:26 #194
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75099021
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:20 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geen idee hoeveel ING daarvoor opzij heeft gezet, maar ik weet wel dat in 2009 de bankensector in het algemeen reserveringen heeft gedaan die historisch gezien extreem laag zijn (laatst nog een grafiekje van gezien). Dit alles natuurlijk om winstcijfers te pimpen zodat de koersen omhoog gaan en ze tegen betere voorwaarden emissies kunnen doen (en de bonussen natuurlijk )
ING heeft juist veel gereserveerd, om weinig winst te hebben, dus met alle reden geen dividend, dus ook geen rente naar de staat.
The End Times are wild
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:27:26 #195
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75099072
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

ING heeft juist veel gereserveerd, om weinig winst te hebben, dus met alle reden geen dividend, dus ook geen rente naar de staat.
Jij zal het wel bestudeerd hebben, maar ING had natuurlijk ook belang bij een hoge koers ivm de emissie.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:29:39 #196
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75099134
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:27 schreef SeLang het volgende:

[..]

Jij zal het wel bestudeerd hebben, maar ING had natuurlijk ook belang bij een hoge koers ivm de emissie.
Die emissie hadden ze toch kunnen uitstellen? Wat ik niet begrijp is dat ze Bos niet z'n 1 miljard aandelen in de maag gesplitst hebben ipv een emissie te doen. Dan was de verwatering kleiner geweest en het balanstotaal beter. Dat was in het contract een optie. De virtuele "uitgiftekoers" was 10 euro, ver boven de huidige koers en boven de koers van de claim.
The End Times are wild
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:36:25 #197
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75099339
Er zit trouwens nog een hoop shit aan te komen, en ik denk niet dat de banken daar al klaar voor zijn. Ik hou nog steeds rekening met een verregaande nationalisatie van de bankensector.

Met een factor 20 leverage hoeven je assets maar 5% te dalen en je bent failliet...
Je kunt natuurlijk een tijdje doen alsof je neus bloedt met die 'mark to fantasy', maar uiteindelijk....

En de banken zijn natuurlijk niet gek. Die weten best dat ze nog enorm moeten gaan bloeden, daarom lenen ze zo weinig uit en gaat al het vers geprinte geld van Bernanke direct de bankreserves in. Zie onderstaand plaatje; er ligt $1T gewoon 'in de kluis' te niksen! En dat bedrag neemt alleen maar scherp toe.

Daarom heb je ook geen inflatie. Dat geld kun je straks wegstrepen tegen honderden miljarden meer verliezen die de banken moeten afboeken (uiteindelijk)

[ Bericht 7% gewijzigd door SeLang op 28-11-2009 23:52:09 ]
Mijn reisverslagen
  zaterdag 28 november 2009 @ 23:48:39 #198
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75099687
Btw: ondanks dat de authoriteiten zeggen dat ze willen dat banken meer uitlenen willen ze dat in werkelijkheid helemaal niet! Daarom betaalt de FED tegenwoordig zelfs rente op bankreserves (voorheen nooit gebeurd). De NUL rente dient ook helemaal niet om de economie te stimuleren maar om de banken stiekum te subsidieren zodat ze hun reserves kunnen spekken
Mijn reisverslagen
pi_75100595
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:36 schreef SeLang het volgende:

En de banken zijn natuurlijk niet gek. Die weten best dat ze nog enorm moeten gaan bloeden, daarom lenen ze zo weinig uit en gaat al het vers geprinte geld van Bernanke direct de bankreserves in. Zie onderstaand plaatje; er ligt $1T gewoon 'in de kluis' te niksen! En dat bedrag neemt alleen maar scherp toe.
Eigenlijk geven die plaatjes zelf al genoeg bewijs dat er nog een boel shit aan komt.

Het is jammer dat de economen die hier kritiek op hebben, het op zo'n manier doen, dat ze niet erg geloofwaardig overkomen. Het zou beter zijn als een Buffet of een Soros eens zijn bek opentrekt en dat hele systeem naar te kelder schreeuwt (met goede argumenten)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 29 november 2009 @ 00:36:25 #200
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75100656
Nah, ik lees uit die plaatjes juist dat de leverage toch heel snel wordt afgebouwd (met alle economische gevolgen van dien, want al die leverage was natuurlijk wél een aanjager voor de economie, laten we eerlijk zijn) RBS bouwt zijn leverage van 574 af naar 48. Dat is met 90%!

Er is wel heel veel geld in de kluis gelegd. Wat bizar, zo'n grafiek die jarenlang op nul lijkt te staan en dan in één rechte lijn omhoog gaat!
The End Times are wild
pi_75100899
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:36 schreef LXIV het volgende:
Nah, ik lees uit die plaatjes juist dat de leverage toch heel snel wordt afgebouwd (met alle economische gevolgen van dien, want al die leverage was natuurlijk wél een aanjager voor de economie, laten we eerlijk zijn) RBS bouwt zijn leverage van 574 af naar 48. Dat is met 90%!

Er is wel heel veel geld in de kluis gelegd. Wat bizar, zo'n grafiek die jarenlang op nul lijkt te staan en dan in één rechte lijn omhoog gaat!
Als iets de ene kant snel op kan gaan, geld dat ook andersom.. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar de kans is er wel degelijk, en dan kan het ook weer net zo snel verkeert gaan.

Waarom houden die banken volgens jou zo veel geld vast dan?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zondag 29 november 2009 @ 00:50:03 #202
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_75100944
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:48 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Als iets de ene kant snel op kan gaan, geld dat ook andersom.. Ik zeg niet dat het gebeurt, maar de kans is er wel degelijk, en dan kan het ook weer net zo snel verkeert gaan.

Waarom houden die banken volgens jou zo veel geld vast dan?
Om een situatie zoals in begin dit jaar te voorkomen. Voorheen hadden ze parameters waarbinnen ze "veilig" waren. Van het scenario van de kredietcrisis gingen ze gewoon niet uit. Nu dit daadwerkelijk gebeurd is moesten ze hun parameters aanpassen. Effectief dus hun leverage omlaag brengen.

Dit betekent lagere winsten in de toekomst, een minder snel groeiende economie, minder gemakkelijk krediet te verkrijgen. Maar juist meer zekerheid. Vooral voor de banken.
The End Times are wild
pi_75101003
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:48 schreef SeLang het volgende:
Btw: ondanks dat de authoriteiten zeggen dat ze willen dat banken meer uitlenen willen ze dat in werkelijkheid helemaal niet! Daarom betaalt de FED tegenwoordig zelfs rente op bankreserves (voorheen nooit gebeurd). De NUL rente dient ook helemaal niet om de economie te stimuleren maar om de banken stiekum te subsidieren zodat ze hun reserves kunnen spekken
quote:
Op zaterdag 28 november 2009 23:36 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]

Daarom heb je ook geen inflatie. Dat geld kun je straks wegstrepen tegen honderden miljarden meer verliezen die de banken moeten afboeken (uiteindelijk)
Ha, dit is wel een zeer tof grafiekje en een heel erg goed punt, die ga ik dinsdag eens aan de UD laten zien bij een vak dat ik volg, Monetary Economics. Hij is er zelf van overtuigd dat het weer veel beter gaat met de economie dankzij de inspanningen van de centrale banken.
  zondag 29 november 2009 @ 00:55:14 #204
78918 SeLang
Black swans matter
pi_75101050
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
Hij is er zelf van overtuigd dat het weer veel beter gaat met de economie.
Zeker zo'n Keynes type.
Mijn reisverslagen
pi_75101077
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:50 schreef LXIV het volgende:

[..]

Om een situatie zoals in begin dit jaar te voorkomen. Voorheen hadden ze parameters waarbinnen ze "veilig" waren. Van het scenario van de kredietcrisis gingen ze gewoon niet uit. Nu dit daadwerkelijk gebeurd is moesten ze hun parameters aanpassen. Effectief dus hun leverage omlaag brengen.

Dit betekent lagere winsten in de toekomst, een minder snel groeiende economie, minder gemakkelijk krediet te verkrijgen. Maar juist meer zekerheid. Vooral voor de banken.
Mja, maar dat al die grote banken het geld op kas laten staan, zorgt er voor dat de kleinere banken in de problemen komen omdat die geldmarkten nog steeds niet erg soepel lopen. Is een beetje jammer.

Bij ons werd ook netjes verteld ten tijde van colleges dat dit quantitative easing gedrag bedoeld was zodat banken goedkoop geld konden krijgen en dat weer door laten draaien in die vicieuze financiële cirkel. Men ging er niet van uit dat men dat lekker ging oppotten en dat de geldmarkten alsnog niet in beweging kwamen. Althans, zo werd het tijdens onze hoorcolleges uitgelegd. Maarja, dat kun je de banken ook niet kwalijk nemen, zij krijgen immers de kans op goedkoop geld en ze worden niet gepusht om dit ook weer door te dringen naar de markten zelf.
pi_75101088
quote:
Op zondag 29 november 2009 00:55 schreef SeLang het volgende:
Zeker zo'n Keynes type
Die zitten er bijna alleen maar in de hoek macro-economie.
  zondag 29 november 2009 @ 00:57:24 #207
12221 Tijn