abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67423678
quote:
Op donderdag 26 maart 2009 11:22 schreef mgerben het volgende:

[..]

Dan kunnen we het uit de context rukken van woorden ook wel verbieden.

Moraal van PV: Verbied dit! Verbied dat ook! Dit is gevaarlijk! Dat moet ook verboden worden! en nu hopen dat niemand mijn sigaret opmerkt

Jammer. Het rookverbod is een feit .
Voorspellingen:
  • 2e zaak: Café uit Breda verliest ook op alle punten
  • Café de Kachel houdt het verzet vol (zonder asbakken op tafel). Ze winnen geen zaak, ook niet in hoger beroep, omdat hun hele stelling dat de regering geen wetten mag maken nogal onzinnig is.
  • Café's die op een algemene ongehoorzaamheid en gedoogbeleid hoopten, zien het tegendeel gebeuren. Je hoort ze niet in de kranten, maar ze halen de asbakken weer van tafel.
  • De VWA kan zich concentreren op de overtreders, die het daardoor ook zwaarder krijgen.
  • Binnenkort is het weer zomer, waarbij de rokers vrijwillig buiten zitten. Als het weer winter wordt hebben we er ruim meer dan een jaar opzitten.
  • Er komt geen rookverbod in de auto.

Kortom: Mensen moeten gewoon even wennen, en met de zomer in aantocht gaat dat prima lukken. Kansloos verzet krijgt media-aandacht, opgeborgen asbakken niet.
  • Het verbod is een feit maar jij blijkt keer op keer te vergeten dat het verbod niet te handhaven inmiddels ook een feit is en dat er steeds meer kroegen zijn die het verbod negeren ook een feit is, hoe jij erbij komt dat er juist minder asbakken op tafel komen te staan is mij een raadsel maar het is me wel vaker in deze topicreeks opgevallen dat de anti-rokers amper op de hoogte zijn van wat er in de horeca speelt.

Buiten dat mag je van mij best vinden dat het rookverbod een succes is, hoop dat je dan ook nog de politiek dit wijs kan maken zodat de klanten en uitbaters minder lastig gevallen worden
    pi_67424263
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 11:33 schreef Chewie het volgende:
    Het verbod is een feit maar jij blijkt keer op keer te vergeten dat het verbod niet te handhaven inmiddels ook een feit is en dat er steeds meer kroegen zijn die het verbod negeren ook een feit is
    Er wordt gecontroleerd, er worden boetes uitgedeeld... het lijkt prima te handhaven. Het duurde alleen eventjes voor de handhaving effect kreeg.
    Kroegen moesten gewoon zien dat het geen gedoogbeleid werd.
    quote:
    hoe jij erbij komt dat er juist minder asbakken op tafel komen te staan is mij een raadsel maar het is me wel vaker in deze topicreeks opgevallen dat de anti-rokers amper op de hoogte zijn van wat er in de horeca speelt.
    Ik zie ze niet staan. Misschien kom ik in andere kroegen.
    quote:
    KNH bestuurder haalt asbakken weer van tafel

Bestuurder Peter van Campenhout van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft in zijn café ’t Lokaal in Delfzijl de asbakken weer van tafel gehaald. Van Campenhout negeerde twee maanden lang het rookverbod.

Van Campenhout heeft de asbakken verwijderd uit angst voor een rechtszaak. Van Campenhout werd tweemaal beboet voor totaal 900 euro en ziet hogere boetes en een eventuele rechtszaak niet zitten.
    Dat dus. Ondernemers die na één of twee boetes zien dat hun klanten wel willen roken, maar de kroegbaas laten opdraaien voor de boetes. Die doen gewoon de rekensom, of het uitkan of niet.
    En dat je daar niks van hoort is niet verwonderlijk; dat is geen nieuws. Maar het gebeurt wel.
    pi_67424648
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 11:50 schreef mgerben het volgende:

[..]

Er wordt gecontroleerd, er worden boetes uitgedeeld... het lijkt prima te handhaven. Het duurde alleen eventjes voor de handhaving effect kreeg.
    Kroegen moesten gewoon zien dat het geen gedoogbeleid werd.
    Het probleem is dat er amper gecontroleerd word.
    [..]
    quote:
    Ik zie ze niet staan. Misschien kom ik in andere kroegen.
    In Groningen begon het met ongeveer 8 kroegen die het rookverbod negeerden en daar ook voor uit kwamen in de media, inmiddels zijn het er ongeveer 50 die het verbod negeren maar dit niet melden in de media en dat aantal blijft groeien.
    [..]
    quote:
    Dat dus. Ondernemers die na één of twee boetes zien dat hun klanten wel willen roken, maar de kroegbaas laten opdraaien voor de boetes. Die doen gewoon de rekensom, of het uitkan of niet.
    En dat je daar niks van hoort is niet verwonderlijk; dat is geen nieuws. Maar het gebeurt wel.
    Die ondernemers zul je hebben maar dat doet niks af aan de tendens, in ieder geval in Groningen ( en ik ken meer steden ook in het buitenland), dat er steeds meer kroegen komen die het verbod negeren.
    pi_67425145
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 12:00 schreef Chewie het volgende:
    [..]
    Het probleem is dat er amper gecontroleerd word.
    [...] dat er steeds meer kroegen komen die het verbod negeren.
    Ok, jij zegt steeds meer, ik denk juiste het tegenovergestelde... we zullen het wel zien.

Er staan idd stoere verhalen over ondernemers die zeggen de boetes makkelijk aan te kunnen en een maandje sluiting te verwelkomen om even te verbouwen... We zullen het wel zien.
    pi_67425621
    Ik denk dat waar het echt gebeurt je er niemand over hoort. Een dorpje waar ik vaak in de horeca kom heeft drie horecazaken die zich nog nooit iets van het rookverbod hebben aangetrokken en waar ook nog nooit controle is geweest. En we paffen er lekker door!
    pi_67425624
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 11:33 schreef Chewie het volgende:
    Buiten dat mag je van mij best vinden dat het rookverbod een succes is, hoop dat je dan ook nog de politiek dit wijs kan maken zodat de klanten en uitbaters minder lastig gevallen worden
    Het hele idee van het rookverbod komt uit een paralelle schijnwerkelijkheid van persoonlijke politieke ambities en de bemoeizucht van thuisblijvers, als het verbod dan in diezelfde schijnwerkelijkheid als een succes geldt dan klopt dat met elkaar en is er verder niks aan de hand.

Behalve dan dat er iets anders wordt bestuurd dan het land, maar met dit slag bestuurders is dat alleen maar beter voor het land.
    Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
      donderdag 26 maart 2009 @ 17:19:49 #207
    172669 Papierversnipperaar
    Cafeïne is ook maar een drug.
    pi_67436343
    quote:
    Op donderdag 26 maart 2009 11:22 schreef mgerben het volgende:

[..]

Dan kunnen we het uit de context rukken van woorden ook wel verbieden.

Moraal van PV: Met de argumenten van de anti-rokers kan je alles verbieden.

Jammer. Het rookverbod is een feit .
    De praktijk is anders.
    quote:
    Voorspellingen:

• Er komt geen rookverbod in de auto.
  • Meerderheid voor rookverbod in auto
    quote:
    Kortom: Mensen moeten gewoon even wennen, en met de zomer in aantocht gaat dat prima lukken. Kansloos verzet krijgt media-aandacht, opgeborgen asbakken niet.
    Het rookverbod blijft kansloos.

Burgerlijke ongehoorzaamheid zuipketen kraakpandfeesten In Qontrol
    Free Assange! Hack the Planet
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
      woensdag 1 april 2009 @ 16:10:01 #208
    1055 Schanulleke
    Een kop vol zaagsel!
    pi_67615927
    Is het niet eens tijd voor een uitspraak in Breda?
    Life is what you make it.
      woensdag 1 april 2009 @ 16:14:58 #209
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67616129
    quote:
    Op woensdag 1 april 2009 16:10 schreef Schanulleke het volgende:
    Is het niet eens tijd voor een uitspraak in Breda?
    a.s. vrijdag, nog 2 nachtjes slapen
    [b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
    [..]
    Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
    U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
    pi_67616452
    Is dit topic nog niet dood?
    Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
    In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
      woensdag 1 april 2009 @ 16:28:19 #211
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67616650
    quote:
    Op woensdag 1 april 2009 16:23 schreef KoosVogels het volgende:
    Is dit topic nog niet dood?
    bijna, vrijdag krijgt het weer een opleving
    [..]
    pi_67617194
    quote:
    Op woensdag 1 april 2009 16:28 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

bijna, vrijdag krijgt het weer een opleving
    Gelukkig, begon het zinloze gekibbel al een beetje te missen
    pi_67619018
    Ik mis het ook!
      woensdag 1 april 2009 @ 17:46:19 #214
    pi_67619259
    quote:
    Op woensdag 1 april 2009 17:37 schreef bloodymary het volgende:
    Ik mis het ook!
    Je bent verslaafd!
    [b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
    pi_67640275
    Ik zeg; verbieden dit topic dan!
      donderdag 2 april 2009 @ 11:36:32 #216
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67640470
    alleen als meelurken ook schadelijk blijkt te zijn
    [..]
    pi_67640542
    Ik vind het rookverbod best leuk. Het maakt het roken gezelliger. Lekker met je vrienden en vriendinnen buiten in de kou een sigaretje roken en daarna de warmte binnen en dubbel genieten van je biertje.

En niet te vergeten stoerder, nu het steeds meer een taboe wordt. Mmmm.
    AKQ
    pi_67641811
    quote:
    Op donderdag 2 april 2009 11:38 schreef Dumpelke het volgende:
    Ik vind het rookverbod best leuk. Het maakt het roken gezelliger. Lekker met je vrienden en vriendinnen buiten in de kou een sigaretje roken en daarna de warmte binnen en dubbel genieten van je biertje.

En niet te vergeten stoerder, nu het steeds meer een taboe wordt. Mmmm.
    Lang leve de anarchisten!

Trouwens:
    quote:
    Steun voor rookverbod auto blijkt gestuurd

Kan iemand even een prullenbak doorgeven? Dan kunnen we daar namelijk dat onderzoek in gooien waaruit zou blijken dat 60% procent van Nederland voorstander is van een rookverbod in de auto. Want het is aperte onzin.

We konden er met onze pet ook al niet helemaal bij vanmorgen. Maargoed, je zit aan je eerste koffie en knalt er een topic tegenaan, en besluit er later die dag nog eens wat dieper in te duiken. Dat viel overigens niet mee. Maar na enig rondbellen en doorzeuren kregen we dan toch eindelijk het hele onderzoeksverhaal van AutoRAI, uitgevoerd door bureau MSI-ACI Europe, in handen.

Dat hebben we vervolgens een bevriende -overigens niet-rokende- statisticus van een hoofdstedelijke universiteit onder de neus gedrukt en gevraagd: Wat ziet u hier?

"Ik zie een suggestieve vraag die een sociaal wenselijk antwoord in de kaart speelt", was zijn antwoord. "Want er staat: Stel dat het roken in de auto verboden wordt omdat het gevaarlijk en onverantwoord is. Bent u het hiermee eens of oneens?".

"Wat onderzoeksbureau MSI-ACI Europe dus eigenlijk vraagt is: Bent u het eens met mijn politieke standpunt vanwege mijn redenen?", aldus onze cijfer-expert.

Met andere woorden: Op basis van een niet onderbouwde suggestie antwoordt 59% feitelijk: Ja, als roken in de auto gevaarlijk en onverantwoord is, moet roken in de auto worden verboden.

Maar is roken in de auto inderdaad onverantwoord en gevaarlijk? En zo ja, onder welke omstandigheden dan? Hoe kwantificeren we dat vervolgens?

Hoe dan ook, op basis van dit onderzoek kunnen we maar 1 ding concluderen: u bent helemaal niet voor een rookverbod in de auto. En u kunt er ook niet voor zijn als het gevaarlijk en onverantwoord is, want u weet helemaal niet wat daarmee precies wordt bedoeld.

Zo. Klusje plat. Fabeltje binnen 24 uur de wereld uit. En en passant ook nog even aangetoond dat het doen van ondeugdelijk onderzoek bijzonder gevaarlijk en onverantwoord is.
    pi_67642032
    Roken en gestuurd onderzoek? Het moet niet gekker worden.
      donderdag 2 april 2009 @ 15:17:02 #220
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67646739
    Het was net weer even in de 2e kamer onderwerp van gesprek
    quote:
    Live: Tweede Kamer VAO horeca-rookverbod

(14.00) Topic open. We wachten op actie te Den Haag.

(14.30) Fleur Agema (PVV) dient een motie in: De PVV verzoekt de regering het rookverbod in te trekken.

(14.35) Halbe Zijlstra (VVD) dient een motie in: De VVD vraagt Minister Klink opheldering te geven over de normen van 'schone lucht'. De horeca branche verdient helderheid hierover.

(14.40) Lea Bouwmeester (PvdA) is ook van mening dat er normen voor de luchtkwalitet gesteld moeten worden

(14.41) Christen Unie pleit voor een goed keurmerk voor rookvoorzieningen, maar de rookvrije horeca in stand houden.

(14.44) Boris van der Ham (D66) pleit ook voor een norm voor de luchtkwaliteit. Voorstander van rookvrije horeca, maar we moeten de horeca ondernemer tegemoet komen. Hoopt op een praktische opstelling van de minister.

(14.48) SGP heeft de minister reeds gesteund in het stellen en handhaven van een duidelijke norm. Vraagt de minister niet te snel toe te geven aan de druk vanuit de samenleving.

(14.50) Minister Klink laat weten niet op de motie van de PVV in te zullen gaan. Hij raadt de PVV af deze motie in te dienen.

(14.51) Klink laat weten in een brief te zullen reageren op de werking van rookruimte zonder deur maar ook de handhaafbaarheid hiervan. Hij waakt voor normvervaging.

(14.52) De minister zegt over café De Balk in Groningen dat de oplossing creatief is en dat er kansen liggen voor die horecaondernemers die klanten tegmoet willen komen. Deze oplossing lijkt niet in stijd met regelgeving. De VWA gaat dit onderzoeken en in overleg met gemeente Groningen. In de wet wordt gesproken over horecavergunning vanaf 34 vierkante meter, maar in de Tabakswet wordt hieromtrent geen regel gesteld, aldus Klink.

(14.54) Fleur Agema (PVV) vraagt de minister, als hij het rookverbod handhaaft, de ondernemers te compenseren.

(14.55) Minister Klink blijft bij zijn standpunt dat de omzetdaling in de horeca niet veroorzaakt wordt door het rookverbod.

(14.57) De minister laat weten dat er geen ondernorm komt die de maatstaf vormt voor 'zwerfrook' (rook vanuit de rooktuimte die cafe in loopt)

(14.58) Boris van der Ham (D66) vraagt om getallen over zwerfrook. Als er metingen gedaan worden dan weet men waar we over spreken.

(14.58) Zijlstra (VVD): als de gevolgen van het roken worden weggenomen in bijvoorbeeld de horeca, dan moet roken kunnen in de horeca.

(14.59) Minister Klink laat hierop weten dat er hoe dan ook een rookvrije ruimte moet zijn voor het personeel in de horeca.

(15.00) Zijlstra: Als achter de bar door zuivering de negatieve effecten van het roken weggenomen worden dan kan het rookverbod opgeheven worden.

(15.01) Minister Klink laat weten dat hij op de besproken punten in een brief terugkomt.

(15.02) Agendapunt ten einde. Topic gesloten.
    [..]
      donderdag 2 april 2009 @ 16:35:49 #221
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67649388
    Hier mag het wel heeft wat artikelen gemaakt nav dit half uurtje kamerbabbelen:
    quote:
    Kamerfracties willen helderheid over luchtzuivering

Alle fracties in de Tweede Kamer dringen er bij Minister Ab Klink op aan om spoedig duidelijkheid te geven over de mogelijkheden van luchtzuivering in de horeca. De VVD heeft hierover een motie ingediend om de druk op de ketel te houden.

Het draait om de vraag welke normen moeten worden gehanteerd om de lucht in een horeca-gelegenheid als 'schoon' aan te merken. Dit naar aanleiding van eerdere uitspraken over alternatieven voor een rookruimte van minister Klink in de vorige commissievergadering.

Halbe Zijlstra (VVD) benadrukte dat de horecabranche op dit gebied helderheid verdient. Hierin ontving hij bijval van Boris van der Ham (D66): "Als er een duidelijke norm voor schone lucht wordt gesteld, kunnen horecaondernemers aan de slag met het installeren van luchtzuiveringsapparatuur." Omdat minister Klink hier geen direct antwoord op had houdt de VVD de motie aan.

Minister Klink herhaalde tijdens de plenaire vergadering van de Tweede Kamer zijn toezegging van vorige maand, dat hij de fracties schriftelijk zal informeren over de (on)mogeijkheden van luchtzuivering als alternatief. Op aandringen van Boris van der Ham zal de minister in zijn brief verslag doen van metingen van luchtzuiveringsapparatuur.
    quote:
    Motie PVV: Rookverbod terugdraaien

Bij motie heeft de PVV zojuist in de Tweede Kamer voorgesteld om het rookverbod in de horeca terug te draaien. Volgens Tweede Kamerlid Fleur Agema zijn er teveel kleine kroegen de dupe van de wetgeving.

De PVV pleit voor een systeem waarbij middels een bordje op de gevel wordt aangegeven of in een horeca-gelegenheid wel of niet kan worden gerookt.

In de vergadering van dinsdag 7 april wordt deze motie, evenals die van de VVD, in stemming gebracht. Naar verwacht rond of even na 15.00 uur.
    [..]
      donderdag 2 april 2009 @ 16:59:51 #222
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67650224
    quote:
    Rookcafé groot genoeg om kroeg te blijven

DEN HAAG - Buurtcafé De Balk in Groningen mag gewoon biertjes blijven tappen in het opberghok, terwijl de klanten in het café een sigaret opsteken.

Volgens minister Ab Klink (Volksgezondheid) kan deze creatieve oplossing, om aan het rookverbod te voldoen, door de beugel, zo stelde hij donderdag in de Tweede Kamer.

Opberghok

Door het personeel naar het opberghok te verkassen en het café om te toveren tot een rookruimte, voldeed café De Balk aan het rookverbod in de horeca: het personeel heeft geen last van de sigarettenrook.

Oppervlakte

De Voedsel en Waren Autoriteit zag echter nog een beer op de weg: het opberghok is te klein om als café door het leven te mogen gaan. De regels schrijven een minimale oppervlakte van 35 vierkante meter voor.

Minister Klink kon De Balk donderdag geruststellen: de rookruimte telt ook mee als deel van de kroeg. De Balk blijft dus groot genoeg om café te kunnen zijn.
    [..]
    pi_67650532
    "zwerfrook"

Misschien na swaffelen in 2008 wel het woord van 2009.....
    pi_67650743
    quote:
    Op donderdag 2 april 2009 16:59 schreef MikeyMo het volgende:

[..]
    En wat is je reactie daarop?
      donderdag 2 april 2009 @ 19:29:47 #225
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67654574
    quote:
    Op donderdag 2 april 2009 17:17 schreef Bommenlegger het volgende:

[..]

En wat is je reactie daarop?
    Als het mag dan mag het, en dit heeft altijd al gemogen. Vreemd dat het 10 maanden heeft geduurd voor een dergelijke oplossing die wij al rond juli vorig jaar aandroegen. MaartenA kwam er zelfs mee...

Ik vraag me trouwens af hoeveel kroegen daadwerkelijk hun personeel in een hok gaan proppen.

Overigens zijn de mensen die nu tegen het rookverbod vechten niet blij hiermee, die lieten laatst triomfantelijk weten dat dit echt niet kon hoor, deze constructie en dat de enige manier om hier mee om te gaan is via rechtszaken...
    [..]
      donderdag 2 april 2009 @ 19:38:57 #226
    pi_67654928
    quote:
    Op donderdag 2 april 2009 19:29 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Als het mag dan mag het, en dit heeft altijd al gemogen. Vreemd dat het 10 maanden heeft geduurd voor een dergelijke oplossing die wij al rond juli vorig jaar aandroegen. MaartenA kwam er zelfs mee...

Ik vraag me trouwens af hoeveel kroegen daadwerkelijk hun personeel in een hok gaan proppen.

Overigens zijn de mensen die nu tegen het rookverbod vechten niet blij hiermee, die lieten laatst triomfantelijk weten dat dit echt niet kon hoor, deze constructie en dat de enige manier om hier mee om te gaan is via rechtszaken...
    Natuurlijk, het rookverbod moet helemaal van de baan.
    pi_67655190
    quote:
    Op donderdag 2 april 2009 19:38 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Natuurlijk, het rookverbod moet helemaal van de baan.
    Vind ik niet, het moet verboden blijven in gelegenheden die weigeren op de deur aan te geven dat er gerookt mag worden.
      vrijdag 3 april 2009 @ 02:00:23 #228
    193875 thloreg
    seni seviyorum NL & TR
    pi_67664851
    ff heel iets anders! Ik zeg dat dat rookverbod dezelfde kant uitgaat als die vliegtax.Mark my words! !

De burger zijn doorzetting wint altijd! VIVA LA REVOLUCION CHE VARA!!!
    Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven.
      vrijdag 3 april 2009 @ 06:56:11 #229
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67665600
    De vliegtax is een belasting, het rookverbod een arbowet. Ze gaan echt niet zomaar rechten ontnemen van werknemers.
    [..]
    pi_67666605
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 06:56 schreef MikeyMo het volgende:
    De vliegtax is een belasting, het rookverbod een arbowet. Ze gaan echt niet zomaar rechten ontnemen van werknemers.
    Denk ook dat de werknemers daar heel rouwig om zullen zijn. Volgens mij kun je de gevaren voor barpersoneel laten vastleggen in de CAO, een soort uitzonderingsregel. Wanneer het leger ingaat staat immers ook in je contract dat je mogelijk een kogel kunt kopen en dus de pijp uit kan gaan. Lijkt me dat je dergelijke risico's ook door kunt voeren in de CAO van de horeca.
      vrijdag 3 april 2009 @ 09:00:19 #231
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67666839
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 08:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Denk ook dat de werknemers daar heel rouwig om zullen zijn. Volgens mij kun je de gevaren voor barpersoneel laten vastleggen in de CAO, een soort uitzonderingsregel. Wanneer het leger ingaat staat immers ook in je contract dat je mogelijk een kogel kunt kopen en dus de pijp uit kan gaan. Lijkt me dat je dergelijke risico's ook door kunt voeren in de CAO van de horeca.
    Nou ja, voor 1 juli was er al horecapersoneel dat blij was met het rookverbod dus het wordt niet unaniem verketterd itt wat men graag mag doen laten denken...

Overigens als je toch wilt gaan vergelijken zou je het moeten zeggen dat ze de kogelwerende vesten en helmen moeten inleveren voor een wollen vest en een strohoedje...
    [..]
      vrijdag 3 april 2009 @ 09:00:36 #232
    139380 Keltie
    Meemeemeemee
    pi_67666846
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 08:49 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Leuke advertenties levert dat op:

"Ben je stressbestendig? Vind je het heerlijk om bier uit te mogen delen? Heb je geen problemen met dronken, schreeuwende pubers? Lijkt kanker je tof? Kom werken in de HoReCa!"

vrijdag 3 april 2009 @ 09:46:29 #233
    pi_67667846
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 09:00 schreef Keltie het volgende:

[..]

Leuke advertenties levert dat op:

"Ben je stressbestendig? Vind je het heerlijk om bier uit te mogen delen? Heb je geen problemen met dronken, schreeuwende pubers? Lijkt kanker je tof? Kom werken in de HoReCa!"

Al die rokers die nu naar het leger gaan solliciteren onmiddellijk voor een baan in de horeca
      vrijdag 3 april 2009 @ 09:50:27 #234
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67667950
    De rokers kunnen nu ook terecht in Sint-Michielsgestel
    quote:
    Rookverbod omzeild met zelfbedieningscafé

SINT-MICHIELSGESTEL - Een zelfbedieningscafé om het rookverbod te omzeilen. Dat is donderdag geopend in Gasterij De Zwaantjes in Sint-Michielsgestel.

In de rokersruimte staat een bar, waar klanten zelf hun drinken uit de koeling mogen halen. De kassa zit in een andere ruimte en is door een glaswand gescheiden van het rookgedeelte. In die rookvrije ruimte staat ook de DJ. Volgens de eigenaar voldoet hij volledig aan de eisen van de wet.
    er staat een filmpje op de bron...
    [..]
    pi_67667987
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 02:00 schreef thloreg het volgende:
    VIVA LA REVOLUCION CHE VARA!!!
    Mooi gesproken, maar je bedoelt denk ik Che Guevara....
    pi_67668012
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 09:00 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Nou ja, voor 1 juli was er al horecapersoneel dat blij was met het rookverbod dus het wordt niet unaniem verketterd itt wat men graag mag doen laten denken...
    Ik pleit nog altijd voor een scheiding tussen rook- en rookvrije kroegen
    quote:
    Overigens als je toch wilt gaan vergelijken zou je het moeten zeggen dat ze de kogelwerende vesten en helmen moeten inleveren voor een wollen vest en een strohoedje...
    Leg uit. Zo'n helm houdt trouwens nauwelijks kogels tegen.
      vrijdag 3 april 2009 @ 09:54:54 #237
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67668075
    het kogelwerende sloeg voornamelijk op de vesten, anders had ik wel kogelwerende helemn neergezet
    [..]
    pi_67668100
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 09:54 schreef MikeyMo het volgende:
    het kogelwerende sloeg voornamelijk op de vesten, anders had ik wel kogelwerende helemn neergezet
    Oke MM, ouwe draaikont dat je er bent
      vrijdag 3 april 2009 @ 09:59:28 #239
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67668187
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 09:55 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Oke MM, ouwe draaikont dat je er bent
    ik heb ook Saving private Ryen gezien heur

[..]
    pi_67668529
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 06:56 schreef MikeyMo het volgende:
    We krijgen nu dus de situatie dat de werknemer of eigenaar voortdurend in een slecht geventileerde rookruimte staat, en dat de klanten heen en weer moeten lopen naar tot bar vertimmerde berghokken om drank te halen.

Een situatie die geen ander voordeel heeft dan minister Klink en de rest van de betuttelaars politiek gezichtsverlies te besparen.
      vrijdag 3 april 2009 @ 10:18:47 #241
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67668683
    Mja dat doen die eigenaren zelf, ze zijn daartoe niet verplicht
    [..]
      vrijdag 3 april 2009 @ 11:39:27 #242
    pi_67671322
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 10:18 schreef MikeyMo het volgende:
    Mja dat doen die eigenaren zelf, ze zijn daartoe niet verplicht
    Dat doet Klink zelf, hij is er niet toe verlicht.

Achterlijke idioot.
    pi_67671544
    Ach, het maakt ook allemaal niets uit. Komend weekend schijnt de zon en dan worden de terrassen weer bevolkt door hordes rokers. Niet dat het gezeik dan stopt. Er zijn altijd van die figuren die de roker vervolgens nog aan zijn of haar mouw trekken met het verzoek of de roker zijn sigaret wellicht elders kan oproken. Diegenen zal ik heel kalm uitleggen dat er binnen een rookverbod geldt en dat hij daar kan gaan zitten, indien hij geen last wil hebben van sigarettenrook.
      vrijdag 3 april 2009 @ 12:05:19 #244
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67672289
    Mogen ouderen met kinderen niet meer op een terrasje zitten?
    [..]
      vrijdag 3 april 2009 @ 12:27:29 #245
    pi_67672970
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 12:05 schreef MikeyMo het volgende:
    Mogen ouderen met kinderen niet meer op een terrasje zitten?
    Tuurlijk wel, lekker in de rook. Dat was toch de bedoeling? Dat rokers buiten gingen roken? En nou is het weer niet goed?
      vrijdag 3 april 2009 @ 14:13:59 #246
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67676602
    quote:
    Vrijspraak voor rookcafe Victoria in Breda. De Bredase rechtbank deed zojuist deze uitspraak in de zaak tegen rookcafé Victoria vanwege overtreding van het horeca-rookverbod. Meer informatie volgt.
    WTF
    [..]
      vrijdag 3 april 2009 @ 14:15:35 #247
    pi_67676658
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 14:13 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

WTF
    De rechter vond de wet oneerlijke concurrentie voor kleine kroegen, MHOEHAHAHAHAHAHA

Rookverbod intrekken, Klink aftreden
      vrijdag 3 april 2009 @ 14:18:54 #248
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67676762
    quote:
    Rechter stelt rookcafé Breda in gelijk

Van onze verslaggever
    gepubliceerd op 03 april 2009 14:11, bijgewerkt op 3 april 2009 14:12

AMSTERDAM - De rechter heeft de uitbaters van rookcafé Victoria in Breda in het gelijk gesteld. Justitie wilde het café vervolgen wegens overtreding van het rookverbod. De ondernemers waren meerdere keren betrapt en gewaarschuwd.

De kroegbaas verklaarde eerder dat hij heeft geprobeerd zich te houden aan het rookverbod maar dat dit financieel niet lukte. Toen faillissement dreigde, liet hij de klanten van zijn buurtcafé aan de Oranjeboomstraat weer roken, vertelde hij vrijdag. Naar eigen zeggen is hij vier keer betrapt. De zaak dient op 23 maart.

Eerder deze week liet minister Ab Klink (Volksgezondheid) weten dat buurtcafé De Balk in Groningen gewoon biertjes mag blijven tappen in het opberghok, terwijl de klanten in het café een sigaret opsteken. Volgens Klink kan deze creatieve oplossing om aan het rookverbod te voldoen door de beugel, stelde hij donderdag in de Tweede Kamer.
    [..]
      † In Memoriam † vrijdag 3 april 2009 @ 14:20:06 #249
    159335 Boze_Appel
    Vrij Fruit
    pi_67676790
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 14:18 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Carpe Libertatem
      vrijdag 3 april 2009 @ 14:22:34 #250
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67676857
    quote:
    Vrijspraak voor rookcafé Victoria

Vrijspraak voor rookcafé Victoria in Breda. De Bredase rechtbank deed zojuist deze uitspraak in de zaak tegen rookcafé Victoria vanwege overtreding van het horeca-rookverbod. Meer informatie volgt.

Het rookverbod is op grond van het gelijkheidsbeginsel ingevoerd. De rechter redeneert dat dat onjuist is omdat kleine cafés er meer onder leiden dan grote cafés. Er wordt evident omzetverlies geleden en dat is volgens de Bredase rechtbank onrechtmatig.

Na de uitspraak van de rechter volgde een applaus van de aanwezigen. Jaap Brandligt van KHO is dolblij met de uitspraak. Hij verwacht dat het Openbaar Ministerie in hoger beroep zal gaan.

Alle aanwezigen vertrekken nu in euforische stemming naar café Victoria om de overwinning te vieren.
    Dus nu hebben we 2 rechters die beiden wat anders beweren. Dat wordt leuk.
    [..]
    pi_67677066
    Ik verheug me nu al op Gia's juridische deskundigenoordeel terzake.
      vrijdag 3 april 2009 @ 14:34:03 #252
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67677211
    quote:
    Vrijspraak voor rookcafé Victoria (updates)

Vrijspraak voor rookcafé Victoria in Breda. De Bredase rechtbank deed zojuist deze uitspraak in de zaak tegen rookcafé Victoria vanwege overtreding van het horeca-rookverbod. Meer informatie volgt.

Het rookverbod is op grond van het gelijkheidsbeginsel ingevoerd. De rechter redeneert dat dat onjuist is omdat kleine cafés er meer onder lijden dan grote cafés. Er wordt evident omzetverlies geleden en dat is volgens de Bredase rechtbank onrechtmatig. Dit betekent dat verdachte niet verplicht was in zijn café een rookverbod in te stellen en te handhaven, onder meer door rokende personen aan te spreken.

Na de uitspraak van de rechter volgde een applaus van de aanwezigen. Jaap Brandligt van KHO is dolblij met de uitspraak. Hij verwacht dat het Openbaar Ministerie in hoger beroep zal gaan.

Eigenaren Tonnie en Marianne hadden deze uitspraak niet verwacht. Tonnie laat in een reactie aan Breda Vandaag weten: "Dit is schitterend, het hoger beroep zien we dan wel weer. Dit betekent dat alle horeca-ondernemers zonder personeel de asbakken weer op de bar mogen zetten."

Advocaat Tempelman laat HierMagHetWel in een telefonische reactie weten erg tevreden te zijn. "Als je kijkt naar de uitspraak in Groningen dan hadden we hier niet op durven hopen", aldus de raadsman. "De rechter in Groningen ging geheel aan onze argumenten voorbij, maar na deze uitspraak hebben we de goede hoop dat het Hof in Leeuwarden dit punt ook erkent in zaak De Kachel".

De advocaat verwacht dat alle kleine cafés in het land nu de asbak weer op tafel gaan zetten. Hij waarschuwt dat men zich wel moet realiseren dat het hier om een rechtbank gaat en dat het hogere hof anders kan oordelen. Maar tot die tijd verwacht hij dat de VWA minder of niet zal gaan controleren in de kleine horeca.

Gerhard Sannes van café De Kachel heeft overal kippenvel van de uitspraak: "Eindelijk. Dit is een geweldige dreun voor minister Klink. Een grote doorbraak en dit is nog maar het begin."

De woordvoerster van Minister Klink laat desgevraagd weten dat het ministerie de uitspraak eerst wil bestuderen alvorens zij met een officiele reactie komt. Ook de Voedsel- en Waren Autoriteit laat weten de uitspraak eerst grondig door te nemen voordat besloten wordt of de controles in de kleine horeca aangepast danwel opgeschort worden.

Koninklijke Horeca Nederland is blij met de uitspraak van de rechter "Het geeft hoop voor de toekomst, vooral voor de kleine horeca ondernemers die sinds de invoering van het rookverbod buitenproportioneel getroffen zijn", aldus woordvoerder Joris Prinssen.

Stivoro directeur Lies van Gennip is verrast over de uitspraak. Zij is van mening dat de strijd nog niet gestreden is: "Twee verschillende rechters spreken elkaar tegen, juridisch is er blijkbaar nog veel niet duideiljk". De Stivoro directrice stelt dat kleine horeca ook prima een rookruimte kunnen bouwen: "Het is niet juist om te zeggen dat kleine cafés niets kunnen, er kan veel meer dan je zou denken als je er creatief mee omgaat".
    Gaan ze straks rookruimtes verbieden

[ Bericht 37% gewijzigd door MikeyMo op 03-04-2009 15:51:22 (extyra reacties toegevoegd) ]
    [..]
    pi_67677259
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 14:22 schreef MikeyMo het volgende:

[..]

Dus nu hebben we 2 rechters die beiden wat anders beweren. Dat wordt leuk.
    Zoals al wordt gezegd in het artikel zal het OM nu in hoger beroep gaan. Nu hopen dat de Hoge Raad eenzelfde oordeel velt. Dan krijgen we dus een uitzonderingspositie voor kleine kroegen

Mede-rokers, ik zie jullie volgende winter in een legale rookkroeg
      vrijdag 3 april 2009 @ 14:36:36 #254
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67677284
    dit betekent wel weer dat deze topics voorlopig nog niet op hun end zijn
    [..]
      vrijdag 3 april 2009 @ 15:02:59 #255
    136343 BasEnAad
    , die clown en die acrobaat!
    pi_67677881
    Eindelijk wordt er een halt toegezegd aan die bemoeizucht.
      vrijdag 3 april 2009 @ 15:17:42 #256
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67678242
    Grappig, sommige nieuwsartikelen reppen er nu al over dat het hele rookverbod van tafel is
    [..]
    pi_67678271
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 14:35 schreef KoosVogels het volgende:

Zoals al wordt gezegd in het artikel zal het OM nu in hoger beroep gaan. Nu hopen dat de Hoge Raad eenzelfde oordeel velt. Dan krijgen we dus een uitzonderingspositie voor kleine kroegen

Mede-rokers, ik zie jullie volgende winter in een legale rookkroeg
    Eerst het hoger beroep afwachten het gerechtshof alvorens de hoge raad er een uitspraak over kan doen.
      vrijdag 3 april 2009 @ 15:26:11 #258
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67678497
    en de soap gaat door
    quote:
    OM in hoger beroep tegen uitspraak rookverbod

BREDA (ANP) - Het Openbaar Ministerie (OM) gaat in hoger beroep tegen de uitspraak die de rechtbank in Breda vrijdag over het rookverbod deed. De rechtbank vindt dat horecaondernemingen zonder personeel niet aan de huidige regelgeving van het rookverbod gehouden kunnen worden.

Volgens een woordvoerder wil het OM een pricipiële uitspraak van een hogere rechter.
    [..]
    pi_67678539
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 15:18 schreef buachaille het volgende:

[..]

Eerst het hoger beroep afwachten het gerechtshof alvorens de hoge raad er een uitspraak over kan doen.
    Zijn verschillende zaken toch? De zaak bij de hoge raad gaat toch puur om de rechtsgeldigheid van deze wet?
    pi_67679172
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 15:27 schreef Chewie het volgende:
    Zijn verschillende zaken toch? De zaak bij de hoge raad gaat toch puur om de rechtsgeldigheid van deze wet?
    Dat maakt niet zoveel uit, of het bewezen is staat niet ter discussie en de strafmaat ook niet. Over de rest oordeelt de HR wel. Maar eerst nog even het hoger beroep bij het hof.
      vrijdag 3 april 2009 @ 15:46:33 #261
    pi_67679179
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 15:17 schreef MikeyMo het volgende:
    Grappig, sommige nieuwsartikelen reppen er nu al over dat het hele rookverbod van tafel is
    Een contra propaganda campagne. Eerst was er een campagne tegen paddo's die leidde tot wetsaanpassing, nu doen we het andersom met het rookverbod.
      vrijdag 3 april 2009 @ 15:49:19 #262
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67679273
    quote:
    Rechter haalt rookverbod onderuit
    BREDA - De rechtbank in Breda heeft vrijdag het rookverbod voor horecaondernemingen zonder personeel onderuitgehaald.

Dat gebeurde in een strafzaak tegen café Victoria uit Breda. Dit café werd namelijk vrijgesproken van overtreding van het rookverbod.

De rechtbank vindt dat de huidige wettelijke regeling voor horecaondernemers ondernemingen met en zonder personeel ongelijk behandelt. Ook stelt de rechtbank dat eenmanszaken in de praktijk onevenredig hard worden getroffen door het rookverbod. Daarom kan zo’n verbod voor horecaondernemers zonder personeel geen standhouden, concludeert de rechtbank. De officier van justitie had eerder 1200 euro boete en voorwaardelijke sluiting van een maand tegen Victoria geëist.

In februari bestrafte de rechtbank in Groningen de eigenaren van café De Kachel wel voor het overtreden van het rookverbod. Zij kregen toen een boete van 1200 euro. Deze onderneming heeft wel personeel.

Het rookverbod dat in juli inging, leidt vooral onder eigenaren van kleine horecazaken tot onrust. Zij zijn bang klanten en daarmee omzet te verliezen, en niet ten onrechte, stelt de rechtbank.

,,Voor horecaondernemers met personeel is in de Tabakswet een minder vergaande regeling opgenomen,’’ concludeert de rechtbank. ,,Zij hoeven er alleen voor te zorgen dat hun werknemers geen hinder en overlast hebben van het roken door anderen. Mogelijk kan aan deze verplichting al worden voldaan met een ventilatiesysteem.’’ Horecaondernemers zonder personeel zijn in de wet wel verplicht tot het instellen en handhaven van een algemeen rookverbod.

,,Daar komt nog bij dat een eenmanszaak in de horeca door de uitwerking van de regeling in de praktijk nu oneveredig hard wordt getroffen,’’ menen de rechters. ,,Zij zullen vaak niet in staat zijn om aparte rookruimten in te richten voor klanten, die daardoor mogelijk uitwijken naar de grotere cafés met rookruimte. Dit kan leiden tot forse omzetverliezen, zoals ook blijkt uit onderzoeksgegevens die de minister van Volksgezondheid in december 2008 aan te Tweede Kamer heeft gestuurd.’’
    [..]
    pi_67679516
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 15:27 schreef Chewie het volgende:

Ben zelf een leek maar wel ervaringsdeskundige Je legt een zaak eerst voor aan de rechter. Na de uitspraak ga je in hoger beroep. In deze beide rechtsgangen wordt de zaak inhoudelijk behandeld. Na de uitspraak door het gerechtshof kun je niet meer in hoger beroep maar wel in cassatie bij de hoge raad. Die hoge raad bekijkt of alles volgens de procedures is verlopen, bijvoorbeeld of de verdediging toegang had tot alle bewijsstukken.
      vrijdag 3 april 2009 @ 16:01:41 #264
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_67679642
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 15:49 schreef MikeyMo het volgende:

[..]
    "Het rookverbod is in strijd met de Grondwet en met de universele verklaring van de rechten van de mens" hoor ik net op Radio 1
      vrijdag 3 april 2009 @ 16:04:39 #265
    pi_67679724
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 16:01 schreef remlof het volgende:

[..]

"Het rookverbod is in strijd met de Grondwet en met de universele verklaring van de rechten van de mens" hoor ik net op Radio 1
    Eensch! Drugsgebruik is een grondrecht
    pi_67679730
    Dus het Klink gaat aftreden en het rookverbod word teruggedraaid...

We nermen een sappie erop Papierversnipperaar.
      vrijdag 3 april 2009 @ 16:08:54 #267
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67679843
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 16:01 schreef remlof het volgende:

[..]

dat zeggen ze wel vaker maar ze laten nooit de precieze regel zien die dan aangeeft waar de rookvrije werkplek in strijd is met de grondwet
    [..]
    pi_67679917
    Het is gewoon voorbij, MM. De anti-rokers hebben deze slag verloren. Het keerpunt in de oorlog is een feit. Dit is het Stalingrad van de niet-rokers
      vrijdag 3 april 2009 @ 16:15:45 #269
    pi_67680047
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 16:04 schreef Bommenlegger het volgende:
    Dus het Klink gaat aftreden en het rookverbod word teruggedraaid...

We nermen een sappie erop Papierversnipperaar.
    Prima. Kan ik ook weer stoppen met roken.
    pi_67680278
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 16:11 schreef KoosVogels het volgende:
    Het is gewoon voorbij, MM. De anti-rokers hebben deze slag verloren. Het keerpunt in de oorlog is een feit. Dit is het Stalingrad van de niet-rokers
    Volgens mij een beroemde uitspraak van Churchill is dat pas met de laatste slag een oorlog gewonnen is (maar ik kan hem even niet vinden op internet). Aangezien er nog een hoger beroep aankomt niet te vroeg juichen maar in de tussentijd kan er in ieder geval naar volle tevredenheid weer gepaft worden.
    pi_67680365
    Het zal me niks verbazen dat die hogere rechter in dienst staat van het OM.
    pi_67680488
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 16:23 schreef buachaille het volgende:

[..]

Volgens mij een beroemde uitspraak van Churchill is dat pas met de laatste slag een oorlog gewonnen is (maar ik kan hem even niet vinden op internet). Aangezien er nog een hoger beroep aankomt niet te vroeg juichen maar in de tussentijd kan er in ieder geval naar volle tevredenheid weer gepaft worden.
    Volgens mij heeft Churchill dat nooit gezegd. Maar de volgende doorsnee uitspraak gaat natuurlijk wel op in deze:
    quote:
    A Battle is Won, but the War Continues
    pi_67682589
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 16:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Prima. Kan ik ook weer stoppen met roken.

Pcies! Wou het net posten!
      vrijdag 3 april 2009 @ 17:51:34 #274
    pi_67682658
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 17:48 schreef kriele het volgende:

[..]

Pcies! Wou het net posten!
    Protestrokers ftw!
      FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 3 april 2009 @ 18:05:43 #275
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_67682968
    Ik zet nog steeds in op een officieel verbod met een gedoog beleid. Typisch Nederlands

Gefeliciteerd rokers.
    pi_67683014
    Ik zeg: ontslaan dat personeel! Of stop ze anders in het opgberghok.
      vrijdag 3 april 2009 @ 18:26:33 #277
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_67683417
    Kan een glimlach niet onderdrukken, regels zijn regels.
    There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
    DeviantArt
      vrijdag 3 april 2009 @ 21:51:29 #278
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67690564
    quote:
    Vrijspraak Café Victoria - Reacties politieke partijen

Café Victoria is vrijgeproken door de Bredase Rechtbank. HierMagHetWel peilde de reacties in politiek Den Haag.

VVD Kamerlid Halbe Zijlstra zal aanstaande dinsdag Minister Klink verzoeken het rookverbod aan te passen. De minister moet de kleine horeca zelf de keuze laten maken om al dan niet een rookcafé te zijn. Zijlstra eist tevens dat Klink de VWA controles opschort tot de rechter uitspraak doet in het hoger beroep.

Rita Verdonk (TON) laat HierMagHetWel weten dat ze ontzettend blij is met de uitspraak. "Ik zal Minister Klink vragen hoeveel uitspraken van rechters er nog nodig zijn voor hij zijn wet aanpast". Verdonk kan zich prima vinden in het voorstel van VVD-er Zijlstra om de VWA-controles op te schorten tot de uitspraak in het hoger beroep.

PvdA Tweede Kamerlid Lea Bouwmeester: "Ik ga er van uit dat het OM in hoger beroep gaat omdat deze uitspraak contrair is aan die van de rechtbank in Groningen. Als dat niet gebeurt zal de PvdA fractie aan de minister vragen hoe hij met deze situatie zal omgaan".

Boris van der Ham (D66) is niet erg verrast. Hij verwacht dat het OM in hoger beroep zal gaan. "Er moet gewoon gekeken worden hoe we de kleine horeca kunnen assisteren om praktische oplossingen te vinden om aan het rookverbod te voldoen. In de tussentijd moeten we ervoor zoren dat kleine horeca niet worden ontzien, ze moeten zich wel aan het rookverbod houden."

CDA-Kamerlid Cisca Joldersma respecteert de uitspraak van de rechter, maar wacht eerst nog een hoger beroep af. "Wij mengen ons niet in rechterlijke uitspraken, wij vinden dat een horecaverbod ingevoerd moet worden zonder uitzonderingen". Joldersma benadrukt wel het belang van een goed keurmerk voor rookvoorzieningen.

Henk van Gerven (SP): "De SP is vóór handhaving van het rookverbod, maar wel met uitzondering van de kleine horeca zonder personeel. Ik zou het verstandig vinden als de minister op dit moment in zou binden. Er is momenteel geen draagvlak voor de wet en dat lossen we niet op door een extra blik controleurs open te trekken".

De woordvoerster van Minister Klink zegt dat het ministerie de uitspraak eerst wil bestuderen alvorens zij met een officiele reactie komt.
    [..]
      vrijdag 3 april 2009 @ 22:00:32 #279
    104871 remlof
    Europees federalist
    pi_67690911
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 16:11 schreef KoosVogels het volgende:
    Dit is het Stalingrad van de niet-rokers

Laat het Rode Leger maar komen nu
    pi_67691023
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 16:31 schreef KoosVogels het volgende:

Volgens mij heeft Churchill dat nooit gezegd. Maar de volgende doorsnee uitspraak gaat natuurlijk wel op in deze:
    [..]

Er staat me toch echt nog een zin voor de geest in de trant van: He who wins the last battle wins the war. Komt dat uit McBeth dan of zo???
      vrijdag 3 april 2009 @ 22:33:34 #281
    1055 Schanulleke
    Een kop vol zaagsel!
    pi_67692017
    Wat een onverwachte uitspraak. Op wat voor een termijn vindt zo'n hoger beroep plaats?
      vrijdag 3 april 2009 @ 23:33:54 #282
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67694053
    Eerst hebben we een hoger beroep tegen de kachel in mei
    quote:
    ‘Zeker een rokende rechter’

Door ROBIN ROTMAN
    BREDA - Mág er eindelijk legaal binnen worden gerookt, staan de stamgasten van café Victoria in Breda nog steeds massaal op de stoep te paffen.
    Nu mág het, toen móést het, klinkt het blij. ,,We staan buiten omdat de zon schijnt, niet omdat minister Klink het zo nodig wil.’’

,,Het was zeker een rokende rechter,’’ grapt een van de gasten. Binnen zit kastelein Tonnie van Haperen tevreden op een kruk. Zojuist heeft de rechter besloten dat er in zijn buurtcafé mag worden gerookt. Het rookverbod pakt namelijk oneerlijk uit voor de kleine spelers in kroegenland, aldus de rechter.

Van die oneerlijkheid was Van Haperen al doordrongen, zegt hij. Twee weken heeft hij het geprobeerd zonder asbakken. Toen zette hij ze weer terug op de toog, terwijl collega’s, de grote jongens met genoeg plek, rookruimtes aan het bouwen waren. ,,Dan maar boetes.’’

Van Haperen zag het helemaal voor zich: ,,Mijn zaak naar de knoppen door de boetes, omdat minister Klink zo nodig personeel wil beschermen dat hier niet eens rondloopt. Logisch dat klanten wegliepen. Elders konden ze wél roken. Ik merkte dat af en toe een boete incasseren goedkoper is dan de asbakken weghalen. Daar werk je dan, zonder te overdrijven, tachtig uur per week voor.’’

Intussen vieren ze ook in het Groningse café De Kachel feest. Vorige week legde een Groningse rechter dat café wél een boete van 1200 euro op, omdat ook daar veelvuldig wordt gerookt. Bij een nieuwe overtreding dreigt sluiting.

Gerard Jannes van De Kachel: ,,We zijn even heel moedeloos geweest, maar hebben de asbakken gewoon laten staan. Deze uitspraak is een steun in de rug. We gaan ons hoger beroep op 29 mei met groot vertrouwen tegemoet.’’

De twee verschillende uitspraken hebben tot een bijzondere situatie geleid, zegt advocaat Jaap Tempelman, die beide cafés bijstaat. Hij vermoedt dat het gerechtshof in Leeuwarden de jongste uitspraak volgt en voor kleine cafés een uitzondering maakt, zoals ook in Duitsland is gebeurd. Eind mei dient het hoger beroep dat De Kachel heeft aangespannen tegen de uitspraak in Groningen. Op welke datum het beroep wordt behandeld dat justitie vrijdag aantekende tegen de uitspraak in Breda, is nog onbekend.

Op het terras van Victoria is gast John er nog niet helemaal gerust op. ,,Stel dat het hof het hier tóch niet mee eens is, dan vrees ik voor het café. Terwijl het zó’n belangrijke sociale functie heeft. Mensen ontmoeten elkaar hier om de dag door te nemen, het leven te vieren en te biljarten. Daar hoort roken bij. Laat ze toch,’’ zegt hij als enige niet-roker van het stel.
    [..]
      vrijdag 3 april 2009 @ 23:43:52 #283
    pi_67694321
    Als er na deze uitspraak massaal weer IN de kroeg gerookt gaat worden, draai je dat nooit meer terug. Klink heeft al verloren, hoger beroep of niet.
      zaterdag 4 april 2009 @ 00:00:22 #284
    19479 Mr.J
    Train, eat, sleep. Repeat.
    pi_67694721
    En hoe zit het nu met alle tenten die wel flink hebben geinvesteerd? Is dit allemaal niet oneerlijkt tegenover hun?
    Godfather Bodybuilding topic reeks
    pi_67694810
    CDA-Kamerlid Cisca Joldersma respecteert de uitspraak van de rechter, maar wacht eerst nog een hoger beroep af. "Wij mengen ons niet in rechterlijke uitspraken, wij vinden dat een horecaverbod ingevoerd moet worden zonder uitzonderingen". Joldersma benadrukt wel het belang van een goed keurmerk voor rookvoorzieningen.

Kijk nu komt de aap uit de mouw! Dat is wat ze uiteindelijk willen, die gristenhonden: een horecaverbod.
      zaterdag 4 april 2009 @ 00:07:24 #286
    pi_67694882
    quote:
    Op zaterdag 4 april 2009 00:00 schreef Mr.J het volgende:
    En hoe zit het nu met alle tenten die wel flink hebben geinvesteerd? Is dit allemaal niet oneerlijkt tegenover hun?
    Nee. Ze hebben het ondernemersrisico genomen door zich aan de wet te houden. En nu kunnen ze hun problemen oplossen door intelligent te ondernemen.
      zaterdag 4 april 2009 @ 00:07:30 #287
    1055 Schanulleke
    Een kop vol zaagsel!
    pi_67694885
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 23:43 schreef Papierversnipperaar het volgende:
    Als er na deze uitspraak massaal weer IN de kroeg gerookt gaat worden, draai je dat nooit meer terug. Klink heeft al verloren, hoger beroep of niet.
    Dit is wensdenken.
      zaterdag 4 april 2009 @ 00:09:06 #288
    pi_67694921
    quote:
    Op zaterdag 4 april 2009 00:07 schreef Schanulleke het volgende:

[..]

Dit is wensdenken.
    Dat zei je ook over rechters die de wet om zeep zouden helpen.
    pi_67695059
    Ah, gerechtigheid word ook hier gevierd.
    pi_67695098
    Al zal dit in hoger beroep wel weer neergesabeld worden.

Race tegen regering is een race die je per definitie verliest als onderdaan want bij de regering weten ze alles beter.
      zaterdag 4 april 2009 @ 08:55:54 #291
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67698253
    quote:
    Rookvonnis slechte beurt voor politiek - ANALYSE

De rechtbank in Breda heeft het rookverbod voor de kleine horeca hard onderuitgehaald.
    De officier van justitie had een boete van 1200 euro geëist tegen het Bredase café Victoria en een voorwaardelijke sluiting van een maand bij nieuwe overtreding van het rookverbod. De rechtbank spreekt de cafébaas echter vrij.

Victoria was het tweede café in het land dat strafrechtelijk is vervolgd. Het eerste was café De Kachel in Groningen. Die kroeg werd in februari wel veroordeeld tot 1200 euro boete en een voorwaardelijke sluiting.

Hoewel de eisen van de Groningse en Bredase officier gelijkluidend waren, was er wel een belangrijk verschil: het Bredase café heeft geen personeel. De uitbater en zijn vrouw doen de bediening helemaal zelf.

Daar wringt voor de Bredase rechtbank de schoen. Cafés met personeel hoeven er alleen maar voor te zorgen dat hun werknemers geen hinder en overlast ondervinden van rokende klanten. Dat staat in de Tabakswet. Het 'Besluit uitvoering rookvrije werkplek en andere ruimten' daarentegen verplicht horeca-ondernemers zonder personeel tot het instellen en handhaven van een algeheel rookverbod. De rechtbank vindt dat discriminerend. "Het is de bedoeling van de wetgever geweest om ongelijkheid in de horeca te voorkomen, maar dat is niet gelukt", stelt de rechtbank snoeihard vast.

De beide (Amsterdamse) advocaten van het Bredase café hadden daar al eerder op gewezen. "Het is bizar dat de Tweede Kamer en de Raad van State deze heel slechte wetgeving van minister Klink hebben laten passeren. En dan hebben we het nog niet eens over het belachelijke onderscheid tussen cafés waar niet mag worden gerookt en coffeeshops waar wel mag worden gerookt." De advocaten hebben nog meer juridische pijlen op hun boog, maar daar is de rechtbank door honorering van het discriminatieverweer niet eens aan toegekomen.

Het Openbaar Ministerie in Breda gaat, evenals eerder het café in Groningen, in hoger beroep. Daardoor breekt een, vermoedelijk lange, periode van onzekerheid aan rond het rookverbod.

Het staat andere rechters vrij om weer andere vonnissen te wijzen, totdat in hoger beroep de gerechtshoven van Den Bosch (voor Breda) en Leeuwarden (voor Groningen) uitspraak hebben gedaan.

En ook die zullen wel uitdraaien op hoger beroep bij de hoogste instantie, de Hoge Raad.

En tenslotte zal minister Klink, al dan niet met het nodige schaamrood, wel met reparatiewetgeving komen. Hopelijk zal de Kamer dan beter opletten.
    [..]
      zaterdag 4 april 2009 @ 11:13:15 #292
    44470 ErikT
    Lekker PSV!
    pi_67699614
    Die uitspraak in Breda behelst precies mijn probleem met het rookverbod. Gelukkig zijn er meer mensen wakker
    Ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat aflopen.
    Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
    3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
    pi_67701335
    quote:
    Daar wringt voor de Bredase rechtbank de schoen. Cafés met personeel hoeven er alleen maar voor te zorgen dat hun werknemers geen hinder en overlast ondervinden van rokende klanten. Dat staat in de Tabakswet. Het 'Besluit uitvoering rookvrije werkplek en andere ruimten' daarentegen verplicht horeca-ondernemers zonder personeel tot het instellen en handhaven van een algeheel rookverbod. De rechtbank vindt dat discriminerend. "Het is de bedoeling van de wetgever geweest om ongelijkheid in de horeca te voorkomen, maar dat is niet gelukt", stelt de rechtbank snoeihard vast.
    Dit klopt natuurlijk als een bus. Het rookverbod is ronduit discriminerend voor de kleine horeca
    pi_67704994
    quote:
    Hoewel de eisen van de Groningse en Bredase officier gelijkluidend waren, was er wel een belangrijk verschil: het Bredase café heeft geen personeel. De uitbater en zijn vrouw doen de bediening helemaal zelf.
    Slechte journalistiek weer?

De kachel wordt toch gerund door de familie die ook nog eens allemaal eigenaar zijn.
    pi_67705377
    quote:
    Op zaterdag 4 april 2009 15:38 schreef Chewie het volgende:
    Slechte journalistiek weer?

De kachel wordt toch gerund door de familie die ook nog eens allemaal eigenaar zijn.
    Dat viel mij ook al op, dit is gewoon slordig en vermijdbaar, ook voor mensen die niet zouden moeten proberen om vonnissen te lezen.

Het lijkt mij een veel gedegener vonnis dan die in Groningse zaak, het heeft er alle schijn van dat de structuur van de wet- en regelgeving die rechter ontgaan is. Die begon immers over luchtzuiveringsinstallaties, terwijl dat sowieso niet van toepassing is op zelfstandig ondernemers. Die worden via het uitvoeringsbesluit immers verplicht rookvrij te zijn, zonder dat het rookvrij zijn van de werkplek speelt. Dat is waarop deze regelgeving niet door de beugel kan.
      zaterdag 4 april 2009 @ 17:04:48 #296
    66825 Reya
    Fier Wallon
    pi_67706829
    quote:
    Op vrijdag 3 april 2009 15:18 schreef buachaille het volgende:

[..]

Het zal inderdaad wel tot de Hoge Raad (of tot de RvS, als een bestuurlijke boete wordt aangevochten) gaan, gezien het principiële karakter van de zaak. En zelfs als de hoogste rechter de kleine horeca (deels) in het gelijk stelt, wat allesbehalve een uitgemaakte zaak is, dan ligt de bal wederom bij de wetgever, en ook hierbij is het dan weer geen uitgemaakte zaak dat deze ten faveure van de kleine horeca besluit. Al bij al kan dit nog wel een aantal jaren blijven voortslepen.

Ondertussen zit de huidige regelgeving enigszins in limbo; enerzijds heeft de rechtbank besloten het uitvoeringsbesluit buiten toepassing te laten, wat zoveel betekent dat het in dit specifieke geval niet opgaat, maar dat het nog steeds in algemene zin toegepast kan worden. Anderzijds kan deze 'overwinning' door de kleine horeca worden aangepakt als een reden om en masse roken weer toe te staan, wat handhaving niet enkel een uitermate tijdrovende bezigheid maakt, maar dat ook tot behoorlijk gezichtsverlies kan leiden als het uitvoeringsbesluit uiteindelijk toch onverbindend wordt verklaard. Achteraf kun je je afvragen of er wel goed genoeg is stilgestaan bij de haalbaarheid van deze regelgeving, alhoewel juridische bezwaren en maatschappelijk verzet natuurlijk twee min of meer losstaande obstakels zijn.
    pi_67707926
    quote:
    Op zaterdag 4 april 2009 17:04 schreef Reya het volgende:

Achteraf kun je je afvragen of er wel goed genoeg is stilgestaan bij de haalbaarheid van deze regelgeving, alhoewel juridische bezwaren en maatschappelijk verzet natuurlijk twee min of meer losstaande obstakels zijn.
    Dat lijkt me niet. Dat de regeling niet overeind blijft is een gevolg van dezelfde oorzaak als de maatschappelijke weerstand dat is. Deze regelgeving is niet integer in de meeste letterlijke zin van het woord, omdat de motieven, drijfveren en argumenten niet met mekaar kloppen.

Klink en zijn handlangers hadden het doel om het roken terug te dringen via een rookvrije horeca, daarvoor hebben ze de bescherming van de werknemer misbruikt. Als je nou regelgeving maakt waarbij de geformuleerde doelstelling ook het daadwerkelijke doel is en geen vals voorwendsel voor een ander stiekem doel, dan heb je dit soort problemen ook niet. De regelgeving deugt niet, omdat de doelstelling eigenlijk een instrument is voor een andere doelstelling.
    pi_67708174
    Als Klink echt ballen heeft past hij de wet aan zodat ook rookruimtes verboden worden. Zijn we gelijk van het hele gezeik af
    Aahh no Sir, I am the first Ploppy to rise to be jailer. My father Daddy Ploppy was known as Ploppy The Slopper, it was from him that I inherited my fascinating skin diseases.
      zaterdag 4 april 2009 @ 18:15:36 #299
    pi_67708410
    quote:
    Op zaterdag 4 april 2009 18:05 schreef Provinciaaltje het volgende:
    Als Klink echt ballen heeft past hij de wet aan zodat ook rookruimtes verboden worden. Zijn we gelijk van het hele gezeik af
    Gewoon vrije tijd en eigen wil afschaffen.
    pi_67717258
    quote:
    Op zaterdag 4 april 2009 18:05 schreef Provinciaaltje het volgende:
    Ja man. Dan heeft hij vet grote cohones!

Ik vind het maar triest dat boehoe geroep tegen roken in kroegen.
      maandag 6 april 2009 @ 09:41:15 #301
    3288 MikeyMo
    jou are een essol!
    pi_67750960
    [..]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')