abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 maart 2009 @ 12:56:55 #1
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_66822197
Ik heb nog geen enkele leraar Engels gehad die Amerikaans Engels praat, en daar blijft het meestal niet bij. Want niet alleen praten ze Brist Engels, ze leggen het al te vaak ook gewoon op. Beetje jammer, aangezien de meeste mensen gewoon het Amerikaanse accent veel beter beheersen, en het bekt ook gewoon vlotter.

Ik vraag me dan af of de Britse economie dan echt zo veel belangrijker is voor ons (België). Zijn de Britten echt zo'n belanrijke handelspartners ten opzichte van de Amerikanen?

Kennen jullie dat probleem ook? Of praat je gewoon liever Brits Engels (kan naturrlijk ook). En kent iemand de exactie cijfers (liefst mbt België) ivm economisch belang van GB en de USA?
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
  † In Memoriam † zondag 8 maart 2009 @ 12:58:56 #2
230491 Zith
pls tip
pi_66822259
Omdat daar de taal ontstaan is?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_66822272
Bij mij op school moet je ook Brits praten, als je iets op zijn Amerikaans uitspreekt flipt de lerares hem en verbetert je

[ Bericht 0% gewijzigd door pfefferkatze op 08-03-2009 13:05:29 ]
pi_66822295
Brits Engels klinkt ook mooier dan Amerikaans
  zondag 8 maart 2009 @ 13:00:40 #5
222384 Bonzai.
pi_66822305
quote:
Op zondag 8 maart 2009 12:58 schreef Zith het volgende:
Omdat daar de taal ontstaan is?
Ja, maar noch in Amerika, noch in GB praat men vandaag de dag nog Engels zoals het oorspronkelijk gesproken werd natuurlijk
waarin de stenen rusten,
pi_66822320
quote:
Op zondag 8 maart 2009 12:59 schreef RacerDKB het volgende:
Bij mij op school moet je ook Brits praten, als je iets op zijn Amerikaans uitspreekt flipt de lerares hem en verbeterd je
Zal ik je dan maar niet verbeteren
  zondag 8 maart 2009 @ 13:03:47 #7
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_66822398
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:01 schreef geelkuikentje het volgende:

Bij mij op school moet je ook Brits praten, als je iets op zijn Amerikaans uitspreekt flipt de lerares hem en verbeterd je

Zal ik je dan maar niet verbeteren
Fail
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_66822403
Mijn lerares spreekt alles op z'n Nederlands uit. Echt heel overdreven.
pi_66822413
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:03 schreef eleusis het volgende:

[..]

Fail
uh nee
  zondag 8 maart 2009 @ 13:04:53 #10
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_66822428
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:04 schreef geelkuikentje het volgende:

[..]

uh nee
Ooit gehoord van stam+t?
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 8 maart 2009 @ 13:05:23 #11
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_66822445
Kap eens met die discussie over spelling.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_66822465
Valt wel mee. Mijn leraar spreekt wel Brits Engels, maar niet overdreven. Als je het op z'n Amerikaans uitspreekt is het ook gewoon goed.

[ Bericht 0% gewijzigd door Butterfly91 op 08-03-2009 13:12:58 ]
  zondag 8 maart 2009 @ 13:06:20 #13
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_66822479
Wel raar TS, wordt het dan fout gerekend als je color schrijft ipv colour?

Shit, geen discussies over spelling
pi_66822513
Sorry je hebt gelijk.
Ontopic: Leraren focussen zich waarschijnlijk om Brits Engels omdat wat chiquer klinkt. Ja ik kan ook niks verstaan van Welsh of een andere variant maar volgens mij valt Welsh niet onder Engels.
pi_66822550
zo wordt dat hen aangeleerd op de opleiding. Been there. Je uitspraak wordt daar gewoon in het Brits Engels geleerd. Readers met fonetisch schrift is ook helemaal afgestemd op het Brits. Heb zelf tijdje Engels (leraar) gedaan en het stoorde me toen idd ook. Had ook liever het Amerikaans Engels.

Maar tussen beide is ruimte natuurlijk... Je hebt het kakkerig engels en het Texas Amerikaans
just give a second thought
what if we don't get caught...
  zondag 8 maart 2009 @ 13:12:07 #16
245963 poqpoq
eten geeft me troost
pi_66822698
In de eerste klassen werd de nadruk wel gelegd op brits accent. Alleen wanneer we nu engels praten moeten we of consequent Amerikaans accent gebruiken of consequent een Brits accent. Dus bij ons op school is het wel veranderd naarmate je in een hogere klas zit.
It's time to kick ass and chew bubblegum. And I'm all out of bubblegum.
pi_66822921
Je maakt de fout te denken dat er in het Amerikaans-Engels geen verschillen bestaan en in het Brits-Engels ook geen verschillen. Een Schot spreekt woorden heel anders uit dan een Cockney.

Received Pronunciation zoals het ideale Engels wordt genoemd is de enige en echte mogelijke uitspraak van het Engels, de rest zijn slechts varianten daar op.
  zondag 8 maart 2009 @ 13:20:53 #18
222384 Bonzai.
pi_66823015
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:18 schreef Spitstand het volgende:
Received Pronunciation zoals het ideale Engels wordt genoemd is de enige en echte mogelijke uitspraak van het Engels, de rest zijn slechts varianten daar op.

In de praktijk is dat natuurlijk anders. Ik heb nog nooit een Amerikaanse newslezer (of welke Amerikaan dan ook) met een Brist Received Pronunciation accent horen praten...
waarin de stenen rusten,
pi_66823070
De reden dat de meeste (jonge) Nederlanders meer in de richting van Amerikaans Engels dan Brits Engels spreken, is de series en films die uit de VS komen. Daarin wordt Amerikaans Engels gesproken en dat wordt (al dan niet bewust) nageaapt.
Brits Engels klinkt zoveel sjieker en 'sophisticated'. Ik vind Brits Engels veel mooier.
Het verschil tussen bv. het Britse can't en het Amerikaanse can't is enorm. De Amerikaanse versie is

Of leraren leerlingen negatief moeten beoordelen als ze Amerikaans Engels spreken, weet ik niet. Zolang het begrijpbaar blijft, en niet in elke zin drie keer "like" voorkomt ("That is, like, you know, the best song, like ever, of that, like, singer, that I've ever heard, you know." ), dan vind ik het nog wel ok.
Maar liever Brits Engels
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_66823131
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:20 schreef Bonzai. het volgende:

[..]

In de praktijk is dat natuurlijk anders. Ik heb nog nooit een Amerikaanse newslezer (of welke Amerikaan dan ook) met een Brist Received Pronunciation accent horen praten...
Ik heb ook nog nooit een Surinaamse/Belgische lezeres ideaal ABN (Haarlems) horen praten.
pi_66823180
Een maat van mij spreekt Engels met een Sovjet accent. Eigenlijk zouden we dat voor de grap met z'n allen moeten gaan spreken. Gewoon om die Amerikanen te kutten.
pi_66823259
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:22 schreef spijkerbroek het volgende:
De reden dat de meeste (jonge) Nederlanders meer in de richting van Amerikaans Engels dan Brits Engels spreken, is de series en films die uit de VS komen. Daarin wordt Amerikaans Engels gesproken en dat wordt (al dan niet bewust) nageaapt.
Brits Engels klinkt zoveel sjieker en 'sophisticated'. Ik vind Brits Engels veel mooier.
Het verschil tussen bv. het Britse can't en het Amerikaanse can't is enorm. De Amerikaanse versie is

Of leraren leerlingen negatief moeten beoordelen als ze Amerikaans Engels spreken, weet ik niet. Zolang het begrijpbaar blijft, en niet in elke zin drie keer "like" voorkomt ("That is, like, you know, the best song, like ever, of that, like, singer, that I've ever heard, you know." ), dan vind ik het nog wel ok.
Maar liever Brits Engels
Dat voorbeeld met 'like' is wel afschuwelijk idd .
Ik vind niet dat je als leraar een leerling negatief mag beoordelen omdat ze een andere uitspraak hebben. Zolang het begrijpbaar is dan vind ik het oké .
pi_66823331
Meisjes met een Valley-girl accent
  zondag 8 maart 2009 @ 13:29:53 #24
222384 Bonzai.
pi_66823342
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:24 schreef Spitstand het volgende:

[..]

Ik heb ook nog nooit een Surinaamse/Belgische lezeres ideaal ABN (Haarlems) horen praten.
Gelukkig maar, want jullie Nederlanders hebben jullie eigen taal behoorlijk verkakt

Nee serieus, dat is natuurlijk een vergelijking van niets, aangezien het Amerikaans Engels gewoon veel meer internationaal aanvaard is dan het Surinaams Nederlands. Zo leert men in Japan (toch ook niet de minste) gewoon Amerikaans Engels, als ik het me goed herinner...
waarin de stenen rusten,
pi_66823404
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:29 schreef Bonzai. het volgende:

[..]

Gelukkig maar, want jullie Nederlanders hebben jullie eigen taal behoorlijk verkakt

Nee serieus, dat is natuurlijk een vergelijking van niets, aangezien het Amerikaans Engels gewoon veel meer internationaal aanvaard is dan het Surinaams Nederlands. Zo leert men in Japan (toch ook niet de minste) gewoon Amerikaans Engels, als ik het me goed herinner...
Japan is ook gevormd naar Amerikaans model na de Tweede Wereldoorlog. Niet erg verbazingwekkend dat ze daar Amerikaanse Engels leren.
  zondag 8 maart 2009 @ 13:34:17 #26
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66823524
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:00 schreef geelkuikentje het volgende:
Brits Engels klinkt ook mooier dan Amerikaans
Ik vind juist dat Brits voor geen meter klinken, met dat vieze geslis... 't Is nets alsofs ze in elks woords een S plakkens...
censuur :O
  zondag 8 maart 2009 @ 13:34:52 #27
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66823544
Ach, onze docent was zich er wel van bewust dat hij geacht werd Brits Engels te onderwijzen, en hij duidde ook wel uit wat de verschillen waren: aerial - antenna, film - movie, bonnet - hood, enz. Maar het was geen heel groot probleem.

De situatie is een beetje moeilijk natuurlijk, de BBC is op de meeste kabeltv te vinden, dus wat dat betreft is de oriëntatie in Nederland toch meer op Engeland gericht. Echter, qua series en films is Amerika een veel dominantere cultuur.

Ik denk dat het wat lastig is om een keus te maken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 8 maart 2009 @ 13:37:54 #28
142151 Q_Orianka
Help spread the suffering!
pi_66823644
Mijn lerares CAE praat Brits Engels met zo'n misselijkmakend stemmetje erbij. En als ze Nederlands praat, is het met een Brits Engels accent. Terwijl ze gewoon Nederlands is, like wtf

En steeds als ik moet voorlezen probeer ik een ander accent op te zetten. Dus eerst cockney, dan Iers, Texaans, Indiaas
Sarcasm. Because arguing with stupid people isn't nearly as much fun.
pi_66823819
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:37 schreef Q_Orianka het volgende:
Mijn lerares CAE praat Brits Engels met zo'n misselijkmakend stemmetje erbij. En als ze Nederlands praat, is het met een Brits Engels accent. Terwijl ze gewoon Nederlands is, like wtf
Ik heb 4 jaar in Engeland en Ierland gewoond en nauwelijks Nederlands gesproken in die tijd.
Terug in Nederland had ik moeite om correct Nederlands te spreken zonder Engels accent, al werd het na verloop van tijd wel beter.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zondag 8 maart 2009 @ 13:46:36 #30
222384 Bonzai.
pi_66823989
Heeft er trouwens ooit al eens iemand een leerkacht gehad die Amerikaaans Engels sprak?
waarin de stenen rusten,
pi_66823990
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:29 schreef Bonzai. het volgende:

[..]

Nee serieus, dat is natuurlijk een vergelijking van niets, aangezien het Amerikaans Engels gewoon veel meer internationaal aanvaard is dan het Surinaams Nederlands.
Maar is Amerikaans Engels ook veel meer internationaal aanvaard dan Received Pronunciation? Dit is slechts jouw worm-eye visie vanuit het door Amerikaanse cultuur gedomineerde West-Europa.

Er zijn immers nog veel meer landen waar ze Engels spreken, denk maar aan Zuid-Afrika, Pakistan, Australië, Canada, Nieuw-Zeeland, India en dan vergeet ik er nog een hele hoop.

En welk accent dient er dan wel aangeleerd te moeten worden? Texaans? New Jerseys?
pi_66824054
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:34 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik vind juist dat Brits voor geen meter klinken, met dat vieze geslis... 't Is nets alsofs ze in elks woords een S plakkens...
Oke, correctie:
Ik vind Brits Engels veel mooier dan Amerikaans Engels
  zondag 8 maart 2009 @ 13:52:24 #33
222384 Bonzai.
pi_66824272
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:46 schreef Spitstand het volgende:
Er zijn immers nog veel meer landen waar ze Engels spreken, denk maar aan Zuid-Afrika, Pakistan, Australië, Canada, Nieuw-Zeeland, India en dan vergeet ik er nog een hele hoop.
Zuid-Afrika en Pakistan weet ik helaas niet hoe het klinkt

Maar in Australië klink het volgens mij eerder Brist, en in Canada eerder Amerikaans.

In India klink het gewoon belachelijk

Edit: laten we er gewoon van uit gaan dat de USA en GB de enige landen zijn die écht van een groot belang zijn voor ons...
waarin de stenen rusten,
  zondag 8 maart 2009 @ 13:53:45 #34
221412 Fryst
Dat dus.
pi_66824340
Ik had drie soorten Engelse docenten, de ene leerde ons Brits Engels, andere Amerikaans Engels, en andere weer Schots Engels En nu ben ik zelf verward met de accenten

En Brits klinkt gaar, geef mij maar Amerikaans
pi_66824899
Ik heb ook altijd amerikaans engels op het VWO geleerd. Overigens was dat nooit de bedoeling, ze hadden veel liever het brits engels dan het amerikaans engels bij ons op de middelbare school. Na m'n middelbare school ben ik gaan studeren op een engelse universiteit in Londen ( studeer er nog ) en elke dag dat engelse accent om je heen te horen wordt je niet goed van! Ik vind het amerikaans + alle europese engelse accenten dan ook een fijne verfrissing.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 8 maart 2009 @ 14:09:34 #36
204604 Stukjekaas
Lekker pittig
pi_66824907
Ik vind het Amerikaans over het algemeen veel duidelijker en aangenamer klinken

Ahhhfter Nee doe dan maar liever efter.
Daar heb jij geen kaas van gegeten!
  zondag 8 maart 2009 @ 14:09:45 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66824912
Wat wordt er bedoelt met Amerikaans Engels?
Ik ken NY accent, ik ken Texas accent, midwest, Califor-nay-Eeh, Italiaans amerikaans, Joods Amerikaans (The Nanny bijvoorbeeld) etc etc
En aan de andere kant:
Als er ergens veel met accenten, in hun regionaal dialect, spreekt, dan is het wel in de UK.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_66825071
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ken NY accent, ik ken Texas accent, midwest, Califor-nay-Eeh, Italiaans amerikaans, Joods Amerikaans (The Nanny bijvoorbeeld) etc etc
En aan de andere kant:
Als er ergens veel met accenten, in hun regionaal dialect, spreekt, dan is het wel in de UK.
Als je al die verschillende amerikaanse accenten weet te onderscheiden, dan weet je ook wel hoe een gemiddelde amerikaan klinkt. Die pik je er namelijk zo uit qua accent in een groep met brits engelse.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zondag 8 maart 2009 @ 14:17:02 #39
45206 Pietverdriet
pi_66825205
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Als je al die verschillende amerikaanse accenten weet te onderscheiden, dan weet je ook wel hoe een gemiddelde amerikaan klinkt. Die pik je er namelijk zo uit qua accent in een groep met brits engelse.
Heb nog nooit een gemiddelde amerikaan gezien.
Hoe zien die er uit? Obama en dan wat blanker?
  zondag 8 maart 2009 @ 14:22:25 #40
222384 Bonzai.
pi_66825454
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:09 schreef Stukjekaas het volgende:
Ahhhfter Nee doe dan maar liever efter.
Vergeet niet dat Britten de vervelende gewoonte hebben om die "er" vanachter niet uit te spreken en er "uh" of "ah" of zoiets van maken.

Dus correctie: "Ahhhftauh"
waarin de stenen rusten,
pi_66825461
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb nog nooit een gemiddelde amerikaan gezien.
Hoe zien die er uit? Obama en dan wat blanker?
Ik heb het er toch niet over hoe iemand er uit ziet? Maar over hoe een gemiddelde amerikaan klinkt. Zo hebben wij op school tussen al die brits engelse leerlingen een tiental amerikaanse. Als je die hoor praten pik je die er direct uit dat ze amerikaans zijn. Of ze nu uit de west-kust, new york of miami komen maakt allemaal geen flikker uit.
  zondag 8 maart 2009 @ 14:31:05 #42
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_66825747
Er wordt toch ook gepoogd ABN te leren en geen Fries?

Daarom leer je ook Brits Engels en geen Amerikaans Engels
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_66825761
Bij mij maakte het niet uit met welk accent je sprak.
gr gr
  zondag 8 maart 2009 @ 14:36:47 #44
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66825919
quote:
En aan de andere kant:
Er is natuurlijk wel een General American accent.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_66825975
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:37 schreef Q_Orianka het volgende:
  zondag 8 maart 2009 @ 14:39:24 #46
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66826016
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:31 schreef E.T. het volgende:

Ten eerste zijn ABN en Fries twee verschillende talen, terwijl Brits Engels en Amerikaans Engels beide een variatie van dezelfde taal zijn in feite. Engels is een zogenaamde pluricentrische taal met verschillende standaarden.
pi_66826092
quote:

Fries en ABN zijn 2 talen. Brits Engels is geen andere taal dan Amerikaans Engels. Ze spreken het alleen wat anders uit.
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_66826134
Ik mocht overigens op school het bijv niet over "movies" hebben maar moest "films" zeggen. Vond ik destijds ook raar maar je moet natuurlijk ergens de grens leggen en het meest logisch is dan om die bij de oorspronkelijke versie te leggen. Als Amerikaans Engels goedgekeurd wordt dan kun je ook Australisch Engels wel goed gaan keuren - met net zoveel reden. Terwijl daartussen evenveel verschil bestaat als tussen Rotterdams en Gronings.
  zondag 8 maart 2009 @ 14:47:05 #49
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66826249
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:43 schreef Farenji het volgende:
Ik mocht overigens op school het bijv niet over "movies" hebben maar moest "films" zeggen. Vond ik destijds ook raar maar je moet natuurlijk ergens de grens leggen en het meest logisch is dan om die bij de oorspronkelijke versie te leggen. Als Amerikaans Engels goedgekeurd wordt dan kun je ook Australisch Engels wel goed gaan keuren - met net zoveel reden. Terwijl daartussen evenveel verschil bestaat als tussen Rotterdams en Gronings.
Australisch Engels is natuurlijk qua cultuur veel minder invloed rijk in Nederland. Qua aantallen sprekers ook. Verder is Amerikaans Engels net zo oorspronkelijk als Brits Engels. Beide stammen af van het Middel-Engels dat Shakespeare sprak. Het Brits heeft in de loop der eeuwen net zo goed een accentverandering ondergaan als het Amerikaans. Je kunt niet stellen: deze variatie is oorspronkelijker.

Interessant is wat cultureel gezien het invloedrijkst is.
pi_66827509
quote:

ABN en Fries zijn historisch gezien ook iets eerder uit elkaar gegaan dan BrE en AmE... Grote volksverhuizing was toch echt ~1000 jaar eerder dan die ontdekkingsreizigers die de Atlantische Oceaan trotseerden. Welke van de twee 'talen' nu het dichtste bij de uitspraak van die tijd staat, no clue.

Het is geheel mogelijk dat dit rijmde in de tijd van Blake. Nu niet meer.
quote:
TIGER, tiger, burning bright
In the forests of the night,
What immortal hand or eye
Could frame thy fearful symmetry?
Ik heb zelf meer een Brits accent, hoewel sommige Amerikaanse termen wel eens langskomen. (Film/movie en lift/elevator, bijv..)
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_66828297
Ik had een leraar die erop stond dat je je scooter (middelbare school jewaits) 'moped' noemde

Maar ben het er verder wel mee eens. Ik vind het Amerikaans ook prettiger (en dan heb ik het over het 'New York Amerikaans' en dus niet Texas ofzo) om te spreken dan Engels (GB). Het is ook zo een bekakt taaltje, dat GB Engels.
  zondag 8 maart 2009 @ 15:57:46 #52
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66828537
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:18 schreef Spitstand het volgende:
Je maakt de fout te denken dat er in het Amerikaans-Engels geen verschillen bestaan en in het Brits-Engels ook geen verschillen. Een Schot spreekt woorden heel anders uit dan een Cockney.

Complete onzin natuurlijk, GA is ook een algemeen geaccepteerde uitspraak. Maar de reden waarom we in NL meestal voor Brits Engels gaan is omdat het gebruikelijk is om de variant te doceren die geografisch gezien de norm is in de buurt. Dat is dus RP voor Nederland. Toch worden er op lerarenopleidingen en zeker universiteiten ook Amerikaanse uitpraakcursussen gegeven, die zijn alleen wat zeldzamer.

Op de lero heb ik RP geleerd, en op de uni GA. Geef mij maar GA overigens, gemakkelijker en wat minder aanstellerig naar mijn smaak.

[ Bericht 6% gewijzigd door Wheelgunner op 08-03-2009 16:04:24 ]
  zondag 8 maart 2009 @ 16:01:17 #53
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66828614
quote:
En aan de andere kant:
Wat voor Brits Engels Received Pronunciation is, is voor Amerikaanse Engels General American. Hun versies van ABN zeg maar, het soort Engels dat wordt gesproken bij de mainstream nieuwsmedia is het beste voorbeeld.
  zondag 8 maart 2009 @ 16:35:24 #54
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_66829633
Je neemt toch zeker de uitspraak in een afgelegen kolonie niet als norm? Een beetje alsof men Nederlands leert en alles met een Surinaams accent uitspreekt.
  zondag 8 maart 2009 @ 16:38:50 #55
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66829727
quote:
Op zondag 8 maart 2009 16:35 schreef Nobu het volgende:
Je neemt toch zeker de uitspraak in een afgelegen kolonie niet als norm? Een beetje alsof men Nederlands leert en alles met een Surinaams accent uitspreekt.
De VS heeft meer inwoners, een veel grotere economie, meer macht, meer culturele invloed. Niemand geeft een fluit om de Britten behalve zijzelf, waarom hen als bron?
pi_66831657
Net alsof kinderen na de middelbare school met iets anders dan een Nederlands accent spreken, het verschil in spelling vind ik een belangrijkere keuze dan het verschil in uitspraak. Ik vind dat zowel de Britse als Amerikaanse spelling onderwezen moet worden en dat de leerlingen beide moeten beheersen.

Al naar gelang het niveau kunnen de eisen wat soepeler, maar beide versies moeten onderwezen worden, Britse spelling met een Amerikaans accent slaat natuurlijk nergens op.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_66832396
quote:
Op zondag 8 maart 2009 16:38 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

De VS heeft meer inwoners, een veel grotere economie, meer macht, meer culturele invloed. Niemand geeft een fluit om de Britten behalve zijzelf, waarom hen als bron?
Dat dus idd.
pi_66832797
Mexico heeft ook meer inwoners en heeft ook een grote economie en waarschijnlijk ook meer culturele invloed dan Spanje. Betekent dat dat we ook maar beter Mexicaans-Spaans kunnen aanleren in plaats van Spaans-Spaans?
  zondag 8 maart 2009 @ 20:18:43 #59
222384 Bonzai.
pi_66836736
quote:
Op zondag 8 maart 2009 18:17 schreef Spitstand het volgende:
Mexico heeft ook meer culturele invloed dan Spanje.
Ja, in Nederland/België lopen we allemaal met een sombrero op onze kop
waarin de stenen rusten,
pi_66837007
Ik zie inderdaad niet in hoe Mexico (meer, uberhaupt eigenlijk) invloed uitoefent.
Mexico is sowieso niet erg boeiend, buiten dat het misschien een leuk vakantieland is.
pi_66837587
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:18 schreef Bonzai. het volgende:

[..]

Ja, in Nederland/België lopen we allemaal met een sombrero op onze kop
Ja, ga mijn post maar aanpassen. Idioot.
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:26 schreef RRGJL het volgende:
Ik zie inderdaad niet in hoe Mexico (meer, uberhaupt eigenlijk) invloed uitoefent.
Mexico is sowieso niet erg boeiend, buiten dat het misschien een leuk vakantieland is.
Nee, het gaat erom dat jij zegt (of iemand anders) dat omdat de VS meer cultuur naar buiten brengt, meer inwoners heeft en een grotere economie heeft, vergeleken met GB, we daarom maar Amerikaans-Engels moeten spreken.

Dan vraag ik aan jou moeten we daarom ook Mexicaans-Spaans aanleren op scholen in plaats van Spaans-Spaans omdat Mexico meer inwoners heeft en waarschijnlijk ook wel meer cultuur naar buiten spreidt. Kijk maar naar de vele Mexicanen die buiten Mexico wonen en daar hun cultuur verspreiden. En nee, in Mexico draagt vrijwel niemand een sombrero net zoals we hier niet allemaal op klompen lopen.
pi_66838113
ABN bestaat niet meer, het is SN (Standaard Nederlands). Maar dat terzijde.

Zelf vind ik het Britse Engels mooier dan het Amerikaanse Engels. Amerikanen willen je vaak ook niet begrijpen als je bijvoorbeeld zegt photo i.p.v. picture, dan kijken ze je echt aan van wtf waar heb je het over. Amerikaans Engels vind ik dan weer wat minder deftig, maar wat mij betreft maakt het niet uit wat je spreekt. Daarnaast is mij op school het Britse Engels onderwezen.
Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_66838328
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:40 schreef Spitstand het volgende:

[..]

Ja, ga mijn post maar aanpassen. Idioot.
[..]

Nee, het gaat erom dat jij zegt (of iemand anders) dat omdat de VS meer cultuur naar buiten brengt, meer inwoners heeft en een grotere economie heeft, vergeleken met GB, we daarom maar Amerikaans-Engels moeten spreken.

Dan vraag ik aan jou moeten we daarom ook Mexicaans-Spaans aanleren op scholen in plaats van Spaans-Spaans omdat Mexico meer inwoners heeft en waarschijnlijk ook wel meer cultuur naar buiten spreidt. Kijk maar naar de vele Mexicanen die buiten Mexico wonen en daar hun cultuur verspreiden. En nee, in Mexico draagt vrijwel niemand een sombrero net zoals we hier niet allemaal op klompen lopen.
Maar Mexico heeft geen invloed op ons... Amerika wel.... Meer dan Engeland....
pi_66839014
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:52 schreef poepeneesje het volgende:
Amerikanen willen je vaak ook niet begrijpen als je bijvoorbeeld zegt photo i.p.v. picture, dan kijken ze je echt aan van wtf waar heb je het over.
Dat is mij anders nog nooit gebeurd... En ja ik heb vaak genoeg photo tegen Amerikanen gezegd...

Het aantal woorden waar Brits anders is dan Amerikaanse valt behoorlijk mee. Het verschil in spelling is veel groter.
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_66839234
Ze zeggen trouwens in Amerika net zo goed 'photograph' hoor (niet photo dus).
pi_66839417
quote:
Op zondag 8 maart 2009 20:57 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Maar Mexico heeft geen invloed op ons... Amerika wel.... Meer dan Engeland....
Maar dan zou je verschillende taalinstituten moeten oprichten en dan per land bekijken wie wat wil, dat is veel te ingewikkeld. Of het Amerikaans-Engels moet zich afsplitsen als andere taal zoals het Afrikaans ooit is afgesplitst van het Nederlands.
  zondag 8 maart 2009 @ 21:30:54 #67
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66839824
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:21 schreef Spitstand het volgende:

[..]

Maar dan zou je verschillende taalinstituten moeten oprichten en dan per land bekijken wie wat wil, dat is veel te ingewikkeld. Of het Amerikaans-Engels moet zich afsplitsen als andere taal zoals het Afrikaans ooit is afgesplitst van het Nederlands.
In die zin is het ook al afgesplitst. Amerikaans Engels heeft haar eigen fonetiek, haar eigen spelling, haar eigen vocabulaire.
pi_66840289
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:30 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

In die zin is het ook al afgesplitst. Amerikaans Engels heeft haar eigen fonetiek, haar eigen spelling, haar eigen vocabulaire.
Ja, daar heb je gelijk in. Je moet ook weten dat het onderwijs een heel log orgaan is. De Amerikaanse cultuur is nog niet zo heel lang zo erg aanwezig als tegenwoordig. Aanpassen aan Amerikaans-Engels zou toch wel veel aanpassing vergen, schoolboeken vervangen enzo, leraren bijleren. En dan nog, Nederlanders zullen eerder GB bezoeken dan de VS en in aanraking komen met Britse mensen.

Al met al is het niet zo onlogisch dat we RP aanleren, ben ik van mening.
  zondag 8 maart 2009 @ 21:46:17 #69
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66840501
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:41 schreef Spitstand het volgende:

[..]

Ja, daar heb je gelijk in. Je moet ook weten dat het onderwijs een heel log orgaan is. De Amerikaanse cultuur is nog niet zo heel lang zo erg aanwezig als tegenwoordig. Aanpassen aan Amerikaans-Engels zou toch wel veel aanpassing vergen, schoolboeken vervangen enzo, leraren bijleren. En dan nog, Nederlanders zullen eerder GB bezoeken dan de VS en in aanraking komen met Britse mensen.

Al met al is het niet zo onlogisch dat we RP aanleren, ben ik van mening.
Het is ook niet onlogisch, maar de verschillen zijn ook niet dermate dat je niet zonder al te veel moeite beide kan doceren. En tegenwoordig worden Nederlanders veel meer met Amerikaans Engels geconfronteerd, alleen al via de TV.

Ik meen me te herinneren dat ik op de middelbare school ook informatie kreeg over bijvoorbeeld Amerikaanse spelling, maar Brits Engels had wel de voorkeur. Uitspraak was niet zo belangrijk voor mijn docenten destijds.
pi_66840749
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:46 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Het is ook niet onlogisch, maar de verschillen zijn ook niet dermate dat je niet zonder al te veel moeite beide kan doceren. En tegenwoordig worden Nederlanders veel meer met Amerikaans Engels geconfronteerd, alleen al via de TV.

Ik meen me te herinneren dat ik op de middelbare school ook informatie kreeg over bijvoorbeeld Amerikaanse spelling, maar Brits Engels had wel de voorkeur. Uitspraak was niet zo belangrijk voor mijn docenten destijds.
Ja, beiden zou denk ik een beter idee zijn. Maar dat is misschien ook wel weer verwarrend. Op de HBO-lerarenopleiding Engels heb je een richting Amerikaans-Engels en RP.

En die worden al vanaf de eerste lesdag in gescheiden klassen gezet.
  zondag 8 maart 2009 @ 21:56:31 #71
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_66840921
quote:
Op zondag 8 maart 2009 21:52 schreef Spitstand het volgende:

[..]

Ja, beiden zou denk ik een beter idee zijn. Maar dat is misschien ook wel weer verwarrend. Op de HBO-lerarenopleiding Engels heb je een richting Amerikaans-Engels en RP.

En die worden al vanaf de eerste lesdag in gescheiden klassen gezet.
Op de lerarenopleiding waar ik zat was GA alleen een optie als je kon aantonen dat je daar meer aan had, bijvoorbeeld een Amerikaanse achtergrond, of plannen om te werken op de Antillen. Ook was dat zelfstudie, in tegenstelling tot RP.

Op de uni is dat veel beter geregeld, we mochten zelf kiezen en beide programma's zijn van goede kwaliteit met native speakers als docenten.
pi_66845491
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:46 schreef Bonzai. het volgende:
Heeft er trouwens ooit al eens iemand een leerkacht gehad die Amerikaaans Engels sprak?
Ik heb twee jaar lang een docent gehad die geemingreerd was uit Amerika, en hij sprak dus ook Amerikaans Engels. Daarvoor had ik een docente die in het Brits Engels las gaf, maar beide docenten keurden het gebruik van zowel Amerikaans als Brits Engels goed.
  zondag 10 mei 2009 @ 15:18:48 #73
222384 Bonzai.
pi_68872492
kutkick

Ik herinner het me weer denk ik: economisch gezien zorgt de UK voor ongeveer 7 % van de in- en uitvoer, en de US voor zo'n 5-6 %. Erg weinig verschil dus...

De VS werden/worden ook steeds belangrijker voor ons.

TS is Belg, dus Belgische cijfers

[ Bericht 3% gewijzigd door Bonzai. op 10-05-2009 15:33:36 ]
waarin de stenen rusten,
  zondag 10 mei 2009 @ 15:39:40 #74
152953 Sanderrrr
De r bleef hangen
pi_68873226
quote:
Op zondag 10 mei 2009 15:18 schreef Bonzai. het volgende:
kutkick

Ik herinner het me weer denk ik: economisch gezien zorgt de UK voor ongeveer 7 % van de in- en uitvoer, en de US voor zo'n 5-6 %. Erg weinig verschil dus...

De VS werden/worden ook steeds belangrijker voor ons.

TS is Belg, dus Belgische cijfers
Ik had de US wel hoger verwacht.
  zondag 10 mei 2009 @ 15:48:49 #75
222384 Bonzai.
pi_68873628
quote:
Op zondag 10 mei 2009 15:39 schreef Sanderrrr het volgende:

[..]

Ik had de US wel hoger verwacht.
Hmmm, ja, zal het nog wel eens nakijken.
waarin de stenen rusten,
pi_68876004
Ik vind zelf Brits veel beter te pruimen en ook makkelijker te verstaan. Amerikanen enzo knauwen zo. Ik ken bijv een jongen uit Canada en een meisje uit Nieuw-Zeeland en door hun accent heb ik soms moeite om ze te verstaan, hoewel ze uiteraard vloeiend Engels spreken. Zelf een Italiaan of Fransoos kan ik makkelijker verstaan.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
  zondag 10 mei 2009 @ 17:54:26 #77
222384 Bonzai.
pi_68878158
quote:
Op zondag 10 mei 2009 16:39 schreef Schadenfreude het volgende:
Ik vind zelf Brits veel beter te pruimen en ook makkelijker te verstaan. Amerikanen enzo knauwen zo. Ik ken bijv een jongen uit Canada en een meisje uit Nieuw-Zeeland en door hun accent heb ik soms moeite om ze te verstaan, hoewel ze uiteraard vloeiend Engels spreken. Zelf een Italiaan of Fransoos kan ik makkelijker verstaan.
Hmm, anderzijds kun je natuurlijk zeggen dat de Britten vaak geneigd zijn om letters in te slikken. Ik meen me te herinneren dat we 'necessary' als 'necessry' moesten uitspreken. Britten laten ook vaak de 'r' achterwege.

Zelf heb ik trouwens niet echt problemen met het verstaan van één van de 2 varianten, dat is niet echt het punt lijkt me. Zowel een Brit als een Amerikaan praat m.i. 100 keer zo duidelijk als een Fransman.
waarin de stenen rusten,
pi_68892532
quote:
Bij mij op school moet je ook Brits praten, als je iets op zijn Amerikaans uitspreekt flipt de lerares hem en verbetert je
Gewoon een klacht in dienen bij je rector. Op de universiteit wordt met Engels ieder accent geaccepteerd, zolang je maar foutloos leest en schrijft.
Maar probeer er maar eens een zwaar Londens accent in te gooien, dan zal ze nog eens raar opkijken.

Nb. De uitspraak moet goed zijn, naar internationale maatstaven. Dat betekent in de praktijk: Amerikaanse maatstaven, dus alle paupers op de middelbare school die Britse accenten verplichten zijn gewoon te retro.
GO LANCE !!!
pi_68895401
omdat Amerikaans Engels te lelijk is om aan te horen, daarom
Ja doei.
pi_68896998
quote:
Op maandag 11 mei 2009 09:25 schreef motorbloempje het volgende:
Precies! Ik spreek nogal bekakt Brits Engels, omdat ik dat zelf het prettigst vind (en ik geen Amerikaans Engels kan). Gelukkig begrijp ik Amerikanen prima en zij mij ook.

Op mijn middelbare school mocht je consequent óf Brits óf Amerikaans Engels gebruiken. Op de HBO-instelling waar mijn vader doceert mogen ze nog meer versies kiezen, zoals Canadees of Zuid-Afrikaans Engels, maar ze moeten dat wel vastleggen en er de rest van hun opleiding gebruiken.
  maandag 11 mei 2009 @ 10:39:59 #81
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_68897344
Blijkbaar heb ik dan een erg vooruitstrevende docente Engels. In essays en presentaties mogen wij zelf kiezen voor Brits, Amerikaans, Australisch,Zuid-Afrikaans etc. - Engels, zolang het maar consistent is.
Oh really?
  maandag 11 mei 2009 @ 11:43:16 #82
208890 June.
Seriously?
pi_68899407
Dat Amerikaans Engels is zo nasaal, echt te lelijk voor woorden.
Shine bright like a diamond.
pi_68906304
quote:
Op maandag 11 mei 2009 11:43 schreef June. het volgende:
Dat Amerikaans Engels is zo nasaal, echt te lelijk voor woorden.

Wie is er nou nasaal?
GO LANCE !!!
  maandag 11 mei 2009 @ 17:51:05 #84
208890 June.
Seriously?
pi_68912134
quote:
Die Amerikaan ofcourse. En die krakende stem
Shine bright like a diamond.
  maandag 11 mei 2009 @ 19:22:01 #85
222384 Bonzai.
pi_68914752
quote:
Op maandag 11 mei 2009 09:25 schreef motorbloempje het volgende:
Je hebt nochtans een Amerikaanse film in je avatar
waarin de stenen rusten,
  maandag 11 mei 2009 @ 21:41:20 #86
222384 Bonzai.
pi_68919891
quote:
Op zondag 10 mei 2009 15:48 schreef Bonzai. het volgende:

[..]

Hmmm, ja, zal het nog wel eens nakijken.
Zoals beloofd:
Uitvoer:
UK: 9 %
VS: 7 %
Invoer:
UK: 7.5 %
VS: 6 %

Let wel: de cijfers zijn al meer dan 6 jaar oud (US stijgt volgens mij sneller)...

Opnieuw: niet echt een doorslaggevend verschil.

Ik blijf het Amerikaans Engels verdedigen. De enige echte reden waarom hier in België nog altijd Brits Engels gegeven wordt is volgens mij omdat men dat 'mooier' klinken vindt. Leuk hoor, ik vind het Amerikaans over het algemeen een stuk mooier (en het zou bovendien dichter bij het originele Middelengels (->Shakespeare) liggen). Ik neem het Amerikaans Engels ook een pak serieuzer als internationale handelstaal.

Edit: oh ja, voor de Belgen hier: wie kent deze nog (vind het zelf best leuk, een beetje kritiek mag altijd)?

[ Bericht 5% gewijzigd door Bonzai. op 11-05-2009 21:49:03 ]
waarin de stenen rusten,
pi_68920065
quote:
Op maandag 11 mei 2009 19:22 schreef Bonzai. het volgende:

[..]

Je hebt nochtans een Amerikaanse film in je avatar
dat zegt niet dat ik de uitspraak van de taal mooi vind, de film is goed, de taaluitspraak minder daarbij word je helaas doodgegooid met dit lelijke engels. Als 't even kan kijk ik britse films
Ja doei.
  maandag 11 mei 2009 @ 21:49:01 #88
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_68920182
Amerikaans is gewoon superieur, kijk naar alle Britse acteurs die zich een Amerikaans accent aanmeten.
pi_68920308
ja, kwantiteit boven kwaliteit
Ja doei.
  maandag 11 mei 2009 @ 21:53:44 #90
222384 Bonzai.
pi_68920362
quote:
Op maandag 11 mei 2009 21:45 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Als 't even kan kijk ik britse films
Trainspotting Dat Britse/Schotse dialect kan ik dan weer wel erg waarderen
waarin de stenen rusten,
  maandag 11 mei 2009 @ 21:55:40 #91
222384 Bonzai.
pi_68920443
quote:
Op maandag 11 mei 2009 21:52 schreef motorbloempje het volgende:
ja, kwantiteit boven kwaliteit
En hou eens op met zeveren over kwaliteit
Amerikaans Engels is gewoon gelijkwaardig (en m.i. een pak mooier)...
waarin de stenen rusten,
pi_68920493
ja, en m.i. niet

zinloze discussie
Ja doei.
pi_68920499
Toen ik 25 jaar geleden eindexamen VWO deed, mocht je zowel Brits als Amerikaans spreken en spellen. Mits je het consequent deed.
Daar ben ik het nog steeds mee eens. Ik houd het meest van Engels. Maar mijn allergrootste ergernis is dat veel Nederlanders een vieze mix van Engels en Amerikaans spreken.

En toen ik op een amerikaanse chat zat, vonden ze dat ik colour verkeerd spelde.... Ze wisten niet eens dat er een verschil was....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 11 mei 2009 @ 21:58:50 #94
222384 Bonzai.
pi_68920575
quote:
Op maandag 11 mei 2009 21:56 schreef motorbloempje het volgende:
ja, en m.i. niet

zinloze discussie
jij startte hem
waarin de stenen rusten,
pi_68920601
quote:
Op maandag 11 mei 2009 21:56 schreef krakkemieke het volgende:
Toen ik 25 jaar geleden eindexamen VWO deed, mocht je zowel Brits als Amerikaans spreken en spellen. Mits je het consequent deed.
Daar ben ik het nog steeds mee eens. Ik houd het meest van Engels. Maar mijn allergrootste ergernis is dat veel Nederlanders een vieze mix van Engels en Amerikaans spreken.
dat dus

dan liever consequent Brits of Amerikaans, maar geen mengelmoes

wij hadden overwegend britse leraren, maar één amerikaan op school schat van een man, maar wat een nasale lelijke uitspraak heb mezelf bij het brits gehouden, maar anderen bij Amerikaans, zolang het idd maar wel consequent was
Ja doei.
pi_68920618
quote:
Op maandag 11 mei 2009 21:58 schreef Bonzai. het volgende:

[..]

jij startte hem
jij hapte
Ja doei.
  maandag 11 mei 2009 @ 22:01:04 #97
222384 Bonzai.
pi_68920653
quote:
Op maandag 11 mei 2009 22:00 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

jij hapte
Ik corrigeerde jou gewoon, volgens mij meen je dat namelijk echt
waarin de stenen rusten,
pi_68920723
ik méén dat ik Brits Engels mooier vind, ik meen NIET dat het een geldig argument is, want wat IK mooi vind, of wat JIJ mooi vindt, mag nooit een reden zijn om een bepaald geldig dialect op een niet britse school uit te sluiten
Ja doei.
  maandag 11 mei 2009 @ 22:04:44 #99
222384 Bonzai.
pi_68920809
waarin de stenen rusten,
pi_68921173
Het mooiste compliment wat ik kreeg: In Dublin, serveerster: Waar komt u vandaan, ik kan het aan uw accent niet horen..... Nederland. Oh! Ik kom uit een plaats aan de kust waar veel Nederlanders komen, maar die spreken die mix! Compliment voor uw Engels!
Mijn engelse leraar werd overigens in Engeland als welshman beoordeeld.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 11 mei 2009 @ 22:12:02 #101
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_68921174
quote:
Op maandag 11 mei 2009 21:56 schreef krakkemieke het volgende:

Maar mijn allergrootste ergernis is dat veel Nederlanders een vieze mix van Engels en Amerikaans spreken.

Veel Nederlanders spreken Engels met een vies Nederlands accent, en af en toe is er eens iets van Amerikaanse of Britse origine in te herkennen, maar meer ook niet.
pi_68921281
Ik heb niks tegen een nederlands accent Wheelgunner.
Maar veel nederlanders zeggen: I keeent daans.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 11 mei 2009 @ 22:18:18 #103
222384 Bonzai.
pi_68921460
quote:
Op maandag 11 mei 2009 22:12 schreef Wheelgunner het volgende:

[..]

Veel Nederlanders spreken Engels met een vies Nederlands accent, en af en toe is er eens iets van Amerikaanse of Britse origine in te herkennen, maar meer ook niet.
Ha, wat dan te zeggen van de Belgen, wellicht nog een pak erger. Onze belangrijkste taal naast Nederlands is dan ook Frans (--> ). Engels is veel minder belangrijk, de eerste les Engels krijgen we (in het beste geval, velen krijgen het nooit) 4 jaar na de eerste les Frans.
waarin de stenen rusten,
pi_68922142
quote:
Op maandag 11 mei 2009 21:53 schreef Bonzai. het volgende:

[..]

Trainspotting Dat Britse/Schotse dialect kan ik dan weer wel erg waarderen
Als we 't over accenten hebben is 't Iers IMO toch het mooiste.

@ Bonzai (en ik was geneigd om Banzai te schrijven..) -- Het wordt inderdaad wel eens geroepen dat de Amerikaanse uitspraak dichter bij het Engels van vroeger lag. Weet niet precies hoeveel vroeger, volgens mij wel na Shakespeare, maar voor de Industriele Revolutie.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_68922348
quote:
Op maandag 11 mei 2009 22:34 schreef Omentuva het volgende:

[..]

Als we 't over accenten hebben is 't Iers IMO toch het mooiste.

Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_68922805
Schots
Ja doei.
pi_68922875
quote:
Op maandag 11 mei 2009 22:51 schreef motorbloempje het volgende:
Schots
Ook!
Nu ooit nog eens Glasgonian leren verstaan!
Hoi Billy!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_68922890
Welsh, wil ik ook ooit nog 's leren, en Gaelic
Ja doei.
pi_68923070
Ik ken al een woord gaelic: je spreekt het uit als knien en ja, dat betekent konijn.

Ken je Billy Connoly MoBlo? Die is echt grappig!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_68926207
Hilarisch dat het leeuwendeel van de mensen hier een tenenkrommend slecht Engels accent hebben terwijl ze opperen RP te spreken. Voor de mensen die het niet uitmaakt welk accent je hebt, chapeau. Zolang je jezelf verstaanbaar kunt maken in Engels is er niets aan de hand en is het alleen maar supergoed dat je een tweede taal beheerst.

En RP á la Victorian society, lammenielaggu. Mensen die deze overt prestige variety immiteren zijn enkel vervelend met hun overdreven uitspraak. NIEMAND IN ENGELAND heeft een RP accent welke rond 1900 in hoge kringen gesproken werd. In Nederland zie je ook niemand met een accent zoals we die op de nostalgiezender zien, zo ook niet in Engeland.

Dit is net zo Brits als die dude die Gandalf speelt.
pi_68926491
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 00:26 schreef Marruk het volgende:
Hilarisch dat het leeuwendeel van de mensen hier een tenenkrommend slecht Engels accent hebben terwijl ze opperen RP te spreken. Voor de mensen die het niet uitmaakt welk accent je hebt, chapeau. Zolang je jezelf verstaanbaar kunt maken in Engels is er niets aan de hand en is het alleen maar supergoed dat je een tweede taal beheerst.
Ik ben wel erg blij dat je zo goed mijn spreekvaardigheid in het Engels kent. Zeker gezien het feit dat ik je zeer waarschijnlijk nooit heb ontmoet en meestal geen Engels spreek in Nederland.
quote:
En RP á la Victorian society, lammenielaggu. Mensen die deze overt prestige variety immiteren zijn enkel vervelend met hun overdreven uitspraak. NIEMAND IN ENGELAND heeft een RP accent welke rond 1900 in hoge kringen gesproken werd. In Nederland zie je ook niemand met een accent zoals we die op de nostalgiezender zien, zo ook niet in Engeland.

Uiteraard spreken de meeste mensen die aangeven RP te spreken geen victoriaans Engels, maar waarschijnlijk 'posh' hedendaags Engels. RP is een verouderde term, maar wordt voor zover ik weet nog steeds gebruikt om ook de hedendaagse elitaire uitspraak van het Engels aan te duiden.
pi_68926885
Marruk: Laat de Schotse nationalisten 't niet horen dat je Ferguson voor een Brit door laat gaan.

Tevens: RP à la 1900 is natuurlijk allang vergaan. Dat is immers een eigenschap van taal: het verandert. Tegenwoordig wordt RP gebruikt als een 'neutrale' standaard, meen ik. (Wat natuurlijk enkel zo is door conventie -- Je kan ook het Scouse accent (niet dialect...) als standaard accent nemen. Echter is RP niet meer regio-gebonden.)
pi_68927961
Amerikanen en Britten

Wanneer ik Engels les geef doe ik dat bewust met een "Amerikaans-Engels" accent.
Ik woon in Thailand overigens en Amerikanen spelen, helaas, een soort van rolmodel voor veel Aziatische mensen. Sommige Britten zijn voor veel mensen die de taal niet echt meester zijn, heel erg moeilijk te verstaan omdat deze mensen nogal binnenmonds kunnen praten, in tegenstelling tot Amerikanen.
(luister bijvoorbeeld het woord "reporter" maar eens, uitgesproken door een 100% brit, maar ook dit verschilt per streek en regio natuurlijk).

Engels niveau in Thailand

Het Engels niveau is nogal verschillend hier overigens, net als in Nederland waar veel mensen wel heel denigrerend willen doen over het niveau in Azie. Dit terwijl ze hier grammaticaal ver vooruit liggen want ik heb wel eens wat dingen gevraagd aan wat Nederlanders die nogal bespottelijk deden over het feit dat ik in Thailand les gaf en de meest simpele vragen over de Engelse grammatica bleven gewoon onbeantwoord, dit terwijl 12 jarige kinderen in Thailand deze zelfde vragen moeiteloos kunnen beantwoorden.

Conclusie en hoe mensen een taal leren

Ik denk inderdaad dat er ruimte is voor een Amerikaans accent in je studies.
Hoe leert men een taal uiteindelijk? Op school? wie houd je voor de gek? Mensen die een taal enkel leren in een klaslokaal zijn de taal nog lang niet meester. Dat is uiteindelijk ook het probleem in Azie. Er is geen exposure. Om een taal echt goed te spreken en begrijpen moet je meer doen dan alleen maar wat scholing. Mensen kijken films, luisteren muziek en deze 2 media zijn veelal afkomstig uit... juist. Amerika. Ik heb bijvoorbeeld echt geen HBO OMG WTF UNIVERSITAIR MA nodig gehad om Thais meester te maken (zowel in schrift, spraak, luisteren en lezen - de 4 language skills dus), maar gewoon elke dag op pad en praktijk oefening op de bevolking.

Klas scenario's vallen in het niet bij real life scenario's en exposure. De mensen die goed zijn in Engels zijn overigens vrijwel altijd de mensen die veel films kijken, muziek luisteren of op internet bezig zijn.
Exposure is alles bij language acquisition. Veel mensen denken nogmaals dat ze vloeiend zijn maar dat valt vies tegen wanneer het geen gewoonte is.

Amerikaans is voor mijn gevoel goed, want dan zie je dat de studenten meer bezig zijn met de taal dan enkel wat klasjes op school. Dit is heel belangrijk voor de ontwikkeling maar goed mijn mening zal wel "retarded" zijn
pi_68930419
Waar staat RP eigenlijk voor?
GO LANCE !!!
pi_68932170
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 09:49 schreef .txt het volgende:
Waar staat RP eigenlijk voor?
Received Pronounciation, vrij vertaald betekent het gewoon 'standaarduitspraak', received betekent hier 'algemeen aanvaard'. Wordt ook wel BBC-Engels genoemd, wat niet meer terecht is, aangezien de meest exotische accenten inmiddels op de BBC te horen zijn.
  dinsdag 12 mei 2009 @ 14:25:24 #116
222384 Bonzai.
pi_68939470
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 05:44 schreef Flammie het volgende:
Amerikaans is voor mijn gevoel goed, want dan zie je dat de studenten meer bezig zijn met de taal dan enkel wat klasjes op school. Dit is heel belangrijk voor de ontwikkeling maar goed mijn mening zal wel "retarded" zijn
Is juist een heel sterk punt. Amerikanen hebben zowat een patent op kinder- en puberentertainment. Hoe je het ook draait of keert: kinderen/jongeren zullen veel sneller in contact komen met Amerikaans Engels. Het is gewoon dom om dat zomaar te negeren en strikt RP te geven omdat dat wat "chiquer" klinkt
waarin de stenen rusten,
  dinsdag 12 mei 2009 @ 18:23:58 #117
45206 Pietverdriet
pi_68948211
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 00:26 schreef Marruk het volgende:

Een Schot een Brit noemen, moet je eens in Schotland doen
  dinsdag 12 mei 2009 @ 23:15:43 #118
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_68960555
quote:
Op dinsdag 12 mei 2009 05:44 schreef Flammie het volgende:
Amerikanen en Britten

Wanneer ik Engels les geef doe ik dat bewust met een "Amerikaans-Engels" accent.
Ik woon in Thailand overigens en Amerikanen spelen, helaas, een soort van rolmodel voor veel Aziatische mensen. Sommige Britten zijn voor veel mensen die de taal niet echt meester zijn, heel erg moeilijk te verstaan omdat deze mensen nogal binnenmonds kunnen praten, in tegenstelling tot Amerikanen.
(luister bijvoorbeeld het woord "reporter" maar eens, uitgesproken door een 100% brit, maar ook dit verschilt per streek en regio natuurlijk).

Engels niveau in Thailand

Het Engels niveau is nogal verschillend hier overigens, net als in Nederland waar veel mensen wel heel denigrerend willen doen over het niveau in Azie. Dit terwijl ze hier grammaticaal ver vooruit liggen want ik heb wel eens wat dingen gevraagd aan wat Nederlanders die nogal bespottelijk deden over het feit dat ik in Thailand les gaf en de meest simpele vragen over de Engelse grammatica bleven gewoon onbeantwoord, dit terwijl 12 jarige kinderen in Thailand deze zelfde vragen moeiteloos kunnen beantwoorden.

Conclusie en hoe mensen een taal leren

Ik denk inderdaad dat er ruimte is voor een Amerikaans accent in je studies.
Hoe leert men een taal uiteindelijk? Op school? wie houd je voor de gek? Mensen die een taal enkel leren in een klaslokaal zijn de taal nog lang niet meester. Dat is uiteindelijk ook het probleem in Azie. Er is geen exposure. Om een taal echt goed te spreken en begrijpen moet je meer doen dan alleen maar wat scholing. Mensen kijken films, luisteren muziek en deze 2 media zijn veelal afkomstig uit... juist. Amerika. Ik heb bijvoorbeeld echt geen HBO OMG WTF UNIVERSITAIR MA nodig gehad om Thais meester te maken (zowel in schrift, spraak, luisteren en lezen - de 4 language skills dus), maar gewoon elke dag op pad en praktijk oefening op de bevolking.

Klas scenario's vallen in het niet bij real life scenario's en exposure. De mensen die goed zijn in Engels zijn overigens vrijwel altijd de mensen die veel films kijken, muziek luisteren of op internet bezig zijn.
Exposure is alles bij language acquisition. Veel mensen denken nogmaals dat ze vloeiend zijn maar dat valt vies tegen wanneer het geen gewoonte is.

Ik heb ook een tijdje Engels gegeven in Azie, China om precies te zijn. Ik deed dat in RP, omdat ik toen alleen nog daarin was opgeleid, maar de nadruk lag sowieso niet zozeer op uitspraak.

Wat betreft grammatica heb ik ongeveer dezelfde ervaringen, op een paar uitzonderingen na waren de studenten (20-22 jaar, HBO-achtig niveau opleiding) uitgebreid op de hoogte van de grammatica-regels. veel meer dan leerlingen en studenten in Nederland. Echter was hun spreekvaardigheid daardoor niet noodzakelijk beter, moet ik er wel bij zeggen. Maar dat ligt zoals je zelf aangeeft ook aan andere obstakels zoals gebrek aan blootstelling en een totaal ongerelateerde moedertaal.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')