quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:51 schreef Pwoekie het volgende:
[..]
of we maken alle vrouwen super nymfomanen.
dus dat je als man zijnde op straat loopt en om de 100 meter door een mega babe geneukt word
WTF is een S6-vol leven?quote:Velen juichen deze nieuwe otwikkeling toe aangezien hiermee de weg is geopend om als ouder een kind te krijgen die heel intelligent is en de minste kans heeft op ziektes en dus een grote kans op een s6-vol leven.
Dan bespaar je kosten voor vaccinaties, maar je maakt duizenden mensen werkeloos, de aarde wordt uitgeput van zijn grondstoffen en de steden scheuren uit hun voegen..quote:Op dinsdag 28 april 2009 12:20 schreef WRH het volgende:
vind het een beetje jammer dat je alleen maar iets over het uiterlijk te zeggen krijgt.
ik zou liever meteen een kind met een goed stel hersens hebben, een niet al te opvliegend karakter, doorzettingsvermogen, etc etc, dat soort kenmerken.
maar in het verlengde van die genetische manipulatie; zou het niet prachtig zijn als je ook kinderen kunt inbakken met alvast anti stoffen voor bepaalde griepjes, virussen, andere ziekten?
wat zou dat schelen aan wereldwijde kosten voor vaccinaties bv?
Waarbij zaken als haar- en oogkleur, afwezigheid van genetische ziekten e.d. nog wel redelijk te bepalen zijn, maar zaken als 'lengte' en 'spiermassa' en al helemaal zaken als 'intelligentie' en 'atletisch vermogen' nou niet bepaald. De OP is een leuk stukje marketingtekst gecombineerd met wat losse artikeltjes over genetische technologie, maar het is in de verste verte niet mogelijk om te 'leveren' wat die kliniek belooft.quote:Op zondag 8 maart 2009 01:41 schreef Synthesist het volgende:
je kan een oneindige lijst voorkeuren maken, van haar en oogkleur, genetisch bepaalde ziekten, lengte tot het ontwikkelen van spiermassa. uiteindelijk komt er dus een superras, waarschijnlijk ook nog cyborg.
interessant :p
Zat ik ook aan te denken, maar dan zou ik het een kansloze afkorting vinden...quote:
En schoonheidsidealen veranderen met de tijdquote:Op zondag 8 maart 2009 00:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het echt prachtige techniek die zeer veel mogelijkheden biedt, jammer alleen dat mensen het enkel inzetten om aan een schoonheidsideaal te voldoen.
Verder hoop ik dat ze het s6-gen uit kunnen schakelen bij TS.![]()
quote:Het verbeteren van de prestaties van de mens met behulp van medicijnen of via genetische ingrepen wordt met de nodige scepsis bekeken. Bio ethici zijn veelal de mening toegedaan dat het ingrijpen in de evolutie van de mens een riskante aangelegenheid is die met de grootst mogelijke argwaan moet worden bekeken. Het gebruik van chemische doping is alom verboden en zaken als genetische doping, reproductief klonen of ingrijpen in de kiemlijn worden door de meeste ethici als extreem onwenselijk afgedaan.
De Engelse bio ethicus John Harris (Manchester University) neemt een geheel ander standpunt in. Hij is van mening dat het verbeteren van de mens een morele plicht is.
Kijk, ik juich technische vooruitgang toe maar dan wel passend in het algehele menselijke en wereld plaatje graag.quote:Vandaag de dag is het op Amerikaanse Universiteitscampussen heel gewoon om recepten te kopen voor Ritalin, niet omdat de studenten allemaal last hebben van ADHD (waar het middel Ritalin voor bedoeld is) maar om betere studieresultaten te behalen. Het tijdschrift Nature meldde onlangs dat gemiddeld zo’n 7% van de studenten cognitieve stimulantia gebruiken. Op sommige universiteiten is dat zelfs 25%.
Want? De mens is tot God geworden? En heeft in zijn bolle koppie de boodschap gekregen "Enhance Thy Physical Self"? Want de natuur is hier niet meer toe in staat en alleen de mens kan dit nog?quote:Hij is van mening dat het verbeteren van de mens een morele plicht is.
Het gaat in deze uitzending van Tegenlicht dus over beide vormen.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 23:31 schreef waht het volgende:
Er is wel een verschil tussen genetische modificatie van mensen en het toedienen van middelen die de prestaties van de mens verbeteren, vind ik. Zeker in de sportwereld zijn ergogene middelen de normaalste zaak van de wereld, en in feite is dit ook het geval in elk ander deel van de maatschappij. Studenten, leden van orkesten, politici, beurshandelaren en militairen, vrijwel overal loont het om iets te nemen waardoor je net iets verder, harder, beter, langer of sneller kan gaan.
Maar dat is met behulp van middelen die moeten worden toegediend en wiens effect na verloop van tijd afneemt en welke, mits niet overdadig gebruikt, niet schadelijk hoeven zijn voor het lichaam. Genetische manipulatie is het veranderen van de bouwplaat van het lichaam. We zullen het ongetwijfeld proberen, maar er zal zonder twijfel een negatief neveneffect aan kleven.
Volgens verschillende onderzoeken schijnt het zo te zijn dat "knappe" mensen succesvoller zijn in het leven....quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:45 schreef MoneyTalks het volgende:
Waarom zou je een enorm knappe dochter willen hebben? Dan is de kans alleen maar groter dat het kind regelmatig geneukt word. En als ouder is het echt niet fijn om te weten dat je kind regelmatig geneukt word. Denk ik.
Dit dus.quote:Op dinsdag 28 april 2009 19:39 schreef McKillem het volgende:
Ik vind dit gevaarlijk en ergens ook gewoon verwerpelijk. (geen gelovige motieven)
Wat ik ook wel zie gebeuren is dat deze type's gaan groeperen en zich zichzelf als een soort eersterangs burger gaan beschouwen en de rest als vee. Of deze gemaakte mensen mensen worden door de "puur natuur" mensen afgestoten.
Mee kappen, en wel nu. Dit soort research moet gebruikt worden voor bijvoorbeeld het elimineren van ziekte's e.d. dit soort toepassingen verwerp ik.
dit dus, tot nu toe hebben genetisch gemodificeerde dieren nog steeds allerlei complicaties gehadquote:Op zaterdag 7 maart 2009 18:52 schreef waht het volgende:
[..]
Ik betwijfel het. Wellicht krijg je en hele geile dochter of een hele knappe zoon, beiden met goed immuunsysteem. Er zit áltijd een addertje onder het gras. Perfecte mensen bestaan niet. Als er dan geen medische problemen zijn wordt het een soort wedloop tussen de ouders wie de beste baby kan ontwerpen.
Natuurlijke selectie is niet meer op de mens van toepassing, dus moeten we iets anders verzinnen om te evolueren. Want nu evolueren we ook. Achteruit.quote:Op vrijdag 1 mei 2009 23:17 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
Hoe eng ook hoe velen dit toe gaan juichen als de natuurlijke en onvermijdelijke evolutie van de mens![]()
Zelden zoveel onbegrip van basale biologische concepten gezien.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 13:55 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Natuurlijke selectie is niet meer op de mens van toepassing, dus moeten we iets anders verzinnen om te evolueren. Want nu evolueren we ook. Achteruit.
Rare gedachtegang heb jij. Alsof dat het eerste is waar je aan denkt wanneer je een dochter krijgt.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 11:45 schreef MoneyTalks het volgende:
Waarom zou je een enorm knappe dochter willen hebben? Dan is de kans alleen maar groter dat het kind regelmatig geneukt word. En als ouder is het echt niet fijn om te weten dat je kind regelmatig geneukt word. Denk ik.
Wel wat denk je dat er met ons gebreurt op het moment dat de zwakken niet meer sterven? en veel zwakken zich al dan niet met behulp van de wetenschap zich kunnen voortplanten? En de mensen met een laag IQ meer kinderen krijgen dan de mensen met een hoog IQ?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zelden zoveel onbegrip van basale biologische concepten gezien.
evolutie kent geen voor of achteruit stand dat ten eerste.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Wel wat denk je dat er met ons gebreurt op het moment dat de zwakken niet meer sterven? en veel zwakken zich al dan niet met behulp van de wetenschap zich kunnen voortplanten? En de mensen met een laag IQ meer kinderen krijgen dan de mensen met een hoog IQ?
Voor de goede orde ik vind het een heel goede zaak dat ook gehandicapte mensen een recht op leven en kinderen hebben. Maar goed voor de soort als geheel is het niet.
Wat is er mis mee om aan het schoonheidsideaal te voldoen?quote:Op zondag 8 maart 2009 00:50 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik vind het echt prachtige techniek die zeer veel mogelijkheden biedt, jammer alleen dat mensen het enkel inzetten om aan een schoonheidsideaal te voldoen.
Verder hoop ik dat ze het s6-gen uit kunnen schakelen bij TS.![]()
Nee dat snap ik ook wel.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
evolutie kent geen voor of achteruit stand dat ten eerste.
Verder evolueren we nog steeds de kaak is bijvoorbeeld verschoven de afgelopen 100 jaar zodat er plaats vrijgemaakt wordt voor nog meer hersenmassa
Tsja, dat is een vraag die je vanaf talloze kanten kan beantwoorden. Maar goed, een mooi uiterlijk is eigenlijk het kenmerk van een gezond mens, een mens met goede genen en dus geschikt om mee voort te planten. Nu is het alleen zo dat wij als slimme mensen op eindeloos veel manieren ons beter kunnen voordoen dan dat we zijn, waar tot op zekere hoogte ook niks mis mee is, het hoort erbij. Maar het gaat steeds een stap verder, nu wil men via de genetische weg mooiere mensen creeeren. Misschien op het eerste gezicht niks mis mee, maar er is zoveel wat we nog niet weten, en waar we pas achterkomen als die genetisch gemodificeerde mensen tussen ons normale stervelingen lopen. (En even tussen haakjes, dat schoonheidsideaal van tegenwoordig bestaat alleen digitaal)quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:47 schreef mark2012 het volgende:
[..]
Wat is er mis mee om aan het schoonheidsideaal te voldoen?
Dit kan je inderdaad evolutie noemen omdat wij zodanig slim zijn geworden om dit te doen. Maar op een manier gaan we (zoals al veelvuldig gebeurd met behulp van gezondheidszorg) in de balans kloten tussen de mens en de natuur. Wij doen er alles aan invloeden vanuit de natuur op de mens ongedaan te maken, te voorkomen of wat dan ook. Gezien onze intelligentie lukt dat redelijk goed, en we zullen onszelf nooit beperkingen opleggen, maar het kan geen kwaad om daar eens over na te denken.quote:Er goed uitzien en intelligentie zijn wel belangrijk om succesvol te zijn in deze maatschappij. Zo zit deze prestatiemaatschappij in elkaar. De mens evolueert zo op zijn eigen manier. Cool toch
Wat mij betreft is dit een goede ontwikkeling. Zo krijgen we straks sterke gezonde mensen zonder nare ziektes etc. Er zullen vast wel ook nadelen zijn, maar dit kan je toch alleen maar toejuichen.
Je hele begrip van 'zwakke' en 'sterke' mensen is verkeerd. Selectiedruk is de gezamenlijke invloed van de gehele omgeving van een organisme op het inductief reproductieve succes. Het ontbreken van een dikke vacht of vetlaag is in een tropische omgeving geen 'evolutionaire zwakte' (eerder een voordeel), maar op de Noordpool weer wel. Evolutie heeft geen doel en wat 'sterk' en 'zwak' is hangt af van de omgeving. Het hele idee dat het evolutionair 'wenselijk' zou zijn dat het gemiddelde IQ van de homo sapiens op het huidige niveau blijft of zelfs stijgt is misplaatst.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Wel wat denk je dat er met ons gebreurt op het moment dat de zwakken niet meer sterven? en veel zwakken zich al dan niet met behulp van de wetenschap zich kunnen voortplanten? En de mensen met een laag IQ meer kinderen krijgen dan de mensen met een hoog IQ?
Voor de goede orde ik vind het een heel goede zaak dat ook gehandicapte mensen een recht op leven en kinderen hebben. Maar goed voor de soort als geheel is het niet.
Door ziekten eruit te halen kweek je toch ook een superras?quote:Op zaterdag 7 maart 2009 14:50 schreef Pwoekie het volgende:
geen lekkere ontwikkeling...
die techniek moeten ze allen gebruiken om ziekten eruit te halen en niet om een superras te creeeren
In deze omgeving is een hoog IQ een zwakte. Evolutionair is het idd niet wenselijk dat het IQ stijgt. De evolutie heeft geen wensen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 16:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
l. Evolutie heeft geen doel en wat 'sterk' en 'zwak' is hangt af van de omgeving. Het hele idee dat het evolutionair 'wenselijk' zou zijn dat het gemiddelde IQ van de homo sapiens op het huidige niveau blijft of zelfs stijgt is misplaatst.
Noodzakelijk.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 16:10 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Maar naar mijn mening is het voor ons als soort wel wenselijk dat het IQ gelijk blijft of stijgt.
Mja, where have whe heard this before?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:27 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Wel met de huidige mens ja.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:27 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
Geef hem nog 1000 jaar en ook dat zal volledig gecorrumpeerd raken en in verval.
En veranderen doen we inderdaad niet door onszelf alleen fysiek te verbeteren.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:29 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Wel met de huidige mens ja.
Reden te meer om te moeten veranderen.
Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar daar is een reden voor.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:58 schreef DennisMoore het volgende:
Het lichaam dat de natuur mij heeft 'gegeven', gaat uiteindelijk kapot enzo.
Nee, een oorzaak.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:13 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
Ik begrijp wat je wilt zeggen, maar daar is een reden voor.
quote:Op zaterdag 2 mei 2009 21:58 schreef DennisMoore het volgende:
Het lichaam dat de natuur mij heeft 'gegeven', gaat uiteindelijk kapot enzo.
En die oorzaak is dus Moeder Natuur volgens jou?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:25 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Nee, een oorzaak.
En die leren we steeds meer wegnemen.
Slijtage, beschadiging na celdelingen, telomeren die korter worden, oxidatie, UV-straling, onvoldoende afvoer van afvalstoffen, genetische foutjes, gifstoffen, etc etc.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:45 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
En die oorzaak is dus Moeder Natuur volgens jou?
Moeder Natuur bestaat niet.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:45 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
[..]
quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:25 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Nee, een oorzaak.
En die leren we steeds meer wegnemen.
quote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:45 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
[..]
Nog steeds aspecten van al hetgeen wat je om je heen ziet: vergankelijkquote:Op zaterdag 2 mei 2009 22:54 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Slijtage, beschadiging na celdelingen, telomeren die korter worden, oxidatie, UV-straling, onvoldoende afvoer van afvalstoffen, genetische foutjes, gifstoffen, etc etc.
"Waardoor", is dus uiteindelijk volgens jou Moeder Natuur. Dat is wat jij denkt dat het probleem is? En met Jou, de menselijke intelligentie, denk je dat je dat kunt overkomen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:40 schreef DennisMoore het volgende:
Waarom bestaat niet, het is waardoor.
De mensen die het hiermee eens zijn, zoals de Engelse bio ethicus John Harris die in Tegenlicht zal verschijnen a.s. Maandag, gaan hun goddelijke gang maar. De gewone mens zal vanzelf zien wat ervan komt.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:40 schreef DennisMoore het volgende:
En de huidige aardbeien en bananen zijn creaties van de mens, een resultaat van jarenlang doelbewust kruisen van soorten. De dingen die Moeder Natuur had bedacht vonden we niet lekker, niet groot en niet voedzaam genoeg.
Kanker... zeker proberen te genezen, maar dan wel dmv zoeken naar de oorzaak graag. En vooralsnog zoekt de mens dat enkel op het fysieke vlak, en dat terwijl men het geestelijke vlak reeds ervaren heeft, maar hierin niet de mogelijke oorzaken zoekt.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:40 schreef DennisMoore het volgende:
Maareh... vind jij dat we kanker moeten proberen te genezen en voorkomen? Of is dat iets dat Moeder Natuur heeft bedacht, en iets waaraan we ons gewoon maar moeten onderwerpen?
Moeder Natuur bestaat niet. En dankzij de menselijk intelligentie hebben we al heel veel weten te verbeteren. Nu onszelf nog.quote:Op zondag 3 mei 2009 00:24 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
"Waardoor", is dus uiteindelijk volgens jou Moeder Natuur. Dat is wat jij denkt dat het probleem is? En met Jou, de menselijke intelligentie, denk je dat je dat kunt overkomen.
De 'gewone' mens is gedoemd uit te sterven. Is het niet door eigen handelen, dan wel door onvermijdelijke ontwikkeling van kunstmatige intelligentie.quote:De mensen die het hiermee eens zijn, zoals de Engelse bio ethicus John Harris die in Tegenlicht zal verschijnen a.s. Maandag, gaan hun goddelijke gang maar. De gewone mens zal vanzelf zien wat ervan komt.
Genetisch is ook fysiek. We kunnen kanker bestrijden door kankercellen te doden, verspreiding te voorkomen, straks gaan we beschadigd weefsel repareren met stamcellen, en we gaan cellen genetisch herprogrammeren, onze baby's designen zodat ze niét die genetische aanleg voor kanker hebben.quote:Kanker... zeker proberen te genezen, maar dan wel dmv zoeken naar de oorzaak graag. En vooralsnog zoekt de mens dat enkel op het fysieke vlak, en dat terwijl men het geestelijke vlak reeds ervaren heeft, maar hierin niet de mogelijke oorzaken zoekt.
En dan heb ik het hier over kanker dat niet door roken, chemisch afval etc. is veroorzaakt, maar genetisch (moeder natuur?) was bepaald.
Omdat we dat met onze beesten ook hebben gedaan. De prettige eigenschappen doorfokken, en de vervelende eigenschappen eruit fokken. En straks doen we dat wat efficiënter en sneller door direct in de genen te wroeten.quote:Waarom denkt men dat we wel eigenschappen van onzelf doorgeven aan onze kindjes maar niet de lasten van die eigenschapjes?
We leren steeds beter hoe we ons buiten de natuur staande kunnen houden. We hebben een ruimtestation in een baan om de aarde waar mensen het al een tijdje uithouden. We leren ons steeds beter verdedigen tegen microorganismen. Voor voedsel zijn we al lang niet meer afhankelijk van het nostalgische aardappelveldje. Indien nodig maken we voedingsstoffen in een grote fabriekstank.quote:Nogmaals, Extrapolatie! Geef de mens nog 1000 jaar en alles is vernietigd. Enkel omdat hij weigert te luisteren naar het geestelijke/natuur/goddelijke en dat terwijl hij nog nog niet eens heeft ontdekt hoe hij zichzelf buiten Moeder Natuur staande kan houden
Bestaat Moeder Natuur nou wel of niet volgens jou?quote:Op zondag 3 mei 2009 09:38 schreef DennisMoore het volgende:
We leren steeds beter hoe we ons buiten de natuur staande kunnen houden.
Hoe reeel denk jezelf dat dit beeld is?quote:Op zondag 3 mei 2009 09:38 schreef DennisMoore het volgende:
Helaas bljift onze domheid, hebberigheid en egoïsme nog vrijwel gelijk, en gaan we onszelf dus inderdaad uit domheid vernietigen. Iemand zal ooit op het verkeerde knopje drukken. Enige remedie: (de invloed van) onze domheid terugdringen. Dat door onszelf mentaal te verbeteren en/of zaken uit te besteden aan een andere intelligentie.
rare manier van denken de natuur is alles, dus ook de mensen.quote:Op zondag 3 mei 2009 10:19 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
Bestaat Moeder Natuur nou wel of niet volgens jou?
Bovendien bestaat alles uit Natuur en is het mij nog steeds een raadsel hoe de mens denkt zichzelf daarbuiten staande gaat kunnen houden.
De mens heeft nog geen moer na kunnen maken van wat de Natuur ten toon spreidt.
De mens is er tot zoverre enkel in geslaagd om te manipuleren en het resultaat daarvan te bestempelen als eigen creatie waaraan geen goddelijkheid/Natuur ten grondslag ligt.
[..]
Hoe reeel denk jezelf dat dit beeld is?
Overigens zullen vnl. de mannelijke helften op deze planeet hierover enthousiast zijn. Nu dat we geen andere planeet hebben geonden waarop leven mogelijk is gaan we maar ruimte stations bouwen waarop we kunnen leven. ipv die inperfecte Aarde?
Sorry, maar ik zie dit niet als het gebruiken van onze intelligentie op de juiste manier.
Nee de mens maakt niet de Natuur na...het neemt onderdelen van de Natuur en creeert hier iets mee.quote:Op zondag 3 mei 2009 12:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
rare manier van denken de natuur is alles, dus ook de mensen.
En we zijn prima instaat de overige natuur na te maken we staan nu op het punt dat we eigen diersoorten kunnen maken
ja zo lust ik er nog wel een paar zelfs als we met kernfusie ons eigen goud kunnen maken dan zou dat nog gelden want je bent immers met waterstof begonnenquote:Op zondag 3 mei 2009 13:34 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
[..]
Nee de mens maakt niet de Natuur na...het neemt onderdelen van de Natuur en creeert hier iets mee.
De mens kan niet zijn eigen Materie maken het heeft onderdelen van de Natuur nodig om iets te maken om vervolgens te concluderen dat het beter is dan wat de Natuur in eerste instantie had gemaakt.
Tegen een computer opboksen kan niet. Dat is onmogelijk. Een computer zal per definitie ons sneller af zijn op mentaal gebied.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 16:07 schreef DennisMoore het volgende:
We zullen onszelf als mensen wel moéten verbeteren, willen we straks nog standhouden tegen de onvermijdelijke AI.
Dat valt nog wel te bezien. Als je het hebt over zaken als 'onthouden' of het uitvoeren van aritmetische operaties dan is dat wel zo, maar bijvoorbeeld patroonherkenning en zeker gezichtsherkenning komen hard- en software niet eens in de buurt van het menselijke vermogen.quote:Op zondag 3 mei 2009 16:16 schreef McKillem het volgende:
[..]
Tegen een computer opboksen kan niet. Dat is onmogelijk. Een computer zal per definitie ons sneller af zijn op mentaal gebied.
misschien moet je ook wat minder terminator kijken
quote:Op zaterdag 2 mei 2009 23:47 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
@ Rubber-Johnny: Ik zie ineens een paar reacties van je staan (die over het IQ enzo) waar ik het wel sterk mee eens ben
* wilde dat ff zeggen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |