abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 maart 2009 @ 13:34:17 #26
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66823524
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:00 schreef geelkuikentje het volgende:
Brits Engels klinkt ook mooier dan Amerikaans
Ik vind juist dat Brits voor geen meter klinken, met dat vieze geslis... 't Is nets alsofs ze in elks woords een S plakkens...
censuur :O
  zondag 8 maart 2009 @ 13:34:52 #27
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66823544
Ach, onze docent was zich er wel van bewust dat hij geacht werd Brits Engels te onderwijzen, en hij duidde ook wel uit wat de verschillen waren: aerial - antenna, film - movie, bonnet - hood, enz. Maar het was geen heel groot probleem.

De situatie is een beetje moeilijk natuurlijk, de BBC is op de meeste kabeltv te vinden, dus wat dat betreft is de oriëntatie in Nederland toch meer op Engeland gericht. Echter, qua series en films is Amerika een veel dominantere cultuur.

Ik denk dat het wat lastig is om een keus te maken.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 8 maart 2009 @ 13:37:54 #28
142151 Q_Orianka
Help spread the suffering!
pi_66823644
Mijn lerares CAE praat Brits Engels met zo'n misselijkmakend stemmetje erbij. En als ze Nederlands praat, is het met een Brits Engels accent. Terwijl ze gewoon Nederlands is, like wtf

En steeds als ik moet voorlezen probeer ik een ander accent op te zetten. Dus eerst cockney, dan Iers, Texaans, Indiaas
Sarcasm. Because arguing with stupid people isn't nearly as much fun.
pi_66823819
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:37 schreef Q_Orianka het volgende:
Mijn lerares CAE praat Brits Engels met zo'n misselijkmakend stemmetje erbij. En als ze Nederlands praat, is het met een Brits Engels accent. Terwijl ze gewoon Nederlands is, like wtf
Ik heb 4 jaar in Engeland en Ierland gewoond en nauwelijks Nederlands gesproken in die tijd.
Terug in Nederland had ik moeite om correct Nederlands te spreken zonder Engels accent, al werd het na verloop van tijd wel beter.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  zondag 8 maart 2009 @ 13:46:36 #30
222384 Bonzai.
recht in de zee in een ton
pi_66823989
Heeft er trouwens ooit al eens iemand een leerkacht gehad die Amerikaaans Engels sprak?
Ik zie rond in de wereld,
waarin de stenen rusten,
de planten levend groeien,
de dieren voelend leven ...
pi_66823990
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:29 schreef Bonzai. het volgende:

[..]

Gelukkig maar, want jullie Nederlanders hebben jullie eigen taal behoorlijk verkakt

Nee serieus, dat is natuurlijk een vergelijking van niets, aangezien het Amerikaans Engels gewoon veel meer internationaal aanvaard is dan het Surinaams Nederlands.
Maar is Amerikaans Engels ook veel meer internationaal aanvaard dan Received Pronunciation? Dit is slechts jouw worm-eye visie vanuit het door Amerikaanse cultuur gedomineerde West-Europa.

Er zijn immers nog veel meer landen waar ze Engels spreken, denk maar aan Zuid-Afrika, Pakistan, Australië, Canada, Nieuw-Zeeland, India en dan vergeet ik er nog een hele hoop.

En welk accent dient er dan wel aangeleerd te moeten worden? Texaans? New Jerseys?
pi_66824054
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:34 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik vind juist dat Brits voor geen meter klinken, met dat vieze geslis... 't Is nets alsofs ze in elks woords een S plakkens...
Oke, correctie:
Ik vind Brits Engels veel mooier dan Amerikaans Engels
  zondag 8 maart 2009 @ 13:52:24 #33
222384 Bonzai.
pi_66824272
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:46 schreef Spitstand het volgende:
Er zijn immers nog veel meer landen waar ze Engels spreken, denk maar aan Zuid-Afrika, Pakistan, Australië, Canada, Nieuw-Zeeland, India en dan vergeet ik er nog een hele hoop.
Zuid-Afrika en Pakistan weet ik helaas niet hoe het klinkt

Maar in Australië klink het volgens mij eerder Brist, en in Canada eerder Amerikaans.

In India klink het gewoon belachelijk

Edit: laten we er gewoon van uit gaan dat de USA en GB de enige landen zijn die écht van een groot belang zijn voor ons...
waarin de stenen rusten,
  zondag 8 maart 2009 @ 13:53:45 #34
221412 Fryst
Dat dus.
pi_66824340
Ik had drie soorten Engelse docenten, de ene leerde ons Brits Engels, andere Amerikaans Engels, en andere weer Schots Engels En nu ben ik zelf verward met de accenten

En Brits klinkt gaar, geef mij maar Amerikaans
pi_66824899
Ik heb ook altijd amerikaans engels op het VWO geleerd. Overigens was dat nooit de bedoeling, ze hadden veel liever het brits engels dan het amerikaans engels bij ons op de middelbare school. Na m'n middelbare school ben ik gaan studeren op een engelse universiteit in Londen ( studeer er nog ) en elke dag dat engelse accent om je heen te horen wordt je niet goed van! Ik vind het amerikaans + alle europese engelse accenten dan ook een fijne verfrissing.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 8 maart 2009 @ 14:09:34 #36
204604 Stukjekaas
Lekker pittig
pi_66824907
Ik vind het Amerikaans over het algemeen veel duidelijker en aangenamer klinken

Ahhhfter Nee doe dan maar liever efter.
Daar heb jij geen kaas van gegeten!
  zondag 8 maart 2009 @ 14:09:45 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66824912
Wat wordt er bedoelt met Amerikaans Engels?
Ik ken NY accent, ik ken Texas accent, midwest, Califor-nay-Eeh, Italiaans amerikaans, Joods Amerikaans (The Nanny bijvoorbeeld) etc etc
En aan de andere kant:
Als er ergens veel met accenten, in hun regionaal dialect, spreekt, dan is het wel in de UK.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_66825071
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ken NY accent, ik ken Texas accent, midwest, Califor-nay-Eeh, Italiaans amerikaans, Joods Amerikaans (The Nanny bijvoorbeeld) etc etc
En aan de andere kant:
Als er ergens veel met accenten, in hun regionaal dialect, spreekt, dan is het wel in de UK.
Als je al die verschillende amerikaanse accenten weet te onderscheiden, dan weet je ook wel hoe een gemiddelde amerikaan klinkt. Die pik je er namelijk zo uit qua accent in een groep met brits engelse.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  zondag 8 maart 2009 @ 14:17:02 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_66825205
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:13 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Als je al die verschillende amerikaanse accenten weet te onderscheiden, dan weet je ook wel hoe een gemiddelde amerikaan klinkt. Die pik je er namelijk zo uit qua accent in een groep met brits engelse.
Heb nog nooit een gemiddelde amerikaan gezien.
Hoe zien die er uit? Obama en dan wat blanker?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 8 maart 2009 @ 14:22:25 #40
222384 Bonzai.
pi_66825454
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:09 schreef Stukjekaas het volgende:
Ahhhfter Nee doe dan maar liever efter.
Vergeet niet dat Britten de vervelende gewoonte hebben om die "er" vanachter niet uit te spreken en er "uh" of "ah" of zoiets van maken.

Dus correctie: "Ahhhftauh"
waarin de stenen rusten,
pi_66825461
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb nog nooit een gemiddelde amerikaan gezien.
Hoe zien die er uit? Obama en dan wat blanker?
Ik heb het er toch niet over hoe iemand er uit ziet? Maar over hoe een gemiddelde amerikaan klinkt. Zo hebben wij op school tussen al die brits engelse leerlingen een tiental amerikaanse. Als je die hoor praten pik je die er direct uit dat ze amerikaans zijn. Of ze nu uit de west-kust, new york of miami komen maakt allemaal geen flikker uit.
  zondag 8 maart 2009 @ 14:31:05 #42
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_66825747
Er wordt toch ook gepoogd ABN te leren en geen Fries?

Daarom leer je ook Brits Engels en geen Amerikaans Engels
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_66825761
Bij mij maakte het niet uit met welk accent je sprak.
gr gr
  zondag 8 maart 2009 @ 14:36:47 #44
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66825919
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:09 schreef Pietverdriet het volgende:
En aan de andere kant:
Er is natuurlijk wel een General American accent.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_66825975
quote:
Op zondag 8 maart 2009 13:37 schreef Q_Orianka het volgende:
  zondag 8 maart 2009 @ 14:39:24 #46
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66826016
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:31 schreef E.T. het volgende:

Ten eerste zijn ABN en Fries twee verschillende talen, terwijl Brits Engels en Amerikaans Engels beide een variatie van dezelfde taal zijn in feite. Engels is een zogenaamde pluricentrische taal met verschillende standaarden.
pi_66826092
quote:

Fries en ABN zijn 2 talen. Brits Engels is geen andere taal dan Amerikaans Engels. Ze spreken het alleen wat anders uit.
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_66826134
Ik mocht overigens op school het bijv niet over "movies" hebben maar moest "films" zeggen. Vond ik destijds ook raar maar je moet natuurlijk ergens de grens leggen en het meest logisch is dan om die bij de oorspronkelijke versie te leggen. Als Amerikaans Engels goedgekeurd wordt dan kun je ook Australisch Engels wel goed gaan keuren - met net zoveel reden. Terwijl daartussen evenveel verschil bestaat als tussen Rotterdams en Gronings.
  zondag 8 maart 2009 @ 14:47:05 #49
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_66826249
quote:
Op zondag 8 maart 2009 14:43 schreef Farenji het volgende:
Ik mocht overigens op school het bijv niet over "movies" hebben maar moest "films" zeggen. Vond ik destijds ook raar maar je moet natuurlijk ergens de grens leggen en het meest logisch is dan om die bij de oorspronkelijke versie te leggen. Als Amerikaans Engels goedgekeurd wordt dan kun je ook Australisch Engels wel goed gaan keuren - met net zoveel reden. Terwijl daartussen evenveel verschil bestaat als tussen Rotterdams en Gronings.
Australisch Engels is natuurlijk qua cultuur veel minder invloed rijk in Nederland. Qua aantallen sprekers ook. Verder is Amerikaans Engels net zo oorspronkelijk als Brits Engels. Beide stammen af van het Middel-Engels dat Shakespeare sprak. Het Brits heeft in de loop der eeuwen net zo goed een accentverandering ondergaan als het Amerikaans. Je kunt niet stellen: deze variatie is oorspronkelijker.

Interessant is wat cultureel gezien het invloedrijkst is.
pi_66827509
quote:

ABN en Fries zijn historisch gezien ook iets eerder uit elkaar gegaan dan BrE en AmE... Grote volksverhuizing was toch echt ~1000 jaar eerder dan die ontdekkingsreizigers die de Atlantische Oceaan trotseerden. Welke van de twee 'talen' nu het dichtste bij de uitspraak van die tijd staat, no clue.

Het is geheel mogelijk dat dit rijmde in de tijd van Blake. Nu niet meer.
quote:
TIGER, tiger, burning bright
In the forests of the night,
What immortal hand or eye
Could frame thy fearful symmetry?
Ik heb zelf meer een Brits accent, hoewel sommige Amerikaanse termen wel eens langskomen. (Film/movie en lift/elevator, bijv..)
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')